Qəlblərdə yaşayan şair

 

 

İndiyə qədər Vətəni, Vətən sevgisini tərənnüm edən yüzlərlə, minlərlə şeir yazılıb. Bu mövzuda qələm çalan şairlər doğma yurdlarına olan sevgilərini sözün qüdrətilə dolğun ifadə etməyə çalışıblar. Düşünüblər, daşınıblar sonda ortalığa gələcək nəsillər üçün dəyərli əsərlər qoyublar. Qələmə alınan bu əsərlərin əksəriyyəti üstündən illər ötüb keçsə , bədii dəyərlərini itirmir, dillər əzbəri olaraq qalır, ürəklərdən, qəlblərdən heç vaxt silinmir.

Vətən mövzusunda yazılan əsərlərin içində daim sevilən, oxunan, daim əzbərlənən, heç vaxt dillərdən düşməyən, ürəklərdən silinməyən, qəlblərə əbədi sakinlik edən əsərlərdən biri birincisi unudulmaz şair Abbas Səhhətin "Vətənimdir" şeiridir. Hələ məktəb illərindən "Vətəni sevməyən insan olmaz, olsa da ol kəsdə vicdan olmaz" misraları yaddaşımıza əbədi olaraq hopub. Ötən əsrin əvvəllərində yazılmasına baxmayaraq, görkəmli şair Abbas Səhhətin "Vətənimdir" şeiri bu gün dillər əzbəridir. Çünki daim zamanla səsləşir, qəlblərə Vətən sevgisinin toxumlarını səpə-səpə üzü sabahlara doğru gedir.

Təəssüf ki, dəyərli əsərləri ilə qəlbləri fəth edən, ürəklərdə özünə əbədi yer edən şairin ömrü qısa faciəli olmuşdur. Abbas Əliabbas oğlu Mehdizadə (Abbas Səhhət) 1874-cü ildə Şamaxıda ruhani ailəsində dünyaya göz açmışdı. 1900-cü ildə Tehran Universitetinin Tibb fakültəsini bitirmiş, göz həkimi ixtisasına yiyələnmişdi. Rus, ərəb, fars fransız dillərini mükəmməl bilən gənc Abbas 1901-ci ildə Şamaxıya qayıtmışdı. Gələcəyin görkəmli şairi həkimlik etməklə yanaşı, məktəblərdə Azərbaycan dilindən dərs demişdir. Gələcək nəsillərə ana dilimizi, ədəbiyyatımızı tədris etmişdir.

Məktəblərdə dərs dediyi dövrdən etibarən Abbas Səhhət ədəbi fəaliyyətə başlayır. 1903-cü ildən məqalələri "Şərqi-Rus" qəzetində dərc olunur. 1905-ci ildə "Yeni poeziya necə olmalıdır?" adlı məqaləsi, daha sonra "Poetik nitq", "Azadlığa mədhiyyə", "Oyanışın səsi" şeirləri işıq üzü görür. "Yeni üslublu məktəblər" ideyasının yorulmaz müdafiəçisi olan Abbas Səhhət 1906-1907-ci illərdən görkəmli ictimai-siyasi xadim Əli bəy Hüseynzadənin banisi olduğu Azərbaycan romantik ədəbiyyatı cərəyanına qoşulur.

Şair tərcüməçilik fəaliyyəti ilə çox ciddi şəkildə məşğul olur. Yaşadığı dövrün Azərbaycan oxucularını rus, fransız, alman şair yazıçılarının əsərləri ilə tanış edir. 1912-ci ildə şairin öz şeirlərindən ibarət "Sınıq saz" Avropa şairlərindən etdiyi tərcümələrdən ibarət "Qərb günəşi" adlı şeirlər toplusu işıq üzü görür. Bir qədər sonra "Əhmədin şücaəti" adlı poeması, 1916-cı ildə isə "Şair, muza şəhərli" adında romantik poeması nəşr olunur.

Tədqiqatçılar qeyd edirlər ki, Abbas Səhhətin yaradıcılığına Şərqin böyük şairləri olan Nizaminin, Hafizin, Sədinin güclü təsiri olub. Şair türk xalqlarının ədəbiyyatları ilə yaxından maraqlanıb. Daha çox Tofiq Fikrət yaradıcılığına xüsusi diqqət göstərib. Abbas Səhhət Azərbaycanda liberal burjuaziya ideyasını müdafiə edib, islam dəyərlərindən imtinaya qəti etirazını bildirərək, əsərlərində "ümummüsəlman qərbçiliyi" ideyasını dəstəkləyib. 1908-ci ildə baş vermiş İran inqilabına ən gözəl əsərlərini həsr edib. Şair həm görkəmli Azərbaycan şairi Mirzə Ələkbər Sabirlə yaxın dost olub. Hər ikisinin Şamaxıda yaşaması bu dostluğun güclənməsində böyük rol oynayıb.

Azərbaycan xalqının bədii təfəkkürünə qüvvətli təsir göstərən Abbas Səhhət XX əsr şeirinə yeni xüsusiyyətlər gətirən görkəmli şairlərdəndir. O, ədəbiyyat mədəniyyət tariximizə məşhur şair, peşəkar tərcüməçi, uşaq yazıçısı, həkim, görkəmli müəllim maarif xadimi, tənqidçi publisist kimi daxil olmuşdur. Köhnə dünyanın zülm haqsızlıqlarına, ictimai bərabərsizliyə qarşı etiraz, azadlıq mədəni intibah ideallarının tərənnümü, işıqlı gələcəyə çağırış A.Səhhətin həyat yaradıcılığının ümumi mənasını, ideya-estetik məzmununu təşkil edir.

Sözün həqiqi mənasında "millilik" "millət" anlayışı, "Ana dili Vətən" məfhumu müasirləri qələm dostları arasında məhz Abbas Səhhətin zəngin ədəbi irsində diqqətçəkən aydınlıq kəsb etmişdir. Öz "mən"inin obrazını özü yaradan, tərcümeyi-halına özü ayrıca şeir həsr edən Səhhətin yaradıcılığının əsas motivləri bəşəriyyətə məhəbbət, elmə meyil, sənətə pərəstişdir.

Abbas Səhhət 1918-ci ildə Gəncə şəhərində dünyasını dəyişib. Onun ölümünə səbəb, o dövrdə yazıldığı kimi, tək aclıq, səfalət vəba xəstəliyi deyil, 1918-ci ildə bolşeviklərin törətdikləri qətliam idi. Ermənilərin 1918-ci ilin martın 31-dən aprelin 2-dək Bakıda törətdikləri qırğınlar Şamaxıda da təkrarlandı. Nəticədə 7 min dinc insan qətlə yetirildi, Şamaxı məscidinin içərisindəki insanlar diri-diri yandırıldı. Bu qanlı qırğınlar zamanı Abbas Səhhətin evinə od vuruldu. Şair əlyazmalarını belə götürməyə macal tapmadı. Ailəsi ilə birgə pay-piyadə Gəncəyə  üz tutdu. Ətrafında baş verən bu qanlı olaylardan psixoloji gərginlik keçirən, səfalət yoxsulluğa düçar olan Abbas Səhhət 44 yaşında gözlərini əbədi olaraq yumdu. Gəncə şəhərindəki  Sərbisgar qəbiristanlığında dəfn olundu.

 

Vahid MƏHƏRRƏMOV,

Azərbaycan.-2024.- 2 iyun, № 115.- S.11.