Füzuli
- Azərbaycan poeziya məktəbinin yeni mərhələsi
Görəsən, zaman
keçdikcə ədəbi
proses irəli gedir, yoxsa geriləyir?
Əlbəttə, bu suala birmənalı cavab vermək olmur. Əgər ədəbi proses zamanla irəli gedirsə, onda niyə çağdaş
ədəbiyyatda Nizami
Gəncəvi səviyyəsində
bir şair mütəfəkkir yetişə
bilmir? Bu cür ritorik suallara cavab vermək çox çətin olduğundan,
sadəcə, faktın
özünü nəzərə
almaq lazımdır ki, bəli, ədəbi proses var və zaman-zaman
onun böyük şəxsiyyətləri yetişir.
Tarixboyu şeir-sənət
ocağı kimi tanınmış Azərbaycan
ədəbiyyatda və
folklorda həmişə
öz yoluna malik olmuş, bir sıra xüsusiyyətlərə
görə başqa xalqlardan fərqlənmişdir.
Bu fərqlər
özünü hər
şeydən əvvəl
bədii sözün forma və məzmun
gözəlliyinin vəhdətdə
təqdim edilməsində,
eləcə də bütün əsərlərin
canını və qanını təşkil
edən dərin humanizmdə göstərmişdir.
Məhz tükənməz
xalq poeziyasından qidalanan Xaqani, Nizami, Nəsimi, Füzuli kimi sənətkarlar Azərbaycan
şeirini xüsusi bir istiqamətlə aparmış, dünya poeziyasının polifoniyasında
onun səsinin seçilməsinə nail
olmuşlar.
Forma qüsursuzluğu,
sözlərin poetik imkanından maksimum istifadə, mənanın çoxlaylılığı və
hər layın xüsusi təyinata malik olması, təsvir və tərənnümlərdə ədəb
dairəsinə ciddi riayət edilməsi, dərin rəmzilik, mümkün qədər az sözlə mümkün qədər çox poetik fiqurun verilməsi və s. Azərbaycan poeziya məktəbinin əsas üslubi xüsusiyyətlərindəndir.
Mərhələdən-mərhələyə
zənginləşə-zənginləşə
gələn bu poetik üslub Məhəmməd Füzuli
yaradıcılığında artıq kamal zirvəsini fəth edir. Yeni ustadın,
yeni müəllimin gəlməsi ilə bu məktəbin şagirdlərinin sayı
sürətlə artır.
Əslində, bunu məktəb adlandırmaq
- onun statusunu bir qədər aşağı salmaq deməkdir; belə bir ifadə daha doğru olar ki, Nizaminin
təsis etdiyi, professoru və rektoru olduğu Azərbaycan poeziya universitetinin ənənələrini
Füzuli yeni mərhələdə canlandırdı,
davam etdirdi və özünü bu yeni universitetin
rektoru elan etdi.
Füzuli Azərbaycan
poeziya universitetində
yeni fakültələr
açdı ki, bunlardan ən aparıcısı - Qəm
fakültəsi oldu.
Mənəm ki,
qafiləsalari-karivani-qəməm,
Müsafıri-rəhi-səhrayi-möhnətü
ələməm.
Həqir baxma mənə, kimsədən
saqınma kəməm.
Fəqiri-padşahasa, gədayi-möhtəşəməm.
Sirişki-cövr mülazim,
bəlavü dərd-həşəm.
Füzuli ilahi məhəbbətlə dünyəvi
duyumu balla qaymaq kimi bir-birinə
elə təbii şəkildə qarışdırdı
ki, ondan sonra gələn sənətkarlar artıq bunları bir-birindən ayıra və bu məhəbbətin dadından doya bilmədilər. Füzulinin
sintez etdiyi bu məhəbbətin sayəsində qəm şirinləşdi, əzab,
cəfa ləzzətə
mindi. Füzuli qəmini şirinləşdirən,
əzabı yüngülləşdirən
vasitələrdən biri
də yumordur. Bu yumor da
şairin başqa bədii vasitələri kimi sözün dərin qatlarında yerləşir və hər oxucuya camal göstərmir.
Füzuli yeni-yeni
poetik obrazlar tapıb, bunlara yeni-yeni poetik funksiyalar aşıladı.
Məsələn, it obrazı. Klassik poeziyada, xalq arasında alçaq, həqir sayılan, söyüş yerinə işlədilən bu obraz Füzulidə gözəlləşdi, bədiiləşdi.
Həm sufi ədəbiyyatında mələk
obrazının sinonimi
kimi:
Parə-para cigərim
itlərinə nəzr
olsun,
Ol səri-kuyə
əgər düşsə
güzarım bu gecə.
Həm də dünyəvi mənasında
işlətdi bu obrazı:
Təbiəti-səgi-şəbgərd
qılmışam hasil;
İşim qara
gecə ta sübh naləvü fəryad,
Nə versələr
ona şakir, nə desələr ona şad.
Klassik poeziyada və folklorda əsasən mənfi mənada, şər qüvvə kimi işlədilən "dövran",
"çərx", "fələk" obrazları
da Füzulidə bəzi hallarda müsbət məna kəsb edir.
Azərbaycan poeziya
məktəbinin Füzuli
mərhələsinin özünəməxsusluqlarından
biri gözlənilməzlik
effektidir. Qəflətən
oxucunun qarşısına
gözləmədiyi bir
məna çıxır
və bu məna qafil zərbə kimi hazırlıqsız oxucunu
şoka salır.
Poetik təzadın
misilsiz ustadı olan böyük Füzuli eyni zamanda poetik adiləşdirmənin də
ustadıdr: yəni ən ağlasığmaz
hadisələri adi məişət hadisələrinin
köməyi ilə izah etmək sanki Füzulini çağdaş anlamda realizəyə qaytarır,
onun obrazlarına inanmamağı mümkün
etmir. Şairin bütün dövrlərdə
qəlbləri fəth
edə bilməsi məhz bu "halal sehrin" sayəsində mümkün
olur.
Bütün bunlar
dahi Azərbaycan şairi və mütəfəkkiri Məhəmməd
Füzulini minillik ədəbiyyatımızın gəlişməsində, boy
verməsində növbəti
mərhələyə qaldıraraq
onun dünya lirikasının inkişafındakı
rolunu bir daha təsdiq edir. Bu isə
Azərbaycan ədəbiyyatının
və mədəniyyətinin
qlobal kontekstdə nə qədər yüksək bir mövqe tutmasından xəbər verir.
Füzuli ədəbi
məktəbinin ən
böyük nümayəndələrindən
biri olan Azərbaycan şairi Məhəmmədhüseyn Şəhriyar
üzünü qrafomanlara
tutub deyirdi:
Şair ola bilməzsən,
anan doğmasa şair,
Missən, a balam,
hər sarıköynək
qızıl olmaz!
Dahi Füzulini də məhz anası şair doğmuşdu və öz zəhmətkeşliyi ilə
həm də alim olmuşdu. Bu baxımdan Füzuliyə mütəfəkkir-şair
adı çox yaraşır. Bununla yanaşı, Füzuli böyük lirikdir və sənətkarlıq
baxımından onun poeziyasının misli-bərabəri
yoxdur desək, yanılmarıq.
Şeirə cila verərkən Füzulinin
işlətdiyi poetik təsir vasitələrindən
biri - gözlənilməzlik
effektidir. Bunun təsir
mexanizmi ondan ibarətdir ki, klassik poeziyaya bələd olan oxucu beytin
birinci misrasından sonra hansı fikrin, obrazın gələcəyini təxmin
edərək gözləyir.
Lakin tamamilə başqa,
daha gözlənilməz
və təsirli fikir, yaxud obraza
rast gəldikdə əvvəlcə çaşır,
sonra isə estetik ləzzət və razılıq hissi keçirir. Ancaq bu gözlənilməzliyi
Füzuli necə deyərlər, oxucunun özünə qızıl
nəlbəkidə qoymur.
Bəzən oxucu həmin mənaya varmaq üçün xeyli düşünməli,
baş sındırmalı
olur.
Bayaq dediyimiz kimi, Füzulinin əksər beytləri bu cür gözlənilməzlik
effekti üzərində
qurulub. İndi həmin
beytlərdən bir neçəsi üzərində
müşahidələr aparaq:
Göz xətindən
mərdümün məhv
etmədən bulmaz murad
Zaye eylər hüsnünü
xəttin səvad üzrə səvad.
Onu da qeyd edim ki, Füzuli
eyni sözlərlə
şeirin bədənini
və ruhunu yaratmaq üçün əksər hallarda sözlərin çoxmənalılığından
faydalanır, faktiki çoxmənalılıq olmadıqda
isə həqiqi bir sehrkar kimi
yeni mənalar yaradır.
Bu beytdə də belədir: "xətt"
sözü həm gözəlin üzünün
cizgilərini, həm də yazı xəttini ifadə edir və poetik
məna, beytin fiziki gözəlliyi də bu vasitə
üzərində qurulmuşdur.
Beytin açması belədir:
Aşiqin gözü
gözəlin üzünün
cizgilərini o zaman seyr
edə, ondan murad ala bilər ki, öz bəbəyini məhv etsin. Yəni o qədər ağlasın, göz yaşı töksün
ki, gözünün qarası
yuyulub getsin.
Bir xalq mahnısında olduğu kimi:
Ağlama, ceyran balası, ağlama,
Gedər gözlərin
qarası, ağlama.
Əlbəttə, birinci misranın qarşıya sual qoyduğu aydındır: gözün
qarasının yuyulub
getməsi ilə gözəlin üzünün
cizgilərini seyr edib kam almaq
arasında nə kimi məntiqi bağlılıq ola bilər?
Ancaq sən demə, var imiş. Klassik poeziyada gözəlin üzünün
cizgiləri çox vaxt yazıya, həm də müqəddəs, ilahi yazıya, Quran səhifələrinə
bənzədilib. Füzuli
də gözəlin üzünün cizgilərini
gözəl xəttə,
gözəl yazıya
bənzədir. Bu gözəl
yazını aşiqin
görməsi üçün
gərək onun əksi göz bəbəyinə düşsün;
göz bəbəyi isə qaradır. Qara kağız üzərində
isə qara mürəkkəblə yazmaq
olmaz. Deməli, gözəlin hüsnündən
aşiqin gözünün
murad alması üçün mütləq
göz bəbəyi, göz qarası təmizlənməli, yuyulub
getməlidir.
Başqa bir beytində böyük şair yazır:
Yeridir, əksinə
ayinə dəmir bənd ursa,
Nə üçün
qurşı durur sən kinti bihəmtayə?
Məlumdur ki, aynanı,
güzgünü dəmir
çərçivə və
bənd içində
saxlayarlar. Füzuli bu bəndin, əslində, güzgünün
özünə deyil,
gözəlin güzgüdəki
əksinə, surətinə
vurulduğunu yazır.
Bəs gözələ
nə üçün
günahkarlar, divanələr
kimi dəmir bənd vurulmalıdır?
Ona görə ki, bu cür gözəl bir məxluqla qarşı-qarşıya durmağa,
tayı-bərabəri olmayan
bir gözələ özünü tay tutmağa cəsarət etmişdir. Bundan böyük günah, cinayət olarmı? Və bu cinayətə
görə gözəlin
əksi dəmir bəndlə cəzalandırılmağa
tamamilə layiqdir:
Tiz çəkməzsən
cəfa tiğin məni öldürməyə,
Öldürər axır
məni bir gün bu ehmalın
sənin.
Məşuq cəfa
qılıncını çəkib
aşiqi öldürməlidir.
Bu ölüm aşiq
üçün səadətdir
və bu səadətin tez baş verməsini arzulayır. Ancaq məşuq ləng tərpənir, qılıncı
çəkməyə tələsmir.
Bu lənglik, ehmal tərpənmək isə
aşiqin ürəyini
sıxır, ömrünü
çürüdür. Və
aşiq qorxur ki, məşuqun qılıncının
dadlı zərbəsini
gözləyə-gözləyə, beləcə vüsala çatmadan, cəfa qılıncının zərbəsini
dadmadan mənasız bir ölümlə ömrünü sona çatdırsın və
bu dünya həyatında qarşıya
qoyduğu məqsədə
yetməsin. Amma digər
tərəfdən aşiq
bir şeylə təsəlli tapır ki, əvvəl-axır məşuqun
ehmal hərəkəti
onu öldürəcəkdir.
Elə buradan da beytin ruhu öz
camalını göstərir.
Aşiq bu dünyadakı ölümü
ilə əbədi həyata - Tanrısına
qovuşacaq. Məhz
buna görə qılıncın
tez çəkilməsini
- vüsalın tez başlanmasını arzulayır:
Şamlar qanlı
yaşını mövcünə,
əlbətta, dəyər,
Hər necə
kim götürür çərxi-miiəlla ətəyin.
Axşam vaxtı
üfüqün qızarması
aşiqin qanlı göz yaşının dalğasına bənzədilmişdir.
Bu dalğalar o qədər
coşqundur, o qədər
yüksəyə qalxır
ki, uca fələk nə qədər yüksək olsa da, ətəyini nə qədər cəld yığışdırsa da, mütləq
onlara dəyməlidir.
Füzulinin oxucunu düşündürməyə, baş sındırmağa
vadar edən çoxsaylı beytlərindən
biri də budur:
Duzəxə girməz
sitəmindən yanan,
Qabili-cənnət deyil əhli-əzab.
Şair yazır
ki, gözəlin zülmündən
yanan, əzab çəkən cəhənnəmə
girməyəcəkdir, cəhənnəmlik
olmayacaqdır. İlk baxışdan
adama belə gəlir ki, ikinci misradakı fikir birinci misradakı obrazdan doğmalıdır:
yəni cəhənnəm
yanmaq üçündür.
Sənin sitəmindən,
zülmündən yananlar
da elə cəhənnəm
əzabı çəkirlər;
daha onların bir də cəhənnəmə
girməsinin nə mənası var? Ancaq Füzulinin də dühası ondadır ki,
o, həmişə oxucudan
bir baş yüksəkdə durur və oxucunun ağlına gələ biləcək fikri, obrazı heç vaxt təkrar etmir. Elə Füzulinin gözlənilməzlik
effekti də buradan doğur.
İkinci misranı
oxuyan, onu dərk edib anlayan oxucu heyrətini
gizləyə bilmir: gözəlin sitəmindən
yanan ona görə cəhənnəmə
girə bilməz ki,
o, artıq cənnətə
qəbul edilmişdir.
Cənnət əhlidir.
Cənnətə qəbul
edilmişlər isə
əzab əhli, cəhənnəm sakinləri
deyildirlər.
Bu obrazı, bu məntiqi, bu təzadı dərk edən, mənimsəyən,
onun sevincini yaşayan oxucu uzun müddət bu sehrli təsirdən
yaxa qurtara bilmir, Füzuli obrazlarının ölməzliyi
içərisində həyatın
faniliyini və məişət xırdalıqlarını
unudur. Füzuli dünyasına qovuşaraq
ülviləşir, özünü
xoşbəxt hiss edir.
Əsl böyük
sənətin məqsədi
də elə bu deyilmi?!
Teymur
KƏRİMLİ,
Akademik
Azərbaycan.-2024.-
3 mart, № 49.- S.11.