Novruz təbiətin oyanış bayramıdır
Böyük mənəvi
gücə malik olan Novruz bayramı
ulu əcdadlarımızın
bizə verdiyi ən gözəl yadigar olub, Azərbaycan
xalqının milli ruhunu və yaddaşını, onun daxili aləmini bütün zənginliyi ilə yaşadır.
Heydər ƏLİYEV
Novruz xalqımızın
mifik düşüncə
və təsəvvürlərini
özündə yaşadan
və bu günümüzə yetirən
qədim xalq bayramıdır. Bu bayram çox əski çağlarda Şərq dünyasında
həm yazın gəlişi, yeni mövsümün başlanması,
əkinçilik və
maldarlıq mədəniyyəti
ilə bağlı, həm də xalqın mənəvi-əxlaqi
dəyərlərini, humanizm
və həmrəylik
kimi bəşəri duyğuları qabarıq şəkildə göstərən
ayin və etiqadlar sistemidir.
Novruz bayramı
xalqın ən ülvi duyğularının,
sülh, dostluq, birlik, səmimiyyət, mərhəmət hisslərinin
yüksək ifadəçisinə
çevrilmişdir. Müəyyən
məqamlarda Novruza yasaqlar qoyulsa da, xalq arasında
bayram bütün özəllikləri ilə
birgə təntənəli
şəkildə qeyd
olunmuşdur.
1993-cü ildə Ulu
Öndər Heydər
Əliyevin tarixi sərəncamından sonra
Novruz bayramı artıq dövlət səviyyəsində qeyd edilməyə başladı.
Bu isə Novruzla bağlı həqiqətin bərpa olunmasına və bayramın dünya xalqları arasında tanınmasına zəmin yaratdı.
Təqdirəlayiq haldır
ki, 2009-cu ildə Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, Birinci vitse-prezident Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü
ilə Novruz bayramı və aşıq sənəti
UNESCO-nun dünya xalqlarının qorunan qeyri-maddi mədəni irsi siyahısına daxil edilmişdir. Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının
Baş Məclisi martın 21-ni "Beynəlxalq
Novruz günü"
elan etmişdir.
Novruz xalq təfəkküründə milli-mədəni
dəyərləri möhkəmlətdiyindən
onu müxtəlif dinlər, o cümlədən
zərdüştilik və
islamla bağlamağa
çalışmış və bu bayramı
ayrı-ayrı dini təriqətlərin bayramı
kimi təqdim etmək istəmişdilər.
Lakin Novruz bütün dinlərdən
və təriqətlərdən
tamamilə uzaq, yazın gəlişini gözləyən xalqın
müxtəlif ayin, etiqad və mərasimlərlə zəngin
olan möhtəşəm,
ürəklərə sevinc
və mərhəmət
gətirən bayramıdır.
Novruz bayramı martın 20, 21-22-də (köhnə
təqvimlə 7, 8, 9 martda)
xalq tərəfindən
sevə-sevə qeyd edilmişdir.
Novruz bayramı
haqqında müxtəlif
mənbələrdə maraqlı
məlumatlar verilmişdir.
Biz bu gün
onlarla tanış olarkən bu bayramın Şərq xalqlarının tarixində,
məişətində, dünyagörüşündə
kök salan mahiyyətini bir daha açıqlamaq imkanını əldə
edirik. Bu mənbələr arasında
XI əsr ərəb tarixçisi Əbu Reyhan Əl-Biruninin
(973-1048) "Qədim xalqlardan
qalmış yadigarlar",
"Qanuni-məsudi", "Ət-təhfim" əsərlərində,
Ömər Xəyyamın
(1045-1131) "Novruznamə" risaləsində, XI əsr
ərəb alimi Nizamül-Mülkün "Siyasətnamə"sində
və digər əsərlərdə Novruz
haqqında məlumatlar
verilir. Məsələn,
"Novruznamə" əsərində
göstərilir ki,
"Cəmşid bu günü Novruz adlandırmaq barədə
fərman verdi: Hər il fərvərdin
(mart) ayının başlanğıcını bayram
eləməyi, yeni ili həmin gündən hesablamağı
əmr elədi". Firdovsinin "Şahnamə"
əsərində bayramın
fərvərdinin əvvəlində
keçirildiyi barədə
məlumat verilir. N.Gəncəvinin "İskəndərnamə",
Ə.Nəvainin "Səddi-İskəndər"
əsərlərində Novruzun
hələ bizim eradan 350 il əvvəl
keçirilməsi göstərilir.
Nizaminin əsərində
İskəndərin Bərdə
hökmdarı Nüşabəyə
qonaq gəldiyi gün məhz Novruz bayramına təsadüf edir, bu zaman hətta
Novruz bayramının
əsas atributlarından
olan günəşin
rəmzi sayılan qoğal və bəzi bölgələrimizdə
(Qazax, Tovuz və s.) Novruz şirniyyatı olan qatlamalar süfrəyə
düzülür.
Novruz mövsüm
mərasimi olduğuna
görə, həm də təqvim bayramıdır. Uzun müddət qışın
soyuğundan, çətinliyindən
əziyyət çəkən
xalqlar yazın gəlişini gözləyirlər
və bu bayramı təntənə
ilə, sevinc və ruh yüksəkliyi
ilə qarşılayırlar.
Azərbaycanda Novruz bayramı xüsusi təmtəraqla, silsilə
oyun, tamaşa və nəğmələrin
müşayiəti ilə
keçirilir. Burada xüsusən "Cıdır
tamaşaları", "Zorxana
tamaşaları", "Daşqaldırma",
"Qılıncoynatma", "Buğa döyüşdürmə",
"Dəvədöyüşdürmə",
"Qoçdöyüşdürmə",
"Kosa-kosa", "Çövkən",
"Qurd", "Aşıq-aşıq",
"Usta-şəyird" və
s. oyunları misal göstərmək olar.
Çövkən Orta
əsrin otüstü
oyunları içərisində
ən şöhrətli
və erkən milli oyunlarımızdan biridir. Dünya miqyasında bu oyun artıq layiqli yerini tutmuş, yəni
2013-cü ildə Azərbaycan
hökumətinin müraciəti
əsasında çövkən
oyunu UNESCO-nun dünya xalqlarının qorunan qeyri-maddi mədəni irs siyahısına daxil edilmişdir.
Xalqımızın ulu bayramlarından ən möhtəşəmi
olan Novruz erkən dövr mifik düşüncə
və təsəvvürləri,
ayin-etiqadları, inancları, mərasimləri
özündə yaşadıb bu günümüzə yetirən
humanizm, həmrəylik
kimi bəşəri duyğuları qabarıq şəkildə göstərən
mənəvi dəyərlər
sistemidir. Novruz insana həyat verən, ilk insanın yaranmasında bilavasitə iştirak edən dörd müqəddəs varlığın
adı ilə bağlıdır ki, bunlar Su, Od,
Yel və Torpaqdır. Mərasim folklorumuzda törəniş
təsəvvürlərini yaradan həmin müqəddəs varlıqlar
İlaxır çərşənbələrin
rəmzinə çevrilmiş,
yaradılış və
həyatvericilik funksiyasını
formalaşdırmışdır.
Çərşənbə "çaharşənbə" ifadəsinin
işlək variantı
kimi dilimizə daxil olmuşdur. Mənbələr göstərir
ki, "çərşənbə"
günü yer üzündə həyatın
yaranması gününün
axşamı, ərəfəsi
sayılmışdır. Hətta
həmin gün digər günlərdən
daha düşərli,
yüngül olduğu
üçün "mübarək
gün" hesab edilmişdir.
Əski
inanc və etiqadlara görə, dörd çərşənbənin
hər birində bir həyat varlığı "dirilir",
oyanır, təzələnir
və bununla bağlı olaraq xalq arasında müxtəlif ayinlər, mərasimlər keçirilmişdir. Novruzun müjdəçisinə çevrilən
İlaxır çərşənbələrin
hər biri mifoloji mənbələrə istinad
edir.
Novruz
təbiətin dirçəlişi,
oyanışı ilə
bağlı yaranan bayramdır.
Novruz çərşənbələrinin
əsas qayəsini təşkil edən, dünyanın və insanın yaranmasında bilavasitə iştirak edən dörd müqəddəs varlıq
barədə Qurani-Kərimdə
də məlumat verilir.
Şimal yarımkürəsində
astronomik yazın başlanması, yəni gecə ilə gündüzün bərabərləşməsi
ilə bağlı keçirilən bahar bayramı bir çox Şərq ölkələrində, o cümlədən
İran, Əfqanıstan, Pakistan,
Özbəkistan, Tacikistan,
Qırğızıstan və
başqa ölkələrdə
də bayram edilir. Misirdə yazın gəlişi
"Şəmmuu-n-nəsim"-
yaz və artım, məhsuldarlıq
bayramı ilə bağlı müxtəlif
mərasim və ayinlərin icrası ilə qeyd edilir.
Şərq xalqları
bu bayramı islamdan əvvəlki dövrlərdə keçirmişlər. Yaxın və Orta Şərqin
bir çox ölkələrində bu
bayram əziz və səbirsizliklə gözlənilən bir mərasim kimi qeyd edilir. Təbiətə
sitayiş, təbiətin
qış yuxusundan ayılması ilə bağlı olan Novruzun mərasimləri qədim tarixə malikdir və zaman keçdikcə bu mərasimlər yeni-yeni elementlərlə zənginləşmişdir. Bu
bayramın rəmzlərindən
əsası yenilənmə,
gələcəyə böyük
ümidlər bəsləməkdir.
Ülkər
NƏBİYEVA,
Bakı
Dövlət Universitetinin professoru, filologiya elmləri doktoru
Azərbaycan.-2024.-
5 mart, ¹ 50.- S.10.