Orta
dəhlizin orta ölkəsi - Azərbaycan
Bu
marşrutun dünya ticarəti üçün əhəmiyyəti
getdikcə artır
Dünyadakı
geosiyasi gərginlik, Rusiya-Ukrayna və HƏMAS-İsrail
arasında baş verən müharibələr qlobal ticarətdə
tədarük zəncirinin qırılmasına səbəb
olub. Biz hələ yəmənli husilərin
Qırmızı dənizdə ticarət gəmilərinə
hücum etməsini və bunun nəticəsində dünya
ticarətinə böyük zərbə dəydiyini demirik.
Məlum
olduğu kimi, Asiyadan, o cümlədən Çindən
Avropaya yüklər Süveyş kanalı üzərindən
daşınır. İndi bu marşrutla yüklərin
daşınması 50 faizdən çox aşağı
düşüb. Beynəlxalq Dəniz Təşkilatının
son hesablamalarına görə, Qırmızı dənizdə
baş verən məlum hadisələr səbəbindən bu
marşrut üzrə yüklərin daşınma imkanı da
təxminən üçdəikiyəcən azalıb. Yaranan
vəziyyət təhlükəsizlik problemi ilə
yanaşı, daşınma xərclərinin artmasına da səbəb
olub. Belə ki, hazırda bu marşrut üzrə yüklər
Cənubi Afrikada Ümid burnundan keçməklə
daşınır. Bu isə əlavə xərc və vaxt
itkisi deməkdir. Onu da vurğulayaq ki, beynəlxalq ticarətdə
bu iki fakt xüsusi əhəmiyyət daşıyır.
Odur ki, indi
dünyada ticarət marşrutunda ən etibarlı nəqliyyat
yolu kimi Orta dəhlizi görürlər. Səbəbi bu
regionda müharibə ocaqlarının olmaması və yolun
yüklərin daşınmasında az vaxt tələb etməsidir.
Bu səbəbdən dünyada Çinin "Bir kəmər,
bir yol" layihəsi əsasında formalaşan Orta dəhlizə maraq artıb. Daha doğrusu, bu,
Şərqlə Qərb arasında ən etibarlı və ən
sərfəli marşrut kimi nəzərdən keçirilir.
Azərbaycan
isə Orta dəhlizin ən önəmli halqasıdır.
Ölkəmiz Qərbi Şərqlə Avropanı birləşdirdiyi
kimi, "Şimal-Cənub" marşrutunda da yüklərin
daşınmasında mühüm rol oynayır. Yəni hər
iki marşrut üzrə gedən yollar Azərbaycandan
keçir. Buna görə də dəhliz vasitəsilə
yüklərin daşınmasında dinamika sürətlə
yüksəlir. Xatırladaq ki, keçən il bu marşrutla
2 milyon 750 min ton yük daşınıb. Bu, 2022-ci ildə
daşınan yüklərlə müqayisədə 64 faiz
çoxdur. Gələn iləcən Orta dəhlizlə
yüklərin daşınmasının 10 milyon tona
çatdırılması proqnozlaşdırılır. Hədəf
isə bu marşrutla yüklərin daşınmasının
həcmini 25 milyon tona çatdırmaqdır.
Azərbaycan
Prezidentinin köməkçisi - Prezident
Administrasiyasının Xarici siyasət məsələləri
şöbəsinin müdiri Hikmət Hacıyev Antalyada
keçirilən Diplomatik Forumda Azərbaycandan keçən nəqliyyat
marşrutunun dünya üçün əhəmiyyətini
vurğulayaraq demişdir: "Hazırda şimal dəhlizi məlum
səbəblərdən praktiki olaraq iflic vəziyyətindədir
və bu, iki ticarət tərəfdaşı arasında mərkəz
olan Qafqaz regionunun əhəmiyyətini artırır. Beləliklə,
Cənubi Qafqaz və Orta dəhliz Azərbaycan tərəfinin
də niyyəti olan geniş strateji əlaqəni təmin edə
bilər. Çindən Avropaya yüklərin
daşınmasını təmin etmək üçün
regionun potensialına əlavə diqqət yetirildiyini
görürük. Azərbaycan bu yaxınlarda BTQ-nin
Gürcüstan seqmentinin gücünü artırmaq
üçün Gürcüstanla birgə əlavə sərmayələr
qoymağa başlayıb. Biz həmçinin türkiyəli həmkarlarımızla
Qarsdan Naxçıvana dəmir yolunun çəkilməsi ilə
bağlı da razılıq əldə etmişik".
Artıq
Avropada da anlamağa başlayıblar ki, onlar üçün
ən əlverişli ticarət marşrutu Orta dəhlizdir.
Bunun üçün Avropa və bir sıra beynəlxalq maliyyə
qurumları Mərkəzi Asiya regionunda nəqliyyat əlaqələrinin,
ilk növbədə Trans-Xəzər Beynəlxalq Nəqliyyat
Dəhlizinin imkanlarının genişləndirilməsi
üçün 10 milyard avro məbləğində vəsait
ayırmağa hazır olduqlarını bəyan ediblər.
Azərbaycan
Bakı-Tbilisi-Qars (BTQ) dəmir yolu və Bakı limanı
vasitəsilə yüklərin aşırılmasını əhatə
edən Orta dəhlizin birləşmiş dəniz və dəmir
yolu komponentinin imkanlarının genişləndirilməsi
istiqamətində də fəal iş aparır. Türkiyədə
çəkilən və uzunluğu 230 kilometr olan xətt
Qars-İğdırdan başlayaraq Naxçıvana qədər
uzanacaq. Oradan xətt İran, Əfqanıstan və Pakistana
gedən dəmir yolu xəttinə birləşdiriləcək.
Bununla Türkiyə də logistika sahəsində böyük
üstünlük əldə edəcək.
BTQ-nin
Gürcüstan seqmenti üzrə genişləndirmə və
modernizasiya işlərinin 2 ay ərzində başa
çatdırılması planlaşdırılır. Bu
günlər Axalkalakidə Azərbaycan, Türkiyə və
Gürcüstanın dəmir yolları administrasiyaları rəhbərlərinin
üçtərəfli görüşü keçirilib və
görüşdə işlərin icrasının gedişi və
sürətləndirilməsi məsələləri
müzakirə olunub. Bu işlər yekunlaşandan sonra əlavə
yük axınlarının cəlb edilməsi
üçün zəruri şərt olan Asiya və Avropa
arasında yükdaşıma vaxtı xeyli azalacaq. İlkin mərhələdə
modernləşdirilmədən sonra BTQ ilə
yükdaşımaların həcminin ildə 5 milyon ton
olacağı gözlənilir.
Statistik rəqəmlər
ölkəmizdən keçən marşrutun dünya
üçün əhəmiyyətini ortaya qoyur. BTQ vasitəsilə
yüklərin Pekindən (Çin) Londona (Böyük
Britaniya) çatdırılması 12-15 günə
mümkündürsə, Avropadan Asiyaya Afrika üzərindən
dəniz yolu ilə yüklərin daşınması 45-62,
Çindən Avropaya Rusiya üzərindən 32 gün
çəkir. Bundan savayı, Orta dəhliz marşrutları
üzrə qeyri-neft, eləcə də konteyner yüklərinin
qatar və yük maşınları ilə
daşınması orta hesabla təxminən 20-25 gün zaman tələb
edir ki, bu da yüklərin Çin və Cənub-Şərqi
Asiyadan dəniz yolu ilə, Cənubi Afrikada Ümid burnundan
keçməklə daşınmasından xeyli azdır.
Konkret desək, ikinci halda yüklərin daşınması
orta hesabla ən azı 45 gün çəkir. Şərq və
Qərb arasında ənənəvi marşrutlar üzrə və
əks istiqamətdə malların Süveyş kanalı
üzərindən daşınmasına isə 53 gün vaxt
lazım olur.
Görünən
odur ki, Rusiya ilə Qərb arasında bütün logistika
marşrutlarını kəsən Rusiya-Ukrayna müharibəsi,
eləcə də Qırmızı dəniz və
Süveyş kanalında gəmiçilik fəaliyyətini
faktiki olaraq iflic edən Yaxın Şərqdəki mövcud
münaqişələrin gərginləşməsi Orta dəhlizin
etibarlı marşrut kimi rolunu daha da artırıb.
Rüstəm KAMAL,
Azərbaycan.-2024.-
6 mart, № 51.- S.8.