Orta dəhlizin önəmi artır

 

 

Zəngəzur dəhlizinin açılması Trans-Xəzər Beynəlxalq Nəqliyyat Marşrutu üçün mühüm töhfə ola bilər

 

 

 

Avropa ölkələrinin enerji təminatçısı etibarlı tərəfdaşı kimi qəbul olunan Azərbaycan Avrasiyada həm nəqliyyat-ticarət körpüləri yaradır. "Şərq-Qərb", "Şimal-Cənub" nəqliyyat dəhlizlərinin fəal aktorlarından biri kimi Azərbaycan yüklərin Asiyadan Avropanın müxtəlif istiqamətlərinə təhlükəsiz ən əlverişli imkanlar daxilində daşınması üçün  rahat tranzit marşrutu yaradıb.

Xəzər dənizi, Beynəlxalq Dəniz Ticarəti Limanı, "Bakı-Tbilisi-Qars" dəmir yolu, Ələt Azad İqtisadi Zonasının yaratdığı imkanlar bir daha təsdiq edir ki, Azərbaycan Qafqazda ən əlverişli nəqliyyat-tranzit habıdır.  

İkinci Qarabağ müharibəsindəki Şanlı Zəfərin yaratdığı reallıq fonunda isə Azərbaycan Orta dəhlizin (Trans-Xəzər Beynəlxalq Nəqliyyat Marşrutu)  daha səmərəli etibarlı marşrut olması üçün çox mütərəqqi təkliflər irəli sürür. Bunlardan biri Zəngəzur dəhlizinin açılmasıdır.

 

 

 

Savaşlar, toqquşmalar qədim İpək yolunun yenidən canlanmasını şərtləndirir

 

 

 

Son iki ildə Ukrayna Qəzza bölgəsində baş verən hərbi toqquşmalar, eləcə qiyamçı husilərin Qırmızı dənizdə ticarət gəmilərinə qarşı silahlı hücumları Avropa dövlətlərini Asiya ilə ticarət əlaqələrini davam etdirmək üçün yeni marşrutlar axtarmağa vadar edib.

Məlum hadisələr qlobal siyasətdəki gərginlik, yükdaşımaların qiymətini artırmaqla yanaşı, Avropada inflyasiyanın artmasına da təsir edir. Savaşlar gəmilərə silahlı hücumlar qlobal marşrutlarda təhlükəsizlik məsələlərinin həlli üçün ayrılan xərclərin artmasını şərtləndirib. Bu da, əlbəttə ki, bahalaşmaya səbəb olur.

Məhz bu reallıqları nəzərə alsaq, belə qənaətə gəlmək olar ki, bu gün Avropa ilə Asiyanı əlaqələndirən Trans-Xəzər marşrutunun, yəni Orta dəhlizin əhəmiyyəti artır.

Çünki Çin-Mərkəzi Asiya-Azərbaycan Gürcüstandan Qara dənizə Avropaya uzanan bu dəhliz yükdaşıma xərclərinin aşağı olması ilə yanaşı, həm təhlükəsizdir. Çindən Avropaya Cənub dəhlizi ilə daşınan yüklər Süveyş kanalından keçməklə 20 min kilometr məsafəni əhatə edir. Lakin konteyner daşıyan qatar Orta dəhlizlə 12 gün ərzində 7 min kilometr məsafəni qət edəcək ki, bu da nəqliyyat xərclərinin az olması ilə yanaşı, təhlükəsizliyin təmin olunmasını şərtləndirəcək.

Çin-Mərkəzi Asiya-Azərbaycan Gürcüstan ərazisindən keçən marşrut ilə yüklər Qara dənizə, buradan isə Türkiyə Şərqi Avropa ölkələrinə çatdırılacaq. O həmçinin keçdiyi ölkələr arasında ticarətin inkişafına təkan verəcək.

Orta dəhliz vasitəsi ilə yüklər Çin, Qazaxıstan, Türkmənistan, Azərbaycan, Gürcüstan, Türkiyə daha sonra Avropaya daşınacaq. Bu dəhlizin əhəmiyyətini artıran digər məsələ isə Rusiya-Ukrayna müharibəsidir. Çünki Rusiya vasitəsilə Asiyadan Avropa Birliyi (Aİ) bazarlarına məhsulların tədarükündə problemlərin yaranması Orta dəhlizə olan marağı da artırıb. Bu baxımdan dəhlizin fəaliyyətinin gücləndirilməsi Qərb Şərq arasında təbii körpü rolunu oynayan Azərbaycan üçün böyük əhəmiyyət daşıyır.

Azərbaycan Orta dəhlizin reallaşması üçün çox mühüm addımlar atmaqdadır. Zəngəzur dəhlizinin açılması istiqamətində reallaşdırılan layihələr bunun bariz təcəssümüdür.

Dünyada qlobal layihələrin müəllifi, təşəbbüskarı kimi tanınan Prezident İlham Əliyev bu barədə həm xarici ölkələrə səfərlərində, həm ölkə daxilində keçirdiyi görüşlərdə, beynəlxalq forum konfranslardakı çıxışlarında çox əhatəli şəkildə məlumat verir. Azərbaycan Prezidenti həm görülən işlərdən danışır, həm dəhlizin yaradacağı imkanları izah edir, həm dəhliz üzərindəki ölkələri bu prosesə dəstək verməyə çağırır.

İlham Əliyev əminliklə vurğulayır ki, Azərbaycan Zəngəzur dəhlizini reallaşdırdıqdan sonra ilk növbədə türk dünyası ölkələri üçün çox əlverişli imkanlar yaranacaq. Eyni zamanda Asiyadan Avropaya ən qısa marşrutun yaranması, qədim İpək yolunun yenidən canlanmasını ən əlverişli nəqliyyat-ticarət xəttinə çevrilməsini şərtləndirəcək.      

Fevralın 19-da Ankarada Prezident İlham Əliyevin Türkiyə Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğan ilə geniş tərkibdə görüşündə qardaş ölkənin dövlət başçısı da bu məsələyə toxunaraq bildirmişdi ki, geosiyasi nizama təsir edən koronavirus pandemiyası Ukrayna müharibəsi kimi proseslər Orta dəhlizin etibarlı marşrut olduğunu bir daha göstərib. 2017-ci ildə açılan "Bakı-Tbilisi-Qars" dəmir yolu xətti Orta dəhlizin strateji mərhələsi olub. Bu xətdəki işlərin ən qısa zamanda başa çatdırılması xəttin tamamilə işlək vəziyyətə gətirilməsi ortaq mənfəətə xidmət edir.

 

 

 

Zəngəzur dəhlizinin əhəmiyyəti

 

 

 

Qlobal təşəbbüsləri ilə Avrasiyada yeni nəqliyyat-tranzit habları yaradan İlham Əliyev Trans-Xəzər Beynəlxalq Nəqliyyat Marşrutunun əhəmiyyətini dəyərləndirərkən qeyd edib ki, Azərbaycan ərazisindən, yəni Xəzər dənizi ilə daşınan yüklərin həcmi ildən-ilə artmaqdadır daha da artacaq. Ona görə Azərbaycan nəqliyyat logistika imkanlarını genişləndirir. Bakı Dəniz Limanının imkanları 25 milyon tona yüksəldilir, dəmir yolu, gəmiqayırma zavodu digər nəqliyyat infrastrukturu ən müasir səviyyəyə gətirilir. Bütün bunların fonunda isə Zəngəzur dəhlizinin açılması da əsas şərtlərdən biridir. Ona görə Azərbaycan bu dəhlizin açılmasında israrlıdır: "Zəngəzur dəhlizinin açılması qaçılmazdır, qədər tez olsa, o qədər yaxşıdır. Hər halda biz bu istiqamətdə səylərimizi artıracağıq. Bu dəhlizin açılması bütün ölkələr üçün yeni imkanlar açacaq bölgədə işbirliyi məsələlərinə müsbət təsir göstərəcək".

Orta dəhlizin fəaliyyəti həm Türk Dövlətləri Təşkilatı arasında ticarət dövriyyəsinin həcmini artıracaq. Martın 7-də iqtisadiyyat nazirinin müavini Sahib Ələkbərov "Biznes mühitinin yaxşılaşdırılması üzrə iqtisadi islahatlar müasir çağırışlar" mövzusundakı konfransda deyib ki, Azərbaycanla Türk Dövlətləri Təşkilatı arasında ticarət dövriyyəsinin həcmi 2023-cü ildə 9 milyard dollar olub.

Göründüyü kimi, Orta dəhlizin açılması zərurəti yaranıb. Şanxayda fəaliyyət göstərən Fudan Universitetinin "Bir kəmər, bir yol qlobal idarəetmə" institutunun baş direktoru Renvey Xuan bildirib ki, Orta dəhlizin inkişafında həm Avropa İttifaqı, həm Şərqi Asiya dövlətləri maraqlıdırlar.

Hazırda Orta dəhlizlə yükdaşımalar artmaqda davam edir bu artımda "Bakı-Tbilisi-Qars" dəmir yolu əhəmiyyətli rol oynayır. Dəmir yolu ilə Azərbaycan ərazisindən tranzit yükdaşımalar 2019-cu illə müqayisədə 2023-cü ildə 76 faiz artaraq 3,8 milyon tondan 6,7 milyon tona çatıb. Yaxın gələcəkdə bu rəqəmlərin dəfələrlə artacağını müşahidə edəcəyik. 2020-ci ildə Qarabağı işğaldan azad edən Azərbaycan bölgədə yeni geosiyasi reallıqlar yaradıb ki, bu da beynəlxalq xarakter daşıyan tranzit yükdaşımalar üçün çox önəmlidir. Trans-Xəzərlə Çindən Azərbaycana daxil olan tranzit yüklər yalnız "Bakı-Tbilisi-Qars" dəmir yolu ilə Qara dəniz limanlarına deyil, eyni zamanda Zəngəzur dəhlizi ilə Türkiyəyə, oradan isə Qərbi Avropa ölkələrinə daşınacaq.

Bir sözlə, Zəngəzur dəhlizinin açılması həm Azərbaycanın Qafqazda mühüm nəqliyyat-tranzit habına çevrilməsini, Naxçıvanın yüksəlişini təmin edəcək, həm Orta dəhlizin fəaliyyətinə mühüm töhfə verəcək.

 

Rəşad BAXŞƏLİYEV,

Azərbaycan.-2024.- 8 mart, ¹ 53.- S.9.