Novruz
milli-mənəvi dəyərlərin
təzahürüdür
Azərbaycan tarixən müxtəlif
mədəniyyətlərin qovuşduğu məkan olduğu üçün
xalqımızın milli-mənəvi
dəyərlər sistemi tolerant münasibətlər, birgəyaşayış
prinsipləri əsasında
formalaşmış və
bu, bütün dövrlərdə
müşahidə edilmişdir.
Bu baxımdan Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyevin "Bu gün multikulturalizm Azərbaycanda dövlət
siyasətidir və eyni zamanda həyat
tərzidir" deməsi
heç də təsadüfi deyildir. Çünki bu tolerantlıq ənənəsi
Azərbaycan xalqının
formalaşdığı tarixi
məqamlardan bəhrələnmiş
və bu günümüzə qədər
gəlib çatmışdır.
Təqdirəlayiq haldır
ki, milli-mənəvi dəyərlərin
və tolerantlıq ənənələrinin əsasını
təşkil edən şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələri,
o cümlədən qəhrəmanlıq
və məhəbbət
dastanları, "Kitabi-Dədə
Qorqud", "Koroğlu"
və digər folklor mətnlərində
birgəyaşayış prinsipinin
tarixi kökləri əks olunmaqdadır. Multikultural və tolerantlıq münasibətləri
ilə bağlı fikirlər Azərbaycanın
görkəmli ədib
və mütəfəkkirlərinin
yaradıcılıqlarında qızıl xətt kimi keçən problemlərdəndir. Məsələn,
Nizami Gəncəvinin,
Nəsirəddin Tusinin,
Məhəmməd Füzulinin,
Abbasqulu ağa Bakıxanovun, Mirzə Fətəli Axundovun, Cəlil Məmmədquluzadənin
və başqalarının
yaradıcılıq irsində
həmin ideyaların təbliğinin şahidi oluruq. Nizami Gəncəvi hələ öz dövründə,
XII yüzillikdə yeddi
mədəniyyətin təsvir
olunduğu "Yeddi gözəl" əsərini
yaratmaqla dini-irqi və milli ayrı-seçkiliyə
qarşı çıxır,
müxtəlif xalqların
nümayəndələrini təsvir edir.
Azərbaycan Respublikası
polietnik bir dövlətdir. Azərbaycan
ərazisində bir sıra milli azlıqlar - tatlar, ləzgilər, udinlər, avarlar, talışlar, ingiloylar, xınalıqlılar və
başqaları yaşayır.
Azərbaycan öz taleyini bu torpağa
bağlayan bir sıra azsaylı xalqların və etnik qrupların doğma vətəninə
çevrilib. Etnik qruplar və azsaylı xalqlar digər bayramlar kimi Novruzu da təmtəraqla keçirirlər.
Qeyd etməliyik ki, el arasında Novruza bir ay qalmış artıq bayram tədarükünə
başlanmış və
bu, Azərbaycanda yaşayan xalqlar arasında da paralel şəkildə aparılmışdır.
Bayramın mahiyyəti
azsaylı xalqlar tərəfindən olduğu
kimi qəbul edilmişdir.
Azərbaycanda səmavi
dinlər yaranana qədər müxtəlif
inanclara, suya, oda, ağaca, səma cisimlərinə və s. inam güclü olmuşdur. Uzun əsrlərin
keçməsinə baxmayaraq,
həmin inamın izləri yaddaşda qorunub saxlanmış və bu gün
də davam etməkdədir. Ümumilikdə
dünyanın, insanın
yaranmasında bilavasitə
iştirak etmiş dörd ünsür - Su,
Od, Yel, Torpaq islamın
yaranmasına qədər
milli təfəkkürdə kök salmışdır.
Atəşpərəstlik məhz
bu mifik təsəvvürlərin qovşağında
meydana gəlmiş, Azərbaycan əhalisinin əksəriyyəti oda sitayiş etmiş, odu müqəddəs hesab etmişdir. Odla bağlı ayin və mərasimlər
Novruz bayramı kontekstində,
Od çərşənbəsi düşüncəsində bu
günümüzə qədər
gəlib çatmışdır.
Bayram ərəfəsində səməni
cücərtmək, səməni
halvası bişirmək,
Novruz şirniyyatlarının hazırlanması, bayram axşamı şamların
yandırılması, Novruz xonçasının bəzədilməsi
və s. onların məişətində paralel
şəkildə əhatə
olunmuşdur. Hər bir xalqın həm də özünəməxsus adət-ənənələri,
folklor yaradıcılıq
örnəkləri vardır.
Təqdirəlayiq haldır
ki, 2012-ci ildə Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının
Folklor İnstitutunda
milli azlıqların mədəniyyətini,
tarixini, etnoqrafiyasını
və s. araşdıran
bölmə yaradılmışdır.
Həmin bölmənin
məqsədi Azərbaycanda
olan azsaylı xalqların şifahi yaradıcılıq nümunələrinin
toplanması, sistemləşdirilib
nəşr etdirilməsi
və araşdırılmasını
təşkil etməkdir.
Bu məqsədlə 2014-cü ildə AMEA Folklor İnstitutunun təşəbbüsü
ilə "Azsaylı
xalqların folkloru"
kitabı işıq üzü görmüşdür.
Udinlərin "Yaz bayramı"
adı altında verilmiş mətndə oxuyuruq: "Udinlər yaz ayında "yoğulun axsibay", yəni yaz bayramı
keçirərdilər. Bu bayram
mart ayının ortalarında
keçirilirdi. Onun əsas əlamətlərindən
biri hamının evində ənənəvi
xörəklərdən biri
sayılan "hərsə"
bişirilməsi idi. Yumurta bişirib qırmızı boyayardılar.
Uşaqlar boyunlarına
çanta keçirib
həyətləri gəzər,
ev sahiblərindən
pay umardılar. Həyət-bacadan
novruzgülü yığardılar.
Mahnı oxumaqla yazın gəlişini bəyan edərdilər.
Bundan başqa,
avarlar da yazın ilk günlərində bayram keçirmişlər. Yağışın
yağması və günəşin çıxması
ilə bağlı mərasimlər bu gün də onların şifahi yaddaşında
qalmaqdadır. Yağışın
yağmasının arzulanması
xüsusi ritual forması
almış, bu vaxt sacın üstündə günəşin
rəmzi olan saçaqlı maxara, bişirilən sulu burcah (əriştə) isə yağış damlalarını
rəmzləşdirmişdir.
Azərbaycanda azsaylı
xalqların dilinin, adət-ənənələrinin, mədəniyyətlərinin qorunması,
inkişafı və təbliği sahəsində
mühüm işlər
görülür.
Astroloji təsəvvürlərə
görə, mart ayının
20-21-i ilin Yazgüntəni
(gecə ilə gündüzün bərabərləşdiyi
gün) günü
Günəş Yer ətrafında 365 gün 6 saat dövr etdikdən sonra öz yerinə
qayıdır, yəni
"Balıqlar" bürcündən
çıxıb "Qoç"
bürcünə daxil
olması ilə yadda qalır. Ona görə də əcdadlarımız
ulu Novruz gününü həm
də ilin, təqvimin başlanğıcı
kimi qəbul etmişlər.
XI əsrin böyük ensiklopediyaçı alimi,
tarix, etnoqrafiya, təbiətşünaslıq, riyaziyyat, astronomiya və başqa elmlərə dair 150-dən
artıq əsərin
müəllifi olan Əl-Biruni belə qeyd etmişdir: "Belə söyləyirlər
ki, Tanrı - təala
məhz Novruz günü
zodiak bürclərini
asimanda yerləşdirmiş
və sonra onları yerlərində donub qalmış göy cisimləri arasında bölüşdürərək
hərəkətə gətirmişdir.
Sonra isə alim Günəş vasitəsilə ilin fəsillərini, aylarını,
günlərini, bir sözlə, vaxtın, zamanın hesabını aça bilmişdir".
Tarixin müəyyən
məqamlarında Novruz Fərvərdin,
Novbahar, İlkbahar, Qışbitti, İlbaşında,
İlyaz, Şahnovruz,
Həzrət Novruz, Xızır
Novruzu, Xuzur günü və digər adlar altında keçirilmişdir.
Bu bayram təbiətin
oyanışı, təbiət
qüvvələrinə inam
hissini aşıladığı
üçün əcdadlarımız
tərəfindən əziz
bayram kimi qeyd olunmuşdur. Təzə ilin gəldiyi dəqiq vaxt münəccimlər tərəfindən hesablanar,
bununla da "təhvil
saxlamaq" ayini icra olunardı. İlin təhvil olunma anına xüsusi diqqət yetirilərdi. Hətta əhaliyə ilin təhvil olunduğunu bəyan etmək məqsədilə evlərin
damlarında tonqallar qalanar, təbillər çalınardı, Novruz "topu atılar"dı. Bundan əlavə, iltəhvil saatını hər kəs öz evində də müəyyənləşdirə bilərdi, bunun üçün müəyyən
məqamlara diqqət
yetirmək vacib sayılırdı. Məsələn,
ayinə görə, xırda balıqların bir anlığa donub qalması, yaxud əksinə, onların sudan quruya can atması, "təhvil suyu" adlandırılan xüsusi
qoyulmuş suyun üzərindəki zeytun yarpaqlarının, güzgü
üzərində yumurtanın
hərəkəti və
s. iltəhvil anının
göstəriciləri hesab
olunurdu. İlin təhvil olunduğu zaman ailə başçısının
evinə, ailəsinə
xeyir-dua verməyi də xüsusi əhəmiyyət daşıyırdı
ki, buna "təhvil-təslim duası" deyilirdi.
Novruz axşamında icra
olunan mühüm ayinlərdən
biri də mütləq dünyasını dəyişən
əzizlərin ruhlarını
yad etmək, məzarlarını
ziyarət etməkdir.
Bayram plovu bişirilərkən
onların adları bir-bir çəkilməlidir
ki, ruhları sevinsin, ailəyə, evə xeyir-dua versinlər. Erkən inanca görə, bayram axşamı kim hansı əhvali-ruhiyyədə
olarsa, bütün ilboyu o cür olar, ona görə
də ulu babalarımız
inanmışlar ki, "Novruzda
gülən ilboyu gülər".
Novruz süfrəsi insan sağlamlığını möhkəmləndirən,
insanın ömrünü
uzadan müxtəlif nemətlərlə zəngindir.
Bu nemətlər arasında
"yeddiləvin", yəni
"s" hərfi ilə
başlanan nemətlərin
- su, səməni halvası, südlü aş, süd, süzmə, səməni
şorbası və onun üzərinə səpmək üçün
sumaq qoyulmalıdır. Bayram axşamı
hər evdə bayram plovu dəmlənir,
bəzi bölgələrdə
quru balıqla bişirilən südlü
plov, şirin plov, əriştəli aş, qaralı aş və sairə təamlar hazırlanır. Novruz xonçasının
tarixi çox qədim dövrlərlə
bağlıdır, xonça, ənənəvi
Novruz şirniyyatları, qırmızı
alma, boyanmış yumurta
və s. hər biri mifoloji təsəvvürləri
əks etdirir.
Novruz həm də "sülh, dostluq, həmrəylik, humanizm"
bayramıdır. Bu bayramda
hamı öz sevinci ilə paylaşmalı, hər kəs kədərdən uzaq olmalıdır. İnsanlar bu əziz bayramı səbirsizliklə gözləyir,
çünki onun gəlişilə qəlblərə
istilik, xoşbəxtlik
və xoş duyğular gəlir.
Azərbaycanda mövcud
olan milli-mənəvi
və multikultural ənənələr dünyanın
əksər dövlətlərinə
nümunə olacaq mədəni, etik dəyərlərin göstəricisi
olduğu kimi, həm də müxtəlif xalqlar arasında möhkəm birliyin, sülhün və həmrəyliyin əyani sübutudur.
Ülkər
NƏBİYEVA,
Bakı Dövlət
Universitetinin professoru
Azərbaycan.-2024.-
12 mart, ¹ 55.- S.11.