Azərbaycanda investisiya siyasətinin inkişaf istiqamətləri

 

Müstəqilliyin birinci mərhələsində Azərbaycan hökumətinin investisiya siyasətində dövlət sərmayələrindən daha çox neft-qaz sektorunda, istehsal sosial infrastruktur obyektlərinin modernləşdirilməsində istifadə olunması prioritet təşkil etmişdir. Özəlləşdirmə prosesində investisiya müsabiqələrinə üstünlük verilmiş həmin dövrdə dövlət sərmayəsindən regionların abadlaşdırılmasında da istifadə olunmuşdur.

O illər dövlət investisiya proqramlarında nəzərdə tutulan investisiyaların 70-80 faizdən çoxu nəqliyyat, energetika, kommunal, su təchizatı, meliorasiya, sosial digər infrastruktur obyektlərinin maliyyələşdirilməsinə istiqamətləndirilmişdir. Azərbaycan hökumətinin investisiya siyasətində qeyri-neft emal sənaye sahələrinin aqrar sektorun maddi-texniki bazasının yenidən qurulmasının, əsasən, özəl investisiyaların hesabına həyata keçirilməsi konsepsiyası üstünlük təşkil etmişdir. Amma dövlət investisiyalarından bu sektorlarda istifadə olunması bəzən bazar iqtisadi sisteminin tələblərinə cavab verməyən baxış kimi qiymətləndirilirdi. Burada cənab İlham Əliyevin bir fikrini diqqətə çatdırmaq istəyirdik. Prezident demişdir: "Biz iqtisadiyyatımızı bazar iqtisadiyyatı prinsipləri əsasında inkişaf etdiririk. Buna görə şəxsən mən hökumətin yeni sənaye sahələrinin yaradılmasına birbaşa müdaxiləsinin tərəfdarı deyiləmÖlkənin qeyri-neft sahələri özəl sektor tərəfindən inkişaf etdirilməlidir biz buna nail olmağa çalışırıq" ("Azərbaycan" qəzeti, 20.10.2005).

2003-2022-ci illəri əhatə edən statistik informasiyaların araşdırılması göstərir ki, 2003-2005-ci illərdə daxili mənbələr hesabına qeyri-neft emal sənayesində əsas kapitala cəmi 129,5 milyon manat investisiya qoyulmuşdur ki, bu da daxili sərmayələrin 3 faizini təşkil etmişdir. Kənd təsərrüfatında isə bu göstərici 1,7 faiz olmuşdur. Beynəlxalq təcrübə göstərir ki, dövlət xətti ilə yeni müəssisələr istehsal gücləri yaratmaq, özəl müəssisələrin yenidən qurulmasında dövlətin öz investisiyası ilə iş-tirakı çox təbii zəruri hesab edilir.

İqtisadi nəzəriyyə sahibkarlara və dövlətə iqtisadiyyatın hansı sektoruna investisiya yönəldilməsinin seçilməsində çox az kömək edə bilir. Hər ölkə yerli xüsusiyyətlərindən iqtisadi durumundan asılı olaraq, özünün düzgün investisiya istiqamətlərini müəyyən edir bununla dünya iqtisadi sistemində özünün ixtisaslaşmasını müəyyən etmiş olur. İnvestisiya iqtisadi artıma təsir edən əsas amillərdən biri olduğuna görə dövlətin investisiya siyasəti məqsədyönlü olmalıdır, yəni mülkiyyət formasından asılı olmayaraq, investisiyanın istiqaməti əvvəlcədən iqtisadi sektorlar regionlar üzrə dövlət tərəfindən müəyyən edilməlidir.

Bazar sistemində dövlətin öz vəsaiti ilə investisiya fəaliyyətində iştirakı ölkənin iqtisadiyyatında yaranmış vəziyyətdən asılı olaraq müxtəlif dövrlərdə müxtəlif formada həyata keçirilir. Bazar iqtisadiyyatlı ölkələrdə dövlət büdcəsindən büdcədənkənar fondlardan vəsait ayırmaqla sahə mənsubiyyətindən asılı olmayaraq (infrastruktur, emal sənayesi, aqrar sektor) dövlətin özü investisiya fəaliyyəti göstərir, əsas kapitala xeyli vəsait sərf edir. İnkişaf etmiş ölkələrdə investisiyaların maliyyələşdirilməsi üçün qarışıq maliyyə mənbələrindən (dövlət özəl) zəruri hallarda istifadə olunur.

Özəl qurumlara dövlətin investisiya yardımı müxtəlif formalarda olur: investisiya proqramlarında dövlətin iştirak etməsi, kredit alınması üçün dövlət zəmanətinin verilməsi. İqtisadi ədəbiyyat təsdiq edir ki, inkişaf etmiş ölkələrdə dövlət öz vəsaitləri ilə sənayenin kənd təsərrüfatının müasir tələblərə cavab verən istehsal strukturunun formalaşmasında vaxtilə fəal iştirak etmişdir. Amma beynəlxalq təcrübə iqtisadi nəzəriyyə göstərir ki, dövlət investisiyalarından istifadənin istiqamətləri zaman-zaman dəyişir ölkədə yaranmış iqtisadi durumdan asılı olaraq müəyyən edilir. Məsələn, XIX əsrin əvvəllərindən Yaponiyada kapitalist sənayesini yaratmaq üçün kompleks tədbirlər həyata keçirilmiş, o cümlədən dövlət müəssisələrinin yaradılmasına başlanılmışdır. Özəl müəssisələrə subsidiyalar verilmiş ölkədə yüksək müdafiə rüsumları tətbiq edilmişdir. Bu siyasət XX əsrin 30-cu illərində daha da gücləndirilmişdir. 1950-1960-cı illərdə Türkiyədə Adnan Menderes hökuməti dövründə dövlətin pul vəsaitləri bir qayda olaraq kənd təsərrüfatına yönəldilmişdir. Cənubi Koreyada isə 1960-1970-ci illərdə iqtisadiyyata kapital qoyuluşunun ümumi həcmində dövlət bölməsinin payı 90 faizə çatmışdır.

İqtisadiyyatın şaxələndirilməsi barədə Prezidentin qarşıya qoyduğu vəzifələri vaxtında bütünlüklə yerinə yetirmək, habelə inkişafın sənaye mərhələsini uğurla başa vurulmasını təmin etmək üçün qeyri-neft emal sənayesinin aqrar-sənaye kompleksinin inkişafı proqramlarının investiya təminatına yenidən baxılması bu sahələrdə dövlət investisiyalarından istifadənin genişləndirilməsi zərurəti meydana çıxmışdır. Bu məqsədlə hələ 2006-cı ildə dövlət statuslu Azərbaycan İnvestisiya Şirkəti (AİŞ) yaradılmışdır. AİŞ-in yaradılmasından sonra emal sənayesində dövlət investisiyalarından istifadə xeyli genişlənmişdir ki, bu da dövlətin investisiya siyasətində müsbət dəyişiklik kimi qiymətləndirilməlidir. Nəticədə 2006-2011-ci illərdə bütünlükdə daxili mənbələr hesabına qeyri-neft emal sənayesində əsas kapitala 2 milyard 217,5 milyon, 2019-2022-ci illərdə 5 milyard 102 milyon manat investisiya yönəldilmişdir. Burada diqqəti cəlb edən fakt ondan ibarətdir ki, 2019-2022-ci illərdə qeyri-neft emal sənayesinə qoyulan daxili investisiyanın 40 faizi dövlətə, 60 faizi qeyri-dövlət təsərrüfat subyektlərinə məxsus olmuşdur. Həmin dövr kənd təsərrüfatında isə 2 milyard 40,1 milyon manat həcmində investisiyadan istifadə edilmişdir. Aqrar sektordan söz düşmüşkən qeyd edək ki, hazırda kənd təsərrüfatının investisiya təminatında onun özünün resursları əhəmiyyətli rol oynaya bilər. Ancaq aqrar sektor 2001-ci ildən bütün vergilərdən qeyd-şərtsiz azad edilmişdir. Halbuki bu güzəştlərin verilməsi investisiya qoyuluşu ilə şərtlənməlidir. Əks halda güzəştlər sahənin investisiya təminatına mənfi təsir edir. Odur ki, bu cür güzəştlər yalnız strateji xarakterli kənd təsərrüfatı məhsullarının istehsalı ilə məşğul olan iri istehsalçılara kooperativlərə, özü müəyyən müddətə elə şərtlə edilməlidir ki, onlar güzəştdən qazandıqları maliyyə vəsaitlərini investisiya kimi təsərrüfatlarında istifadə etsinlər. Bu tədbir sahənin investisiya təminatını əhəmiyyətli dərəcədə yaxşılaşdıra bilər.

Daxili investisiyaların həcminin dinamikasının təhlili göstərir ki, 2022-ci ildə 2003-cü illə müqayisədə daxili investisiyalar 11,6, o cümlədən dövlət investisiyaları 19,6, qeyri-dövlət daxili investisiyaları 6,6 dəfə artmışdır. Həmin dövr dövlət investisiyalarının artım sürəti yerli özəl investisiyalarla müqayisədə daha yüksək olmuşdur. 2006-2022-ci illər dövlət investisiyalarında dövlət büdcəsi dövlət müəssisələrinə nisbətən üstünlük təşkil etmişdir. Yerli özəl investisiyaların həcmi isə 2006-2010-cu illərdəki 13 milyard 662 milyon manatdan 2019-2022-ci illərdə 19 milyard 740 milyon manata qədər artmış, 2022-ci ildə daxili investisiyalarda onların xüsusi çəkisi 36,1faizə qədər yüksəlmişdir.

Bu gün Azərbaycanda investisiya siyasətinin əsasında qeyri-neft emal sənaye sahələrinin aqrar-sənaye kompleksinin prioritet inkişafı, ləyaqətli məşğulluğun təmin edilməsi, iqtisadi sosial səmərəliliyin yüksəldilməsi durur belə olmalıdır. Çünki Azərbaycanda sənayesi inkişaf etmiş ölkələrə xas olan makroiqtisadi göstəricilərə nail olmaq (iqtisadi regional tarazlıq, sənayenin emal sahələrinin xidmət sektorunun yüksək xüsusi çəkisi s.) məqsəd kimi qarşıya qoyulmuşdur. Prezidentin iqtisadi inkişaf proqramının uğurla yerinə yetirilməsi üçün regional sənayenin, xüsusi ilə onun qeyri-neft emal sektorunun, aqroemal sənayesinin sürətlə kompleks inkişafı tələb olunur. Amma apardığımız təhlillər göstərir ki, 2022-ci ildə qeyri-neft emal sənaye məhsulları istehsalının 63 faizi Bakı şəhərində Abşeron-Xızı iqtisadi rayonunda istehsal edilmişdir. Bu göstərici Naxçıvan iqtisadi rayonunda 5,3, Mil-Muğan iqtisadi rayonunda 3,6, Gəncə-Daşkəsən iqtisadi rayonunda 3,4, qalan iqtisadi rayonunda 1-2 faiz civarında olmuşdur. Göründüyü kimi, 4 regional inkişaf dövlət proqramı bölgələrin tarazlı inkişafına təsir etsə , bu, istənilən səviyyədə olmamışdır. Ona görə indiki mərhələdə dövlət öz maliyyə vəsaitləri ilə regionlarda infrastruktur obyektləri ilə yanaşı, qeyri-neft emal sənaye sahələrində aqrar-sənaye kompleksində, xüsusilə istehlak malları istehsal sahələrində yeni istehsal güclər yaratmalıdır.

Regionlarda emal sənayesinin aqrar sektorun inkişafına dövlət investisiyalarının daha da artırılması zərurətini meydana çıxaran amillərdən biri bölgələrdə fəaliyyət göstərən yerli sahibkarların bir tərəfdən maliyyə bazasının zəif, digər tərəfdən həmin sahələrin cəlbediciliyinin aşağı olmasıdır. Bu yerdə Prezidentin bir göstərişini xatırlatmaq yerinə düşərdi. Qəbələ rayonunda olarkən cənab İlham Əliyev demişdir: "Xarici investor onu maraqlandıran sahələrə investisiyalar qoyur. Bu da təbiidir. Amma elə sahələr var ki, bizim üçün vacibdir, lakin ora investisiya tapa bilmirik. Ona görə Dövlət İnvestisiya Şirkəti vasitəsilə Azərbaycan hökuməti özü müəyyən edəcək ki, biz bu investisiyaları hansı rayona, hansı sənaye sahəsinin inkişafına yönəldək" ("Azərbaycan" qəzeti, 03.03.2007).

Bankların da investisiya fəallığı zəifdir. Əsas səbəbi investisiya fəaliyyətində iqtisadi maraqlarının olmamasıdır. Çünki Azərbaycanın kommersiya banklarında resurs bazasının kifayət etməməsi nəticəsində onların kredit faizləri çox yüksəkdir ki, bu da ölkə iqtisadiyyatının kreditləşdirilməsini lazımi səviyyədə təmin etmək üçün maddi şərait yaratmır. Təkcə onu da qeyd edək ki, 2022-ci ildə əsas kapitala qoyulan investisiyaların yalnız 2,8 faizi bank kreditləri olmuşdur. Sonrakı illərdə bu sahədə elə bir ciddi fərq qeydə alınmamışdır.

İstehsalın sahə regional struktur dəyişikliklərinin miqyaslı həcmdə təmin edilməsi irimiqyaslı investisiya ilə bağlıdır. İndiki mərhələdə bu struktur dəyişikliklərində özəl qurumlarla yanaşı, dövlətin bir investor kimi iştirakı zəruridir. Bu, təkcə ölkə üzrə iqtisadi artımın təmin olunması zərurətindən irəli gəlmir. Xüsusən regionlarda yeni yerləri yaradılmalıdır ki, şəhərlərə əhali axını aşağı düşsün. Dövlət Statistika Komitəsinin məlumatına görə, 2023-cü ildə 1999-cü illə müqayisədə əhali artımının 70 faizi məhz şəhərlərin payına düşmüşdür. Kənd əhalisinin xüsusi çəkisi 1999-cu ildəki 50 faizdən 2023-cü ildə 31 faizə qədər azalmışdır. 2023-cü ildə əhalinin ümumi sayında şəhər əhalisinin xüsusi çəkisi 54,6, kənd əhalisininki 45,4 faiz olmuşdur. Bunun əsas səbəbindən biri sənaye sektorunda ən çox əməktutumlu sahə hesab olunan emal sənayesinin regionlarda istənilən səviyyədə inkişaf etməməsidir. Məsələn, 2022-ci ildə emal sənaye məhsullarının 77,2 faizi 2 regionda - Bakı şəhərində (54,4 faiz) Abşeron-Xızı iqtisadi rayonunda (22,8 faiz) istehsal edilmişdir. Qazax-Tovuz, Quba-Xaçmaz, Lənkəran-Astara, Mərkəzi Aran Dağlıq Şirvan iqtisadi rayonlarında bu göstərici 0,4-1,7 faiz civarında olmuşdur. Bu reallıqdan çıxış edərək belə qənaətə gəlmək olar ki, dövlət investisiya resurslarının kifayət qədər mövcud olduğu bir şəraitdə sənayenin qeyri-neft emal sahələrinin aqrar-sənaye kompleksinin dövlət vəsaitləri hesabına inkişaf etdirilməsi dövlətin investisiya siyasətinə daxil edilməsi zərurətini yaradır.

Yeri gəlmişkən, nəzərə çatdıraq ki, yeni reallıq kənd təsərrüfatı kooperativlərinə yeni yanaşma tələb edir. Hesab edirik ki, 2016-cı ildə qəbul edilmiş "Kənd Təsərrafatı Kooperasiyası haqqında" qanun beynəlxalq təcrübə nəzərə alınmaqla yenidən işlənməli, kooperativləşməni stimullaşdırmaq üçün güzəştli kreditlər, dövlət investisiyaları, vergi güzəştləri məhz onlara verilməlidir. Paralel olaraq emal ticarət müəssisələri yaradılmalı, strateji kənd təsərrüfatı məhsullarının istehsalçı qiymətləri dövlət tərəfindən tənzimlənməlidir. Bu məsələdə təkcə buğda ilə kifayətlənmək olmaz.

Azərbaycan hökumətinin investisiya siyasətində mühüm dəyişikliklərindən biri dövlət-özəl sektorlarının birgə partnyorluq sisteminin təşkil edilməsidir. Məlum olduğu kimi, 2022-ci ildə "Dövlət-özəl tərəfdaşlığı haqqında" qanun qəbul edilmiş, Nazirlər Kabinetinin 2024-cü il 18 mart tarixli qərarı ilə "Dövlət-özəl tərəfdaşlığı qaydaları" təsdiqlənmişdir. Bu qərara görə, ehtimal olunan ümumi dəyəri 30 milyon manatdan çox olan layihələr dövlət-özəl tərəfdaşlığı qaydasında həyata keçirilə bilər. Azərbaycanın investisiya siyasətində daha bir yenilik isə özəl müəssisələrə dövlət investisiyalarının qoyulması haqqında qərarın qəbul edilməsidir.

1995-ci ildə qəbul edilmiş "İnvestisiya fəaliyyəti haqqında" qanunda amortizasiya ayırmaları investisiya fəaliyyətinin maliyyə mənbələrindən biri kimi nəzərdə tutulmuşdur (Maddə 9). Həmin qanunun 11-ci maddəsində göstərilir ki, amortizasiya siyasəti investisiya fəaliyyətinin dövlət tənzimləmə vasitələrindən biridir. Ancaq 2022-ci ilin iyul ayında qəbul edilmiş "İnvestisiya fəaliyyəti haqqında" qanunda amortizasiya ayırmalarının investisiyaların maliyyə mənbəyi olması haqqında müddəa nəzərdə tutulmamışdır ki, bu da beynəlxalq təcrübəyə iqtisadi nəzəriyyəyə ziddir. Bununla da böyük məbləğdə pul vəsaitindən investisiya kimi məqsədyönlü istifadə edilməsi imkanından Azərbaycan hökuməti məhrum olmuşdur. Bu reallıqdan çıxış edərək "Amortizasiya ayırmaları haqqında" qanunun qəbul olunmasını Amortizasiya Fondunun yaradılmasını təklif edirik. Amortizasiya ayırmalarının mənfəətdən vergitutma bazasına aid edilməsi, onlardan hökumətin icazəsi ilə prioritet sahələrdə ancaq investisiya məqsədləri, o cümlədən innovasiyaların tətbiqi üçün istifadə edilməsi, amortizasiya güzəştləri sisteminin tətbiqi, investisiya kimi istifadə olunan amortizasiya ayırmalarının mənfəət vergisindən azad edilməsi məqsədəuyğun olardı.

Həmçinin hesab edirik ki, investisiya siyasətinə zamanın tələblərinə uyğun dəyişiklik etmək daxili investisiyaların stimullaşdırılmasını təmin edən iqtisadi mexanizmləri (vergi güzəştləri, mərkəzləşdirilmiş kredit resursları, uçot dərəcəsi, amortizasiya güzəştləri, kredit dərəcələri s.) təkmilləşdirmək lazımdır. Lakin burada söhbət dövlət investisiyalarının bütövlükdə bütün sahələrdə istifadə olunmasından deyil, hökumət tərəfindən təsdiq edilmiş prioritet sahələrdə prioritet regionlarda qeyri-neft emal sənayesində aqrar sektorda istifadəsindən gedir.

Digər məsələ: apardığımız uzunmüddətli araşdırmalar göstərir ki, Azərbaycan əhalisinin tərkibində əməkqabiliyyətli yaşda olanların xüsusi çəkisi iqtisadiyyatda məşğul olanların xüsusi çəkisindən təxminən 1,5 dəfə yüksəkdir. Bu isə o deməkdir ki, iqtisadiyyatda məşğul olanların sayının əhəmiyyətli dərəcədə artırılması üçün əmək resursu kifayət qədər mövcuddur onlardan səmərəli istifadə edilməsi vacibdir. Məhz bu meyil investisiya siyasətinin əsaslandığı güclü amillərdən biri olmalıdır. Burada da həlledici rol emal sənayesinə məxsusdur. Məşğulluğun dövlət siyasəti isə məhz əmək resurslarının ümumi regional balansı əsasında formalaşdırılmalıdır.

Maraqlı məsələlərdən biri investisiyaların iqtisadi səmərəliliyidir. Bu məsələni 2020-2022-ci illəri əhatə etməklə müqayisəli qiymətlər əsasında ölkə üzrə sənaye, o cümlədən mədənçıxarma emal sənaye sektorları üzrə araşdırmışıq. Məlum olmuşdur ki, ölkə üzrə 2022-ci ildə əsas kapitala qoyulan 1 manat investisiya əlavə dəyərin 21, o cümlədən emal sənayesində 16 qəpik artımını təmin etmişdir. 2022-ci ildə 2020-ci illə müqayisədə əmək məhsuldarlığı 6,5 faiz, məşğul əhalinin sayı isə 180 min nəfər artmışdır. Bu göstəricilərin ölçüləri məqbul qiymətləndirilə bilər.

Qarabağdan Şərqi Zəngəzurdan erməni vəhşiləri qovulduqdan sonra hökumətin investisiya siyasətində yeni bir istiqamət müəyyən edilmişdir. Bu da regionun dirçəldilməsinin investisiya təminatıdır. Bu zaman vacib önəmli fakt ondan ibarətdir ki, Prezidentin dəfələrlə vurğuladığı kimi, Azərbaycan külli miqdarda vəsait tələb edən möhtəşəm "Böyük Qayıdışa dair I Dövlət Proqramı"nın icrasını daxili mənbələr hesabına özü maliyyələşdirir. Artıq yüzlərlə soydaşımız öz ata-baba yurdlarına dönüblər. Laçında, Şuşada, Füzulidə, Cəbrayılda, Zəngilanda onlar üçün bütün zəruri infrastrukturu olan müasir evlər, mənzillər tikilib, təhsil, səhiyyə ocaqları, xidmət obyektləri inşa olunub. Maraqlı faktlardan biri odur ki, işğaldan azad olunmuş Şərqi Zəngəzur Qarabağ "yaşıl enerji" ərazisi elan olunub bu istiqamətdə artıq xeyli görülüb. Bütün bunlar bir daha sübut edir ki, Azərbaycanın investisiya siyasəti bu sınaqdan da uğurla çıxır.

 

 

Tofiq HÜSEYNOV,

ETN İqtisadiyyat İnstitutunun şöbə müdiri, Əməkdar iqtisadçı, iqtisad elmləri doktoru, professor

Azərbaycan.-2024.-17 oktyabr (№ 228).- S.10.