Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin
seçkilərində seçkiqabağı
təşviqata dair ümumi tələblər
Azad, ədalətli
və şəffaf seçkilərin keçirilməsi
hər bir demokratik cəmiyyət üçün ali prinsipdir. Fikir və söz azadlığının təmin
edilməsi bu mühüm meyarın həyata keçirilməsini
şərtləndirən ən
önəmli amildir desək, yanılmarıq.
Bu mənada Azərbaycan Respublikasında
mövcud olan seçki qanunvericiliyi sistemi olduqca mütərəqqi normalar
müəyyən edir.
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 47-ci maddəsinə
əsasən, hər kəsin fikir və söz azadlığı vardır.
Heç kəs öz fikir və
əqidəsini açıqlamağa
və ya fikir və əqidəsindən
dönməyə məcbur
edilə bilməz. Məhz konstitusiyanın bu norması seçki prosesində fikir və söz
azadlığının təmin
olunmasını ehtiva
edən əsas konstitusion norma olmaqla yanaşı, passiv seçki hüququnun reallaşdırılması
üçün də
vacib bir vasitədir. Bu gün biz əminliklə
deyə bilərik ki, söz və
fikir azadlığının
tam təmin olunduğu ölkəmizdə
seçki qanunvericiliyi
istər qeydə alınmış namizədlərin,
istərsə də namizədi qeydə alınmış siyasi partiya, həmçinin siyasi partiya bloklarının öz seçkiqabağı təşviqat
hüquqlarını da
sərbəst həyata
keçirməsi üçün
çox geniş imkanlar təmin edir.
Azərbaycan Respublikası
Seçki Məcəlləsinin
on üçüncü
fəsli seçkiqabağı
(referendumqabağı) təşviqata
həsr olunub. Məlumdur ki, hər bir prosesdə
olduğu kimi, seçkiqabağı təşviqat
prosesində də bu hüququn reallaşdırılması aidiyyəti
subyektlər tərəfindən
həyata keçirilməlidir.
Seçki Məcəlləsində
prezident seçkiləri
ilə əlaqədar
bu subyektlərin dairəsinə prezidentliyə
qeydə alınmış
namizədlər, namizədi
qeydə alınmış
siyasi partiyalar və siyasi partiyaların blokları daxildir.
Aydın görünür
ki, qanun seçkiqabağı təşviqat
hüququna malik olan subyektlərin dairəsini kifayət qədər geniş müəyyən edir. Bu isə təbii
ki, həmin subyektlərə seçki
kampaniyasının sərbəst
və effektiv aparılması yönündə
öz töhfəsini
verir.
Seçkiqabağı təşviqatda ən vacib məsələ bu prosesin necə
və hansı qaydada həyata keçirilməsidir. Müasir
seçki texnologiyaları
baxımından yanaşsaq,
deyə bilərik ki, təşviqatın üsul və qaydaları ayrı-ayrı
ölkələrin qanunvericilik
sistemində fərqli
normalaşdırılsa da,
prinsip etibarı ilə oxşardırlar. Azərbaycanın seçki
qanunvericiliyi bu üsulları belə müəyyən edir:
- media subyektləri
vasitəsilə;
- kütləvi tədbirlərin
(yığıncaqlar və
vətəndaşlarla görüşlər,
kütləvi müzakirələr,
söhbətlər və
s.) keçirilməsi yolu
ilə;
- çap olunmuş,
audiovizual və digər təşviqat materiallarının buraxılması
və yayılması
yolu ilə;
- qanunla qadağan
edilməyən digər
üsullarla.
Media subyektləri vasitəsilə
seçkiqabağı təşviqat
açıq müzakirələr,
"dəyirmi masa"lar,
mətbuat konfransları,
müsahibələr, çıxışlar,
siyasi reklamlar, televiziya və radio verilişləri, videofilmlər formasında
və qanunla qadağan edilməyən digər formalarda həyata keçirilir.
Diqqətlə nəzər
salsaq görərik ki, qanun yuxarıda
sadalanan normaları müəyyən etməklə,
passiv seçki hüququ subyektlərinə
öz seçkiqabağı
təşviqat hüquqlarını
reallaşdırmaları üçün
bütün mümkün
imkanları tanımaqla
kifayətlənməyərək, qanunla
qadağan olunmayan digər üsullardan da istifadə etmək imkanı yaradır. Bununla yanaşı, onlara, yəni qeydə alınmış namizədlərə,
namizədi qeydə alınmış siyasi partiyalara, siyasi partiyaların bloklarına,
referendum üzrə təşviqat qruplarına
seçkiqabağı təşviqatın
forma və üsullarını müstəqil
müəyyənləşdirməyə icazə verir.
Bu məqamda haqlı olaraq belə bir sual
yaranır: Seçkiqabağı
təşviqat aparmaq hüququna malik subyektlərin dairəsi müəyyən edildiyi halda, bəs kimlər bu prosesdə iştirak edə bilməzlər?
Seçki Məcəlləsinin
74.4-cü maddəsinə əsasən
aşağıdakılara seçkiqabağı
təşviqatın aparılması,
seçkiqabağı hər
hansı təşviqat
materiallarının yayılması
qadağan edilir:
- xarici dövlətlərə
və xarici hüquqi şəxslərə;
- xarici vətəndaşlara;
- vətəndaşlığı
olmayan şəxslərə;
- 18 yaşına çatmamış
vətəndaşlara;
- seçkilərin təyin
edilməsi haqqında
qərarın (sərəncamın)
rəsmi dərc edildiyi günə olan vəziyyətə görə Azərbaycan Respublikasının hüquqi
şəxsinin nizamnamə
kapitalında xarici dövlətlərin və
xarici hüquqi şəxslərin, xarici vətəndaşların, vətəndaşlığı
olmayan şəxslərin
iştirak (mülkiyyət)
payı 30 faizdən çox olarsa, Azərbaycan Respublikasının
hüquqi şəxslərinə;
- beynəlxalq təşkilatlara
və beynəlxalq ictimai hərəkatlara;
- dövlət hakimiyyəti
orqanlarına və bələdiyyə qurumlarına;
- dövlət, bələdiyyə
təşkilatlarına və
idarələrinə;
- seçkilərin təyin
edilməsi haqqında
qərarın (sərəncamın)
rəsmi dərc edildiyi günə olan vəziyyətə görə nizamnamə kapitalında dövlətin
və ya bələdiyyənin iştirak
payı 30 faizdən artıq olan hüquqi şəxslərə;
- hərbi hissələrə;
- xeyriyyə təşkilatlarına,
dini birliklərə, idarələrə və təşkilatlara;
- aşağıdakı məlumatlardan hər hansı birini göstərməyən anonim
ianə köçürənlərə
(vətəndaş üçün
- soyadını, adını,
atasının adını,
şəxsiyyət vəsiqəsinin
və ya onu əvəz edən sənədinin seriyasını, nömrəsini,
verilmə tarixini, yaşayış yerinin ünvanını, doğum
tarixini, hüquqi şəxs üçün
- vergi ödəyicisinin
eyniləşdirmə nömrəsini,
adını, qeydiyyat tarixini, bank rekvizitlərini, nizamnamə
kapitalında dövlət
və ya bələdiyyə payının
olmasını, olduğu
halda miqdarını, nizamnamə kapitalında xarici kapitalın pay miqdarını göstərməyənlərə və ya qeyri-düzgün
göstərənlərə). Lakin göstərilən bu qadağalar tətbiq edilərkən Seçki Məcəlləsinin
12.2 və 12.3-cü maddələrinin
tələblərini nəzərə
almaq lazımdır. Belə ki, Azərbaycan
Respublikasının seçki
qanunvericiliyi ilə seçki hüququ olan və qanunun
tələblərinə cavab
verən, Azərbaycan
Respublikasında 5 ildən
az olmayaraq daimi yaşayan vətəndaşlığı olmayan şəxslərin prezident seçkiləri zamanı səsvermədə
iştirak etmək hüquqları vardır.
Məlumdur ki, azad, ədalətli və şəffaf seçki sisteminin tətbiqi istənilən halda inzibati resurslardan seçki prosesinə müdaxiləni
əsaslı surətdə
istisna edir. Seçki Məcəlləsinin
74.4.2-ci maddəsi müəyyən
edir ki, öz vəzifələrini
və ya xidməti vəzifələrini
yerinə yetirərkən,
həm də vəzifəsindən və
ya xidməti üstünlüyündən istifadə
etməklə dövlət
orqanlarında, idarələrində,
təşkilatlarında və
ya bələdiyyə
orqanlarında və təşkilatlarında vəzifədə
olan şəxslər,
dövlət və bələdiyyə qulluqçuları,
hərbi qulluqçular
seçkiqabağı təşviqat
apara bilməzlər.
Seçki komissiyalarına
münasibətdə seçki
qanunvericiliyi onların
tərəfsiz olmağını
müəyyənləşdirir. Məhz buna görə qanun seçki komissiyalarına,
seçki komissiyalarının
həlledici səs hüquqlu üzvlərinə
və digər vəzifəli şəxslərinə
seçkiqabağı təşviqatın
aparılmasını qadağan
edir.
Seçkiqabağı təşviqat üçün
müəyyən olunmuş
qaydalara riayət edilməsi üçün,
qanuna nəzarət funksiyasını Mərkəzi
Seçki Komissiyasının
nəzdində yaradılmış
və əsasən jurnalistlərdən ibarət
olan mətbuat qrupu həyata keçirir.
Seçkiqabağı təşviqat səsvermə
gününə 23 gün
qalmış başlayır
və səsvermənin
başlanmasına 24 saat
qalmış dayandırılır.
Səsvermə günü
və ondan əvvəlki gün hər hansı seçkiqabağı təşviqat
aparmaq qadağandır.
Seçki Məcəlləsi
ilə müəyyənləşdirilmiş
qaydada seçki məntəqəsi otaqlarının
daxilində və xaricində yerləşdirilmiş
seçkiqabağı təşviqat
materialları səsvermə
günü yığışdırılır.
Yuxarıda seçkiqabağı
təşviqatın üsullarını
sadalayarkən media subyektləri vasitəsi ilə bu hüququn
reallaşdırılmasına toxunmuşduq. Tam anlaşılandır ki, seçkiqabağı təşviqatın
üsulları arasında
media vasitəsilə aparılan təşviqat öz populyarlığı
ilə seçilir. İstər dünya, istərsə də ölkəmizin seçki təcrübəsinə nəzər
salsaq görərik ki, seçki subyektləri tərəfindən
bu üsula daha çox üstünlük verilir. Bu da təbii
bir haldır. Ona görə Seçki Məcəlləsi
seçkiqabağı təşviqat
zamanı media subyektlərinin bir çox vəzifələrini
müəyyən edir.
Seçki Məcəlləsinin
77-ci maddəsinə əsasən,
ictimai teleradio təşkilatları və
ya dövri nəşrlərin redaksiyalarının
təsisçiləri dövlət
orqanları, təşkilatları,
idarələri olduqda
və ya onlar dövlət büdcəsindən maliyyələşdirilərsə,
ictimai teleradio təşkilatları və
dövri nəşrlərin
redaksiyaları qeydə
alınmış namizədlərə,
siyasi partiyalara və siyasi partiyaların bloklarına
seçkiqabağı proqramlarını
təbliğ etməkdən
ötrü, dövlət
hakimiyyəti orqanlarının
ayırdığı vəsait
hesabına bərabər
şərait yaradırlar.
Göstərilən təşkilatlar
qeydə alınmış
namizədlərin, siyasi
partiyaların, siyasi partiyalar bloklarının lehinə və ya əleyhinə öz təşəbbüsləri
ilə seçkiqabağı
təşviqat apara bilməzlər. Dövlətə
məxsus olan teleradio verilişləri təşkilatları vasitəsilə
isə seçkiqabağı
təşviqat aparılmır.
Prezident seçkilərində
Seçki Məcəlləsi
ilə müəyyən
olunmuş audiovizual media vasitəsilə aidiyyəti seçki subyektlərinə seçkiqabağı
təşviqat aparmaq üçün şərait
yaradılması vəzifəsi
müəyyən edilmişdir.
Bu vəzifə yalnız ödənişsiz
əsaslarla həyata keçirilən seçkiqabağı
təşviqata aiddir.
Seçkiqabağı təşviqat kampaniyası
aktiv və passiv seçki hüququ subyektlərinin təması baxımından,
demək olar ki, həlledici mərhələdir. Ona görə də əksər ölkələrin
seçki qanunvericiliyində
olduğu kimi, respublikamızda mövcud olan və seçki
hüquq münasibətlərini
tənzimləyən qanunvericilik
aktlarında da seçkiqabağı təşviqat
aparmaq imkanları əhatəli şəkildə
ehtiva olunur. Ödənişli əsaslarla
aparılan seçkiqabağı
təşviqat buna bariz misal ola
bilər. Bu cür seçkiqabağı
təşviqata yer ayrılması, ödənişsiz
əsaslardan fərqli
olaraq media subyektlərinin hüququdur.
Lakin qanun bu hüquqla yanaşı, namizədlərin
və digər seçki subyektlərinin bərabər hüquqlarını
nəzərə alaraq,
imkanların da eyni əsaslarla təmin olunması vəzifəsini media subyektlərinin üzərinə
qoyur.
Ödənişli əsaslarla
seçkiqabağı təşviqat
həm Seçki Məcəlləsi ilə
müəyyənləşdirilmiş, təsisçiləri dövlət
orqanları, təşkilatları
və idarələri
olan, həmçinin dövlət büdcəsindən
maliyyələşən media
subyektləri vasitəsilə,
həm də özəl media subyektləri ilə aparıla bilər. Müqavilə əsasında
ödənişli efir
vaxtı və dövri nəşrlərdə
yerlərin verilməsinin
dəyəri ödənilir.
Ödənişin məbləği
və şərtləri
müvafiq olaraq qeydə alınmış
bütün namizədlər,
siyasi partiyalar, siyasi partiyaların blokları üçün
eyni olmalıdır.
Seçki Məcəlləsi
ilə müəyyən
edilmiş müvafiq media subyektləri efir vaxtının verilməsinin və dövri nəşrlərdə
yer ayrılmasının
mümkünlüyü barədə
qeydə alınmış
namizədlərə, siyasi
partiyalara, siyasi partiyaların bloklarına
və Mərkəzi Seçki Komissiyasına bildirişlə yanaşı,
ödənişin məbləği
barədə məlumatı
da seçkilərin təyin edilməsi haqqında qərarın (sərəncamın) rəsmi
dərcindən sonra ən geci 30 gün keçənədək
dərc etməlidirlər.
Özəl media
subyektləri və çap mediası seçkiqabağı təşviqat
materiallarını dərc
etməkdən imtina edə bilərlər. Onlar bu fəaliyyətə
məcbur edilə bilməzlər. Lakin bu cür materiallar
dərc edilirsə, dərc edilmə şərtləri bütün
namizədlərə və
digər aidiyyəti subyektlərə münasibətdə
eyni olmalıdır.
Qanunun eyni qaydada və bərabər əsaslarla tətbiqini təmin etmək baxımından seçkiqabağı təşviqatın
aparılmasına nəzarət
funksiyasına əsasən,
qanunla səlahiyyətləndirilmiş
media subyektləri qeydə alınmış
namizədlərə, siyasi
partiyalara və siyasi partiyaların bloklarına və digər seçki subyektlərinə pulsuz və ya pullu
efir vaxtı və ya dövri
nəşrlərdə yer
ayrılması ilə
əlaqədar efir vaxtının və ya dövri nəşrlərdə
yerin həcminin və dəyərinin qeydiyyatını aparmalı
və bu qeydiyyat barədə səsvermə gününə
azı 5 gün qalmış və səsvermə günündən
ən tezi 5 gün sonra onların qeydiyyatını
həyata keçirən
seçki komissiyasına
məlumat verməlidirlər.
Həmçinin müvafiq
sorğuya əsasən
qeydə alınmış
namizədlər, siyasi
partiyalar, siyasi partiyaların blokları ödənişli efir vaxtının və dövri nəşrdə yerin dəyərinin ödənilməsinə razılığı
təsdiq edən sənədləri müvafiq
seçki komissiyasına
təqdim etməyə
borcludurlar.
Yuxarıda seçkiqabağı
təşviqatın aparılması
ilə bağlı məsələləri şərh
edərkən qeyd etmişdik ki, aidiyyəti seçki subyektləri müvafiq media subyektlərində öz seçkiqabağı
təşviqat hüquqlarını
həyata keçirərkən
qanunla dövlətin onlara pulsuz əsaslarla
yaratdığı imkana
sahibdirlər. İndi
isə həmin hüququn verilməsi şərtlərinin nədən
ibarət olmasına dair məqamları bildirmək yerinə düşərdi. Belə
ki, Seçki Məcəlləsinin 80-ci maddəsinə
əsasən, prezident
seçkilərində bu
hüquq prezidentliyə
qeydə alınmış
namizədlərə tanınır.
Seçkiqabağı təşviqat
prosesi başlandıqdan
sonra bir həftə müddətində,
qeydə alınmış
namizədlər arasında,
onların verdikləri
ərizə əsasında,
Seçki Məcəlləsinin
80.7-ci maddəsinə uyğun
olaraq, ayrılmış
pulsuz efir vaxtının bölgüsü
məqsədi ilə püşkatma keçirilir.
Seçki Məcəlləsinin
tələblərinə əsasən
pulsuz efir vaxtının verilməsi
üçün konkret
müddət müəyyən
olunur. Qanun bu müddəti müəyyən etməklə,
media subyektlərinə
seçkiqabağı təşviqatın
aparılması ilə
bağlı şəxsi
mülahizələrə yol
verməmələrini təlqin
edir. Seçki Məcəlləsinin 80.5-ci maddəsində
göstərilir ki, aidiyyəti media subyektlərinin seçkiqabağı
təşviqat üçün
ayırdıqları pulsuz
efir vaxtının ümumi həcmi 3 saatdan az olmamalıdır.
Ödənişli əsaslarla
fəaliyyət göstərən
müvafiq media subyektlərinin isə pulsuz efir vaxtının
ümumi həcmi həftədə 1 saat 30 dəqiqədən az ola bilməz. Həmin təşkilatların
verilişlərinin ümumi
vaxtı gün ərzində 2 saatdan az olarsa, göstərilən
efir vaxtı verilişlərin ümumi
həcminin 1/4 hissəsindən
az olmamalıdır. Pulsuz efir vaxtı
daha geniş auditoriyanın baxması mümkün olan vaxtda ayrılmalıdır.
Audiovizual mediada
seçkiqabağı təşviqatın
ödənişli əsaslarla
aparılması qanunla
müəyyən olunmuş
şərtlər daxilində
baş verir. Belə ki, bu
hüququn əldə
olunması üçün
ilkin şərt tərəflər arasında
bağlanan mülki müqavilə əsasında
yaranır. Daha sonra tərəflər arasında mövcud olan müqaviləyə və seçki qanunvericiliyinə əsasən,
digər şərtlərin
dairəsi müəyyənləşir.
Həmin şərtlərin
pozulması qanunla müəyyən edilmiş
məsuliyyətə səbəb
olur. Azərbaycan Respublikasının Cinayət
Məcəlləsinə, İnzibati
Xətalar Məcəlləsinə
və Mülki Məcəlləsinə uyğun
olaraq, qeydə alınmış namizədlərin,
siyasi partiyaların, siyasi partiya bloklarının seçkiqabağı
proqramında, yığıncaqlarda,
media subyektlərində
yayılan təşviqat
materiallarında və
çıxışlarda hakimiyyətin
zorla ələ keçirilməsinə, konstitusiya
quruluşunun zorla dəyişdirilməsinə və
dövlətin ərazi
bütövlüyünün pozulmasına çağırışlar,
vətəndaşların şərəf
və ləyaqətini
təhqir edən mülahizələr olmamalıdır.
Lakin bu məhdudiyyət Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının
47-ci maddəsində təsbit
edilmiş fikir və söz azadlığının məhdudlaşdırılmasına
səbəb ola bilməz.
Seçkiqabağı təşviqat aparılarkən
sosial, irqi, milli, dini nifrət
və düşmənçilik
yaradan təşviqat aparılarsa, bu Azərbaycan Respublikası
Cinayət Məcəlləsi
ilə müəyyən
olunmuş məsuliyyət
yaradır.
Seçkiqabağı təşviqat hüququnun
reallaşdırılmasında aidiyyəti seçki subyektlərinin mülki qanunvericiliyin tələblərindən
və əqli mülkiyyət hüququnun
qorunmasına dair müvafiq normativ hüquqi aktdan irəli gələn məsələlərə diqqət
etməsi olduqca vacibdir. Belə ki, seçkiqabağı təşviqatın aparılması
zamanı bilavasitə,
yaxud dolayısı ilə seçicilərin hər hansı üsulla ələ alınması qadağandır
və qanunla müəyyən edilmiş
məsuliyyətə səbəb
olur.
Göründüyü kimi, seçkiqabağı
təşviqat hüququ
ilə bağlı çox mühüm normaları təsbit edən seçki qanunvericiliyi, ilk dəfə ölkəmizin
suverenliyi və ərazi bütövlüyü
tam bərpa olunmuş bir şəraitdə keçiriləcək
növbədənkənar Azərbaycan
Respublikası Prezidenti
seçkilərində seçki
subyektlərinin fəaliyyəti
üçün hərtərəfli
şərait və geniş imkanlar yaradır.
Qabil ORUCOV,
Azərbaycan Respublikası Mərkəzi
Seçki Komissiyasının
üzvü
Azərbaycan.-2024.-
12 yanvar, № 5.- S.6.