Seçki
hüquqlarının pozulmasına
görə məsuliyyət
nəzərdə tutan
qanunvericilik aktları və
məsuliyyət növləri
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 56-cı maddəsi ilə müəyyən edilib ki, Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarının
dövlət orqanlarına
seçmək və seçilmək, habelə
referendumda iştirak etmək hüququ var. Mərkəzi Seçki Komissiyası vətəndaşların məhz
bu konstitusion hüquqlarının - seçmək
və seçilmək
hüququnun təmin olunması, seçki qanunvericiliyinin düzgün
tətbiq edilməsi, seçkilərin keçirilməsi
zamanı aşkarlıq,
şəffaflıq, ədalətlilik
kimi mühüm prinsiplərin qorunması,
beynəlxalq təşkilatlarla
əməkdaşlığın genişləndirilməsi istiqamətində
bir sıra layihələr həyata keçirir və mütəmadi olaraq maarifləndirmə tədbirləri
təşkil edir. Reallaşdırılan bütün
layihələrin başlıca
məqsədi seçicilərin
və digər seçki prosesi iştirakçılarının hüquqlarının azad və sərbəst şəkildə təmin
olunması üçün
hərtərəfli şərait
və geniş imkanlar yaradılması, seçkilərin hazırlanması
və keçirilməsi
dövründə hüquqazidd
hərəkətlərə yol verilməməsidir.
Seçki hüququnun
pozulması dedikdə
vətəndaşa konstitusiya
ilə verilmiş azad seçki hüququnun, yəni seçkilərdə iştirak
etmək, seçmək
və seçilmək
hüququnun pozulması
başa düşülür.
Seçki prosesinin iştirakçılarının tərkibi Seçki Məcəlləsi ilə
müəyyən edilib.
Bura seçicilər,
seçki komissiyalarının
üzvləri, namizədlər,
qeydə alınmış
namizədlər, namizədlərin
və namizədi qeydə alınmış
siyasi partiyaların səlahiyyətli nümayəndələri
və vəkil edilmiş şəxsləri,
habelə müşahidəçilər
və media mənsubları daxildirlər.
Seçki Məcəlləsi
ilə göstərilən
subyektlərin seçki
prosesində hüquqları
da müəyyən olunub. Məsələn, aktiv seçki hüququna malik olan vətəndaş (səsvermə günü
də daxil olmaqla 18 yaşına çatmış vətəndaş)
konstitusiya ilə ona verilmiş seçki hüququnu həyata keçirmək üçün seçicilər
siyahısına daxil edilir. Vətəndaşın
hər hansı bir səbəbdən müvafiq icra hakimiyyəti orqanı tərəfindən seçici
siyahılarına daxil
edilməsi üçün
məlumatları təqdim
etməməsi seçicilərin
öz hüquqlarını
həyata keçirmələrinə
mane olur və bu hal
vətəndaşın seçki
hüququnun pozulması
kimi qiymətləndirilir.
Vətəndaşın konstitusiya ilə nəzərdə tutulmuş
seçki hüquqlarının
pozulmasına görə
Cinayət Məcəlləsi,
Mülki Məcəllə
və İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
müvafiq maddələri
ilə məsuliyyət
müəyyən edilib.
Bundan əlavə, Seçki Məcəlləsinin
115-ci maddəsində də
vətəndaşların seçki
hüquqlarının pozulmasına
görə məsuliyyət
yaradan hallar göstərilib. Hüquq pozuntularına yol vermiş aşağıda
qeyd edilən şəxslər cinayət,
mülki və ya inzibati məsuliyyətə
cəlb edilə bilərlər:
- zor tətbiqi
ilə, aldatma, hədə ilə vətəndaşın seçmək
və seçilmək
hüququna mane olanlar;
- seçkinin (referendumun)
nəticələrinə təsir
məqsədi ilə vəzifə səlahiyyətlərindən
sui-istifadə edənlər;
- namizədin lehinə
imza atmağa vətəndaşları məcbur
edən və ya namizədin müdafiəsi üçün
imza yığılmasına
mane olan və ya bu
imzaların saxtalaşdırılmasında
iştirak edən şəxslər;
- seçiciləri ələ
alanlar, yəni Seçki Məcəlləsinin
88.6-cı maddəsi ilə
qadağan edilmiş hərəkətləri edənlər;
- qeydə alınmış
seçicilər barəsində
məlumatları vaxtında
rəsmiləşdirməyənlər və dəqiqləşdirməyənlər;
- namizədlər barəsində
bilərəkdən yalan
məlumatlar yayanlar və ya namizədlərin
şərəf və
ləyaqətini təhqir
edən digər hərəkətləri edənlər
(bu müddəa Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasında təsbit
edilmiş söz və fikir azadlığının
məhdudlaşdırılması üçün əsas ola bilməz);
- Seçki komissiyaları
üzvlərinin, müşahidəçilərin,
vəkil edilmiş şəxslərin, namizədlərin,
siyasi partiyaların, siyasi partiyalar bloklarının, referendum
üzrə təşviqat
qrupunun səlahiyyətli
nümayəndələrinin, media mənsublarının
hüquqlarını pozanlar,
o cümlədən seçki
sənədlərinin surətlərinin
və məlumatların
vaxtında alınması
və seçki sənədlərinin surətlərinin
təsdiqi ilə bağlı hüquqlarını
pozanlar;
- seçkiqabağı təşviqatın aparılması
qaydalarını pozanlar,
o cümlədən səsvermə
gününə bir gün qalmış və ya səsvermə
günü təşviqat
aparan şəxslər;
- Seçki Məcəlləsinin
müəyyən etdiyi
qaydaların pozulmasına
səbəb olan kommersiya və digər reklamları hazırlayanlar və yayanlar, yaxud xeyriyyə xidmətləri
göstərənlər;
- seçki kampaniyasının
maliyyələşdirilməsinin Seçki Məcəlləsi
ilə müəyyənləşdirilmiş
qaydalarını pozanlar;
- seçki bülletenlərinin
qalıqlarını gizlədənlər
və ya seçki komissiyasının
qeydə almadığı
seçki bülletenlərinin,
səsvermə vəsiqələrinin
əlavə tirajını
hazırlayanlar;
- seçki komissiyasının
işinə mane olanlar və ya seçki komissiyası üzvlərinin
öz vəzifələrini
yerinə yetirməsi ilə bağlı fəaliyyətlərinə qeyri-qanuni
müdaxilə edənlər;
- seçki məntəqələrində
səsverməyə mane
olanlar;
- səsvermənin gizliliyini
pozanlar;
- seçiciləri öz
iradələrinə zidd
səs verməyə məcbur edənlər;
- seçki sənədlərini
saxtalaşdıranlar, saxta
sənədlər tərtib
və təqdim edənlər (seçki qutularına bir şəxs tərəfindən
birdən çox seçki bülleteni salmaq halları da daxil olmaqla),
səsləri bilərəkdən
qeyri-düzgün hesablayanlar
və ya seçkinin yekunlarını
bilərəkdən təqdim
və ya dərc etməyənlər;
- vətəndaşların seçici siyahıları
ilə tanış olmaq hüququnu pozanlar;
- vətəndaşlara başqa şəxslərin
əvəzinə səs
vermək imkanı yaratmaq məqsədi ilə seçki bülletenləri verənlər,
vətəndaşa doldurulmuş
seçki bülleteni
verənlər və ya birdən artıq seçki bülleteni alınmasına
imkan yaradanlar;
- seçkilərin hazırlanmasına
və keçirilməsinə
ayrılmış vəsaitin
xərclənməsi hesabatlarını,
namizədlərin, qeydə
alınmış namizədlərin,
siyasi partiyaların, siyasi partiyalar bloklarının, referendum
üzrə təşviqat
qruplarının maliyyə
hesabatlarını təqdim
və dərc etməyənlər;
- Seçki Məcəlləsində
nəzərdə tutulmuş
hallarda seçkilərdə
iştirak etmək üçün məzuniyyət
verməyən işəgötürənlər;
- seçki komissiyalarının
Seçki Məcəlləsinin
pozulması ilə bağlı verdiyi məlumatları yoxlamayan dövlət orqanlarının
vəzifəli şəxsləri;
- seçkilərdə iştirak etdiyi müddətdə xidməti
vəzifələrinin icrasını
dayandırmayan dövlət
və ya bələdiyyə xidmətində
olan qeydə alınmış namizədlər;
- seçici imzalarının
toplanmasında iştirak
edən hüquqi şəxslər, dövlət
və bələdiyyə
orqanlarının, qurumların
və təşkilatların
vəzifəli şəxsləri.
Yuxarıda qeyd
edilmiş pozuntulara yol vermiş şəxslər pozuntunun
xarakterinə görə
İnzibati Xətalar Məcəlləsi və ya Cinayət Məcəlləsində nəzərdə
tutulmuş məsuliyyətə
cəlb edilirlər.
Belə ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 164 - 179-cu maddələrinə əsasən
aşağıdakı pozuntulara
görə məsuliyyət
nəzərdə tutulur:
- seçkiqabağı və ya referendum
ilə bağlı təşviqatın aparılması
qaydalarının və
müddətinin pozulmasına
görə;
- təşviqat nəşr
materiallarının qəsdən
məhv etmə və ya namizədin
seçicilərlə görüşünə
mane olmağına görə;
- namizəd haqqında
yalan məlumatlar yaymağa, yəni seçkinin nəticəsinə
təsir göstərmək
məqsədi ilə deputatlığa və ya seçkili orqana (vəzifəyə) namizəd haqqında bilərəkdən yalan məlumatlar dərc etməyə və ya onları başqa üsüllarla yaymağa görə;
- Seçki (referendum)
komissiyası üzvünün,
müşahidəçilərin, vəkil edilmiş şəxslərin, namizədlərin,
siyasi partiyaların, siyasi partiyalar bloklarının, referendum
üzrə təşviqat
qrupunun səlahiyyətli
nümayəndələrinin, media nümayəndələrinin
Seçki Məcəlləsi
ilə müəyyən edilmiş
hüquqlarını, o cümlədən
seçki sənədlərinin
surətlərinin və
məlumatların vaxtında
alınması və seçki sənədlərinin
surətlərinin təsdiqi
ilə bağlı hüquqlarını pozmağa
görə;
- seçicilər haqqında
məlumatları təqdim
edən müvafiq icra hakimiyyəti orqanı tərəfindən
həmin məlumatların
düzgün, tam və vaxtında verilməməsinə görə;
- seçki bülletenlərinin,
səsvermə protokollarının
və vəsiqələrinin
verilməsi və saxlanması qaydalarının
pozulmasına görə;
- dövlət avtomatlaşdırılmış
informasiya sistemindən
istifadə qaydasının
pozulmasına, yəni
səsvermə başlandıqdan
sonra seçkilərin
yekunları və səsvermənin nəticələri
barədə protokollar
imzalananadək yuxarı
seçki komissiyalarının
informasiya xidmətlərindən
aşağı seçki
komissiyalarının informasiya
xidmətlərinə məlumatın
qəbulunu təsdiq edən siqnallardan başqa hər hansı məlumatın verilməsinə görə;
- seçki (referendum)
ilə əlaqədar
hədə-qorxu və
ya zorakılığa
çağıran çıxışlar
edilməsi, yaxud belə materialların yayılmasına görə;
- seçicinin bilərəkdən
birdən çox seçici
siyahısına daxil edilməsinə görə;
- seçici siyahıları
ilə vətəndaşların
tanış olmaq hüququnun və digər hüquqların pozulmasına
görə;
- seçkilərdə (referendumda) iştirak etmək üçün məzuniyyət verilməsindən
imtina etməyə, yəni dövlət və ya yerli
özünüidarəetmə orqanlarına seçkilərin
hazırlanmasında və
ya keçirilməsində
onun iştirakının
təmin edilməsi məqsədi ilə deputatlığa və ya seçkili orqana (vəzifəyə) qeydə alınmış
namizədə, namizədin
vəkilinə və ya seçki (referendum) komissiyasının
üzvünə məzuniyyət
verilməsindən imtina
etməyə görə;
- qeydə alınmış
namizədin seçkilərdə
iştirak etdiyi müddətdə xidməti
vəzifələrinin icrasını
dayandırmamasına görə;
- seçici imzalarının
toplanması qaydasının
pozulmasına görə;
- seçkilərin (referendumun) maliyyələşdirilməsi
və ya maliyyə hesabatlarının
təqdim edilməsi qaydalarının pozulmasına
görə;
- təşviqat materillarının
hazırlanması və
yayılması qaydalarının
pozulmasına görə;
- səsvermənin nəticələri
və ya seçkilərin yekunları
haqqında məlumatın
bilərəkdən təqdim
edilməməsi və
ya dərc olunmamasına görə.
Göstərilən pozuntulara yol vermiş fiziki şəxslər pozuntunun
xarakterindən asılı
olaraq 50 manatdan 2000 manatadək, vəzifəli
şəxslər 150 manatdan
2500 manatadək, hüquqi
şəxslər 2000 manatdan
7000 manatadək cərimə
edilirlər.
Seçki Məcəlləsinin
116-cı maddəsi ilə
müəyyən edilib
ki, vətəndaşların
seçki hüquqlarının
pozulmasına görə
məntəqə və
dairə seçki komissiyaları, Mərkəzi
Seçki Komissiyası
namizəd, qeydə alınmış namizəd,
habelə onların və siyasi partiya, siyasi partiyalar blokunun, referendum üzrə təşviqat qrupunun səlahiyyətli nümayəndələri
və vəkil edilmiş şəxsləri
barəsində bu Məcəllədə nəzərdə
tutulmuş hallarda qanun pozuntularına görə İnzibati Xətalar Məcəlləsinə
əsasən inzibati xəta protokolu tərtib etmək və cərimənin tətbiqi üçün
məhkəməyə müraciət
etmək hüququna malikdirlər.
Seçki Məcəlləsinin
115-ci maddəsi ilə
müəyyən edilmiş
bir sıra seçki hüquqlarının
pozulmasına görə
məsuliyyət isə
Cinayət Məcəlləsinin
"İnsan və vətəndaşın konstitusiya
hüquq və azadlıqları əleyhinə
olan cinayətlər"
fəslinin müvafiq maddələrində nəzərdə
tutulub.
Seçki hüququnun
həyata keçirilməsində
yuxarıda qeyd edilmiş bəzi pozuntulara yol vermiş şəxslər
barəsində cinayət
məsuliyyəti Cinayət
Məcəlləsinin 159-cu, 159-1-ci,
160-cı və 161-ci maddələrində
qeyd olunub.
Cinayət Məcəlləsinin
159-cu maddəsi ilə
vətəndaşın seçki
(referendumda iştirak)
hüquqlarının həyata
keçirilməsinə mane
olma, vətəndaşı
namizədin lehinə imza atmağa məcburetmə və ya namizədin müdafiəsi üçün
imza yığılmasına
maneolma, vətəndaşı
öz iradəsinə
zidd səsverməyə
məcburetmə və
ya onun səs
verməsinə mane olmağa görə cərimə cəzası
ilə yanaşı, ictimai işlər və ya yol
verilmiş cinayət əməlinin xarakterinə
görə, altı aydan iki ilədək
müddətə azadlıqdan
məhrumetmə cəzası
da nəzərdə tutulub.
Yuxarıda qeyd
edilən əməllər
ələ alma, aldatma, zor tətbiq
etməklə və ya zor tətbiqetmə
hədəsi ilə törədildikdə, həmçinin
qabaqcadan əlbir olan bir qrup
şəxs və ya mütəşəkkil
dəstə tərəfindən
törədildikdə, yaxud
vəzifəli şəxs
tərəfindən öz
qulluq mövqeyindən
istifadə etməklə
törədildikdə ağırlaşdırıcı
hal kimi maddənin sanksiyasını
daha ağır cəza növü əvəz edə bilər.
Cinayət Məcəlləsinin
159-1-ci maddəsi ilə
seçkilərdə (referendumda)
iştirak qaydalarını
pozmağa, yəni namizədlərin, partiyaların,
siyasi partiyalar bloklarının seçki
(referendum) kampaniyalarına
müdaxilə etmə
və ya onu pozma, seçkiqabağı
kütləvi tədbirlərin
keçirilməsinə mane
olma, seçkilərdə
(referendumda) başqalarının
əvəzinə səs
verilməsinə şərait
yaratma cinayət məsuliyyəti yaradan əməl olaraq göstərilməklə, həmin
əməllərə görə
cərimə cəzası
ilə yanaşı, ictimai işlər, islah işləri və ya azadlıqdan
məhrumetmə növündə
cəza tətbiq edilə bilər.
Cinayət Məcəlləsinin
160-cı maddəsi ilə
seçki (referendum) komissiyalarının işinə
müdaxilə etmə
və ya təsir göstərmə,
həmçinin seçki
komissiyası üzvünün
öz vəzifələrini
yerinə yetirməsi ilə bağlı fəaliyyətinə müdaxilə
etmə də cinayət məsuliyyəti
yaradan əməl kimi xarakterizə olunmaqla maddənin sanksiyasında müvafiq cəza növü nəzərdə tutulub.
Seçki Komissiyasının
üzvü tərəfindən
seçki (referendumda iştirak) sənədlərinin
saxtalaşdırılması və ya saxta
sənədlərin təqdim
edilməsi, bilə-bilə
səslərin düzgün
hesablanmaması, səsvermənin
nəticələrinin düzgün
müəyyənləşdirilməməsi
və ya səsvermənin gizliliyinin
pozulması Cinayət
Məcəlləsinin 161-ci maddəsi ilə cinayət məsuliyyəti
yaradan əməl kimi nəzərdə tutularaq cərimə və ya müəyyən
müddətdə islah
işləri növündə
cəza tətbiq edilməsi ilə nəticələnir.
İnanırıq ki,
seçicilər və
digər seçki subyektləri qanunvericiliyin
tələblərinə dəqiqliklə
əməl etməklə,
qarşıdan gələn
seçkilərin azad,
ədalətli və şəffaf keçirilməsinə
öz töhfələrini
verəcəklər.
Ramiz İBRAHİMOV,
Azərbaycan Respublikası Mərkəzi
Seçki Komissiyasının
üzvü
Azərbaycan.-2024.-
19 yanvar, № 11.- S.6.