Sülh sazişinin imzalanması üçün tarixi şans var

 

Danışıqlar birbaşa Bakı ilə İrəvan arasında aparılır

 

 

 

Ermənistanla Azərbaycan arasında 30 il davam edən keçmiş Qarabağ münaqişəsinə son qoyulsa da, hələ tərəflər arasında sülh müqaviləsinin imzalanmaması regionda sabitliyin təmin olunmasına rəvac vermir. Bunun da yeganə səbəbi cəmi 44 günə Azərbaycan qarşısında diz çöküb savaşın dayandırılmasını xahiş edən Ermənistanın cəfəng iddiaları, bəhanələri təxribatlarıdır.

Münasibətlərin normallaşdırılması, sülhə doğru bir addım daha irəliləmək üçün Prezident İlham Əliyev rəsmi qeyri-rəsmi şəkildə görüşlərə razılıq verərək Ermənistana şans yaradır. İrəvanın isə ona verilən son şansları maksimum dəyərləndirməkdən başqa çarəsi yoxdur.

 

 

 

Azərbaycan sülhün tərəfdarıdır

 

 

 

Azərbaycan Prezidentinin köməkçisi - Prezident Administrasiyasının Xarici siyasət məsələləri şöbəsinin müdiri Hikmət Hacıyev Almaniyanın "Berliner Zeitung" qəzetinə müsahibəsində deyib ki,  2020-ci ildə İkinci Qarabağ müharibəsi başa çatdıqdan sonra məhz Azərbaycan beynəlxalq hüququn hamılıqla tanınmış normalarına uyğun olaraq suverenlik ərazi bütövlüyünə qarşılıqlı hörmət olunması, bir-birinə qarşı ərazi iddialarının olmamasının qarşılıqlı təsdiq edilməsi diplomatik münasibətlərin qurulmasını ehtiva edən beş əsas prinsipi təqdim etməklə Ermənistanla sülh danışıqlarının təşəbbüskarı kimi çıxış edib.

Hikmət Hacıyev bildirib ki, Azərbaycan regionda çoxdan gözlənilən sülhün əldə olunması üçün Ermənistanla müxtəlif məkanlarda xoşniyyətli danışıqlar aparır: "Biz həqiqətən sülh sazişinin imzalanması üçün tarixi şansın olduğuna inanırıq bu fürsəti əldən verməməliyik. Sülh sazişinin mətni ilə bağlı əhəmiyyətli irəliləyiş əldə olunub, ancaq hələ həllini gözləyən bir neçə məsələ mövcuddur. Son vaxtlar hər iki ölkə müsbət gündəmi ilə dünyanı təəccübləndirməyi bacarıb. Mən Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Administrasiyası Ermənistan Respublikası Baş nazirinin Aparatının dekabrın 7-də yaydığı mühüm birgə açıqlamaya istinad edirəm. Bunun nəticəsində mübadilə sazişi çərçivəsində 34 hərbçi qarşılıqlı şəkildə azad edilib. Bundan başqa, Azərbaycan Ermənistanın Şərqi Avropa Qrupundan COP-un Büro üzvlüyünə namizədliyini, Ermənistan isə Azərbaycanın COP29-a evsahibliyi etmək üçün namizədliyini dəstəkləyib. Bu, Azərbaycanın Ermənistanın vasitəçi olmadan birbaşa ikitərəfli danışıqlar aparmağa qadir olduğunu göstərir".

Azərbaycan Prezidentinin köməkçisi onu da əlavə edib ki, ötən il sentyabrın 19-20-də keçirilən antiterror tədbirlərindən Azərbaycanın suverenliyinin tam bərpasından sonra Azərbaycanla Ermənistan arasında gərginliyin əsas mənbəyi olan Qarabağ məsələsi gündəmdən tamamilə çıxarılıb. Qeyd edib ki, hazırda sülh sazişinin bağlanmasına ciddi maneə görmürük. İndi iki ölkə arasında son 30 ilin ən sakit günlərini müşahidə edirik. Hər iki ordu öz kazarmalarına qayıtdığı gündən hətta atışma da baş vermir. Bu yaxınlarda Azərbaycan Prezidenti ilə Ermənistanın baş naziri arasında Sankt-Peterburqda baş tutan qeyri-rəsmi görüş müsbət məcrada keçib. Amma konkret tarix barədə danışmaq bir qədər çətindir, çünki prosesi yekunlaşdırmaq üçün Ermənistan Azərbaycan arasında hələ əlavə danışıqlara ehtiyac var. Düzünü desəm, mən düşünmürəm ki, hər hansı vaxt qrafiki qoyub, məhdud zaman çərçivəsində işləmək düzgün olardı.

 

 

 

Sülh sazişi sərhədin delimitasiyasından asılı olmamalıdır

 

 

 

"Hər iki ölkə sərhədin demarkasiyası Zəngəzur dəhlizinin yekun həlli olmadan sülh sazişi bağlamağa hazırdırmı" sualına cavabında Hikmət Hacıyev deyib ki, sərhədin delimitasiyası texniki vaxt aparan uzun prosesdir, sülh sazişi isə çətin deyil sadəcə olaraq, dövlətlərarası münasibətlərdə beynəlxalq hüququn norma prinsiplərinin qarşılıqlı şəkildə qəbul olunmasına əsaslanır. Sülh sazişi sərhədin delimitasiyasından asılı olmamalıdır.

Hikmət Hacıyev qeyd edib ki, sülh sazişi ilə sərhədin delimitasiyası demarkasiyası barədə danışıqlar paralel getsə , bunlar iki fərqli formatda aparılır. İndiyədək hər iki ölkənin delimitasiya üzrə komissiyaları prosesin əsaslarını müzakirə etmək üçün beş dəfə görüş keçirib. Sonuncu görüş ötən ilin noyabrında Azərbaycan-Ermənistan sərhədində baş tutub. Bu görüş zamanı tərəflər Ermənistan Azərbaycan arasında dövlət sərhədinin demarkasiyası sərhəd təhlükəsizliyi məsələləri üzrə komissiyanın birgə fəaliyyəti haqqında Əsasnamə layihəsinə dair razılaşdırma işinə başlanılması komissiyalar arasında görüşlərin intensivləşdirilməsi barədə razılığa gəliblər. Azərbaycan bu razılaşmanı da müsbət əlamət kimi qiymətləndirir, ən azı ona görə ki, bu, ikitərəfli formatda əldə olunub.

Prezidentin köməkçisi onu da vurğulayıb ki, Azərbaycanın Naxçıvan regionu 30 ildir  blokadadadır. 2020-ci il 10 noyabr tarixli üçtərəfli Bəyanatda Ermənistan vətəndaşların, nəqliyyat vasitələrinin yüklərin hər iki istiqamətdə maneəsiz hərəkətini təşkil etmək məqsədilə Azərbaycanın qərb rayonları ilə onun Naxçıvan Muxtar Respublikası arasında nəqliyyat əlaqələrinin təhlükəsizliyinə zəmanət vermək barədə öhdəlik götürüb. Prezident İlham Əliyev bu öhdəliyə istinad edərək bildirib ki, Azərbaycan Naxçıvanla lazımi əlaqənin yaradılmasında maraqlıdır, ancaq Ermənistan öhdəlik götürməsinə baxmayaraq, artıq üç ildir ki, bu prosesə mane olur. Ona görə Azərbaycan artıq İranla onun ərazisindən keçən alternativ marşrut barədə razılığa gəlib: "Biz Ermənistan tərəfinin öz öhdəliyini yerinə yetirməyə hazır olmasını kommunikasiya marşrutlarımızı şaxələndirmək üçün hər fürsətdən istifadə etməsini gözləmək niyyətində deyilik".

Bu məsələ Ermənistan, Azərbaycan Rusiya arasında imzalanmış Bəyanatın 9-cu maddəsində öz əksini tapıb - Ermənistan Respublikası vətəndaşların, nəqliyyat vasitələrinin yüklərin hər iki istiqamətdə maneəsiz hərəkətinin təşkili məqsədilə Azərbaycan Respublikasının qərb rayonları Naxçıvan Muxtar Respublikası arasında nəqliyyat əlaqəsinin təhlükəsizliyinə zəmanət verir.

Müxbirin "Azərbaycan bu maddəni belə şərh edir ki, Ermənistan gömrük sərhəd nəzarətindən imtina edəcək?" sualına cavab olaraq Hikmət Hacıyev qeyd edib ki, məhz buna görə sənəddə sərnişinlərin yüklərin "maneəsiz hərəkəti" ifadəsi işlənir. Bu, Ermənistanın imzaladığı öhdəlikdir. Bununla belə, bir məsələyə aydınlıq gətirmək lazımdır ki, biz malların gömrük sərhəd nəzarətindən yalnız Azərbaycanın əsas hissəsindən Naxçıvan Muxtar Respublikasına daşındığı zaman azad edilməsini gözləyirik. Ancaq mallar Azərbaycandan üçüncü ölkəyə daşındıqda, təbii ki, tətbiq olunan gömrük sərhəd nəzarəti Ermənistan tərəfindən təmin olunacaq.

Prezidentin köməkçisi qeyd edib ki, ortada danılmaz konkret faktlar var. Əvvəla, Ermənistan Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi Təşkilatının Avrasiya İqtisadi Birliyinin üzvüdür. İkincisi, Ermənistanın sərhədlərini Rusiya Federal Təhlükəsizlik Xidmətinin sərhəd xidmətinin qoşunları qoruyur. Üçtərəfli Bəyanatda xüsusi olaraq Federal Təhlükəsizlik Xidmətinin qüvvələrinə istinad edilir. Amma burada mənim vəzifəm bölgədə sərhəd qoşunlarının müdafiəçisi kimi danışmaq deyil. Bizim narahatlığımız ondan ibarətdir ki, biz Azərbaycan yüklərini sərnişinlərini Ermənistanın hüquq-mühafizə orqanlarının rəhminə buraxa bilmərik. Bizim narahatlıqlarımızın əsası var. Bu il (ötən il - red.) İrəvanda Ermənistan baş nazirinin iştirakı ilə keçirilən ağır atletika yarışında Azərbaycan bayrağı yandırılıb.

 

 

 

İşğal səbəbindən Ermənistan əsas enerji kommunikasiya layihələrindən kənarda qalıb

 

 

 

"Ermənistanın ucqar cənubundan keçən nəqliyyat əlaqəsi" dedikdə Ermənistan-İran sərhədi boyunca köhnə sovet marşrutunu, yoxsa daha şimalda yerləşən dəhlizi nəzərdə tutursunuz?" sualına cavabında isə Hikmət Hacıyev qeyd edib ki, sovet dövründə hətta ölkələrimizin müstəqilliyinin ilk illərində istismarda olan dəmir yolu ilə keçməli olan ən qısa marşrutu nəzərdə tuturuq, bu marşrutla sonuncu yük qatarı 1992-ci ildə keçib. Ermənistan bu dəmir yolu əlaqəsini bərpa etməkdə maraqlı olduğunu desə , onlar paralel magistralın tikintisinə qarşı çıxırlar bunun əvəzində Azərbaycana uzun, əlverişsiz hava şəraitindən asılı olan şimal marşrutunu təklif edirlər. Bu, bir daha Ermənistanın nəqliyyat əlaqələrini açmaq istəmədiyini nümayiş etdirir.

Hikmət Hacıyev vurğulayıb ki, Ermənistan ərazisi ilə daşımaları Ermənistanın suverenliyinə, Ermənistan-İran əlaqələrinə təhlükə kimi görmürük: "Çünki Azərbaycandan Naxçıvana - Ermənistanın ucqar cənubundan keçən nəqliyyat əlaqəsi Ermənistanla İran arasında olan ticarət yoluna təsir etməyəcək. İki marşrut bir-birinə mane olmadan kəsişir. Əgər siyasi iradə mövcuddursa, məqbul üsullar tapmaq həmişə mümkündür. "Dəhliz" termini Ermənistanı qorxutmamalıdır, çünki bu, nəqliyyat marşrutları kontekstində geniş istifadə olunur. Bu nəqliyyat əlaqəsi Ermənistanı İranla sərhədindən məhrum etməyəcək. Bu marşrut Ermənistanı iki hissəyə bölməyəcək. Təəssüflər olsun ki, bununla bağlı xüsusən bəzi Qərb mediasında ölkəmə qarşı geniş şər-böhtan kampaniyasının aparıldığını görürük".

Nikol Paşinyanın Ermənistan ərazisində Azərbaycanla Naxçıvan ya Türkiyə arasında bir neçə şərq-qərb əlaqəsinin yaradılması təklifi ilə çıxış etməsinin Bakının bununla bağlı mövqeyinə toxunan Prezidentin köməkçisi vurğulayıb ki, Azərbaycanın beynəlxalq hüquqla tanınan əraziləri - Qarabağın Şərqi Zəngəzurun Ermənistan tərəfindən qeyri-qanuni işğalı səbəbindən Ermənistan regionumuzun əsas enerji kommunikasiya layihələrindən kənarda qalıb. Ermənistan uzun illər özünü təcrid vəziyyətində saxlayıb. Azərbaycanla Ermənistan arasında münasibətlərin normallaşması prosesi çərçivəsində regional kommunikasiyaların açılması üçün müxtəlif layihələr müzakirə oluna bilər. Ermənistan ərazisindən Naxçıvana nəqliyyat xəttinin istifadəyə verilməsi Ermənistanın Orta dəhliz layihəsinə daxil edilməsində mühüm rol oynayacaq. Ancaq Ermənistan nəhayət ki, istədiyini aydın şəkildə bəyan etməlidir.

 

 

 

Azərbaycan heç vaxt mülki əhalini hədəfə almayıb

 

 

 

Avropa Şurası Parlament Assambleyasının (AŞ PA) Azərbaycanı Qarabağın etnik erməni əhalisinin geri qayıtması üçün "etimad mühiti maddi şərait yaratmağa", o cümlədən onların həvəsləndirməsi imkanlar yaradılması istiqamətində addımlar atmağa çağırması ilə bağlı məsələyə toxunan Hikmət Hacıyev vurğulayıb ki, Azərbaycanın Qarabağ bölgəsində Ermənistan silahlı qüvvələrinə qarşı həyata keçirdiyi 23 saatlıq antiterror tədbirlərindən dərhal sonra ölkəmiz Qarabağın erməni sakinlərinin Azərbaycan dövlətinə reinteqrasiyası üçün portal yaradıb. Bu barədə Azərbaycan Prezidentinin Administrasiyasının mətbuata yaydığı məlumatda bildirilib həmçinin bu məsələ regional mediada geniş yer alıb. Azərbaycan qürur hissi ilə qeyd edir ki, BMT-nin üç missiyası Beynəlxalq Qırmızı Xaç Komitəsi (BQXK) tərəfindən öz təsdiqini tapdığı kimi ildırımsürətli antiterror tədbirləri zamanı ondan sonrakı dövrdə mülki şəxslərə qarşı zorakılıq halları qeydə alınmayıb. Azərbaycan hərbi əməliyyatların dinc əhaliyə zərər vurulmadan necə aparılmalı olduğunu bütün dünyaya nümayiş etdirib. Başqa sözlə desək, dinc əhalinin olduğu yerdə qalması üçün hər cür şərait yaradılmışdı. Buna baxmayaraq, erməni sakinlərin əksəriyyəti Qarabağı tərk etmək qərarına gəldilər. Sadəcə olaraq, onlar Azərbaycan bayrağı vətəndaşlığı altında yaşamaq istəmirlər bu, onların bölgəni tərk etmək barədə qərar vermələrinə səbəb olub, əsasən azərbaycanlılara qarşı etnik nifrətə görə.

Eyni zamanda Ermənistanın etnik təmizləmə siyasəti nəticəsində Ermənistandakı kompakt şəkildə yaşadıqları məskənlərindən kütləvi şəkildə qovulmuş yüz minlərlə azərbaycanlının geri qayıtmaq hüququnu rədd etməsi narahatedici məqamdır. Ermənistanın baş naziri onları "Ermənistanın milli təhlükəsizliyinə təhdid" adlandırıb ki, bu da tamamilə qəbuledilməzdir. Bir tərəfdən "sülh dövrü" elan etmək, digər tərəfdən öz tarixi vətənlərinə qayıdıb yaşamaq istəyən azərbaycanlı qaçqınları "ölkənin milli təhlükəsizliyinə təhdid" adlandırmaq olmaz.

Ermənistandan qovulmuş azərbaycanlı qaçqınları təmsil edən Qərbi Azərbaycan İcması hər zaman Ermənistanın suverenliyinə ərazi bütövlüyünə tam hörmətlə yanaşdığını vurğulayır. Onların məqsədləri, sadəcə olaraq, Ermənistandakı doğma torpaqlarına sülh yolu ilə qayıtmaqdır.

 

 

 

Məkan Azərbaycan üçün önəmli deyil, ən əsası nəticədir

 

 

 

"Sizin təcrübənizdə hansı format daha effektivdir: Azərbaycan-Ermənistan danışıqları, qonşu İran, Rusiya Türkiyə ilə 3+3 formatı, yoxsa Qərbin iştirakı ilə danışıqlar, istər ABŞ, istərsə olsun?" sualına cavab olaraq Hikmət Hacıyev qeyd edib ki, hər bir formatın öz üstünlükləri var onların effektivliyini müqayisə etmək düzgün olmazdı: "Müxtəlif mərhələlərdə müxtəlif formatlar bizə irəli getməyə imkan verib biz iştirak edən bütün vasitəçilərə minnətdarıq. Məkan bizim üçün önəmli deyil, ən əsası nəticədir. Biz nəticəyönümlü danışıqların tərəfdarıyıq. Prinsipcə, biz səmimi vasitəçiliyin əleyhinə deyilik, lakin birbaşa danışıqlara üstünlük veririk. Bu gün sülh sazişinin mətni üzərində birbaşa olaraq Bakı ilə İrəvan arasında aparılır".

Beləliklə, İrəvanın təcrid vəziyyətdə qalaraq inkişaf etməsi mümkünsüzdür ötən zaman bunu çox aydın göstərib. Prezident İlham Əliyev isə seçim üçün Ermənistanın siyasi rəhbərliyinə sülh müqaviləsinin imzalanması üçün şanslar verir. Zaman ötdükcə görünür ki, Paşinyan hakimiyyətinin sülh sazişinə  "" deməkdən başqa variantı yoxdur.

 

Elçin CƏFƏROV,

Azərbaycan.-2024.- 8 yanvar, ¹ 1.- S.3.