Orta
dəhliz ortaq maraqların təminatına
hesablanıb
Azərbaycan bu qlobal beynəlxalq
nəqliyyat marşrutunda
da açar ölkə olmaq iddiasındadır
İndi dünyada
çox şey dəyişib. Texnika və texnologiyaların inkişafı bir çox məsələnin
həllini asanlaşdırıb,
istehsal sahələrinin
konveyer üsuluna keçməsi məhsul istehsalının dəfələrlə
artmasına səbəb
olub.
İstehsalın artması
isə məhsulların
daha tez satışının həyata
keçirilməsini tələb
edir. Yəni hazır məhsulların vaxtında bazara çıxarılması vacib
məsələyə çevrilir.
Buna nail olmağın yeganə yolu isə daşımaların
sürətlə yerinə
yetirilməsidir. Sürətin
təmin edilməsi də öz növbəsində nəqliyyat
marşrutlarının və
vasitələrinin hərəkətinin
günün tələblərinə
cavab verməsi ilə bağlıdır.
Hazırda qlobal
ticarətdə mal göndərən və onu alan iki
mühüm faktora xüsusi diqqət yetirir - sürət və maya dəyərinin
aşağı olmasına.
Son dövr dünyada yeni ticarət marşrutlarının
yaradılması uğrunda
başlanan mübarizə
də bununla bağlıdır.
Əvvəlki yazılarımızda
qeyd etdiyimiz kimi, Çin istehsal etdiyi məhsulları dünya bazarına tez və təhlükəsiz
ixrac etmək üçün milyardlarla
dollar xərcləyib,
"Bir kəmər, bir yol" layihəsini
gerçəkləşdirməyə çalışır. Azərbaycan
isə indi Orta dəhliz adlanan bu beynəlxalq
əhəmiyyətli nəqliyyat
marşrutunun açar
ölkəsi olmaq iddiasındadır. Çünki
bu yol ən
çox ölkəmizdə
şaxələnir. Belə
ki, Azərbaycana daxil olan yüklər
Rusiya bazarı ilə yanaşı, Şimali Avropaya da daşınır. Eyni zamanda yükləri
İran vasitəsilə cənubda
yerləşən ölkələrə
daşımaq mümkündür.
Bakı-Tbilisi-Qars (BTQ) dəmir
yolu xətti burada mühüm rol oynayır. Ona görə ki, şərqdən gələn yükləri
Gürcüstan üzərindən
Türkiyəyə göndərməkdə
heç bir problem yoxdur. Qardaş ölkənin inkişaf etmiş nəqliyyat infrastrukturunun yükləri Avropaya, Yaxın Şərqə və Şimali Afrikaya çatdırmaq imkanı var. Digər tərəfdən,
Gürcüstan üzərindən
yüklərin Qara dəniz vasitəsilə Şərqi Avropaya göndərilməsi ən
qısa yoldur.
44 günlük Vətən
müharibəsindəki tarixi
Zəfərimiz ölkəmizə
daha bir imkan yaratdı. Söhbət Zəngəzur
dəhlizindən gedir.
Bu dəhlizin açılması bir yandan nəqliyyatın şaxələndirilməsinə yeni töhfə verə bilər, digər tərəfdən
yüklərin göndərilməsinin
məsafəsini qısaldar.
Azərbaycan, Ermənistan və Rusiya arasında imzalanmış 10 noyabr
2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanata
görə, indiyəcən
bu yol açılmalı
idi. Amma Ermənistanın ikili siyasəti nəticəsində
bu, hələ mümkün olmayıb. Buna baxmayaraq, Zəngəzur dəhlizi gec-tez açılacaq. Artıq ermənilər də bunu dərk edirlər.
İndi keçək
əsas məsələyə.
Ölkəmiz
qeyd etdiyimiz kimi, beynəlxalq Orta dəhlizdə açar ölkə olmağa iddialıdır.
Lakin gəlin görək, iddiamızla imkanımız üst-üstə
düşürmü? Yəni
biz "Şərq-Qərb",
"Şimal-Cənub" marşrutlarının
fasiləsiz işləməsi
üçün lazımi
addımlar atmışıqmı?
İqtisadi İslahatların
Təhlili və Kommunikasiya Mərkəzinin
Strateji planlaşdırma
şöbəsinin müdiri
Aqil Əsədov bununla bağlı yazır ki, böyük İpək yolunun bərpası istiqamətində davamlı
işlər görən,
tədbirlər həyata
keçirən Azərbaycan,
nəhayət, 2005-ci ildə
"Şimal-Cənub" nəqliyyat
dəhlizinə də
qoşuldu: "Beləliklə,
ölkənin "Şərq-Qərb"
(böyük İpək
yolu) və "Şimal-Cənub" nəqliyyat
dəhlizlərinin kəsişməsində
Avropa və Asiyanın mühüm nəqliyyat tranzit qovşağına çevrilmək
imkanları daha da artdı. Onu da qeyd
edək ki, Azərbaycan yeganə ölkədir ki, "Şimal-Cənub" və
"Şərq-Qərb" nəqliyyat dəhlizləri
layihələrinin ikisində
də iştirak edir. Bu gün
"Dəmir İpək
yolu" adlandırılan
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolu Çinin elan etdiyi, Azərbaycan
da daxil olmaqla bir sıra
ölkələrin dəstəklədiyi
"Bir kəmər, bir yol" iqtisadi
inkişaf strategiyasının
tərkib hissəsinə
çevrilib. BTQ-nin başlıca vəzifəsi
Çindən və Cənub-Şərqi Asiyanın
digər ölkələrindən
Avropaya yüklərin
daşınmasıdır. İnamla
deyə bilərik ki, bu dəmir
yolu qitələrarası
daşımalar üçün
böyük imkanlar vəd edir. Avrasiyanın nəqliyyat xəritəsini yeniləyən
BTQ Azərbaycanı əhəmiyyətli
tranzit daşımalar
mərkəzinə çevirib
və bu yol ilə gələcəkdə
15 milyon tonadək yük daşımaq mümkün olacaq".
Ölkəmizdə Orta
dəhlizin və
"Şimal-Cənub" marşrutunun
fəaliyyəti üçün
çox iş görülsə də, bu istiqamətdə əlavə tədbirlər
də həyata keçirilib. Xəzər
dənizindən yüklərin
bir sahildən digərinə qısa zamanda və fasiləsiz daşınması
üçün güclü
donanma yaradılıb,
avtomobil yollarımız
beynəlxalq standartlara
uyğun yenidən qurulub. Ələt Beynəlxalq Dəniz Ticarət Limanı iritutumlu gəmilərin giriş-çıxışının təmin edilməsinə hazırlanıb. Bunlarla yanaşı, ölkəmizdə
beynəlxalq tələblərə
cavab verən hava limanları fəaliyyət göstərir.
Ərazilərimizin işğaldan
azad edildiyi qısa zaman kəsiyində Füzuli, Zəngilan Beynəlxalq Hava limanları tikilib. Laçın hava limanında isə inşaat işləri sürətlə
davam edir.
Aqil Əsədov
Prezidentin 2023-cü il
23 noyabr tarixli sərəncamı ilə
təsdiq edilmiş
"Azərbaycan Respublikasının
ərazisindən keçən
beynəlxalq nəqliyyat
dəhlizlərinin tranzit
potensialının artırılmasına
və tranzit yükdaşınmaların təşviqinə
dair 2024-2026-cı illər
üçün" Fəaliyyət
Planının əhəmiyyətini
vurğulayaraq yazır
ki, fəaliyyət planında da qeyd edildiyi kimi,
bir sıra önəmli üstünlüklərə
malik olan Orta dəhliz boyunca vahid tarifli
"bir pəncərə"
prinsipi tətbiq olunacaq. Əlverişli coğrafi mövqeyin Orta dəhliz üzərində yerləşən
dövlətləri Avropa
ilə Asiyanı birləşdirən əsas
tranzit ölkələri
kimi gündəmə
gətirdiyini qeyd edən müəllif Orta dəhlizin əsas üstünlüyünün
bütün iştirakçı
dövlətlərin bu
marşrutun funksionallığının
artırılması üçün
güclü siyasi iradə nümayiş etdirdiyində görür:
"Dəhliz boyunca yerləşən ölkələr
arasında ikitərəfli
və çoxtərəfli
formatlarda əməkdaşlıq
getdikcə genişlənir
ki, bu da
yükdaşımalar, yüklərin
cəlb edilməsi, logistika ilə bağlı məsələlərin
uzlaşdırılmasına geniş imkanlar yaradır. Çindən Avropaya gedən yük qatarı Orta dəhliz ilə 12 gün ərzində 10 min kilometr deyil, 7 min kilometr məsafə
qət edəcək. Bu da Asiya
ilə Avropa arasında qlobal ticarətdə dəhlizin
nə qədər sərfəli və təhlükəsiz olduğunu
nümayiş etdirir. Eyni qatar Cənub
dəhlizi üzrə
Süveyş kanalı
üzərindən gəmi
ilə 20 min kilometr yol qət
edir. İstər dəniz, istərsə də dəmir yolu üzərindən daşınmalarda Orta dəhliz zaman və məsafə baxımından daha səmərəlidir ki, bu da daşınma
xərclərinin daha az olması ilə dəhlizin cəlbediciliyini artırır". Bizə elə gəlir ki, artıq şərhə ehtiyac yoxdur.
Rüstəm KAMAL,
Azərbaycan.-2024.-
28 yanvar, № 18.- S.8.