Maarifçi
xeyriyyə cəmiyyətləri
XIX əsrin sonu,
XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda məktəb
şəbəkəsinin genişləndirilməsi,
azərbaycanlı şagirdlərin
sayının artması
ölkədə iqtisadi
və ictimai-siyasi yüksəlişlə əlaqədar
idi. Bakı şəhəri iri sənaye və iqtisadi mərkəzlərdən
birinə çevrilirdi.
Bu, ilk növbədə, neft sənayesi, gəmiçilik
və ticarətin inkişafı ilə bağlı idi. Kənd təsərrüfatı,
xüsusən pambıqçılıq
və ipəkçilik
sahəsində də
xeyli irəliləyişlər
özünü göstərirdi.
Bakıda, Gəncədə,
Şəkidə, Şuşada
və digər yerlərdə yüngül
sənaye müsəssisələri
yaradılırdı. Ona
görə də savadlı, təhsilli kadrlara xüsusi ehtiyac duyulurdu. Sahibkarlar, əsasən, Bakının neft sənayeçiləri maarifçiliyin
inkişafına maddi vəsaitlər ayırır,
Bakı və Gəncədə yaranmış
xeyriyyə cəmiyyətlərinin
xətti ilə məktəblərə yardımlar
edirdilər.
Bu baxımdan məşhur mesenat və neft sənayeçisi
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin o dövrdəki
fəaliyyəti müstəsna
əhəmiyyət kəsb
edirdi. Son dərəcə təmkinli
və zəhmətkeş
olan Z.Tağıyev xeyriyyəçiliyi ilə
başqalarını həmişə
heyran qoyurdu. Bu şəxsiyyət digər sahələrdəki
fəaliyyəti ilə
yanaşı, Azərbaycanda
maarifçilik hərəkatında
da son dərəcə
böyük rol oynamışdı. O hələ
1883-cü ildə Bakıda
teatr binası tikdirmiş və burada 1908-ci ildə Üzeyir bəy Hacıbəylinin "Leyli
və Məcnun" operasının ilk tamaşası qoyulmuşdur.
1894-cü ildə H.Z.Tağıyev
Mərdəkanda kənd
təsərrüfatı məktəbini
açmışdır. 1896-cı ildə Sankt-Peterburqda Müsəlman Xeyriyyəçilik
Cəmiyyəti binasının
özülünün qoyulması
üçün iri məbləğdə vəsait
ayırmışdır. İki
il sonra Tağıyev "Kaspi"
mətbəəsini və
qəzetini alıb Azərbaycanın görkəmli
ictimai xadimləri Əlimərdan bəy Topçubaşova və Əhməd bəy Ağayevə vermişdir.
XIX əsrin sonlarında
onun vəsaiti ilə Tehranda "Səadət" məktəbi
və gimnaziyası açılmışdır. Neft
maqnatı Gəncədə
qadın məktəbinin
fəaliyyəti üçün
də onlara maliyyə yardımı etmişdir. 1898-ci ildə Hacı Zeynalabdin Bakının mərkəzində
öz hesabına məktəb və dəftərxana ləvazimatlarının
satılması üçün
böyük passaj tikdirmişdir.
H.Z.Tağıyev Azərbaycan
tarixində Bakıda ilk qadın tədris müəssisəsinin
banisi kimi tanınır. 1896-cı il
aprelin 24-də H.Z.Tağıyev
öz hesabına azərbaycanlı qızların
dünyəvi təhsil
almaları üçün
məktəb açılması
xahişi ilə rəhbər təhsil orqanlarına müraciət
edir. Yalnız 1901-ci il oktyabrın 7-də Bakıda ilk müsəlman qadın təhsili müəssisəsi
açılır. Qapalı
tədris ocağı
olan məktəbə
yalnız 7 yaşına
çatmış azərbaycanlı
qızlar qəbul olunurdu. İlbəil artan şagirdlərin sayı 1902-ci ildə artıq 71 nəfərə
çatırdı. Onlardan
35-i xeyriyyəçi Zeynalabdin
Tağıyevin vəsaiti
hesabına təhsil alırdı.
H.Z.Tağıyev "Nəşiri-maarif" cəmiyyətinin
sədri olmuşdur. Bu cəmiyyət Bakı quberniyasında müsəlmanlar arasında
savad yaymaq üçün yaradılmış
təhsil mərkəzi
idi. 1906-cı ildə
təşkil edilmişdi.
Cəmiyyətin yaradılmasında
Ə.Əhmədovun, A.Tağıyevin,
A.Həsənovun, M.Hacınskinin
xüsusi rolu olmuşdur. Bu cəmiyyətin işində
N.Nərimanov, M.F.Axundzadə,
M.Əzizbəyov, H.Zərdabi
yaxından iştirak etmişlər. 1907-ci ildə
cəmiyyətin xətti
ilə Bakıda ilk dəfə üçsinifli məktəb
açılmışdır.
Maarifçi xeyriyyə
cəmiyyətləri içərisində
"Nicat" cəmiyyətinin
fəaliyyəti xüsusi
qeyd olunmalıdır.
Bu cəmiyyət
1906-cı il martın
9-da təsis olunmuşdur.
Cəmiyyətin nizamnaməsində
əsasən müsəlmanlar
arasında maarifi, savadı yaymaq və azərbaycanlı uşaqlarına ibtidai, orta və ali
təhsil vermək, təhsil alanlar içərisində ana dili və ədəbiyyatın
inkişafına kömək
etmək, şagirdlərə
maddi və mənəvi yardımlar göstərmək kimi məqsədlər xüsusi
yer tuturdu. "Nicat" cəmiyyətinin
təşəbbüsü ilə 1906-1910-cu illərdə
Gəncədə "Mədrəseyi-ruhani",
Şamaxıda "Üxüvvət",
Ağdamda "Darülfənn",
Şəkidə "Həqiqəti-subyan",
Lənkəranda "Behcət"
məktəbləri açılmışdır.
"Nicat"ın kitabxanasında
müxtəlif mövzularda
çoxlu mühazirələr
də oxunurdu. Həmin mühazirələri
azərbaycanlılarla yanaşı,
rus və gürcü uşaqları
da dinləyirdilər.
"Nicat" cəmiyyəti
axşam kurslarına böyük əhəmiyyət
verir, azərbaycanlılar
arasında savadın yayılması üçün
çox iş görürdü. 1907-ci ildə
həmin axşam kurslarında 280-ə yaxın
adam oxuyurdu. Bundan başqa, cəmiyyətin nəzdində
pedaqoji ədəbiyyat
şöbəsi də
fəaliyyət göstərirdi.
Cəmiyyətin orqanı
olan "Nicat" qəzeti isə 1910-cu ilin noyabrında İ.Aşurbəyovun redaktorluğu
ilə çap olunmağa başlamış
və 86 nömrəsi
nəşr edilmişdir.
XX əsrin əvvəllərində
yaradılmış xeyriyyə
cəmiyyətlərindən biri də "Səfa"dır. Bu cəmiyyət 1910-cu il dekabrın 12-də təsis
edilmişdir. Cəmiyyətin
əsas qayəsi sırf maarifçilik ideyalarının yayılması
ilə bağlı idi. 1914-cü ilə qədər Bakıda bir məktəb aça bilən "Səfa" sonradan fəaliyyətini genişləndirərək
Biləcəri, Binə,
Qobu kəndlərində
anadilli, Quba qəzasında isə rus-müsəlman məktəbləri
açmışdır. "Səfa"nın teatr truppası da fəaliyyət göstərmiş
və bu şöbəyə məşhur
aktyor Cahangir Zeynalov rəhbərlik
etmişdir.
Ruhani cəmiyyəti
olan "Səadət"
7 iyun 1907-ci ildə yaradılmışdır. Cəmiyyətin
təşkilində H.Z.Tağıyev,
H.Rəsulov, V.Əfəndiyev,
A.Dadaşov və başqaları fəallıq
göstərmişlər. "Səadət" məktəb
açmaqdan başqa,
müxtəlif xeyriyyə
işlərində də
iştirak etmişdir.
Cəmiyyətin nəzdindəki
məktəbdə əsasən
dini tərbiyə verilir və 7 yaşından 10 yaşınadək
uşaqlara ilahiyyat elmləri öyrədilir,
Azərbaycan və rus dilləri tədris edilirdi. Məktəbdə görkəmli
pedaqoq Əli bəy Hüseynzadə dərs deyirdi. O, məktəbin rəhbəri
kimi Ü.Hacıbəyli,
F.Ağazadəni, Parisdə
təhsil almış
Ceyhun bəy Hacıbəylini tədrisə
cəlb etmişdir.
Ümumiyyətlə, Azərbaycanda maarifçilik
hərəkatının işində
xeyriyyə cəmiyyətlərinin
böyük rolu olmuşdur. XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində Bakının
azərbaycanlı əhalisinin
yalnız 19,3 faizi savadlı hesab edilirdi. O dövrün imkanlı ziyalılarının,
dövlət dumalarında
olan nümayəndələrinin
anadilli məktəblərin
açılması tələblərinə
çar Rusiyası biganə münasibət göstərirdi. Bu da çarizmin müstəmləkə siyasətinin
maarifçilik sahəsində
də qabarıq şəkildə özünü
biruzə verməsinə
daha bir sübut idi. Ona görə də Bakının imkanlı ziyalıları,
neft sahibkarları xeyriyyə cəmiyyətlərinin
xətti ilə bu işi həyata
keçirirdilər.
İradə ƏLİYEVA,
Azərbaycan.-2025.-
10 aprel (№69).- S.11.