Zəngəzur dəhlizinin
açılmasının əhəmiyyətini, nəhayət,
Ermənistanda da anlayırlar
Yeni dünya düzənində sürətli və təhlükəsiz
ticarətin aparılması hər bir dövlət
üçün həm iqtisadi, həm də geosiyasi cəhətdən
mühüm əhəmiyyət daşıyır. O üzdən
Orta dəhlizin keçdiyi Azərbaycan, ümumilikdə isə
Cənubi Qafqaz dünyanın böyük güclərinin
maraq dairəsinə çevrilib.
Son vaxtlar Orta dəhlizlə bağlı qlobal səviyyədə
müsbət proseslər baş verir. Dəhlizin dünya ticarətindəki
əhəmiyyətini dərk edənlərin sayı sürətlə
artır. Eyni zamanda dəhlizin daha səmərəli olması
üçün dəstək verən tərəflərin
sayı çoxalır. Hətta Ermənistanda da Orta dəhlizin
mühüm qolu olacaq Zəngəzur dəhlizinin
açılması barədə prezident səviyyəsində
müsbət bəyanat verilməsinin şahidi oluruq.
Azərbaycan illərlə bu dəhlizin beynəlxalq
status qazanması üçün uğurlu logistika siyasəti
aparıb. Prezident İlham Əliyevin Çin, Orta Asiya ölkələri,
Gürcüstan və Türkiyə ilə apardığı
danışıqlar dəhlizin səmərəli qlobal ticarət
marşrutuna çevrilməsində önəmli rol
oynayır. Dövlətimizin başçısı
düşünülmüş siyasəti ilə region ölkələrini
vahid maraq ətrafında birləşdirməyi bacarıb.
Hazırda Orta dəhlizdə tranzit rolunu oynayan ölkələr
ümumi maraq ətrafında səylərini birləşdirirlər.
Tək istəkləri marşrutun səmərəliliyini
artırmaqdır. Məsələn, Trans-Xəzər Beynəlxalq
Nəqliyyat Marşrutunda (TBNM, Orta dəhliz) tərəfdaş
olan Azərbaycan, Qazaxıstan və Gürcüstanın birgə
əməkdaşlığı sayəsində yük bəyannamələrinin
rəsmiləşdirilməsi müddəti 8 saatdan 30 dəqiqəyə
endirilib ki, bu da vaxt itkisinin 16 dəfə azaldılması deməkdir.
Üç ölkənin qəbul etdiyi bu qərar Asiya və
Avropada yük göndərən və yük qəbul edən
ölkələr tərəfindən məmnunluqla
qarşılanıb.
Məlum olduğu kimi, Özbəkistan Orta dəhlizə
qoşulmaq, dünya əhəmiyyətli ticarət
marşrutunda tranzit ölkə olmaq istəyir. Bu səbəbdən
son dövrlər qardaş ölkə bu istiqamətdə daha
fəal çalışır. Özbəkistanın Xəzərə
çıxışı olmasa da, dənizdə böyük
ticarət donanmasını yaratmaqla Orta dəhlizdə önəmli
rol almaq istəyir. Məqsəd öz məhsullarını
dünya bazarına rahat çıxarmaqla yanaşı, Orta dəhlizin
tranzit gəlirlərindən faydalanmaqdır. Çünki
Özbəkistanda yaxşı başa düşürlər
ki, Asiya ilə Avropanı birləşdirən bu dəhliz
dünyanın ən əhəmiyyətli ticarət
marşrutu olacaq və burada yer alan ölkələr
böyük gəlirlər əldə edəcəklər.
Özbəkistanda Orta dəhlizin regional və qlobal əhəmiyyəti
barədə geniş araşdırma aparılıb. Hesabatda
bildirilir ki, Bakı-Tbilisi-Qars (BTQ) dəmir yolu xəttinin
yükünü azaltmaq üçün ən optimal
variantlardan biri Azərbaycanın əsas hissəsini
Naxçıvan Muxtar Respublikası ilə birləşdirəcək
43 kilometrlik Zəngəzur dəhlizinin
açılmasıdır. Dəhlizin istifadəyə verilməsi
Azərbaycan ilə Türkiyə arasındakı marşrutu əhəmiyyətli
dərəcədə qısaldacaq. Hazırda BTQ xətti
üzrə yük qatarları Gürcüstan ərazisindən
keçməklə təxminən 250 kilometr yol qət edir.
Yeni marşrut isə sərhədyanı Ağbənd kəndinə
qədər yolların tikintisinin tamamlanmasından sonra iki
ölkə arasındakı məsafəni xeyli azaldacaq. Bu isə
həm daşınma müddətinə, həm də nəqliyyat
xərclərinə ciddi qənaət edilməsinə imkan verəcək.
Bununla yanaşı, hesabatda vurğulanır ki, Zəngəzur
dəhlizinin açılması BTQ marşrutunun əhəmiyyətini
azaldan deyil, əksinə, onu tamamlayan bir alternativ kimi
çıxış edəcək. Hər iki istiqamətin
birgə istismarı regionun tranzit potensialını
artıracaq, yüklər daha tez ünvana
çatdırılacaq.
Hesabatda həmçinin qeyd olunur ki, Zəngəzur dəhlizinin
fəaliyyətə başlaması Azərbaycan
üçün hazırda prioritet istiqamətlərdən
biridir. Bu layihə Ermənistan da daxil olmaqla bütün region
ölkələrinin maraqlarına cavab verir. Dəhlizin işə
düşməsi Azərbaycan və Ermənistan arasında
birbaşa dəmir yolu əlaqəsi yaradılmasına imkan
verəcək, eyni zamanda Naxçıvandakı Culfa
qovşağı vasitəsilə Azərbaycan, Ermənistan və
İran arasında sovetlər birliyi
dövründə fəaliyyət göstərmiş nəqliyyat
əlaqələri bərpa ediləcək. Bununla
yanaşı, ABŞ və Avropa İttifaqı Orta dəhlizi
Rusiyadan keçən ənənəvi marşrutlara alternativ
olaraq nəzərdən keçirir və bu marşrutun
inkişafını strateji prioritet kimi dəyərləndirir.
Çin isə Ukrayna münaqişəsi fonunda TBNM-ə
geosiyasi riskləri azaldan, daha sabit və dayanıqlı tranzit
marşrutu kimi maraq göstərir.
Artıq Ermənistanda anlayırlar ki, Rusiya ilə
İranın siyasi və iqtisadi təzyiqlərindən
qurtarmağın yeganə yolu Azərbaycan və Türkiyə
ilə əməkdaşlıq etməkdir. Bu gün Ermənistan
bazarlarında satılan məhsulların çoxu Türkiyə
mənşəlidir. İki ölkə arasında birbaşa
ticarət münasibətləri olmadığı
üçün həmin mallar əvvəl Gürcüstana,
sonra da Ermənistana gətirilir. Bu isə məhsullara iki dəfə
gömrük rüsumu ödənilməsi deməkdir.
Belə vəziyyətin heç də onların xeyrinə
olmadığını Ermənistan cəmiyyətində istər
rəhbərlik, istərsə də xalq səviyyəsində
anlayanların sayı tədricən çoxalır. Hamı
anlayır ki, qonşu ölkələrlə siyasi və
iqtisadi münasibətlərin qurulması Ermənistanın
indi düşdüyü çətin durumdan
çıxmasının yeganə yoludur. O üzdən son
dövrlər Ermənistanda Zəngəzur dəhlizinin
açılması ilə bağlı müsbət bəyanatlar
səsləndirilir.
Ermənistan prezidenti Vaaqan Xaçaturyanın son bəyanatı
da bu qəbildəndir. Qonşu
ölkənin dövlət başçısı dəhlizin
keçdiyi ərazinin sakinləri ilə keçirdiyi
görüşdə demişdir: "Əgər biz
Sünikin (Zəngəzurun) qapılarını aça bilsək
- 43 kilometrin imkanlarını nəzərdə tuturam, əmin
ola bilərsiniz ki, gələcək bizə inkişaf
üçün böyük imkanlar verəcək. Məqsədimiz
tezliklə Azərbaycanla sülh müqaviləsini
imzalamaqdır".
Rüstəm KAMAL
Azərbaycan .- 2025.- 6 avqust (№162).- S.8.