Bakı Tehran Xəzər regionunun nəqliyyat-iqtisadi inteqrasiyasında əsas yer tutur

 

İranlı politoloq, beynəlxalq münasibətlər üzrə ekspert Əmir Məhəmmədi Çahaki ilə AZƏRTAC-ın müsahibəsini təqdim edirik.

- Cənab Çahaki, III Xəzər İqtisadi Forumu Xəzəryanı dövlətlər üçün dərəcədə əhəmiyyətlidir?

- Fevralın 17-18-də Tehranda keçirilən III Xəzər İqtisadi Forumu İran, Rusiya, Azərbaycan, Qazaxıstan Türkmənistan üçün mühüm hadisə oldu. Bu forum əvvəlki görüşlərin ənənəsini davam etdirdi: 12 avqust 2019-cu ildə Türkmənbaşıda baş tutan birinci forum iqtisadi-ticarət əməkdaşlıq enerji məsələlərinə həsr olunmuşdu, 5 oktyabr 2022-ci ildə Moskvada keçirilən ikinci forum isə nəqliyyat dəhlizlərinin inkişafı, ekoloji problemlər investisiya layihələri mövzusuna fokuslanmışdı. Tehranda keçirilən forum mövqelərin əlaqələndirilməsi, 2018-ci il Xəzər dənizinin hüquqi statusu Konvensiyası da daxil olmaqla, əvvəlki razılaşmaların icrasının müzakirəsi "Şimal-Cənub" beynəlxalq nəqliyyat dəhlizi kimi strateji təşəbbüslərin irəlilədilməsi üçün platforma rolunu oynadı.

- Xəzəryanı ölkələrin liderlərinin görüşündə regional dialoqun gücləndirilməsi çərçivəsində hansı əsas məsələlər müzakirə olunub?

- Görüşün ən mühüm mövzuları iqtisadi-ticarət əməkdaşlığın genişləndirilməsi infrastruktur layihələrinin inkişafı olub. Məsələn, Azərbaycan 2024-cü ildə Xəzəryanı dövlətlərlə ticarət dövriyyəsinin 6 faiz artacağını bildirərək, gələcək iqtisadi artım üçün əhəmiyyətli potensialı vurğulayır. Nəqliyyat marşrutlarının inkişafına, xüsusilə Rusiya, İran Hindistanı birləşdirənŞimal-Cənubbeynəlxalq dəhlizi layihəsinə xüsusi diqqət yetirilib. Türkmənistan Xəzər dənizinin şərq sahillərində regionun tranzit imkanlarını artıracaq logistika mərkəzlərinin yaradılmasını təklif edib. Digər mühüm mövzu isə Xəzər dənizində suyun səviyyəsinin aşağı düşməsi olub ki, bu da birgə elmi tədqiqatların aparılmasını ekoloji fəlakətin qarşısının alınması üçün tədbirlərin işlənib hazırlanmasını tələb edir. Bununla bağlı 2025-ci ilin yayında Dağıstanda Xəzər Ekoloji Forumunun təşkili barədə qərar qəbul edilib. Azərbaycan Qazaxıstan baş nazirləri, İranın birinci vitse-prezidentinin iştirakı ölkələrin regional dialoqu gücləndirmək regionun davamlı inkişafı üçün həll yollarını birgə axtarmaq istəyini nümayiş etdirdi.

- Yaxın illərdə Xəzər əməkdaşlığının perspektivlərini necə görürsünüz?

- Tehranda keçirilən forum mürəkkəb beynəlxalq şəraitdə baş tutdu ki, bu da onu xüsusilə əhəmiyyətli bir hadisəyə çevirir. Beş əsas Xəzəryanı ölkənin iştirakı onların iqtisadi, ekoloji mədəni əməkdaşlığı tərəfdaşlıq ruhunda inkişaf etdirmək istəyi regionun xarici müdaxiləni istisna edərək müstəqil yol tutmaq niyyətini göstərir. Xəzər dənizi zəngin təbii ehtiyatlara strateji cəhətdən vacib yerləşməyə malikdir. Forumun nəticələri göstərdi ki, region ölkələri onun gələcəyini müstəqil şəkildə müəyyənləşdirməyə qarşılıqlı əməkdaşlığı gücləndirməyə hazırdırlar. Yaxın illərdə iqtisadi əlaqələrin dərinləşməsi, genişmiqyaslı infrastruktur layihələrinin həyata keçirilməsi ekoloji problemlərin həlli Xəzər regionunu təkcə iqtisadi artım mərkəzinə çevirməyəcək, həm Avrasiyada sabitliyin vacib amili edəcək.

- İran Xəzər regionunda iqtisadi əməkdaşlığın inkişafında hansı rolu oynayır?

- İran Xəzər regionunda iqtisadi əməkdaşlıqda mərkəzi yer tutur, çünki onun strateji mövqeyi Xəzər dənizini Körfəzi ilə birləşdirir. Bu, ölkəni regiondaxili regiondan kənar iqtisadi-ticarət əlaqələrin genişlənməsinə töhfə verən mühüm tranzit mərkəzinə çevirir. Tehran Xəzər hövzəsinin qlobal iqtisadiyyata inteqrasiyasını fəal şəkildə təşviq edir, nəqliyyat infrastrukturunadəmiryollarına, limanlara logistika mərkəzlərinə investisiya yatırır. İranın strateji Bəndər-Abbas Çabahar limanlarına nəzarəti Mərkəzi Asiya, Qafqaz Cənubi Asiyanı birləşdirməyə imkan verir ki, bu da regional əməkdaşlığın möhkəmlənməsinə şərait yaradır. Bundan əlavə, İran enerji sektorunda da mühüm rol oynayır, neft qazın nəqli üçün öz resurslarını tranzit marşrutlarını təqdim edir. Qlobal dəyişikliklər fonunda onun regionda etibarlı tərəfdaş kimi əhəmiyyəti artır bu da bütövlükdə Xəzər regionunun iqtisadi inkişafına sabitliyinə töhfə verir.

- Xəzər dənizi ilə Körfəz arasında nəqliyyat dəhlizinin həyata keçirilməsi yerdədir?

- Xəzər dənizi ilə Körfəz arasında nəqliyyat dəhlizinin həyata keçirilməsi regionun əsas infrastruktur layihələrindən biridir. Bu marşrutun ideyası hələ sovet dövründən müzakirə olunsa da, son illərdə İran Rusiyanın birgə səyləri sayəsində yeni təkan qazanıb. Layihə mərhələli şəkildə həyata keçirilir əsas diqqət dəmiryol şəbəkəsinin inkişafına liman infrastrukturunun modernləşdirilməsinə yönəldilib. Ən vacib mərhələlərdən biri RəştAstara dəmiryol hissəsinin tikintisi olub ki, onun tamamlanması ilə bağlı razılaşma Rusiya İran tərəfindən 2025-ci ilin fevralında imzalanıb. Bu magistral İranın Xəzər dənizindəki şimal limanlarını Körfəzdəki cənub limanları ilə birləşdirəcək yüklərin daşınması üçün rahat marşrut təmin edəcək. Artıq QəzvinRəşt dəmir yolu istismara verilib, eləcə RəştXəzər arasındakı 37 kilometrlik hissə tamamlanıb ki, bu da regionun nəqliyyat sistemlərinin inteqrasiyası üçün mühüm addımdır. Gözlənilir ki, dəhlizin işə salınması Hindistandan Avropaya Rusiya vasitəsilə yük daşınma müddətini iki dəfə azaldacaq bu da onu iqtisadi cəhətdən son dərəcə cəlbedici edəcək.

- “Şimal-CənubŞərq-Qərbbeynəlxalq nəqliyyat dəhlizlərinin inkişafı region iqtisadiyyatı üçün dərəcədə əhəmiyyətlidir?

- “Şimal-CənubŞərq-Qərbbeynəlxalq nəqliyyat dəhlizlərinin inkişafı Xəzər regionunun ona bitişik ərazilərin iqtisadi artımında mühüm rol oynayır. Bu marşrutlar təkcə qitələrarası əlaqələri gücləndirmir, həm ticarət dövriyyəsinin artmasına, investisiyaların cəlb olunmasına sənaye əməkdaşlığının inkişafına kömək edir. 7200 km uzunluğa malikŞimal-Cənubdəhlizi Hind okeanı Körfəzi Xəzər dənizi vasitəsilə Avropa ilə birləşdirir. Onun inkişafı İran, Rusiya Azərbaycan kimi region ölkələrinə Hindistan Cənubi Asiyadan Avropaya yüklərin daşınması üçün öz tranzit potensiallarından istifadə etməyə imkan verir. Bu marşrut yüklərlə dolu olan dəniz yollarını, məsələn, Süveyş kanalını keçmədən daha qısa səmərəli bir alternativ təqdim edir. Mütəxəssislərin hesablamalarına görə, bu dəhlizin tam fəaliyyəti 2030-cu ilə qədər ticarət dövriyyəsini üçqat artıra bilər region ölkələrinə tranzitdən milyardlarla dollar gəlir qazandırar.

Şərq-Qərbdəhlizi isə, o cümlədən Transxəzər marşrutu, Çini Mərkəzi Asiya Qafqaz vasitəsilə Avropa ilə birləşdirir. O, “Şimal-Cənubdəhlizini tamamlayaraq, regionun vahid nəqliyyat arteriyalar şəbəkəsinə çevrilməsinə şərait yaradır. Xəzəryanı dövlətlər üçün bu, xammal, kənd təsərrüfatı məhsulları sənaye mallarının ixracı üçün yeni imkanlar, eləcə qlobal bazarlara çıxışın genişlənməsi deməkdir. Nəqliyyat infrastrukturuna yatırılan investisiyalar regionun rəqabət qabiliyyətini artırmaqla yanaşı, onun beynəlxalq logistika mərkəzi kimi mövqeyini gücləndirir.

- İran Azərbaycan Xəzər regionunun nəqliyyat iqtisadi inteqrasiyasında hansı rolu oynayır?

- Hər iki ölkə Xəzər regionunun nəqliyyat iqtisadi inteqrasiyasında əsas mövqeyə malikdir, strateji ticarət əməkdaşlığı tranzit logistika mərkəzləri kimi çıxış edirlər. İnfrastruktur layihələrini, o cümlədənŞimal-CənubŞərq-Qərbkimi beynəlxalq marşrutlarda iştirak edən Tehran regional qlobal iqtisadi əlaqələrin möhkəmlənməsinə sadiqliyini təsdiqləyir. Bu təşəbbüslərin inkişafı təkcə ticarət investisiyalar üçün yeni imkanlar açmır, həm Xəzər regionunu qlobal ticarətin mühüm halqasına çevirərək geosiyasi sabitliyə töhfə verir.

 

Azərbaycan.-2025.-14 mart (¹56).- S.10.