Kütləvi informasiya vasitələrinə
dövlət dəstəyinin növbəti mərhələsi
İstənilən
dövlətdə demokratiyanın inkişaf səviyyəsi fərdin
azadlıqlarının qorunmasına zəmin yaradan
plüralist mühitin formalaşdırılması, söz, məlumat,
informasiya və fikir sərbətliyinin yüksək səviyyədə
təminatı ilə ölçülür. Bu amillər cəmiyyətdə
şəffaflığı, siyasi plüralizmi və
tolerantlığı şərtləndirməklə,
insanların beynəlxalq konvensiyalar və digər normativ
hüquqi aktlarda təsbit edilmiş hüquqlarının
etibarlı müdafiəsinə geniş imkanlar açır.
Söz, fikir və mətbuat azadlıqları
siyasi plüralizmi, eyni zamanda demokratik, şəffaf idarəçiliyi
təmin edir. Bu dəyərləri fəaliyyətində
daha çox təcəssüm etdirən kütləvi
informasiya vasitələri cəmiyyət həyatının
bütün sahələrinə təsir göstərən
qüdrətli vasitələrdən biri kimi, ictimai rəyin
formalaşmasında, ictimai-siyasi proseslərin inkişaf istiqamətlərinin
müəyyənləşməsində mühüm rol
oynayır.
Ulu öndər
Heydər Əliyevin müstəqil respublikamıza rəhbərliyi
illərində həyata keçirilmiş çoxşaxəli
islahatların nəticəsi olaraq bu gün Azərbaycanda
söz və mətbuat azadlığı sahəsindəki
mövcud vəziyyət qabaqcıl demokratik ölkələrlə
müqayisə edilə bilər. Bu mütərəqqi siyasəti son beş ildə uğurla davam etdirən Prezident
İlham Əliyev respublikada mətbu nəşrlərin sərbəst
fəaliyyətinə, jurnalistlərin öz iradələrini
azad şəkildə ifadə etməsinə bütün
imkanların yaradılmasının tərəfdarıdır.
Hələ 2005-ci il 21 iyul tarixində "Azərbaycan mətbuat
işçilərinin təltif edilməsi haqqında",
"Azərbaycan mətbuat işçilərinə fəxri
adların verilməsi haqqında", habelə "Kütləvi
informasiya vasitələrinə maliyyə yardımı
göstərilməsi haqqında" sərəncamların
imzalanması jurnalistlərin əməyinə yüksək
qiymət verildiyinə sübutdur. "Əkinçi"
qəzetinin 130 illik yubileyinin respublikanın bütün
bölgələrində yüksək səviyyədə qeyd
olunması, jurnalistlərin fəxri adlarla
mükafatlandırılması, bir neçə peşəkar
jurnalistin Prezident təqaüdünə layiq görülməsi
dövlətin mətbuata qayğısının bariz təcəssümü
kimi xatırlanır.
Keçid
dövründə KİV-in üzləşdiyi bir sıra
problemlər nəzərə alınmaqla mətbuata davamlı
olaraq qayğı və diqqət göstərilir. Mətbuatın maddi-texniki və
maliyyə bazasını möhkəmləndirilmək məqsədilə
2006-cı il fevralın 8-də imzalanmış "Qəzetlərin
Azərbaycan nəşriyyatına olan borclarının ödənilməsi
barədə" sərəncama əsasən qəzetlərin
"Azərbaycan" nəşriyyatına olan 450 min ABŞ
dolları civarında borcu dövlət büdcəsindən
ödənilmişdir. Qeyd etmək
lazımdır ki, borcları ödənilən qəzetlər
sırasında müstəqil və müxalifyönlü qəzetlər
çoxluq təşkil etmişdir.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin 2008-ci il 31 iyul tarixli "Azərbaycan
Respublikasında kütləvi informasiya vasitələrinə
birdəfəlik maliyyə yardımı göstərilməsi
haqqında", eləcə də "Azərbaycan
Respublikasında kütləvi informasiya vasitələrinin
inkişafına Dövlət Dəstəyi
Konsepsiyasının təsdiq edilməsi haqqında" sərəncamları
da bir daha sübut edir ki, ölkəmizdə mətbuata
göstərilən dövlət qayğısı davamlı
və sistemli səciyyə daşıyır. Belə
bir konsepsiyanın imzalanması milli mətbuatın problemlərinin
həllində keyfiyyətcə yeni mərhələnin əsasını
qoymuşdur. Dövlət orqanları ilə
kütləvi informasiya vasitələri arasında səmərəli
əməkdaşlıq münasibətlərinin inkişaf
etdirilməsi, kütləvi informasiya vasitələrinin
iqtisadi müstəqilliyinin və jurnalistlərin peşəkarlığının
artırılması, vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunda kütləvi informasiya vasitələrinin
rolunun gücləndirilməsi məqsədindən irəli gəlmişdir.
Konsepsiyanın
ikinci hissəsində vurğulanır ki, dövlətin
informasiya siyasətinin başlıca vəzifələrindən
biri də kütləvi informasiya vasitələrinin fəaliyyətində
şəxsiyyət, cəmiyyət və dövlət
maraqlarının tarazlaşdırılmasına yönəlmiş
hüquqi, iqtisadi, təşkilati və texnoloji tədbirlərin
müəyyən edilməsidir. Dövlət
orqanlarının fəaliyyəti barədə ictimaiyyətin
məlumatlandırılması isə kütləvi informasiya
vasitələrinin mühüm vəzifələrindən
hesab olunur.
Üçüncü
hissədə göstərilir ki, Azərbaycan Respublikasında
kütləvi informasiya vasitələrinin inkişafına
dövlət dəstəyi qanunçuluq, şəffaflıq,
əməkdaşlıq, qarşılıqlı məsuliyyət
prinsipləri əsasında həyata keçirilir. Eyni zamanda mətbuata
dövlət dəstəyi kütləvi informasiya vasitələrinin
müstəqilliyinin qorunması, onların fəaliyyətinə
hər hansı müdaxilənin istisna edilməsi,
yayılması qanunla qadağan olunmuş informasiyadan cəmiyyətin
qorunması, kütləvi informasiya vasitələrinin
inhisarlaşmasının qarşısının
alınması, ictimai maraqları əks etdirən layihələrə
üstünlük verilməsi, regional kütləvi informasiya
vasitələrinin inkişafının dəstəklənməsi
kimi prinsipləri özündə ehtiva edir.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin 3 aprel 2009-cu il tarixli "Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya
Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun yaradılması haqqında" sərəncamı da
məhz ölkəmizdə kütləvi informasiya vasitələrinin
inkişafına dövlət dəstəyi Konsepsiyasında əksini
tapmış məsələlərin praktik surətdə
gerçəkləşdirilməsi baxımından
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Sərəncamla
"Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondu haqqında Nizamnamə" də təsdiq
edilmişdir.
Sərəncamla Nazirlər
Kabineti Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun fəaliyyətinin təşkili
üçün müvafiq yerin ayrılmasını, maddi-texniki
təminatı, xərclər smetasını, ştat cədvəlini,
işçilərin say həddi və aylıq vəzifə
maaşlarını bir ay müddətində müəyyən
etməlidir. Həmçinin hər il
dövlət büdcəsinin layihəsi tərtib edilərkən
kütləvi informasiya vasitələrinə dövlət dəstəyi
məqsədilə müvafiq vəsaitin ayrılması təmin
edilməlidir. Sərəncamda Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin Administrasiyasına Fondun
Müşahidə Şurasının üzvlüyünə
namizədlər barədə təklifləri bir ay müddətində
Azərbaycan Respublikasının Prezidentinə təqdim etmək
tapşırığı verilir. Müşahidə
Şurasına namizədlərin irəli sürülməsi,
eyni zamanda Azərbaycan Mətbuat Şurasına da tövsiyə
olunur.
Beləliklə, Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondu yaxın perspektivdə formalaşaraq fəaliyyətə başlayacaq. Konsepsiyaya görə, kütləvi informasiya vasitələrinin inkişafına dövlət dəstəyi metodiki, təşkilati-texniki, konsultativ, maliyyə və digər formalarda ola bilər. Metodiki dəstək kütləvi informasiya vasitələrinin fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi, onların informasiya əldə etmək imkanlarının genişləndirilməsi, kütləvi informasiya vasitələri nümayəndələrinin ixtisas və peşə hazırlığının artırılması üçün tövsiyələr, materiallar, məlumat kitabçaları və digər vəsaitlərin hazırlanması yolu ilə həyata keçirilməlidir.
Təşkilati-texniki dəstək isə müxtəlif tədbirlər zamanı kütləvi informasiya vasitələrinin səmərəli fəaliyyətinə zəruri şəraitin yaradılması, həmçinin fikir, söz və məlumat azadlığı, plüralizm və kütləvi informasiya vasitələrinin inkişafı mövzusunda ictimai maraq doğuran seminarların, konfransların, təlimlərin və digər tədbirlərin təşkilinə dəstək göstərilməsi vasitəsilə həyata keçiriləcəkdir.
Konsepsiyada göstərildiyi kimi, Fond kütləvi informasiya vasitələrinə maliyyə yardımını müsabiqəli və müsabiqəsiz şəkildə həyata keçirməlidir. Müsabiqəsiz maliyyə dəstəyi bölgələrdə fəaliyyət göstərən kütləvi informasiya vasitələrinə, sosial, mədəni və uşaqlar üçün xüsusi nəşrlərə ünvanlı yardımları, habelə dövlət orqanları tərəfindən normativ hüquqi aktların və digər rəsmi sənədlərin nəşrinə sifariş verildikdə məqsədli ayırmaları - subvensiyaları, müəyyən məqsədlər üçün dövlət büdcəsindən verilən maliyyə vəsaitini - subsidiyaları, dövlət və yerli özünüidarəetmə orqanlarının ödənişli reklam və elanlarının kütləvi informasiya vasitələrində yerləşdirilməsini - sosial reklamları nəzərdə tutur.
Müsabiqəli maliyyə dəstəyi isə kütləvi informasiya vasitələrinin iqtisadi müstəqilliyinin gücləndirilməsi, onların inkişafına xidmət edən perspektivli proqram və biznes layihələrin həyata keçirilməsi üçün uzunmüddətli və güzəştli kreditlər verilməsini, dövlət və cəmiyyət üçün əhəmiyyət kəsb edən məsələlər üzrə məqsədli proqram və layihələrin həyata keçirilməsi ilə əlaqədar kütləvi informasiya vasitələrinə maliyyə yardımı ayrılmasını nəzərdə tutur.
Konsepsiyanın beşinci hissəsində kütləvi informasiya vasitələrinin inkişafına dövlət dəstəyinin sahələri əksini tapmışdır. Yaradılacaq Fond vətəndaş cəmiyyəti, hüquqi dövlət quruculuğu, fikir, söz və məlumat azadlığının, plüralizmin inkişaf etdirilməsi; insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi, vətəndaşların hüquqi, siyasi mədəniyyət səviyyəsinin yüksəldilməsi; sosial və siyasi fəallığının artırılması, ictimai və dövlət maraqlarının müdafiəsi; Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi haqqında həqiqətlərin dünya ictimaiyyətinə çatdırılması, Azərbaycanın ədalətli mövqeyinin müdafiə edilməsi; Azərbaycan Respublikasının dünya birliyinə inteqrasiyası, region ölkələri və digər dövlətlərlə, beynəlxalq təşkilatlarla əməkdaşlığının inkişaf etdirilməsi; qaçqın və məcburi köçkünlərin, əhalinin sosial cəhətdən qayğıya ehtiyacı olan təbəqələrinin problemlərinin işıqlandırılması; Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin, milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin təbliği, azərbaycançılıq ideyasının təbliği; gənc nəslin milli mənlik şüurunun inkişaf etdirilməsi və vətənpərvərlik hisslərinin tərbiyəsi; regionların sosial-iqtisadi inkişafının təşviq edilməsi, azad sahibkarlığın və liberal iqtisadiyyatın təşviqi, informasiya və kommunikasiya texnologiyalarının inkişaf etdirilməsi; diaspor quruculuğu, lobbiçilik və dünya azərbaycanlılarının həmrəyliyi, dini və milli tolerantlıq, millətlərarası münasibətlərin inkişaf etdirilməsinə xidmət edən layihə və proqramları dəstəkləyəcəkdir.
Nəhayət, Konsepsiyanın altıncı hissəsində kütləvi informasiya vasitələrinin inkişafına dövlət dəstəyinin şərtləri kimi dövlət orqanları ilə kütləvi informasiya vasitələri arasında əməkdaşlığa əsaslanan maliyyə-müqavilə münasibətlərinin formalaşdırılması, dövlət tərəfindən dəstəklənən proqram və layihələrin şəffaf monitorinqinin aparılması və nəticələrin qiymətləndirilməsi, kütləvi informasiya vasitələrində peşə (etik) davranış qaydalarına riayət edilməsi və jurnalist peşəkarlığının artırılması, informasiya vasitəsinin obyektivliyi, qərəzsizliyi, tərəfsizliyi və məsuliyyətliliyi məsələləri önə çəkilmişdir.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun yaradılması dövlətin mətbuata hərtərəfli qayğısının daha bir əyani təzahürü kimi diqqətəlayiqdir. Əminliklə demək olar ki, belə bir Fondun yaradılması ilə Azərbaycan mətbuatının inkişaf tarixində yeni mərhələnin əsası qoyulmuşdur. Əminliklə demək olar ki, Fondun qarşısında duran məqsədlərin uğurla gerçəkləşdirilməsi kütləvi informasiya vasitələrinin üzləşdiyi bir çox problemlərin aradan qalxmasına, mətbuat-dövlət münasibətlərinin sivil məcrada tənzimlənməsinə əlverişli zəmin yaradacaqdır.
Samir Elmanoğlu
Azərbaycan.-2009.-7
aprel.-S.4.