İqtisadiyyatın şaxələndirilməsi
siyasəti neft amilindən asılılığı
azaldır
Azərbaycanın son illərdə
dinamik inkişafını təmin edən başlıca amillərdən
biri iqtisadiyyatının şaxələləndirilməsi
siyasətinin uğurla həyata keçirilməsi, habelə
prioritet istehsal sahələrinin uzlaşdırılması,
inkişaf potensialının qarşılıqlı kömək
mexanizmi əsasında reallaşdırılmasıdır. Bir
sıra dövlətlərin təcrübəsində
uğurla sınaqdan çıxmış, özünü
doğrultmuş bu iqtisadi strategiya neftdən əldə olunan
gəlirlərin qeyri-neft sektoruna, istehsal
sahibkarlığının inkişafına yönəldilməsini,
özəl sektorun ümumi daxili məhsulda xüsusi çəkisinin
artırılmasını nəzərdə tutur. İqtisadiyyatın
bütün sahələrinin inkişafı həm də
makroiqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılması və maliyyə təhlükəsizliyinin
təmin olunması baxımından vacib əhəmiyyət kəsb
edir.
2008-ci ildən dünyanı
bürüyən qlobal maliyyə böhranının cari ildə
daha da dərinləşməsinə rəğmən, Azərbaycan
iqtisadiyyatı bu prosesə ciddi müqavimət göstərir
və tarazlığını əzmlə qoruyub saxlayır. Dövlət
başçısı İlham Əliyevin Təhlükəsizlik
Şurasının iclasındakı dərin məzmunlu
çıxışı respublikamızın 2009-cu ilin
birinci rübündə də dinamik inkişaf etdiyini, qlobal
böhrana əzmlə sinə gərdiyini göstərir. Neftin
qiymətlərinin 3-4 dəfəyədək aşağı
düşməsinə rəğmən, son üç ayda
ümumi daxili məhsulun 14 faizlik artımı respublikada
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi, neft amilindən
asılılığın azaldılması istiqamətində
həyata keçirilən siyasətin praktik nəticəsindən
xəbər verir.
Dövlət
başçısının iqtisadiyyatın neftdən
asılılıq dərəcəsinin azaldılması
istiqamətində həyata keçirdiyi tədbirlər
ardıcıllığı, səmərəliliyi və
sistemliliyi ilə diqqəti xüsusi cəlb edir. "Biz
öz siyasətimizi elə aparmalıyıq ki, guya Azərbaycanda
neft yoxdur. İqtisadiyyatın bütün sahələrində
və ilk növbədə, qeyri-neft sektorunda mövcud
strukturlar inkişaf etdirilməlidir. Biz yalnız bu yolla Azərbaycanı
hərtərəfli inkişaf etmiş dövlətə
çevirə bilərik" deyən dövlət
başçısı hələ 24 noyabr 2003-cü il tarixli
"Azərbaycan Respublikasında sosial-iqtisadi inkişafın
sürətləndirilməsi tədbirləri haqqında"
və 11 fevral 2004-cü il tarixli "Azərbaycan
Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafına
dair Dövlət Proqramının təsdiq edilməsi
haqqında" fərmanlarında neftdən əldə olunan
gəlirlərdən milli iqtisadiyyatın çoxqütblü
inkişafı naminə səmərəli istifadə
olunması məsələsinə mühüm yer
ayrılmışdır. Bu fərmanların əsas qayəsi
ölkədə sahibkarlığın inkişafını
sürətləndirməklə, əmək ehtiyatlarından,
təbii resurslardan səmərəli istifadə etməklə
yeni iş yerlərinin açılmasına, yoxsulluğun səviyyəsinin
daha da azaldılmasına nail olmaqdan ibarətdir.
Cənab İlham Əliyev
iqtisadiyyatın neft gəlirlərindən
asılılığını yolverilməz hesab etməklə
yanaşı, qeyri-neft sektorunun daha çox respublikanın
bölgələrində inkişaf etdirilməsi yolu ilə
sosial və regional tarazlığın qorunmasına
çalışmışdır. Dövlət
başçısı çıxışlarında hər
zaman vurğulamışdır ki, neftlə zəngin bəzi
ölkələrin gərginlik və qeyri-sabitlik mühitində
yaşaması, təbii sərvətləri üzərində
sahiblik hüququnu itirməsi ilə bağlı
çoxsaylı misallar gətirmək mümkündür. Hazırda
dünya ölkələrini iflic edən qlobal iqtisadi
böhranın Azərbaycana ciddi təsir göstərməməsi
də məhz hökumət səviyyəsində qeyri-neft
sektoruna göstərilən yüksək qayğının nəticəsidir.
Regionlara göstərilən diqqətə görədir ki,
ötən beş ildə sənaye istehsalı 3,7 dəfə,
investisiyalar 2,4 dəfə, strateji valyuta ehtiyatları 9,8 dəfə,
ümumi daxili məhsulda qeyri-neft sektorunun payı 1,7 dəfə,
qeyri-neft məhsullarının ixracı 2,2 dəfə, orta
aylıq əməkhaqqı 2,7 dəfə, pensiyaların orta
aylıq məbləği 4 dəfə artmış,
yoxsulluğun səviyyəsi 2003-cü ildəki 49 faizdən
13,2 faizə enmişdir.
Regionlarda və iri şəhərlərdə
real sektora göstərilən yüksək diqqət və
qayğının nəticəsi kimi, bu gün Azərbaycanda
makroiqtisadi sabitlik hökm sürür, manat devalvasiyaya məruz
qalmır, əhalinin sosial mənafeyi dövlət tərəfindən
qorunur. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Təhlükəsizlik
Şurasının yaxın günlərdə keçirilən
iclasında respublikamızın böhrana qarşı effektiv
tədbirlər həyata keçirdiyini bir daha
vurğulamışdır: "Ölkələrin milli
valyutaları qiymətdən düşür. O cümlədən
MDB məkanında, regionumuzda milli valyutalar 10 faiz, 20 faiz, 30
faiz, 50 faiz səviyyəsində qiymətdən
düşür. Bu nə deməkdir?! O deməkdir ki, milli pul
qiymətdən düşdükcə, alıcılıq
qabiliyyəti də azalır və beləliklə, insanlar
bundan birbaşa əziyyət çəkirlər. Azərbaycanda
isə vəziyyət tam başqadır. Bizim milli valyutamız
- manatımız sabitdir və sabit olaraq qalacaqdır. Bütün
dünyada, demək olar ki, dünya ölkələrində
2009-cu ilin birinci rübündə iqtisadi tənəzzül
müşahidə edilir, Azərbaycanda isə iqtisadi artım
müşahidə olunur".
Qlobal böhranın Azərbaycana
ciddi sirayət etməməsinin əsas səbəblərindən
biri də regionlarda əlverişli biznes və investisiya
mühitinin formalaşması, iş adamlarının fəaliyyət
imkanlarının genişlənməsi, bölgələrin
istehsal potensialının səmərəli realizəsi, daxili
istehsalın təşviq edilməsidir. Daxili investisiya
qoyuluşlarının həcminin əhəmiyyətli dərəcədə
artması, xaricdən maliyyə asılılığının
minimuma endirilməsi, real sektorun, istehsalla məşğul olan
müəssisələrin hərtərəfli dəstəklənməsi,
daxili bazarın qorunması da bu baxımdan xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir.
Son beş ildə bazar
iqtisadiyyatının tələblərinə uyğun
funksional idarəetmə mexanizmlərinin
formalaşdırılması, liberal iqtisadi münasibətlərin
inkişaf etdirilməsi və dövlət
strukturlarının iqtisadi fəaliyyət sahələrinə
nəzarətinin təkmilləşdirilməsi nəticəsində
azad bazar prinsiplərinin daha geniş vüsət alması
özəl sektorun inkişafına ciddi təkan vermiş,
iş adamlarının fəaliyyətini
stimullaşdırmışdır. Bu tədbirlərin mahiyyəti
və konseptual məzmunu iqtisadiyyatın
liberallaşdırılmasından və sərbəst bazar
prinsiplərinin dərinləşdirilməsindən ibarət
olmuş, nəticədə milli sahibkarlığın
ümumi daxili məhsuldakı xüsusi çəkisi 85 faizə
çatmışdır. Respublikamız bu gün nəinki
iqtisadiyyatını daxili imkanlar hesabına inkişaf etdirir, hətta
bəzi dövlətlərin iqtisadiyyatına investisiyalar
yatırır. Hökumət hər hansı layihəni həyata
keçirərkən ölkənin iqtisadi təhlükəsizlik
maraqlarını, xalqın sosial müdafiəsini nəzərə
alır.
İnkişaf etmiş
ölkələrin təcrübəsi göstərir ki, qlobal
maliyyə böhranının zərbəsi ilk növbədə
bank sektoruna dəyir, bankların öz öhdəliklərini
normal məcrada yerinə yetirməsində çətinliklər
yaranır. Azərbaycanda isə belə bir problemin heç
zaman yaranmayacağını əminliklə söyləmək
üçün ciddi əsaslar var. Hökumətin həyata
keçirdiyi preventiv tədbirlər nəticəsində
respublika bankları likvidlik problemi ilə bağlı istehlak və
biznes kreditlərinin verilməsi prosesini
dayandırmamış, perspektivli biznes layihələri maliyyələşdirilmişdir.
Bu fakt həm də respublikanın dinamik sosial-iqtisadi
inkişafı ilə bağlı olaraq bank sektorunun fəaliyyətində
səmərəliliyin əhəmiyyətli dərəcədə
artımı ilə şərtlənir.
Dövlət
başçısı İlham Əliyevin Nazirlər
Kabinetinin son iclasında Azərbaycanın xarici banklarda
saxlanılan valyuta ehtiyatlarının bir qisminin etibarlı
yerli banklarda saxlanılması ilə bağlı təşəbbüsü
bank sektoruna dəstək olmaqla yanaşı, anti-böhran tədbirlərinin
tərkib hissəsidir. Təxminən 2,5 milyard dollarlıq vəsaitin
ən güclü, etibarlı yerli banklarda yerləşdirilməsi
nəzərdə tutulur və bu da real sektora maliyyə dəstəyinin
davamlı şəkildə həyata keçirilməsi
baxımından son dərəcə əhəmiyyətlidir. Dünya
bank qruplarının itkiləri fonunda Azərbaycan bankları
Dövlət Neft Fondunun aktivlərinin daha etibarlı
"saxlanma yerinə" çevrilə bilər. Bu vəsaitlərin
eyni zamanda ipoteka bazarının canlandırılmasına
yönəldilməsi nəzərdə tutulur. İpoteka
kreditlərinin verilməsinə başlanılması tikinti
sektorunun da böhranla üzləşməsinin
qarşısının alınması baxımından
vacibdir.
İqtisadiyyatın şaxələndirilməsi
siyasətinin mühüm nəticələrindən biri də
ölkənin sənaye potensialının son illərdə əhəmiyyətli
dərəcədə güclənməsidir. Dövlət
başçısı hesab edir ki, yalnız sənayenin
inkişaf etdirilməsi yolu ilə neftin qiymətlərinin
aşağı düşməsiylə əlaqədar Azərbaycanın
üzləşə biləcəyi maddi itkiləri kompensasiya
etmək mümkündür. Sənaye potensialının
gücləndirilməsi dedikdə, söhbət keçmiş
ittifaq dövründə olduğu kimi, dövlətin nəzarətində
olan strateji müəssisələrin yaradılmasından
getmir. Prezident İlham Əliyev dövlətin bu sahədəki
siyasətini sahibkarlığa kömək tədbirlərinin
davamı hesab edir və perspektivli, iqtisadi nöqteyi-nəzərdən
səmərəli sənaye kompleksinin formalaşmasına
çalışır. Cənab İlham Əliyev hesab edir ki,
hökumət öz tərəfindən bu cür müəssisələrin
normal fəaliyyətinə, habelə xarici sərmayədarlarla
birgə qlobal layihələr həyata keçirməsinə
etibarlı təminat mexanizmləri yarada bilər. Qlobal maliyyə
böhranı şəraitində sənaye müəssisələrinə
dövlət yardımlarının göstərilməsi
Prezident İlham Əliyevin anti-böhran tədbirlərinin
mühüm tərkib hissəsidir. Təhlükəsizlik
Şurasının son iclasında dövlət
başçısı böhranla bağlı ziyan çəkmiş
sənaye və istehsal müəssisələrinin müəyyənləşdirilməsini,
onlara dövlət yardımının göstərilməsini
vacib saymışdır. Xüsüsən də məhsullarını
dünya bazarlarına ixrac edən emal sənayesi müəssisələrinə
dövlət dəstəyinin göstərilməsi son dərəcə
zəruridir.
Bütün bunların
fonunda əminliklə demək olar ki, Azərbaycanda
iqtisadiyyatın dövlət tənzimlənməsi prosesi
demokratik prinsiplərə söykənməklə
yanaşı, respublikada makroiqtisadi sabitliyin qorunub
saxlanılmasına, real sektorun dinamik inkişafına, onun
maliyyə təminatının gücləndirilməsinə
xidmət edir. Böhrana qarşı sipər çəkən
bu məqsədyönlü siyasət öz növbəsində
Azərbaycanın 2009-cu ildə də dinamik inkişaf edəcəyinə,
qarşıya qoyduğu bir sıra vəzifələri
uğurla yerinə yetirəcəyinə etibarlı zəmin
yaradır.
S.Elmanoğlu
Azərbaycan.-2009.-15 aprel.-S.4.