Böyük satirik Qasım
bəy Zakir və onun maarifçilik
fəaliyyəti
Azərbaycanın
görkəmli satirik şairi Qasım bəy Zakir təndiqi
realizmin təməl daşını qoyanlardan biri,
dövrünün qabaqcıl fikir və meyillərinin ifadəçisi
olmuşdur.
Q.Zakir 1784-cü ildə
Qarabağ mahalının Şuşa şəhərində
tanınmış bəy ailəsində anadan olmuşdur. O,
Şuşa ruhani məktəbində fars dilində mükəmməl
təhsil almış, Firdovsi, Xəyyam, Xaqani, Nizami, Sədi,
Cəlaləddin Rumi kimi böyük klassiklərin əsərlərindən
bəhrələnmişdir. Haqq-ədalət tərəfdarı
olan şair daim cəmiyyətdəki eybəcərlikləri tənqid
etmiş, xalqın maariflənməsi üçün əlindən
gələni əsirgəməmişdir. Görkəmli
dövlət xadimi Nəriman Nərimanov Qasım bəy Zakir
haqqında danışarkən bir həqiqəti demişdir:
"Q.Zakir "zülmət səltənətində"
xalqa bəlanın haradan və kimlərdən gəldiyini
görürdü".
Q.Zakir və onun
müasirləri olan A.Bakıxanov, İ.Qutqaşınlı və
M.F.Axundov xalqın gözünü açmaq, onları maarifləndirmək
üçün satiranı ədəbi janrların ən
münasibi hesab edirdilər. Şairin əsərləri
müstəqil ədəbi cərəyana çevrilən
satirik şeirin vuran qəlbi və düşünən beyni
olmuşdur. Q.Zakiri, Mirzə Şəfi Vazehi, Baba bəy
Şakiri, Abbasqulu ağa Bakıxanovu, Mirzə Baxış
Nadimi və başqa şairləri satira yazmağa təhrik edən
amillər yaşadıqları ictimai mühitdə baş verən
hərc-mərclik, özbaşınalıq və qanunsuzluqlar
idi. Bunların arasında Q.Zakir maarifçi satiranın banisi
olması ilə fərqlənirdi. Şair xalqı cəhalətdə
və zillətdə saxlayanların pozulmuş əməl və
əxlaqına dözə bilmir, satiraları ilə onları
ifşa və ittiham edirdi.
Maarifçi və tənqidi
realizmin bir metod kimi inkişafından söz açan Fuad
Qasımzadə yazırdı: "İlk maarifçilər tərəfindən
əsası qoyulan realist ədəbiyyat həmin illərdə
Q.Zakir, B.Şakir, M.B.Nadim, M.C.Miskin və
başqalarının yaradıcılığında tənqidi
realizmə doğru inkişaf etməyə
başladı..."
Bədii fikir tariximizdə
XIX əsr Azərbaycan realizmi özündən əvvəlki əsrlərdəki
realizmdən mahiyyət etibarilə fərqlənməklə
qalmayıb, mühüm bir mərhələ kimi özünəməxsus
estetik və yaradıcılıq prinsipləri ilə də
seçilirdi. Bu realizmə "demokratik realizm",
"maarifçi realizm" də deyiblər və hər iki
realizmdə müəyyən həqiqət vardır. Q.Zakirin
realizmi qabaqcıl rus demokratik fikri ilə bərabər Qərbi
Avropadakı mütərəqqi ideyaların güclü təsiri
ilə fərqlənirdi. Şairin
yaradıcılığı bir də onunla seçilirdi ki,
o, yazdığı realist əsərlərində Azərbaycan
həyatının bir çox tipik xüsusiyyətlərini
ümumiləşdirməyi bacarmış, eyni zamanda, satirik
şeirlərin yeni nümunələrini - mənzum məktub,
taziyanə, mənzum hekayə və təmsil janrlarını
yaratmışdır. Böyük satirikin
gülüşü yaşadığı mühitin qan
damarlarına qədər təsir etmişdir. Bu
gülüşdən heç kim, nə xalqı maarif
ziyasından uzaq tutmağa çalışan bəy, xan,
mülkədar, nə çar məmurları, nə ruhanilər,
nə də xalqı soyub-talayan başqa tüfeyli
fırıldaqçılar yaxalarını qurtara bilməmişlər.
Q.Zakir avam kütlənin gözünü açmaq,
onların savadlanmasına yardım etmək məqsədilə
yorulmadan çalışmışdır. O, qələmini
süngüyə çevirərək xalqı zülmət səltənətində
saxlayan mürtəce qüvvələrə qarşı
gülüşün bütün növlərindən -
satira, istehza, kinayə, sarkazm və yumordan bacarıqla istifadə
etmişdir. Elə buna görə özünün həyatı
zillətdə keçmiş, düşmənlərinin
sayı getdikcə çoxalmış, var-yoxu talan edilmiş,
mülki zorla əlindən alınmış, oğlu və
qardaşı oğlu şərə salınaraq tutulmuş,
qardaşı oğlu öldürülərək həbsxananın
divarları dibində quyulanmışdı. Ehtiyac içində
yaşayan şair dostu M.F.Axundovdan maddi yardım istəmişdi.
M.F.Axundov ona kömək etməklə bərabər, həm də
Bakı sürgünündən qurtarmışdı.
Q.Zakirin
yaradıcılığı maarifçi satiranın
inkişafında ayrıca mərhələ təşkil
etmişdir. Şair öz əsərləri ilə cəmiyyətin
sağlam yollarla inkişafına, xüsusilə maariflənməsinə
və bu yolla cəhalətdən qurtularaq bəy, məmur
özbaşınalığına qarşı
çıxmalarına çalışmışdır. Onun
bu istiqamətdə yazdığı satiralar, o cümlədən
"Aslan, qurd və çaqqal", "Tülkü və
qurd" təmsilləri, "Dərviş və fəqir"
mənzum hekayəsi və başqa yazıları 1988-ci ildə
Tiflisdə nəşr edilən "Ana dili" dərsliyinə
salınmışdır.
Böyük satirik
ictimai və siyasi məsələlərə də
açıq gözlə baxmış, hər cür
yaraların sağalmasına cəhd etmiş, "məzlumun
qanını içənlərə" nifrət etmiş,
onlara qənim kəsilmiş, xalqın nicatını
yalnız maariflənməkdə görmüşdür. İctimai
haqsızlıqlara qarşı amansız və mübariz olmaq
ruhu şairin maarifçi realist və satirik şeirlərinin
diqqəti cəlb edən xüsusiyyətlərindəndir. Satirikin
əsasən, ifşaçı ruhda olan realizmi, kəskin
satirası, yaradıcılığında xalq həyatına
yaxınlıq, feodal təhkimçi mühitdə kütlənin
elmdən uzaq tutulmasına qarşı çıxması,
yaşadığı mühitdəki nöqsanlara dərin
istehzalı münasibət onu müasirlərindən fərqləndirirdi.
Şairin dost tutduğu mütəfəkkir yazıçı
M.F.Axundova və eləcə də Axundovun ona olan müsbət
təsirini də inkar etmək olmaz. Bu barədə Ə.Mirəhmədovun
yazdıqları da maraqlıdır: "Bu iki
yazıçı arasındakı dostluq onların öz
yaradıcılıq inkişafına və ümumiyyətlə,
Azərbaycanda maarifçi, realist ədəbiyyatın,
demokratik fikirlərin get-gedə güclənməsinə
mühüm təsir göstərmişdir".
Görkəmli satirikin
xalq qarşısındakı xidmətlərindən biri də
odur ki, o, M.P.Vaqifdən sonra Azərbaycan dilini daha yüksək
pilləyə qaldırmağa çalışan ən
böyük sənətkarlardan biri olmuşdur. O, dil məsələlərinə
yaradıcı sənətkar kimi yanaşmış,
şeirin, sənətin xalqa xidmətini daim nəzərə
almışdır.
Q.Zakir əsərlərini geniş
xalq kütlələrinin
başa düşdüyü
bədii dildə yazmışdır. Məhz buna
görə M.F.Axundov,
F.Köçərli, Ə.Haqverdiyev,
A.Şaiq və başqaları Azərbaycan
dilinin incəliyindən,
gözəlliyindən danışarkən
Q.Zakirin adını dönə-dönə çəkmişlər.
Ana dili hər bir sənətkarın
əlində fikrini və hissini dolğun, düzgün əks
etdirmək üçün əsas silahdır. Q.Zakir bu silaha
yiyələnmiş, Vaqifdən sonra Azərbaycan bədii
dilini daha da zənginləşdirmiş və incələşdirmişdir.
Bədii söz elə deyilməlidir ki, orada sözün mənası
da dərinləşməlidir. Şair belə bir
bacarığa malik idi.
Q.Zakirin sadə Azərbaycan
dilində yazdığı əsərlərin M.F.Axundovun heyrətinə
səbəb olması təsadüfi deyildir. O
görürdü ki, Vaqifdən sonra şeirdə, sənətdə
xalqa doğru meyil güclənir və qüvvətlənir. Xalqa
doğru meyilin ən gözəl nümunəsi isə Azərbaycan
xalq dilinin şeirdə, sənətdə üstün
mövqe tutması idi. F.Köçərli yazırdı:
"Hər millətin özünəməxsus ana dili var ki,
onun məxsusi malıdır. Ana dili millətin mənəvi
diriliyidir, həyatının mayası mənziləsindədir.
Ananın südü bədənin mayası olduğu kimi,
ananın dili də ruhun qidasıdır, hər kəs öz
anasını və vətənini sevdiyi kimi, ana dilini də
sevir..."
"Açıq və
aydın dildə" yazıb-yaradan Q.Zakirin leksikonunun əsasını
və canını ümumxalq sözləri təşkil edir.
O, Azərbaycan dilinin ən gözəl xüsusiyyətlərindən,
incəliklərindən məharətlə istifadə
etmiş, dildə olan məsələlərdən, idiomatik
ifadə və frazeoloji birləşmələrdən,
ayrı-ayrı sözlərin xalq dilində işlədilən
məna çalarlarından bol, həm də yerli-yerində
işlətmişdir. Bütün bunlar şairin fikrini zənginləşdirmiş,
sözün təsir qüvvəsini artırmış, həm
də onu obrazlı, təbii və sadə etmişdir.
Q.Zakirin şeirlərində canlı
danışıq dilinin
bir sıra başqa xüsusiyyətləri
də nəzərə
çarpır. Məsələn, şair danışıq dilində olan əks mənalı qoşa sözlərdən
istifadə etmişdir;
eniş-yoxuş, gecə-gündüz,
gəl-get, əl-ayaq,
alıb-satmaq və sairə XIX əsrdə Azərbaycan ədəbiyyatında
realizm bir ədəbi məktəb kimi formalaşmağa başlamış və Q.Zakir də bu ədəbi məktəbin ilk görkəmli
nümayəndələrindən biri olmuşdur. O, XIX
əsr realist ədəbiyyatımızın
inkişafına müsbət
təsir göstərən
və ona istiqamət verən maarifçi ziyalılardan
olmuşdur. Şair öz yaradıcılığı
ilə Azərbaycan ədəbiyyatını mövzu,
fikir, ideya cəhətdən zənginləşdirdiyi
kimi, janr etibarilə də onu inkişaf etdirmişdir. O, Azərbaycan
dilinin bir çox gözəlliklərini
şeirə, sənətə
gətirmişdir. M.F.Axundovdan sonra
realist-demokrat ədəbiyyatımızın
görkəmli nümayəndələri
də yeri gəldikcə Q.Zakir sənətinə müraciət
etmişlər.
Q.Zakir görkəmli bir
sənətkar kimi özündən sonrakı realist
şeirimizin inkişafına müsbət təsir etmişdir.
Bu təsir S.Ə.Şirvani və eləcə də M.Ə.Sabir
yaradıcılığında özünü göstərmişdir.
XIX əsr realist Azərbaycan
ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrindən
olan Q.Zakirin ədəbi irsi xalqımızın mədəniyyət
xəzinəsinə daxil olmuşdur. Onun
yaradıcılığı orta və ali məktəb
proqramlarında, dərsliklərdə, müntəxəbatlarda
geniş yer tutmuşdur.
Böyük şair,
görkəmli satirik Qasım bəy Zakirin maarifçilik fəaliyyəti,
sonralar onun xələfləri, o cümlədən dostu
M.F.Axundov tərəfindən davam və inkişaf
etdirilmişdir. Həmin tarixi şəxsiyyətlərin,
görkəmli ziyalıların elm, təhsil, maarifin
inkişafı, dilimizin saflığı uğrunda
apardıqları mübarizələrin məntiqi nəticəsidir
ki, hazırda bu sahədə böyük irəliləyişlərin,
inkişafın şahidi oluruq.
Adilə QOCAYEVA
Azərbaycan.- 2009.- 4
avqust.- S. 5.