Üfüqdən boylananlar

 

Əgər yaşasaydı indi 80 yaşı tamamlanacaqdı şair Davud Aslanın. Dostları, tanışları, poeziyasının vurğunları, şeir-sənət həvəskarları başına yığışaraq kim bilir, hansı gözəl xatirələri söyləyəcək, sözləri deyəcəkdilər. Amma təəssüflər olsun ki, 20 ildir ki, bu görkəmli şair-dramaturq barəsində ancaq keçmiş zamanda danışılır.

İxtisasca müəllim olan, ömrü boyu məktəbdə çalışan Davud Aslan şeirə, sənətə könül versə də, neçə-neçə kitabın müəllifi kimi tanınıb sevilsə də, dramları Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində tamaşaya qoyulsa da, nə sağlığında, nə də dünyasını dəyişəndən sonra haqqında sanballı bir məqalə, tədqiqat əsəri yazılıb. Hətta yazıçıların nəşr edilən ensiklopedik məlumat kitabına da adı düşməyib.

Onu yaxından tanıyanlar söyləyirlər ki, Davud Aslan təbiət etibarilə çox təvazökar, sadə və istedadlı bir şəxsiyyət olub. Uzun illər qələmini poeziyanın müxtəlif sahələrində sınayıb. Qələmə aldığı mövzularda mükəmməl və bitkin əsərlər yaradıb. Bu görkəmli şairdən yadigar qalan "Meşədə yarış", "Səhər şəfəqləri", "Mənə nə?", "Xınalanıb dağ yolları", "Bir qucaq inci", "Ağ göyərçinim", "Zəlzələ" və başqa kitablarını vərəqlədikcə unudulmaz şairin işıqlı obrazı, mənəvi dünyası göz önündə canlanır. Deyirlər ki, şairlər dünyasını dəyişdikdən sonra ruhları üfüqlərə qanadlanır. Həmişə üfüqdən yurda boylanaraq ondan sonra baş verənləri sadəcə seyr edirlər. Bizə elə gəlir ki, bu cür ömür sahibləri əslində heç vaxt yaddan çıxa bilməzlər. Nə qədər ki Azərbaycan ədəbiyyatı, nə qədər ki söz, sənət xiridarları var, deməli, ömrünü-gününü bu sahədə girov qoyanların da xatirələri heç zaman unudulmayacaq.

Davud Aslanın qələmindən çıxan şeirlərin, demək olar ki, hamısı nümunədir. Onları oxuduqca misraların ahəngində böyük Mirzə Ələkbər Sabirin təsiri duyulur. Müəllifin Sabirə həsr etdiyi ithaf şeirləri və nəzirələri də çoxdur. Sovet dövründə mətbuatda çap olunmaq indiki qədər asan deyildi. Bu bir tərəfdən şeirə, sənətə olan ciddi münasibətdən asılı idisə, digər tərəfdən də bəzən qəzet və jurnallarda çalışanlar çox inzibatçılıq edir, mətbu orqanın təmayülündən kənara çıxmaq istəmirdilər.

Xatirələrdən bəlli olur ki, Davud Aslan ilk dəfə şeirlərini "İnşaatçı" qəzetinə göndərib. Amma ona cavab veriblər ki, sən fəhlələr üçün məhəbbətdən, vətəndən yox, tikintidən, dəmirdən, daşdan, betondan yaz. O dövrün görkəmli şairi Rüfət Əhmədzadə bu sözləri eşidəndə kinayə ilə gülərək deyib: "Məgər inşaatçı məhəbbət şeiri oxumaq istəmir?" Rüfət Əhmədzadə ilə olan tanışlığı sonradan səmimi dostluğa çevrilib. Beləliklə də, Davud Aslan uzun illər "Kirpi" jurnalının ən fəal müəlliflərindən biri olub. Kim idi onun satirik şeirlərinin hədəfi? Rüşvətxorlar, xalqına, vətəninə, torpağına laqeyd qalanlar, bir sözlə, doğma xalqına, onun övladlarına xəyanət edənlər. "Müfəttiş" adlı bir şeirində oxuyuruq:

 

Əsla güman etmə, bu dünyada tayım var,

Harda oğurluq yük ola, orda payım var.

Ağzı çuval endə mənim dalda dayım var,

Al pulu get, hər şeyə bənd olma, müfəttiş!

Gəl özünü dərdi-sərə salma, müfəttiş!

 

Doğrudan da, Mirzə Ələkbər ruhunu yaşadan, onun əqidəsinə, amalına söykənərək ətrafında baş verən nöqsanlara qarşı Davud Aslan çox barışmaz idi. Bunu onun şeirlərində aydın görmək olar.

Bir məsələ də var ki, bu şeirlərin libası hələ köhnəlməyib. Ona görə indi də aktualdır:

 

Qonşu Güllünün əri... Var pulu, var hörməti,

Mollalıq, alverçilik - yüz cür onun sənəti,

Min nazı, min neməti, ev dolusu sərvəti.

Ev dolusu kitab yox, daş-qaşın olsun, kişi!

Ərdə fərasət gərək, daşbaşın olsun, kişi!

 

"Dad əlindən", "Dayım vay", "Arvadın məktubu", "Nadanın məsləhəti", "Arsız ol, yüz yaşarsan", "Nəzarətçilər", "A kişi, əl çək, mən ölüm, bazardan", "Ağcaqanad", "Gəl məni sındırma, müəllim", "Amüxbir", "Qızımız şeytan olub", "Demərəm" və digər şeirlərində də dövrün nöqsanları öz əksini tapıb. Bu poetik parçalarda tənqid o qədər yerində və düzdür ki, aktuallığına görə müəllifin uzaqgörənliyinə heyrət etməyə bilmirsən.

 

Rəis var ki reydə belə çıxmayır,

Yan-yörəsin yoxlamayır, sıxmayır.

Hakim var ki bir işə düz baxmayır,

Zavmaq, həkim rüşvət alır, qorxmayır.

 

və yaxud da "Bizə gəl" adlı şeirində bir parçaya fikir verin:

 

Yazdılar ev-eşiyim pirə dönüb,

Yeyib əmlik quzudan şirə dönüb.

Elin ağzında adım şeirə dönüb,

Hər cür dərddən bu yaman, vay, bizə gəl,

Biz ki bir yaşdayıq, həmtay, bizə gəl!

 

Əlbəttə, Davud Aslanın şeirləri təkcə satiradan, kinayəli gülüşdən ibarət deyildi. O, yurdumuzu vəsf edən, onun gözəlliklərinə nəğmə qoşan lirik duyğulu bir şair kimi də diqqət çəkir. Xüsusilə də İsmayıllı dağlarının gözəlliyini çox maraqlı təşbehlərlə, deyimlərlə poeziyaya gətirib. Davud Aslan həm də düşündürməyi bacaran, insanı bitkin bir ömrə sahib olmağa poetik çağırış edən şair idi. Hələ sovet dövründə azadlıq eşqi ilə yaşayan, təəssüf ki, yurdunun müstəqilliyini görməyən müəllif yazırdı:

 

Azadlıq dilərkən başqa xalqlara,

Öz yurdum Arazda çəkilir dara.

Əgər dönə bilsək biz xilaskara,

Bakımız Təbrizə qovuşar, gedər.

 

Başqa bir şeirində isə kədərlə deyirdi ki, gör necə dövrdə yaşayırıq biz, nə Tanrı tanırıq, nə din, nə məzhəb və bütün bunlardan sonra ürəyindəkiləri dilə gətirirdi. "Az adam tapılar bəxtindən razı".
Davud Aslan yaradıcılığında bəhri-təvillərin ayrıca yeri var. Bu janrda yazılan bütün ədəbi məhsullarının dili o qədər bədii, aydın, şirindir ki, əsl mənsur şeiri xatırladır. Sadəcə olaraq, onun bəhri-təvilləri çox kəskin, qətiyyətli, tənqidi fikirlərdən ibarət idi. Məsələn, "Bəsdi, bizi qoyma lağa" adlı yazısında oxuyuruq: "Aman a "Kirpi" qağa, bəsdi, bizi qoyma lağa, salma bizi lap ayağa, sən də baban "Molla" kimi od qalama, bir belə meydan sulama, həddi aşırsan, nə iş olsa qarışırsan, kişi, sən odsuz, ocaqsız alışırsan, belə olmaz, bizə çox tənə vurursan..." Sözlərin daxili ritmi, əlaqəsi, bağlılığı nə qədər rahat və gözəldir.

Davud Aslan uşaqlar üçün də maraqlı, yaddaqalan şeirlər yazıb. Şeirləri bir dəfə oxumaqla yaddaşdan silinmir. "Ana əlləri" şeirinə fikir verin:

 

Qardan, soyuqdan

Gözləyir bizi,

Min qayğı ilə

Bəsləyir bizi.

Haraya getsək

Səsləyir bizi,

Ana əlləri.

 

Davud Aslan ömrünün son illərində Mirzə Ələkbər Sabir haqqında mənzum dram yazmağa başladı. Onun qələmə aldığı "Zəlzələ" pyesi dramaturgiyamızda Sabir haqqında ilk irihəcmli dram sayılır. Doğrudur, müəllifə qədər bu səpkidə pyes yazmağa meyil edənlər olub. Amma ilkinlik qisməti Davud Aslanın taleyinə yazılıb. O, bu pyes üzərində düz on il işləyib. Nəticədə çox bitkin bir əsər meydana gəlib. Doğrudur, müəllifə əsərinin tamaşasını görmək qismət olmasa da, 1995-ci ildə rejissor Mərahim Fərzəlibəyovun quruluşunda Davud Aslanın "Dindirir əsr bizi..." pyesi öz səhnə həllini tapdı.

O, əlinə qələm aldığı gündən sözə böyük məhəbbətlə yanaşıb, sənətə ciddi münasibət göstərib. Bu səbəbdən də ilhamından qopanlar poeziyamızın incilərinə çevrilib. Müəllif gənclik illərində yazdığı bir şeirində bildirirdi ki, bir sözün üstə günlərlə oturub fikirləşmişəm. Əslində də söz uğrunda döyüşə gedənlər bu cür yaşayıb yaratmasalar, yazdıqları heç kimə fayda verməz. Şeir arzudur, həsrətdir, ürək yanğısıdır. Nə yaxşı ki Davud Aslan kimi şairlərimiz bu yanğını ürəklərindən keçirə biliblər. Nə yaxşı ki poetik dünyamızda böyük şairlərin sırasında halalca yerini tapmış Davud Aslan adlı bir söz ustadımız olub.

 

 

Flora XƏLİLZADƏ

 

Azərbaycan.- 2009.- 15 avqust.- S. 5.