Azərbaycan Respublikasında kosmik sənayenin
yaradılması və inkişafı üzrə Dövlət
Proqramı
1. Giriş
Təməli
ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulmuş və müasir dövrün reallıqlarına
uyğun həyata keçirilən siyasət nəticəsində
son illər Azərbaycan Respublikası sosial-iqtisadi inkişaf,
ictimai-siyasi sabitlik şəraitində yaşayır və
regionun aparıcı dövlətinə çevrilmişdir. Ölkədə
qeyri-neft sektorunun inkişafı ilə əlaqədar həyata
keçirilən dövlət proqramları və konkret əməli
tədbirlər iqtisadiyyatın diversifikasiyası və yeni sənaye
sahələrinin inkişafı üçün geniş
imkanlar açmışdır.
İnformasiya və
kommunikasiya texnologiyalarının (İKT) tətbiqinin səviyyəsi
hər bir ölkənin sosial-iqtisadi inkişafı ilə
yanaşı, onun intellektual və elmi potensialının,
dövlət idarəçiliyində şəffaflığın
və səmərəliliyin, həmçinin cəmiyyətin
inkişafının əsas göstəricilərindən biri
hesab olunur.
İnformasiya və kommunikasiya texnologiyaları sahəsi
prioritet sahə elan edilmişdir. Rabitə
və informasiya texnologiyaları sahəsinin isə neft sahəsindən
sonra Azərbaycan iqtisadiyyatının ən inkişaf
etmiş sektoru olacağı gözlənilir. İnformasiya və kommunikasiya texnologiyalarının
geniş tətbiqi ölkənin hərtərəfli
inkişafına xidmət etməklə yanaşı,
informasiya sahəsində milli təhlükəsizliyin təmin
olunması baxımından da xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir.
Azərbaycan
Respublikasının Avropa və Asiya qitələri arasında
əlverişli geoiqtisadi, coğrafi, eləcə də
informasiya magistrallarının kəsişdiyi məkanda yerləşməsi
informasiya mübadiləsinin xarici ölkələrdən
asılılığının aradan qaldırılması,
iqtisadi və informasiya təhlükəsizliyinin əsas
komponentlərindən olan telekommunikasiya peyklərinin
hazırlanması və orbitə çıxarılması Azərbaycanın
regionda informasiyanın ötürülməsi sahəsində
lider ölkəyə çevrilməsi baxımından
böyük əhəmiyyət kəsb edir.
Azərbaycanda yüksək
texnologiyaların tətbiq olunmasına və ölkədə
kosmik sənayenin yaradılmasına təkan verilməsi məqsədilə
"Azərbaycan Respublikasında kosmik sənayenin
yaradılması və telekommunikasiya peyklərinin orbitə
çıxarılması haqqında" Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2008-ci il 4 noyabr tarixli 27 nömrəli
sərəncamında kosmik sənayenin yaradılması və
inkişafına dair Dövlət Proqramının
hazırlanması nəzərdə tutulur. Bu istiqamətdə
görülən işlərin
ardıcıllığını və sistemliliyini təmin
etmək, qarşıya qoyulmuş strateji məqsədlərə
nail olmaq üçün müvafiq idarəetmə strukturunun
yaradılması, kosmik sənayenin yaradılması və
inkişafı, telekommunikasiya peykinin hazırlanaraq orbitə
çıxarılması ilə telekommunikasiya peyk şəbəkələrinin
yaradılması, kosmik informasiyanın qəbulu və
emalı üzrə çoxfunksiyalı superkompüter mərkəzinin
yaradılması, kadrların hazırlanması vacibdir. Eyni
zamanda, kosmik sənaye və informasiya texnologiyalarının
nanotexnologiyalardan geniş istifadə etməklə
inkişafı və bu sahədə hüquqi bazanı təkmilləşdirərək
yeni normativ hüquqi aktların qəbulu nəzərdə
tutulur.
Dövlətin iqtisadi və
hərbi gücünün inkişafı zərurəti kosmik
tədqiqatlar sahəsində fundamental elmi biliklərin
genişləndirilməsini tələb edir. Kosmik fəzanın
fəth edilməsi iqtisadiyyatın və milli təhlükəsizliyin
səviyyəsini müəyyənləşdirən amillərdəndir.
Aerokosmik fəzada yerləşdirilmiş cihazlar və komplekslər
öyrənilən obyektlər haqqında genişmiqyaslı və
keyfiyyətcə yeni olan məlumatları operativ şəkildə
əldə etməyə, aerokosmik laboratoriyalar isə komponentlərin,
dünya okeanının, planetlərin və digər xüsusi
obyektlərin öyrənilməsinə geniş imkanlar
yaradır.
Azərbaycan
Respublikasında kosmik sənayenin yaradılması və
inkişafı üzrə Dövlət Proqramı növbəti
5 ildə kosmik sənayenin yaradılması və
inkişafına xüsusi təkan verəcək, Dövlət
Proqramının yerinə yetirilməsi üzrə nəticələr
və sahə üzrə dəyişikliklər nəzərə
alınmaqla sonrakı mərhələlər
üçün tədbirlər müəyyənləşdiriləcəkdir.
2. Mövcud vəziyyət
XX əsrin 60-70-ci illərində
orbitə çıxarılan peyklər əsasən rabitə
və analoq teleradio yayımı üçün istifadə
olunurdusa, 80-ci illərdə yeni VSAT
(kiçikölçülü peyk terminalı) texnologiyasının
yaranması lokal, şəhərlərarası və beynəlxalq
rabitənin daha geniş ərazilərdə inkişafına
böyük təkan vermişdir. 90-cı illərin sonundan
etibarən isə peyk sistemlərinin tətbiqi dünyada daha
keyfiyyətli və etibarlı rabitə sistemlərinin
yaranmasına və rəqəmli teleradio yayım sistemlərinin
və şəbəkələrinin qurulmasına imkan
yaratmışdır. 2000-ci ildən peyk resurslarına olan tələbat
bu sahədə yeni texnologiyaların tətbiqini daha da sürətləndirmişdir.
2008-ci ilin sonuna
dünyada təqribən 270 peyk fəaliyyət göstərir
ki, bu peyklərin transponderlərinin ümumi sayı beş
mindən çoxdur. Telekommunikasiya peyklərinin əsas hissəsi
geostasionar orbitdə yerləşdirilmişdir. Hazırda 30-dan
çox ölkə belə peyklərə malikdir. Peyk rabitəsindən
əldə olunan gəlir 1996-cı ildə 16 milyard ABŞ
dolları təşkil edirdisə, 2002-ci ildə bu rəqəm
50 milyard ABŞ dollarına, hazırda isə 100 milyard ABŞ
dollarına çatmışdır.
2009-cu ilin əvvəlinə
respublikada peyk tutumları təxminən 120 Mbs. təşkil
edir və onların yarıdan çoxu VSAT sistemlərində,
xeyli qalan hissəsi isə dövlət və özəl TV və
radio yayımları üçün istifadə olunur. Növbəti
15 il üçün peyk tutumlarına yaranacaq tələbatın
1700 Mbs. təşkil edəcəyi
proqnozlaşdırılır.
Respublikada beynəlxalq və
şəhərlərarası rabitənin bir hissəsi, radio-televiziya
yayımının isə əsas hissəsi peyk rabitəsi
vasitəsilə təşkil olunur. Respublikanın ərazi
relyefinin 50 faizindən artıq hissəsinin dağlıq ərazi
olduğunu və peyk rabitə sistemlərinin daha operativ təşkilinin
mümkünlüyünü nəzərə alsaq, gələcəkdə
bu xidmətə olan tələbatın daha da artacağı
gözlənilir.
Telekommunikasiya xidmətlərini
təmin edən peyk stansiyaları ilə yanaşı,
respublikada fəaliyyət göstərən radio-televiziya
yayım şirkətlərinin proqramlarının həm
respublikada, həm də respublikadan kənarda
yayımlanması üçün DVB-S texnologiyası əsasında
qurulan peyk stansiyalarının tətbiqi yaxın bir neçə
ildə daha da genişlənəcəkdir.
2006-cı ildə Azərbaycana
plandankənar orbital mövqe və tezliklərin
ayrılması ilə bağlı Azərbaycan
Respublikasının Rabitə və İnformasiya
Texnologiyaları Nazirliyi tərəfindən Beynəlxalq
Telekommunikasiya İttifaqına (BTİ) ilkin müraciət
edilmişdir. 2008-ci ildə artıq koordinasiya tələbləri
BTİ-yə təqdim edilmiş və hazırda prosedur
qaydalarına uyğun iş aparılır.
Respublikada kosmik sənayenin
yaradılması, kosmik informasiyanın qəbulu və
emalı işlərinə 1974-cü ildə Bakıda kosmik
texniki vasitələrdən istifadə etməklə təbii
ehtiyatların tədqiqi üzrə Cənub-Şərq mərkəzinin
yaradılması ilə başlanılmışdır. Həmin
ildə Azərbaycan Elmlər Akademiyasının nəzdində
"Kosmik cihazqayırma məxsusi konstruktor bürosu"
yaradılmış və kosmik tədqiqatların
aparılmasına başlanılmışdır. Hazırda
respublikada kosmik texnika və texnologiyaların yaradılması
və aerokosmik məlumatlardan istifadə etməklə müxtəlif
tətbiqi məsələlərin həlli ilə bilavasitə
məşğul olan dövlət qurumu - Azərbaycan
Respublikası Müdafiə Sənayesi Nazirliyinin (MSN) tabeliyində
Milli Aerokosmik Agentliyi (MAKA) fəaliyyət göstərir. Öz
fəaliyyəti dövründə MAKA-da kosmik cihazqayırma,
peykaltı sistemlərin və komplekslərin yaradılması
istiqamətində mühüm nailiyyətlər əldə
edilmiş, keçmiş SSRİ Hərbi Sənaye Kompleksinin,
Müdafiə Nazirliyinin, Maşınqayırma Nazirliyinin və
Elmlər Akademiyasının qurumları ilə sıx əlaqə
yaradılmış, müxtəlif təyinatlı layihələr
həyata keçirilmişdir. MAKA-nın Kosmik Cihazqayırma Təcrübi
Zavodunda hazırlanmış, rentgen və qamma
şüalanmanın lokal mənbələrini
aşkarlamağa imkan verən "PulsarX-1" spektrometri 15 ilə
yaxın "Salyut-7" və "Mir" orbital komplekslərində
fəaliyyət göstərərək öz funksional
imkanlarını müvəffəqiyyətlə
nümayiş etdirmişdir.
Azərbaycan
Respublikası ilə Rusiya Federasiyası arasındakı
"İqtisadi Əməkdaşlıq Sazişi" çərçivəsində
MAKA-nın Kosmik Cihazqayırma Xüsusi Konstruktor Bürosu və
Rusiya Kosmik Cihazqayırma Elmi-Tədqiqat İnstitutu arasında
bağlanılmış müqavilə əsasında
UNİSCAN-24 Kosmik Məlumatların Qəbuledici Kompleksi 2007-ci
ilin əvvəlində MAKA-da
quraşdırılmışdır və hal-hazırda fəaliyyət
göstərir. Qəbuledici kompleksə xidmət edən
yüksək hazırlıqlı kadr potensialı
formalaşmış, alınmış məlumatların
sistemləşdirilməsi, arxivləşdirilməsi və
iqtisadiyyatın müxtəlif sahələrində tətbiqi
üçün mühüm tədbirlər
görülmüşdür. Kompleksin imkanlarının
artırılması respublikanın torpaq-bitki obyektlərinin
inventarlaşdırılmasında, metroloji məsələlərin
həll edilməsində, təbii-dağıdıcı
proseslərin qiymətləndirilməsində, yerüstü
boru-kommunikasiya şəbəkələrinin monitorinqinin
aparılmasında, rəqəmli elektron xəritələrin
yaradılmasında və onların yeniləşdirilməsində,
həmçinin bir sıra digər iqtisadi, strateji və
müdafiə əhəmiyyətli məsələlərin həllində
əvəzedilməz vasitə ola bilər.
Respublikada olan mövcud
kosmik sənaye kompleksi, kosmik məlumatın qəbulu və
emalı üzrə texnologiya fiziki və mənəvi cəhətdən
köhnəlmişdir. Bu sahədə fəaliyyət göstərən
zavodlarda, digər istehsal və təcrübə məntəqələrində
yeni istehsal və emal texnologiyasının yaradılmasında,
idarəetmədə İKT-nin tətbiqinə ciddi zərurət
yaranmışdır. Qeyd edilən sahənin Dövlət
Proqramı əsasında yenidən qurulması, ən yeni
texnologiyaların mənimsənilməsi və yerli
istehsalın təşkili sahənin yaradılması və
inkişafında vacib istiqamətlər kimi nəzərdə
tutulur. Bu sahədə 30 ildən artıq dövrdə əldə
edilmiş potensialın təkmilləşdirilərək yenidən
qurulması və inkişaf etdirilməsi Proqramda xüsusi yer
tutur.
Telekommunikasiya peykinin
idarə edilməsi, kosmik sənaye sahəsində
istehsalın təşkili və idarə edilməsi, kosmik məlumatların
qəbulu və emalı sahəsində ilk mərhələdə
xaricdə, sonradan isə respublikada yüksəkixtisaslı
mütəxəssislərin hazırlanmasına Proqramda əhəmiyyətli
yer ayrılmışdır.
3. Dövlət Proqramının məqsədi
Dövlət
Proqramının əsas məqsədi respublikada kosmik sənayenin
yaradılması və inkişaf etdirilməsi, dövlət
strukturlarının peyk rabitəsinə olan tələbatının
ödənilməsi, regionlarda əhalinin teleradio
yayımına artan tələbatının təmin edilməsi,
ölkənin beynəlxalq rabitə kanallarının
artırılması və kosmik fəzadan səmərəli
istifadə etməklə iqtisadi, sosial, elmi, mədəni, təhlükəsizlik
və s. sahələrin inkişaf etdirilməsidir. Kosmik sənaye
sahəsində beynəlxalq əməkdaşlığın
genişləndirilməsi, respublikanın kosmik sənaye
potensialının möhkəmləndirilməsi, kosmik sənaye
texnikasının inkişafı, yeni rabitə xidmətlərinin
təşkili, teleradio yayımı, Yerin məsafədən
zondlanması, hidrometeorologiya, ekoloji monitorinq, fövqəladə
hallara nəzarət, kosmik tədqiqatlar, axtarış və
xilasetmə üzrə proqramlar və s. bu sahənin
inkişafına geniş perspektivlər yaradacaqdır.
Dünyada telekommunikasiya
və İKT sektorunun çox böyük inkişafı peyk
şəbəkələrinin rəqabət qabiliyyətinin
artırılması istiqamətində əməli tədbirlərin
görülməsini tələb edir. Bununla əlaqədar,
kosmik sənaye kompleksinin perspektiv inkişafı
üçün aşağıda qeyd edilənlər aktual
hesab olunur:
- peyk rabitə və
yayım xidmətlərinin daha cəlbedici olması və
geniş əhali kütləsi üçün nəzərdə
tutulması;
- orbitə yeni
çıxarılan peyklərin rəqabət qabiliyyətinin
artırılması;
- fiksasiya olunmuş peyk
sistemləri peyklərinin kommersiya effektliliyinin
artırılması;
- yeni peyklər vasitəsilə
təqdim olunan xidmətlərin qiymətlərinin tənzimlənməsi;
- yeni peyklər vasitəsilə
göstərilən xidmətlərin infrastrukturunun təkmilləşdirilməsi;
- peyk rabitə sistemlərinin
yerüstü yayım xidmətləri ilə
inteqrasiyasının genişləndirilməsi.
Peyk rabitəsi xidmətlərinin
respublikada daha geniş və keyfiyyətli təşkili məqsədilə
Azərbaycana məxsus peykin geostasionar orbitə
çıxarılması xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Bu məqsədlə bir telekommunikasiya peykinin orbitə
çıxarılması planlaşdırılır. Azərbaycan
telekommunikasiya peykinin C və Ku band tezlik diapazonunda fəaliyyət
göstərməsi Avropanın tam, Asiyanın isə
böyük bir hissəsini əhatə edəcəyi
planlaşdırılır. Bu peyk vasitəsilə telefon rabitəsi,
televiziya və radio yayımları, yüksəksürətli
internet, multimedia xidmətləri göstəriləcək və
korporativ VSAT şəbəkələri yaradılacaqdır.
Dövlət
Proqramında aşağıdakı əsas strateji məqsədlər
nəzərdə tutulur:
- gələcək
inkişaf üçün potensialın yaradılması;
- milli və informasiya təhlükəsizliyinin
təmin olunması və gücləndirilməsi;
- qlobal informasiya məkanına inteqrasiyanın
genişləndirilməsi;
- dövlət
orqanlarının, hüquqi və fiziki şəxslərin
peyk şəbəkələrinə qoşulma
imkanlarının təmin edilməsi;
- peyk sistemləri,
onların idarə edilməsi və istismarı, eyni zamanda,
kosmik sənayenin yaradılması və inkişafı üzrə
normativ hüquqi bazanın təkmilləşdirilməsi;
- kosmik sənaye sahəsinə
investisiyaların cəlb edilməsinə şəraitin
yaradılması;
- respublika ərazisinin
peyk rabitəsi, radio və televiziya yayımı ilə təmin
edilməsi;
- dövlət strukturlarının
xüsusi rabitəyə olan tələbatının ödənilməsi;
- respublika ərazisində
ətraf mühitin monitorinqi və texnogen mənşəli
fövqəladə halların proqnozlaşdırılması
və tədqiqi üzrə araşdırmaların
aparılması, dənizdə və quruda neft
dağılmalarının miqyasının qiymətləndirilməsi;
- respublikanın beynəlxalq
kosmik proqramlarda iştirakına şəraitin
yaradılması;
- kosmik sənayenin
inkişafının təmin edilməsi, yerli istehsalın
stimullaşdırılması və onun ixrac
potensialının dəstəklənməsi;
- kosmik sənaye və
peyk sistemləri sahəsində mütəxəssislərin
hazırlanması;
- strateji əhəmiyyətli
infrastruktur obyektlərin təhlükəsizliyinin təmin
edilməsi məqsədilə monitorinqin aparılması;
- kosmik sənayenin
yaradılması və inkişafı.
4. Proqramın həyata keçirilməsinin əsas
istiqamətləri
Dövlət
Proqramında qarşıya qoyulan məqsədə nail olmaq
üçün aşağıdakı istiqamətlərdə
işlərin həyata keçirilməsi nəzərdə
tutulur:
- struktur-təşkilati
məsələlərin həll edilməsi;
- telekommunikasiya peykinin
orbitə çıxarılması və idarə edilməsi;
- peyk vasitəsilə
alınan kosmik informasiyanın qəbulu və emalının təşkil
edilməsi;
- kadrların
hazırlanması.
4.1. Təşkilati-struktur məsələlər
Azərbaycan
Respublikasında kosmik sənayenin yaradılması, kosmik
informasiyanın qəbulu və emalı Azərbaycan
Respublikası Müdafiə Sənayesi Nazirliyinin Milli Aerokosmik
Agentliyi, telekommunikasiya peykinin idarə edilməsi və
istismarı isə yeni yaradılması nəzərdə
tutulan "AzərSpace" ASC tərəfindən həyata
keçiriləcəkdir. Peyk sistemləri, onların idarə
edilməsi və istismarının mövcud qanunvericiliyə
uyğun təşkili məqsədilə normativ hüquqi
aktların və normativ sənədlərin hazırlanması
da zəruri hesab edilir.
4.2. Peykin orbitə çıxarılması və
idarə edilməsi
Telekommunikasiya peykinin
orbitə çıxarılması üçün
aşağıdakı sahələrin öyrənilməsi və
tədbirlərin həyata keçirilməsi nəzərdə
tutulur:
- Azərbaycan
Respublikasına BTİ tərəfindən ayrılmış
orbital mövqelərin imkanlarının artırılması
üçün təkliflərin hazırlanması;
- telekommunikasiya peyki
üçün optimal orbital mövqenin seçilməsi;
- peykin orbitə
çıxarılması üçün texniki-iqtisadi əsaslandırmanın
hazırlanması;
- peykin
istehsalçısı, buraxılma vasitəsi və
sığorta şirkətlərinin seçilməsi;
- peykin idarə edilməsi
və istismarı üzrə yerüstü sistemin
quraşdırılması;
- telekommunikasiya peykinin
orbitə çıxarılması.
Telekommunikasiya peyk şəbəkəsinin
inkişafı üzrə aşağıdakı tədbirlərin
həyata keçirilməsi nəzərdə tutulur:
- telekommunikasiya peykinin idarəedilməsi
sisteminin yaradılması;
- teleradio yayımı,
fiksasiya olunmuş rabitə sistemlərinin kosmik kompleksinin
yaradılması;
- çoxfunksiyalı
kosmik retranslyasiya sistemlərinin təşkili;
- çoxfunksiyalı fərdi
kosmik rabitə və verilənlərin ötürülməsi;
- peyk rabitəsinin
yayım texnologiyası üzrə yeni texniki komplekslərin
yaradılması.
4.3. Kosmik sənayenin yaradılması və
inkişafı
Respublikada kosmik sənayenin
yaradılması və inkişaf etdirilməsi ilə əlaqədar
aşağıdakı işlərin görülməsi nəzərdə
tutulur:
- ilk mərhələdə
kosmik sənayenin yaradılması məqsədilə hazır
sistemlərin alınaraq geniş tətbiq edilməsi,
effektivliyinin öyrənilməsi və ölkədə
istehsalı üçün təkliflərin
hazırlanması;
- kosmik
avadanlıqların əsas hissələri xaricdən
alınmaqla respublikada müxtəlif avadanlıqların
yığılması və istehsalının təşkili;
- kosmik sənaye
avadanlıqlarının istehsalının əsas profillərinin
yerli bazasının yaradılması;
- kiçik peyklərin
hazırlanması və orbitə çıxarılması
üçün texnoloji potensialın yaradılması
imkanlarının öyrənilməsi;
- kosmik informasiyanın qəbulunun
və emalının təşkil edilməsi.
5. Kadrların hazırlanması
Peykin idarə edilməsi
və istismarı, kosmik avadanlıqların istehsalı, kosmik
məlumatların alınması və emalı üzrə
kadr hazırlığı Dövlət Proqramının
uğurla yerinə yetirilməsi üçün xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Kosmik sənayenin yeni sahə olduğu nəzərə
alınaraq bu məqsədlə aşağıdakı istiqamətlər
üzrə ABŞ və Avropada qısamüddətli kadr
hazırlığının aparılması nəzərdə
tutulur:
- peykin idarə
olunması və istismarının təşkili üzrə;
- peyk xidmətləri və marketinq üzrə;
- orbital mövqenin koordinasiyasının
aparılması və digər kosmik operatorlarla əlaqənin
tənzimlənməsi üzrə;
- kosmik informasiyanın qəbulu
və emalı üzrə;
- müasir tələblərə
cavab verən kosmik sənayenin yaradılması üzrə.
Kadr
hazırlığının aparılması məqsədilə
yerli ali təhsil müəssisələrində müvafiq
elmi-tədris və praktiki bazanın yaradılması
imkanları nəzərdən keçiriləcəkdir.
6. Maliyyə mənbələri
Dövlət
Proqramının maliyyə mənbələri
aşağıdakılardır:
- dövlət büdcəsi;
- daxili və xarici
investisiya;
- texniki-maliyyə
yardımları, kreditlər və qrantlar;
- qanunvericiliklə
qadağan olunmayan digər mənbələr.
7. Gözlənilən nəticələr
Dövlət
Proqramının həyata keçirilməsindən gözlənilən
nəticələr aşağıdakılardır:
- respublika əhalisinin
yüksək keyfiyyətli teleradio yayımı ilə təmin
edilməsi;
- dövlət
orqanlarının dayanıqlı xüsusi rabitə xidmətləri
ilə təmin olunması;
- peyk rabitə xidmətləri
istifadəçilərinin Azərbaycanın telekommunikasiya
peykindən istifadəsinə şəraitin yaradılması;
- Azərbaycanın
xarici ölkələrdəki səfirlik və diplomatik
nümayəndəlikləri ilə birbaşa və
etibarlı kosmik rabitənin yaradılması;
- ölkənin
informasiya təhlükəsizliyinin gücləndirilməsi və
qorunmasının təmin edilməsi;
- ölkənin digər
peyk şəbəkələrindən
asılılığının aradan qaldırılması;
- yüksəksürətli
peyk internet xidmətinin təşkili;
- fövqəladə
hallar zamanı ölkənin istənilən bölgəsindən
informasiyanın əldə olunması və idarəetmənin
təşkili;
- kosmik informasiyanın qəbulu,
emalı, qorunması, paylanması və istifadəsinə xidmət
edən yerüstü infrastrukturun yaradılması və
inkişafı yollarının müəyyən edilməsi;
- məhsul
istehsalında və xidmətlərin göstərilməsində
peyk şəbəkəsindən istifadənin təşkili;
- mobil abonentə
multimedia peyk yayımı xidmətlərinin təqdim edilməsi
(interaktiv video);
- kadr hazırlığının
təmin edilməsi və insan kapitalının inkişafı
üçün yeni imkanların yaradılması.
Azərbaycan.- 2009.- 18 avqust.- S. 4.