Əlincəçay vadisinin yeni
növrağı
40 min nəfərə
yaxın əhalinin yaşadığı Culfa rayonunda 1 şəhər,
24 kənd var. Əksəri Əlincə çayı
boyuncadır. Vaxtilə Əlincə nahiyəsi də təxminən
elə bu ərazini əhatə edib. O, XVIII əsrin əvvəllərində,
Səfəvilər dövlətinin süqutundan sonra
Osmanlıların idarəsində olan Naxçıvan
sancağının 14 bölgəsindən biri olub. "Naxçıvan
sancağının müfəssəl dəftəri"ndən
də aydın olur ki, bu nahiyədə 28 yaşayış məskəni
olub. Əhalisinin böyük əksəriyyətini müsəlman
türklər təşkil edib. Qədim zamanlardan bu yerlərdə
oğuz-türk tayfaları yaşayıb. Ağsal, Zoğala,
Qazançı, Saltax, Xanəgah yaşayış yerlərində
aparılan arxeoloji qazıntılar bu deyilənləri təsdiqləyib.
Xanəgah kəndindəki
memarlıq kompleksi isə orta əsrlərə aid möhtəşəm
abidə olub. Kompleksdən dövrümüzədək
türbə, məscid, naməlun abidənin sütunları və
digər bir tikilinin xarabalığı qaılıb. Son illər
regionların sosial-iqtisadi inkişafı dövlət
proqramı çərçivəsində Naxçıvanda
aparılan genişmiqyaslı quruculuq tədbirləri sayəsində
bu abidəyə də yeni nəfəs verilib, orada bərpa-təmir
işləri görülüb.
Kompleksdəki türbə
əmir Uluq Qutluq Lala bəyin göstərişi ilə
dövrünün böyük memarı Xacə Cəmaləddin
tərəfindən inşa olunub. Daş kitabə üzərində
yazılan və onun tikilmə tarixini bildirən lövhə
indi də qalır. Tədqiqatçı alimlər
memarlıq- konstruktiv quruluşuna görə onun XII-XIII əsrlərdə
inşa olunduğunu bildirirlər. Türbədəki məzarın
kimə məxsus olması barədə fikirlər isə
müxtəlifdir. Yerli əhalinin fikrincə, hürufilik təliminin
banisi Fəzlullah Nəimi 1394-cü ildə Əlincədə
faciəli surətdə qətlə yetirildikdən sonra
müridləri onun cənazəsini burada dəfn ediblər.
Deyilənlərə
görə, orta əsrlərdə sufi şeyxləri ailələri
ilə bu xanəgahlarda yaşamış, burada ibadət və
zikrlə məşğul olmuş, öləndən sonra onun
yaxınlığında dəfn olunmuşlar. Epiqrafik mənbələrə
görə, xanəgahlar XVIII əsrdə də fəaliyyət
göstərmiş, onun üzvləri buradan öz
ideyalarını yaymışlar.
Əlincəçayın
sağ sahilində, eyni adlı dağın zirvəsində
yerləşən Əlincəqala da bu yerlərin əzəmətinin,
mübarizliyinin rəmzidir. Qədim mənbələrdə
"Erincaq", "Erincik", "Alancik",
"Alınca", "Alancuq" kimi qeyd olunan bu
sözün mənşəyini tədqiqatçı alimlər
qədim türk dilində "düzənlik" mənasında
işlədilən "alan" sözü ilə
bağlayıblar. Bu, qalanın yerləşdiyi sahənin
kiçik meydançaya bənzəməsi ilə əlaqədar
olub. Burada bişmiş kərpicdən tikilmiş çoxlu
yaşayış və ictimai binaların xarabalıqları və
daş bünövrə qalıqları indi də
qalmaqdadır. Bir vaxtlar qala rəislərinin və iri
feodalların yaşadığı hissə isə
"Şah taxtı" adlanıb. Tədqiqatçıların
fikrincə, bu qala iki min il bundan əvvəl inşa olunub. Qalanın
möhkəm divarları və qayanın sıldırım
olması isə onu alınmaz müdafiə istehkamına
çevirib. "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanında da o,
möhkəm istehkam kimi təsvir olunub. Bu səbəbdən
yerli hökmdarlar da bu qaladan istifadə ediblər. Azərbaycan
Atabəyləri - Eldəgizlərin hökmranlığı
dövründə isə o, hökmdar ailəsinin
sığınacaq və dövlətin xəzinədarlığının
saxlanc yerinə çevrilib. XIV əsrin 80-90-cı illərində
isə Əlincəqala xalqımızın Teymurləngə
qarşı mübarizəsinin əsas istinadgahına
çevrilmiş və 14 il mərdliklə müdafiə
olunmuşdur.
Qeydlərimə tarixi mənbələrdən
başlamağım təsadüfi deyil. Torpaqlarımıza
zaman-zaman göz dikən, məkrli erməni iddialarına
görə, guya bir vaxtlar Culfa rayonu ərazisində yerləşən
bir çox yaşayış məskənləri ermənilərə
aid olub. Hətta utanıb-qızarmadan orta əsrlərə məxsus
bir çox nekropollara - qədim qəbiristanlıqlara da
"sahib çıxmağa" çalışıblar. Göründüyü kimi, tarixi
mənbələr onların iddialarını rədd edir.
Ərəfsə kəndi
Culfanın ən ucqar və sərhəd yaşayış məskənlərindən
biridir. Rayon mərkəzindən 55 kilometr aralıda yerləşir.
Burada min nəfərə yaxın əhali yaşayır. Hələ
83 il bundan əvvəl - sovet hakimiyyətinin ilk illərində
aparılan arxeoloji qazıntılar nəticəsində burada
tunc və ilk dəmir dövrünə məxsus
yaşayış məskəni aşkar edilib. Tapılan maddi
mədəniyyət nümunələri içərisində
eramızdan əvvəl ikinci minilliyə aid monoxrom boyalı gil
qab nümunələri də olub. 1590-cı ilə aid arxiv sənədlərində
isə yaşayış məntəqəsinin adı "Ərəfsaq"
şəklində işlədilib. Bəzi tədqiqatçıların
fikrincə, bu, "sak ərlərin evi, yurdu" mənasını
verir. Sak tayfaları isə eramızdan əvvəl ikinci
minillikdə Naxçıvanın yerli sakinlərindən
olublar. Ərəfsəliləri qədim kəngər
tayfalarının bir qolu hesab edənlər də var. Hər
iki halda kəndin başqa millətlərə
bağlılığı olmayıb. Ərəfsə piri də
uzun illər adamların inanc yerinə çevrilib.
Hazırda 250 nəfərə
yaxın əhalinin yaşadığı Boyəhməd kəndi
də rayonun sərhəd yaşayış məskənlərindən
biridir. Kəndin cənub-qərb hissəsində Dərəçayın
hər iki sahilində yerləşən qədim nekropolda
aparılan qazıntılar nəticəsində tapılan
maddi-mədəniyyət nümunələri eramızdan əvvəl
birinci minilliyə aid olub. Alimlər bu qənaətə gəliblər
ki, bu yerlərdə də qədim türk tayfaları məskən
salıblar.
Bəzi tədqiqatçı
alimlər isə "Arsini" toponiminin indiki Ərəzin kəndi
olduğu fikrini irəli sürüblər. Arsini bir vaxtlar
böyük şəhər olub. Onların fikrincə, eramızdan
əvvəl IX əsrdə urartuların Culfa ərazisinə
basqınları və Arsini şəhər əhalisinin onlara
müqavimət göstərmələri tarixi mənbələrdə
əksini tapıb. Böyük İpək yolu üzərində
yerləşən bu şəhər coğrafi-strateji
mövqeyi ilə də seçilib. XIX əsrin əvvəllərində
çar Rusiyasının İrandakı səfiri
A.S.Qriboyedovun general V.Paskeviçə məktubunda isə
Türkmənçay müqaviləsindən sonra buraya
İran və Türkiyədən erməni ailələrinin
köçürüldüyü qeyd olunub.
Qazançı kəndi
də bu qədim yaşayış məskənlərindən
sayılır. Kənd ərazisində, Əlincəçay
üzərində inşa olunan körpü orta əsrlərə
məxsus tarixi-memarlıq abidəsidir. Abidə Şərq
memarlığı üslubunda inşa edilib. Tədqiqatçı
alimlər onu ölkəmizdə biraşırımlı
körpülərin ən yaxşı nümunəsi hesab
edirlər. Böyük İpək yoluna xidmət edən bu
körpüdən bir vaxtlar karvan yolları keçib.
Əbrəqunus kəndindəki
nekropolda daş qutu qəbirlərdən aypara şəkilli
tunc sırğalar tapılıb.
Ümumiyyətlə, Əlincəçay
vadisi Culfa rayonunun gözəl, füsunkar guşələrindən
hesab olunur. Bu ərazi təkcə özünün məğrurluq
simvolu olan Əlincə qalası, Əlincəçay ilə
öyünmür. Dəniz səviyyəsindən 2415 metr
hündürlükdə yerləşən İlandağ bu
yerlərin yenilməzlik, ucalıq rəmzinə çevrilib. Romantik
bir əfsanədə bu dağ müzəffər sərkərdənin
başından düşən daş-qaşla bəzədilmiş
dəbilqəyə bənzədilib. Deyilənə görə,
Nuh peyğəmbərin nəhəng gəmisinin zərbəsindən
ikiyə bölünən dağ da elə İlandağ olub. O vaxtdan həm də
Haçadağ adlanıb.
Əlincəçay
vadisi həm də yaşıl ormanları, yerin təkindəki
təbii sərvətləri, bulaqları, neçə-neçə
dərdin dərmanı olan mineral suları ilə də məşhurdur.
Rayon ərazisində 85 mineral su bulağı qeydə
alınıb, onlardan 42-si buruq quyuları vasitəsilə
aşkar olunub. Burada "Narzan" tipli bir neçə mənbə
var. Dünyanın nadir müalicə sularından sayılan
Darıdağ mərgümüşlü mineral bulağı
isə Əlincəçay vadisindən bir qədər kənarda
yerləşir.
Təbiətin
füsunkar gözəllikləri ilə zəngin olan bölgədə
qadir insan əlləri ilə görülən işlər az
deyil. Regionların sosial-iqtisadi inkişafına dair dövlət
proqramı çərçivəsində həyata
keçirilən tədbirlər dağ kəndlərinə
yeni ab-hava gətirib. Ərəfsə kəndini buna misal
göstərmək olar. 320 şagird yerlik orta məktəb
binası ilə yanaşı, burada həkim ambulatoriyası,
"Kənd mərkəzi" adlı sosial obyekt tikilib.
Ərəfsəçay
üzərində inşa olunan körpü də son illərin
quruculuq ərməğanlarındandır. Əbrəqunus kəndində
yeni obyektlər inşa edilərkən onun gələcək
inkişafı nəzərə alınıb. Bu məqsədlə
330 şagirdin təhsil aldığı kənddə 432 yerlik
məktəb binası tikilib. Üçmərtəbəli məktəbdə
23 sinif otağı, fənn kabinetləri, laboratoriyalar müəllim
və şagirdlərin ixtiyarına verilib. Gənc nəslin
müasir informasiya texnologiyalarının sirlərinə yiyələnmələri
üçün kompüter mərkəzi yaradılıb. Kənddəki
yeni ambulatoriyanın imkanları genişdir. İki həkimin və
8 orta tibb işçisinin çalışdığı
müəssisədə 16 kabinet var. Sakinlər bu xidmətdən yerərincə
istifadə edirlər.
"Kənd mərkəzi"ndə
yerli icra nümayəndəliyi və bələdiyyə
qurumları ilə birlikdə kənd kitabxanası, klub,
poçt məntəqəsi, sahə polis müvəkkili fəaliyyət
göstərir. Həmin qurumların bir mərkəzdə cəmlənməsi
onların fəaliyyətinin ahəngini də xeyli
canlandırıb.
Yeni sosial obyektlərin
qarşısında salınan yaşıllıq və
gülzarlıq sahələri adamlarda xoş ovqat yaradır. Dekorativ
daşlarla bəzədilən parkda həmişəyaşıl
ağac növləri, qızılgül kolları becərilir.
Bir vaxtlar ərik, alma, cəviz, alça, gilas, qələmə,
söyüd ağacları əkilən yerdə indi Şərq
tuyası, Eldar şamı, akasiya tingləri də vardır.
Xanəgah, Əlincə,
Göydərə, Saltaq, Boyəhməd kəndlərində də
kompleks şəkildə quruculuq işləri görülüb.
Həmin kəndlərdə məktəb binaları ilə bərabər
tibb ocaqları inşa olunub. Rayon təhsil şöbəsinin
müdiri Adəm Qasımov söhbət əsnasında
bildirdi ki, regionların sosial-iqtisadi inkişafına dair
dövlət proqramında nəzərdə tutulan tədbirlərin
icrası nəticəsində 1796 yerlik 9 məktəb
binası tikilib istifadəyə verilib. Bu isə mövcud təhsil
ocaqlarının üçdə bir hissəsindən
çoxunun yeni təhsil ocaqları ilə təmin olunması
deməkdir.
Əlincəçayın
vadisində aparılan quruculuq tədbirləri indi də davam
etdirilir. Ərəzin kəndinin böyük bir ərazisi
inşaat meydançasına çevrilib. "Gəmiqaya"
MMC-nin inşaatçıları 432 şagird yerlik orta məktəb
binası ilə yanaşı, həkim ambulatoriyasında və
"Kənd mərkəzi"nin tikintisində səylə
çalışırlar. Hər üç obyektin tikintisinə
bu ilin mart ayından başlanılıb. Sentyabr ayının
birinci yarısında həmin obyektlər də istifadəyə
veriləcək.
Ərəzin kəndi Əlincəçayın
sağ sahilində, Zəngəzur dağ silsiləsinin
yamacında yerləşir. Geostrateji mövqeyinə görə
qədim zamanlarda şəhər olub. Ərazisindən
tapılan mixi yazıda onun urartulara müqavimət göstərdiyi
əksini tapıb. Kənd ərazisində tariximizin orta əsrlər
dövrünə aid arxeoloji abidə də qeydə
alınıb. Buradan saxsı qab parçaları,
bişmiş kərpic nümunələri, istehsalat
tullantıları və ocaq yerləri üzə
çıxarılıb.
Ərəzin kənd
orta məktəbi öz müsbət ənənələri
ilə daha çox tanınıb. Məmməd Qaffarov, Kamran Cəfərov,
Fatma Qeybullayeva, Kərim Rəhimov kimi qabaqçıl müəllimlərin
çalışdığı məktəbdə
qazanılan uğurlar çoxdur. Hər il məktəbi bitirən
xeyli məzun ali məktəblərə qəbul olunur. Cari ildə
də bu ənənə davam edib. Tikilməkdə olan
müasir tipli məktəb binası istifadəyə veriləndən
sonra təlim-tərbiyə işində keyfiyyət dəyişiklikləri
daha da artacaq.
Onu da qeyd edək ki,
hazırda bu kənddə 2 min nəfərə yaxın adam
yaşayır. Adamların əsas dolanışığı
əkinçilik və heyvandarlıqla bağlıdır. Son
illər taxılçılığa maraq daha da artıb. Bu
il 400 hektara yaxın sahədə biçin keçirilib. Hər
hektardan orta hesabla 30-32 sentner məhsul götürülüb.
Rayon icra hakimiyyəti
başçısının müavini Nazim İmaməliyev
deyir ki, cari ildə Əlincəçay vadisində inşa
olunan sosial obyektlərin bir qismi körpülərdir. Camaldın
kəndi yaxınlığında, Əlincəçay üzərində
salınan körpü 36 poqon/metr uzunluğundadır. Xoşkeşin kəndində
salınan körpüdə son tamamlama işləri
aparılır.
M.MƏMMƏDOV
Azərbaycan.- 2009.- 21 avqust.- S. 4.