Ölkə iqtisadiyyatının
dinamik inkişafı onun maliyyə imkanlarını genişləndirmişdir
Son vaxtlar ayrı-ayrı mətbuat
orqanlarında qlobal maliyyə böhranının Azərbaycanın
bank sisteminə, o cümlədən də bütövlükdə
ölkə iqtisadiyyatına təsiri ilə bağlı həqiqəti
əks etdirməyən yazılar dərc olunur. Guya hansısa
bank müflisləşib, real sektorun maliyyə mənbələri
məhdudlaşıb və bu üzdən də ölkə
iqtisadiyyatı çökməyə doğru gedir və s.
Əslində, hazırda
bütün dünyanın diqqət mərkəzində olan
qlobal maliyyə böhranı ilə bağlı mətbuatda
müzakirələr aparılması təqdir ediləsi
haldır. Çünki cəmiyyət qlobal maliyyə
böhranı ilə bağlı nə qədər çox məlumatlandırılsa,
ona qarşı müqaviməti bir o qədər güclü
olar. Ancaq belə ciddi müzakirələrə diletantlar yox,
peşəkarlar qoşulmalıdırlar. Onlar cəmiyyət
qarşısında öz yüksək mənəvi məsuliyyətlərini
dərk etməli, həqiqəti yazmalı, faktları astar
üzünə çevirməməlidirlər. Heç bir vəchlə
yol vermək olmaz ki, belə həssas məsələnin
müzakirəsində ambisiyalar, siyasi məqsədlər həqiqəti
üstələsin. Təəssüf ki, son vaxtlar bəzi
müxalifət qəzetlərində qlobal maliyyə
böhranının Azərbaycana təsiri ilə bağlı
dərc olunan yazılarda populizm ruhu hakimdir və onlar cəmiyyətdə
süni ajiotaj yaratmağa, dövlətin iqtisadi kursunu
qaralamağa yönəldilir. Məsələn, mətbuatda bəzi
bankların iflasa uğraması barədə əsası
olmayan məlumatlar yayılır.
Halbuki bu gün Azərbaycanın
bank sektoru sağlam durumdadır və çox effektiv fəaliyyət
göstərir. Bu fikrin təsdiqi kimi, ölkənin bank
sisteminin inkişaf dinamikasını əks etdirən
çoxsaylı faktlar mövcuddur. Ötən il bank sisteminin
artım göstəriciləri son 4 ildə ən yüksək
səviyyəyə - 70-80 faizə çatmışdır. Bütövlükdə
ölkənin bank sisteminin aktivləri 2004-cü ildən etibarən
5 dəfə artmışdır və 2007-ci ildə bu
göstərici 6,8 milyard manat təşkil etmişdir. Hazırda
Azərbaycanın məcmu bank aktivləri Cənubi Qafqazın
bank aktivlərinin təxminən 60 faizinə bərabərdir.
Bütün bu və digər göstəricilər Azərbaycan
iqtisadiyyatının inkişafının, həmçinin
ölkədə sosial durumun getdikcə
yaxşılaşmasının təzahürüdür.
Göründüyü kimi,
qlobal maliyyə böhranının Azərbaycanın bank
sektoruna və bütövlükdə iqtisadiyyatımıza
birbaşa təsiri ilə bağlı bəzi müxalifət
qəzetlərində qaldırılan hay-küyün əsası
yoxdur. Bəli, hazırda dünyada qlobal maliyyə
böhranı ilə bağlı ciddi narahatlıqlar
yaşanılır və ayrı-ayrı ölkələr
böhranın fəsadları ilə üz-üzə
qalmışlar.
Lakin qlobal maliyyə
böhranından söhbət açarkən hər ölkənin
fərqli xüsusiyyətlərini nəzərə almaq
lazımdır. Hər bir ölkə getdikcə daha çox dərəcədə
qloballaşan dünya ilə sıx inteqrasiyaya can atmaqla
yanaşı, həm də müxtəlif sahələrdə,
o cümlədən iqtisadi sahədə öz təhlükəsizliyini
təmin etmək üçün tədbirlər
görür. Bu mənada tam cəsarətlə deyə bilərik
ki, bu gün Azərbaycan qlobal maliyyə böhranının
birbaşa təsirindən qorunmaq iqtidarındadır və bu
da səbəbsiz deyil.
Məlumdur ki, bu və ya digər
ölkənin hərtərəfli inkişafında, milli
maraqlarının maksimum dərəcədə qorunmasında
onun iqtisadi potensialı əsas rol oynayır. Bu cəhətdən
ümummilli lider Heydər Əliyev siyasi kursunu uğurla irəli
aparan dövlət başçısı İlham Əliyevin
rəhbərliyi altında 2003-cü ildən bəri iqtisadi
sahədə qazanılan nailiyyətlər xüsusi qeyd
olunmalıdır. Azərbaycanın iqtisadi siyasət kursunda
bir-birindən fərqli, eyni zamanda bir-birini tamamlayan iki istiqamət
daha çox diqqəti cəlb edir. Bu istiqamətlərdən
biri neft amili ilə bağlıdır.
Unutmaq olmaz ki, Azərbaycan
tarixən neft diyarı sayılır və respublikamız zəngin
karbohidrogen ehtiyatlarına malikdir. Lakin bizim xoşbəxtliyimiz
həm də ondadır ki, dövlət
başçısının uzaqgörənliyi və iradəsi
sayəsində Azərbaycanın neft amilindən
asılılığını vaxtında aradan
qaldırmağa imkan verən ardıcıl tədbirlər həyata
keçirilib. Deməli, son illər ölkəmizdə
aparılan iqtisadi siyasətin digər mühüm istiqaməti
qeyri-neft sektorunun inkişaf etdirilməsi, o cümlədən
bölgələrin inkişaf proseslərinə
qoşulması, yeni istehsal sahələrinin yaradılması
və iş yerlərinin açılması ilə
bağlı olub. Dövlətin qeyri-neft sektorunun
inkişafı strategiyasının əsasları artıq
uğurla reallaşdırılan regionların sosial-iqtisadi
inkişafına dair 2004-2008-ci illəri əhatə edən
birinci Dövlət Proqramında öz əksini
tapmışdır. Bundan başqa, ayrı-ayrı
regionların sosial-iqtisadi inkişafı ilə bağlı
ayrıca əlavə tədbir planı qəbul edilmişdir. Bütün
bunlara istinadən deyə bilərik ki, ölkə
iqtisadiyyatının çoxqütblüyünə nail
olunması, bölgələrin potensialından maksimum istifadə
edilməsi dövlətin iqtisadi konsepsiyasının
prioritetini təşkil edir. Ən əsas məqam isə ondan
ibarətdir ki, ölkənin iqtisadi potensialını
bütün miqyası ilə hərəkətə gətirmək
üçün lazımi dövlət dəstəyi göstərilir,
layihələrin icrasına maliyyə təminatı verilir.
Bütün bunların nəticəsidir
ki, son illər Azərbaycan iqtisadiyyatı dinamik inkişaf
tempi ilə xarakterizə edilir. Son 4 ildə ölkə iqtisadiyyatında
3 dəfəyə yaxın artıma nail olunub. Azərbaycan
iqtisadi inkişafı xarakterizə edən əsas makroiqtisadi
göstəricinin - ümumi daxili məhsul istehsalının
artım həcmini 25 faizə çatdıraraq bütün
dünya üzrə lider mövqeyə yüksəlib. Əsas
məqamlardan biri də odur ki, ümumi daxili məhsul
istehsalında özəl bölmənin çəkisi getdikcə
artır və hazırda bu göstərici 80 faiz
civarındadır. Bunlardan əlavə, son 5 ildə paytaxtda və
bölgələrdə 750 mindən artıq yeni iş yeri
açılıb ki, onların da böyük əksəriyyəti
daimidir.
Beləliklə deyə bilərik
ki, bir tərəfdən ölkənin zəngin karbohidrogen
ehtiyatlarından səmərəli istifadə olunması, digər
tərəfdən isə qeyri-neft sektorunun potensialının
hərəkətə gətirilməsi Azərbaycan
iqtisadiyyatının davamlı və sabit inkişafına, hər
hansı xarici təhlükədən qorunmasına, konkret
halda qlobal maliyyə böhranının təsirlərindən
sığortalanmasına etibarlı zəmin
yaratmışdır.
İqtisadiyyatın dinamik
inkişafı, təbii ki, ölkənin maliyyə
imkanlarını da genişləndirmişdir. Artıq Azərbaycanın
strateji valyuta ehtiyatları 20 milyard dollar həcminə
çatmış, beynəlxalq maliyyə qurumlarından
asılılığına son qoyulmuşdur. Təkcə
ötən il daxili investisiyalarda hökumətin payı daha 12
faiz artaraq 64 faizə yüksəlmişdir. Ölkəmizin
qlobal maliyyə böhranının birbaşa təsirinə məruz
qalmadığını söyləməyə əsas verən
başqa bir fakt - əgər Azərbaycanın xarici
borclanmasının ümumi daxili məhsula nisbəti 2005-ci
ildə 18, 2006-cı ildə 12, 2007-ci ildə 8 faiz
olmuşdusa, hazırda bu rəqəm cəmi 6,5 faiz həddindədir.
Müqayisə üçün deyim ki, bu, bütün
dünya üzrə ən az riski olan göstəricidir. Yeri gəlmişkən,
beynəlxalq maliyyə qurumlarının, o cümlədən
Dünya Bankının təmsilçiləri də Azərbaycanın
iqtisadiyyatının əsasən güclü daxili potensial
üzərində qurulduğunu vurğulayaraq ölkəmizin
qlobal maliyyə böhranının təsirindən
qorunmağa daha yaxşı hazır olduğunu etiraf edirlər.
Qlobal maliyyə
böhranının Azərbaycanın bank sektoruna təsirinə
gəldikdə isə, hələlik bu, müşahidə
olunmur və gələcəkdə də onun
olacağını proqnozlaşdırmağa əsas verən
arqumentlər yoxdur. Ölkənin bank sektoru sabit fəaliyyət
göstərir, tam idarə olunur və bütün proseslər
nəzarət altındadır.
Bu nikbinlik ilk növbədə
Azərbaycanın bank sektorunun spesifik xüsusiyyətlərindən
qaynaqlanır. İlk növbədə onu qeyd edək ki, Azərbaycan
banklarının xarici kapitaldan asılılığı
minimal səviyyədədir. Belə ki, hazırda ölkə
banklarının xarici borclanması bank aktivlərinin cəmi
18 faizini təşkil edir. Halbuki bu göstərici, məsələn,
Qazaxıstanda 78 faiz həddindədir. Bundan başqa, bizim bankların
dünya birjalarında səhmləri dövriyyə olunmur və
hazırda fəlakətlə üzləşən iri maliyyə
qurumlarının səhmlərinə Azərbaycan
banklarının portfel investisiyaları yerləşdirilməmişdir.
Azərbaycanın bank
sektorunun qlobal maliyyə böhranının arzuolunmaz təsirlərindən
qorunmasını şərtləndirən başqa bir amil
ölkənin bank-maliyyə sisteminin kifayət qədər
sabit olması ilə bağlıdır. Milli Bankın
davamlı olaraq həyata keçirdiyi çevik monetar siyasət
ölkədə bank sisteminin sabitliyini daha da möhkəmləndirir.
Digər bir mühüm cəhət isə ondan ibarətdir
ki, son illər ölkənin dinamik iqtisadi inkişafı bir
xidmət sahəsi kimi bankların işinə güclü təkan
vermişdir. Yəni banklarımız öz fəaliyyətlərini
getdikcə daha çox dərəcədə daxili öhdəliklər
hesabına genişləndirirlər. Bu, hər hansı xarici təsirdən
qorunmaq üçün güclü amildir.
Yeri gəlmişkən qeyd
edək ki, ölkənin bank şəbəkəsində
dinamikanı saxlamaq, sağlam mühiti qorumaq, real sektoru qlobal
maliyyə böhranının hər hansı dolayı təsirindən
sığortalamaq məqsədilə hökumət və Milli
Bank tərəfindən ardıcıl qabaqlayıcı tədbirlər
görülür. Bu tədbirlər ilk növbədə əlavə
maliyyə alətlərindən istifadə edilməsinə
yönəldilmişdir. Milli Bank hələ ilin əvvəlində
maliyyə böhranının ilk simptomlarını nəzərə
alaraq bankların xarici borclanmasının idarəedilən təhlükəsiz
səviyyədə saxlanılması üzrə konkret
addımlar atmışdır və bu, hazırda öz bəhrəsini
verir. Milli Bankın kreditlər üzrə uçot dərəcəsini
və faiz dəhlizinin yuxarı həddini aşağı
salması da ölkədə maliyyə sabitliyinin
qorunmasına xidmət edir. Uçot dərəcələrinin
aşağı salınması kommersiya banklarına kreditləri
əvvəlki səviyyədə sabit saxlamağa imkan
yaradır. Bankların daxili öhdəliklərinə görə
yaradılan ehtiyat fondunun faiz dərəcəsinin endirilməsi,
xarici öhdəliklərinə görə yaradılan məcburi
ehtiyat fondunun ləğv edilməsi bütünlükdə
bankların normal fəaliyyətinin tənzimlənməsinə
xidmət edir. Hökumətin bank və sığorta təşkilatlarının
mənfəətlərinin kapitala yönəldilən hissəsinin
vergidən azad edilməsi barədə qərarı da real
sektor üçün böyük maliyyə
dayağıdır. Qeyd edim ki, bu qərar gələn ilin əvvəlindən
qüvvəyə minir.
Belə səmərəli
qabaqlayıcı tədbirlərin gələcəkdə də
həyata keçirilməsi istisna deyil. Şübhə yoxdur
ki, hökumət, eləcə də Milli Bank daxili vəziyyəti,
dünya miqyasında baş verən prosesləri ciddi şəkildə
izləyir və şübhə yoxdur ki, zəruri məqamlarda
adekvat tədbirlər görəcəklər.
Bununla belə, indiki məqamda
ölkə iqtisadiyyatını qlobal maliyyə
böhranının dolayı təsirindən qorumaq
üçün bank-maliyyə sektorunun üzərinə
böyük məsuliyyət düşür. Banklar real
sektorun maliyyə resurslarına yaranan ehtiyaclarını təmin
etməlidirlər. Həmçinin, ölkə
banklarının risk menecmenti real sektorun tələblərini ətraflı
öyrənməli və müvafiq qiymətləndirmə
aparmalıdır. İndiki durumda heç bir vəchlə real
sektorun problemlərindən uzaqda durmaq olmaz. Eyni zamanda, banklar
yaranan çətinlikləri maliyyə resursları
hesabına bərpa etməyə
çalışmalıdırlar. Təbii ki, bu zaman maliyyə
resursları daha aşağı faizlə və daha uzun
müddətə müəyyənləşdirilməli,
bankların kredit siyasəti şəraitə
uyğunlaşdırılmalıdır. Kreditləşmə
bankların fəaliyyətinin mühüm istiqamətini təşkil
etdiyindən onun dayandırılması bankların aqibətinə
çox ağır zərbə olardı. Buna görə də
ölkənin bank sektorunda kredit dövriyyəsi heç vaxt
dayandırılmamışdır və bu barədə
dolaşan söz-söhbətlərin əsası yoxdur. Hazırda
bankların kredit portfeli 43 faiz artaraq 6,5 milyard manata
çatmışdır. Təkcə son vaxtlar banklar tərəfindən
389 milyon manat məbləğində yeni kreditlər
verilmişdir və bu proses normal qaydada davam etdirilir. O başqa
məsələ ki, indiki şəraitdə kreditləşməyə
daha konservativ yanaşma zərurəti yaranmışdır və
banklar kredit verərkən daha ehtiyatlı davranırlar. Belə
ehtiyat tədbirləri bankların öhdəliklərinin
icrasını yaxşılaşdırmaq, kredit riskini azaltmaq
məqsədilə həyata keçirilir. Xatırladım ki,
hazırda dünyanı çalxalayan qlobal maliyyə
böhranı öz başlanğıcını məhz riski
çox olan ipoteka kreditlərindən
götürmüşdür.
Əhalinin banklara
qoyduqları əmanətlərin taleyi ilə bağlı
yaşanan gərginlik isə başadüşüləndir. Bu,
çox həssas məsələdir. İnsanlar zəhmət
hesabına qazandıqları, qənaət etdikləri vəsaitlərini
gələcəklərinin təminatı naminə banklarda
yerləşdirmişlər. Həmin əmanətlərin
taleyinin guya şübhə altında qaldığı barədə
yayılan şaiələr, təbii ki, cəmiyyətdə
müəyyən gərginlik yaradır. Nəticədə son
vaxtlar bəzi insanlar öz əmanətlərini banklardan geri
götürməyə başlamışlar. Halbuki belə
ajiotaja heç bir real səbəb yoxdur. Hazırda Azərbaycanın
bank sektorunda likvidlik problemi yaşanmır. Bank aktivlərinin təxminən
23 faizi likvid vəsaitlərdir ki, bu da bütövlükdə
ölkə banklarına qoyulan əmanətləri qaytarmaq
üçün yetərli həcmdir. Aparılan təhlillər
göstərir ki, hətta bütün əmanətçilər
eyni gündə əmanətlərini geri götürmək
istəsələr belə, ölkənin bankları həmin əmanətləri
yaradılmış resurslar hesabına ödəmək
iqtidarındadır.
Etibar ƏLİYEV,
iqtisad elmləri namizədi
Azərbaycan.-2008.-18 dekabr.-S.1-3.