Elmi-intellektual inkişafı təmin edən lider
Azərbaycanda
demokratiyanın təntənəsi kimi tarixilik qazanmış
2008-ci ilin 15 oktyabr seçkiləri respublikamızın
ictimai-siyasi, iqtisadi və mənəvi həyatında keyfiyyətcə
yeni inkişaf mərhələsinin əsasını qoymuş,
xalqın azad siyasi iradəsini, mövcud siyasi kursa dərin
ictimai inamı özündə əks etdirmişdir. Ötən
müddətdə respublikada sürətli sosial-iqtisadi, mənəvi
və elmi-intellektual inkişafa etibarlı zəmin
formalaşdıran, ictimai-siyasi sabitliyi daha da möhkəmləndirən,
qlobal enerji layihələrinin təminatçısına
çevrilən, ölkənin beynəlxalq arenada nüfuz və
mövqelərini möhkəmləndirən cənab İlham Əliyevin
son seçkilərdəki möhtəşəm qələbəsi
xalqımızın təkamülə əsaslanan demokratik
inkişaf tərəfdarı olduğunu, konkret planlara malik
çevik komandaya güvəndiyini bir daha təsdiqləmişdir.
Müstəqil Azərbaycanın
son illərdə ciddi iqtisadi uğurlara imza atması, ümumi
daxili məhsulun artım tempinə görə dünyada lider
mövqelərini qoruyub saxlaması, regional layihələrin
gerçəkləşməsində əsas söz sahibi kimi
çıxış etməsi məhz dövlət idarəçiliyinin
uzun illər ərzində formalaşmış, təcrübədən
uğurla çıxmış təkmil mexanizmlər əsasında
həyata keçirilməsi nəticəsində mümkün
olmuşdur. Ümummilli liderin ciddi elmi təməllərə
söykənən inkişaf strategiyasının inamla davam
etdirilməsi qısa müddətdə Azərbaycanı MDB məkanında
ən sürətlə inkişaf edən, sabit və qüdrətli
dövlətə çevirmişdir.
Azərbaycan Prezidentinin
oktyabrın 24-də keçirilmiş təntənəli
andiçmə mərasimi respublikanın son beş ildə keçdiyi
inkişaf yolunun uğurlarını bir daha qabarıq üzə
çıxarmaqla yanaşı, cənab İlham Əliyevin
çoxşaxəli vətənpərvər siyasətində
xalqa layiqli xidmət məramının ön planda
dayandığını təsdiqləmişdir. Dövlət
başçısı respublikanın davamlı
inkişafı naminə bütün zəruri tədbirlərin
həyata keçiriləcəyini vurğulamış, Azərbaycanın
yaxın perspektivdə qüdrətli və müasir,
inkişaf etmiş dövlətə çevriləcəyinə
inamını ifadə etmişdir: "Bizim siyasətimiz
açıqdır, aydındır. Bir daha demək istəyirəm
ki, bu siyasətin əsas təməl prinsipləri Azərbaycan
dövlətinin milli maraqlarının qorunmasıdır və
bu işdə biz böyük uğurlara nail ola bilmişik.
Bizim bütün siyasətimiz, bütün siyasi
addımlarımız bir məqsədi güdür. Bu da Azərbaycanın
möhkəmlənməsi, güclü iqtisadi potensialın
yaradılması, siyasi islahatların dərinləşməsi
və Azərbaycan xalqının təhlükəsizlik şəraitində,
rifah içində yaşamasıdır".
Dövlət
başçısı İlham Əliyev son beş ildə
ölkə həyatının bir çox strateji əhəmiyyətli
sahələri kimi, təhsilə, elmə də xüsusi
qayğı ilə yanaşmış, bu sahələrdə
yeni dövrün tələbləri ilə səsləşən
islahatların həyata keçirilməsini təmin
etmişdir. 2003-cü ildən dövlət büdcəsi vəsaitlərinin
ilbəil əhəmiyyətli dərəcədə
artımı elm və təhsil sahəsində məhz maliyyə
çatışmazlığı səbəbindən uzun illərdən
bəri yığılıb qalmış bir çox problemlərin
məhz hazırkı mərhələdə həlli məsələsini
aktuallaşdırmış, təhsilə dövlət
investisiyalarının həcmcə artımını təmin
etmişdir. 2003-cü ildən təhsilə ayrılan illik
büdcənin artım dinamikası da bu sahənin
inkişafı ilə bağlı kifayət qədər
dolğun təsəvvür formalaşdırır: 2003-cü
ildə təhsilə 243 milyon, 2007-ci ildə 758 milyon manat
ayrılmışdısa, 2008-ci ildə bu rəqəm 1,1
milyard manata yüksəlmişdir. Elmin inkişafına yönəldilən
xərclər 2003-cü ildə 16,6 milyon manat təşkil
edirdisə, 2008-ci ildə bu rəqəm 64 milyon manata yüksəlmişdir.
Təhsilin səviyyəsini
müasir standartlara uyğunlaşdırmaq, ali və orta məktəblərdə
tədrisin keyfiyyətinin monitorinqini həyata keçirmək,
təhsil sahəsində mövcud problemləri
vaxtaşırı təhlil edərək müvafiq tədbirlərin
görülməsinə nail olmaq məqsədilə dövlət
başçısı İlham Əliyev hələ 30 may
2005-ci il tarixdə "Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında təhsil üzrə xüsusi
komissiyanın yaradılması haqqında" sərəncam
imzalamışdır. Komissiya təhsilin strateji inkişaf
istiqamətləri ilə bağlı təkliflər verir,
fundamental islahatların həyata keçirilməsi mexanizmlərini
irəli sürür.
Azərbaycan Prezidentinin 31
yanvar 2008-ci il tarixli "Azərbaycan Respublikasının ali təhsil
müəssisələrinin Avropa ali təhsil məkanına
inteqrasiyası ilə bağlı bəzi tədbirlər
haqqında" sərəncam da ölkə təhsilinin
Avratlantik məkana inteqrasiyası baxımından mühüm
əhəmiyyətə malikdir. Sərəncamda qeyd
olunduğu kimi, 2001-ci ildən etibarən Azərbaycan
Respublikasının Avropa Şurasına üzv olması, habelə
respublikanın dünyada analoqu olmayan iqtisadi inkişaf tempi
ümumavropa təhsil məkanına inteqrasiya proseslərinin
daha da sürətləndirilməsini və bu sahədə həyata
keçirilən işlərin intensivləşdirilməsini tələb
edir.
Ötən müddətdə
keçmiş ittifaq dövründə inşa edilən və
müasir tələblərə cavab verməyən məktəblərin
təmiri və bərpası, yenidənqurulması da ilk
növbədə təhsilin forma və məzmunca təkmilləşdirilməsi
zərurətindən irəli gəlmişdir. Bu problemin həlli
- məktəblərdə əsaslı təmir-tikinti işlərinin
aparılması, müasir tipli yeni təhsil ocaqlarının
tikilib istifadəyə verilməsi hələ 11 fevral
2004-cü il tarixli Azərbaycan Respublikası
regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı (2004-2008-ci illər)
Dövlət Proqramında əksini tapmışdır. Eyni
zamanda "Azərbaycan Respublikasında ümumtəhsil məktəblərinin
avadanlıqlarla təmin olunmasına dair İnkişaf
Proqramı (2005-2009-cu illər)" bu sahədə təxirəsalınmaz
tədbirlərin həyata keçirilməsini təmin
etmişdir. Bu proqramlar əsasında həyata keçirilən
ardıcıl tədbirlər nəticəsində
respublikanın bütün bölgələrində yeni məktəblərin
tikintisi, təmiri və yenidənqurulması prosesi geniş
vüsət almışdır. Mübaliğəsiz demək
olar ki, qısa müddətdə 1600-dək yeni məktəb
binasının tikilməsi çağdaş təhsil
sisteminin ən parlaq uğurlarından birinə
çevrilmişdir. İctimai statusda fəaliyyət göstərən
Heydər Əliyev Fondunun bu prosesdə yaxından
iştirakı, "Yeniləşən Azərbaycana yeni məktəb"
və "Uşaq evləri və internat məktəbləri"
proqramları çərçivəsində 240-dək yeni məktəbin
inşa olunması da xüsusi vurğulanmalıdır.
Elmdə və təhsildə
innovasion yeniliklərin, kompüter və informasiya
texnologiyalarının geniş tətbiqi də hazırkı
"sürət əsri"ndə xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. Dövlət başçısı İlham Əliyev
hələ 2003-cü ilin dekabrında Cenevrə şəhərində
keçirilən ümumdünya sammitində
çıxış edərkən demişdir ki, Azərbaycanda
neftdən sonra prioritet sahə informasiya və kommunikasiya
texnologiyaları olmalıdır. Bu transformasiyanın əsasında
məhz Azərbaycanda güclü intellektual bazanın,
müasir biliklərə əsaslanan yeni tipli iqtisadi sistemin
formalaşdırılması, milli iqtisadiyyatın neft amilindən
asılılığının azaldılması məqsədi
dayanır.
Məktəblərin
kompüterləşdirilməsi, gənclərin virtual
dünyaya çıxışının təmini və
informasiya texnologiyaları ilə işləmək vərdişlərinə
yiyələnmələri üçün atılan məqsədyönlü
addımlar da məhz bu məqsədin gerçəkləşdirilməsinə
xidmət edir. 2004-cü il 21 avqust tarixdə "Azərbaycan
Respublikasında ümumtəhsil məktəblərinin
informasiya və kommunikasiya texnologiyaları ilə təminatı
Proqramının (2005-2007-ci illər) təsdiq edilməsi
haqqında" fərman imzalayan dövlət
başçısı İlham Əliyev gənclərin
müasir bilikləri və informasiya texnologiyalarını dərindən
mənimsəməsinə elmi-texniki zəmin
yaratmışdır. Bu proqramın 2005-2007-ci illərdə
uğurla həyata keçirilməsinin nəticəsidir ki,
hazırda orta ümumtəhsil məktəblərinin V-XI siniflərində
hər 29 şagirdə 1 kompüter düşür. Halbuki
2003-cü ildə 1000 nəfərə cəmi 1 kompüter
düşürdü. 2008-ci il iyunun 10-da təsdiq edilmiş
"2008-2012-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında təhsil
sisteminin informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət
Proqramı" Azərbaycan Respublikasında müasir
informasiya və kommunikasiya texnologiyalarının geniş tətbiqi
yolu ilə vahid ümummilli təhsil mühitinin
yaradılması və əhalinin bütün təbəqələri
üçün keyfiyyətli təhsil almaq imkanlarının
təmin edilməsi məqsədinə xidmət etmişdir.
Ölkə rəhbərliyinin
kadr hazırlığına xüsusi diqqətlə
yanaşması da respublikada demokratik ölkələrin zəngin
təcrübəsinə əsaslanan mükəmməl,
çevik və mütərəqqi dövlət idarəçilik
sistemi formalaşdırmaq niyyətindən irəli gəlir.
Azərbaycan Prezidentinin 19 oktyabr 2006-cı il tarixli "Azərbaycan
gənclərinin xarici ölkələrdə təhsil
almasına dair Dövlət Proqramı haqqında" sərəncamı
da bu sahədə həyata keçirilən dövlət siyasətində
ardıcıllığın və sistemliliyin təmin
olunması məqsədi daşıyır. Dövlət
Proqramı məhz azərbaycanlı gənclərin müəyyən
elmi istiqamətlər üzrə dövlət hesabına
xaricdə təhsil almalarını nəzərdə tutur. Sərəncam
əsasında "2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı" hazırlanaraq Azərbaycan Prezidentinin 16 aprel
2007-ci il tarixli sərəncamı ilə təsdiq
olunmuşdur.
Dövlət
başçısının 5 sentyabr 2007-ci il tarixli
"2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı"nın 2007-2008-ci tədris ilində maliyyələşdirilməsi
haqqında" Sərəncamına əsasən, 2007-2008-ci tədris
ilində Azərbaycan gənclərinin Amerika Birləşmiş
Ştatları, Almaniya, Cənubi Koreya, Fransa, İngiltərə,
İspaniya, Rusiya, Türkiyə və digər ölkələrdə
təhsil almalarını təmin etmək məqsədilə
Azərbaycan Respublikasının 2007-ci il dövlət büdcəsində
nəzərdə tutulmuş Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin Ehtiyat Fondundan Azərbaycan Respublikasının Təhsil
Nazirliyinə 2,2 milyon (iki milyon iki yüz min) manat məbləğində
vəsait ayrılmışdır.
Ötən beş ildə
elmi inkişafın təmin edilməsi, bu sahədə həllini
gözləyən problemlərin çözümü də
xüsusi diqqət mərkəzində olmuşdur. Bu diqqət
və qayğının nəticəsi olaraq Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyası hazırda özünün yeni
inkişaf mərhələsinə qədəm qoymuşdur.
Elmin, təhsilin inkişafı üçün dövlət
büdcəsində nəzərdə tutulan vəsaitlərin
ildən-ilə artırılması, bu sahədə
çalışan müəllimlərin əmək
haqlarında, tələbə, magistr və aspirantların təqaüdlərində
özünü göstərən əsaslı artımlar,
habelə məktəblərin dərsliklərlə pulsuz təminatı
dövlət rəhbərinin bu əhəmiyyətli sahəyə
diqqət və qayğısının bariz ifadəsidir.
Azərbaycan Prezidentinin
"Alimlik dərəcələrinə görə vəzifə
maaşlarına əlavələrin artırılması
haqqında" 16 aprel 2004-cü il tarixli sərəncamına
uyğun olaraq Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası sistemində,
elmi-tədqiqat və təhsil müəssisələrində,
habelə digər sahələrdə çalışan
işçilərin elmlər doktoru və elmlər namizədi
alimlik dərəcələrinə görə vahid tarif cədvəli
üzrə vəzifə maaşlarına müəyyən
edilmiş əlavələrin məbləği 2004-cü ilin
iyulundan artırılmışdır. Prezident İlham Əliyevin
2004-cü il 19 aprel tarixli "Aspirantlara, ali, orta ixtisas və
peşə məktəblərinin və peşə liseylərinin
tələbələrinə və şagirdlərinə verilən
təqaüdlərin artırılması haqqında" sərəncamı
yetişməkdə olan gənc nəslin intellektual
potensialını yüksəltmək, onların elmə olan
marağını daha da gücləndirmək məqsədi
daşımışdır.
Elmlər Akademiyasının
60 illik yubileyi ilə əlaqədar dövlət başçısının
xüsusi sərəncamlar imzalaması və görkəmli
elm xadimlərini yüksək dövlət mükafatları ilə
təltif etməsi, bir sıra alimlərə elmi adların,
prezident təqaüdünün və mənzillərin verilməsi
cənab İlham Əliyevin bu sahəyə yüksək
qayğısını əyani surətdə əks etdirir.
2005-ci ilin dekabrında Akademiyanın 60 illik yubiley mərasimində
çıxış edən dövlət
başçısı ulu öndər Heydər Əliyevin əsasını
qoyduğu mütərəqqi ənənələrinə
sadiq qalacağını bir daha bəyan etmişdir: "Mən
çox şadam ki, bu bayramda sizinlə birlikdəyəm.
Çalışacağam ki, akademiyanın inkişafında
bundan sonra da öz əməyimi əsirgəməyim. Mən
bir daha demək istəyirəm, bu, qəti fikrimdir ki, hər
bir ölkənin normal inkişafı üçün ilk
növbədə, bilik, savad, elmin inkişafı
lazımdır".
Hər bir vədini əməli
işi ilə doğruldan dövlət başçısı
İlham Əliyev 2007-ci ilin əvvəllərindən
başlayaraq elm xadimlərinin sosial vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması məqsədilə bir
sıra sərəncamlar imzalamışdır. Dövlət
başçısının 23 yanvar 2007-ci il tarixdə
imzaladığı sərəncamla AMEA sistemində
çalışan vətəndaşların məvacibləri
50 faiz qaldırılmış, eləcə də fevral
ayının 1-dən aspirantların təqaüdündə əsaslı
artım baş vermişdir. Cənab İlham Əliyevin 18
aprel 2007-ci il tarixdə imzaladığı daha bir sərəncamla
AMEA-nın həqiqi üzvlərinin aylıq rütbə
maaşı 1000 manat, müxbir üzvlərin aylıq rütbə
maaşları isə 700 manat civarında müəyyənləşdirilmişdir.
Bununla belə, cənab İlham Əliyev hesab edir ki, elm
adamlarının hazırkı məvacibi ümumən qənaətbəxş
sayıla bilməz və ölkənin iqtisadi imkanları artdıqca,
bu sahəyə göstərilən diqqət və
qayğı da artmalıdır. 2008-2009-cu dərs ili
qarşısında AMEA sistemində
çalışanların məvaciblərinin 25 faiz
artırılması da elmin inkişafı naminə həyata
keçirilən davamlı dövlət siyasətində
növbəti addımdır.
Azərbaycanın
inkişafının yeni keyfiyyət mərhələsində
elm xadimlərinin qarşısında bir sıra mühüm vəzifələr
dayanır. İqtisadi inkişafın elmi sütunlar üzərində
aparılması, ölkənin gələcək sosial-iqtisadi
inkişafı ilə bağlı elmi proqnozların irəli
sürülməsi, elmi-istehsalat təcrübələrinin
dövrün tələbləri səviyyəsində həyata
keçirilməsi dünya elminə inteqrasiyanın təmin
edilməsi baxımından son dərəcə vacibdir. Ölkədə
həyata keçirilən fundamental islahatların elmi
bazası möhkəmləndirilməli, iqtisadiyyatla elmin vəhdəti
innovasion yeniliklərin əsasına çevrilməlidir.
Dövlət qurumları, sənaye və kənd təsərrüfatı
müəssisələri, özəl şirkətlərlə
elmi-tədqiqat institutları arasında səmərəli əməkdaşlıq
münasibətlərinin qurulması, xüsusən də
informasiya və kommunikasiya texnologiyaları, ekologiya və
iqtisadi inkişaf sahələrində elmi potensiala geniş
istinad olunması respublikanın ümumi inkişaf
strategiyasının mahiyyətindən irəli gələn tələbdir.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin 10 aprel 2008-ci il tarixli "Azərbaycan
elmində islahatların aparılması ilə bağlı
Dövlət Komissiyasının yaradılması
haqqında" sərəncamı da məhz elmi sferada həllini
gözləyən bir sıra problemlərin həlli məqsədinə
xidmət edir. Sərəncamda uğurlarla yanaşı Azərbaycan
elminin hazırda üzləşdiyi bəzi problemlərə də
toxunulur və vurğulanır ki, Azərbaycanda ümumən
elmin maliyyələşmə mexanizmləri və elmi
işçilərin sosial təminatı məsələləri
hələlik günün tələbləri səviyyəsində
deyildir. Ölkədə aparıcı alimlər nəslinin
yaşlaşması və gənc nəslin elmə
axınının zəifləməsi elmdə kadr
potensialının aşağı düşməsi təhlükəsini
yaratmışdır. Mövcud vəziyyət ölkənin
inkişafının üstün istiqamətlərindən
olan elm sahəsində ən qısa zamanda islahatların
aparılması və bununla əlaqədar bir çox vəzifələrin
təxirə salınmadan sürətlə öz həllini
tapması zərurətini meydana
çıxarmışdır. Bütün bunlarla
yanaşı, sərəncamda Azərbaycan Respublikasında
elmi qurumların strukturunun müəyyənləşdirilməsi,
tədqiqatların müasir standartlar səviyyəsində
aparılması və maliyyələşdirilməsi, ölkənin
elmi kadr potensialının artırılması və onun
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi,
bütövlükdə elmin inkişafı üzrə milli
strategiyanın həyata keçirilməsi, Azərbaycan elminin
beynəlxalq elm məkanına inteqrasiyasının təmin
olunması məsələləri əksini
tapmışdır.
Yeni dövrdə elmin
inkişaf prioritetlərinin düzgün müəyyənləşdirilməsi,
bu sahədə mövcud problemlərin ardıcıl və
sistemli şəkildə aradan qaldırılması məqsədi
daşıyan mühüm bir sərəncamın
imzalanması göstərir ki, dövlət
başçısı İlham Əliyev elmi intibahı
müstəqil Azərbaycanın davamlı və sabit
inkişafının əsas meyarı, mühüm şərti
hesab edir. Elmə dövlət qayğısının ildən-ilə
artdığı hazırkı şəraitdə elmi-tədqiqatların
səviyyəsinin yüksəldilməsi, eləcə də
müdafiəsi keçirilmiş elmi işlərin
ekspertizasının lazımi səviyyədə həyata
keçirilməsi də qarşıda duran əsas məsələlərdən
biridir. Yüksək ixtisaslı elmi və elmi-pedaqoji
kadrların attestasiyası sahəsində dövlət siyasətini
həyata keçirən vahid dövlət orqanı olaraq Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Ali Attestasiya
Komissiyası (AAK) da fəaliyyətini yeni dövrün tələbləri
səviyyəsində qurmağa, dövlət
başçısının müəyyənləşdirdiyi
vəzifələrin reallaşdırılması prosesinə
töhfəsini verməyə çalışır.
Xatırlatmaq lazımdır
ki, AAK 1992-ci ildə Azərbaycan Respublikası Nazirlər
Kabineti yanında yaradılmış, həmin ilin 29
oktyabrında Nazirlər Kabineti tərəfindən "Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabineti yanında Ali Attestasiya
Komissiyası haqqında" və "Alimlik dərəcələri
və elmi adların verilməsi qaydaları haqqında"
müvəqqəti əsasnamələr qəbul olunmuşdur.
Ali Attestasiya Komissiyasının yüksək ixtisaslı elmi və
elmi-pedaqoji kadrların attestasiyasını aparan dövlət
orqanı kimi fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsinin
əsasını qoyan ümummilli lider Heydər Əliyev
özünəməxsus müdriklik və uzaqgörənliklə
onun cəmiyyətdəki yeri və rolunu da yüksək dəyərləndirmişdir.
Ulu öndərin 6 yanvar 1994-cü il tarixli fərmanı ilə
AAK bilavasitə Azərbaycan Respublikası Prezidentinə tabe
edilmiş, beləliklə, onun tam müstəqilliyi təmin
olunmuş, statusu yüksəlmişdir.
2003-cü ildə
ümummilli lider Heydər Əliyevin göstərişi əsasında
elmi və elmi-pedaqoji işçilərin attestasiyası sahəsində
yeni normativ-hüquqi aktlar işlənib hazırlanmış,
21 fevral 2003-cü il tarixli fərmanı ilə "Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Ali Attestasiya
Komissiyası haqqında" və "Alimlik dərəcələrinin
və elmi adların verilməsi qaydaları haqqında"
yeni əsasnamələr təsdiq edilmişdir. Bununla da
respublikada yüksək ixtisaslı elmi və elmi-pedaqoji
kadrların attestasiyası sahəsində dövlət siyasətini
həyata keçirən, onların respublikanın tələbatına
uyğun olaraq hazırlanmasında və səmərəli
istifadə olunmasında, habelə elmin, texnikanın, mədəniyyətin
və incəsənətin inkişaf perspektivlərinin müəyyənləşdirilməsində
iştirak edən dövlət orqanı kimi Ali Attestasiya
Komissiyasının fəaliyyəti elmin inkişafının
müasir tələblərinə cavab verərək daha
konkret və məqsədyönlü xarakter
almışdır. Yeni əsasnamələrin və
normativ-hüquqi aktların qəbulundan sonra AAK elmin,
texnikanın, təhsilin, mədəniyyətin və incəsənətin
bütün sahələri üzrə alimlik dərəcələrinin
(elmlər namizədi, elmlər doktoru) və elmi adların
(dosent və professor) verilməsi ilə bağlı elmi müəssisələrdən
və ali məktəblərdən daxil olan attestasiya işlərinin
ekspertizasını daha yüksək keyfiyyətlə həyata
keçirmişdir.
İctimai münasibətlər
sistemi inkişaf etdikcə, təbii olaraq hər bir qanunun,
normativ-hüquqi aktın, əsasnamənin təkmilləşdirilməsi
və yeni dövrün tələblərinə uyğun
müasirləşdirilməsinə ehtiyac yaranır. Azərbaycan
Prezidenti cənab İlham Əliyevin 2008-ci il 5 iyun tarixli
"Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2003-cü il 21 fevral
tarixli 857 nömrəli fərmanı ilə təsdiq
edilmiş "Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Ali Attestasiya Komissiyası haqqında əsasnamə"yə
və "Alimlik dərəcələrinin və elmi
adların verilməsi qaydaları haqqında əsasnamə"yə
əlavələr və dəyişikliklər edilməsi barədə"
fərmanı da məhz yeni dövrün tələblərindən
irəli gəlmişdir. Dövlət
başçısının bu fərmanı AAK-ın fəaliyyətinin
daha da təkmilləşməsinə, elmi işlərin
ekspertizasının daha yüksək səviyyədə və
keyfiyyətdə həyata keçirilməsinə imkan
yaratmışdır. Yeni əsasnamədə əksini
tapmış dəyişikliklərin əsas məqsədi,
eyni zamanda müdafiə olunan dissertasiyaların keyfiyyətini
yüksəltmək, alimlik dərəcələrinin və
elmi adların iddiaçılarına tələbkarlığı
artırmaqdır.
"Azərbaycan elmində
islahatların aparılması ilə bağlı Dövlət
Komissiyasının yaradılması haqqında" sərəncamda
da göstərildiyi kimi, hazırda elmi kadr potensialının
möhkəmləndirilməsi, eləcə də elmə səmimi
marağı olan gənclərin dövlət tərəfindən
hər cür qayğı ilə əhatə olunması
mühüm vəzifələr sırasındadır. Son illərdə
dövlət səviyyəsində elm adamlarına göstərilən
yüksək diqqətin nəticəsi olaraq elmi-tədqiqat
işlərinə maraq göstərən gənclərin
sayı əhəmiyyətli dərəcədə
artmışdır.
Müdafiəsi keçirilən
dissertasiyaların mövzu aktuallığının və
elmi yeniliklərinin arzuolunan səviyyəyə yüksəldilməsi
qarşıda duran ən mühüm məsələlərdən
biridir. Unutmamalıyıq ki, AAK bir qayda olaraq yekun nəticəyə
qiymət verir, elmi-tədqiqatların ekspertizasında isə
daha çox elmi-tədqiqat institutlarının və ali məktəblərin
elmi şuraları və yüksək ixtisaslı mütəxəssisləri
iştirak edirlər. Bu mənada, dissertasiyaların elmi cəhətdən
lazımi tələblərə cavab verməsi, keyfiyyətliliyi,
mövzu baxımından aktuallığı, ən
başlıcası, alimlik dərəcəsinə
iddiaçıların dərin biliyə, intellektə,
dünyagörüşünə malik olması AAK-a qədərki
mərhələlərdə - dissertasiya şuralarında
dürüst, obyektiv, şəffaf həllini tapmalıdır.
Azərbaycan elminin gələcək taleyi, kadr potensialı məhz
bu gün alimlik dərəcəsinə yiyələnən gənc
tədqiqatçılardan asılı olduğundan, bu məsələlərə
kifayət qədər ciddiliklə yanaşmaq lazımdır.
Son illərdə digər MDB
ölkələrində olduğu kimi, Azərbaycanda da
humanitar sahədə müdafiə olunan dissertasiyaların
sayının kəskin artması, fundamental elmlər sahəsində
isə əksinə, geriləmə müşahidə olunur.
Bu hal bütün sahələrdə yeniləşən Azərbaycanın
hazırkı dinamik sosial-iqtisadi inkişafı ilə
uzlaşmır. "Azərbaycan elmində islahatların
aparılması ilə bağlı Dövlət
Komissiyasının yaradılması haqqında" sərəncamda
haqlı olaraq vurğulanır ki, elmin ölkənin müasir
tələblərinə uyğun istiqamətləri hələ
də müəyyən olunmamışdır. Dünya elminə
sürətli inteqrasiyanın təmin edilməsi, istehsalatla
elmin səmərəli surətdə əlaqələndirilməsi,
habelə innovasiya resurslarının, nanotexnologiyaların
inkişafı baxımından fizika, riyaziyyat, neft-kimya və
informasiya texnologiyaları sahəsində elmi-tədqiqatlara
daha çox ehtiyac duyulur. Son illər respublika üzrə elmi
ixtira və kəşflərin sayının azalması da
fundamental elmlər sahəsində elmi-tədqiqatların
lazımi keyfiyyət və kəmiyyətdə
aparılmadığına dəlalət edir. Halbuki müasir
dövrdə ölkədə güclü insan
kapitalının formalaşdırılması
baxımından fundamental elmlərin inkişafı, bu sahədə
tədqiqatların yüksək elmi prinsiplər əsasında
aparılması daha məqsədəuyğundur.
Sərəncamda əksini
tapmış məsələlərdən biri də elmin
maliyyələşmə mexanizmlərinin müasir
dövrün tələblərinə cavab verməməsidir.
Bu baxımdan elmin maliyyələşməsinin səmərəliliyinin
artırılması, milli elmin qısa və orta müddətli
inkişafı prioritetləri əsasında elmə
ayrılacaq vəsaitlərin ünvanlı istifadəsinin, həmçinin
elmi fəaliyyətin nəticələri üzərində
lazımi nəzarətin təşkili üçün elmin
mövcud dövlət maliyyələşdirilməsi sistemində
əsaslı islahatların aparılması vacibliyi də
haqlı olaraq önə çəkilmişdir.
İnanırıq ki, fəaliyyətdə olan dövlət
komissiyası bu reallığı əsas tutaraq elmin maliyyələşdirilməsinin
dövrlə səsləşən daha faydalı və səmərəli
sxemlərini təklif edəcəkdir. Təklif olunan mexanizmin
nəticəsi olaraq elmə ayrılan vəsaitlər daha
çox praktik səmərə verəcək, beynəlxalq səviyyədə
patentlərə layiq görüləcək elmi yeniliklərin
tətbiqinə yönəldilməlidir. Eyni zamanda AMEA
faydalı elmi-tədqiqatların maliyyələşdirilməsində
qrantların ayrılması praktikasından da istifadə edə
bilər.
Mühüm məsələlərdən
biri də elmin təhsillə
bağlılığının təmin olunmasıdır.
İnkişaf etmiş ölkələrdə əsrlər
boyu ali təhsil ocaqları nəzdində elmi-tədqiqat
müəssisələri (laboratoriyalar, elmi mərkəzlər,
elmi-tədqiqat institutları) fəaliyyət göstərirlər.
Magistraturada təhsil alanlar həmin müəssisələrdə
elmi işlə məşğul olur və magistraturanı
bitirərkən elmi dərəcə ("Master Degree")
qazanırlar. Yəni magistratura elmi fəaliyyətin ilkin mərhələsi
sayılır, "master" elmi dərəcəsi elmdə
ilkin elmi dərəcə kimi qəbul olunur. "Master" dərəcə
sahibləri daha yüksək elmi dərəcə qazanmaq
üçün universitetlərin nəzdində olan elmi-tədqiqat
müəssisələrində elmi fəaliyyətlərini
davam etdirirlər. Elmin təhsillə
bağlılığının möhkəmlənməsi həmin
ölkələrin davamlı və sabit inkişafına əsaslı
zəmin yaradır.
Azərbaycan təhsili
hazırda Bolonya sisteminə qoşulmuş, ikipilləli
(bakalavratura və magistratura) ali təhsil sistemi tətbiq
edilmişdir. Bu işdə Bolonya sisteminə zahiri
oxşarlıqlar olsa da, mahiyyət etibarilə fərq də
qalmaqdadır. Bu fərq ondan ibarətdir ki, magistratura təhsili
bakalavratura təhsilindən əhəmiyyətli dərəcə
seçilmir. Bunun əsas səbəblərindən biri də
universitetlərin əksəriyyətinin nəzdində elmi-tədqiqat
müəssisələrinin olmamasıdır. Magistratura pilləsi
üzrə kadr hazırlığı yalnız xüsusi kadr
potensialı, maddi-texniki bazası, elmi məktəbi olan
universitetlərdə aparılmalıdır. Hazırda bir
çox universitetlərdə mövcud olan elmi laboratoriyalar
müasir dövrün tələblərinə cavab vermir. Bu
sahədə vəziyyəti düzəltmək
üçün ya universitetlərin nəzdində elmi-tədqiqat
müəssisələri yaradılmalı (yaxud mövcud
elmi-tədqiqat institutları universitetlərin tabeliyinə
verilməli), ya da elmi-tədqiqat institutlarının nəzdində
- ilk növbədə Milli Elmlər Akademiyasının
institutlarında magistratura açılmalıdır. Fikrimizcə,
hər iki imkandan istifadə edilməsi elmi inkişafın təmini
baxımından səmərəli nəticələr verə
bilər.
Nəhayət, islahatların
aparılmasında elmin hüquqi bazasının
yaradılması da vacib məsələlərdən biri kimi
qarşımızda durur. Hazırkı mərhələdə
elm sahəsində vahid dövlət siyasətinin hüquqi tənzimlənməsini
effektiv şəkildə həyata keçirmək,
qarşıda duran strateji hədəfləri gerçəkləşdirmək
baxımından "Elm haqqında" Azərbaycan Respublikası
Qanununun qəbuluna ehtiyac yaranmışdır. Azərbaycanın
elmi ictimaiyyətinin yaxından iştirakı ilə belə
bir qanun hazırlanmalı, elmi sahədə hər bir yenilik, səmərəli
rəy və təkliflər sənəddə konkret əksini
tapmalıdır.
Müasir dünyada ölkələr
arasında iqtisadi və siyasi müstəvidə rəqabətə
tab gətirmək üçün, ilk növbədə, elmə,
təhsilə, informasiya texnologiyalarına arxalanmaq
lazımdır. Əminliklə deyə bilərik ki, Azərbaycan
Prezidenti cənab İlham Əliyevin elmin və təhsilin
problemlərinin həlli, dünya elminə və təhsilinə
inteqrasiyanın sürətləndirilməsi istiqamətində
həyata keçirdiyi strategiya əldə edilmiş
uğurların davamlılığına ən etibarlı zəmindir.
Azərbaycanda inamla həyata keçirilən tədbirlər
göstərir ki, respublikamız yaxın gələcəkdə
dayanıqlı iqtisadi inkişaf tempini heç də neft-qaz gəlirləri
hesabına deyil, məhz bilik, müasir informasiya
texnologiyaları, elmtutumlu sahələrin dinamik
inkişafı, güclü insan kapitalının
formalaşması sayəsində təmin edəcəkdir.
Arif MEHDİYEV,
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin yanında
Ali Attestasiya Komissiyasının sədri, akademik
Azərbaycan.-2008.-19 dekabr.-S.2.