İlham Əliyev hər bir vətəndaşın
Prezidenti olmağı bacardı
Sürətli sosial-iqtisadi yüksəliş,
demokratik inkişaf tarixində mühüm hadisələrlə
əlamətdar olan 2008-ci il başa çatmaq üzrədir.
Bu il ərzində əldə edilən nailiyyətlər Heydər
Əliyev tərəfindən əsası qoyulan milli
inkişaf strategiyasının töhfələri olmaqla
yanaşı, perspektivdə daha uğurlu və genişmiqyaslı
inkişaf təmayülünə də zəmin yaratdı.
Cari ilin ən önəmli hadisəsi kimi qəbul edilən
prezident seçkiləri isə həm Heydər Əliyev
siyasi xəttinin, həm də Prezident İlham Əliyev
faktorunun cəmiyyətdə alternativsiz siyasi güc
olduğunu növbəti dəfə təsdiqlədi. Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin İcra Aparatının
İctimai-siyasi məsələlər şöbəsinin
müdiri Əli HƏSƏNOV da APA-ya müsahibəsində
2008-ci ilin yüksək inkişaf səviyyəsini dövlət
başçısının qarşıda duran vəzifələrə
praqmatik yanaşmasının, müasirlik, novatorluq, qətiyyətlilik
və prinsipiallıq kimi xüsusiyyətlərlə şərtlənən
fəaliyyətinin məntiqi nəticəsi kimi səciyyələndirib.
- Artıq başa
çatmaqda olan 2008-ci ili dəyərləndirərkən, ilk
növbədə, hansı məsələlərə diqqət
yetirərdiniz?
- 2008-ci il Azərbaycanın inkişafında əlamətdar hadisələrin, böyük nailiyyətlərin zənginliyi ilə yadda qaldı. Əlbəttə, prezident seçkiləri ilin ən mühüm hadisəsi oldu. Lakin, ilk növbədə, ölkədəki sosial-iqtisadi inkişaf istiqamətində həyata keçirilmiş ardıcıl tədbirləri qeyd etmək istərdim. İqtisadiyyatın şaxələndirilməsi, qeyri-neft sektorunun inkişaf etdirilməsi, regionların hərtərəfli dirçəldilməsinə yönəldilmiş məqsədyönlü tədbirlərin davam etdirilməsi, əhalinin rifah halının yaxşılaşdırılması, enerji və ərzaq təhlükəsizliyinin təmin olunması və digər mühüm məsələlər 2008-ci ildə Azərbaycanın sosial-iqtisadi inkişafının prioritet istiqamətləri olub. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin real proqram və layihələrdən ibarət sosial-iqtisadi tərəqqi konsepsiyasının uğurla həyata keçirilməsi ölkəmizin hərtərəfli inkişafını şərtləndirən əsas faktor kimi çıxış edir.
Bu il həm də cənab İlham Əliyevin prezidentlik fəaliyyətinin 5 ili tamam oldu. 2003-2008-ci illər Azərbaycanın sürətli sosial-iqtisadi və demokratik inkişafı, cəmiyyətin yeniləşməsi, müasirləşməsi və keyfiyyətcə yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoyduğu dövr kimi yadda qaldı. Prezident müasir dövrdə qloballaşmanın çağırışlarına cavab olaraq ölkənin inkişaf konsepsiyasına yeni yanaşma nümayiş etdirdi, müasir sosial-iqtisadi infrastrukturun formalaşdırılması, demokratik dəyərlərin möhkəmləndirilməsi yolu ilə Azərbaycanın daha yüksək inkişaf mərhələsinə transformasiyasını sürətləndirdi.
Azərbaycanın dinamik, hərtərəfli inkişafı öz-özünə, inert şəkildə baş verən proses kimi qəbul edilməməlidir. Birincisi, ölkənin ümumi inkişaf konsepsiyası, strateji hədəflər müəyyənləşdirilib, ikincisi, hər bir sahə üzrə elmi əsaslara malik proqram və layihələr işlənib hazırlanıb, üçüncüsü, onların həyata keçirilməsinə ciddi nəzarət olunub. Məhz bunun nəticəsidir ki, bütün proqram və layihələr uğurla icra edilib, başa çatdırılıb. Bu illər ərzində diqqətdən kənarda qalan sahə, sosial təbəqə olmayıb. Dövlət başçısı, ümumilikdə, cəmiyyətin rifahına xidmət etməklə, söz verdiyi kimi, hər bir vətəndaşın Prezidenti olmağı bacarıb. 2008-ci ildə müşahidə olunan yüksək inkişaf səviyyəsi dövlət başçısının qarşıda duran vəzifələrə praqmatik yanaşmasının, müasirlik, novatorluq, qətiyyətlilik və prinsipiallıq kimi xüsusiyyətlərlə şərtlənən fəaliyyətinin məntiqi nəticəsidir.
2008-ci ilin iqtisadi yekunlarını daha aydın təsəvvür etmək üçün onları 2003-cü illə müqayisəli şəkildə nəzərdən keçirmək lazımdır. İlk növbədə qeyd edilməlidir ki, 2003-cü ildən sonrakı dövrdə Azərbaycan iqtisadi inkişaf baxımından dünyada analoqu olmayan sıçrayış etdi və təbii olaraq dünya ölkələri arasında lider mövqeyə çıxdı. 2008-ci ilin icmal büdcəsinin 2003-cü illə müqayisədə 10 dəfədən çox artaraq 16 milyard dollara çatdırılması ölkəmizin iqtisadi potensialının artmasının əyani təzahürüdür. Eyni zamanda, 2003-2008-ci illərdə ümumi daxili məhsul və sənaye istehsalı 2,7 dəfə artıb, adambaşına düşən ümumi daxili məhsulun həcmi 5800 dollar təşkil edib. Ölkənin valyuta ehtiyatı 20 milyard dollara çatıb. Bütün bunlar Azərbaycanın iqtisadi qüdrətinin artdığını göstərən şərtlərdir.
- 2007-ci ildən başlayan enerji və ərzaq təhlükəsizliyi, habelə dünya iqtisadiyyatında müşahidə olunan dərin böhran Azərbaycan iqtisadiyyatına, əhalinin sosial durumuna necə təsir göstərir?
- 2007-2008-ci illərdə dünyada enerji və ərzaq təhlükəsizliyi məsələləri özünü olduqca kəskin büruzə verdi, həmçinin dünyada iqtisadi tənəzzül hətta inkişaf etmiş ölkələrin iqtisadiyyatını çətin vəziyyətə saldı. Lakin razılaşaq ki, Azərbaycan vətəndaşı bu problemlərin heç birini gündəlik həyatında hiss etmədi. Məsələn, enerji təhlükəsizliyi məsələsi ilə bağlı qeyd etməliyəm ki, hələ bu problem başlamazdan əvvəl Azərbaycanda 700 meqavat gücündə 8 yeni modul tipli elektrik stansiyası tikilib istifadəyə verildi. 2009-cu ilin birinci yarısına qədər isə yeni stansiyaların tikiləcəyi və onların gücünün 1000 meqavat olacağı proqnozlaşdırılır. Beləliklə, 1700 meqavat əlavə güc yaradılması Azərbaycanın enerji təhlükəsizliyinin təmin olunmasında mühüm şərtdir. Nəzərə alınmalıdır ki, Azərbaycan vaxtında həyata keçirilmiş məqsədyönlü tədbirlər nəticəsində təkcə özünü deyil, həm də bir sıra region ölkələrini çətin vəziyyətdən sığortalaya bilir.
Eynilə ərzaq təhlükəsizliyi məsələsi kəskinləşdiyi dövrdə xüsusi dövlət proqramı qəbul edildi. "Aqrolizinq"in, aqroservislərin yaradılması, fermerlərə güzəştli şərtlərlə gübrə və yanacağın verilməsi, son beş il ərzində Azərbaycana dövlət xətti ilə 7 min kənd təsərrüfatı texnikası - traktorlar, kombaynlar, digər texnikaların gətirilməsi və icarə əsaslarla fermerlərə paylanması ərzaq təhlükəsizliyinin təmin edilməsi üçün preventiv tədbirlər oldu. Həmçinin anbarlar tikildi, taxıl istehsalı üçün lazım olan əlavə tədbirlər görüldü, habelə fermerlərə xarici ölkələrdən cins mal-qaranın alınması üçün sistemli tədbirlər həyata keçirildi və keçirilir. Bütün bunlar 2008-ci ildə kənd təsərrüfatı istehsalının 8,3 faiz artmasına imkan yaratdı, həmçinin bu il taxıl istehsalı 400 min ton artdı.
Ümumdünya iqtisadi böhranına gəldikdə, hətta inkişaf etmiş ölkələrin iqtisadiyyatında resessiya, staqnasiya kimi meyillər gücləndiyi halda, Azərbaycan iqtisadiyyatında artım tempi düşmədi. Çünki Azərbaycanda həyata keçirilən bütün tədbirlərin real əsasları, ən vacibi isə güclü maliyyə təminatı var. Azərbaycan inkişafın elə bir səviyyəsindədir ki, onun kənardan yardıma ehtiyacı yoxdur və ölkəmiz qarşılaşdığı problemlərin öhdəsindən öz gücü hesabına gəlmək iqtidarındadır.
- Bu il regionların sosial-iqtisadi inkişafı proqramının icra müddəti tamam olur. Proqramda qarşıya qoyulmuş məqsədlərə nail olmaq mümkün olubmu?
- Tamamilə. Həyata keçirilmiş tədbirlərin miqyası, həqiqətən də, heyrətamizdir. Əvvəla, Dövlət Proqramı təsdiq olunduqdan sonra Azərbaycan Prezidenti bütün bölgələrə dəfələrlə səfərlər edib, proqramda nəzərdə tutulmuş vəzifələrin həyata keçirilməsi səviyyəsi ilə tanış olub, yerli hakimiyyət orqanlarının nümayəndələri, vətəndaşlarla görüşüb. Bunun nəticəsi olaraq dövlət başçısı ayrı-ayrı rayonların sosial-iqtisadi inkişafının sürətlənməsinə dair əlavə tədbirlər barədə 15 sərəncam imzalayıb. Həyata keçirilmiş tədbirlər nəticəsində rayonlarda çoxsaylı istehsal müəssisələri, iş yerləri yaradılıb, bölgələrin siması dəyişib, müasirləşib. Son beş il ərzində Azərbaycanda 750 min yeni iş yeri açılıb ki, bunun da 550 mindən çoxu daimidir. Üstəlik, yeni yaradılmış iş yerlərinin böyük əksəriyyəti bölgələrin payına düşür. 1600 yeni məktəb, 200-dən çox müasir standartlara uyğun tibb müəssisəsi tikilib istifadəyə verilib.
Qeyd edək ki, əhalinin kommunal problemlərinin həlli, xüsusilə də bu məsələ ilə bağlı regionlarda yaranmış çətinliklərin aradan qaldırılmasına böyük diqqət göstərilib. Hal-hazırda ölkə əhalisi davamlı elektrik enerjisi, su və qazla təmin edilir. Bu illər ərzində hətta sovet dövründə qazlaşdırılmamış ucqar kəndlər də təbii yanacaqla təmin olunub. Bunun da təbii səbəbləri var. Əgər 2003-cü ildə Azərbaycanda qaz hasilatı 5,5 milyard kubmetr idisə, 2008-ci ildə 26 milyard kubmetr qaz hasil olunub. Nəzərəçarpacaq artım 2008-ci ildə ölkə ərazisinin 84%-nin qazlaşdırılmasını mümkün etdi. Müqayisə üçün söyləyim ki, dünyanı qazla təmin edən Rusiyada bu rəqəm 50%-i keçmir. Son beş il ərzində 14 rayon yenidən qazla tam təchiz olunub. İrəliləyiş təkcə təminat məsələsində deyil, həm də kommunal xidmətlərin haqqının ödənilməsində müşahidə olundu. Yadınızdadırsa, bir neçə il əvvəl kommunal xidmətlərin tarifləri qaldırılanda müxalifət bunun ölkədə "sosial partlayış"la nəticələnəcəyini iddia edirdi. Lakin bu, baş vermədi. Vətəndaşları kommunal xidmətlərlə təmin etmək dövlətin borcudur, lakin vətəndaş da istifadə etdiyi xidmətlərin haqqını ödəməyə borcludur. Üstəlik, həmin dövrdə qiymətlər artırılanda onların dünyada olan səviyyəsi ilə əhalinin real ödəmə qabiliyyəti uzlaşdırılmışdı. Əldə olunmuş əlavə vəsait isə yenə də müxtəlif sosial ödəmələr vasitəsilə əhaliyə qaytarılır.
Artıq Azərbaycan Prezidentinin göstərişi ilə 2009-2013-cü illəri əhatə edəcək yeni proqramın hazırlanmasına başlanıb. Yeni Dövlət Proqramı regionlarda mövcud potensialdan daha səmərəli istifadə etməklə qeyri-neft sektorunun, o cümlədən sənaye sahələrinin, kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalının və emalının, kommunal xidmət və digər infrastruktur obyektlərinin, yeni müəssisələrin yaradılması, eləcə də mövcud müəssisələrdə istehsal fəaliyyətinin gücləndirilməsi, informasiya texnologiyalarının tətbiqinin sürətləndirilməsi, sosial infrastrukturun müasirləşdirilməsi və s. üzrə qarşıdakı illərdə həyata keçiriləcək tədbirləri əhatə edəcək.
- Ötən dövrdə sosial sahədə hansı nəticələr əldə olunub?
- Azərbaycan Prezidenti həyata keçirilən bütün tədbirlərin son məqsədinin ölkə vətəndaşının rifah halının yaxşılaşması olduğunu dəfələrlə vurğulayıb və göründüyü kimi, insan amili dövlət başçısının həyata keçirdiyi siyasətin əsasını təşkil edib. Böyük maliyyə imkanlarının insan kapitalına - təhsilə, səhiyyəyə, infrastruktura, regional inkişafa yönəldilməsi sosial siyasətin vacib elementini təşkil edib. 2003-2008-ci illərdə Azərbaycanda minimum əməkhaqqı və minimum pensiya 8 dəfə artıb və hazırda 92 dollar təşkil edir. Orta əməkhaqqı 4 dəfə artaraq 335 dollara çatıb. Artıq 600 min nəfərə ünvanlı sosial yardım verilir. Orta hesabla hər ailəyə 122 dollar düşür. Hələ 2003-cü il prezident seçkiləri ərəfəsində cənab İlham Əliyev bəyan etmişdi ki, Azərbaycanda bir çadır şəhərciyi belə qalmayacaq, qaçqın və məcburi köçkünlər müasir qəsəbələrdə məskunlaşdırılacaqlar. Beləliklə, son beş il ərzində 12 çadır şəhərciyi ləğv edilib, 36 yeni qəsəbə salınıb, orada 47 min məcburi köçkün məskunlaşdırılıb. Bu qəsəbələrdə 34 məktəb, 24 tibb məntəqəsi tikilib. Məhz həyata keçirilmiş kompleks tədbirlərin nəticəsidir ki, 2003-cü ildə Azərbaycanda yoxsulluğun səviyyəsi 49 faiz olduğu halda, 2008-ci ilin əvvəlində 16 faiz təşkil edib. Azərbaycan Prezidenti dəfələrlə bəyan edib ki, onun əsas məqsədi Azərbaycanda yoxsulluğun tam ləğv edilməsinə nail olmaqdır.
Geridə qalmış illər, xüsusilə də 2008-ci il çoxsaylı infrastruktur layihələrinin həyata keçirilməsi ilə yadda qaldı. Həm yerli, həm də regional əhəmiyyətli nəqliyyat, kommunikasiya və digər sahələrdə indiyə kimi həlli mümkün olmayan problemlərin aradan qaldırılmasına başlandı. Tarixi əhəmiyyət kəsb edən Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu xəttinin tikintisi ilə bağlı Azərbaycan, Türkiyə və Gürcüstan arasında sazişə müvafiq olaraq ötən il dəmir yolunun Gürcüstan, bu ilin iyulunda isə Türkiyə hissəsinin təməlqoyma mərasimi keçirildi. Şərqlə Qərbi birləşdirən bu mühüm nəqliyyat xətti gələcəkdə həm Azərbaycana, həm də region ölkələrinə böyük dividendlər qazandıracaq.
Bakını üç sərhədlə birləşdirən, müasir standartlara uyğun Bakı-Rusiya, Bakı-İran, Bakı-Gürcüstan avtomobil yolları tikilir. Naxçıvan, Gəncə, Zaqatala və Lənkəranda 4 beynəlxalq aeroport istifadəyə verilib. Bakıda çoxsaylı körpü, yeraltı keçid tikilib, bəzilərinin tikintisi davam etdirilir. Böyük ekoloji proqram qəbul olunub, görülən tədbirlər nəticəsində artıq 10 minlərlə vətəndaş təmiz içməli su ilə təmin edilib, hal-hazırda Oğuz-Qəbələ-Bakı su kəməri, Samur-Abşeron su kanalı, Taxtakörpü su anbarı tikilməkdədir.
İnvestisiya siyasətində mühüm dəyişiklik baş verib, Azərbaycanda həyata keçirilən layihələrin ölkənin daxili imkanları hesabına maliyyələşdirilməsinə başlanıb. Həmçinin ilk dəfə olaraq Azərbaycan xarici ölkələrdə aktivlər əldə etməyə başlayıb, bu məqsədlə ARDNŞ Gürcüstanda yanacaqdoldurma məntəqələri açıb, Kulevi limanının modernləşdirilməsini başa çatdırıb, Türkiyənin kimya nəhəngi olan "Petkim" şirkətinin əsas səhmlərini alıb. Ümumilikdə, 2003-2008-ci illərdə Azərbaycan iqtisadiyyatına təxminən 44 milyard dollar investisiya qoyulub.
Azərbaycan elminin inkişaf etdirilməsi prioritet vəzifələrdən biri kimi müəyyənləşdirilib, dövlət başçısı Azərbaycan elminin inkişafı ilə bağlı xüsusi proqram təsdiq edib. Bu müddət ərzində elm adamlarının sosial təminatının yaxşılaşdırılması istiqamətində çoxsaylı tədbirlər həyata keçirilib, onların maaşları, alimlik dərəcəsinə görə aldıqları vəsait dəfələrlə artırılıb. Hətta tələbələrin təqaüdləri son beş il ərzində 15 dəfə artıb və indi bakalavr pilləsində yaxşı qiymətlərlə oxuyan tələbə ayda 67 dollar təqaüd alır.
Azərbaycan xalqının milli-mənəvi dəyərlərinin, mədəni irsinin qorunub saxlanması mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Bu günə kimi mədəniyyətlə bağlı məsələlərə 900 milyon dollar vəsait xərclənib, bütün tarixi binalar, muzeylər, teatrlar təmir olunub.
Bir məsələni də xüsusi vurğulamaq lazımdır ki, idmanın inkişafına dövlət səviyyəsində diqqət verilir, müasir idman infrastrukturu formalaşır. Həm Bakıda, həm də regionlarda idman meydançaları, kompleksləri tikilir, idmanla məşğul olmaq istəyən gənclər üçün lazımi şərait yaradılır. 2003-2008-ci illərdə 14 olimpiya idman kompleksi tikilib istifadəyə verilib, bütövlükdə onların sayı 19-a çatıb, 17 olimpiya idman kompleksinin tikintisi isə davam edir. Artıq Azərbaycan idmançıları nüfuzlu beynəlxalq turnirlərdə yüksək yerlər tuturlar. 2008-ci ildə Çində keçirilmiş Olimpiadada da Azərbaycan 10 idman növü üzrə 44 idmançı ilə təmsil olunub, 1 qızıl, 2 gümüş və 4 bürünc medal qazanılıb.
Göründüyü
kimi, 2008-ci il də daxil olmaqla son 5 ildə həyata
keçirilmiş tədbirlərin miqyası çox
genişdir. Təbii ki, bütün bunların həyata
keçirilməsində əsası ümummilli lider Heydər
Əliyev tərəfindən qoyulmuş Azərbaycanın
uğurlu neft strategiyası mühüm rol oynayıb. Əgər neft hasilatı
2003-cü ildə 15,4 milyon ton idisə, 2008-ci ildə 52 milyon
ton təşkil edib. Enerji resurslarının ixracının
şaxələndirilməsi uğurla həyata keçirilib,
hal-hazırda Azərbaycanın 7 neft-qaz kəməri var. Azərbaycan
artıq həm regionun, həm də Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
təminatında mühüm çəkiyə malik ölkə
statusunu qazanıb.
Təsadüfi deyil ki,
dünyanın bir çox analitik mərkəzləri,
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlar Azərbaycanın
sosial-iqtisadi inkişafını yüksək qiymətləndirməklə
yanaşı, həm də biznes mühitinin
liberallaşdırılması, sahibkarlar üçün
münasib şərait yaradılmasını xüsusi qeyd
ediblər. Misal üçün, Davos İqtisadi Forumunun
reytinq cədvəlində Azərbaycan rəqabət qabiliyyətinə
görə dünyada 66-cı yeri tutub. Dünya Bankı Doing
Business proqramının əsas göstəricilərinə
görə Azərbaycan dünyanın əksər ölkələrini
qabaqlayıb və 33-cü yeri tutub, həmçinin
dünyanın bir nömrəli islahatçı ölkəsi
elan edilib. Enerji resurslarının ixracından əldə
olunmuş gəlirlərlə bağlı şəffaflığın
təmin edilməsi BMT tərəfindən qeyd edilib və bu
nüfuzlu təşkilat Dövlət Neft Fondunu şəffaflığa
görə mükafatla təltif edib.
"Qodman Saks",
"Moodys İnvestors Service", "Fitch Ratings",
"Standart and Poors" kimi nüfuzlu beynəlxalq reytinq
agentliklərinin apardığı metodoloji
araşdırmalarda və qiymətləndirmə əmsallarında
respublikamız Avropanın inkişaf etmiş dövlətlərinin
reytinq göstəricilərinə yaxınlaşıb. Elə
bu ayın 16-da "Standart and Poors" reytinq agentliyi ilk dəfə
olaraq Azərbaycana "BB+" suveren uzunmüddətli kredit
reytinqi verdiyi barədə məlumat yayıb. Reytinq üzrə
proqnoz "sabit" olub. Hal-hazırda beynəlxalq maliyyə
sisteminin ağır böhran, dünya iqtisadiyyatının dərin
tənəzzül keçirməsinə və neftin qiymətinin
kəskin şəkildə aşağı düşməsinə
baxmayaraq, "Standart and Poors" tərəfindən Azərbaycana
verilmiş bu qiymət ölkə iqtisadiyyatının
böyük imkanlarını və
dayanıqlığını nümayiş etdirir. Qeyd etməliyik
ki, "Moodys İnvestors Service" beynəlxalq reytinq agentliyi
tərəfindən verilən kredit reytinqi "Bal",
"Fitch Ratings" beynəlxalq reytinq agentliyi tərəfindən
verilən kredit reytinqi isə "BB+" dir.
- 2008-ci ildə ictimai-siyasi
prosesləri necə xarakterizə edərdiniz? Hansı hadisələr
daha çox yadda qaldı?
- 2008-ci ildə vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu prioritet istiqamət olmaqla
ictimai-siyasi prosesləri şərtləndirən əsas
faktor kimi çıxış edib. Azərbaycan
qanunvericiliyinin beynəlxalq standartlara
uyğunlaşdırılması, qanunların tətbiqində
qarşıya çıxan problemlərin aradan
qaldırılması, əsas insan hüquq və
azadlıqlarının təminatı, vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının inkişaf etdirilməsi, seçki
prosesinin təkmilləşdirilməsi, eyni zamanda ölkədə
sabitliyin, vətəndaş həmrəyliyinin gücləndirilməsi
və digər məsələlərə xüsusi diqqət
ayrılıb.
Mübaliğəsiz,
prezident seçkiləri 2008-ci ildə ən mühüm hadisə
oldu. Azərbaycan vətəndaşları, seçicilər cənab
İlham Əliyevə tam etimadlarını ifadə edərək
onun yenidən Prezident seçilməsinə səs verdilər.
Əslində, bu təbii idi və hələ seçkilərdən
xeyli əvvəl həm ictimaiyyət, həm də ekspertlər
hesab edirdilər ki, Azərbaycanda cənab İlham Əliyevə
alternativ ola biləcək siyasətçi yoxdur. Bir tərəfdən,
İlham Əliyevin bu illər ərzində həyata
keçirdiyi siyasət, gördüyü işlər, Azərbaycanın
bugünkü müasir mənzərəsi, mövcud
reallıqlar, digər tərəfdən isə, dövlət
başçısının şəxsi xüsusiyyətləri,
müasir idarəçilik üslubu, peşəkar keyfiyyətləri
onun opponentlərinə heç bir şans qoymadı.
2008-ci il prezident seçkilərini
şərtləndirən mühüm bir məsələ
seçkilərin demokratik, beynəlxalq standartlara uyğun
keçirilməsi və bunun bütün dairələr tərəfindən
etiraf edilməsi oldu. Məlum olduğu kimi, seçkilər ərəfəsində
Azərbaycanın seçki qanunvericiliyinin təkmilləşdirilməsi
istiqamətində Avropa Şurası Venesiya Komissiyası ilə
birgə iş aparıldı. İrəli
sürülmüş təkliflərin böyük əksəriyyəti
nəzərə alındı və sonda qəbul olunmuş əlavə
və dəyişikliklər Seçki Məcəlləsini
daha da təkmilləşdirdi. Həmin ərəfədə qəbul
olunmuş "Sərbəst toplaşmaq azadlığı
haqqında" Qanun vətəndaşların toplaşmaq
hüququnu daha da genişləndirdi. Mərkəzi Seçki
Komissiyası seçkilərin qanuna uyğun təşkili ilə
bağlı genişmiqyaslı tədbirlər gördü,
mövcud problemlər yerində müəyyənləşdirilərək
aradan qaldırıldı. Seçkilərin demokratikliyini təmin
edən faktorlar arasında hakimiyyətin siyasi iradəsini
xüsusi qeyd etmək lazımdır. Təsadüfi deyil ki, əvvəlki
seçkilərdə müdaxilələrlə bağlı
bir neçə fakt müəyyənləşdirildiyi halda,
2008-ci il prezident seçkilərində nə yerli, nə də
beynəlxalq müşahidəçilər belə faktlar
müşahidə etmədilər. Yeri gəlmişkən,
builki seçkiləri 1200-dən artıq beynəlxalq
müşahidəçi, çoxsaylı müşahidə
missiyaları izlədi. Onların hamısı seçkilərin
demokratik keçirildiyinə dair rəylər verdi. Yerli QHT-lər
tərəfindən keçirilmiş "exit-poll" tədqiqatları
həm seçicilərin fəallığını, həm
də cənab İlham Əliyevin böyük
üstünlüklə qələbə
qazandığını təsdiq etdi.
2008-ci il prezident seçkiləri
həm də Azərbaycanın sürətli sosial-iqtisadi
inkişafı, cəmiyyət həyatının bütün
sahələrinin yeniləşməsi ilə şərtlənən
müasir siyasi mədəniyyətin bərqərar olduğunu
açıq nümayiş etdirdi. İlk dəfə olaraq Azərbaycanda
məğlub olmuş namizədlər öz məğlubiyyətlərini
etiraf etməklə yanaşı, həm də qalibi təbrik
etdilər. Digər tərəfdən, seçkilər cəmiyyətin
artıq radikallığı,
dağıdıcılığı, destruktiv fəaliyyəti
qəbul etmədiyini, ölkəmizdə siyasi qüvvələr
arasında sivil mübarizə metodlarının bərqərar
olduğunu göstərdi. Artıq radikal müxalifət
qüvvələrinin siyasi proseslərdən kənarlaşması,
yeni, konstruktiv müxalifətin formalaşması prosesləri
dərinləşib və yekun mərhələyə qədəm
qoyub. Bütün bunlar Azərbaycanda demokratiyanın, vətəndaş
cəmiyyətinin möhkəmlənməsini təsdiq edən
faktorlardır.
Azərbaycanda demokratiya
inkişafının elə bir mərhələsinə
çatıb ki, vətəndaş cəmiyyəti
institutları həyatımızın dəyişməz
atributuna, onların sərbəst fəaliyyəti isə
ölkədə azadlıqların göstəricisinə
çevrilib. Elə bir taleyüklü məsələ yoxdur
ki, orada QHT-lərin, medianın iştirakı görünməsin
və ya zəif müşahidə olunsun. Hakimiyyət
qanunları maksimum liberallaşdırmaqla bir tərəfdən,
vətəndaş cəmiyyəti institutlarının
inkişafını stimullaşdırır, digər tərəfdənsə,
onların sərbəst fəaliyyətinə şərait
yaratmaqla dövlətin idarəçiliyinə cəlb edir və
öz məsuliyyətini onlarla bölüşür. Bu
baxımdan respublikamızda "üçüncü
sektor"un fəaliyyətində şəffaflığın
təmin olunması da strateji vəzifələrdən biri kimi
önə çəkilirdi. Qeyri-hökumət təşkilatlarının
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu prosesində
müstəsna rolunu nəzərən alan Azərbaycan
Prezidenti onların dövlətlə əməkdaşlığının
təmin olunmasına xidmət edən ardıcıl tədbirlər
həyata keçirir. Prezident İlham Əliyevin 27 iyul 2007-ci
il tarixdə imzaladığı "Azərbaycan
Respublikasının qeyri-hökumət təşkilatlarına
dövlət dəstəyi Konsepsiyası"nın əsas məqsədi
də məhz dövlət orqanları ilə qeyri-hökumət
təşkilatları arasında tərəfdaşlıq münasibətlərinin
sabit və səmərəli sisteminin yaradılması,
qeyri-hökumət təşkilatlarının dövlət və
cəmiyyətin inkişafı üçün əhəmiyyət
daşıyan problemlərin həllinə cəlb olunması,
vətəndaş cəmiyyətinin inkişafının
sürətləndirilməsidir. Bu il Prezident Yanında
Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi
Şurası yaradıldı, şuranın strukturu
formalaşdırıldı. Dövlət büdcəsindən
şuraya ayrılmış 1,5 milyon manat vəsait 191 QHT-nin
müxtəlif layihələrinin maliyyələşdirilməsinə
yönəldildi. 2009-cu ilin dövlət büdcəsində
QHT-lərin layihələrinin maliyyələşdirilməsi
məqsədilə 2,75 milyon manat nəzərdə tutulub. Belə
bir konsepsiyanı təsdiq etməklə cənab Prezident
dövlət - vətəndaş cəmiyyəti münasibətlərində
yeni mərhələnin başlanğıcını qoydu.
QHT-lərin tərəfdaş kimi tanınmasını rəsmiləşdirən
və onların Azərbaycanın siyasi sistemində yerini daha
da möhkəmləndirən bu addım demokratik
quruluşların mühüm atributlarından olan vətəndaş
cəmiyyətinin əsaslarının gücləndirilməsinə
yönəlib.
Müstəqillik illərində
davamlı olaraq həyata keçirilmiş islahatların nəticəsi
kimi bu gün Azərbaycanda söz və mətbuat
azadlığı sahəsində vəziyyət qabaqcıl
demokratik ölkələrlə müqayisə edilə bilər.
Respublikada elektron KİV-lərin, mətbu nəşrlərin
sərbəst fəaliyyətinə, jurnalistlərin öz iradələrini
azad ifadə etməsinə bütün imkanlar
yaradılıb. Hazırda Azərbaycanda 4 minə yaxın
kütləvi informasiya vasitəsi mövcuddur. Onların əksəriyyəti
qəzet və jurnal, 30-dan çoxu informasiya agentliyi, 44-ü
elektron kütləvi informasiya vasitəsidir. Ölkədə
7 ümumrespublika, 14 regional televiziya kanalı, 12 kabel
televiziyası və 11 radiostansiya, çoxlu sayda jurnalist təşkilatları
və ictimai birlikləri fəaliyyət göstərir. Bu
gün kütləvi informasiya vasitələri istənilən
məsələ ilə bağlı mövqeyini açıq
ifadə edə bilir, xüsusən də müstəqil fəaliyyət
göstərən qəzetlərin bu sahədə problemi
yoxdur. Ölkədə azad fikrə, tənqidi mövqeyə
dözümlü münasibət mövcuddur. Jurnalistlər
istənilən dövlət orqanını, yüksək vəzifəli
məmuru ən sərt şəkildə tənqid edə
bilirlər. Peşə etikasını, mənəvi-əxlaqi
dəyərləri aşmayan tənqid bəzən qərəzli
olsa belə, bütün səviyyələrdə qəbul
olunur.
Təəssüflə qeyd
etmək lazım gəlir ki, Azərbaycanda KİV
azadlığı sahəsində yaradılmış əlverişli
şəraitdən sui-istifadə halları müşahidə
olunur. Jurnalistlərin peşəkarlığının,
KİV-lərin maddi texniki bazasının və iqtisadi
müstəqilliyinin aşağı səviyyədə
olması, Azərbaycan qanunvericiliyinin, jurnalistlərin peşə
davranışı qaydalarının tələblərinin
kobud şəkildə pozulması, sadə vətəndaşların,
ziyalıların, məmurların, iş adamlarının təhqir
və şantaj olunması faktları günümüzün
reallığıdır. Bu problemləri nəzərə alan
Prezident "Azərbaycan Respublikasında kütləvi
informasiya vasitələrinin inkişafına dövlət dəstəyi
Konsepsiyası"nı təsdiq etdi. KİV-in
inkişafına dövlət dəstəyinin əsas məqsədi
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu prosesində
onların mühüm rolunu nəzərə almaqla fikir,
söz və məlumat azadlığını inkişaf
etdirmək, kütləvi informasiya vasitələrinin müstəqilliyini
dəstəkləmək, redaksiyalara yardım mexanizmini təkmilləşdirmək,
jurnalistlərin peşəkarlığının və məsuliyyətinin
artmasına şərait yaratmaq, sosial müdafiəsini
gücləndirmək və sairdir. Hazırda KİV-lərə
dövlət dəstəyini həyata keçirəcək təsisatın
Əsasnaməsi üzərində iş
yekunlaşmaqdadır. Məlum olduğu kimi, gələn il
dövlət büdcəsində bu məqsədlər
üçün 1,3 milyon manat nəzərdə tutulub. Fond
formalaşdırıldıqdan sonra KİV-lərin layihə və
proqramları, digər tədbirlərinin maliyyələşdirilməsinə
başlanacaq. Ümid edirik ki, həyata keçirilmiş tədbirlər
Azərbaycanda demokratik, müstəqil mətbuatın
inkişafına mühüm təsir göstərəcək,
bir tərəfdən onların problemlərinin aradan
qaldırılmasında, digər tərəfdən isə
sabit inkişafında mühüm rol oynayacaq.
Azərbaycanda insan
hüquqlarının müdafiəsinin gücləndirilməsi
məqsədilə beynəlxalq təşkilatlarla yaxından əməkdaşlıq
edilir, Avropa Qonşuluq Siyasəti çərçivəsində
Avropa İttifaqı və Azərbaycan arasında qəbul
olunmuş Fəaliyyət Planının dəstəklənməsinə
yönələn 2007-2010-cu illər üçün Azərbaycan
üzrə Milli İndikativ Proqramında nəzərdə
tutulmuş məsələlərin həlli mühüm əhəmiyyət
kəsb edib. Eyni zamanda insan haqları sahəsində BMT, Avropa
Şurası və digər nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlarla
əməkdaşlıq gücləndirilib.
Beləliklə, əminliklə
demək olar ki, ölkədə əsas insan hüquq və
azadlıqlarının qorunması, demokratik institutların
inkişaf etdirilməsi, demokratik inkişafı təmin edən
qanunvericilik bazasının formalaşdırılması
istiqamətində qarşıda duran vəzifələr
uğurla icra edilir. Azərbaycanda nüfuzlu ekspertlərin,
politoloqların iştirakı ilə demokratiyanın
inkişafı, korrupsiyaya qarşı mübarizə,
sivilizasiyalararası dialoqun gücləndirilməsi
mövzularında çoxsaylı beynəlxalq tədbirlər
keçirilməsi bunu bir daha sübut edir.
- 2008-ci ildə həm də
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli istiqamətində
danışıqlar prosesi intensivləşdirildi, ATƏT-in
Minsk qrupunun həmsədrləri regiona çoxsaylı səfərlər
etdilər və artıq razılaşmanın bəzi
konturları mətbuatda da müzakirə olunur. Sizcə,
yaxın zamanlarda münaqişənin həlli
mümkündürmü?
- Başa çatmaqda olan ildə
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin həlli istiqamətində səylər
daha da gücləndirildi, Azərbaycanın hücum mövqeyi
Ermənistanın işğalçılıq siyasətinin
ifşa olunması, münaqişə haqqında həqiqətlərin
dünya ictimaiyyətinə çatdırılması
baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb etdi.
BMT, Avropa Şurası, İslam Konfransı Təşkilatı
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin beynəlxalq
hüquq normaları əsasında həllinə tərəfdar
olduğunu nümayiş etdirən sənədlər qəbul
etdi, həmçinin Avropa Birliyinin rəsmiləri, bu Birliyə
üzv olan bir sıra dövlətlərin rəsmi nümayəndələri
Azərbaycanın ədalətli mövqeyini dəstəklədilər.
Bununla bağlı martın 14-də BMT Baş Məclisinin
sessiyasında Ermənistanın Azərbaycanın
torpaqlarını işğal etdiyini əks etdirən sənəd
qəbul olunması xüsusi qeyd edilməlidir. Azərbaycan,
Rusiya və Ermənistan prezidentləri arasında
imzalanmış Moskva Bəyannaməsinin əks etdirdiyi
elementlər Azərbaycanın maraqlarına tam cavab verir. Sənəddə
yalnız Ermənistanla Azərbaycanın münaqişə tərəfi
kimi göstərilməsi, tərəflərin problemin beynəlxalq
hüquq normaları çərçivəsində və mərhələli
variantda həllinə tərəfdar olduqlarını
nümayiş etdirən müddəaların əksini
tapması Azərbaycanın ciddi diplomatik uğurudur. Azərbaycanın
müharibə vəziyyətində olduğunu nəzərə
alaraq, dövlət başçısı ordu potensialının
inkişaf etdirilməsi, Silahlı Qüvvələrin
müasirləşdirilməsi, orduda xidmət edən zabit və
əsgərlərimizin təminatının
yaxşılaşdırılması məsələlərinə
xüsusi diqqət ayırıb. 2003-cü ildə Azərbaycanın
ümumi hərbi xərcləri 163 milyon dollar olduğu halda,
2008-ci ildə bu rəqəm 1 milyard 850 milyon dollar təşkil
edib. Ümumilikdə, 2003-2008-ci illərdə hərbi məqsədlərə
4,5 milyard dollar vəsait xərclənib. Beləliklə,
artıq 2008-ci ildə Azərbaycan Ordusuna ayrılmış vəsait
Ermənistanın dövlət büdcəsinə bərabər
olub. Azərbaycanda Müdafiə Sənayesi Nazirliyi
yaradılıb və hərbi məhsulların istehsalına
başlanıb.
Xüsusi qeyd etmək
lazımdır ki, 2008-ci ilin iyununda keçirilmiş hərbi
parad Azərbaycanın hərbi qüdrətini əyani
nümayiş etdirdi. Bir daha Azərbaycan Silahlı Qüvvələrinin
gücü, imkanları aydın göründü və
düşmənlərimiz hansı hərbi potensialla
qarşı-qarşıya dayandığını dərk etmək
imkanı qazandılar.
Münaqişənin
yaxın zamanlarda həll edilib-edilməyəcəyi barədə
birmənalı fikir bildirmək çətindir. Yalnız onu
demək olar ki, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi Azərbaycanın
ərazi bütövlüyü çərçivəsində
həll olunacaq və hər hansı digər variant Azərbaycan
üçün məqbul deyil.
Qeyd etməliyik ki, son illər
bəşəriyyəti təhdid edən təhlükələrin
artması ilə yanaşı, həm də beynəlxalq təhlükəsizlik
sisteminə zərər vuran problemlər müşahidə
olunmaqdadır. Dünyanın ayrı-ayrı bölgələrində,
hətta yaşadığımız regionda baş verən
münaqişələr sabitliyi pozur, ölkələr
arasında səmərəli əməkdaşlıq
potensialını azaldır. Lakin bütün bu təhdidlərə
və təhlükələrə baxmayaraq, Azərbaycan
özünü regional əməkdaşlığın mərkəzi,
sabitlik məkanı kimi təsdiq etməyə müvəffəq
olub. Azərbaycan iqtidarının həyata keçirdiyi
balanslaşdırılmış xarici siyasət xətti bizə,
bir tərəfdən, mövcud təhlükələrin
qarşısını almağa, digər tərəfdən
isə, region, ayrı-ayrı dünya ölkələri, həmçinin
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlarla səmərəli əməkdaşlıq
münasibətlərini inkişaf etdirməyə imkan
yaradır. Məhz bunun nəticəsidir ki, son illər Azərbaycanda
keçirilən beynəlxalq əhəmiyyətli tədbirlərin
sayı artıb. Buna misal kimi bu il noyabrın 14-də
Bakıda IV Enerji Sammitinin keçirilməsini göstərmək
olar. Məlum olduğu kimi, tədbirdə Azərbaycan,
Türkiyə, Litva, Ukrayna, Gürcüstan, Polşa prezidentləri,
Bolqarıstanın vitse-prezidenti, Macarıstan və Estoniyanın
baş nazirləri, ABŞ-ın energetika naziri, Avropa
İttifaqının enerji məsələləri üzrə
komissarı, ümumən 21 ölkənin nümayəndələri
və diplomatlar iştirak etdilər. Eyni zamanda dekabrın 2-3-də
Bakıda Avropa Şurası mədəniyyət nazirlərinin
mədəniyyətlərarası dialoqa həsr olunmuş beynəlxalq
konfrans keçirildi.
İstər ötən 5 ildə,
istərsə də 2008-ci ildə əldə edilmiş
mühüm nailiyyətlər gələcəkdə Azərbaycanın
hərtərəfli, dinamik inkişafına təminat verir. Bu
gün Azərbaycan artıq nüfuzlu, dünyada və regionda
gedən proseslərə təsir imkanlarına malik, müstəqil
siyasət yürüdən, demokratiya yolu ilə inkişaf edən
güclü ölkədir. Bütün bunlar
başlanğıcdır və görülmüş işlərin,
uzunmüddətli planların gələcəkdə davam
etdirilməsi zəruridir. Heydər Əliyev siyasəti Azərbaycana
tərəqqi, milli həmrəylik və sabitlik gətirdi,
buna görə də Azərbaycan vətəndaşları bu
siyasətin yaxın və uzaq gələcəkdə davam
etdirilməsini uğurlu inkişafımızın əsas
şərti kimi qiymətləndirirlər.
- Sizcə, 2008-ci ilin ən kədərli
hadisəsi hansıdır?
- Böyük sənətkarımız
Müslüm Maqomayevin vəfatını xalqımız
üçün ən kədərli hadisə hesab edirəm.
- Bəs ən sevindirici?
- Cənab Prezidentin nəvələrinin
anadan olması minlərlə azərbaycanlı kimi, məni də
həm sevindirdi, həm də təsirləndirdi.
Azərbaycan.-2008.-27 dekabr.-S.3-5.