ZAMAN HAQQINDA DÜŞÜNƏRKƏN
VƏ ELİTANI TRANSFORMASİYA EDƏRKƏN: VARİSLİK
VƏ İNNOVASİYALILIQ
Əminəm ki, ölkənin dinamik inkişafı şəraitində tərəqqinin perspektivlərini necə təsəvvür etməyimiz barədə mülahizələrimizi bölüşmək, bu mülahizələri qərarların qəbul edilməsinə və onların həyata keçirilməsinə görə cavabdeh olanlarla əlaqələndirmək zəruridir. Qarşıdakı işlərin uğuru və həyata keçirilən dövlət siyasətinin səmərəliliyi çox vaxt bu və ya digər taleyüklü qərarları kimin və necə reallaşdıracağından asılı olur. Ona görə də açıq danışmaq və hər birimizin bütün bu yolda öz həyat prinsiplərimizə möhkəm inanması lazımdır. Bu prinsiplərin mahiyyəti isə yalnız Vətənə ləyaqətlə xidmət etməkdən ibarətdir.
Yeni dövrün
postulatları
Mənim doğulub boya-başa çatdığım ölkə bu gün çox dəyişmişdir. Sovet imperiyasının süqut etdiyini bildirən Belovejsk sazişinin imzalanması ilə bu dünyanın nisbətən qısa bir müddətə solğunlaşmış birqütblü şəkil aldığı vaxtdan 17 ildən bir qədər çox keçmişdir. Təbii ki, bu sazişdən əvvəl vaxtilə vahid dövlət olmuş ölkənin parçalanmağa başlamasını göstərən başqa proseslər də getmişdir. Yeltsin, Kravçuk və Şuşkeviç həmin sazişi imzalayanda sovetlər ölkəsinin ümumən yalnız adı qalmışdı, çünki endogen siyasi proseslər onun təməlini çoxdan dağıtmağa başlamış və nəticə etibarilə total parçalanma və iqtisadi durğunluq vəziyyətinə gətirib çıxarmışdı. Etnosiyasi münaqişələr keçmiş dövləti didib-dağıdırdı, bir vaxtlar "qardaş xalqlar" deyilən millətlər yeni ərazilər naminə bir-biri ilə döyüşməyə hazır idilər və bununla da tarixə və müasir bəşəriyyətə yenidən xatırlatmaq istəyirdilər ki, fərdin mahiyyəti demək olar ki, dəyişməz qalır.
Azərbaycan Belovejsk sazişinə 1991-ci il dekabrın 21-də qoşulmuşdur. Biz müstəqilliyimizi hələ oktyabrın 18-də elan etdiyimizə baxmayaraq, qeyri-adi dərəcədə günəşli olan həmin dekabr günündə mən azadlıq havası ilə nəfəs aldım, sanki zamanı dayandırmaq ümidi ilə qarşıdakı möhtəşəm dəyişikliklər barədə fikrə daldım. Hələ üç il əvvəl, 1988-ci ilin may ayında Dağlıq Qarabağda baş verən hadisələrlə əlaqədar Moskvanın ədalətsiz siyasətinə cavab olaraq kütləvi xalq çıxışlarının başlandığı Azadlıq meydanını xatırladım. Respublika Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin katibi kimi etirazçı özəklərin təşkilatçıları ilə keçirdiyim görüşlər, onların öz yığıncaqlarında qaldırdıqları məsələləri müzakirə etməyimiz gözlərim önündə canlandı. Bəlkə də çoxları bunları bilmir və bu sətirlər onlara bir növ kəşf kimi görünəcək, lakin həmin kütləvi çıxışların təşkili və keçirilməsinə özləri kölgədə qalmağa çalışaraq, məhz Azərbaycan Kommunist Partiyası MK-nın bəzi büro üzvləri kifayət qədər mənəvi dəstək göstərirdi. İkili mövqe vəziyyəti ondan irəli gəlirdi ki, Sovet İttifaqı və onun repressiya aparatı hələ mövcud idi. Lakin Mərkəzin düşmənçilik siyasətinin başa düşülməsi bizlərdə – Dağlıq Qarabağdakı separatçılıq əhval-ruhiyyəsini şirnikləndirən Qorbaçov siyasətinin nə kimi təhlükəyə səbəb ola biləcəyini dərk edən insanlarda Azərbaycanın taleyi barədə təşviş doğurmaya bilməzdi.
Cəmiyyətdə o dövrün siyasi elitasının necə formalaşması və onu kimlərin təmsil etməsi barədə düzgün təsəvvür yaranmalıdır. Axı, sirr deyil ki, ölkənin rəhbər orqanlarında işləyənlər arasında həmin taleyüklü vaxtda Mərkəzə qulluq göstərməkdə davam edən və bununla da öz xalqının iradəsinə, onun ərazi bütövlüyünü qorumaq və tarixi ədaləti bərpa etmək cəhdlərinə qarşı çıxanlar da vardı. Xoşbəxtlikdən, millətin həqiqi maraqlarına yabançı olan həmin insanlar bu gün Azərbaycanda yoxdur.
Yəqin ki, indi Sovet İttifaqının nə olması barədə danışmağa dəyməz, çünki əvvəl necə yaşamağımıza və müstəqillik əldə etdikdən sonra nələr qazandığımıza tarix birmənalı qiymətini vermişdir. Müstəqilliyə və azadlığa can atmaq bəşəriyyət üçün həmişə dünyanın mahiyyətini dərk etməyin yüksək və müqəddəs məqamı olmuşdur. Daim başqa dövlətlərin əsarəti altında və ya onlardan asılı vəziyyətdə yaşamağa razılaşan cəmiyyətləri təsəvvür etmək çətindir. Azadlıq və müstəqillik gec-tez millətlərin inkişafının təsirli amillərinə çevrilmiş, onlar buna doğru getmişlər. Lakin hər bir halda millətləri azadlığa və həqiqi müstəqilliyə ümumi kütlə arasında öz zəkası, istedadı və xarizması ilə fərqlənən insanlar qovuşdurmuşlar. J.J.Russonun təbirincə desək, siyasi Orqanizm məhz insanların bu kateqoriyası sayəsində salamat qala və öz vətəndaşları naminə inkişaf edə bilir.
Azərbaycanın müasir inkişafını müəyyən edən bir sıra məsələlərdə Azərbaycan cəmiyyətinin total transformasiyası nəzərə alınmaqla vaxtında təshihlər və dəyişikliklər edilməsinə ehtiyac var. Tamamilə aydındır ki, postmodern postsovet məkanındakı keçid cəmiyyətlərinin qapılarını getdikcə intensiv şəkildə döyür və bizim adət etdiyimiz davranış normalarını və stereotipləri tədricən dəyişir. Bu da tamamilə qanunauyğundur ki, həmin dəyişikliklər dövlətin və cəmiyyətin inkişafı prosesində müdafiə və amortizasiya xarakterli ovqat doğura bilər və doğuracaqdır. Bu, Tofflerin dalğalarının dəyişməsinin qarşılıqlı təsiri amilidir, bir dalğa digərinə transformasiya edir, yaxud ənənəvi cəmiyyətlər "Üçüncü dalğa"nın özü ilə gətirdiyi dəyişikliklərə məruz qalır.
Azərbaycan cəmiyyətinin mərhələli transformasiyasının baş verdiyi yeni dövr sosiumun inkişafının eyni dərəcədə yeni gündəliyinin müəyyən edilməsi üçün zəmin yaradır. Bu, xeyli dərəcədə dəyərləri milli sosiomədəni məkan tərəfindən gizli şəkildə qəbul edilən postindustrial dünyanın tərkib hissəsinə çevrilmək cəhdi ilə şərtlənmişdir. Eyni zamanda, unutmaq olmaz ki, Azərbaycan üçün indiki dövr keçid dövrüdür: biz "adət etdiyimiz" totalitar kommunist rejimindən çətinliklə ayrıldıq, yeni ənənələri qəbul etməkdən daha çox onları yaratmağa başladıq, cəmiyyət demokratik dövlət quruculuğu yoluna qədəm qoydu. İndiki mərhələdə qarşımızda duran vəzifə Azərbaycan dövlətçiliyinin perspektivli və səmərəli inkişafını, ayrılıqda götürülmüş hər bir şəxsiyyətin intellektual inkişafını və mənəvi-əxlaqi təşəkkülünü təcəssüm etdirəcək yeni dəyər oriyentirlərini təkamül yolu ilə irəlilətməkdən ibarətdir. Yeni davranış normalarına və standartlarına mərhələlər üzrə keçidlə şərtlənən bu dövrün sabit olmamasına baxmayaraq, demokratik cəmiyyət və hüquqi dövlət ideyası bizim vətəndaşların təfəkküründə və şüurunda tədricən transformasiya edir və adaptasiya olunur, onlar bunu daha yaxşı dərk edirlər. Hərçənd, hələlik bu proses əhalinin ən savadlı, buna hazırlıqlı olan təbəqələri arasında daha şüurlu şəkildə baş verir.
Şübhə yoxdur ki, cəmiyyət sosial və siyasi azadlıqların reallaşdırılmasına xeyli məhdudiyyətlər qoyan əvvəlki normaları artıq qəbul etmir. Müasir Azərbaycan cəmiyyətində demokratiya təkcə inkişafın ən mühüm oriyentiri kimi deyil, həm də şəxsiyyətin azadlığı, sabitlik və perspektivli, dinamik transformasiya amili kimi qəbul olunur. Bizim hər birimiz dövlətin iqtisadi tərəqqi imkanlarını cəmiyyətin demokartik inkişafı ilə əlaqələndiririk, çünki hər bir vətəndaşın maddi və maliyyə firavanlığı demokratik transformasiyanın sürəti ilə sıx bağlıdır. Başqa sözlə desək, bu mühakiməni bir qədər bəsitləşdirsək, mədə boş olanda şüurun azadlığından, təfəkkürün rasionallığından danışmaq çətin olacaqdır. Ona görə də demokratik inkişafın iqtisadi tərəqqi ilə sıx bağlı olmasından danışarkən biz bunu əsas götürürük ki, azad vətəndaş ilk növbədə maddi və maliyyə baxımından azaddır, bu da ona siyasi azadlıq verir. Vəzifəsi inkişaf strategiyasını və dövlətin gələcəyini müəyyən etməkdən ibarət olan "seçilmişlər zümrəsi"nin formalaşmasında yalnız hər cəhətdən azad vətəndaş mühüm, həlledici amil ola bilər. İnnovasiya təfəkkürünə malik olan istedadlı insanlar yalnız azad və müstəqil cəmiyyətdə mütərəqqi ideyalar verməyə, inkişafın strategiyasını yaratmağa, cəmiyyətin mənafelərini dövlətin mənafeləri ilə əlaqələndirməyə qadirdirlər.
Mənim seçilmişlər zümrəsi adlandırdığım insanlar elmdə bəzən mübahisələrə, diskussiyalara, müzakirələrə səbəb olan, bəzən də bu və ya digər ideoloji konsept tərəfindən qəbul edilmədiyinə görə, ümumiyyətlə, təkzib olunan başqa bir məfhumla adlanır. Hərçənd, məhz "elita"nın səviyyəsi, onun keyfiyyət göstəriciləri cəmiyyətin vəziyyətinin ən mühüm göstəricilərindən biri, dövlətin inkişaf dinamikasının əlamətidir.
Cəmiyyət zəif strukturlaşdırıldıqda və müəyyən maraqları, davamlı siyasəti və ideoloji oriyentasiyası olan sosial təbəqələrin dəqiq bölgüsü olmadıqda elit qrupların hərəkətləri ictimai inkişafın istiqamətini indi həmişəkindən daha artıq dərəcədə müəyyənləşdirir. Bəri başdan demək istəyirəm ki, mən bu kontekstdə "elita" dedikdə, ölkənin bütün hakim qruplarını, dövlət qərarları qəbul edən və onlara görə xalqın qarşısında şəxsi vətəndaş məsuliyyəti daşıyan insanları, habelə dövlət qulluqçuları olmayan, lakin öz hərəkətləri ilə ölkədəki sosial-siyasi, iqtisadi, mədəni və başqa proseslərə bu və ya digər şəkildə təsir göstərən insanları nəzərdə tuturam. Elita cəmiyyətin o hissəsidir ki, dövlətin inkişaf yolları və mexanizmlərinin aşkar edilməsində ona həlledici yer ayrılır. Dünya tarixində seqmentar və ya asefal ("başsız") cəmiyyətlər olması faktları məlumdur, ancaq hər halda, mənim bildiyimə görə, hətta həmin cəmiyyətlərdə böyük ailə, nəsil və ya tayfa mövcud olduqda da, elə qruplar vardı ki, orada bəzi fərdlərin mövqeyi və onların cinsi, yaşı və ailə vəziyyəti ilə müəyyən olunan nüfuzu həmin fərdlərin ictimai əhəmiyyətini və üstünlüyünü formalaşdırırdı. Tarixi baxımdan məhz həmin qruplar demokratiyanı inkişaf etdirməyə başlamışlar. Yeri gəlmişkən, Yunanıstanın antik şəhərlərində demokratiya bəzilərinin təsvir etməyə çalışdıqları kimi, aşağıdan yuxarıya deyil, yuxarıdan aşağıya doğru yayılırdı. Antik Yunanıstanın siyasi ideyası olan demokratiya heç vaxt o mənada başa düşülməmişdi ki, qullara hüquqlar vermək olar, çünki yalnız azad vətəndaşlar "xalq" hesab edilirdi.
Müasir Azərbaycanın xüsusiyyəti ondadır ki, milli tarixin dramatik məqamlarını xeyli dərəcədə elitaların (hakim qrupların) və ya onların opponentlərinin (əks-elitaların) maraqları və hərəkətləri müəyyən etmişdir. Demək lazımdır ki, hazırda ölkənin intensiv siyasi və iqtisadi inkişafı şəraitində bu prosesdə elitanın rolu və yeri məsələsi bizim tədqiqatçıların deyil, getdikcə daha çox bəzi kütləvi informasiya vasitələrinin diqqətini cəlb edir. Onlar isə, təəssüf ki, hələ də cəmiyyətin konsolidasiyasına kömək edən amilə çevrilməmişdir, məhdud qrup mövqelərindən və ya konyunktur mövqelərdən çıxış edirlər. Ona görə də əminəm ki, elita haqqında danışmazdan əvvəl, "elita" anlayışının özünə müraciət etməyə dəyər, çünki bu, aşağıda bəhs edəcəyimiz məsələnin mahiyyətini daha geniş şəkildə anlamağa kömək edəcəkdir. Üstəlik, əminəm ki, elitarizmin bəzi nəzəri əsaslarına toxunmaqla milli elitarizm məsələləri ətrafında elmi, intellektual müzakirələr üçün bazis yarada bilərik, bu isə Azərbaycan cəmiyyətinin müasir inkişafı problemlərinin öyrənilməsində mühüm cəhətdir.
Sosial-fəlsəfi, sosioloji və politoloji konsepsiyalara görə, elita dövlətin mədəni və sosial-iqtisadi siyasətini işləyib hazırlayan və həyata keçirən üstün ictimai qruplardır. Elita istənilən tipli sosiumun fəaliyyəti üçün zəruri və həyati əhəmiyyətli struktur elementidir. 1823-cü ildə buraxılmış Oksford lüğətində "elita" termini yüksək əyanlar, "seçmə" insanlar kateqoriyalarının tərifi kimi işlədilmişdir. Elitanın klassik və müasir nəzəriyyələrinin ideya sələfləri Platon, T.Karleyl, F.Nitsşe, italyan mütəfəkkiri Valfredo Pareto (1848 - 1923), italyan sosioloqu Qaetano Moski (1858 - 1941), alman politoloqu Robert Mixels (1876 - 1936) və başqaları olmuşdur. Onlar cəmiyyəti idarə edən təbəqənin siyasi prosesdə xüsusi rolu ilə bağlı məsələləri ayırmağa və sistemləşdirməyə cəhd göstərmiş, bu təbəqəni məxsusi tədqiqat obyektinə çevirmişdilər.
Ötən əsrin 80-ci illərində sovet elmində elitanın tədqiqinə müraciət edilməsi cəmiyyətin sosial strukturunun yeni konsepsiyasının bərqərar olması, formasiya prinsipindən, tarixin marksizm-leninizm nəzəriyyəsinə xas olan təhlilindən imtina edilməsi ilə müşayiət olunurdu. Məlum olduğu kimi, marksizm-leninizm nəzəriyyəsinə görə, cəmiyyətin inkişafının hər bir pilləsi, hər bir formasiya müvafiq istehsal üsulu və onun şərtləndirdiyi istehsal münasibətləri ilə səciyyələnir, tarixin əsas hərəkətverici qüvvəsi isə sinfi mübarizədir. Sinfi mübarizədən fərqli olaraq, elitalar nəzəriyyəsi elitanın özünün daxilindəki dəyişiklikləri, habelə cəmiyyətin elitaya və kütləyə bölünməsini siyasi və sosial dəyişikliklərin əsas səbəblərinə aid edir.
Digər keçmiş sovet respublikalarında və sosialist ölkələrində olduğu kimi, Azərbaycanda da elita nəzəriyyəsi vaxtilə nəinki qəbul edilmirdi, hətta kifayət qədər araşdırılmamışdı. Bunun da səbəbi sovet dövründə ciddi partiya senzurasının olması, sonralar isə milli ictimaiyyatşünaslıqdakı çalışmazlıqlar idi. Sirr deyil ki, ölkəmizdə humanitar elm bəzən dünya məkanında hərtərəfli tədqiq edilən elmi problemlərin öyrənilməsindən əhəmiyyətli dərəcədə geri qalır. Ona görə də tez-tez təəccüblənirsən ki, bəzi "elm xadimləri" çoxdan cavab verilmiş problemləri yalnız indi "tədqiq etməyə" başlayırlar. Özümüzü aldatmağa dəyməz, milli fəlsəfə məktəbinin potensialı çox zəifləmişdir və təəssüf ki, indi biz ictimaiyyatşünaslıq elmlərinin yeni parlaq nümayəndələrini görmürük. Bu gün alimlərin yeni nəslinin formalaşmasından, o cümlədən gələcəkdə ümumən milli elmi inkişaf etdirməli olan gənc tədqiqatçıların yetişməsi üçün şərait yaradılmasından söhbət gedir. Keçid dövrünün bütün çatışmazlıqları tədqiqat mövzularının cılızlaşmasına, Azərbaycanın müasir inkişafının aktual problemlərinə həsr edilmiş keyfiyyətli monoqrafik tədqiqatların olmamasına gətirib çıxarmışdır. Təəssüf ki, biz hələ milli politologiya və sosiologiya məktəbinin yaradılmasının kandarına da çatmamışıq, hələ sovet dövründə mövcud olan fəlsəfə məktəbi isə indi, müstəqillik və sosiomədəni transformasiyalar sahəsində fəlsəfi tədqiqatların qlobal şəkildə intensivləşməsi dövründə çətin günlər yaşayır. Belə vəziyyətdə elitalar nəzəriyyəsinin milli kontekstdə araşdırmalarının nə üçün bizim elmi mərkəzlərin maraq dairəsindən kənarda qalması tamamilə aydındır. Hərçənd, milli elitanın inkişafı aspektlərinə tətbiqən nəzəriyyənin hərtərəfli öyrənilməsi heç də mənasız məsələ deyildir. Hesab edirəm ki, Milli Elmlər Akademiyasının Fəlsəfə və Siyasi-Hüquqi Tədqiqatlar İnstitutu ölkənin inkişafının aktual problemlərinin araşdırılmasına, Azərbaycanda siyasi təsisatların indiki vəziyyətinin, habelə ölkənin modernləşməsinin uzunmüddətli planları kontekstində demokratiyanın milli (Azərbaycan) modelinin tədqiqinə rəhbərlik etməlidir. Qarşıdakı sosial və siyasi dəyişiklikləri nəzəri baxımdan müvafiq şəkildə əsaslandırmadan, həyata keçirilən tədbirlərin elmi zəmininin varlığından danışmaq çətin olacaqdır.
Son illərdə biz tez-tez azərbaycançılıq ideologiyası barədə danışır, ona müraciət edirik. Belə hesab edirik ki, o, yeni şəxsiyyətin formalaşmasının əsaslarından biridir. Lakin biz bu anlayışın mahiyyəti və onun tərkib hissələri ilə əlaqədar fundamental elmi araşdırmaları görmürük, indiyə qədər onun strukturu elmi səviyyədə müəyyənləşdirilməmişdir. Bizim ideoloji korpus, təhsil müəssisələrinin müəllimləri ümumən bu ideoloji konsepti dolaşıq təsəvvür edir və buna müvafiq olaraq, onu özlərinin elmi-praktik araşdırmaları sahəsinə daxil etmirlər. Milli Elmlər Akademiyası bu boşluğu doldurmağa və onun işlənməsini mühüm dövləti vəzifə kimi müəyyənləşdirməyə, əlaqədar elmi institutları və ali məktəblərin müvafiq kafedralarını bu işə cəlb etməyə sadəcə borcludur.
Bir sıra milli elmi tədqiqat institutlarında hələ də qalmaqda olan kiflənmiş, köhnəlmiş, bəsit norma və standartlardan uzaqlaşmaq və Azərbaycan cəmiyyətinin inkişafının real problemləri və amilləri üzərində ciddi düşünmək lazımdır. Tədqiqatçılar mühitinin cavanlaşdırılması, aktual sosial, siyasi, iqtisadi və tarixi məsələlərin müəyyən edilməsi, xarici mərkəzlərlə birgə elmi layihələrin və proqramların həyata keçirilməsi, gənclərin elmə marağının artmasının stimullaşdırılması qarşıdakı illərdə milli elmin inkişafına dair proqramın işlənib hazırlanmasında prioritet məsələlərə çevrilməlidir.
Klassik nəzəriyyənin
milli reallıqlar prizmasından dərk edilməsi
Müasir Azərbaycanın
dövlətçiliyin inkişafının yeni fazasına
daxil olduğunu nəzərə alsaq, heç bir riskə yol
vermədən, elitaların ehtiyatlı transformasiyası barədə
düşünmək vaxtı çatmışdır.
İndi bu, zamanın tələbi, ölkənin dinamik
inkişafından doğan zərurətdir. Biz inkişafın
elə bir mərhələsindəyik ki, yeni vətəndaş
obrazı, onun davranış normaları və stereotipləri əsasən
Qərb sivilizasiyasının, daha dəqiq desək,
postindustrial sivilizasiyanın təsiri altında
formalaşır. Postmodernin bizim bütün
varlığımızı və sosial gerçəkliyi
bürüməsinin şahidləri oluruq. Təbii ki, bu proses
heç də həmişə təkamül yolu ilə
baş vermir və bəzən elə təsəvvür
yaranır ki, o, qeyri-təbii xarakter daşıyır. E.Toffler
yazır: "Sosial dəyişikliklər amili kimi
texnikanın sürətlə inkişaf etməsi
dünyagörüşü məsələlərinin mürəkkəb
spektrini aktuallaşdırır". (G.Toffler. Tretğə
volna, M., 1999, str.9).
Baxışların dəyişməsi,
yeni dəyər oriyentirlərinin yaranması bizim "qərbləşmə"
adlandırdığımız, digərlərinin isə ənənəvi
cəmiyyətlərə universal dəyərlər gətirilməsi
adlandırdığı prosesə kömək edir. Bəziləri
Qərb dəyərlərinin təsirini məhvedici, digərləri
müsbət amil hesab edir. Hərçənd, bu yaxınlarda
bir kitabda oxuduğum fikirlə razılaşmamaq çətindir:
mənəvi başlanğıclar olan dinləri dünyaya məhz
Şərq, makiavellizm kimi nəzəriyyələri və
faşizm kimi ideyaları isə Qərb təklif etmişdir.
Görünür, bu, onunla əlaqədardır ki, günəş
Şərqdən çıxır və Qərbdə
batır. Artıq hiss edirəm ki, bəzi oxucular necə də
mübahisə etmək istəyirlər, yəni indi bizim
çox fəal surətdə və canfəşanlıqla irəlilətdiyimiz
demokratiyanı bəşəriyyətə təqdim edən məhz
Qərb dünyası olmuşdur. Lakin xalq hakimiyyəti Yer
planetində yaşayan bütün insanların can
atdığı dəyər deyilmi? Məgər bu gün
dünya nizamının sabitliyini pozan amil demokratiya, daha
doğrusu, onun şəkli dəyişmiş forması olan
geodemokratiya deyilmi? Burada tamamilə haqlı olaraq belə bir
sual doğur ki, biz demokratiyanı necə görür və
necə qəbul edirik, demokratiya bir tərəfin
baxışları əsasında və müəyyən məsələləri
həll etmək məqsədi ilə yaradılmış
yalnız stereotiplər yığınına çevrilməyibmi?
Bu baxımdan, çox
güman ki, yaxın aylarda milli siyasi məkanda ən çox
müzakirə ediləcək və təbii ki, əks-elita və
bəzi beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən
müəyyən reaksiya doğuracaq bir məsələyə
toxunmaq istərdim. Gəlin səmimi olaq, axı hər birimiz
başa düşürük ki, müəyyən beynəlxalq
tərəflər bu və digər məkanın daxili, suveren
inkişafı ilə əlaqədar hansısa dəyişiklikləri,
adətən, necə qəbul edir.
Azərbaycanın müasir
inkişafı simmetrik islahatların dinamikasını müəyyənləşdirməyi
tələb edir, başqa sözlə, bu, elə Prezident
İlham Əliyevin siyasi və iqtisadi dəyişikliklərin
paralel surətdə həyata keçirilməsinin vacibliyi barədə
dəfələrlə vurğuladığı fikirdir. Deməli,
hər bir sahədə islahatlar bir-birini tamamlamalı, dövlətin
və cəmiyyətin gələcək inkişafına şərait
yaratmalı, bu prosesə yeni təkan verməlidir.
İslahatlar Azərbaycan sosiumunun ümumi transformasiyası
üçün stimul olmalıdır. Qlobal proseslərin
getdiyi, bütünlükdə dövlətə, sosiuma və
fərdə münasibətin dəyişdiyi dövrdə bu məsələ
daha da aktuallaşır.
Bu gün, sərhədlərin
və milli suverenliyin şərti anlayışlara
çevrildiyi, informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının
intensiv təsiri altında milli özgünlük məsələlərinin
dəyişdiyi, sosiomədəni amillərin səngiməyən
münaqişəsi və milli identiklik aspektlərinin itirilməsi
ilə əlaqədar fərdin getdikcə kosmopolitləşdiyi,
təhlükəsizlik və dini fundamentalizm məsələlərinin
yeni dünya nizamını formalaşdırdığı bir
vaxtda keçdiyimiz yola bir daha nəzər salmalı və
bizim siyasi və sosial gerçəkliyin XXI əsrin
çağırış və təhdidlərinə cavab
verə bilməsi barədə düşünməliyik. Biz
onu da başa düşməliyik ki, indən belə qəbul
olunan qərarlar yalnız gələcək dinamik iqtisadi və
demokratik inkişafımıza kömək etməlidir. Ona
görə də bizim əsas oriyentirlərimiz azad vətəndaş,
təhlükəsiz və etibarlı məkan, intensiv
inkişaf edən iqtisadi və siyasi təsisatlardır.
Müstəqil Azərbaycanı hər bir fərdin ona
verilmiş hüquq və azadlıqları bildiyi, habelə
dövlətin və cəmiyyətin onun üzərinə
qoyduğu məsuliyyəti dərk etdiyi müasir,
açıq və demokratik məkana çevirmək istəyimiz
bundan ibarətdir.
İctimai-siyasi
transformasiyanın hər bir mərhələsi, – istər
Konstitusiyaya dəyişikliklər və ya ölkə
parlamentinə seçkilərin keçirilməsi sistemində
dəyişikliklər olsun, istər ictimaiyyətin nümayəndələrinin
şüurunda yetişmiş bir yenilik, – həmişə cəmiyyətin
inkişaf sürətini əks etdirməli, dövlət
sisteminin səmərəliliyinin yüksəldilməsi xəttini
təcəssüm etdirməli, habelə qarşıdakı
illərdə inkişafın strategiyasını müəyyənləşdirməlidir.
Başqa sözlə desək, əgər hər hansı dəyişikliklər
üç amilə – sabitliyin qorunub saxlanmasına, dövlətçiliyin
möhkəmlənməsinə və ümumi rifaha xidmət
edirsə, onlar səmərəlidir. Bütün bunların
reallaşması yalnız öz maraqlarına cavab verən qərarlar
qəbul etməkdə sərbəst olan və buna haqqı
çatan Azərbaycan xalqının suverenliyinin ümumi dərkinə
əsaslanmalıdır. Məsələyə bu cür
yanaşma bizim nəinki regional liderə çevrilməyimizə
imkan verəcək, həm də sabit daxili və xarici
inkişafımızı təmin edəcəkdir. Yeni
dünya nizamının formalaşması şəraitində
isə bu, ölkəmizin etibarlı tərəfdaş
olmasını bir daha vurğulayır. Maliyyə və siyasi
sahələrdə qlobal dəyişikliklər dünya
miqyasında dəyişikliklərin bir hissəsi olan demokratiyanın
mahiyyəti barədə bir daha düşünməyə
vadar edir. Əminəm ki, öz imkanlarımızı qiymətləndirərkən
və reallıqları təhlil edərkən hər birimiz
qitələrin və mədəniyyətlərin əlaqələndirici
vəsiləsi olmağın son dərəcə mürəkkəb
vəzifə olduğunu başa düşürük.
Bütövlükdə,
Şərq və Qərb qlobal dünyanın iki hissəsidir
və bunların arasında körpü rolu oynamaq son dərəcə
çətindir və bəlkə də səmərəsizdir.
Azərbaycanın Şərq ilə Qərb arasında
körpü olmasından söhbət düşəndə, mən
Yan Masarikin sözlərini xatırlayıram. Yeri gəlmişkən,
Madlen Olbrayt həmin sözləri görüşdə misal
çəkmiş, sonradan isə öz kitabında
vermişdir. Çexoslovakiyanın xarici işlər naziri Yan
Masarik bir dəfə İngiltərə kralı VI Georqla
söhbətdə demişdir: "Atlar körpüdən
keçəndə onu tapdalayır və çox vaxt da peyinləri
ilə bulayırlar". Bir sözlə, ölkənin
coğrafi mövqeyini bildirmək üçün
seçilmiş bu termin o qədər də uğurlu deyildir.
Coğrafi determinizm qanunu (obyektiv gerçəkliyin hadisələrinin
universal qarşılıqlı əlaqəsi və
qarşılıqlı asılılığı) təkcə
daxili və xarici siyasi amillərə deyil, həm də
geoiqtisadi xarakterli proseslərə təsir göstərir.
Coğrafi mövqe fərdin psixoloji və sosiomədəni
xüsusiyyətlərini əvvəlcədən müəyyən
etməklə, onda bu və ya digər müsbət və yaxud
mənfi xüsusiyyətlər formalaşdırır. Bu, millətin
bir hissəsi olan elitaya da aiddir. Yeri gəlmişkən, fərdin
formalaşmasına və xüsusiyyətlərinə tarixi və
mədəni determinizm də təsir göstərir.
Mən əvvəlki əsərlərimdə
yazmışdım ki, hər bir transformasiya cəmiyyəti Qərbin
təsirinə məruz qalır ki, bu da öz-özünə
əmələ gələn "kor-koranə qərbləşmə"
doğurur, yəni milli mənlik xüsusiyyətlərinə,
ənənələrə və mədəniyyətə məhəl
qoyulmadan standartların qəbul edilməsinə gətirib
çıxarır. Bununla əlaqədar S.Hantinqton
sivilizasiyaların toqquşması barədə böyük hay-küyə
səbəb olmuş əsərində yazırdı ki, bu
proses ya modernləşmə və qərbləşməyə,
ya qərbləşməsiz modernləşməyə
doğru aparır, yaxud da nə modernləşməyə, nə
də qərbləşməyə gətirib
çıxarır və bu halda avtarkiyalı məkan
yaranır. Bəzi tədqiqatçıların fikrincə, bu
halda mentalitet, sosial varlığı yeni ideya və
baxışların kənardan zorakı təsirindən
müdafiə etməli olan bir növ qoruyucu amilə, qalaya
çevrilməlidir. Xüsusən də ona görə ki,
yeni olan heç də hər şey səmərəli və
mütərəqqi deyildir.
Biz unutmamalıyıq ki,
mentalitet zamanın məhsuludur və o, bu və ya digər cəmiyyətlərdə
baş verən dəyişikliklər nəticəsində
transformasiya edə bilər. Məgər deyə bilərikmi
ki, keçən əsrin əvvəlindəki Azərbaycan cəmiyyətinin
mentaliteti XXI əsrdə azərbaycanlının mentalitetinə
uyğundur? Ümumiyyətlə, bu, çox vaxt
"mentalitet" anlayışı və ictimai tərəqqi
üçün tormoz rolu oynayan bir sıra başqa
anlayışlarla pərdələnərək, cəmiyyətin
transformasiyasını dondurmağa cəhd göstərən
təfəkkürlərin məhsulu deyilmi?
Siyasi rəhbərliyin
xüsusiyyəti ondadır ki, cəmiyyət dəyişikliklərin
növbəti mərhələsinin yalnız sonunu
görür, inkişafın perspektivlərinə görə
cavabdeh olan insanların keçməli olduğu və
keçdiyi yolun peripetiyalarını dərhal dərk etmir.
Bununla belə, dövlətin gələcəyi elə amillərin
təsiri altında formalaşır ki, onlar ictimai, siyasi,
iqtisadi və sosial transformasiyanın mürəkkəbliklərinə
baxmayaraq, elita tərəfindən idarə edilir və tənzimlənir.
Elita o şəxslər qrupudur ki, taleyin qismətindən
onlara millətin aqibətinin müəyyən edilməsində
tarixi rol ayrılmışdır. Lakin təcrübənin
göstərdiyi kimi, məsələnin mahiyyəti ondadır
ki, bəzi qruplar özlərinin həyatını milli
xüsusiyyətlərin xarakterinə uyğun qurur, digərləri
isə dövlətin gələcəyini öz himayədarlarının,
çox vaxt xarici himayədarların imkanları hesabına
formalaşdırmağa çalışırlar.
Elitarizm barədə
danışarkən mən himayədarlar və onların əlaltıları
məsələsini əbəs yerə vurğulamıram,
çünki cəmiyyətlərdə elitalar tarixən iki
yolla formalaşmışdır. Onların bir qismini daxili zərurət
formalaşdırmış, digərləri isə kənardan
zorakılıq və ya müdaxilə nəticəsində
"peyda olmuşdur". Təbii ki, bu elitaların hər
ikisinin dövlətçiliyin təşəkkülündə
həm müsbət, həm də mənfi rolu ola bilər, hərçənd,
bu halda suverenlik və müstəqillik məsələləri
mübahisəli anlayışlara çevrilir. Lakin mondializm,
yeni dünya nizamının qurulması şəraitində
biz özümüzü aldatmamalı, başa düşməliyik
ki, bəzi aparıcı ölkələrin hakim elitaları
millətlərin müstəqillik hüququ və onun tarixi-mədəni
xüsusiyyətlərinin qorunub saxlanması barədə
yalnız mücərrəd təsəvvürləri rəhbər
tuturlar. Problemin mahiyyətinə varsaq, bunu başa düşmək
çətin deyil ki, onlar yalnız öz xüsusi
maraqlarını reallaşdırmaq üçün əlverişli
xarici mühit yaratmağa çalışırlar. Bunu nəzərə
alaraq başa düşmək lazımdır ki, Azərbaycanda
bəzi elit qrupların siyasi bəsirətsizliyi,
naşılığı bu halda ölkəyə çox
baha başa gələ bilər. Ölkə elitası
yalnız milli birlik, həmrəylik, konsensus və
razılıq mövqelərindən çıxış etməli,
dövlətin səmərəli inkişafı
üçün bazis yaratmalıdır. Siyasi, iqtisadi,
intellektual və mədəni elitanın, habelə vətənpərvərliyi,
Vətənə sevgini, cəmiyyətə xidmət etmək
istəyini təcəssüm etdirənlərin rolu bundan ibarətdir.
Bu baxımdan mən elitarizm
nəzəriyyəsinin bəzi məsələlərinə
toxunmaq istərdim və hesab edirəm ki, bu, mövcud tarixi təcrübəyə
əsaslanmaqla, necə deyərlər, velosipedi yenidən icad
etmədən müəyyən fikirlər söyləməyə
imkan verəcəkdir.
Yuxarıda artıq qeyd
etmişdim ki, italiyalı Vilfredo Pareto elitalar nəzəriyyəsinin
banilərindən biri hesab edilir. O, elitaya cəmiyyətin
öz fəaliyyətində başqalarından daha çox
uğur qazanan fərdlərinin daxil olduğu sinif kimi tərif
vermişdir. V.Pareto elitanın tərifinə öz
yanaşmasını belə ifadə etmişdir: "Fərz
edək ki, fəaliyyətin bütün sahələrində
hər bir fərd öz qabiliyyətlərinin təxminən
imtahanda qiymət verilən şəkildə indeksini
alır... Beləliklə, biz öz fəaliyyət sahələrində
ən yüksək indekslərə malik olanlar sinfini tərtib
edəcək və onu elita adlandıracağıq." (Sitat
bu kitabdan götürülmüşdür: R.Aron. Gtapı
razvitiə soüioloqiçeskoy mısli. M., 1992, str.451-452).
Pareto "...fəaliyyətin
bütün sahələrində" ifadəsini tərifin əsası
kimi götürməklə, elitaya universallıq və
ensiklopediklik xarakteri verir, bu da öz növbəsində
elitanı azsaylı sinfə, azlığa çevirir. Eyni zamanda,
Paretoya görə, fərdlərin nailiyyətləri
onların statusunu müəyyənləşdirir, bununla da o,
fərz edir ki, sosial iyerarxiyanın əsasında həmişə
fərdlərin qabiliyyətlərinin rəqabəti
dayanır.
Beləliklə, elitarizmin nəzəri
əsaslarını yaradanların fikrincə, əhali iki təbəqədən
ibarətdir: elitaya aid olmayan aşağı təbəqə;
hakim və qeyri-hakim elitadan ibarət yuxarı təbəqə.
Eyni zamanda, ümumi həyat təcrübəsindən
hamımızın bildiyi kimi, sosial bölgünün əsasında
sərvətlərin bölgüsünün aradan
qaldırıla bilməyən qeyri-bərabərliyi
dayanır. Bəşəriyyət bu işdə həmişə
ədalət uğrunda mübarizə aparmışdır və
o, əbədi davam edəcəkdir. Hərçənd, hətta
kütlələr iştirak etdiyi halda da, sərvətlərin
və hakimiyyətin yenidən bölgüsü uğrunda
mübarizə yalnız bir hakim azlığın digəri ilə
əvəz edilməsinə gətirib çıxarır.
Marks kimi, Pareto da cəmiyyətin
tarixini siniflərin mübarizəsi tarixində
görürdü, lakin Marksdan fərqli olaraq o, sinfi mübarizəni
istehsal vasitələri üzərində mülkiyyət məsələsi
ilə bağlamırdı. Onun fikrincə, sinfi mübarizə
həyat uğrunda mübarizənin yalnız bir
formasıdır, "əmək ilə kapital arasında
münaqişə" deyilən isə sinfi mübarizənin
bir formasıdır. Deməli, "kapital"ın ləğv
edilməsi "iqtisadi tənəzzüllə yanaşı, həm
də sosial ağalığın və tabeliyin
formasının dəyişməsinə" gətirib
çıxara bilər.
Paretoya görə, sosial
strukturu və sosial dinamikanı hakim azlıq müəyyən
edir. Bu, onun təhlilinin çıxış nöqtəsidir:
"Azsaylı və əbədi olmayan istisnaları
xatırlatmadan, biz qismən gücün köməyi ilə,
qismən sayca daha çox olan, idarə edilən sinfin
razılığı ilə hakimiyyətdə qalan azsaylı
hakim sinfi görürük". Pareto cəmiyyətin idarə
edən elitaya və idarə olunan kütlələrə
bölünməsinin labüdlüyü barədə nəticəni
insanların fərdi qabiliyyətlərinin sosial həyatın
bütün sahələrində təzahür edən qeyri-bərabərliyindən
çıxarırdı. O, ilk növbədə siyasi,
iqtisadi, hərbi, dini elitaları fərqləndirirdi.
Marksizmə görə, sinfi
münaqişələr sinifsiz cəmiyyətə doğru
tarixi hərəkətin əsas vasitəsidir. Deyə bilərik
ki, marksizm insanların seçimini hamı üçün
azadlığa, bərabərliyə və tərəqqiyə
doğru labüd hərəkətin determinist təsəvvürü
ilə əvəz edir. Elitarizm bu cür determinizmi və
ümumən, bu cür hərəkətin
mümkünlüyünü tamamilə inkar edir.
Elitaristlərə görə,
cəmiyyətin siyasi dəyişməsi, ilk növbədə,
elitaların transformasiyasıdır. Həqiqətən,
elitanın xarakteri və tərkibi, onun siyasi oriyentasiyaları
və ideoloji əqidələri siyasi sistemin mühüm tərkib
hissələridir. İstənilən ölkədə baş
verən dəyişikliklər, demokratiyaya keçid hökmən
siyasi elitaların dəyişməsini nəzərdə tutur.
V.Pareto elitaların bir-birini
fasiləsiz əvəzləməsi nəzəriyyəsini irəli
sürmüşdür və onun fikrincə, bu nəzəriyyə
cəmiyyətin sosial dinamikasını izah edir. Sosial-siyasi
sistem tarazlığa can atır və
tarazlığını itirəndə, bir müddətdən
sonra yenidən ona qayıdır. Sistemin bu cür tərəddüdü
və normal vəziyyətə gəlməsi prosesi sosial tsikl
təşkil edir. Bu tsiklin müddəti, ilk növbədə,
elitaların bir-birini əvəzləməsindən
asılıdır.
Bir elitanın müntəzəm
olaraq digəri ilə əvəz edilməsi elitaların hər
bir tipinin müəyyən üstünlüyünün
olmasının nəticəsidir. Lakin zaman keçdikcə, həmin
üstünlük cəmiyyətə rəhbərlik etmək
prinsiplərinə uyğun gəlmir. Buna görə də
sosial və siyasi sistemin tarazlığının saxlanması
elitanın daim yeniləşməsini tələb edir.
V.Paretoya görə, inqilab
yalnız elitaların mübarizəsi, guya xalqın adından
danışan hakim elitanın əvəz edilməsidir, lakin bu
fikir məsələni bilməyənlər
üçündür. Bu halda əhalinin geniş kütlələri
uduzur. Oktyabr inqilabı deyilən hadisəni Qərb politoloqları
məhz bu cür səciyyələndirirlər. N.A.Berdyayev
yazırdı: "Çar bürokratiyasından daha
güclü olan yeni sovet bürokratiyası xalq kütlələrini
amansızcasına istismar edə biləcək yeni imtiyazlı
sinifdir" (N.A.Berdəev. İstoriki i smısl russkoqo
kommunizma. M., 1990, str.175). Daha əyani misal üçün
milli tariximizi və Ə.Vəzirov, A.Mütəllibov, Ə.Elçibəy
rejimlərini xatırlamaq kifayətdir.
Elitalar nəzəriyyəsinin
digər banisi, italyan Qaetano Moski hesab edirdi ki, kiçik qruplar
müvafiq qaydada təşkil olunduqda çoxluğun siyasi əqidələrinə
birbaşa və ya dolayı şəkildə təsir edə
bilər və bu cür azlıq istənilən cəmiyyətin
səciyyəvi xüsusiyyətidir: "Sivilizasiyaya hələ
yenicə yaxınlaşmaqda olan cəmiyyətlərdən
tutmuş müasir mütərəqqi və güclü cəmiyyətlərə
qədər bütün cəmiyyətlərdə həmişə
insanların iki sinfi yaranır – idarə edən sinif və
idarə olunan sinif... İdarə edən və ya siyasi sinif
dövlət idarəçiliyini təmərküzləşdirir,
çünki "siyasi şüura" malik olan fərdləri
birləşdirir. Azlığın hökmranlığı
labüddür, çünki bu, mütəşəkkil
azlığın qeyri-mütəşəkkil çoxluq
üzərində hökmranlığıdır". V.Pareto
bu ideyanı belə bir fikirlə tamamlamışdır ki, həm
elitaların, həm də kütlələrin
davranışı iqtisadi maraqların və mənəvi
normaların toqquşmasından irəli gəlir. Buna görə,
habelə təbii zəifləmə (degenerasiya) səbəbindən
zaman keçdikcə elitalar yeniləri ilə əvəz
edilir, başqa sözlə desək, bu proses dövri xarakter
daşıyır.
Yeri gəlmişkən,
Nikollo Makiavelli özünün fəlsəfi əsərlərində
yazırdı: "Bəşəriyyətin bütün
tarixi "şirlərə" (idarəetmənin sərt
üsullarına üstünlük verən mühafizəkarlara)
və "tülkülərə" (hiyləgər və
bic islahatçılara) bölünən elitaların rəqabət
mübarizəsidir.
Azərbaycan.-2008.-30 dekabr.-S.4-8.