Bəxtəbəxtdi
ömrümüzün naxışı
"Şöhrət" ordenli, Prezident təqaüdçüsü, əməkdar mədəniyyət işçisi, bir sıra beynəlxalq və respublika mükafatları laueratı şair Məmməd Aslanın 70 yaşı tamam olur. Bu münasibətlə şairin yaradıcılıq yoluna nəzər saldıq. Gəldiyimiz nəticə bu oldu ki, Məmməd Aslan həqiqətən ovxarlı qələm sahibidir. Doğma dilimizin gözəlliklərindən arı kimi şirə çəkərək zərgər sığalında suyu pak, mayası halal misralar yoğurub. Oxuduqca, duyduqca sözlərin ahəngindəki mənalar, kəlmələrin şirinliyi, sözə ayıq-sayıq bələdçilik "hər biçimi möcüzə olan" misralar qolumuzdan yapışaraq bizi haralara qədər aparmır...
Tanıtsa bir misra tanıdar
məni,
Ayrı sənədim yox,
arayışım yox,
- deyən
Məmməd Aslanın "söz sözdürsə, söz
danış" kəlamına söykənərək ruhumuzu
isidən, könül ocağımızı
alışdıran yeni kitabını - "Seçilmiş əsərləri"ni
belə bir mənəvi ehtiyacla başa vurduq. Respublika
Prezidenti İlham Əliyevin "Azərbaycan dilində
latın qrafikası ilə kütləvi nəşrlərin həyata
keçirilməsi haqqında"kı sərəncamına
uyğun olaraq nəşr olunan bu yeni toplu müəllifin
ömür yoluna, yaradıcılığına bir növ
güzgü tutur. Qədim
torpağımızın, keşməkeşli
dünyamızın zərif ovqatını özündə əks
etdirir.
Məmməd
Aslan yaradıcılığında bir neçə əsas xətt
var ki, onların hər biri haqqında ayrılıqda
danışmağa dəyər. Hər şeydən
öncə Məmməd Aslan vətəndaş şairdir.
Onun şeirlərində Azərbaycanın
bütün gözəllikləri, əsrarəngiz təbiəti,
əzəmətli dağı, dərəsi, insanları, eləcə
də işğalda qalmış yurd yerlərimizin dərdi
bütövlükdə əks olunub.
Əzablı taleyimizin
bütün dönəmləri, müsibətləri,
xalqımızın başına gələn fəlakətlər
Məmməd Aslanın şeirlərində elə haray
çəkir ki!.. Bəzən
cavabları bəlli sualların ahəngindəki qınaq
adamın ruhuna nizə kimi sancılır. "Hardasan,
yurdun sahibi? Görmürsənmi yurdun getdi..."
Yüzillərlə
uzanan əzablarımızın düyünləri misra-misra
açıldıqca bəlalar, səhvlər yada
düşür. Özümüz öz əlimizlə bəxtimizi
köhlən atdan zorla yerə salırıqsa, özgələrdə
nə günah? Yurdda qopan məhşərin
zülmü ərşə dayandı. Və bu yerdə
şairin nisgili dilə gəlir:
Üç-beş damla suyam,
bir ovuc küləm,
Axıb Xan Araza qovuşa biləm!
Mən harda can verəm, hara
kömüləm,
Əlim Dəlidağa
uzalı qalar.
Dəlidağ
Kəlbəcərin simvolu, Məmməd Aslanın qibləgahı
idi. Ulu babaları, nənələri bu dağa baxaraq
salavat çəkərdilər. Elə
bütün bioqrafiyası, yaradıcılığı və
xoşbəxtliyi bu dilbər guşəyə bağlı
deyilmi?!
O, 1939-cu il
dekabrın 23-də Kəlbəcər rayonunun Laçın kəndində
anadan olub. Klassik ədəbiyyata dərindən
bələd olan atası Muxtar kişinin gözəl şeir
demək təbi olsa da, nəfəsindən qopanları qələmə
almayıb. Lakin ailədəki söz
mühiti kiçik yaşlı Məmməddə şeirə,
sənətə tükənməz həvəs oyadıb.
Kəlbəcərdə orta məktəbi
bitirdikdən sonra indiki Pedaqoji Universitetin filologiya fakültəsində
təhsil alıb. Əmək fəaliyyətinə
də doğma rayonun kənd məktəblərində
başlayıb. Sonralar Kəlbəcərdə
çıxan "Yenilik" qəzeti redaksiyasında məsul
katib işləyib. 40 ildir ki, Bakıda
yaşayır. "Ulduz", "Azərbaycan
təbiəti" jurnallarında, "Azərbaycan gəncləri",
"Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetləri
redaksiyalarında çalışıb. "Yazıçı"
nəşriyyatında böyük redaktor, sonralar bir müddət
Azərbaycan Dövlət Teleradio Şirkətinin
"Ekran-efir" qəzetində baş redaktor işləyib.
İlk şeirlər kitabı 1969-cu idə çap edilən
Məmməd Aslan həm publisistika ilə məşğul
olub, həm tərcüməçilik edib, həm də bədii
yazıları ilə Azərbaycan ədəbiyyatının,
poeziyasının zənginləşməsində
böyük zəhmət çəkib. O, kiçik
yaşlı oxucuları da unutmayıb. Müəllifin
"Böyürtkən, böyrü tikan", "Səhəri
kim açır", "Dəvə niyə
kövşəyir" adlı kitabları balacalar tərəfindən
maraqla qarşılanıb. O, uzun illər televiziyada uşaqlar
üçün də verilişlər aparıb. "Dərədən-təpədən"
verilişinin uzun müddət aparıcısı olub.
1990-cı ilin
20 Yanvarı yaddaşımıza çəkilməz dərdlə,
yasla daxil oldu.
20 Yanvar həm də milyonlarca qərənfilin
şəhid balalarımızın üstündə şəhidliyi
idi. O müsibətli gündən indiyədək Məmməd
Aslanın "Ağla, qərənfil, ağla"
ağısı ilə qəlbimizə dolan dərdi
boşaltmağa çalışırıq:
Bu qara yazılara,
Bu körpə quzulara,
Bu ölən arzulara
Ağla, qərənfil,
ağla!
Məmməd
Aslanın 1969-cu ildə qələmə aldığı
"Sümüklü dərə" şeiri də
başımıza gələn fəlakətlərin əks-sədasıdır. Müəllif
bildirir ki, Kəlbəcərin Göyçə gədiyinə
dirənən dağ aşırımında insan
sümükləri ilə dolu bir dərə var. Ötən əsrin
əvvəllərində daşnakların qanlı cinayətlərinin
qovluğudur bu dərə. Eləcə də
kəllə sümüklərindən anlamaq olur ki, bu şəhidlər
bizim babalarımız olub. Məmməd
Aslan yazır ki, qar əriyəndən sonra həmişə
bu dərənin üstü humay quşları ilə dolu olur.
Hələ o vaxt şair yazırdı:
Bura şəhidlərin
görsuz gorgahı,
Bura qatillərin məşhər
günahı,
Uçqun dodağında
saxlar min ahı -
Sümüklü
dərə.
Məmməd Aslanın
1989-cu ildə yazılmış "Yaralı şikəstə"
adlı bir şeiri də var. Gözü, könlü qan
ağlayan Qarabağımıza həsr olunmuş bu poetik
nümunədə dərdimiz misraların ahəngində nalə
çəkir: "Cəlladlar turp əkir bu gözəl
yurda..."
Şairin bacısı Xublara
məktub adı ilə qələmə aldığı
"Dağlar həsrətimi duyacaqdımı" şeiri
yurd yerlərini tərgidib şəhərə üz tutan,
bizlərdən hər birimizi yırğalayan, tərpədən,
geriyə boyladan, qəlbimizi göynədən xatirə kimi
içimizdən keçir. Orada - o doğma ocaqda bir evin, bir nəslin
yurddaşıydıq, buradasa... təksimli səs kimi
eşidilməzik! Bu kədərin etirafı
düşündürücüdür. Kəndin
kənd qayğılarından geri çəkilənlər
üçün əsl görkdür.
Təbiətən
mərd, əyilməz, çox qürurlu olan Məmməd
Aslanın şeirlərində də bu məziyyətlər
duyulur. "Müqəddəs yuva" şeirində məsləhəti
çox ibrətamizdir. "Bir Allaha, bir də Vətənə
əyil".
"Sahibin
hanı" adlı şeirində də gözlərimiz
qarşısında işğalda inildəyən yurdumuzun, talan
olmuş, xarabalığa çevrilmiş gözəlliklərin
qətlə yetirilməsi bütün dərdi ilə bizi
düşündürür. Müəllif bildirir
ki, Şuşanın işğalı zamanı dərədə
sahibsiz bir atın atəşlər altında sağa-sola
vurnuxduğu videolentə alınmışdı. Bu
göz çıxardan, ürək ağrıdan "mənzərə"yə
laqeyd qala bilməyən şair öz duyğularını belə
ifadə edib:
Elin qaçqın, yurdun
yağma,
Kim qaldı ki,
sənə doğma?!
Sən dözməzsən,
bizə baxma,
Səfil at,
sahibin hanı?!
Məmməd
Aslan həm də təbiət vurğunudur. Onun şeirlərində
Azərbaycan təbiətinin gözəllikləri
çiçəkləyib. Təkcə
vurğunluqla kifayətlənməyən Məmməd Aslan həm
də təbiətin mühafizəsi ilə bağlı haray
çəkən, mübarizə aparan publisist kimi uzun illər
"Azərbaycan təbiəti" jurnalında səmərəli
fəaliyyət göstərib. Akademik Həsən Əliyevə
məxsus fikirdir: "Bizim elmdə demək istədiklərimizi
Məmməd Aslan şeirlərində çox bacarıqla
ifadə edib. Bu da çox vacibdir. Çünki onun şeirlərindəki təsir
yüzlərlə elmi məqalədən güclü
olur".
Şairin təbiət
gözəli, zərif, incə bənövşəyə
onlarca şeiri var. Hər birində də bu qışa qalib gəlib
yaza tələsən incə varlığın hüsnünə
elə gözəl misralar qoşulub ki...
Həyatın
çox əzab və qəhrləri bu şairin ömründən
əskik olmayıb. Uşaqlığından üzü bəri
valideyn, bacı, qardaş, övlad itkilərindən
başlamış gözləmədiyi vətən dərdinə
qədər çox əbədi ayrılıqlara tuş olub.
Bəzən ideallaşdırdığı
dostunu, bəzən də sədaqətinə
inandığı kiminsə vəfasızlığı
taleyindən izsiz keçməyib. Şair
nə yazıbsa, Tanrının diktəsi ilə həyata
keçirib. Bəlkə də buna görədir
ki, onun bütün şeirləri ömrünün ayrı-ayrı
közərmələrinin aynasıdır. Çəkdiyi əzabdan, keçirdiyi
sarsıntıdan bir şeir yaranıb. Ustad Bəxtiyar
Vahabzadə deyərdi: "Şeir hayqırtı deyil,
pıçıltıdır, dərddir, kədərdir".
Bütün olmuşlara rəğmən Məmməd Aslan
şeirində qəribə inam var:
"Qəlbim daşdı,
dözər" - demə,
Əriyərsən
közərtimə.
Bu dilbilməz həsrətimə
Yaxanı bir tanıt
görüm,
Unut məni,
unut görüm.
Məmməd
Aslan duyğular şairidir. Ürəyinə
yaxın gəlməyən sözünə keçməz,
könlündə olmayan dilinə gəlməz. Onun ən ağrılı, ən qəmgin şeirlərində
də bir inam var. "Olan oldu, keçən keçdi" desə
də, daş göyərdən bəxtin qüdrətinə əmindir.
Çünki insan könlü şair demişkən,
unudulmuş torpaq kimidir. Bir mehə, bir istəyə
bənddir ki, çiçəklənsin. Ömrünü
söz uğrunda girov qoymuş şairin
yaradıcılığında nəğmələr
çeşmələnir, güllər odlanır,
bülbüllər zilə çıxır, buludlar kişnəyir,
dağlar andlaşır, min fəryad bir axara yönəlir.
Doğrudan da, müəllifin dediyi kimi, "bilməcədi
bildiyimiz bu dünya". Yaxşı ki, belə təbii,
ilhamlı şairlərimiz var. Yoxsa sözü urvatdan salan
qafiyəbazların əlindən cana gələrdik.
Məmməd
Aslan həm də tərcümə ilə məşğul
olan qələm sahibi kimi səmərəli fəaliyyət
göstərir. Keçmiş SSRİ xalqlar ədəbiyyatından
tərcümələrə xüsusi diqqətlə
yanaşan şairin özbək şairəsi Zülfiyyənin
"Torpağa səcdə", qazax şairi Qədir
Mirzalıyevin "Bu bağda bülbüllər ötər"
şeirlər kitablarını tərcümə edib. Eləcə də türk xalqlar şeirindən
seçmələri, Yunis İmrə və Aşıq Veysəl
yaradıcılığından hazırladığı
"İki zirvə" kitabı tərcümə ədəbiyyatımızın
inciləridir.
Məmməd
Aslanın şeirləri qaranlığa nur saçan
işığa bənzəyir. Bütün dolu misralarının
gözlərimizdən könlümüzə süzülən
sehri ilə özümüz öz qəlbimizə yol
axtarırıq və bir qələm sahibi kimi şairin
etirafına qoşularaq təskinlik tapırıq:
Ömrü söz uğrunda
girov qoymuşam,
Ayrı ürəyim yox,
ayrı başım yox!
Bu niyyətlə
ədəbiyyata, mətbuata gələnlər sözün qədrini
bilərək onu bütün varidatlardan ucada görürlər. Amma neyləməli ki,
sözə divan tutanlar, onun rəngini itirənlər də
var. Belələri üçün də Məmməd
Aslanın sərt təpkisi həmişə yerinə düşür:
"Dil bağban olmasa, söz qalar çolaq". Nə yaxşı ki, 70 yaşınız mübarək
olsun, demək istədiyimiz şair Məmməd Aslan söz sənətinin
çatdığı ucalıqdadır.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2009.- 24 dekabr.- S. 12.