Dövlətin islahatlar strategiyasının siyasi-elmi təminatı və modernləşmənin tələbləri

 

İnkişafın yeni mərhələsində Azərbaycan Pespublikasının Prezidenti İlham Əliyevin ölkədə elmin və təhsilin, qeyri-neft sektorunun modernləşməsinə, milli strategiyada yeni hədəflərin müəyyən edilməsinə, cəmiyyətdə mövcud olan resurs və potensialın bütün istiqamətlərdə reallaşdırılmasına yönəlmiş fəaliyyəti, imzalanmış sərəncamlar və həyata keçirilən dövlət proqramlarının miqyası adıçəkilən sahəyə dövlətin həssas münasibətinin bariz nümunəsidir. Bütün bunlara rəğmən, ictimai elm təmsilçilərinin çalışdıqları sahədə proseslərə adekvat münasibətin formalaşmaması, mövqe və səylərinin qeyri-müəyyən qalması məqbul sayıla bilməz.

Bu fikirlər Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin "Azərbaycan" qəzetində dərc edilən "İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış" adlı proqram xarakterli məqaləsinin ana xəttini təşkil edir. Məqalə bu sahədə vəziyyətin dəyişməsi və dönüş yaradılması, dövlət başçısının yeni siyasi kursu üçün səciyyəvi olan prioritetlər sırasında ən vacibinin - intellektual-elmi potensialın səfərbər edilməsi yönündə elmi ictimaiyyətə ünvanlanan çağırışdır. Bu eyni zamanda XXI əsrdə dövlətçiliyin inkişafı üçün həmin sahədə mövcud olan problemlərin əsas istiqamətlərinin aşkar göstərildiyi konseptual sənəddir.

 

Yeni əsrdə dövlətin rəqabətədavamlı mövqeyini təmin edən siyasi təməl və uğurların təhlili zərurəti

 

Akademik Ramiz Mehdiyev "İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış" məqaləsində yazır: "Biz ictimai və humanitar elmi qurumların strukturlarını müasir tələblərə uyğun təkmilləşdirməliyik. Hər bir qurum öz vəzifəsini və fəaliyyət dairəsini dəqiq müəyyən etməlidir. Dünya elminə inteqrasiya mərhələsində olduğumuz indiki vaxtda ictimai və humanitar elmlər sahəsində islahatların başlıca spesifikası müəyyənləşdirilməlidir. Bu elmlər hazırkı fazanın əsas xüsusiyyətlərini araşdırmalı və yeni ideyalar irəli sürməlidir".

XXI yüzilliyin əvvəlindən cəmi on ilə yaxın vaxt keçir. Zaman baxımından çox qısa sayılan bu müddət ərzində istər dünyada, istərsə də Azərbaycan dövlətinin inkişafında baş verən dəyişikliklərin tempi başqa heç bir tarixi dövrlə müqayisə oluna bilməz. Dünya dövlətlərində baş verən proseslərin məzmunu bir-biri ilə paradoksal əks mahiyyətli, həm inkişaf, həm də böhran xarakterli hadisələrlə müşayiət olunmuşdur. Azərbaycana gəldikdə isə bu müddət, ölkəmizin ardıcıl yüksələn xətlə davam edən uğurları ilə tarixdə qalmışdır.

Dövlətçiliyin tarixini XX əsrin əvvəlləri ilə müqayisə etsək, bugünkü müstəqil Azərbaycan o dövrün ziyalı və mütəfəkkirləri üçün gələcək, əlçatmaz bir arzu idi. Ümummilli lider Heydər Əliyevin memarı olduğu suveren dövlətin hazırkı inkişaf səviyyəsi və uğurları nəinki o dövrün, həmçinin istər ökəmizdə, istərsə də kənarda müasirimizin çoxlarının etiraf və sonadək dərk edə bilmədiyi tarixi həqiqətdir. Həyata keçirilən çoxşaxəli modernləşmə strategiyası bütün istiqamətlərdə dünya inkişafına xas olan başlıca obyektiv meyilləri dərindən təhlil etməyə, milli məkanın modern dünya təcrübəsini nəzərə almaqla formalaşmasına, dövlətçilik maraqları və perspektivlərindən çıxış edilməsinə əsaslanır.

Müasir dünya, milli dövlət və onun inkişaf məsələləri: modernləşmə strategiyası, qloballaşma və postmodern cəmiyyət, demokratik tranzit sahəsində dünya miqyaslı tədqiqatların müəllifi kimi tanınmış alim, akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsində, ictimai elmin müasir tələblər səviyyəsinə yüksəlməsi üçün taleyüklü hesab edilən məsələlər mahiyyəti baxımından tam əhatə olunmuş, problemlərin dairəsi və həlli istiqamətləri müəyyən edilmişdir. Məqalədə səslənən fəaliyyətimizin proqramı və üzərimizə düşən vəzifələr barədə fikirlər: yaşanılan tarixi məqamın siyasi-elmi yekunları və səciyyəsi; ölkədə siyasi elmin tədqiqi və tədrisinin modernləşməsi yönündə ən qısa müddətdə həlli vacib sayılan məsələlərin müəyyən edilməsi; onların həllinə dair təkliflər barədə təəssüratımızı bölüşmək istərdik.

Müstəqilliyin ikinci onilliyini qət etməkdə olan dövlətçiliyin son illər üçün səciyyəvi olan keyfiyyət xüsusiyyətləri burada tamamilə yeni aspektdə təqdim edilir, yeni prioritetlərin hədəfə alınması səbəbləri və onların fəth edilməsi zərurəti əsaslandırılır, dövrün əhatəli ictimai-siyasi mənzərəsi göz önündə canlandırılır.

Tarixi nailiyyətlərimizin davamı kimi dərk edilməsi son dərəcə vacib olan, hələlik isə sonadək təsəvvür edilə bilməyən həmin aşkar elmi yekunlar qısa şəkildə belə səslənir:

- Azərbaycanın siyasi rəhbərliyi ölkədə modernləşmənin, beynəlxalq məkana inteqrasiyanın və inkişaf templərinin təmin edilməsinə yönümlü siyasəti və təşəbbüsləri ilə qlobal ideyalar məkanında da liderlər sırasında olduğunu təsdiqləyir. Bu siyasət, sürətlə dəyişən milli və beynəlxalq reallığı, dünyada öz yerini və rolunu təhlil etmək üçün dəyişikliklərdən daim öndə olmağı liderliyin əsas keyfiyyəti olduğunu sübut edən dövlət başçısı tərəfindən həyata keçirilir. Bu prosesdə yalnız konkret ölkə miqyasında deyil, bütövlükdə regionda və dünyada proseslərin axarını yeni məcraya yönəldə biləcək tarixi qərarlar verilir;

- son illərdə Prezident İlham Əliyevin başçılığı ilə həyata keçirilən siyasi kurs öz bəhrəsini vermiş, iqtisadi, sosial-siyasi, mədəni-mənəvi və s. sahələrdə mövcud olan bir çox problemlər uğurla həll edilmiş, yaxud da onların qısa zamanda həlli üçün ən zəruri müqəddəm şərtlər yaradılmaqdadır;

- bunun sayəsindədir ki, bu gün Azərbaycanda ilk dəfə yaxın və orta müddətli, taktiki məzmunlu vəzifələrin həllindən, gələcək inkişafımızın uzunmüddətli strategiyasının formalaşdırılmasına doğru yönəlmiş tədbirlərin gerçəkləşməsinə, qabaqcıl ölkələr sırasında layiqli yer tutmasına imkan yaradılmışdır;

- Prezident İlham Əliyev ölkədə islahatların paralel aparılmasını təmin edən "sinxron modernləşmə" modelini həyata keçirməklə Azərbaycanın təhdidləri önləyən mövqeyini təmin edir. Dövlətin bütün sahələrdə yüksəlişi üçün inkişafın impulsu və təkanı rolunu oynayan fundamental faktora - elmə və intellektə önəm verilməsi növbəti mərhələdə rəqabətə davamlı milli modelin əsasıdır. Qabaqcıl ölkələrin təcrübəsinə uyğun olaraq, son illərdə bu sahədə ciddi islahatların, insan kapitalının prioritet kimi hədəfə alınması, Elmin İnkişafı Fondunun yaradılması məhz buna dəlalət edir və ilk növbədə, hər bir ölkənin lider mövqelərə yüksəlməsini təmin edən elm və təhsildən, intellektual resurslardan, cəmiyyətin humanitar potensialından maksimum bəhrələnməyi gündəmə gətirir;

- Dünya iqtisadi böhranının hər bir ölkənin inkişafında siyasi liderin və millli inkişaf strategiyasının nəyə qadir olduğunu aşkara çıxaran 2009-cu il tarixdə qalacaqdır. Azərbaycan böhran şəraitində inkişaf templərini saxlamaqla, haqqında deyilən əsassız (büdcəsinin tamamilə neft gəlirlərindən asılı olduğu ) proqnozları alt-üst etdi. İqtisadi inkişaf sahəsində liderliyin həmişə qərbə xas olan xüsusiyyət olmadığı Azərbaycan nümunəsində qlobal etirafını tapdı. Azərbaycan fenomeninin sirri - antiböhran tədbirlərindən - yəni nəticələrlə mübarizədən çox, dəyişiklik və böhrandan öndə olmağa yönümlü siyasi liderin kursudur;

- ən mühümü: sona çatan ilin Azərbaycanın müstəqil dövlətçiliyində 2003-cü ildən həyata keçirilən yeni siyasi strategiyanın gerçək və rəqabətə davamlı olmasını sübut edən sınaqların hələ ilkin mərhələsi, xüsusilə də dövlət başçısının iqtisadiyyatda keçid mərhələsinin başa çatdığını bəyan etdiyi ərəfə kimi tarixdə qalacaq;

- yeni əsrdə, ikinci onilliyin astanasında Azərbaycan ictmai elmi, ziyalısı artıq gələcək yüz ilin əvvəlinin milli dövləti, onun qüdrəti və əzəmətinin hüdudlarını hədəfə almaq barədə düşünməli, perspektiv fəaliyyət proqramını müəyyənləşdirməli, konkret nəticələr ortaya qoymalıdır.

 

Siyasi elm milli və qlobal inkişafın həlledici humanitar resursu kimi

 

Dövlət başçısı İlham Əliyevin modernləşmə strategiyası və XXI əsrin yeni intellektual Azərbaycanı layihəsini gerçəkləşdirmək yönündə 2003-cü ildən nümayiş etdirdiyi siyasi iradə və qətiyyəti konkret faktlarda əksini tapmışdır.

2007-ci il mayın 23-də dövlətçilik tarixində ilk dəfə Prezident İlham Əliyevin sərəncamı ilə Azərbaycan Respublikasının Milli Təhlükəsizlik Konsepsiyası təsdiqlənmişdir. Konsepsiyanın "3.Azərbaycan Respublikasının milli maraqlarına təhdidlər" hissəsində "3.9.Peşəkar insan ehtiyatlarının çatışmazlığı" dövlətçiliyin varlığına təhlükə kimi; "4.3.3. Elm, təhsil, mədəniyyət və mənəviyyatın qorunması və inkişafı" isə milli təhlükəsiziyin başlıca istiqamətlərindən biri kimi ifadə olunmuşdur.

Azərbaycanı dünyada inkişafın liderləri mövqeyinə çıxaran dövlət başçısının strateji fəhmini, intellektə, o cümlədən siyasi elmin missiyasına və strateji tədqiqatlara nə dərəcədə önəm verməsini isə, ölkədə bu sahənin elmi-obyektiv əsaslar üzərində formalaşmasına, dövlətçiliyə dəstək olmaq ənənəsini bərqərar etməyə yönəlmiş sərəncamları sübut edir. İlk dəfə Prezident Administrasiyasında Siyasi təhlil və informasiya təminatı şöbəsi, 2007-ci ildə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Strateji Araşdırmalar Mərkəzinin (SAM) - yeni intellektual infrastrukturun təməlinin ("beyin mərkəzi"nin) yaradılması dövlətçiliyin yeni mərhələsində mümkün olmuşdur.

İctimai-siyasi elm dövlətçiliyin varlığını, onun daha mükəmməl təşkilatlanması yollarını tədqiq etmək kimi universal statusa malikdir. Bu elmin ən qədimdə təşəkkül tapan sahələrindən biri də siyasi elmdir. Qədim mütəfəkkir Aristotel bu sahədə ilk kitabı - "Politika"nı yazanda, elmlər təsnifatında onu mərkəzdə yerləşdirmiş, cəmiyyətdə ahəng yaradılması məqsədinə xidmət etdiyini, qalan bütün elmlərin isə bu məqsədə çatmağın vasitələri olduğunu bəyan etmişdir. (Aristotel. Politika).

İntellektual təşəbbüslərin siyasətə tətbiqinə, elm və siyasətin ən səmərəli, sıx ittıfaqına zərurət ötən əsrin ortalarından sonra dərk edilməyə başladı. Onun təşkilatlanma baxımından ən mükəmməl forması isə "beyin trestləri", "fikir fabrikləri" və s. elmi-tədqiqat mərkəzləri oldu. XX əsrin 60-cı illərində ABŞ-da sayı iki yüzə çatan mərkəzlər, getdikcə nəinki milli, eləcə də qlobal siyasətin intellektual təminatında, siyasi nəzəriyyə və ideyalar məkanının formalaşmasında əsas subyektə çevrilirdilər.

Müasir cəmiyyətdə "şüurun siyasiləşməsi" meyilinin artması, vətəndaş cəmiyyəti və siyasi iştirak proseslərinin geniş vüsət alması, nəhayət, "siyasətşünas"lığın ( politoloq) peşəsinin XX əsrin sonu, XXI əsrin əvvəllərində ən kütləvi və getdikcə yayılan peşəyə çevrilməsi müşahidə olunur. Bu proses Azərbaycandan da kənar keçməmişdir. Ölkədə siyasi elmlə məşğul olanların kəmiyyət göstəriciləri dəqiq müəyyən olmasa da, onu adi gözlə sezmək çətin deyildir. Lakin məlumdur ki, yalnız kəmiyyət olan yerdə keyfiyyətdən danışmaq qeyri-mümkündür.

Akademik Ramiz Mehdiyevin ən birinci prioritet kimi, siyasi qərarların qəbul edilməsində müstəqillik dövründə formalaşan ictimai elm nümayəndələrinin hər hansı töhfəsinin birmənalı şəkildə müşahidə olunmadığını vurğulaması real fakt kimi ən ciddi düşüncələrə sövq edir. Çoxsayı politoloqlar ordusunun arasında bu elmin həm nəzəri, həm də tətbiqi səviyyələrində tədqiqat aparan, mühakimə yürüdə bilən, dünyada səslənən siyasi ideya və nəzəriyyələrə qarşı cavab verən, dövlət siyasətini milli və qlobal kontekstdə təhlil edə bilən cüzi mütəxəssisin mövcudluğu acı reallıqdır. Ölkədə siyasi təhlilin keyfiyyət xüsusiyyətlərinə, siyasi elmə mükəmməl yiyələnmiş kadrların yoxluğuna dəlalət edən misallar isə bu sahədə həqiqi vəziyyətin hələ tam mənzərəsi deyil.

Çalışdığımız Mərkəzin yaradılmasını zəruri edən səbəblər sırasında dövlət başçısının fərmanında, həmçinin nizamnaməmizdə "ölkədə aparılan strateji araşdırmaların koordinasiyası və siyasi analitikanın bir elm kimi formalaşması yönündə fəaliyyətin həyata keçirilməsi" vurğulanmışdır. Bu, dövlətçiliyimizin rifahı naminə cəmiyyətin böyük dəyərə malik olan strateji təfəkkür və ideya potensialını bir yerə cəmləməyə, istənilən (fərdi və ya kollektiv təşəbbüs) formada onun inkişafını dəstəkləməyə və stimullaşdırmağa, dialoqa yönümlü fəaliyyətdir. Az müddət keçməsinə baxmayaraq, bu istiqamətdə apardığımız fəaliyyət gerçəkdə əsil xaosun mövcudluğu qənaətinə gəlməyi şərtləndirmişdir. Özlərini hələ politoloq demirik, siyasi-analitik, strateji araşdırma yönümlü qurumlar kimi bəyan edən, qrantlar naminə Azərbaycan dövlətinin imicinə xələl gətirmək üçün "sağa və sola" "hesabatlar" göndərən, hətta dünya beyin mərkəzləri reytinqinə qondarma adlarını "həkk edən" nə qədər faktlar aşkara çıxmışdır. Ədliyyə Nazirliyinə bu qəbildən olan və dövlət qeydiyyatından keçən belə birliklərin siyahısı ilə bağlı göndərdiyimiz sorğuya aldığımız cavab isə gözlənilən oldu: reallıqda həmin qondarma analitik və ya beyin mərkəzinin heç biri mövcud deyil. Əgər olsa idi, bununla yalnız fəxr etmək olardı. Eyni zamanda, ədalət naminə bu sahədə əməkdaşlığın və inkişafın gələcək məsələlərini müzakirə etmək üçün konstruktiv təşəbbüslərə, birgə müzakirələrə dəvəti qəbul edən ayrı-ayrı tədqiqatçıların (cüzi də olsa) olduğunu da qeyd etmək lazımdır.

Mərkəzin yarandığı qısa müddət ərzində siyasi elmin qərar qəbulu proseslərinə töhfəsi, dünya analitikasında əsas sayılan meyarları, ekspert cəmiyyətinin problemlərini həm daxildən, həm də ölkədən kənarda müşahidə etmək, müxtəlif ölkələrin beyin və ideya potensialını müqayisə etmək imkanlarımız olmuşdur. Dövlətçilik maraqlarına müvafiq olaraq dünya beyin mərkəzləri məkanına inteqrasiya, qarşılıqlı əməkdaşlıq və fəaliyyət gedişində formalaşan ümumi təsəvvürlər akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsində vurğulanan məsələləri birmənalı olaraq bu cür təsdiq edir: "İctimai və humanitar elmlərin problemlərinin həlli ölkənin elmi elitasını əsas məqsəddən - fundamental tədqiqatların həyata keçirilməsindən yayındırmamalıdır".

Burada bəzi aspektləri qeyd etmək istərdik. Ölkədə siyasi qərarların qəbul edilməsinə qədərki elmi bazanın və nəticələrin sonrakı təhlili sahəsində bəsit təsvirçilik, özlərini "icmalçı, şərhçi, ekspert" və s. adlandıranların bolluğuna rəğmən, dərin təhlilin qıtlığı heyrət doğuracaq səviyyədədir. Adi vətəndaşın şüurunu manipulyasya etməyə, əsas məsələlərin müzakirəsindən yayındırmağa, ajiotaj və sensasiya kimi effektlərlə cəlb etməyə yönümlü populist "şərhlər"in siyasi təhlili əvəzləmək iddiaları çox güclüdür. Bunun səbəbi siyasi elmin tarixi və müasir missiyasından, nəzəriyyə və metodologiyasından bixəbər olduğunu "tətbiqi-təcrübi" anlayışları ilə doğrultmağa çalışan dayaz düşüncəli "ekspertlərin" yağışdan sonra göbələk kimi çoxalmasıdır. Yeri gəlmişkən, bu məsələ qlobal səciyyə kəsb edərək hazırda ictimai-siyasi elmin, böyük ideya və nəzəriyyələrin, yeni məktəblərin, inkişaf konsepsiyalarının böhran dövrünə qədəm qoyması ilə bağlı bütün dünyada çox geniş müzakirə olunur. Nəzəriyyənin dəyərini dərk etməyən, siyasi manipulyasiya texnologiyalarını və bəsit empiriyanı mütləqləşdirən, onu yeganə metod hesab edən ekspert mövqeyinin iflası qlobal böhranda özünü bütün çılpaqlığı ilə büruzə verdi. Yalnız şəraitin səthi təsviri, dünya birjalarında məlumatı izləmək və toplamaq uğrunda yarış, aksiyaların indiki vəziyyəti və cəmi bir il sonrakı iflası empiriyanın məhdudluğu və acizliyini sübut etdi. Bütün bunlar nəzəriyyənin, strateji təhlil və proqnozların nə qədər vacib olmasını bir daha gündəmə gətirmişdir.

Təbii ki, reallığın bütün təfərrüatı və faktlar əsasında təcrübi öyrənilməsi siyasi təhlilin pillələrindən, daha doğrusu, ilkin pillələrindən biridir. Lakin onların ümumiləşdirilməsi və qərar qəbulu üçün tövsiyələrin verilməsi nəzəri-konseptual və fəlsəfi-məntiqi vərdişlərə malik olmadan qeyri-mümkündür.

Məhz bu səbəbdən Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Strateji Araşdırmalar Mərkəzi yarandığı ilk gündən politologiya sahəsində dünya təcrübəsinin öyrənilməsinə xüsusi diqqət yetirmiş, özünü beynəlxalq aləmdə tanıtmağa çalışmışdır. Fəaliyyətinin iki ili ərzində Mərkəz tərəfindən - xaricdə və Azərbaycanda bir sıra beynəlxalq konfrans, dəyirmi masa və digər elmi praktiki tədbirlər keçirilmiş, Almaniyanın Beynəlxalq Siyasət və Təhlükəsizlik İnstitutu, Böyük Britaniyanın Konfliktlər və Dövlət quruculuğu üzrə London İnformasiya şəbəkəsi, Kolumbiya Universiteti, Fransa Beynəlxalq Münasibətlər İnstitutu, Karnegi Mərkəzi, Qazaxıstan Prezidenti yanında Strateji Araşdırmalar İnstitutu, Rusiya Strateji Araşdırmalar İnstitutu və sair dünyanın tanınmış beyin mərkəzləri ilə əlaqələr qurularaq birgə layihələr həyata keçirilmiş, təcrübəçi alim mübadiləsi aparılmış, görkəmli siyasətşünasların Azərbaycana gələrək burada politoloji cəhətdən mühüm əhəmiyyət kəsb edən mövzuların müzakirə olunduğu tədbirlər keçirilmişdir. Mərkəz tərəfindən iki dildə Azərbaycanın və regionun aktual problemlərini işıqlandıran və müəllifləri tanınmış yerli və xarici politoloq, eləcə də dövlət rəsmiləri olan "Azərbaijan Focus" jurnalı işıq üzü görmüş, görkəmli siyasi xadim Zbiqnev Bzejinskinin "Second Chance" ("İkinci şans") kitabı Azərbaycan dilinə tərcümə olunmuş və nəşrə hazırlanmışdır.

Eyni zamanda Azərbaycan həqiqətlərinin dünya ictimaiyyətinə obyektiv şəkildə çatdırılması, erməni təbliğatının törədə biləcəyi fəsadların qabaqlanması və qarşısının alınması məqsədilə Mərkəzin gördüyü işlərin effektivliyini artırmaq üçün Parisdə, Brüsseldə, Moskvada, Londonda və Vaşinqtonda filiallarımızı açmaq istiqamətində fəaliyyət göstəririk.

Bununla yanaşı qeyd etməliyik ki, hələ ki Mərkəz qarşısında qoyulmuş bütün vəzifələrin öhdəsindən gəlmək iqtidarında deyil. Bunun da əsas səbəbi kadr çatışmazlığı və elmi müəssisəmizin təşəkkül prosesini yaşamasıdır.

 

 

(Ardı var)

 

Elxan NURİYEV,

Azərbaycan Respublikasının

Prezidenti yanında

Strateji Araşdırmalar

Mərkəzinin direktoru,

siyasi elmlər doktoru

 

Azərbaycan.- 2009.- 29 dekabr.- S. 10.