İctimai və
humanitar elmlər: Zaman kontekstində baxış
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev bu il noyabr ayının 2-də Bakı Dövlət
Universitetinin 90 illik yubileyi mərasimindəki
çıxışında ölkəmizin iqtisadiyyatında
keçid dövrünün artıq başa
çatdığını bəyan etdi. Hər
bir Azərbaycan vətəndaşı və
bütövlükdə ölkəmiz üçün tarixi əhəmiyyət
kəsb edən bu bəyanat elmi və intellektual elita
qarşısında xeyli mürəkkəb və strateji əhəmiyyətli
məsələlər qoyur. Yaranmış
vəziyyətlə əlaqədar biz, müəyyən mənada,
artıq başa çatmış bir prosesin yekunlarından nəticə
çıxarmalı, cəmiyyətimiz üçün
aktuallaşan yeni paradiqmalar haqqında düşünməliyik.
Ölkəmizdə
keçid dövrünə xas olan amillər ziyalıların
vəziyyətinə, elmin, təhsilin və mədəniyyətin
durumuna öz təsirini göstərmişdir. 1990-cı illərin
əvvəlində bəzilərinə elə gəlirdi ki, vətəndaşlarımızın
ağır güzəranı, gələcəyə
inamın olmaması və ümumi çətinliklər bir
çox ənənələrimizin də məhvinə gətirib
çıxaracaqdır.
O illərdə
məruz qaldığımız siyasi, iqtisadi və sosial
böhran, sözsüz ki, insanların elmə və təhsilə
olan münasibətinə də təsir göstərmişdi.
Azərbaycanlıların daim öz övladlarının
maariflənməsinə, təhsil almasına, alimin
mövqeyinin yüksək dəyərləndirilməsinə
meyilli bir millət olmasına baxmayaraq, bu dövrdə
çoxları artıq ümidsizliyə
qapanmışdılar. Sovet məktəbindən milli təhsil
sisteminə keçid heç də asanlıqla baş vermədi.
Bu illərdə Elmlər Akademiyasının
bağlanmasına dair səslənən
çağırışlar da elmi ictimaiyyətə
bütövlükdə mənfi təsirini göstərdi.
Sovet
İttifaqı dağıldıqdan sonra bütün postsovet
ölkələrində olduğu kimi, bizdə də
ideologiyasızlaşdırma deyilən prinsip bəyan edildi. Bu
prinsip marksizm-leninizm ideologiyası ilə bağlı nə
varsa, hamısından tamamilə imtina olunmasını nəzərdə
tuturdu və totalitarizmin, kommunist ideologiyasının təzədən
baş qaldırmasına imkan verməməli idi. Lakin həmin
dövrdə baş verən mürəkkəb proseslər nəticəsində
yaranmış boşluğu qısa müddətdə
müxtəlif növ surroqat ideya və yanlış
ideologiyalar doldurdu.
Belə qondarma
ideologiyaların hamısında inkar amili dominant rolunu
oynayırdı. İnkarçılıq kommunizm idealları ilə
mübarizədə yox, Azərbaycanın keçmişinə
olan münasibətdə özünü ən parlaq şəkildə
büruzə verirdi. Tarixi nailiyyətlərimizin
üstündən xətt çəkilir, qürur doğuran
hadisələr belə, qaralanırdı. Əslində,
neobolşevizmin bu yeni forması hər şeyi dağıdaraq
bizə xarabalıqlar üzərində yeni dünya
qurmağı təklif edirdi. Hadisələrin
təhlükəli istiqamətdə cərəyan etdiyi bu
dövrdə cəmiyyətə yeni bütlər təqdim
olunurdu.
Müstəqilliyin ilk illərində ali məktəblərdə də yeniləşmə
prosesi bir çox cəhətdən kosmetik səciyyə
daşıyırdı. Elmi ateizm kafedraları
dinşünaslıq kafedraları adlandırılır,
"Elmi kommunizm" ifadəsi mexaniki olaraq
"politologiya" sözü ilə əvəzlənir,
dialektik və tarixi materializm kafedraları fəlsəfə
kafedralarına çevrilirdi və s. Uzun illər Sov.İKP
tarixi ilə məşğul olmuş şəxslər də
birdən-birə dönüb Vətən tarixi üzrə
mütəxəssislərə çevrilirdilər.
1992-1993-cü illərin
siyasi həyatında baş verən hadisələrin milli
elitaya mənfi təsiri haqqında çox danışmaq
olar. Əlbəttə,
obyektiv informasiyanın olmadığı bir şəraitdə
bir çox əyintilərin və səhvlərin meydana
çıxması mümkün idi. Əsl
həqiqəti ictimaiyyətə çatdırmaq vəzifəsi
məhz alimlərin üzərinə düşürdü.
Ziyalılarımızın
böyük bir qismi isə yaxşı bilirdi ki, milli mədəni-mənəvi
oriyentasiyanın olmaması, xarici dövlətlərin stereotip
inkişaf modellərinə kor-koranə riayət edilməsi
hökmən millətin öz simasını itirməsi ilə
nəticələnir.
Azərbaycanın gələcək inkişaf
strategiyasını müəyyənləşdirmiş ümummilli
lider Heydər Əliyevin bütün cəmiyyəti səfərbər
edərək, onu düzgün yola istiqamətləndirməsi
sayəsində 1990-cı illərin çətinliklərini
artıq geridə qoymuşuq.
Hazırda biz
müasir Azərbaycan dövlətçiliyinin
inkişafında yeni mərhələ yaşayırıq. Ölkəmizdə
inkişafın yüksək sürəti təmin
edilmişdir. İndi möhtəşəm
və məsuliyyətli vəzifələrin öhdəsindən
gəlmək üçün dövlətimizin kifayət qədər
potensialı və təcrübəsi vardır. Dünyanı bürümüş maliyyə və
iqtisadi böhran şəraitində bugünkü göstəricilərimiz
çox böyük uğur kimi qiymətləndirilir. İqtisadi sahədəki yüksək nailiyyətlərimiz
isə heç də asanlıqla qazanılmayıbdır.
İndi cəmiyyətimiz
qarşısında, ilk növbədə elmi elita
qarşısında mühüm vəzifələrin həlli
məsələsi dayanır. Əsas məqsədimiz
ondan ibarətdir ki, yaxın illərdə təhsildə, elmdə,
ümumən intellektual sahələrdə ciddi
dönüş yaradılmalı və biliklərə əsaslanan
iqtisadiyyatın qurulması prosesi intensivləşməlidir.
Ümummilli əhəmiyyət
kəsb edən bir sıra məsələləri biz yeni
şəraitdə təhlil etməliyik. Bütün Yer kürəsini
əhatə etmiş qloballaşma milli məkana bəzən
birmənalı olmayan şəkildə ciddi təsir göstərir.
Belə dəyişkən siyasi, iqtisadi və
sosial-mədəni paradiqmaların mövcudluğu şəraitində
çalışmalıyıq ki, milli
varlığımıza bağlı dəyərlərə xələl
gəlməsin. Tariximizi, mədəniyyətimizi
və bizi birləşdirən mənəvi dəyərləri
qoruyub saxlamaq indi hər birimizin ən ümdə vəzifəsidir.
Bu gün Azərbaycan dövləti
çox uğurlu sosial-iqtisadi siyasət həyata keçirir:
yeni iş yerləri açılır, regionların yüksək
inkişafı təmin edilir. Ölkədə
yaranan əlverişli biznes mühiti ümumi tərəqqimizə
müsbət təsir göstərir. Vətəndaş
cəmiyyətinin bir çox strukturları aktiv fəaliyyət
göstərərək ölkəmizin inkişafına xidmət
edirlər. Kütləvi informasiya vasitələri,
o cümlədən efir və internet məkanı uğurla
inkişaf edir. Demək olar ki, yeniləşmə
prosesindən kənarda qalan sahə yoxdur.
Bu yaxınlarda
Prezident İlham Əliyevin sərəncamı ilə
yaradılmış Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Elmin İnkişafı Fondunun əsas məqsədi
elmin müxtəlif sahələrində aparılan
araşdırmaların səmərəliliyinin
artırılmasını və dünya elmi məkanında
Azərbaycan elminin layiqincə təmsil olunmasını təmin
etməkdir. Bundan öncə, dövlətimizin
başçısı elmin inkişaf strategiyasının əsas
müddəalarını təsdiq edibdir. Əslində,
bu sənədlə elmlə bağlı olan hər bir qurum
qarşısında məsuliyyətli vəzifələr
qoyulur, onlardan müasir şəraitdə konkret fəaliyyət
proqramının tərtib edilməsi və gerçəkləşdirilməsi
tələb olunur.
Prezident İlham Əliyevin
YUNESKO-nun baş direktoru Koişiro Matsuura ilə əldə
etdiyi razılıq əsasında beynəlxalq ekspertlər
qrupu tərəfindən Azərbaycan elminin idarə edilməsi,
maliyyələşdirilməsi və təşkilinə dair
hazırlıq işləri aparılır. Bu ilin sonuna yekun hesabat və
təkliflər təqdim olunacaqdır. YUNESKO-nun
Azərbaycana göstərdiyi bu kömək elmlə
bağlı bir çox problemlərin həllinə də
töhfəsini verəcəkdir.
Bu mühüm qərarlar istər-istəməz
belə bir sual doğurur: bəs bizim elmi elita ilə birlikdə
həyata keçirmək istədiyimiz strateji
planlarımızın mahiyyəti nədən ibarətdir? Mən, ilk növbədə, bu sahədə aktual
olan bir neçə istiqamətə toxunmaq istərdim.
Onlardan birincisi idarəçilik
sistemində qəbul olunan siyasi qərarların elmi
bazasıdır. Məlumdur ki, idarəçilik sistemində qəbul
edilən bir çox qərarlar müəyyən elmi təhlilə
istinad etməlidir. Bu təhlilin əsas
prinsiplərini üç suala veriləcək cavablar müəyyən
edir. Bu suallar əslində çox sadədir: Problem nədən
ibarətdir? Problem necə və hansı
alternativ yollarla həll oluna bilər? Mövcud
alternativ həllərdən ən optimalı hansıdır?
XX əsrdə biz
elə şəraitdə yaşamışıq ki, siyasi qərarların
qəbul edilməsi prosesinin özlüyündə bir elm sahəsi
olması totalitar dövlətdə inkar edilirdi. Bununla belə, bu gün hamımız
üçün danılmaz həqiqətdir ki, cəmiyyətimizin
uğurlu inkişafı naminə qəbul olunan siyasi qərarların
dürüstlüyünü təmin edərkən biz, əsasən,
üç istiqamət üzrə elmi tədqiqatların nəticələrinə
arxalanmalıyıq:
- sosial-siyasi elmlər
sahəsində, o cümlədən politologiya, sosiologiya və
iqtisadi elmlər;
- fəlsəfə,
psixologiya və informasiya-kommunikasiya istiqamətləri;
- dövlət idarəçiliyi
nəzəriyyəsi, menecment və digər sahələr.
Məlumdur ki,
dövləti və siyasi qərarları qəbuletmə nəzəriyyəsi
XX əsrin 40-cı illərində əsasən ABŞ-da təşəkkül
tapmış elm sahəsidir. Məhz bu dövrdə
siyasi idarəetmə elmləri sosial biliklərin ayrıca bir
istiqaməti kimi formalaşmışdır. 1979-cu ildə yaranan müvafiq beynəlxalq
assosiasiyanın çoxsaylı üzvləri hazırda
bütün dünyada siyasi təhlil və
proqnozlaşdırma ilə bağlı araşdırmalar
aparmaqla yanaşı, hətta bunları universitet
proqramlarına daxil ediblər.
Bununla əlaqədar,
rastlaşdığımız çoxsaylı problemlərdən
yalnız ikisi üzərində dayanmaq istərdim.
Birincisi, Azərbaycanın
hazırda iştirak etdiyi beynəlxalq miqyaslı bir neçə
layihə "enerji təhlükəsizliyi" ilə əlaqəlidir. Ona görə də siyasi və
iqtisadi amillərin güclü olduğu beynəlxalq energetika
sahəsi üzrə ölkəmizdə nüfuzlu elmi ekspertlərə
böyük ehtiyac vardır.
İkincisi,
transmilli korporasiyaların fəaliyyətinə, dünya maliyyə
bazarlarının vəziyyətinə, beynəlxalq ticarət
və xarici investisiya axınlarının istiqamətləndirilməsinə
müraciət edərkən aydın olur ki, bizim
iqtisadçı alimlər hazırda xüsusi əhəmiyyət
kəsb edən bu sahələrlə ciddi məşğul
olmalıdırlar.
Beləliklə,
aydındır ki, siyasi qərarların qəbul edilməsi mərhələsinə
qədər zəruri olan elmi araşdırmaların
aparılması günün əsas tələblərindən
biridir. Lakin
kadr qıtlığı və müvafiq mexanizmlərin
işlənilməməsi bu prosesi hələlik düzgün
qurmağa imkan vermir.
Azərbaycanın həyata
keçirdiyi daxili və xarici siyasət ən nüfuzlu dairələrdə
belə müdrik və tarazlaşmış strateji xətt
kimi qiymətləndirilir. Ancaq dövlətin və
dövlət başçısının bu siyasəti hələlik
yalnız jurnalist mövqeyi səviyyəsində şərh
edilir.
Bizdə siyasi anlayışlardan və
politologiyanın müasir problemlərindən heç olmasa,
baş çıxara bilən mütəxəssislər
yoxdur, yalnız bir-iki həqiqi politoloqumuz ola,
ya olmaya. Bu politoloqlar da son dərəcə
mürəkkəb olan müasir dünyada qloballaşmanın
problemlərinə və ziddiyyətlərinə məhz
başqalarının fikirlərinə əsasən şərhlər
verirlər. Onların məqalələrində
dünyanın aparıcı informasiya agentliklərinin,
Rusiyanın, Türkiyənin, Avropanın analitik mərkəzlərinin
mövqeləri səslənir. Deməli, hər
şey var, yalnız müstəqil Azərbaycanın real siyasi
mövqeyinin elmi əsaslarla təhlilindən başqa.
Mövcud vəziyyət
tələb edir ki, adıçəkilən sahələr
üzrə mütəxəssislərin
hazırlığı dünyanın nüfuzlu universitetlərində,
tanınmış elm və təhsil mərkəzlərində
aparılmalıdır.
Prezident İlham Əliyevin bir neçə sərəncamı,
o cümlədən azərbaycanlı tələbələrin
xaricdə təhsil almağa göndərilməsi barədə
qərarı yeni texnologiyaların mənimsənilməsi ilə
yanaşı, həmin problemlərin də həllinə
yönəlibdir.
Bu gün dünya
Azərbaycanı yenidən kəşf edir. Ölkəmizə olan bu
diqqət və marağın əsasında Prezident İlham Əliyevin
fədakar fəaliyyəti dayanır. Artıq
politoloji tədqiqatlarda "Azərbaycan modeli" haqqında
fikirlər səslənir.
Lakin bizdə hələ
də inkişafın Azərbaycan modeli ilə bağlı
fundamental təhlillər aparılmır, bu modelin
uğurlarını dəstəkləyən və onun əsas
meyillərini üzə çıxaran əsərlər
yazılmır. Nəşr edilən və problemlə az-çox əlaqəsi
olan cild-cild, qalın-qalın kitabların isə elmi səviyyəsi
son dərəcə aşağıdır. Halbuki biz yeni cəmiyyətin qurulması
praktikasını dərindən öyrənib təhlil edərək
gələcək inkişafımızın bazasını
yaradırıq.
İctimai elmlər
sosial sifarişə çevik reaksiya verməlidir. Ancaq o, hələ də ətalət,
gözləmə və passiv seyrçi mövqeyindədir.
Bunun müxtəlif səbəbləri
vardır. İnformasiya cəmiyyətinə inteqrasiya
prosesində isə vaxt itkisini, "gecikmə effekti"ni heç nə ilə kompensasiya etmək
mümkün deyildir.
İndi birbaşa
ictimai şüura ünvanlanmış humanitar texnologiyalar ən
önəmli amilə çevrilmişdir. İnkişafın belə
bir zamanında önləyici proqnozlar sistemini müəyyənləşdirmək
üçün işlər görülməlidir. Milli elm infrastrukturunun formalaşması
üçün dövlətə konkret konsepsiya təqdim
edilməlidir. Bu, dünya elminin insanlara,
elmə və təhsilə münasibətdə irəli
sürdüyü standartlara cavab verən bir konsepsiya
olmalıdır.
İctimai elmlər
cəmiyyətdə baş verən proseslərin və dövlət-vətəndaş
münasibətlərinin əlaqələndirilməsini təmin
etməlidir. O,
elmimizi obyektiv istiqamətlərə yönəltməklə
millətin düşünən beyninə,
insanlarımızın ictimai əxlaqının yüksəldilməsinə,
bütünlükdə inkişafın aparıcı amilinə
çevrilməlidir. Bu vəzifələrin
öhdəsindən gəlmək üçün ictimai elmlər
sahəsində yeni ideyalar irəli sürməyə qadir
şəxslərə, kreativ düşüncəli insanlara
ehtiyac vardır.
Qlobal elm məkanına
uğurlu inteqrasiya üçün alimlərimiz ölkədə
elmin nüfuzunu və əhəmiyyətini yüksəldə
bilərlər. Odur ki, tədqiqatlar yalnız şəxsi karyera
üçün aparılmamalı, dövlətin, cəmiyyətin
maraq və ehtiyaclarına xidmət etməlidir.
Elmin hər bir nümayəndəsi öz
fəaliyyətini iki mövqedən qiymətləndirməlidir:
əvvəlcə vətəndaş, sonra alim kimi. Amma digər maraqlar üstün gəldiyindən
milli mənafe, vətənpərvərlik fikri və milli mənlik
ideyası zaman-zaman kənarda qalır. İnstitut
və kafedra rəhbərləri kollektivin elmi
potensialını dövlətin fundamental maraqlarının
xidmətinə yönəltməlidirlər. Ona görə
də islahatların elmi əsaslarının izahı və təqdimində
ictimai elmin yaxın iştirakı və əzmi hiss
olunmalıdır.
Bütövlükdə
sadaladığımız bu məsələlər siyasi qərarlar
qəbul ediləndən sonra onların nəticələrinin
düzgün elmi təhlilinə yönəlmiş fəaliyyət
sahəsidir. Bu, fikrimcə, ikinci vacib istiqamətdir ki, onun da
sanballı elmi potensiala ehtiyacı vardır.
Bizi
düşündürən üçüncü istiqamət
Azərbaycan cəmiyyətinin öyrənilməsi ilə
bağlı tədqiqatlardır. Azərbaycanlı
mentalitetinin öyrənilməsi, ictimai fikri
formalaşdıran əsas sosial-psixoloji kateqoriyalara həmvətənlərimizin
münasibəti, demoqrafik vəziyyət və bir sıra digər
amillərin elmi təhlili bu gün bizim üçün
xüsusi məna kəsb edir.
Milli dəyərlərin
qorunub saxlanmasından danışarkən biz heç də
onların konservasiyasını nəzərdə tutmuruq. Biz daim irəliyə, gələcəyə
baxmalıyıq, insani, maddi və mənəvi
resurslarımızı səfərbər etməliyik. Millətin tarixi keçmişi onun gələcəyə
doğru uğurla addımlaması üçün həm zəmin,
həm də ibrət dərsidir. Yeni
inkişaf yolunu müəyyən edən strategiyada,
sözsüz ki, varisliklə novatorluq vəhdət təşkil
etməlidir.
Biz daim böyük
fəxrlə deyirik ki, Azərbaycan xalqının ümummilli
lideri Heydər Əliyev bizə azərbaycançılıq
məfkurəsini bəxş etmişdir. Onun fəlsəfəsi hər bir azərbaycanlıya
imkan verir ki, o, azərbaycanlı olduğunu qürur hissi ilə
desin. Lakin gənc nəslin azərbaycançılıq
ruhunda tərbiyəsi prosesi heç də problemsiz deyildir.
Gənclərimizin əsl azərbaycanlı kimi
tərbiyəsi bizim vətəndaşlıq borcumuzdur və
xalqımızın gələcəyi deməkdir. Müasir dünyada vəzifələrimizin öhdəsindən
layiqincə gələ bilməyimiz üçün aidiyyəti
elmi qurumlar azərbaycançılıq məfkurəsinin nəzəri-konseptual
əsaslarını işləyib hazırlamalıdırlar.
Gənclərimizin milli və müasir ruhda tərbiyəsi
məsələləri də həmin fəaliyyət
proqramının tərkib hissəsi olmalıdır.
Hər bir xalqın
mentalitetindən danışanda biz, əslində, onun
xarakterik milli xüsusiyyətlərini və həmin etnosun
yaşatdığı inancları, inamları, ümumi əhval-ruhiyyəni,
torpağa, zəhmətə, halal-haram anlayışlarına
münasibəti və digər amilləri önə çəkirik.
Azərbaycan
xalqının böyük tarixi nailiyyətidir ki,
bütün təsirlərə baxmayaraq, biz öz dilimizi,
dinimizi, milli-mənəvi dəyərlərimizi qoruyub saxlaya
bilmişik. Lakin qloballaşma
çağırışlarına məruz qalan ailə
artıq XXI əsrdə bu məsələlərin həllində
əvvəllər oynadığı rolu, sözsüz ki,
oynaya bilmir. Milli dəyərlərlə əlaqəli
problemlər üzərində dayanaraq xüsusi qeyd etmək
istərdim ki, bunların tam həllini tapması müstəqil
respublikamızın vətəndaşlarının tərbiyəsi
baxımından müstəsna əhəmiyyətə
malikdir. Milli-mənəvi dəyərlərimizin
qorunub yaşadılması və zənginləşdirilməsi
ailədən də çox cəmiyyətdən
asılıdır.
Azərbaycan dilinin
cəmiyyətimizdəki mövqeyi çox
güclüdür. Həyata
keçirilən irimiqyaslı layihə ədəbi irsimizi
kütləvi surətdə latın qrafikası ilə
çap etməyə imkan verdi. Bu, mədəni həyatımızda çox
böyük hadisədir. Digər tərəfdən,
dövlətin dilə və ədəbiyyata olan
qayğısının təzahürüdür. Lakin hər bir dilin inkişafı onun kütləvi
informasiya vasitələrində, müasir ədəbiyyatda,
terminoloji problemlərin həllindəki mövqeyi ilə
bağlıdır.
Bu baxımdan etiraf
etmək lazımdır ki, bu gün canlı danışıq
dilimizdə müşahidə olunan bəsitlik, müasir ədəbi
əsərlərin qıtlığı, kütləvi
informasiya vasitələrinin dilindəki üslub pozuntuları
və qəlizlik bizim dilçilərin və ədəbiyyatşünasların
araşdırmalarında lazımi yer tutmur. Heç kəsə elə
gəlməsin ki, dilin dövlət dili elan edilməsi ilə
dillə əlaqəli olan bütün problemlər aradan
qaldırılır. Daim dilin keşiyində
dayanmalı olan insanlar, təəssüf ki, müasir dövr
üçün zəruri sanballı tədqiqatları həyata
keçirmirlər.
Məni bir sual
düşündürür: Azərbaycanda son illərdə
yazılan heç olmasa bir roman, hekayə və ya poema adı
çəkmək mümkündürmü ki, o, cəmiyyətimizdə
böyük maraq doğursun? Yaxud Azərbaycan
teatrında elə bir yeni əsər tamaşaya qoyulubmu ki,
ictimaiyyətin diqqət mərkəzində olsun? Həqiqi söz ustası, əsl ədib zamanın
ruhunu duymalı və ona uyğun əsərlər meydana gətirməyi
bacarmalıdır.
Ədəbiyyat və
teatr tənqidçilərimiz hələlik gizli, latent formada
cərəyan edən narahatedici proseslərin təhlilini
aparmalı və öz missiyalarını yerinə yetirməlidirlər. Söz sənəti korifeylərimizdən
bizə zəngin yaradıcılıq məktəbi miras
qalmışdır. Onların
bugünkü varisləri öz yeni ədəbi
axtarışları ilə Azərbaycan ədəbiyyatının
şöhrətini layiq olduğu yüksəklərə
qaldırmalıdırlar.
İctimai və
humanitar elmlərin problemlərinin həlli ölkənin elmi
elitasını əsas məqsəddən - fundamental tədqiqatların
həyata keçirilməsindən
yayındırmamalıdır. Burada da həllini gözləyən
problemlər az deyildir. Biz ümumən Azərbaycan
elmini əyalət ab-havasından xilas edərək, onun
dünya elm məkanına inteqrasiyasına can atmalıyıq.
Həqiqət naminə
qeyd etməliyik ki, Azərbaycanda XX əsrdə ictimai və
humanitar elmlər sahəsində sanballı elmi potensial
yaranmışdır.
Respublika Elmlər Akademiyasında və ali
məktəblərdə müxtəlif sahələr üzrə
kifayət qədər elmlər doktoru və elmlər namizədi
hazırlanmışdır. Lakin Azərbaycanın
öz müstəqilliyini bərpa etməsindən sonrakı
dövrdə belə bir vəziyyət müşahidə
olunmaqdadır ki, həmin potensial zəruri tədqiqatların
aparılmasından uzaqdır və ümumən ölkənin
gələcək inkişaf strategiyasının elmi əsaslandırılması
baxımından bir növ istifadəsiz qalmışdır.
Zamanın tələbi isə budur ki, fundamental
elmi araşdırmaların aparılması ilə
yanaşı, ictimai və humanitar elmlər həyata
yaxınlaşmalı, cəmiyyətin bugünkü və gələcək
tələbatlarını müəyyənləşdirməklə
mövcud problemlərin mümkün həlli yollarını təqdim
etməlidirlər.
Aparılan
sorğular cəmiyyətdə elmi fəaliyyət sahəsinə
laqeydliyin olduğunu göstərir. Bu, böyük həyəcan
doğuran faktdır. Bunun səbəblərindən
biri də indi elmə gələn bəzi insanların şəxsi
keyfiyyətləri və analitik təhlil qabiliyyətlərinin
müasir tələblərdən xeyli aşağı
olmasıdır. Mövcud elmi şuralar
öz iclaslarında elmin müxtəlif sahələrinə həsr
olunmuş xüsusi müzakirələr keçirmir. Beynəlxalq tərkibli elmi şuralar isə heç
yoxdur. Müdafiə şuraları səviyyəsiz
araşdırmalara, dissertasiyaların müxtəlif yollarla
yazılmasına, müdafiəsinə və elmi adların
verilməsinə ciddi və tələbkarlıqla
yanaşmır, nöqsanlara göz yumur. Müdafiə
olunan dissertasiyaların böyük bir qismində sanballı
elmi tutum və yeni elmi qənaətlər yoxdur. Belə faktların sayı isə nəinki
azalmır, əksinə, artır.
Elm bir biznesə çevrilib və istənilən
şəxs - dövlət məmuru, yaxud iş adamı
müxtəlif yollarla elmi ad almağa nail olur. Təəssüf
ki, bütün bu proseslərdə elm və təhsil müəssisələrinin
bir sıra əməkdaşları hazır dissertasiyaları
iddiaçılara təklif edirlər. Paradoksal
haldır ki, elmin paklığını qorumaq əvəzinə
elm xadimlərinin özləri təsadüfi adamların elmi
adlar almasına rəvac verir, belə işləri elmi
şuralarda yekdilliklə dəstəkləyirlər. Söz yox ki, bu cızma-qaralar Azərbaycanın elmi
potensialının artırılmasına heç bir xidmət
göstərə bilməz.
Son beş ildə Azərbaycanda
müdafiə edilmiş dissertasiyalar arasında elələri
vardır ki, tragikomik təsir bağışlayır.
Xüsusilə filologiya sahəsində hansısa
yazıçının "yaradıcılıq yolu"na həsr olunmuş dissertasiyaları qeyd etmək
istərdim. Adları qədər özləri də
bəsit olan həmin dissertasiyalar elmi tədqiqatdan daha
çox, son dərəcə zəif yazılmış
publisistik yazıları xatırladır. Eyni
mənzərə ictimai və humanitar elmlərin digər sahələrində
də müşahidə olunur. Yüzlərlə
dissertasiya müdafiə edildiyi halda, dünyanın nüfuzlu
elmi jurnallarında Azərbaycan alimlərinin məqaləsinə
təkdənbir rast gəlmək mümkündür.
Məlumdur ki, uzun
müddət ərzində Azərbaycanda ictimai elmlər sovet
ideoloji sistemi kontekstində təşəkkül
tapmış və bu səbəbdən də müasir elmi
nailiyyətlərdən uzaq düşərək
dünyanın intellektual elitasından təcrid olunmuşdu. Əslində, marksaqədərki
siyasi və fəlsəfi fikrin bütün dövrü, belə
deyək ki, müəyyən sterilləşdirməyə məruz
qalmışdı. Hətta Platon, Aristotel, Hobbs və
Lokk kimi mütəfəkkirlərin əsərləri sırf
marksist kontekstdən şərh edilirdi. Bütövlükdə
XX əsrdə biz dünya fəlsəfəsindən bixəbər
olaraq inkişaf etmişik. Qərbdə
meydana çıxan yeni nəzəriyyələrin və
ictimai-siyasi fikirdə yaranan ideyaların mövcudluğundan
biz yalnız onları tənqid edən sovet
ideoloqlarının məqalələri vasitəsilə xəbər
tuturduq. İctimai elmlər sahəsində
böhran yaradan əsas problemlərdən biri də budur.
Bəzi elmi
işçilər çox uğursuz bir yol tutaraq xaricdən
verilən qrantlar hesabına yazdıqları müxtəlif məqalələrdə
elmdən uzaq və olduqca subyektiv mülahizələr ortaya
atmaqla, qrant verən qurumların niyyət və məqsədlərinə
xidmət göstərirlər. İş o yerə
çatıbdır ki, bəziləri Azərbaycan
xalqının guya heç nəyə qadir
olmadığını təsdiqləmək həvəsinə
düşüblər. Onlar guya vahid millət
kimi formalaşmadığımızı və zamanın tələblərinə
adekvat cavab vermək iqtidarında olmadığımızı
sübuta yetirməyə çalışırlar. Digərləri isə açıq-aydın
yazırlar ki, bizim bütün problemlərimiz
adımızın "azərbaycanlı" olmağından
və ya bizə kiminsə "azərbaycanlı"
adını verməyindən irəli gəlir. Onların fikrincə, bəlkə millətimizin
adı başqa olsaydı, problemlərimiz də olmazdı.
Bu, çox təhlükəli mövqedir.
Faktlar göstərir ki, bir sıra alimlər
elmdən uzaqlaşaraq və siyasi oyunların qurbanlarına
çevrilərək, hətta danılmaz həqiqətləri
belə öz siyasi maraqlarına qurban verməyə
hazırdırlar.
Bu gün ölkədə
yaranmış ictimai-siyasi və mənəvi mühit bizə
ictimai elmlərin yeni şəraitdəki rolunu dəqiqliklə
müəyyənləşdirməyə imkan verir. Sürətli sosial-iqtisadi inkişaf,
öz növbəsində, ictimai elmlər
qarşısında yeni vəzifələr irəli
sürür, ictimai elmlər üzrə çalışan alimlərin
məsuliyyətini nəzərəçarpacaq dərəcədə
artırır, bu sahədə verilən bütün səmərəli
fikir və təkliflərə tam ciddiyyətlə,
özünütənqid ruhunda yanaşaraq, onları diqqətə
almağı və lazımınca qiymətləndirməyi tələb
edir. Əlbəttə, ictimai elmlər sahəsində
müəyyən nailiyyətlər
qazanıldığını inkar etmək olmaz. Lakin alimlərimiz öz qüvvələrini bu
günün ən aktual problemlərinin həllinə yönəltməlidirlər.
Etiraf etmək
lazımdır ki, ictimai elmlərin cəmiyyətimizdəki
mövqeyini, bütövlükdə bu elmlərin mövcud vəziyyətini
ölkəmizin indiki inkişaf mərhələsinin irəli
sürdüyü tələblər baxımından qənaətbəxş
hesab etmək olmaz. Onun nüfuzunun yüksək olmamasının səbəbləri
nədir?
Bizim fikrimizcə,
başlıca səbəb ictimai biliklərin insanların artan
tələbatından, həmçinin cəmiyyətin həyatında
baş verən hadisələrin analitik təhlilindən geri
qalmasıdır. Ölkədə cərəyan edən proseslərlə
müqayisədə ictimai elmlərin geri qalması bizim
üçün heç də yeni hal deyildir. Bu, demək olar ki, onillər boyu xroniki şəkil
almışdır. Hələ 1970-80-ci illərdə
ulu öndər Heydər Əliyev respublikamızda ictimai elmlərin
nümayəndələrini Azərbaycan reallıqlarına
xüsusi həssaslıqla yanaşmağa
çağırmış, onların tədqiqatlarına tənqidi
yanaşaraq nəzər-diqqətlərini dəfələrlə
belə bir məsələyə yönəltmiş və tələb
etmişdi ki, ictimai elmlər öz gücünü məhz
gerçəkliyin obyektiv təhlilindən almalıdır.
O zamankı inkişaf meyillərini və mövcud vəziyyətin
təhlilini mücərrəd nəzəriyyəçiliklə
əvəz edərək iqtisadi artım tempinin sürətləndirilməsi
baxımından respublikanın təcrübəsini ümumiləşdirməyə
çalışan tanınmış iqtisadçı alimin
kitabını Heydər Əliyevin necə kəskin tənqid
etdiyini xatırlamaq yerinə düşərdi. Həmin
alim köhnəlmiş iqtisadi göstəricilərdən
istifadə etdiyinə görə Azərbaycanın 1970-ci illərdəki
təsərrüfat-iqtisadi həyatı üçün səciyyəvi
olan yüksək əmək ritminin həqiqi mənzərəsini
canlandıra bilməmişdi.
İctimai elmlər
sahəsində geriliyi, müəyyən mənada spesifik
sosial şəraitlə də əlaqələndirmək
mümkündür. Belə ki, sosialist dünyagörüşündən
imtina edərkən alimlərimiz ictimai elmlər sahəsində
yeni yollar axtarmağa da heç hazır deyildilər.
İndi ölkənin
kitab bazarı müxtəlif məzmunlu və çoxsaylı
nəşrlərlə dolub daşır. Əli qələm tutan
yazır. Nəfis tərtibatla işıq
üzü görən bu nəşrlər içərisində
sosial-siyasi problemlərin bəsit şərhi ilə
bağlı vaxtaşırı səslənən ciddi
iradları biz tamamilə haqlı sayırıq. İctimai elmlər üzrə tədqiqatların
empirizm və quru təsvirçilik səviyyəsinə enməsi
müşahidə olunur və həmin nəşrlərdə
faktlar yalnız sadalanır, hadisələrin quru təsviri
verilir, nəzəri təhlil də yox dərəcəsindədir.
Hər bir elmi axtarışda isə əsas
prinsip canlı müşahidədən abstrakt təhlilə və
ondan praktikaya istiqamətlənməlidir.
Şübhəsiz,
dünyagörüşünün elmi əsası kimi fəlsəfə
və digər ictimai elmlər öz vəzifələrini
yalnız o halda tam yerinə yetirə bilər ki, burada
aparılan ümumiləşdirmələr və gəlinən
qənaətlər aydın bir dildə ifadə edilməklə
yanaşı, məzmunca da dərin olsun. Bu qənaətlər isə
yalnız insanları düşündürən və narahat
edən elmi, sosial-mədəni və mənəvi-əxlaqi problemlərin
real həllində rol oynayacağı təqdirdə maraq
doğurar, onların diqqətini öz üzərinə
çəkə bilər.
Əlbəttə,
ictimai elmlərin yeri və nüfuzu ən əvvəl bu sahədə
çalışan mütəxəssislərin özlərindən
asılıdır. Sirr
deyil ki, son 20-25 il ərzində məlum obyektiv,
yaxud subyektiv səbəblərdən ictimai elmlər sahəsində
canlı diskussiyalar aparılmır, məzmunlu elmi tənqidə
və nəzəri aspektli təhlillərə rast gəlinmir.
İctimai elmlər
öz mənbəyini məhz gerçəkliyin obyektiv şərhindən
və təhlilindən alır. Cəmiyyətdəki təmayülləri
hələ özünü büruzə verməyə
başladığı ilk vaxtdan görməyi bacarmaq əsl
sosioloqa xas olan bir keyfiyyətdir. Bunun isə
çox nadir hallarda şahidi oluruq. Gerçəkliyin
obyektiv təhlili, düzgün qiymətləndirilməsi və
tarixi təcrübənin yeni elmi dərki olmadığı təqdirdə
yeni elmi biliklər və ictimai elmlərin məzmunca zənginləşməsi
də çətindir. Əgər nəyi
isə tənqid ediriksə, həmin tənqid mövcud
olanların köklü inkarına yönəlməməli,
islahedici xarakter daşımalıdır. Əks
təqdirdə o, inkişafı əngəlləyən amilə
çevrilə bilər.
Bir qədər əvvəl
deyildiyi kimi, ölkəmizin inkişafının yeni təcrübəsi
lazımınca öyrənilmir, ümumiləşdirilmir və
yeni biliklərin hasil edilməsində ondan istifadə olunmur. Həyatımızın
bugünkü reallıqları elmi-nəzəri tədqiqatlarda
özünün təcəssümünü
tapmalıdır. Yeni dövrün ruhuna
uyğun nəzəri-ictimai fikrin yaradıcı surətdə
inkişafı bu yolla təmin edilə bilər.
Ötən dövrə
nəzər yetirdikdə aydın olur ki, bizim filosoflar,
tarixçilər, iqtisadçılar və ədəbiyyatşünaslar
ölkədə baş verən yeniliklərin heç də
aparıcı qüvvəsi kimi çıxış etməyiblər. Həddən ziyadə vaxt
itkisinə yol verilmişdir. Halbuki müstəqilliyimizin
on doqquz ili lazımi elmi nəticələrə
gəlmək üçün kifayət qədər möhkəm
baza təşkil edir.
2003-cü ildən
etibarən ölkəmiz öz inkişafının yeni mərhələsinə
qədəm qoymuşdur.
Bu inkişaf yolunu bütün incəlikləri
ilə aydın təsəvvür etmək və eləcə
də gələcək perspektivləri müəyyənləşdirmək
üçün, sözsüz ki, ictimai elmlər sahəsində
yaradıcı mühitin bərqərar olması və burada
vahid mövqedən çıxış edilməsi zəruridir.
Ona görə də daim axtarışda olan
insanlara geniş meydan verilməli, yeni fikirlər və
ideyalar, novator yanaşmalar dəstəklənməlidir.
Əgər dövlət
müstəqilliyimizin bərpasının ilk illərində
ictimai elmlərin nümayəndələri arasında müəyyən
qütbləşmə mövcud idisə, bu gün cəmiyyətimiz
öz inkişafının elə bir mərhələsinə
çatıb ki, baş vermiş sosial-iqtisadi dəyişiklikləri
bütünlüklə və geniş miqyasda dərk etmək
üçün hər cür imkan vardır. Əslində, bu,
yaşadığımız tarixi anın mahiyyətini və
məzmununu təşkil edir. Həyatımızın
yeni reallıqları bizə varisi olduğumuz böyük
tarixi-mədəni irsi daha da zənginləşdirmək
imkanı vermişdir. Tariximizin yetirdiyi
görkəmli ictimai-siyasi xadimlərin, böyük
filosofların və mütəfəkkirlərin, tarixçilərin
və ədəbiyyatşünasların
yaratdıqlarını biz informasiya əsrində yeni
yanaşmalar işığında bir daha nəzərdən
keçirməli, onları ideoloji buxovlardan büsbütün
xilas etməliyik.
İctimai elmlər
sahəsində vəziyyətin yaxşılığa
doğru kəskin surətdə dəyişməsi son dərəcə
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Biz ictimai və humanitar elmi
qurumların strukturlarını müasir tələblərə
uyğun təkmilləşdirməliyik. Hər
bir qurum öz vəzifəsini və fəaliyyət dairəsini
dəqiq müəyyən etməlidir. Elmi
fəaliyyətin təşkili sosial-iqtisadi və ictimai-siyasi
inkişafın bugünkü tələblərinə cavab
verməlidir. Milli Elmlər
Akademiyasının və tədris müəssisələrinin
işçilərinin yaradıcı işbirliyi təmin edilməli,
tədqiqatların əlaqələndirilməsi məsələləri
həllini tapmalıdır. Xüsusən,
istedadlı gənclərin elmə gəlməsinin təşkili
ilə bağlı işlər düzgün qurulmalı, kadr
potensialı baxımından varislik təmin olunmalıdır.
Biz elmi-ictimai həyatın
bütün formalarını, o cümlədən elmi cəmiyyətlərin
və elmi assosiasiyaların fəaliyyətini əməli surətdə
canlandırmalıyıq. Bu, eyni zamanda, müxtəlif
müzakirələrin, yaradıcılıq görüşlərinin
təşkili və açıq fikir mübadiləsinin
aparılmasına da aiddir. Müxtəlif fikirlərin
mübadiləsi o halda maraqlı ola bilər
ki, elmin inkişafını stimullaşdırsın, əsl
yaradıcı mühitdə cərəyan etsin və siyasi
ittihamlardan, kimisə damğalamaq kimi yanlış praktikadan
uzaq olsun. Bu, yeni təfəkkürün
formalaşması yollarından biridir.
Cəmiyyətin həyatında
elmin rolunun yüksəlməsi ilə bərabər alimin
ictimai məsuliyyəti də artır. Bu isə elmin və əxlaqın
bağlılığı məsələsinə yenidən
aktuallıq qazandırır. Unutmamalıyıq
ki, bir şəxsiyyət kimi alimin öz həmkarlarına və
yetirmələrinə güclü mənəvi-psixoloji təsiri
vardır. Bu təsir isə həm alimin
özünün peşəkarlıq səviyyəsi, həm də
onun vətəndaş mövqeyinin ifadəsidir. Hər bir elm adamı zəkasının məhsulu
olan əsərlərində, eləcə də
yazılarında və çıxışlarında irəli
sürdüyü mövqelərə görə məhz
özü məsuliyyət daşıyır. Alim olan kəs hər zaman özünün yüksək
davranış mədəniyyəti, zəngin daxili aləmi və
nümunəvi əxlaqı ilə seçilir. Bu, tarixən də belə olmuşdur, indi də belə
olmalıdır.
İctimai elmlərə
münasibətdə irəli sürdüyümüz tələblər,
eyni zamanda, onlara diqqət və qayğının
artırılması, mövcud maddi və texniki təchizatın
yaxşılaşdırılması ilə müşayiət
olunmalıdır. Təəssüflər olsun ki, biz bunların
heç birini müşahidə etmirik. Ali
məktəblərin kafedraları və elmi institutlar otaq,
kompüter və surətçoxaldan texnika
qıtlığından əziyyət çəkir, müxtəlif
elmi jurnallar almaqda böyük çətinliklərlə
qarşılaşırlar.
Ölkəmizdə
fəlsəfi fikir bu gün müəyyən böhran
keçirir ki, bu böhran vəziyyətinin də əsas səbəbi
fəlsəfə sahəsində tədqiqatların sosial
praktikadan, bütövlükdə ictimai həyatın aktual
problemlərindən və tələbatlardan uzaq
olmasıdır. Nəticədə praktiki və
elmi fəaliyyətdə də nəzəriyyə və
metodologiyaların ümumi müddəalarının dəyərləndirilmə
səviyyəsi aşağı düşmüşdür.
Söhbət
ondan gedir ki, fəlsəfi tədqiqatların aparılması
sahəsində prioritet istiqamətlər müəyyən
edilməlidir. Biz unutmamalıyıq ki, fəlsəfə
bütövlükdə tarixi bir dövrün
özünüdərki ilə məşğuldur və onun
araşdırdığı problemlər əslində, həmin
tarixi dövrün ən ümdə, ən vacib tələblərindən
irəli gəlir. Fəlsəfə elmimizin ümumilikdə
ictimai-fəlsəfi fikrin inkişafına töhfəsi də
məhz belə bir məsələnin həllində əldə
ediləcək uğurlar sayəsində mümkün ola bilər.
Fəlsəfə,
Sosiologiya və Hüquq İnstitutu Azərbaycanda ictimai və
humanitar elmlərin yeni konsepsiyasının
formalaşdırılması prosesinə
başçılıq etməli və yeni ideyaların, bir
növ, bayraqdarı olmalıdır. Lakin bu hal hələ
ki baş vermir. İnstitutun bəzi əməkdaşları
istər tarixi perspektiv, istərsə də gerçəklik
baxımından Azərbaycan xalqının nailiyyətlərinin
qiymətləndirilməsində, yumşaq desək, bir qədər
anlaşılmaz mövqe tuturlar. Bu, onların məqalə
və çıxışlarında özünü büruzə
verir.
Aydındır
ki, sovet şinelindən çıxmış bir qurum
beş-on ilə Frensis Fukuyama və ya Yurgen Xabermas kimi filosof
yetişdirə bilməz. Lakin bu qurumdakı elmi
işçilərin də 20 il bundan öncə
yazdıqları dissertasiyaların ayrı-ayrı müddəalarını
ilbəil plan işi adı ilə təqdim etməyə mənəvi
haqları yoxdur. Əsaslı dönüş yaratmaq
üçün nə etmək lazımdır sualının
cavabını, ilk növbədə, institut özü
tapmalı, müvafiq kömək və dəstəyi isə
Milli Elmlər Akademiyasının Rəyasət Heyətindən
gözləməlidir.
Bir
müddət əvvəl İqtisadiyyat İnstitutunda rəhbərlik
dəyişdi. Aydındır ki, bu dəyişiklik dərhal
öz nəticəsini verə bilməz. Lakin vaxt itkisinə də
yol verə bilmərik. Bu sahədə zəruri islahatların
aparılmasına böyük ehtiyac vardır. Bizdə
iqtisad elmindəki mövcud vəziyyəti bütövlükdə
qənaətbəxş hesab etmək olmaz. Ölkəmizin
iqtisadi inkişafının vahid konsepsiya çərçivəsində
təqdimi məsələsi hələ də öz həllini
tapmaq mərhələsindən çox uzaqdır. Məlumdur
ki, həyata keçirilən iqtisadi islahatlar və dəyişikliklər
məhz vahid iqtisadi siyasət çərçivəsində
nəzəri cəhətdən təhlil olunmalıdır.
Lakin bu istiqamətdə heç bir irəliləyiş
gözə çarpmır. Bununla yanaşı, indiyədək
sosial-iqtisadi inkişafımızın sürətləndirilməsinin
nəzəri əsasları da işlənilməyibdir.
Daxili
bazarda qiymətlərin formalaşmasının nəzəri
problemləri, maliyyə-kredit sistemi və insanların tələbatlarının
proqnozlaşdırılması ilə bağlı məsələlər
də elmi həllini gözləyir. Biz istəyirik
ki, iqtisadçılarımız maliyyə və kredit
münasibətlərinin təkmilləşdirilməsinin əsas
prinsiplərini araşdırsınlar, kənd təsərrüfatı
və sənaye mallarının istehsalının səmərəliliyini
artırma mexanizmlərini müəyyən etsinlər.
Ölkənin
iqtisadi inkişafının sürətləndirilməsindən
ümdə məqsəd insanların rifah halının
yüksəldilməsinə və sosial problemlərin həllinə
nail olmaqdan ibarətdir. Təhsilin, mədəniyyətin, səhiyyənin
maddi-texniki bazasının və təşkilati-iqtisadi
mexanizminin möhkəmləndirilməsi işləri
ardıcıl həyata keçirilir.
Ölkə
iqtisadiyyatının davamlı inkişafını təmin
etmək üçün bizə nailiyyətlərimizin dərin
təhlili, yeni təkliflər və yeni ideyalar
lazımdır. Misal üçün, ölkədə
aparılan iqtisadi islahatlar çərçivəsində
müasir iqtisadi modelə ehtiyac duyulur. İqtisadçı
alimlər isə özlərini bu kimi müasir problemlərdən
ümumən təcrid ediblər.
Bir
çox iqtisadçılar statistik məlumatlarla işləmək
bacarığını, demək olar ki,
yadırğayıblar. Statistik elm az qala bizim
iqtisadçıların maraq dairəsindən tamam kənarda
qalıbdır. Bir sıra iqtisadi göstəricilər, ələlxüsus,
keyfiyyətlə bağlı toplanma metodika və
metodologiyası, demək olar ki, araşdırılmır. Fikrimcə, Milli Elmlər Akademiyasında
sosial-iqtisadi inkişafın elmi-praktiki məsələlərinə
dair müşavirə keçirilməsi həm sosial-iqtisadi məsələlərin
təhlili, həm də elmlə praktikanın əlaqələrinin
möhkəmləndirilməsi baxımından faydalı olardı.
Sovet
dövründə Elmlər Akademiyasının İqtisadiyyat
İnstitutu faktik olaraq, siyasi iqtisad institutu kimi fəaliyyət
göstərirdi. Gözləmək olardı ki, müstəqillik
şəraitində bu institut iqtisadi profilli sahə elmi
institutlarından seçiləcək və konseptual məsələlərin
həyata keçirilməsi ilə məşğul
olacaqdır. Müasir dünya iqtisadiyyatının problemlərini,
ümumi inkişaf meyillərini bilmədən ölkə
iqtisadiyyatına və iqtisadiyyat elminə töhfə vermək
çətindir. Azərbaycan iqtisadiyyatı bu gün təkcə
MDB ölkələri arasında və regionda deyil, həm də
dünyada nadir yer tutur. Amma bu inkişafın xüsusiyyətlərinin
nədən ibarət olduğu sualına veriləcək
cavabın instituta sanki heç bir dəxli yoxdur.
AMEA-nın
İnsan Hüquqları İnstitutu ölkə rəhbərliyinin
siyasi qərarı ilə yaradılmışdır. Nəzərdə
tutulurdu ki, hazırkı mürəkkəb geosiyasi şəraitdə
bu institut ölkədə vətəndaş cəmiyyətinin
bərqərar olması proseslərinin öyrənilməsinə
güclü dəstək verəcəkdir. Amma gözlənilənlər
olmadı. Hələ indiyədək institutun elmi dəst-xətti
bəlli deyildir. Bu institutda müdafiəyə təqdim olunan
işlərdən birini özəl hüquq firmasında
çalışan və elmi rəhbəri ukraynalı
professor olan bir hüquqşünas yazmışdır.
Mövzusunun da Azərbaycanla əlaqəsi yoxdur. Siyahıda
daha sonra Xarici İşlər Nazirliyinin işçisinin və
Respublika Prokurorluğu yanında Korrupsiyaya qarşı
Mübarizə İdarəsinin bir əməkdaşının
adları gəlir.
Bu
gün ölkəmizdə bir milyondan artıq qaçqın və
məcburi köçkün vardır. Bütün bu
insanların hüquqları kobudcasına pozulub və bu, əslində,
insan hüquqlarının kütləvi surətdə
pozulması deməkdir. Erməni hərbi birləşmələri
tərəfindən işğal olunmuş ərazilərin hər
qarışı, Vətənin şəhid olmuş hər
bir övladının ruhu bizdən erməni vəhşiliklərinin
aktlaşdırılmasını və təhlilini tələb
edir. Əgər sabah beynəlxalq məhkəmə
Dağlıq Qarabağ problemi ilə bağlı insan
hüquqlarının pozulmasına dair konkret faktlar istəsə,
biz buna hazır olmalıyıq. Bir sözlə, institut öz
profilinə uyğun işlərlə məşğul
olmalıdır.
Şərqşünaslıq
İnstitutu sovet dövründə Yaxın Şərq üzrə
siyasi, iqtisadi və mədəni məsələlərin
öyrənilməsi məqsədi ilə
yaradılmışdı. İnstitut yeni tarixi şəraitdə
öz elmi istiqamətini müəyyən etməlidir. Aydındır ki, "BƏƏS"
partiyasının təşəkkül tapması və ya ərəb
ölkələrində guya sosializm meyilli inkişafa dair sovet
dövründəki tədqiqatlar bugünkü Azərbaycan
üçün öz aktuallığını itiribdir.
İnstitutun müasir Azərbaycanın gerçəkliklərinə
uyğun öz yeni simasını formalaşdırması
üçün araşdırmalı olduğu kifayət qədər
problemlər vardır ki, onlar öz həllini
tapmalıdır.
Müstəqil
Azərbaycan dövlətinin inkişafı tarixçi alimlər
qarşısında irimiqyaslı problemlərin həlli vəzifəsini
irəli sürür. Keçmiş illərin səhvlərini
və əyintilərini düzgün qiymətləndirib aradan
qaldırmaqla yanaşı, biz tarix elminin elə bir
inkişafını təmin etməliyik ki, o, bugünkü
şəraitdə kəsb etdiyi missiyaya uyğun olsun. Milli Elmlər
Akademiyasının Tarix İnstitutu son illər ərzində
rəğbətlə qarşılanmış bir sıra
fundamental əsər hazırlayıb nəşr etmişdir.
Lakin bununla yanaşı, bizim tarixçilərin
ünvanına haqlı olaraq ciddi tənqidi fikirlər də
söylənməkdədir. Biz bu gün də elmi səviyyəsi
qənaətbəxş olmayan, aktuallıqdan uzaq və əhəmiyyətsiz
əsərlərin ortaya çıxması halları ilə
rastlaşırıq. Həmçinin dəyərli tarixi sənədlərin
və arxiv materiallarının çapı və şərhi
sahəsində vəziyyət qənaətbəxş deyildir.
Bu, Azərbaycanla bağlı olub əsas etibarilə Rusiyada, Qərb
ölkələrində, ərəb regionunda, İranda,
Türkiyədə və başqa ölkələrdəki
arxiv və kitabxanalarda qorunub saxlanan materiallara aiddir. Fars, ərəb
və digər dilli qaynaqlar tariximizin boşluqlarının
doldurulması üçün çox vacib amildir.
Tarix
İnstitutunda elmi ictimaiyyət tərəfindən birmənalı
qəbul olunmayan yeddicildlik "Azərbaycan tarixi" nəşr
edildiyi vaxtdan bəri çox az dəyişiklik olmuşdur.
Şəxsi təcrübəmdən yaxşı yadımdadır
ki, biz Azərbaycan tarixçilərini dilçi, filosof və
ədəbiyyatşünaslarla birlikdə bütün müvafiq
çoxcildlikləri vahid konsepsiya ətrafında işlənməyə
dəvət edirdik. 20-30 il keçsə də, bu
çağırışlar öz aktuallığını
itirməyibdir.
Biz institutdan Azərbaycanın
tarixinə həsr olunmuş fundamental monoqrafiyalar gözləyirik. İnstitutun ən ümdə
vəzifəsi Azərbaycan tarixini vahid xətt üzrə
konsepsiya əsasında hazırlamaq üçün
bütün qüvvələri birləşdirməkdən
ibarətdir. Burada tarixi sənədlərlə
işləməyi bacaran gənc mütəxəssislərlə
bərabər, həm Avropa dillərini, həm də qədim
Ön Asiya dillərini bilən kadrlara böyük ehtiyac
vardır. Mövcud vəziyyət isə
belə söyləməyə əsas verir ki, bu məsələ
hələlik heç kimi düşündürmür. Kollektiv monoqrafiyalar yazmağa bir o qədər də
aludə olmaq lazım deyildir. Onların əksəriyyəti
tədqiqat işinin yekunu deyil, burada nə yeni informasiya, nə
yeni ümumiləşdirmələr, nə
proqnozlaşdırma, nə də ki yeni nəticələr
tapmaq mümkündür. İnstitut elmi
araşdırmaların planlaşdırılması sistemini təkmilləşdirməlidir.
Azərbaycanın qədim dövr, erkən orta əsrlər
və yeni dövr tarixinə, azərbaycanlıların
etnogenezinə aid çoxlu sayda problemlər öz həllini
gözləyir. Bunun üçün
tarixçi, ədəbiyyatşünas, arxeoloq, etnoqraf və
sənətşünas alimlər, filosoflar səfərbər
olmalı və bir xətt üzrə
çalışmalıdırlar. Məsələnin
mahiyyəti bundan ibarətdir. İnstitut
zamanın mürəkkəb tələblərinə adekvat
cavab verməyi bacarmalıdır. Buna isə yalnız o
halda nail olmaq mümkündür ki, qurum öz fəaliyyətində
zamanın tələblərinə uyğun dəyişikliklərə
başlasın.
Öz növbəsində,
tarixçilərimiz də araşdırmalarına həddən
artıq yüksək tələbkarlıqla
yanaşmalıdırlar.
Tarixi həqiqətlər aşkar edilməli, ən
qədim zamanlardan bəri keçmişimizin sovet
dövründə qadağa qoyulmuş bütün dövrləri
tədqiqat obyektinə çevrilməlidir. Azərbaycan xalqının və onun qurduğu
dövlətlərin tarixinin araşdırılmayan bircə səhifəsi
belə, qalmamalıdır.
Tarix İnstitutundan
ayrılmış Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutu
müstəqil elmi mərkəz kimi formalaşmalıdır. Onun üçün də
burada ciddi islahatlar aparılmalıdır. Azərbaycan
rəhbərliyi ölkədə arxeologiya və etnoqrafiya
elminin inkişafını həmişə dəstəkləmişdir.
Azərbaycan Prezidentinin sərəncamı ilə
arxeoloji qazıntılar üçün ayrılan
böyük məbləğdə vəsait buna əyani
misaldır. İnstitutun fəaliyyətində
konseptual yanaşmalar tələb olunur. Son
dövr nəşrlərində isə belə yanaşmalar
müşahidə edilmir. Ötən illər
ərzində etnologiya, antropologiya və etnopsixologiyaya dair
fundamental tədqiqatlar aparılmamışdır. Başlıca səbəb isə təbii ki, bu elm sahəsinə
ölkədə ciddi marağın olmaması və eləcə
də müvafiq ixtisaslı kadrların yoxluğudur.
Avropada tarixi
etnologiya, mədəni antropologiya, etnocoğrafiya kimi elm sahələri
xeyli əvvəllər yaranmış və daim yeni-yeni əsərlərlə
zənginləşmişdir. Bizdə bu sahələrlə
bağlı ciddi araşdırmalarla çoxları heç
tanış da deyildir. Son vaxtlar əksər ölkələrdə
adı çəkilən elm sahələrinə güclü
maraq hiss edilməkdədir. Məsələn,
Rusiyada milli ideyanın formalaşdırılması
üçün konkret işlər aparılır və bu
istiqamətdə sosial antropologiyaya, tarixi etnologiyaya dair
sanballı əsərlər qələmə alınır.
Azərbaycanda da belə əsərlərə
ehtiyac vardır və həmin əsərlər elə işlənməlidir
ki, 30-cu illərdə olduğu kimi, bəziləri onları
irqçilik müstəvisinə keçirmək
üçün əsas tapmasınlar. Bunun
üçün də etnologiyanın, antropologiyanın
klassiklərinin əsərləri ilə yaxından və diqqətlə
tanış olmaq, onların ideyalarından milli problemlərin
öyrənilməsində rasional tərzdə faydalanmaq
lazımdır.
Ədəbiyyat
İnstitutu ötən illərdə ciddi kadr itkilərinə
məruz qalmışdır. Tanınmış tədqiqatçıların
bir çoxu dünyasını dəyişmişdir. Son zamanlar institut öz araşdırmalarını
yalnız XX əsri əhatə edən dövrlə məhdudlaşdırmağa
cəhd göstərir. Hazırkı vəziyyəti
bu institutu vaxtı çatmış problemlərin tədqiqindən
uzaq qoyur. İnstitutun əvvəlki elmi
nüfuzu bərpa olunmalıdır.
Dilçilik
İnstitutu da dövrün qarşıya qoyduğu tələblərlə
ayaqlaşmalıdır. Ölkəmizdə Azərbaycan dilinin
inkişafına böyük diqqət yetirildiyi bir şəraitdə
Azərbaycan dilini müstəqil öyrənmək
üçün əldə cüzi sayda olsa da, müasir elmi
vəsait hələ də yoxdur. İnstitut illərlə
əvvəl formalaşmış tədqiqatlar çərçivəsinə
qapanıb qalmışdır. Müasir dünya elmində dil
problemi fəlsəfi problem kimi yozulduğu halda, biz "sovet
dilşünaslığı" standartlarından uzaqlaşa
bilmirik.
Memarlıq
və İncəsənət İnstitutu işini köklü
surətdə yenidən qurmaq üçün özündə
güc tapmalıdır. Burada da kadrların yeniləşdirilməsi
məsələsi həllini gözləyir. Belə
bir faktı qeyd etmək istərdim: ermənilər bu gün sərgilər
təşkil edir və memarlıq abidələrimizi öz
adlarına çıxaraq sübuta yetirməyə
çalışırlar ki, hətta Möminə xatın
türbəsi və bütövlükdə Naxçıvan
da onlara məxsusdur. Əfsuslar olsun ki, bizim tərəfimizdən
bütün bunlara adekvat cavab verilmir. Musiqi incilərimiz,
xalçalarımız və tətbiqi sənət əsərlərimiz
də təcavüzə məruz qalır. Bunun
qarşısı yalnız xarici dillərdə nəşr
olunan sanballı tədqiqatlarla alına bilər.
Folklor
İnstitutu direktorunun baş redaktorluğu ilə 2006-cı
ildə nəşr olunmuş kitab sübut edir ki, institut əməkdaşları
əsas elmi istiqamətdən tamam uzaq problemlərlə məşğuldurlar.
Regionlardan folklorun toplanması və nəşri
konsepsiyası isə bir çox suallar ortaya
çıxarır. Məmmədhüseyn Təhmasib kimi alimlərin
böyüklüyü onda idi ki, onlar folkloru ümummilli sərvət
səviyyəsində dəyərləndirirdilər. Bu gün
bizdə folklor sırf regionlar çərçivəsində
təqdim edilir. Bu, olsa-olsa empirik materialdır və burada
ümumiləşdirici konseptual yanaşmalar yox dərəcəsindədir.
İnstitutun kollektivi əsas elmi vəzifəsini
unutmamalıdır.
Milli
Azərbaycan Tarixi Muzeyi, Nizami Gəncəvi adına Azərbaycan
Ədəbiyyatı Muzeyi və başqa muzeylərin fəaliyyətinin
təməlində elmi əsaslarla işlənmiş
sanballı bir konsepsiya dayanmalı və onlar bu konsepsiyanın
təbliğinə xidmət etməlidir. Eksponatların
nümayiş etdirilməsi ilə işimizi məhdudlaşdıra
bilmərik. Dünyanın tanınmış muzey mərkəzləri
ilə əlaqələr yaradılmalı, onlarla təcrübə
mübadiləsi aparılmalı və ortaya ümumiləşdirilmiş
elmi nəticələr qoyulmalıdır. Bir sözlə, bu
sahədə hələ görüləsi çox iş
vardır.
Ali məktəblərdə
ictimai və humanitar fənlərin tədrisi hələ ki,
müasir tələblərə uyğun
qurulmamışdır. Mövcud elmi potensial köhnə
stereotiplərin əsiri olaraq qalmaqdadır. Ali təhsil
ocaqlarında kifayət qədər kafedraların və tədqiqat
mərkəzlərinin olmasına baxmayaraq, istər orta, istərsə
də ali məktəblərdə ictimai fənlərin tədrisi
üzrə müəyyən bir sistem mövcud deyildir. Təhsil
sisteminin bütövlükdə müasirləşməsi və
ümumdünya təhsil məkanına inteqrasiyası aktual
olmaqda davam edir. Humanitar və ictimai-siyasi elmlər sahəsində
yeniləşmə işi daha sürətlə
aparılmalıdır. Dünyada qısa bir dövr ərzində
təhsilin köklü modernləşməsinə dair kifayət
qədər təcrübə mövcuddur. Sözsüz ki, həmin
təcrübədən bəhrələnməliyik.
Tarix dərslikləri
insanlarımızı çaşdırmaqla onları yenə
də ciddi problemlər qarşısında qoyur. Milli tariximizə vahid baxış
olmadığından müxtəlif dövrdə yaranaraq,
cürbəcür adlar daşımış dövlətlərin
ölkəmizlə sıx əlaqələndirilməsinin məntiqi
izahını tapmaqda vətəndaşlarımız çətinlik
çəkirlər. Ən qədim dövrlərdən ta
günümüzədək Azərbaycan tarixi vahid elmi
konsepsiyaya uyğun olaraq bir fənn kimi ali və orta məktəblərdə
lazımınca tədris olunmalıdır. Tarix üzrə dərsliklər
yüksək ixtisaslı alimlərin və təcrübəli
pedaqoqların birgə əməyinin nəticəsi
olmalıdır. Orta məktəblərdə öyrədilən
Konstitusiyanın əsasları kursu da yenidən işlənməli
və bəyan edilmiş ali məqsədlərə xidmət
göstərməlidir.
Xarici
ölkələrdə təhsil alan tələbələrimizlə
söhbətlərin ötəri təhlili göstərir ki,
onlar Vətən tarixini və mədəniyyətini
yaxşı bilmirlər. Bu səbəbdən də gənclərimizin
bir qismində öz ölkəsinə biganə münasibət
formalaşır.
Bu
baxımdan dünya səviyyəsində yeni elm və təhsil
mühiti yaradılmasının zəruriliyini xüsusi
vurğulamaq lazımdır. Beynəlxalq rəqabətin sərt
tələbləri şəraitində ölkənin
gücü onun elmi və texnoloji üstünlükləri ilə
müəyyən edilməlidir. Bu, demokratik inkişaf yoluna
yeni qədəm qoymuş gənc müstəqil dövlətlər
üçün xüsusilə vacibdir. Unutmaq olmaz ki, son illər
əldə olunmuş demokratik inkişaf təcrübəsi,
sosial və iqtisadi sabitlik, xalqımızın mənəvi
birliyi və bizi birləşdirən yüksək əxlaqi dəyərlər
tərəqqimizin ən mühüm amilidir. Cəmiyyət
qarşıya qoyduğu genişmiqyaslı dövlətçilik
məsələlərini yalnız o vaxt həll edə bilər
ki, onun ümumi mənəvi dəyərlər sistemi mükəmməl
olsun; ölkədə ana dilinə, mədəniyyətə və
milli mənəvi dəyərlərə, əcdadların
xatirəsinə, Vətən tarixinin hər səhifəsinə
dərin qayğı və ehtiram göstərilsin.
Tədris
prosesinə dövlətçilik maraqları və yeni vəzifələr,
yeni tələblər nöqteyi-nəzərindən
yanaşılmalıdır. Qloballaşma, informasiya
texnologiyaları və internetin hökmranlığı əsrində
təhsil prosesini köhnəlmiş metodlarla qurmaq olmaz. Bəzi
müəllimlər hələ də mühazirələrini
otuz il əvvəl yazılmış dərsliklərdən və
ya konspektdən oxuyurlar ki, bunların da informasiya və elmi
tutumu son dərəcə kasaddır. Kurs işləri və
magistr işlərinin "əldən-ələ dövr etməsi"
istər müəllimlərə, istərsə də tələbələrə
yaxşı məlumdur. Eyni mövzular dəfələrlə
təkrar-təkrar işlənir, hətta bəzən bir
işin surəti çıxarılaraq yeni iş kimi təqdim
edilir. İctimai və humanitar profilli bütün fakültələrdə,
magistraturada tələbə hazırlığının səviyyəsi
həddən artıq zəifdir. Əgər Prezident
Administrasiyasına işə qəbul etmək
üçün savadlı hüquqşünas tapa bilmiriksə,
təkcə bu, hazırlığın hansı səviyyədə
olmasından xəbər verir. Bakı Dövlət
Universitetinin hüquq fakültəsində tədrisin vəziyyəti
bu baxımdan ürəkaçan deyildir.
Bakı
Dövlət Universitetində sosiologiya üzrə kadr
hazırlığı işi də çox zəif təşkil
olunmuşdur. Ona görə tələbələr sosial
inkişaf və ictimai fikrin bir çox məsələlərini
olduqca səthi mənimsəyirlər. Bu səbəbdən
universitet məzunlarının apardıqları
araşdırmaların elmi səviyyəsi olduqca
aşağıdır. Ölkəmizdə isə yüksək
peşəkarlığı ilə seçilən
hazırlıqlı sosioloqlara ehtiyac vardır.
Bu
gün bizdə böyük mütəfəkkirlərin
orijinal əsərləri ilə tanış olmayan filosoflar
yetişirlər. Yaxud hazırladığımız filoloqlar
proqrama daxil edilmiş əsərlərin yalnız qısa məzmununu
bilirlər. Gənc tarixçilərimizin qədim dilləri
bilmə və mənbələrlə işləmə vərdişləri
günün tələblərinə cavab vermir.
Ali məktəblərdə
tədris prosesi özfəaliyyət
yaradıcılığının analoquna
çevrilmişdir. Pedaqoq zəruri saydığı material əsasında
mühazirə oxuyur, imtahanda da o materiala uyğun suallar verir.
Bu isə tələbə hazırlığının
heç də ən yaxşı üsulu deyildir. Tələbələr
şikayətlənirlər ki, müəllimlər dərs
saatının əsas hissəsini kənar söhbətlərə
ayırırlar. Müəllimlərin öz siyasi mövqelərinə
dərslərdə "şərh" vermələri tədris
prosesi baxımından dözülməzdir. Tələbələr
həm sanballı dərsliklərin, həm də yüksək
biliyə malik müəllimlərin yoxluğundan əziyyət
çəkirlər.
Biz
Avropa təhsil məkanına inteqrasiyadan
danışırıq. Bunun ilkin tələblərindən
biri ən azı iki Avropa dilini bilməkdir. Nadir istedada malik gəncləri
çıxmaq şərtilə bizim məzunlar, əfsuslar
olsun ki, Qərbi Avropa dillərindəki ədəbiyyatı sərbəst
oxumaq iqtidarında deyillər. Onlar informasiya
texnologiyalarını da zəif mənimsəyirlər,
universiteti bitirərkən qazandıqları bilik ehtiyatı isə
avropalı yaşıdlarının hazırlıq səviyyəsi
ilə müqayisəyə gəlmir.
Əvvəllər
pedaqogika üzrə ittifaq institutları var idi və biz də
işimizi onların təqdim etdikləri metodikalara uyğun
qururduq. İndi həmin pedaqoji mərkəzlərlə əlaqə
kəsilibdir. Belə bir şəraitdə tədris
metodikasının və pedaqogika elminin simasını
özümüz formalaşdırmalıyıq. Pedaqogika
üzrə çoxlu dissertasiya müdafiə olunur, bununla belə,
elmi araşdırmaların səviyyəsi qeyri-qənaətbəxşdir.
Bu
gün ali məktəblərin professor-müəllim
mühitində, bir neçə nəfər nəzərə
alınmazsa, demək olar ki, ciddi elmi tədqiqat işi aparılmır.
Universitet müəllimləri çox az çap olunurlar.
Bütün ali təhsil ocaqlarında pedaqoji heyətin
yaşlanması prosesi gedir. Onları layiqincə əvəz
edəcək kadrların hazırlığı məsələsi
ilə ciddi məşğul olmaq lazımdır.
Xalqın
və dövlətin gələcəyinin əsası məktəbdə
və universitetdə qoyulur. Yalnız bundan sonra gənclər
istehsal və idarəçilik proseslərinə qoşulurlar.
Ona görə də onlar yüksək səviyyədə təhsil
almalıdırlar. Dövlətimizin nəzərdə
tutduğu ali məqsədlərə çatmaqda problemlərlə
qarşılaşmaq istəmiriksə, hazırlıqlı gənc
mütəxəssislərimiz olmalıdır.
Sirr
deyil ki, bəşəriyyət tamamilə yeni inkişaf
modelinin formalaşması və köklü transformasiyalar mərhələsini
yaşayır. Bu mərhələni, sözün əsl mənasında,
elm və intellekt yaratmışdır. Bu mərhələ
dünyanın simasını dəyişir. Lider sayılan
ölkələr siyasi-iqtisadi, hərbi və digər sahələrdəki
nailiyyətlərinə görə, ilk növbədə, məhz
təhsilə və elmə borcludur.
Bəşəriyyətin
yüksəlişinin iki başlıca amili olan təbii və
elmi-intellektual sərvətlər sırasında
üstünlük 1980-90-cı illərədək birinciyə
məxsus idi. Bu gün artıq elmi-intellektual sərvətlər
ön sıraya keçmişdir. Çünki təbii sərvətlərdən
fərqli olaraq zəka və intellekt tükənməzdir. O,
daimi təkrar istehsal gücünə malikdir. XXI əsrin
strateji inkişaf yollarını da intellektual kapital və yeni
elmi texnologiyalar müəyyən edir.
Unutmamalıyıq
ki, ictimai və humanitar elmlər hər zaman cəmiyyətdə
milli birliyi və milli özünüdərki təmin
etmişdir. Onların missiyası qarşılıqlı
ünsiyyət və anlaşma, siyasi-sosial sabitlik yaratmaq
olmuşdur. Mədəni-mənəvi dəyərlər
ictimai və humanitar elmi biliklər sayəsində nəsildən-nəslə
ötürülərək inkişaf etdirilmişdir. Dövlət
suverenliyinin və milli təhlükəsizliyin qarantı olan mənəvi
immuniteti də, ölkənin dayanıqlı inkişaf
konsepsiyasının əsasını da bu elmlər təmin
edir. Hər bir vətəndaşın, istənilən
peşə və sənət sahibinin başlıca keyfiyyəti
ən əvvəl onun yüksək mədəniyyəti,
dünyagörüşü, vətənpərvərliyidir.
Şəxsiyyətin yetkinliyi, ahəngdar inkişafı və
zənginliyi məhz həmin dəyərlərlə müəyyənləşir.
Bir həqiqət
də var ki, müasir reallıq aparıcı dövlətlərdə
ictimai-siyasi və humanitar sahələrdə islahatların fəlsəfəsini,
cəmiyyətdə rolunu və statusunu köklü surətdə
dəyişmişdir. Bu sahələrdə potensial artıq
strateji resursa çevrilmişdir.
Suveren
Azərbaycan dövləti XX əsrin 90-cı illərinin
ortalarından başlayaraq genişmiqyaslı islahatlar
aparır. Müstəqil dövlət quruculuğunun ilk illərindəki
islahatların nəticələri göz
qabağındadır. Bu kursun ən mühüm istiqamətlərindən
biri dünya birliyinə, informasiya cəmiyyətinə, qlobal
iqtisadi, elm və təhsil məkanına inteqrasiyadır.
Hazırda ölkədə çoxşaxəli islahatlar qlobal
inkişafın müasir meyilləri nəzərə
alınmaqla həyata keçirilir.
Bu, eyni zamanda,
ictimai və humanitar elmlər sahəsindəki islahatlara da aiddir. Etiraf etməliyik ki, adı
çəkilən sahələrdə mövcud vəziyyət
dövlətimizin yüksək irəliləyiş tempinə
uyğun gəlmir. Dünya elminə
inteqrasiya mərhələsində olduğumuz indiki vaxtda
ictimai və humanitar elmlər sahəsində islahatların
başlıca spesifikası müəyyənləşdirilməlidir.
Bu elmlər hazırkı fazanın əsas
xüsusiyyətlərini araşdırmalı və yeni
ideyalar irəli sürməlidir.
Dövlətin elm
siyasəti milli ideologiya və dövlətçilik tarixi, mədəniyyət
və fəlsəfə, politologiya və sosiologiya, mədəniyyətşünaslıq
və hüquq sahələrinin verdiyi təklif, konsepsiya və
proqramlarla sıx bağlıdır. İctimai və humanitar elm
sahələri irəliləyərək bizdə bu əlaqələrin
dərin surətdə təmin olunmasına gətirib
çıxarmalıdır.
Güman etmək olar ki, ictimai və
humanitar elmlərin nümayəndələri ölkəmizin
dinamik inkişafına öz töhfələrini verəcək
və onun regionda həm də güclü elm mərkəzinə
çevrilməsi yolunda üzərlərinə düşən
vəzifələri az bir vaxtda yerinə
yetirmək üçün bütün imkanlarını səfərbər
edəcəklər.
Ramiz
MEHDİYEV,
Azərbaycan
Respublikası Prezidenti
Administrasiyasının
rəhbəri, akademik
Azərbaycan.- 2009.- 8 dekabr.- S. 2-3.