Bakı bir vaxtlar həm də duzu
ilə tanınırdı
Azərbaycanda
200-ə qədər mineral duzlar olan gölə təsadüf
etmək mümkündür. Tanınmış alim Nurəddin
Kərəmov "Odlar yurduna səyahət" əsərində
yazırdı: "XIV əsrin II yarısı və XV əsrin
əvvəllərində yaşamış Əbdürrəşid
ibn Salih ibn Nuri əl Bakuvi orta əsr Şərqinin
tanınmış səyyahı, coğrafiyaşünası
və astranomu olmuşdur. O, 1403-cü ildə
yazdığı "Abidələrin xülasəsi və
qüdrətli hökmdarın möcüzələri
haqqında kitab" əsərində Azərbaycanın vilayətləri,
şəhərləri haqqında məlumat verir,
Bakını Xəzərin sahilində daşdan tikilmiş
şəhər kimi təsvir edir. "Burada evlərin
çoxu qayanın üstündə tikilib. Torpağı
daşlı, havası yaxşı, suyu şirindir. Qayalar
üzərində qazılmış quyulardan şirin su
çıxır.
Taxılın
məhsuldarlığı azdır. Burada əncir, nar,
üzüm çoxdur. Bağlar şəhərdən uzaqdadır. Bu şəhərin xoş xüsusiyyəti ondadır ki, külək həm gecə, həm də gündüz əsir. Bakı neft mədənləri və qətranın olması ilə məşhurdur. İldə 200 dəvə yükündən çox neft çıxarılır. Şəhərdən 1 fərsəng məsafədə heç zaman sönməyən alov yanır. Bu, təbii qazdır. Bunun üstündə atəşpərəstlərin məbədi (yəni, indiki
Atəşgah məbədi) yerləşmişdi. Əhalisi əhəng daşını yandırır və miniklə onu şəhərə gətirirlər. Buradakı duz göllərindən duz istehsal edir və başqa ölkələrə göndərirlər".
Digər tarixçi-alim
Sara Aşurbəyli "Bakı şəhərinin tarixi" əsərində yazırdı: "Bakının təsərrüfat həyatı Abşeronla sıx bağlı olub. Abşeron yarımadasının qərbindəki Masazır gölündən əla keyfiyyətli duz çıxarılırdı. 1583-cü ildə verilən türk mənbəyinə istinadən Abşeronda ağ neft mədəninin yaxınlığında hər il 3 min ton anbar tutan duz yataqları var idi. O
dövrdə duzu gölün dibindəki taxta xəkəndazlarla bir neçə dəfə yığır, kürəklə çıxarır, sonra
arabalara yükləyib gölün qərb sahilinə gətirirdilər. Burada
müəyyən örtülü qalaqlara bölür, həmin qalaqları toxmaqla döyəcləyib bərkitdikdən sonra qurudurdular. 40 qalaq olurdu ki, fəhlələr yayda 1 kub, qışda isə rütubət çox olduğundan onun yarısı qədər duz hasil edirdilər. Duzu
arabalarla, dəvələrlə Baklya və digər şəhərlərə aparırdılar. Duz
Bakıdan dəniz yolu ilə Həştərxana, Rusiyaya,
İrana
və başqa ölkələrə göndərilirdi. Yanar qazdan isə əhəng yandırmaqla həm qızdırıcı, həm də işıqlandırıcı vasitə kimi istifadə edirdilər. Alman
səyyahı Kempfer əhəngin hazırlanması üsulunu belə təsvir edir: "Başqa yerlərdən yığılmış çoxlu miqdarda əhəngdaşını qaz alovu çıxan qayanın yarıqları ağzında qalayıb, 3 gün yandırırdılar. Sonra
sönmüş əhəngi Bakıya yollayır, oradan
da gəmilərlə başqa şəhərlərə daşıyırdılar. Abşeronun şimal-qərbində gilabi adlanan ağardıcı gil çıxarılırdı. Şəhər və kənd əhalisi ondan sabun kimi xalça, paltar, baş yumaq və digər məişət ehtiyatları üçün istifadə edirdi".
1796-cı ildə Bakıda olmuş Marşall fon Buberşteyn Bakı limanı haqqında belə yazmışdı: "Bakı limanı (yəni, Şirvanın) duz
və bitium hopmuş ən quru hissəsindədir... Duz, neft
ticarətindən xeyli gəlir götürən şəhər üçün sərvət mənbəyidir". Orta əsr mənbələrində ərəb müəllifləri xarici ticarətdə duz istehsalını mənfəətli sahə kimi göstərmişlər.
XVIII əsrdə Bakı sahibkarlarının neft və duzdan olan gəliri 40 min manat olmuşdu. Hətta 1796-cı ildə 1 araba duz yükünün daşınması haqqı 5 manat, uzunqulaq, at, öküz ilə daşınmasına isə 1 manat 60 qəpik ödənilirdi. Tədqiqatçıların fikrincə, XIX əsrin ortalarında Abşeron yarımadasında irili-xırdalı təxminən 27 duz gölü olmuşdur. Masazır gölündən çıxarılan duz keyfiyyətli, ağ olması, Zığ gölündən çıxarılan duz isə rəngi sarımtıl və şorluğu ilə seçilirdi. Balıq duzlanması zamanı Abşerondakı Zığ gölündən istifadə olunurdu. Qala gölündən çıxarılan duz isə dadına və rənginə görə daha keyfiyyətli olmuşdur. Bəzi duz gölləri təbabət üçün əhəmiyyətli olduğuna görə əhali onun suyundan dəri xəstəliklərinin müalicəsi zamanı istifadə edərdi. Adları tarixə düşən duz gölləri Bakının mülayim havasından, şəfalı suyundan yaranmışdı. Haqqında söhbət açacağım mineral duz göllərindən biri də Bakının Suraxanı rayonundan 2 km qərbdə yerləşən Bülbülə gölüdür. Bakının məşhur kəndlərindən biri olan Bülbülə qədim tarixə malikdir. Kəndin adının yaranması ilə bağlı bəzi mənbələrdə qeyd olunur ki, Bülbülə həm də "pil-pilə"
sözünün təhrif edilmiş formasıdır. Bu
göl Bakı kəndləri içərisində həm də Şor göl adı ilə də tanınır. Şor gölün yaxınlığında tarixi qədim olan İmamzadə ziyarətgahı yerləşir. Vaxtilə Sasanilər dövləti, Ərəb xilafəti dövrlərində Şor göldən saflığı ilə seçilən duz çıxarılardı. Duz həm də ətraf kəndlərdə məşhur idi. İmamzadə ziyarətgahına gələn insanlar bu duzdan alıb başqa şəhərlərə aparardılar. Əsasən, iyul
ayında göldən duzun yığılma mərasimi başlayardı. Yerli əhali bu ayı "duz ayı" adlandırardı. Bülbülə sakinləri ilə yanaşı, qonşu Əmircan kəndinin əhalisi üçün duz qazanc mənbəyi idi. Sakinlər yığılan duzu həm qida, həm də mal-qaranın yemlənməsi üçün istifadə edərdi. Hələ tarixdən məlumdur ki, orta
əsrlər dövründə tacirlər Bakı kəndlərindən aldıqları duzu, nefti, zəfəranı Şərq ölkələrinə, Rusiya, Avropa
bazarlarına satmaq üçün dəvə karvanları ilə aparardılar.
Bülbülədəki Şor göl də yerli əhalinin tələbatını ödəməklə müalicəvi əhəmiyyət daşımışdır. 1937-ci ildə Bülbülə İmamzadə ziyarətgahı dağıldıqdan sonra Bülbülə kəndinin duzdan gələn bərəkəti də kəsildi. Belə ki, Sabunçu Neftayırma zavodunda baş verən yanğından sonra Şor gölə həmin sənaye müəssisəsinin suları axıdıldı. Həmçinin, ətrafdakı Əmircan, keçmiş Razin (indiki
Bakıxanov) qəsəbələrinin də çirkab suları Bülbülə gölünə axıdıldı. O illərdən başlayaraq nadanların ucbatından kənd əhalisinə maddi zərər dəydi. Bərəkət rəmzi olan duzun dadı yalnız yaşlı insanların yadında əbədi qaldı. Hazırda Bülbülə ərazisinə daxil olan bu göl Əmircan, Qaraçuxur, Bakıxanov qəsəbələri ilə qonşudur.
Vaxtilə Bülbülə kəndi ilə Bakıxanov qəsəbəsinin ərazisinə daxil olan göldə hamılıqla duz yığımı ilə maşğul olublar. Bu duzdan qida və gön-dəri istehsalında geniş istifadə olunub. Yerli
sakinlər xatırlayırlar ki, o
illərdə duzlu tərəvəz məhsulu hazırlanması ilə məşgul olan "malakan" qadınlar buraya duz yığmaq üçün tez-tez
gələrdilər. Müharibə illərində gölün kənarı kənddə təşkil olunan kolxozun taxıl sahəsi olmuşdu. Göllə yanaşı, kənddə yerin altından çıxan şirin su bulaqları da təmizliyi, bolluğu ilə seçilərdi. "Pülpülə bulağı" kəndin günbatanında, eləcə də "Naxır bulağı", "Bülbülə bulağı", "Rəcəb", "Hacı Camal", "Hacı Məzahir" bulaqları isə yerin altından çıxaraq əhalinin su ilə bağlı tələbatını ödəyərdi. İndi də bəzi evlərdə köhnə su quyularına təsadüf etmək olar. Ötən əsrlərdə kəndin mal-qarası
"Naxır bulağı"nda otlayardı. Yaz fəslində bu ərazinin başqa gözəlliyi olardı. Ətrafda quşların cəh-cəhi, göldə yaşıllıqlar arasında təmiz havanın olması ənənəvi keçirilən Novruz şənliklərində sakinlərin istirahət mərkəzinə çevrilərdi. Həmin açıq düzəngah baharda qonaq-qaralı olardı. Bayramda sakinlər göl ətrafında büsat qurardılar. 1930-cu ildə yaranan kolxozun sahəsi göldən başlayaraq Əmircan su anbarına qədər ərazini əhatə edirdi. Bu
kolxozun dəyirmanı dəmiryolunun yuxarısında, indiki şose yolunun, digəri isə kənd qəbiristanlığının kənarında yerləşirdi. Taxılın üyüdülməsində Hacı Yaqub tərəfindən tikilən dəyirman əsas rol oynamışdı. Yerli sakinlərin əsas məşğuliyyəti tarixən əkinçilik, maldarlıq olmuşdu. Bir
dəfə göl ətrafında taxıl yığımı vaxtı məzəli əhvalat baş verir. Kənd sakini Şəkəralıya həyat yoldaşı 7 fətir çörək verir ki, taxıl sahəsində işləyən əkinçilərə çatdırsın. Göl ətrafındakı təmiz hava ilə nəfəs alan Şəkəralı yolboyu arabadakı fətir çörəkləri bir-bir
ləzzətlə yeməyə başlayır. Mənzil başına - əkinçilərin yanına çatanda Şəkəralı arabaya baxıb görür ki, artıq 7 fətir çörəyin hamısını yeyib, qurtarıb.
Göllə bağlı 1947-ci və ya
1948-ci illərə təsadüf edən digər hadisəni
yaşlı sakinlər bu gün də xatırlayırlar.
İkinci Dünya müharibəsindən sonra kənd
uşaqları adətləri üzrə göl ətrafında
oynayırmış. Onlar soyuqdan qorunmaq üçün
kiçik ocaq qalayırlar. Uşaqların başı
oynamağa qarışdığından alovlanan tonqala əhəmiyyət
vermirlər. O illərdə Qaraçuxur ərazisindən
Suraxanıda yerləşən neft mədənlərindəki
quyulara suyu Bülbülə gölündən nasos vasitəsilə
vurardılar. Sonradan neft mədənlərindən çirkab
sular, əsasən mazut, nöyüt gələrək yenidən
gölün sahəsinə axıdılardı. Göldə
mazutlu su artdıqca böyük təhlükəyə
çevrildi. Uşaqların da ehtiyatsızlıq edərək
həmin gün yandırdığı tonqal
alışdıqca, onlar sevincdən
atılıb-düşürdülər. Gölə
düşən bir qığılcım nəticəsində
gözlənilmədən su yanmağa başlayır. Göldən
başlanan alov ətrafdakı evlərə doğru yönəlir.
Kəndə gələn yanğınsöndürən
maşın alovu söndürməkdə aciz qalır.
Göldən qalxan alovla yanaşı, ətrafdakı köhnə
evlərin yanması kəndi zülmətə,
qaranlığa qərq edir. Külək əsdikcə, yanğınsöndürənlərin
alovla mübarizəsi nəticə vermir. Kənd əhalisi
qorxuya düşərək yanğını uzaqdan seyr etməyə
başlayır. Vəziyyətin təhlükəli olduğunu
görən o dövrdə partiya işçiləri, dövlət
məmurları gölə yaxın ailələri təcili
başqa əraziyə köçürürlər. O zaman Azərbaycan
KP MK-nın birinci katibi işləyən M.C.Bağırov vəziyyətlə
yaxından tanış olmaq üçün Bülbülə
kəndinə gəlir. O, gölü uzaqdan seyr edərək
xüsusi göstərişlərini verir. Tapşırıq
isə bundan ibarət idi ki, nəyin bahasına olursa-olsun
gölün 10-15 metr içərisindən keçən
strateji əhəmiyyətli hərbi telefon xətlərinə
zərər dəyməsin. Yanğının
qarşısı o illərdə çox böyük çətinliklə
alınsa da, köməyə gələn 2
yanğınsöndürənin həyatını xilas etmək
mümkün olmur. Evləri yanğına məruz qalan sakinlərə
isə yeni mənzillər verilir.
Gölün səviyyəsi 1964-cü ilə
qədər bir neçə dəfə kanalizasiya,
yağış sularının çoxalması nəticəsində
artaraq ətrafdakı evlərə də fəlakət gətirib.
Dövlət tərəfindən təxirəsalınmaz
işlər görülərək 1965-1970-ci illərdə və
1988-ci ildə suvuran nasosların köməyi ilə göldəki
suyun səviyyəsi aşağı salınıb.
Bu gün Bülbülə gölünə
yaxınlıqdakı kəndlərin kanalizasiya suları
axıdılaraq ərazidə üfunət yaradır. Ətraf
kəndlərdən zibil tullantıları maşınlarla gətirilərək
buraya tökülür. Bir vaxtlar gölə atılan
kiçik balıqların da getdikcə sayı
artmışdır. Neçə illər öncə
yalançı balıq ovuna çıxan yeniyetmələr həyatlarını
qurban verərək gölün dərin qatlarına qərq
olub, dünyalarını dəyişmişlər. Gölə
diqqət yetirəndə dərinlik nəzərə
çarpmasa da, insan ölümü ilə bağlı dəfələrlə
bədbəxt hadisələr baş vermişdi. Ekoloji vəziyyət
o qədər ağırlaşıb ki, isti yay günlərində
hətta ərazidə sahibsiz itlərə, leş axtaran qara
qarğalara rast gəlmək mümkündür. Ətrafdakı
kəskin qoxu göl kənarında yaşayan insanlar
üçün də qorxuludur. Bülbülə gölü
XIX əsrdə müalicəvi əhəmiyyət
daşıdığı halda hazırda yoluxucu xəstəliklər
mənbəyinə çevrilib. Uzun illərdir ki, yerli sakinlər
Bülbülə gölü ərazisində istirahət
parkının salınması ilə əlaqədar aidiyyəti
orqanlara müraciətlər etsə də, bugünədək
məsələ həllini tapmayıb. Şor gölün
göz önündə çirkab bataqlığına
dönməsi isə gələcəkdə böyük fəlakətə
çevrilə bilər. Göldəki kanalizasiya suları
hesabına çoxalan balıqların hansısa nadanlar tərəfindən
bazara çıxarılması isə neçə ailənin
faciəsi deməkdir. Bu gün yaşıllıqlar, xiyabanlar,
parklar şəhərinə çevrilən
Bakımızın bir parçası olan Bülbülə
gölünün abadlaşdırılmasına və zərərli
tullantılardan, yoluxucu xəstəliklərdən, çirkab
sularından azad olmasına böyük ehtiyacı var. Bu
ehtiyac həm də sağlam sabahımıza açılan
işıqlı pəncərədir. Narahat dünyamızda
isə vaxt gözləmir. Ümid yenə də xeyirxah
insanlara, göllə bağlı suallara aydınlıq gətirəcək
aidiyyəti orqanlaradır. Ən əsası, gündən-günə
abadlaşan şəhərimizdə ana təbiəti qorumaq,
Bülbülə gölünü yaşatmaq naminə indi
addım atılmalıdır. Bu gün insanların
sağlamlığı üçün Bülbülə
gölü ətrafında çəkilən müvəqqəti
sədlər sökülərək yaşıllıqlara qərq
olan park yaradılmasının vaxtıdır.
Təranə
CƏBİYEVA,
tarixçi
Azərbaycan.-
2009.- 8 dekabr.- S, 7.