Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
İsveçrəyə səfəri
Xəbər
verdiyimiz kimi, yanvarın 29-da Davos forumu çərçivəsində
"Böyük oyun təkrarlanır" devizi altında
xüsusi iclas keçirilmişdir.
İclasda Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyev, Türkiyənin Baş naziri Rəcəb
Tayyib Ərdoğan, İranın xarici işlər naziri Mənuçehr
Mottəki, Ermənistanın xarici işlər naziri Edvard
Nalbandyan iştirak etmişlər.
Xatırladaq
ki, Ermənistan Prezidenti Serj Sarkisyan iclasda iştirak etməyə
razılıq vermişdi. Ancaq Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin və Türkiyənin Baş
naziri Rəcəb Tayyib Ərdoğanın tədbirdə
iştirakından çəkinərək, iclasa gəlməkdən
imtina etmiş və xeyli yubanma ilə öz yerinə xarici
işlər nazirini göndərmişdi.
İclası "Avrasia
Group" şirkətinin prezidenti İAN BREMMER açaraq dedi:
- Günaydın. Mən Avrasiyada Qlobal Risklər Təşkilatının
rəhbəriyəm. Dünya İqtisadi
Forumunun "Böyük oyun təkrarlanır" adlı
ikinci iclasına başlamaqdan məmnunam. Bu,
mürəkkəb bir mövzudur və dünən Klaus
Şvabla müzakirə olunanda bildirildi ki, belə mühüm
sahənin müntəzəm və hərtərəfli
araşdırılması və cavabların tapılması əhəmiyyətlidir.
Bu söhbət hazırda dünyanın hər
yerində gedir, amma xüsusi vurğulamaq istəyirəm ki, bu
meyar Avrasiyaya aiddir. Müasir geosiyasət nəzəriyyəsinin
banisi Helford Makkinder deyib ki, "Avrasiya" adlı
böyük adanı kim idarə edirsə,
o, bütün dünyanı idarə edir. Müəmmalı
görünməsinə baxmayaraq, bu ideya fundamental xarakter
daşıyır. Mürəkkəb bir
zamanda və geosiyasi gərginliyin müşahidə
olunduğu dövrdə böyük güclər Avrasiya məkanına
şahmat lövhəsi kimi baxır və bu məkanda enerji
resursları və təsir uğrunda mübarizə
aparırlar. Keçmiş Sovet
İttifaqını əvəz edən 15 müstəqil
ölkədən söhbət gedəndə bu, xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Amerikanın bu gün dünya
miqyasında siyasi müdaxiləsinin eroziyası bir çox
yeni tədbirlərin görülməsini tələb edir.
Digər tərəfdən, Rusiyanın bərpa
olunan cavab gücü bir daha göstərir ki, böyük
oyun təkrarlanır.
İclasımızda
bu cür mövzuları nəzərdən keçirəcək
əsas şəxsləri sizə təqdim etmək istərdim. Onlar eyni
regiondan olan dövlət başçısı və yüksək
vəzifəli dövlət xadimləridir. Burada, sol tərəfdə Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev əyləşibdir. Onun
solunda Türkiyənin Baş naziri Rəcəb Tayyib Ərdoğan
əyləşibdir. Bir azdan Ermənistan
Prezidenti Serj Sarkisyan bizə qoşulacaqdır. O, beş dəqiqədən sonra gəlməlidir.
O cümlədən İranın xarici işlər naziri Mənuçehr
Mottəki də yoldadır.
Nəzərdə
tutduğum bir-iki məsələdən başlayaq. O məsələlər
müzakirə edildikdə, biz rəylərlə
razılaşmaya da bilərik. Gəlin, onda elə
bir məsələ ilə başlayaq ki, hamımız onunla
razılaşacağıq. Burada,
Avropanın mərkəzində - Davosda görürük ki,
azərbaycanlılar, türklər, ermənilər, qazaxlar bir
çox Avropa təşkilatlarının üzvləridir.
Onlar ATƏT-in üzvləridir. Keçmiş Sovet İttifaqı ölkələri
arasında Qazaxıstan ilk ölkədir ki, bu təşkilata
sədrliyə başlayıbdır. Futbola
baxsanız görərsiniz ki, sadaladığım
bütün bu ölkələr Orta Şərq liqasında
deyil, Avropa liqasında oynayırlar. Avropalılar
buna etiraz etmir, lakin onlar bu ölkələrin Avropa
İttifaqına üzvlüyü məsələsində tərəddüd
edirlər.
Beləliklə,
birinci sualım Prezident Əliyevədir. Ondan soruşmaq istərdim:
Avropanın ikili standartları varmı? Azərbaycanın
Avropa ilə gələcəkdə iqtisadi inteqrasiyasında
marağı varmı, yoxsa, Siz Rusiya və Orta Şərq istiqamətini
götürmək məcburiyyətində olacaqsınız?
İLHAM ƏLİYEV: Müstəqillik əldə etdiyimiz
vaxtdan etibarən siyasətimizin Avropa istiqaməti prioritet məsələ
idi və bu gün də davam edir. Buna bir
çox misal gətirmək olar. Bu, təkcə
Avropa İttifaqının, demək olar ki, bütün üzv
ölkələri ilə faydalı ikitərəfli əməkdaşlıqla
deyil, həm də iştirak etdiyimiz proqramlarla
ölçülə bilər. Məsələn, Azərbaycan
Avropa İttifaqının "Yeni qonşuluq siyasətinə
dair fəaliyyət planı"nın
iştirakçısıdır. İki ildən
artıqdır ki, Azərbaycan Avropa İttifaqı ilə
enerji məsələləri üzrə strateji tərəfdaşlığa
dair anlaşma memorandumu imzalamışdır. Bu gün Azərbaycanın da daxil olduğu Şərq
tərəfdaşlığı Proqramı müzakirə
olunur. Ümid edirik ki, bu yaxınlarda biz həmin
proqramın icrasının əyani şahidi olacağıq.
Bütün bu mühüm addımlar və tədbirlər
Azərbaycanla Avropa arasında əlaqələrin necə
inkişaf etdiyini göstərir. Enerji əməkdaşlığını
və mövcud müasir enerji nəqli infrastrukturu da əlavə
etsək görərik ki, birgə görüləcək
işlər çoxdur. Avropa ölkələri
ilə bizim əlaqələrimiz qarşılıqlı maraq
və hörmətə əsaslanır. Ümid
edirik ki, bu müsbət dinamika davam edəcəkdir.
İkili
standartlara dair verdiyiniz sualla bağlı deyə bilərəm
ki, bəli, biz ikili standartları hər yerdə
görürük. Yəni, bunlar müəyyən coğrafi
məkanlarda müşahidə edilmir. Azərbaycanın
üzləşdiyi ikili standartlarla bağlı mən sizə
bir çox misal gətirə bilərəm. Yəqin ki, bu, çox vaxt aparar. Ümumiyyətlə, onu demək istəyirəm ki,
Azərbaycanla Avropa İttifaqı arasında əlaqələr
müsbətdir. Biz bu əməkdaşlığın
səviyyəsindən məmnunuq. Təbii
ki, gələcəkdə daha geniş fəaliyyət görmək
arzusundayıq.
APARICI: Cənab
Prezident, sağ olun. İndi isə sözü
Baş nazir Ərdoğana verirəm. Türkiyənin
Avropa İttifaqına qoşulmaq istəyi davamlı şəkildə
hamı tərəfindən müzakirə edilir. Biz Türkiyənin daha çox Orta Şərq
istiqamətinə meyilli olacağını görəcəyikmi?
RƏCƏB TAYYİB ƏRDOĞAN: Xüsusilə, bir məsələyə
toxunmaq istəyirəm. Biz iqtidarda olduğumuz
dövrü dəyərləndirməli olsaq, deyə bilərəm
ki, bu müddətdə Avropa İttifaqı ilə müzakirələrdə
hər hansı bir geriləmə, ləngimə
olmamışdır. Hazırda Avropa
İttifaqı ilə müzakirələri, fəaliyyətimizi
davam etdiririk. Burada heç bir axsama yoxdur.
Amma narahat olduğumuz bir məsələ var: hər
müzakirə dövründə çətinlik yaradacaq vəziyyət
yaşanır. Misal üçün, müzakirələr
zamanı yeni iki fəsil açılır, digər
müzakirə dövründə yenə iki fəsil
açılır və bu, belə davam edir. İndiyə qədər bu fəsillər nə bir
oldu, nə də üç oldu. Fəqət,
avropalı dostlarımızla
görüşdüyümüz zaman, keçən həftə
Brüsseldə mənə belə dedilər ki, iki birdən
böyükdür. Mən də təbii olaraq dedim ki,
üç də ikidən böyükdür. Yəni,
uğur qazanmaq istəyiriksə, qoy üç olsun,
uğursuz olursa, bir olsun. Onlara dedim ki, bunları gözdən
keçirin.
Çexiyanın
sədrliyi dövründə eyni qərarlılıqla, ciddiyyətlə
çalışmalarımızı davam etdiririk. Təbii ki,
bizim Avropa İttifaqı ilə əməkdaşlığımızın
bir başadüşülən qolu var. Avropa İttifaqına
üzv olmaq barədə müzakirələrlə bərabər,
bizim 1996-cı ildən başlanan əməkdaşlığımız
da var. Yəni biz Avropa İttifaqının Gömrük
İttifaqına üzv olaraq fəaliyyət göstəririk.
Digər üzv ölkələr heç zaman
bu formada üzv olmamışlar. Əvvəlcə
Avropa İttifaqına üzv oldular, ondan sonra Gömrük
İttifaqına üzv seçildilər. Biz
hazırda Gömrük İttifaqının
üzvüyük. Bizə belə bir fərqliliklə
yanaşma var. Düşünürəm ki,
dostlarımızın Türkiyəyə baxışı bu
nöqtədə fərqli olmamalıdır. İnanıram ki, bu fərqi onlar da hiss edəcəklər.
Amma hazırda, 2009-cu ilə daxil olarkən üzvlük məsələsini
bir az da ciddi tutmaq məqsədi ilə
Avropa İttifaqı ilə əlaqədar yeni nazir
ştatı yaratdıq. İndi dövlət
nazirimizin biri Avropa İttifaqı ilə bağlı məsələlərlə
məşğuldur. Bundan sonra Avropa
İttifaqı ölkələri ilə daha tez-tez əlaqələr
yaradılacaq, Brüssellə əlaqələr çox
sıx şəkildə inkişaf etdiriləcək, müzakirələr
ciddi xarakter alacaqdır. İnanıram ki,
bundan sonrakı dövrdə müsbətə doğru dəyişiklik
olacaqdır.
APARICI: Cənab
Baş nazir, sağ olun. İndi isə mən
İranın xarici işlər naziri Mənuçehr Mottəkini
salamlamaq istəyirəm. Geosiyasəti nəzərə
alaraq, hamı bilir ki, Amerikada yeni administrasiya fəaliyyətə
başlayıbdır. Mən bildirmək
istəyirəm ki, Prezident Obama İran hökumətinə aid
yeni, müxtəlif siyasətin yürüdüləcəyi
ilə bağlı bəyanat veribdir. İranlılar
bunu eşitdikdən sonra bildiriblər ki, yaşayarıq,
görərik.
Avrasiyada
böyük oyun baxımından sizə belə sual vermək
istəyirəm. Son bir neçə il ərzində
İranın regionda geosiyasi təsiri xeyli artıbdır. Bu təsir
xüsusilə İraqda və Əfqanıstanda hiss olunur.
Sualım belədir: Əgər Prezident Obama İran hökumətinə
Əfqanıstan və İraqla bağlı birgə işləməyi
təklif etsəydi, ona hansı cavab verilərdi?
MƏNUÇEHR MOTTƏKİ: Bismillahir rəhmanir-rəhim. Mən hörmətli natiqlərin və burada əyləşən,
tanıdığım əziz dostların iştirakı ilə
bu toplantıya qoşulmaqdan olduqca məmnunam. Bəli, etiraf etməliyəm ki, siz də qeyd
etdiyiniz kimi, bu günə qədər, yəni, Amerikada
keçirilən prezident seçki kampaniyası zamanı səsləndirilən
və hazırda bütün ictimaiyyətə yaxşı məlum
olan söz - "dəyişiklik" sözü idi. Bu cür yanaşmanı alqışlayaraq, inamımızı
bildirmək istəyərdik ki, bu söz həqiqətən dəyişiklik
olsun. Bizim üçün çox vacibdir
ki, Prezident Obama bu dəyişikliyi anlasın. Biz o ümidlə yaşayırıq ki, bəyan edilən
bu dəyişiklik həyata keçirilsin. Regionumuzda o qədər
sahələr var ki, orada yaşayan bütün xalqlar və
ölkələr həmin dəyişikliklə nəyin
baş verəcəyini səbirsizliklə gözləyirlər:
bu, strateji dəyişiklik, yaxud taktiki dəyişiklik olacaq?
Bütün bu suallar növbəti bu cür toplantının
müzakirə mövzusu ola bilər. Yəni, yeni administrasiya dünyanın gözlədiyi
nəticələrə cavab verəcəkmi?!
Mənim
ölkəmin mövqeyinə gəldikdə, bəli, etiraf etməliyəm
ki, bizim tariximizə, mədəniyyətimizə və əmin-amanlıq
şəraitində birgə yaşama yanaşmamıza onilliklər,
əsrlər deyil, bir neçə minilliklər dövründə
əsaslanaraq, İranın sizin qeyd etdiyiniz təsiri
formalaşmışdır. Regionun tarixində
İran hər zaman konstruktiv rol oynamışdır. Başqa sözlə desək, İran bu təsirini
sizin qeyd etdiyiniz formada - konstruktiv və davamlı şəkildə
birgə yanaşı yaşama və əməkdaşlıq
naminə istifadə etməyə
çalışmışdır. Bizim
tariximizə nəzər yetirsəniz, bu yanaşmadan kənara
çıxma olmamışdır. Lakin son
dövr ərzində İran bir neçə təcavüzlə,
hətta müharibə ilə üzləşmişdir.
Birləşmiş
Ştatlarda yeni proseslərə və dəyişikliyə gəldikdə,
elə məsələlər var ki, regiondakı bütün
ölkələrə aiddir. Bu, Birləşmiş
Ştatların özünə də aiddir, çünki
onlar həm də bu və ya digər formada regionda
iştirakçı hesab edilirlər. İnanırıq
ki, əgər Birləşmiş Ştatların yeni
administrasiyası, cənab Obamanın dediyi kimi, öz siyasətini
sözdə yox, əməldə dəyişərsə, onda
təbii ki, region da əməkdaşlıq ruhunda öz
reaksiyasını verər. İran isə
regional miqyasda bu cür ümumi yanaşmada istisna edilmir.
Biz bunu keçmişdə də nümayiş
etdirmişik. Əfqanıstanla
bağlı bir çox yerlərdə, Tokioda və digər
yerlərdə keçirilən tədbirlərdə
olmuşuq. Həmin ölkədə təhlükəsizlik
və sabitlik nəinki Əfqanıstanın milli maraqları
üçün, eləcə də region üçün
lazımdır. Bu sözləri İraqa da
aid etmək olar. Bu halda, İran yenə də
özünün sabitlik, təhlükəsizlik və əmin-amanlığın
bərqərar olunmasını nəzərdə tutan
konstruktiv yanaşmasından istifadə edir. Digər ölkələr kimi, biz də bunu öz
maraqlarımız üçün vacib hesab edirik. Ona görə də qonşu ölkələrə
gəldikdə, biz hər zaman konstruktiv yanaşmadan müxtəlif
səviyyələrdə istifadə etmişik. Bu, birmənalı olaraq, İran İslam
Respublikasının bu gün regionda
yaşadığımız böhrana aid hazırkı siyasətini
təşkil edir.
APARICI:
Çox sağ olun. Gəlin
şimala qayıdaq və Baş nazir Ərdoğanla
başlayaq. Rusiya Prezidenti Medvedev bəyan
etmişdir ki, dünyada elə regionlar var ki, orada Rusiyanın
xüsusi maraqları var. O, Avrasiyanı da bu regionlara aid
etmişdir. Bunu Birləşmiş
Ştatların Latın Amerikası regionunda olan xüsusi
maraqları ilə müqayisə etmək olar. Mənim iki sualım var. Birincisi, Rusiyanın bu
mövqeyinə necə yanaşırsınız? İkincisi, bu baxımdan Türkiyənin xarici siyasəti
nədən ibarətdir?
RƏCƏB TAYYİB ƏRDOĞAN: Ən əvvəl hər
bir ölkənin yaşadığı bölgəyə
özünə görə yanaşması vardır. Yəni, Rusiyanın da bu cür baxışları məqbuldur.
Rusiyaya nəyə görə belə bir
yanaşma edirsiniz deməyə haqqımız yoxdur. Rusiya bu cür yanaşmalar edirsə, eyni şəkildə
Türkiyənin də öz bölgəsində bu istiqamətdə
yanaşması vardır. Türkiyə
öz yanaşmasını edəcək və
varlığını daha güclü biləcək, gələcəyə
daha güclü formada yanaşma həyata keçirmək
halında olacaqdır. Məsələlərə
belə formada yanaşarkən, təbii ki, kənardakı digər
ölkələrlə qarşılıqlı maraqları təminetmə
məqsədinə yönəlmiş bir fəaliyyət
olarsa, bu, bölgəyə faydalı olacaqdır.
Diqqət yetirsəniz,
Rusiya Federasiyası ilə Gürcüstan arasındakı
sıxıntılarla əlaqədar Türkiyə olaraq biz bir
addım atdıq. Dedik ki, bölgədə, Qafqazda Əməkdaşlıq
və təhlükəsizlik platformasını həyata
keçirək. Bu məqsədlə ilk səfəri
Moskvaya etdik. Onlardan buna müsbət
yanaşma gördük. Ertəsi gün
Gürcüstana getdik, təklifimizi bildirdik. Oradan da müsbət cavab aldıq. Sonra dəyərli
qardaşım hörmətli Əliyevi ziyarət etdim, bu məsələni
ona dedim. Ondan da müsbət cavab aldıq.
Daha sonra cümhurbaşqanımız Ermənistan
və Türkiyə milli komandalarının futbol oyununa baxmaq
üçün Yerevana gedəndə orada bu məsələ
Ermənistan rəsmilərinə bildirildi. Onlardan da müsbət cavab gəldi. İndi bu sahədə işlərə xarici işlər
nazirləri səviyyəsində başlanmışdır.
Bütün hədəfimiz bölgənin
maraqlarını müştərək ələ alaraq, birlikdə
mənfəət qazanmaqdır. Biz gərək
təhlükəsizlik məsələsini də bunun
üstünə gətirək və bölgəmiz təhlükəsiz,
sabit bir bölgə olsun. Bu sabit bölgədə
nə Azərbaycanın Ermənistanla indiki vəziyyəti
davam etsin, nə Türkiyənin Ermənistanla, nə də
Rusiyanın Gürcüstanla sıxıntılı vəziyyəti
davam etsin. Biz gərək bunları ortadan
qaldıraq və bölgəni sülh vəziyyətinə gətirək.
Dərdimiz, arzumuz, fəaliyyətimiz bundan ibarətdir.
İnanıram ki, Rusiya buna müsbət
yanaşacaqdır.
APARICI: Mən
bunu qiymətləndirirəm. Bizim cəmi 25 dəqiqəmiz
var. Prezident Əliyev, Sizə gəldikdə, enerji məsələsini
xatırlatmadan böyük oyun haqqında danışmaq
mümkün deyil. Son bir neçə həftə
ərzində Rusiya ilə Ukrayna arasında baş vermiş
qaz mübahisəsinin və onun bu yaxınlarda həllinin
şahidi olduq. Lakin avropalılar Rusiyadan
yan keçən digər qaz kəmərlərinin çəkilməsini
dəstəkləyirlər. Sualım belədir: Sizin
fikrinizcə, Azərbaycan Nabukko kimi layihələrdə
tranzit və təchizat sahəsində hansı rolu oynaya bilər?
İLHAM ƏLİYEV: Hələ 1990-cı illərin ortasında
dünyanın enerji şirkətləri ilə əməkdaşlığa
başladığımız vaxt heç bir böhran yox idi və
potensial təchizata təhlükədən söhbət belə
gedə bilməzdi. Enerji təhlükəsizliyi
məsələləri heç müzakirə edilmirdi. Bütün bu hadisələr son illərdə
baş verir. Biz Azərbaycanda əsasən
nəyi etdik? Müasir infrastruktur
yaratdıq, neft və qazı hasil etmək üçün
xarici şirkətlərlə birgə sərmayə qoyduq və
müxtəlif boru kəmərləri vasitəsilə neft və
qazı beynəlxalq bazarlara çıxardıq. Bu gün biz onun müsbət nəticələrini
görürük.
Azərbaycanın bu gün
karbohidrogen ehtiyatlarını nəql edən və gələcəkdə
böyük həcmdə nəql edə biləcək 7 neft və
qaz kəməri var. Bu baxımdan biz özümüzü tam
təhlükəsiz hiss edirik. Biz enerji və
maliyyə ehtiyatları baxımından özünü təmin
edən ölkəyik. Azərbaycan
qonşu ölkələri enerjidaşıyıcıları
ilə təchiz edir və onların enerji təhlükəsizliyində
iştirak edir və töhfə verir.
Bu gün qaz ətrafında
yaranan mübahisələr Azərbaycana diqqəti
artırır və bu yaxınlara qədər tranzit ölkə
sayılan rolda deyil, həm də bir təchizat mənbəyi
sayılır.
Bizim nəhəng qaz ehtiyatlarımız var.
Hesablamalara görə, bizim sübuta yetirilmiş qaz
ehtiyatımız minimum 2 trilyon kubmetrə bərabərdir.
Daha optimal şəraitdə bu rəqəm 5-6 trilyona bərabər
ola bilər. Beləliklə, bu həcm
onilliklər, hətta yüz il
üçün kifayətdir. Eyni zamanda,
qonşularımızı qazla təmin edə biləcək
mövcud kəmərlərimiz var.
Hələ iki
gün bundan öncə
Etibarlı təchizat
mənbələrinə gəldikdə, təbii ki, Azərbaycan
ilkin təchizat mənbəyi kimi və bütün tranzit məsələlərinin
həllində öz rolunu oynaya bilər. Bütün
bu səylərin bir araya gəlməsi və qeyd etdiyim seqmentlərin
ayrılıqda hər birinin nəticəsi uğura doğru
aparacaqdır. Təbii ki, neft və qazla zəngin
olan bir ölkə kimi biz istehlakçıların əhatə
dairəsinin genişlənməsində maraqlıyıq.
Bu gün səhər biz enerji təhlükəsizliyi
məsələsini geniş şəkildə müzakirə
etdik. Mən orada qeyd etdim ki, enerji təhlükəsizliyi
hamıya, o cümlədən təchizatçılara da
şamil olunmalıdır. Təchizatçı,
tranzit və istehlakçı ölkələr arasında
maraqların tarazlığı ehtimal olunan nəticələrə,
davamlı təchizata və enerji əlaqələrində
sülhə və əməkdaşlığa aparacaqdır.
Ayrı-seçkiliyə xidmət etməli
deyil. Zənnimcə, enerji amili müəyyən
məqsədlərə nail olmaq üçün alət kimi
istifadə edilməməlidir. Bizim
üçün bu prinsip daim belə olub və belə də
olacaqdır.
APARICI:
Çox sağ olun. Mən
Ermənistanın xarici işlər naziri Edvard Nalbandyanı
salamlamaq istəyirəm. Sizin iclasa elə
indicə qoşulduğunuzu nəzərə alaraq, gəlin
birbaşa sual verim. Vaxtımız
azdır. Xahiş edərdim, suallara
qısa cavab verəsiniz. Elə indicə
Avrasiyada enerji məsələləri haqqında
danışdıq. Ermənistan isə
regiondakı əsas iqtisadi təşəbbüslərə
qoşulmayıbdır. Bu sözlər
xüsusən də Cənubi Qafqaz və Cənub dəhlizinə
aiddir. Ermənistanın Avrasiyada geoiqtisadi
strategiyası ilə bağlı fikirlərinizi öyrənmək
istərdik. Xüsusən də mən bilirəm ki, sizin
Rusiya ilə çox sıx iqtisadi əlaqələriniz var.
Rusiya ölkənizin iqtisadiyyatında güclü şəkildə
iştirak edir və 80 faizini təmin edir.
EDVARD NALBANDYAN: Ermənistanın geoiqtisadi strategiyasına gəldikdə,
öncə onu deməliyəm ki, regionda heç bir ölkə
enerji və nəqletmə sahəsində infrastruktur layihələrindən
istisna edilə bilməz. Yaxşı məlumdur
ki, nəqletmə və enerji marşrutlarına gəldikdə,
Ermənistan ərazisindən keçən yol ən ucuz
birbaşa yoldur. Məsələn,
daşınma və dəmir yol xətləri mövcuddur,
onlar bərpa olunmalıdır. Həmin dəmir
yolları bərpa edilərsə, bu, bütün region
üçün faydalı olardı. Avqust
ayında Cənubi Osetiyada baş vermiş hadisələrdən
sonra tamamilə aydındır ki, regionumuzda enerji və
infrastruktur marşrutları inkişaf etmir, bizə yeni
alternativlər lazımdır və bütün region bu
cür layihələrdə iştirak etməlidir. Buna görə də biz Gürcüstan ilə yeni
alternativ nəqletmə yolunun çəkilməsini istəyirik.
Bu səbəbdən biz İranla dəmir yol xəttinin
tikilməsini səbirsizliklə gözləyirik. Biz regional enerji və nəqletmə layihələrində
iştirak etməyə və müzakirə aparmağa
hazırıq.
APARICI:
Sağ olun. İcazənizlə, mən bir
anlığa da olsa, Türkiyə-Ermənistan münasibətlərinə
toxunmaq istərdim. Bilirəm ki, son günlər
ərzində sizinlə Türkiyənin xarici işlər
naziri arasında üç görüş olubdur. Ümid etmək olar ki, bu cür əlaqələr
müəyyən bir irəliləyişin əldə edilməsinə
imkan yaratsın. Bilirəm ki, tarixən
Türkiyə hökuməti Davos forumundan Yunanıstanla
münasibətlərini yaxşılaşdırmaq məqsədi
ilə istifadə etmiş və bu, uğurlu olmuşdur.
Baş nazir Ərdoğana
müraciət edərək bilmək istərdim. Mənim
üçün maraqlıdır, siz bir azdan Ermənistan
Prezidenti ilə görüşəcəksiniz. Ermənistan
Prezidentinə verəcəyiniz mesaj və bu ölkə ilə
mümkün ola biləcək münasibətlər
barədə fikirlərinizi görüşdən öncə
bizimlə bölüşə bilərsinizmi?
EDVARD NALBANDYAN: Bəli, nəyə görə Davosdan Türkiyə ilə
münaisbətlərimizi inkişaf etdirmək
üçün istifadə etməyək?! Bilirsiniz
ki, Ermənistan Prezidenti təşəbbüs göstərərək,
Türkiyə Prezidentini sentyabr ayında Yerevana dəvət
etmişdi. Prezident Gülün Ermənistana
səfəri ilə bağlı bu dəvəti qəbul etməsi
müdrik bir addım idi. Səfər
normallaşdırma prosesini başlamağa imkan yaratdı.
Bu günə qədər bizim həm Türkiyənin
xarici işlər naziri ilə, həm də texniki səviyyədə
bir çox görüşlərimiz olubdur. Hesab edirəm ki, düzgün yoldayıq. Məsələlərə nikbin baxırıq.
Ümid edirik ki, Türkiyənin, Ermənistanın, eləcə
də regionun maraqları naminə münasibətlərimizin
normallaşmasına nail olacağıq. Mövqeyimiz
ondan ibarətdir ki, biz münasibətlərimizi
normallaşdırmaq, diplomatik əlaqələr qurmaq, sərhədləri
açmaq və narahatlıq doğuran bütün məsələləri
ikitərəfli qaydada müzakirə etmək istəyirik.
Hesab edirəm ki, biz düzgün yoldayıq və ola bilsin, Davos ölkələrimiz arasında
münasibətlərin normallşadırılması
üçün yeni mərhələ olacaqdır.
RƏCƏB TAYYİB ƏRDOĞAN: Mən bu axşam prezidentlə
görüşəcəyəm. Bu
görüşdən əvvəl mənim burada hər
hansı açıqlama verməyim düzgün olmazdı.
Həmin görüşdən sonra
danışdığımız, müzakirə etdiyimiz məsələlərlə
bağlı açıqlama verə bilərik. Təbii
ki, bütün hədəf, məqsəd bir az
əvvəl ifadə etdiyim kimi, bölgədə sülhə
nail olmaqdır. Tərəflərin bu istiqamətdə
cəsarətli addımlar atması lazımdır. Əgər atılan bu addımlar diasporların fəaliyyətinə
qurban verilərsə, yazıq olar. Ən
böyük sıxıntı budur. Diasporlar
hazırda dinc dayanmır, onlar çalışırlar.
Nə üçün
çalışırlar? Bu addımlar
atılmasın deyə çalışırlar. Diasporu kənara qoymaq lazımdır. Öz göbəyimizi özümüz kəsəcəyik.
Bu işdə başqasına yer verməyəcəyik,
bu işi bu şəkildə bitirəcəyik. Ona görə də biz bəzi jestlər edirik.
İstəyirik ki, bu jestlər
qarşılıqlı olsun və bu işi tezliklə bitirək,
həll edək.
Eyni zamanda, Ermənistanla
Azərbaycan arasında 17 ildir münaqişə davam edir.
APARICI: Yəqin
ki, yaxın gələcəkdə diplomatik əlaqələrin
qurulmasını görə biləcəyik. Davosla
bağlı söylədiyiniz sözlər çox vədedicidir.
Bildirdiyi fikirlərə görə Baş nazir Ərdoğana
minnətdaram.
Prezident Əliyev,
bu münasibətlərlə bağlı Azərbaycan tərəfinin
şərhini vermək istərdinizmi?
İLHAM ƏLİYEV: Hansı münasibətlər?!
APARICI: Ermənistan-Azərbaycan
münasibətləri barədə.
İLHAM ƏLİYEV: Ermənistanla heç bir əlaqəmiz
yoxdur. Səbəb
Azərbaycan
torpaqlarının Ermənistan silahlı qüvvələri tərəfindən
davam edən işğalıdır. Danışıqlar
prosesi davam edir. Lakin Baş nazir Ərdoğanın
dediyi kimi, əfsuslar ki, bu illər ərzində
danışıqlar münaqişənin həllinə gətirib
çıxarmayıbdır. Bu proses nə sülhlə,
nə də beynəlxalq səviyyədə
tanınmış Azərbaycan torpaqlarının azad
olunması ilə nəticələnibdir. Təbii
ki, belə bir şəraitdə istər enerji, istərsə
də nəqletmə sahəsində heç bir əməkdaşlıqdan
söhbət gedə bilməz. Əgər
xəritəyə baxsanız görərsiniz ki, karbohidrogen
ehtiyatlarının Qərbə
çıxarılmasının ən qısa yolu Ermənistan
ərazisindən keçir. Lakin bu,
yalnız xəritədə belədir. Amma,
torpağın üzərində dayananda
görürsünüz ki, əslində, bu, uzun yolla gedir.
Nə qədər ki, bizim torpaqlarımız
işğal altındadır, bu əməkdaşlıq
mümkün deyildir. Hesab edirəm ki, bizim
mövqeyimiz başadüşüləndir. Biz qeyri-adi bir şey tələb etmirik. Biz yalnız Ermənistanın beynəlxalq hüquq
normalarına, BMT Təhlükəsizlik Şurasının qətnamələrinə
riayət etməsini və öz qoşunlarını
torpaqlarımızdan çıxarmasını tələb
edirik. Məhz bundan sonra sülh bərqərar ola, kommunikasiyalar açıla bilər və
bütün ölkələr bir-birinin imkanlarından yararlana
bilər.
APARICI:
İndi isə sualım nazir Mənuçehr Mottəkiyədir.
Mən Azərbaycanda olanda, ilk növbədə,
İranla həmsərhəd bölgədə qaçqın
düşərgəsini gördüm. Biz
bilirik ki, sizi bu ölkə ilə uzun tarix bağlayır.
Bilirik ki, İranın regionda bir neçə təşəbbüsə,
xüsusən də Qafqaz və Mərkəzi Asiya ölkələri
ilə münasibətlərinə dair öz mövqeyi
vardır. Nazir Mottəki bu mövqeyi təsvir
etsə, çox minnətdar olardım.
MƏNUÇEHR MOTTƏKİ: İcazə versəydiniz, mən əvvəlki
mövzuya qayıdardım. Çünki bunlar ümumi
maraq və narahatlıq doğuran məsələlərdir.
Söhbət eyni regionda yerləşən
ölkələr arasında inteqrasiya və əməkdaşlıqdan
gedir. Bu yaxınlarda regionumuz Qafqazda baş
vermiş böhranla üzləşdi. Hazırda
biz Cənubi Qafqazın iki əsas ölkəsi - Ermənistan
və Azərbaycanla münasibətlərimizi nəzərə
alaraq danışıqlarda iştirak etmişik. Bizim birgə yaxşı və konstruktiv məsləhətləşmələrimiz
olubdur. İnanırıq ki, həmin
regionda, Gürcüstanda baş vermiş böhran daha sıx
təmas və əməkdaşlığın
olmasını xüsusi nümayiş etdirən bir dərsdir.
Biz region xalqlarının maraqları naminə ədalət və
qaydalar əsasında həll yoluna nail olmalıyıq. İnanırıq ki, regional dialoq üçün
çərçivəyə ehtiyac duyulur. Biz anlayırıq ki, hamı ilə məsləhətləşmə
və anlaşma olmadan bu, mümkün deyildir. Bu çərçivəyə
əsaslanaraq görürük ki, regionda üç əsas
mövzu var: enerji, nəqletmə və təhlükəsizlik.
Bu mövzular konstruktiv regional dialoq vasitəsilə
həll olunmalıdır.
Siz qeyd etdiyiniz
kimi, bu mövzulardan əlavə, Mərkəzi Asiya regionu var.
Mərkəzi Asiya öz xalqlarının mədəniyyəti,
tarixi və mentaliteti ilə başa düşülməlidir. 1990-cı illərdən
etibarən ortaya çıxan yeni imkanları, xüsusən də
enerji məsələlərini nəzərə alaraq Türkmənistan,
Özbəkistan, Qazaxıstan və artıqTacikistan regionda
mühüm rol oynamağa başlayıbdır. Eyni zamanda, Mərkəzi Asiya Böyük İpək
yolunun bir hissəsidir. Hazırda bu regiondan
malların daşınması xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. Orada bir neçə mühüm
layihə var. Bunu Xəzər dənizi regionuna da aid etmək
olar. Qazaxıstan, Türkmənistan və
İran prezidentləri arasında Xəzərin şərq
sahili ilə dəmiryol daşımaları haqqında
üçtərəfli saziş imzalanıbdır. Biz həmçinin Mərkəzi Asiya ölkələri,
Biz bir aydan
sonra regionda EKO təşkilatının sammitini keçirəcəyik. Çaba və
Bəmdən işə salınan dəmir yolunun
açılışını edəcəyik. Bu,
APARICI:
Çox sağ olun. Vaxtımız
bitməzdən öncə qısa olaraq iki sual da vermək istərdim.
Birinci sual Prezident Əliyevədir. Sizin
regionunuzda ötən il Prezident
Saakaşvili üçün pis il olubdur. Siz Gürcüstanda
vəziyyətin yaxşılaşdırılması məqsədi
ilə 2009-cu il üçün Prezident
Saakaşviliyə hansı məsləhəti verərdiniz?
İLHAM ƏLİYEV: Bizim elə bir problemimiz yoxdur,
çünki biz bir-birimizi tez-tez görürük. Biz qonşuyuq. Gürcüstan və
Azərbaycan strateji tərəfdaşdır. Müstəqilliyə və enerji təhlükəsizliyinə
töhfə verən, Avropanın enerji təhlükəsizliyinə
xidmət edən böyük layihələri birgə həyata
keçirmişik. Biz bu səbəbdən
sıx əlaqədəyik və tez-tez ikitərəfli məsələlər
ətrafında fikir mübadiləsi aparırıq. Vəziyyəti
sabitləşdirmək və böhranın
yaratdığı fəsadları aradan qaldırmaq istiqamətində
gürcüstanlı dost və qardaşlarımıza
uğurlar arzulamaq istərdim.
Etibarlı tərəfdaş
və dost kimi Azərbaycan Gürcüstana bu işdə dəstək
vermək üçün əlindən gələni edəcəkdir.
Onu deyə bilərəm ki, biz
Gürcüstanın iqtisadiyyatına böyük sərmayələr
qoyuruq. Şirkətlərimiz son iki il
ərzində Gürcüstan iqtisadiyyatına 3 milyard dollara
yaxın sərmayə qoyublar. Dövlət Neft
Şirkətimizin Gürcüstan filialı bu ölkədə
ən böyük sərmayədar və ən böyük
vergi ödəyicisidir. Bu da bizim əməkdaşlığımızın
bariz nümunəsidir. Bizim münasibətlərimiz
nə qədər güclü olsa, bu, region üçün
o qədər yaxşıdır. Biz bu
müsbət ahəngi davam etdirməliyik. Daxildəki
və sərhədlərindən kənardakı sabitlik hər
bir ölkə, o cümlədən Azərbaycan
üçün vacibdir.
APARICI:
Çox sağ olun. Sonuncu
sualım Baş nazir Ərdoğanadır. Sizin hökumətiniz xarici siyasət sahəsində
çox fəal olubdur. Siz Suriya və
İranla münasibətlərinizi
yaxşılaşdırmısınız. İraqla münasibətləriniz var. Bu münasibətlər
davamlı xarakter daşıyır. Siz
Böyük
İpək yolu məsələsinə qayıdaq. Prezident Dəmirəl
türkdilli xalqların Adriatik dənizindən Çinə qədərümumi
birliyinin yaradılmasını vacib hesab etmişdi. Sizin
fikrinizcə, bu, Türkiyənin xarici siyasəti
qarşısında dayanan həddindən artıq
böyük vəzifə deyilmi? Siz Qərblə
birgə Xəzər dənizi regionunda çox fəal
iştirak edirsiniz və aparıcı rol
oynayırsınız.
RƏCƏB TAYYİB ƏRDOĞAN: Biz bu məsələlərlə
bağlı işləri hörmətli Əliyev,
Saakaşvili və Türkiyə olaraq
başlamışıq. Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolu layihəsinin ilk addımını atdıq, təməli
qoyuldu və indi işlər davam edir. Əsl
İpək yolu budur. Yəni, iş
boş danışma yolunda deyil, inkişaf yolundadır. Bizim İpək yolu ilə bağlı fəaliyyətimiz
davam edir.
Digər məsələlərə
gəlincə, təbii ki, bölgədə sülhə xidmət
etməyi ön plana çəkdik, bunu prioritet məqsəd
kimi qarşıya qoyduq. Yaranmış vəziyyətdən
çıxış yolları tapmaq üçün bu
işləri başladıq. Belə ki,
Bundan başqa,
İsrail-Suriya məsələsi ilə bağlı bu ölkələrə
dörd dəfə səfər edildi. İlk əvvəl bu
səfərləri xüsusi təmsilçilərimiz,
növbəti mərhələdə isə baş nazirlər
olaraq bizlər xüsusi təmsilçilərimizlə bərabər
həyata keçirdik. Təbii ki, bu vasitəçiliyimizi
müxtəlif cür yozanlar, yəni indiki Qəzzə hadisələri
ilə eyniləşdirənlər oldu. Halbuki,
bunun heç bir əlaqəsi yoxdur. Mənim
hörmətli Bəşşar Əsədlə
görüşüm oldu. Yanımdakı
özəl təmsilçinin isə Suriyanın xarici işlər
naziri ilə görüşü oldu. Həmin
görüşlərdə bildirdik ki, əgər xüsusilə
Həmasla İsrail arasında məsələlərlə
bağlı bizə bir vəzifə düşərsə,
buna hər an hazırıq. Bəzi
məsələləri müzakirə etdikdən sonra,
dekabrın 27-də Qəzzəyə bombalar yağmağa
başladı. Bunu bizə qarşı
hörmətsizlik kimi qəbul etdik və bunu
açıqladıq.
İsrail ilə
Fələstin arasında da vasitəçilik missiyasında
iştirakımız oldu. Eyni zamanda, İraqda
seçkilərə qatılmayan sünnilərin seçkidə
iştirakları barədə çox önəmli işləri
yerinə yetirdik. Biz bu istiqamətdə fəaliyyətimizi
bundan sonra da davam etdirməkdə qərarlıyıq. Xüsusilə sülh məsələsində biz
siyasətçilərin üzərinə düşən vəzifə
budur ki, danışıqlardan qaçmalı yox,
danışıqlar aparmalı və məsələləri
bu yolla çözməliyik. Mən son
hadisələrlə bağlı burada bir daha deyirəm ki, son
Qəzzə olaylarına əsla yəhudilər formasında
baxmamalı, bu anlayışla yanaşmamalıyıq. Bizim bu sahədə mövqeyimiz fərqlidir. Mən antisemitizmi insanlıq suçu kimi elan
etmiş bir Baş nazirəm. Bu gün də
eyni fikirdəyəm, hər yerdə söyləyirəm,
fikrimdə dəyişən heç nə yoxdur. Mən İsrailin rəhbərliyini qınadım,
gördükləri işlərin doğru
olmadığını söylədim. İndi
də belə düşünürəm, eyni fikirdəyəm.
Mən beynəlxalq
ictimaiyyətin Qəzzədə baş verənlərə
etinasızlığını da tənqid etdim. Baxın,
Gürcüstan hadisəsindən dərhal sonra humanitar
yardımlar Sarp qapısında idi. Bütün
ölkələr Gürcüstan məsələsinə
müdaxilə etdilər. Yaxşı, bəs
niyə Qəzzə məsələsinə dərhal
müdaxilə olmadı, iki həftə gözlədilər və
bu işlərə seyrçi qaldılar?! Orada 1200-dən çox dinc sakin öldü, 5 mindən
çox insan yaralandı. Müxtəlif bəhanələrlə
bu müddət uzadıldı. İndi atəşkəs
yaranıbdır. Arzu edirik ki, bu atəşkəs
qərarlı şəkildə davam etsin və Yaxın Şərqdə
sülh bərqərar olsun.
APARICI:
Çox sağ olun, hamınıza təşəkkür
edirəm.
AzərTAc
Azərbaycan.-2009.-1 fevral.-S.1-2.