İkili standartlardan
çıxış etmək Avropa Şurasının
özünün imicinə kölgə salır
Avropa Şurası
Parlament Assambleyasının 2009-cu il qış sessiyasında ənənəvi
olaraq aktual, Avropa və eləcə də dünya ictimai
fikrini düşündürən məsələlər
müzakirə mövzusu oldu. Bu sessiya həm də ikili
standartların bütün çılpaqlığı ilə
nümayiş etdirilməsinin kulminasiya nöqtəsi kimi yadda
qaldı.
Milli Məclisin
deputatı, AŞ PA-dakı Azərbaycan nümayəndə
heyətinin üzvü Gültəkin Hacıbəyli ilə
müsahibəmiz də bu barədədir.
- AŞ PA-nın
qış sessiyası təbii ki, ölkəmiz
üçün də əhəmiyyət kəsb edən məsələlərin
müzakirəsi ilə yadda qaldı. Qurumun ikili standartlardan
çıxış etməsi konkret olaraq hansı məqamlarda
özünü büruzə verdi?
- Sessiyanın ilk günü
inkişafa dair hesabat dinlənildi. Bu, ənənəvi bir
hesabatdır və hər sessiyanın ilk günü ötən
sessiyadan keçən dövr ərzində dünyada baş
vermiş mühüm ictimai-siyasi hadisələrə icmal
xarakterli qiymət verilir. Əgər həmin hadisələr
xüsusi diqqət tələb edirsə, onlarla bağlı əlavə
dinləmələr təşkil edilir. Bu icmal xarakterli məruzədə
Azərbaycanda keçirilən prezident seçkilərinə
də qiymət verildi. Azərbaycandakı seçkilərə
dair dəyərləndirmələr zamanı Böyük
Britaniyadan olan deputat Lord Tomilson AŞ PA-nın Azərbaycan
üzrə həmməruzəçisi Andres Herkeli kəskin tənqid
etdi. Bildiyiniz kimi, A.Herkel son seçkilər zamanı ölkəmizə
həm də Avropa Şurasının müşahidəçilər
missiyasının rəhbəri kimi gəlmişdi. Buna görə
o, ikili mandata malik idi. A.Herkelin müşahidəçilər
missiyasının rəhbəri kimi öz vəzifəsinin
öhdəsindən gələ bilmədiyini bəyan edən
Lord Tomilson Azərbaycan ictimaiyyətinin yaxşı bildiyi bir
həqiqəti bütün çılpaqlığı ilə
avropalı deputatların diqqətinə çatdırdı.
O bildirdi ki, AŞ-nin seçkiləri müşahidə etmək
üçün təşkil etdiyi missiyaya daxil olan deputatlar
gördüklərini ifadə etməkdə sərbəstdirlər.
Missiyanın yekun qənaəti də onun tərkibində olan
deputatların müşahidələri əsasında
formalaşır. Missiyanın rəhbəri isə yekun qənaəti
öz bildiyi kimi deputatlara sırımalı deyil. Amma
britaniyalı parlamentarın etirafına görə, Azərbaycanda
prezident seçkilərinin müşahidəsi və yekun qiymətin
formalaşdırılması zamanı vəziyyət tamamilə
fərqli olub. Belə ki, missiya seçkilərin normal, şəffaf,
demokratik meyarlara və Avropa standartlarına uyğun
keçirildiyi qənaətinə gəlib. Missiyaya daxil olan
bütün deputatlar bu qənaəti bölüşsələr
də, A.Herkel yekunda müşahidəçilərin fikrini
yox, öz şəxsi subyektiv fikirlərini və mülahizələrini
ortaya qoyub. Lord Tomilsonun sözlərinə görə, A.Herkelin
bu addımı bütün missiya üzvlərinin dərin
etirazına səbəb olub.
Müzakirələr
zamanı Azərbaycanda keçirilən prezident seçkiləri
yüksək dəyərləndirildi. Etiraf olundu ki, son
prezident seçkiləri Azərbaycan tarixində bu günə
qədər olan bütün seçkilərin sırasında
ən demokratik, ən mükəmməl və Avropa
standartlarına uyğun olması ilə seçilir. Azərbaycandakı
seçkilərin müzakirəsi zamanı nümayəndə
heyətimizin rəhbəri Səməd Seyidov və mən
çıxış etdik.
Çıxışlarımızda ölkəmizdə
keçirilən prezident seçkiləri barədə
deputatları məlumatlandırdıq. Eyni zamanda, AŞ-nin
öz missiyasının üzvlərinin rəyi ilə
hesablaşmalı, parlamentarların qənaətinə
hörmətlə yanaşmalı olduğunun vacibliyini
avropalı parlamentarilərin nəzərinə
çatdırdıq. Çıxışlarımızda səslənən
ən önəmli məsələlərdən biri ondan ibarət
oldu ki, AŞ-də üzv ölkələrə yanaşmada
ikili standartlar nümayiş etdirilməməlidir. Hər bir
ölkəyə münasibətdə vahid prinsiplərdən
çıxış edilməlidir. Bu da ümumilikdə təşkilatın
nüfuzunu artırar, qarşısında olan
çağırışların, missiyanın daha uğurlu
həyata keçirilməsinə kömək edər.
Sessiyanın ikinci
günü də Azərbaycan nümayəndə heyəti
üçün çox mühüm əhəmiyyət kəsb
edirdi. Çünki həmin gün Azərbaycan ərazilərini
işğal altında saxlayan, ölkəmizlə müharibə
şəraitində olan Ermənistanın məsələsi
müzakirə olundu. Ermənistanda keçirilən prezident
seçkiləri zamanı baş vermiş qanlı olaylar,
insan hüquqlarının kobud şəkildə
tapdalanması siyasətlə az-çox maraqlanan hər kəsə
yaxşı bəllidir. Bu, Avropanın son 30-40 illik tarixində
görünməmiş bir hal idi. Rəsmi statistikaya görə,
Ermənistandakı seçkilər zamanı 10 nəfər,
qeyri-rəsmi mənbələrin məlumatına görə
30-a yaxın insan yalnız seçki saxtakarlığına
etiraz etdiyinə görə qətlə yetirildi. Yüzdən
artıq insan isə siyasi motivlərlə, seçki
saxtakarlığına etiraz əlaməti olaraq nümayişlərə
qoşulduğu üçün həbs edildi. Parlamentin
dörd deputatı da toxunulmazlıq statusundan məhrum edilərək
həbs olundu. Ölkəni böyük etiraz dalğası,
nümayişlər bürüdü. Bundan cəmi ay yarım
sonra AŞ PA-nın 2008-ci il yaz sessiyası keçirilsə də,
Ermənistanla bağlı məsələ nəinki gündəliyə
çıxarılmadı, əksinə, seçki
biabırçılığının üzərindən
sükutla keçildi. Ermənistandakı seçkini
AŞ-nin müşahidə missiyası izləmişdi.
Müşahidə missiyasının rəhbəri,
Böyük Britaniyadan olan deputat Preskot keçirdiyi mətbuat
konfransında Ermənistandakı seçkilərin Avropa
standartlarına uyğun olduğu barədə rəy verdi.
Düşünürəm ki, A.Qrossun
Çeçenistandakı seçkilərə verdiyi qiymətdən
sonra (o, Çeçenistanda keçirilən seçkiləri
Avropa standartlarına uyğun adlandırmışdı)
Preskotun mətbuat konfransında verdiyi "Ermənistandakı
seçkilər Avropa standartlarına uyğun baş tutdu"
bəyanatı AŞ tarixində baş verən çox nadir
və şok effekti yaradan bir hal idi. Ermənistandakı hadisələrdən
sonra yaz sessiyasına qədər Avropa Şurasının
kifayət qədər vaxtı var idi. Amma nəinki yaz
sessiyasında, eləcə də 2008-ci ilin yay və payız
sessiyalarında Ermənistandakı seçkilərdən
söz açılmadı. Yalnız 2009-cu ilin qış
sessiyasında Ermənistanın səsvermədən məhrum
edilməsi ilə bağlı məsələ gündəliyə
çıxarıldı. Elə gündəliyə
salınandan dərhal sonra da Ermənistan üzrə həmməruzəçilərin
hər ikisinin təşəbbüsü ilə
çıxarıldı.
"AŞ Azərbaycana ikili
standartlar tətbiq edir" fikri və iddiası çox ciddi əsaslara
söykənir. Gəlin, ilk olaraq Ermənistanda keçirilən
son prezident seçkiləri ilə Azərbaycanda 2005-ci ildə
keçirilən parlament seçkilərini müqayisə edək.
Azərbaycanda parlament seçkiləri noyabrın 6-da
keçirildi, 2006-cı ilin yanvarında isə AŞ-nin tələbi
ilə Azərbaycan nümayəndə heyətinin səsvermə
hüququndan məhrum edilməsi barədə məsələ
müzakirəyə çıxarıldı. Yəni, Azərbaycanla
bağlı məsələ seçkidən dərhal sonra
müzakirəyə çıxarıldı, Ermənistana isə
4 sessiya ardıcıl olaraq güzəşt edildi. Azərbaycanın
AŞ PA-da səsvermə hüququndan məhrum edilməsinin təşəbbüsçüləri
Azərbaycan üzrə həmmərüzəçilər
A.Qross və A.Herkel idilər. Ermənistan üzrə həmməruzəçilər
- fransalı Kolombyer və britaniyalı Preskot isə 2009-cu
ilin qış sessiyasında bu ölkə ilə bağlı
məsələnin gündəlikdən
çıxarılması təşəbbüsünü irəli
sürdülər. Digər bir məsələ isə hər
iki ölkədə müşahidə aparmış
missiyanın üzvlərinin mövqeyi ilə
bağlıdır. Belə ki, AŞ-nin Ermənistanda
müşahidə aparmış missiyası Preskotu yekun rəyində
seçkiləri Avropa standartlarına uyğun hesab etməsinə
görə tənqid edib. Çünki missiya kütləvi
sayda saxtakarlıq və insan hüquqlarının pozulması
hallarını müşahidə edib. Azərbaycanda isə
prezident seçkiləri demokratik tələblərə
uyğun keçirildiyi halda, A.Herkel hesabatda ancaq
özünün subyektiv mülahizələrinə əsaslanıb.
Ona görə də, AŞ-nin Azərbaycanda seçkiləri
müşahidə edən missiyasının üzvləri, o
cümlədən Lord Tomilson A.Herkelin seçkiləri tənqid
etməsi ilə bağlı mövqeyinə etiraz edirlər.
Azərbaycanda seçkilər normal keçirilib və
müşahidəçilər seçkiləri yüksək
dəyərləndiriblər. Bunun müqabilində missiyanın
rəhbəri deputatların fikrindən yox, özünün
şəxsi və qərəzli yanaşmasından
çıxış edərək seçkiləri tənqid
edir. Ermənistanda isə bunun əksini görürük.
Müşahidəçilər missiyasının üzvləri
seçkidən narazıdırlar, amma müşahidə
missiyasının rəhbəri uydurma bəyanatla
çıxış edərək seçkiləri normal,
standartlara uyğun dəyərləndirir.
Ermənistandakı hadisələrin
AŞ PA-da müzakirəsi yubadılarkən təşkilat
belə bir mövqedən çıxış edirdi ki, məsələ
öncə yerində araşdırılmalıdır. Bunun
üçün Ermənistana missiya göndərilməli, vəziyyət
öyrənilməli və yalnız bundan sonra Yerevandakı
mart hadisələrinə obyektiv qiymət verilməlidir. Təxminən
bir ilə yaxın Ermənistandakı vəziyyət öyrənildi.
Ancaq Azərbaycanda keçirilən parlament seçkilərindən
sonra ölkəmizə missiya göndərilməmişdi.
AŞ-nin heç bir nümayəndəsi Azərbaycandakı
vəziyyəti yerində öyrənmək üçün
ölkəmizə ezam edilməmişdi. Bundan başqa, Azərbaycandakı
parlament seçkilərindən sonra ölkəmizdən
qeyri-hökumət təşkilatlarının və siyasi
partiyaların nümayəndələri AŞ-yə dəvət
almışdılar. Hətta AŞ-də Azərbaycan hakimiyyəti
ilə müxalifət arasında dialoq təşkil
edilmişdi. Ə.Kərimli Strasburqda Azərbaycan müxalifətini
təmsil edərək çıxış etmişdi. Eyni
zamanda, həmin dinləmələrdə Azərbaycan hakimiyyətini
Milli Məclis Sədrinin müavini Bahar Muradova təmsil edirdi.
Amma bir il ərzində Ermənistandan nə QHT, nə də
bir nəfər də olsun siyasi partiya nümayəndəsi
AŞ-yə dəvət edildi. AŞ-də Ermənistan
müxalifətini təmsil edən bir nəfərin belə, səsi
eşidilmədi.
Belə bir vəziyyətdə
Ermənistana növbəti güzəşt edildi. AŞ PA
aprel sessiyasına qədər Ermənistanın səsvermə
hüququndan məhrum edilməsinə dair məsələni
gündəlikdən çıxardı. Bildirildi ki, AŞ
PA-nın aprel sessiyasına qədər Ermənistan
bütün nöqsanları aradan qaldırmalı, həbsdə
olan insanlar azadlığa buraxılmalıdır. Həbsdə
olanlar əslində, siyasi məhbuslardır. Amma AŞ nədənsə
siyasi motivlərlə, seçki saxtakarlığına etiraza
görə həbs olunanları siyasi məhbus
adlandırmır. Ancaq Azərbaycanda konkret cinayət törətmiş
insanları siyasətə bu və ya digər dərəcədə
aidiyyətinə görə siyasi məhbus
adlandırırlar. Düzdür, çıxışlarda səsləndi
ki, Ermənistanda həbs olunanlar siyasi məhbuslardır və
bu, etiraf edilməlidir. Amma qətnaməyə siyasi məhbus
ifadəsi salınmadı. Sadəcə olaraq, həbsdə
olan insanların azadlığa buraxılması tələbi
irəli sürüldü. Qəbul olunmuş qətnamədə
göstərilir ki, aprel ayına qədər Ermənistan
AŞ-nin tələblərini yerinə yetirməsə, ona
qarşı səsvermə hüququndan məhrum edilmə
sanksiyası tətbiq olunacaq. Ancaq bütün bunlara baxmayaraq
bu günə qədər Ermənistana sanksiyanın tətbiq
edilməməsi təəssüf hissi doğurur. Bu, AŞ-nin
özünün nüfuzu, insan haqları və demokratiya təşkilatı
kimi imici baxımından çox yanlış bir
addımdır. İkili standartlar göz önündədir və
onları görməmək sadəcə, siyasi sadəlövhlük
olar. Bu, münasibətlərə zərbə vurmaqla
yanaşı, AŞ-nin öz imicinə də kölgə
salır. Düşünürəm ki, AŞ bu məsələ
ətrafında çox ciddi tədbirlər görməlidir.
- Ermənistana qarşı
yumşaq, Azərbaycana qarşı isə sərt
yanaşmanın səbəblərini nədə axtarmaq
lazımdır?
- AŞ-nin Ermənistana
yumşaq, Azərbaycana isə kifayət qədər sərt
münasibətinin çox səbəbləri var və bunlara
kompleks yanaşmaq lazımdır. Ermənistanla bağlı bəzi
deputatların çıxışlarında bu ölkənin
xristian sivilizasiyasının tərkib hissəsi olması qeyd
edilir. Bu məqam göz önündədir və onu danmaq
mümkün deyil. Digər bir məqam ondan ibarətdir ki,
Fransada erməni lobbisi çox güclüdür. Təəssüf
ki, AŞ bəzi güclü dövlətlərin əlində
başqa ölkələrə təsir etmək
üçün bir alətə çevrilir. Ona görə
AŞ kiçik dövlətlərlə münasibətdə
bir çox hallarda həmin böyük dövlətlərin
yanaşmasından çıxış edir. Qurum Ermənistana
qarşı çoxdan sanksiyalar tətbiq edə bilərdi.
Çünki Ermənistan ən azından Avropa dəyərlərinə
kökündən zərbə vurmuş bir ölkədir. Eyni
zamanda, Ermənistan AŞ-nin məlum 1416 saylı qətnaməsini
bu günə qədər yerinə yetirməyib. Buna baxmayaraq
həmin qətnamənin yerinə yetirilməməsi tələbi
ilə bu günə qədər AŞ bir dəfə də
olsun, Ermənistanın qarşısında kəskin mövqe
ortaya qoymayıb. Bu da səbəbsiz deyil, çünki Ermənistanın
arxasında böyük güclər durur.
- Son sessiyada Azərbaycan
nümayəndə heyəti tərəfindən ikili
standartlara qarşı hansı şəkildə etiraz ifadə
edildi?
- Ermənistanla bağlı
məsələnin müzakirəsi zamanı Azərbaycan
nümayəndə heyətinin üç üzvü
çıxış etdi. Səməd Seyidovla mənim
çıxışım konkret olaraq ikili standartlara həsr
olunmuşdu. Biz çox kəskin şəkildə AŞ
qarşısında bu məsələni qoyduq. Mən
açıq bildirdim ki, Ermənistanda baş vermiş hadisələrə
təəccüblənmək yersizdir. Çünki mahiyyət
etibarilə terrorçu olan bir rejimdən başqa
davranış gözləmək mümkün deyil. S.Sarkisyan
Xocalı soyqırımının həyata keçirilməsində
fəal iştirak edən canidir. Xocalıda dinc insanlara
amansız divan tutan, bununla qürrələnən, Qərb mətbuatına
verdiyi müsahibələrdə bu cinayətin müharibənin
zəruri şərti olduğunu qeyd edən və
Xocalını məhz azərbaycanlılar arasında kütləvi
psixoz durum yaratmaq üçün həyata keçirdiklərini
etiraf edən S.Sarkisyan, sözsüz ki, eyni hərəkətləri
öz xalqına qarşı çevirməli idi və
çevirdi də. Xocalıda azərbaycanlıların soyqırımını
həyata keçirən S.Sarkisyan Yerevanda öz millətinə
divan tutdu. Bu da onun rejiminin terror xislətindən irəli gəlir.
Biz AŞ-nin belə məsələlərə göz
yummasının qəbuledilməz olduğunu bildirdik. Qeyd etdik
ki, güclü dövlətlərə bir, kiçik dövlətlərə
isə müxtəlif meyarların tətbiqi AŞ-nin bir beynəlxalq
təşkilat olaraq nüfuzuna xələl gətirir. Eyni
zamanda, onu da qeyd etdik ki, Azərbaycanda və Ermənistanda
siyasi proseslər dəyərləndirilərkən eyni
prizmadan yanaşılmasın. Azərbaycan nümayəndə
heyəti AŞ-nin ikili standartlar siyasətinə açıq
şəkildə etirazını bildirdi. Mənə elə gəlir
ki, AŞ etirazımızın nə qədər ciddi
olduğunun artıq fərqindədir.
- Yəqin ki, qondarma siyasi məhbus
məsələsinin yenidən gündəliyə gətirilməsinə
cəhd göstərilməsi də ikili standartların tərkib
hissəsidir...
- İstənilən halda,
Ermənistanda elə bir kütləvi zorakılıq aktı,
insan haqlarının elə bir formada pozulması qeydə
alınıb ki, bunun müqabilində bu ölkənin imicini bərpa
etməsi çox çətindir. Siyasi məhbusların
mövcud olduğu, dinc nümayişçilərin
öldürüldüyü Ermənistanla bir balans yaratmaq, həmçinin
bu ölkəni sakitləşdirmək məqsədilə Azərbaycanda
qondarma siyasi məhbus məsələsini yenidən dövriyyəyə
buraxmağa cəhd etdilər. Biz bu təşəbbüsün
müəllifini də yaxşı tanıyırıq. Kiprli
yunan Purqurides Ermənistanın AŞ-dəki ən yaxın
dostlarından və tərəfdaşlarından biridir. O, hər
zaman erməni maraqlarından çıxış edən, Ermənistanın
yanında olan birisidir. Mən çıxışımda
bildirdim ki, bu gün Purqurides Azərbaycanda siyasi məhbus ovuna
çıxıb. Görəsən, Purqurides Ermənistanda
seçki saxtakarlığına görə həbsdə
saxlanılan 50-dən artıq adamın taleyi ilə niyə
maraqlanmır? Göründüyü kimi, paradoksal bir vəziyyət
yaranıb. Azərbaycanda siyasi məhbusların olub-olmaması
ilə bağlı araşdırma aparılmasından danışırlar.
Ancaq konkret olaraq Ermənistanda 50-dən artıq insan siyasi
motivlərlə həbs olunub. Onların siyasi motivlərlə
həbsi Ermənistan və AŞ rəhbərliyində
şübhə doğurmur. Bununla belə, AŞ həmin
insanlarla bağlı məruzəçi təyin etmir.
Mən əminəm ki, Azərbaycana
siyasi məhbuslarla bağlı məruzəçi təyin
edilməyəcək. Ən azından ona görə ki, bu, Azərbaycan-AŞ
münasibətlərinə ciddi zərbə vurar. İkincisi,
bunun özü AŞ tərəfindən çox qeyri-ciddi
yanaşmanın nümayişi olar. Bu, prezident seçkilərində
Avropa standartlarına uyğun davranış nümayiş
etdirən Azərbaycanın uğurlarına seçki
biabırçılığını yaşayan Ermənistanın
fonunda kölgə salmaq üçün edilən siyasi manevrdən
başqa bir şey deyil.
Müsahibəni yazdı:
Rəşad Cəfərli
Azərbaycan.-2009.-6 fevral.-S.2.