Jurnalistika peşə və
elm kimi
Jurnalistika həm peşə, həm elmdir. Peşə
kimi o, XVI-XVII əsrlərdə
(çap qəzetləri
meydana gələndən
sonra), elm kimi XVII əsrdə Qərb ölkələrində formalaşmış,
Böyük Fransa inqilabı dövründə
(1789-1794) və ondan sonra həm peşə, həm də elm kimi xüsusi önəm qazanmışdır. Amerika Birləşmiş
Ştatlarında bu elmin yaranması XIX əsrin 60-70-ci illərində
universitetlərdə jurnalistika
fakültələrinin açılması
ilə bağlı olmuşdur. Jurnalistikanın müxtəlif problemlərinə,
xüsusən, mətbuatın
tarixinə və hüquqi vəziyyətinə
həsr olunmuş ilk elmi araşdırmalar da həmin vaxtlar
işıq üzü
görmüşdür.
Azərbaycanda jurnalistikanın praktikası
kimi, nəzəri məsələləri ilə
ilk dəfə Həsən
bəy Zərdabi, Mirzə Fətəli Axundzadə, Nəcəf bəy Vəzirov məşğul olmuşlar. Onlar qəzetin
fəaliyyət mexanizmi,
jurnalistin vəzifələri,
mətbuatın funksiyaları
haqqında dəyərli
fikirlər söyləmişlər.
Sonra Məhəmməd ağa Şahtaxtlı, Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağaoğlu müxtəlif
yazılarında jurnalistika
ilə bağlı nəzəri fikirlərini
yazmışlar.
Sabiq SSRİ-nin
ali məktəbləri
arasında peşəkar
jurnalist təhsilinin və elmi araşdırmaların
əsası ilk olaraq Bakı Dövlət Universitetində qoyulmuşdur.
1928-ci ildə burada "Jurnalizm və biblioqrafiya" kafedrası, 1945-ci ildə
filologiya fakültəsinin
tərkibində jurnalistika
şöbəsi, 1969-cu ildə
isə müstəqil
fakültə yaradılmışdır.
Bu gün Azərbaycanda
jurnalistika həm peşə, həm də elm kimi milli və beynəlxalq
standartlara söykənərək
mükəmməl ictimai-siyasi
fikir institutu səviyyəsinə yüksəlmişdir.
Ölkəmizdə 3500-dən artıq kütləvi informasiya vasitəsi dövlət qeydiyyatından keçmişdir.
Onlarca gündəlik qəzet, televiziya və radio yayımı kanalları, teleqraf agentlikləri fəaliyyət göstərir.
Bu reallıq, eləcə də Azərbaycan jurnalistika məkanında gedən təşkilatlanma prosesləri
son illərdə mətbuat
sahəsində elmi-nəzəri
fikrin, əməli tövsiyələrin daha davamlı formalaşmasına
təkan vermişdir.
Hazırda BDU-nun jurnalistika fakültəsində
fəaliyyət göstərən 4 kafedrada jurnalistikanın
tarixi, təcrübəsi və nəzəriyyəsi, televiziya
və radio jurnalistikası, beynəlxalq jurnalistika istiqamətlərində
elmi araşdırmalar aparılır. İndi
fakültədə 7 elmlər doktoru, 18 elmlər namizədi
çalışır. Bundan əlavə,
Bakı Slavyan Universitetində, Naxçıvan Dövlət
Universitetində və müstəqillik illərində meydana
gəlmiş özəl universitetlərdə də jurnalist
kadrları hazırlanır, tədqiqatlar aparılır.
Ölkənin müxtəlif elm-tədris, idarəçilik
strukturlarında jurnalistikanın elmi-nəzəri problemləri
ilə 6 elmlər doktoru, 11 elmlər namizədi məşğul
olur.
Keçmiş SSRİ məkanında jurnalistikanın müstəqil elm sahəsi olub-olmamasına dair müzakirələr və mübahisələr təxminən 40 il əvvəl başlansa da, bu problem hələ də tam həllini tapmamışdır. Səbəb o zaman SSRİ-də jurnalistlərə "partiyanın əlaltıları" (N.S.Xruşşov) kimi baxılması idi. Bununla belə, paytaxtlarda və bir sıra digər böyük şəhərlərdə elmi əsaslarla jurnalist kadrları hazırlanır, dərsliklər, dərs vəsaitləri buraxılır, dissertasiyalar müdafiə edilir, bir sözlə, jurnalistika mühüm sosial institutlardan biri kimi öyrənilirdi. Fakültə və şöbələrdə elmlər doktorları, elmlər namizədləri dərs deyirdilər. Lakin bu sahədə çalışan mütəxəssislərin heç biri jurnalistika elmləri doktoru (yaxud namizədi) deyildi. Onlara ya filologiya, ya da tarix elmləri üzrə alimlik dərəcəsi verilirdi. İndi vəziyyət dəyişmək üzrədir. Moskvanın, Minskin, Tbilisinin tanınmış jurnalistika nəzəriyyəçiləri tez-tez jurnalistikanın müstəqil elm sahəsi kimi tanınması təklifi ilə çıxış edirlər.
Bakı Dövlət Universitetinin rektoru, akademik A.Məhərrəmov da son vaxtlar bu sahədə fəallıq göstərir. Hörmətli rektor Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Ali Attestasiya Komissiyasının (AAK) sədri, akademik A.Mehdiyevə rəsmi məktub göndərərək "Jurnalistika elmləri doktoru (namizədi)" alimlik dərəcəsinin təsis edilməsini və bu ixtisas üzrə ayrıca dissertasiya şurasının yaradılmasını xahiş etmişdir. İnanırıq ki, Arif müəllim bu xahişi yerinə yetirməklə ölkəmizdə jurnalistika elminin inkişafına yardımçı olacaqdır. Bu inam həm də onunla bağlıdır ki, AAK son 4 ildə BDU-da 10.01.10 - "Jurnalistika" indeksi üzrə birdəfəlik 4 doktorluq və 6 namizədlik dissertasiya şuralarının yaradılmasına icazə vermiş və həmin şuralarda müdafiə olunmuş dissertasiyaların hamısını təsdiq etmişdir.
Jurnalistika həqiqətən, elmdirmi? Bəli. Hər hansı bir sahənin müstəqil elmə çevrilməsi üçün onun fərqli tədqiqat obyekti, araşdırma üsulları (metodları) və terminlər (anlayışlar) sistemi olmalıdır.
Jurnalistika elminin tədqiqat obyekti KİV, onların tarixi, qarşılıqlı münasibəti,
təcrübəsi, cəmiyyət
həyatında rolu kimi məsələlərdir.
Araşdırma üsullarına gəlincə,
sovet dövründə
jurnalistika elmi müstəqil olmadığından
burada ənənəvi
olaraq iki metodlar sistemindən (tarixi-filoloji və sosioloji-psixoloji) istifadə
olunurdu. İndi isə alimlər daha çox bir-biri ilə vəhdətdə olan müşahidə, ümumiləşdirmə
və eksperiment üsullarından bəhrələnirlər.
Bu üç metod kompleks halında ümumi məqsədə - praktik jurnalistikanın obyektiv qanunlarını aşkara
çıxararaq KİV-nin
fəaliyyətini həmin
qanunlar əsasında
qurmağa xidmət edir. Jurnalistika elminin başqa elm sahələrinə aid olmayan
orijinal terminlər sistemi də var (KİV, publisistika, reportaj, kontent-analiz və s.).
Təbii sual yarana bilər: bəs Qərb ölkələrində nə
üçün jurnalistika
elm kimi qəbul olunmur? Bu, bizim fikrimizcə, bir neçə səbəblə
bağlıdır:
Əvvəla, həmin ölkələrdə
alimlik dərəcələri
və elmi adlar sistemi bizimkindən
fərqlidir. Orada uzun-uzadı dissertasiyalar
yazılmır, AAK tipli
qurum da yoxdur. İkinci, həmin ölkələrdə
"jurnalist" dedikdə,
ilk növbədə, reportyor,
yəni, yenilikləri
operativ şəkildə
redaksiyaya çatdıran
şəxs nəzərdə
tutulur. Belə əməkdaşların hazırlanması üçün
4-6 illik təhsilə
ehtiyac yoxdur. Onlar ixtisas təhsilini redaksiyaların nəzdindəki
iki-üç aylıq
kurslarda alırlar.
Nəhayət, müasir
dövrdə Qərb ölkələrinin və
Azərbaycanın qarşısında
duran məqsədlər
də eyni deyil: onlar vaxtilə
güclü dövlət
qurublar, ərazi bütövlüklərini, sərhədlərinin
təhlükəsizliyini təmin
ediblər, monolit, demokratik, özü-özünü
idarə edə bilən cəmiyyət kimi formalaşıblar. İndi yalnız "isti" xəbərlərə və
əyləncəyə ehtiyacları
var. Bizə isə bütün bu işləri görmək
üçün obyektiv
elmi əsaslara söykənən güclü
jurnalistika lazımdır.
Nəsir Əhmədli
BDU-nun Beynəlxalq jurnalistika
kafedrasının professoru
Azərbaycan.-2009.-8 fevral.-S.6.