Azərbaycanı Avropa Şurasına qovuşduran
tarixi qərar
XX əsrin
sonunda dünyada baş verən qlobal siyasi proseslərin
tərkib hissəsi kimi sosializm sisteminin süqutu bütövlükdə postkommunist
ölkələrində insan
və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının inkişafı
sahəsində ciddi dönüş yaratmaqla bərabər, Azərbaycanın
öz müstəqilliyini
elan etməsinə, habelə beynəlxalq birliyin bərabərhüquqlu
subyekti kimi dünya dövlətləri
sırasına qoşulmasına
imkan verdi.
Müstəqil respublikamızda
hüquqi dövlət
və vətəndaş
cəmiyyətinin qurulması
məqsədi hələ
1991-ci il oktyabrın 18-də qəbul
edilən Azərbaycan
Respubllikasının "Dövlət
müstəqilliyi haqqında
Konstitusiya Aktı"nda
əksini tapmışdı.
Fəqət, müstəqilliyin ilk illərində bir sıra obyektiv və subyektiv səbəblər üzündən
Azərbaycanda bu sahədə, demək olar ki, əsaslı
irəliləyiş baş
vermədi.
Ötən əsrin
90-cı illərinin əvvəllərindən
başlayaraq, bir tərəfdən Ermənistanın
Azərbaycana qarşı
ərazi işğalçılığı
siyasətinin genişlənməsi,
digər tərəfdən
respublikamızda hakimiyyəti
qeyri-qanuni ələ keçirmiş diletant qüvvələrə qarşı
ictimai inamsızlığın
dərinləşməsi, sosial-iqtisadi
tənəzzül, vətəndaş
qarşıdurması, xaos
və özbaşınalıq,
habelə yeni dövrün tələblərinə
cavab verən qanunların yoxluğu vətəndaş cəmiyyətini
əlçatmaz ideyaya
çevirmişdi.
1993-cü ilin ortalarında Azərbaycanda vətəndaş
qarşıdurması yaranmış,
siyasi böhran kulminasiya həddinə çatmışdı. Yalnız ümummilli
lider Heydər Əliyevin xalqın təkidli tələbi ilə hakimiyyətə qayıdışından sonra
ölkədə ictimai-siyasi
sabitliyin və qanunçuluğun bərpası
mümkün oldu.
Bu mərhələdən etibarən ölkədə
vətəndaş sülhünün
və siyasi sabitliyin təmin olunması hüquqi dövlət quruculuğu istiqamətində praktik addımların gerçəkləşdirilməsinə,
vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğuna xidmət
edən və elmi əsaslara söykənən genişmiqyaslı
islahatların həyata
keçirilməsinə yol
açmışdır. Ümummilli lider dünyanın hüquqi-siyasi atmosferinin müəyyənləşməsində aparıcı rol oynayan bir sıra
təşkilatlara, o cümlədən
Avropa Şurasına üzvlük məsələsinə
xüsusi diqqət yetirmiş, bu məqsədlə ölkə
həyatının bütün
strateji sahələrində
çevik və işlək mexanizmlər üzərində çoxşaxəli
islahatların aparılmasını
təmin etmişdir.
Həmin
dövrdən etibarən
respublikada möhkəm
təməllər üzərində
ictimai-siyasi sabitliyin təmin olunması, qanunçuluğun və hüquq qaydalarının
möhkəmləndirilməsi, sürətli iqtisadi inkişafın təmin olunması Azərbaycanın
Avropa Şurasına üzvlük istiqamətində
real addımlar atmasına
imkan vermişdir.
Ulu öndər Heydər Əliyev Avropa Şurasına üzvlük
naminə riskli və prinsipial addımlar atmaqdan belə, çəkinməmişdir. Bu baxımdan, 1993-ci ildən
ölüm hökmü
cəzası üzərində
moratoriumun qoyulmasını,
1998-ci ilin 10 fevralında
isə bu cəzanın tam ləğv
edilməsini xüsusi
vurğulamaq lazımdır.
Bu, təşkilatın üzv dövlətlər
qarşısında müəyyənləşdirdiyi
başlıca tələblərdən
biridir. Avropa Şurasının 1983-cü ildə qəbul etdiyi İnsan Hüquqlarına dair Konvensiyanın 6 saylı protokolunda ölüm hökmünün yolverilməzliyi
birmənalı əksini
tapmışdır. Ölüm hökmünün
ləğvi tələbi,
şübhəsiz, təşkilatın
insan hüquq və azadlıqlarına, insanın yaşamaq hüququna necə yüksək dəyər verdiyinin əyani təzahürüdür. Xatırlatmaq lazımdır ki, hələ 1995-ci ildə qəbul olunmuş Azərbaycan Konstitusiyasında
ölüm hökmü
cəzası tam ləğv
edilənədək yalnız
dövlətə, insan
həyatına və sağlamlığına qarşı
xüsusilə ağır
cinayətlərə görə
müstəsna cəza
tədbiri kimi göstərilmiş və
daimi cəza növü kimi nəzərdə tutulmamışdır.
Bundan başqa,
1996-cı ilin mayında
parlament Azərbaycan Prezidentinin qanunvericilik təşəbbüsünü dəstəkləyərək yaşı
65-dən yuxarı olanların
ölüm cəzasından
azad olunması ilə bağlı qərar qəbul etmiş, eyni zamanda, ölüm cəzasının tətbiqini
nəzərdə tutan
cinayətlərin sayı
qanunvericilikdə 33-dən 12-yə endirilmişdir.
Ölüm hökmü tam ləğv
olunmazdan əvvəl cəmiyyətdə geniş
ictimai müzakirəyə
çıxarılmış, Avropa Şurası ilə geniş məsləhətləşmələr aparılmışdır. Ulu öndər 1998-ci il fevralın 3-də Milli Məclisə ölüm hökmünün ləğvi
ilə bağlı müraciətində cinayət-hüquq
siyasətini hərtərəfli
təhlil edərək
ədalət, azadlıq,
humanizm və insanpərvərlik kimi yüksək idealları rəhbər tutmaqla ölkədə ölüm
cəzasının ləğv
edilməsi qənaətinə
gəldiyini bildirmiş,
bu tarixi bəyanatın zəruriliyini
əsaslandırmışdır. Milli Məclis ölüm hökmünün ləğvi
ilə bağlı ölkə Prezidentinin təklifini dəstəkləmiş,
10 fevral 1998-ci ildə
belə bir tarixi qərar qəbul etmişdir. Yüksək
bəşəri dəyərlərə,
humanizm və insanpərvərlik prinsiplərinə
əsaslanan bu qərar, eyni zamanda, Azərbaycanın Avropa Şurasına tamhüquqlu üzv olmaq, sivil dəyərləri
əxz etmək niyyətindən irəli gəlmişdir. Müəyyən nihilist qüvvələr ölüm
hökmünün ləğvinə
qarşı çıxsalar
da, cəmiyyət humanizm prinsipi baxımından belə bir addımın zəruriliyini dərk etmişdir. Həmin vaxt hətta
Avropa Şurasının
üzvü olan bəzi dövlətlər
belə, bu addımı atmamışdılar.
Bəzi iddiaların əksi olaraq ölüm hökmü cəzasının
ləğvi tərbiyəvi
məzmun kəsb edərək, ağır və xüsusilə ağır cinayətlərin
sayının azalmasına
gətirib çıxarmışdır.
Ümumbəşəri dəyərlərə, hər
bir fərdin mənafeyinin əsas götürüldüyü hüquqi
dövlət quruculuğu
prinsiplərinə həssas
münasibətin əyani
təcəssümü olaraq
son 10 ildə Azərbaycanda
məhkumların əfv
edilməsi - bağışlanması
da təqdirəlayiq ənənəyə çevrilmişdir. Ümummilli lider
Heydər Əliyevi böyük şəxsiyyət
və lider kimi xarakterizə edən mühüm keyfiyyətlərdən biri
də məhz bu idi ki,
o, günahkarı cəzalandırmağı
da, şans verərək bağışlamağı,
islah etməyi də bacarırdı.
Əfvetmə institutunun bərpası
və Prezident yanında Əfv komissiyasının yaradılması
bu istiqamətdə atılmış mühüm
addım kimi vurğulanmalıdır. Şəffaf
və demokratik əsasda fəaliyyət göstərən
komissiyada ictimaiyyətin müxtəlif təbəqələrinin
təmsilçiliyinə lazımi şərait
yaradılmış, əfv fərmanlarının
imzalanması və məhkumların bağışlanması
müsbət ənənəyə çevrilmişdir.
Ulu öndərin möhkəm təməllər üzərində əsasını qoyduğu siyasətin varisliyini bütün sahələrdə uğurla davam etdirən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev son 5 ildə əfvetmə institutunun çevik və işlək mexanizmlər əsasında fəaliyyətini təmin etmişdir. Dövlət başçısı günahkar şəxslərin islah olunaraq düz yola qayıtmasına, onların cəzaçəkmə müəssisəsindən çıxdıqdan sonra layiqli vətəndaş kimi azad cəmiyyətə qovuşmasına, bir daha cinayət əməli törətməməsinə çalışır. Azərbaycan Prezidentinin ötən 5 ildə 13 əfv fərmanı imzalaması, 2000-ə yaxın məhkumu cəzasının çəkilməmiş hissəsindən tam və yaxud qismən azad etməsi olduqca böyük göstəricidir. Bu, Azərbaycanda insan hüquqlarının etibarlı təminatına və demokratikləşməyə xidmət edən strateji siyasi kursun layiqincə davam etdirildiyini göstərir. Dünyanın insan hüquqları sahəsində ixtisaslaşmış nüfuzlu təşkilatları da bunu açıq etiraf edir, cənab İlham Əliyevin insanpərvər dövlət başçısı olduğunu bildirirlər.
Azadlığa qovuşmuş məhkumlar arasında vaxtilə ağır dövləti cinayətlər törətmiş bir sıra şəxslərin olması Prezident İlham Əliyevin ölkə vətəndaşlarına münasibətdə heç bir fərqə, ayrı-seçkiliyə yol vermədiyini, əfv siyasətinin hansısa siyasi mülahizələr əsasında həyata keçirilmədiyini əminliklə söyləməyə əsas verir. Dövlət başçısı dövləti cinayətlərdə iştirak etmiş bir sıra şəxsləri bağışlamaqla həm də seçkiqabağı platformasında irəli sürdüyü siyasi barışıq və həmrəylik ideyasını əməli surətdə həyata keçirir.
Ölüm hökmünün ləğv olunduğu Azərbaycanda mütəmadi olaraq imzalanan əfv fərmanları Azərbaycanın demokratik imicini daha da gücləndirməklə, rəsmi Bakının insan hüquqları üzrə ixtisaslaşmış bir sıra beynəlxalq qurumlarla, xüsusən də, ATƏT, Avropa Şurası kimi təşkilatlarla münasibətlərinin genişlənməsinə geniş imkanlar açır. Bu və digər humanist addımlar rəsmi Bakının avrostrukturlarla normal əməkdaşlıqda maraqlı olduğunu, demokratik və hüquqi dövlət quruculuğu prinsipinə sadiqliyini nümayiş etdirir.
S.Elmanoğlu
Azərbaycan.-2009.-10 fevral.-S.3.