İnteqrasiya və biz
Bu gün dünya yeni
"inteqrasiya dalğasını" yaşayır. XXI
yüzilliyin əvvəli inteqrasiya fenomeninin mahiyyətinə,
suveren dövlətlərin inkişafına onun təsirinin
öyrənilməsinə son dərəcə artan ictimai və
elmi maraqla səciyyələnir. Azərbaycanda da yaxın və
uzaq əhatədə gedən sürətli inteqrasiya proseslərinin
dərin təhlilinə, ölkəmizin milli təhlükəsizliyinə
və perspektivlərinə, yeni geosiyasi reallıqda
başlıca inkişaf vektorlarının seçiminə,
Avropa və MDB ölkələri ilə dəyişən
şəraitdə qarşılıqlı münasibətin və
əməkdaşlığın optimal formatının müəyyənləşməsinə
olan zərurət bu proseslərin elmi əsaslandırılmış
konsepsiyasının olmasını tələb edir .
"Böyük
Avropa"nın 2001-ci ildən tərkib hissəsi olan Azərbaycanda
inteqrasiyanın milli strategiyasını - demokratik və
hüquqi dövlət, vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğu, bazar iqtisadiyyatının
formalaşdırılması, ümumi şəkildə deyilsə,
ölkəmizlə Avropa arasında ümumi dəyərlərin,
təmas nöqtələrinin müəyyənləşdirilməsi
təşkil edir. Buraya həmçinin Avropa və dünya ilə
ümumi- iqtisadi, siyasi, elmi, informasiya, mədəniyyət,
daxili və xarici təhlükəsizlik məkanlarının
formalaşdırılması da bilavasitə daxildir.
İnteqrasiya probleminin dünya inkişafının konkret təcrübi reallığı səviyyəsindən, dövlətlərin daxili və xarici siyasətindəki dönüş nöqtələrini müəyyən edən həyati vacib məsələ kimi nəzəri təhlil səviyyəsinə qədər genişlənməsi son yarım əsrdə aşkar müşahidə olunan meyillərdən birinə çevrilmişdir. Bu baxımdan qeyd etmək vacibdir ki, inteqrasiya məsələlərinin bu gün dünya inkişafının mövcud yeni reallıqları və perspektivləri işığında təhlili son dərəcə aktuallıq kəsb edir.
Bugünə qədərki inteqrasiya proseslərinin müzakirəsinin nəticələrini ən ümumi şəkildə səciyyələndirməyə çalışsaq, deyə bilərik: beynəlxalq inteqrasiya prosesləri son dərəcə çoxşaxəli, rəngarəng məzmunlu fenomendir. Onun konkret mükəmməl ifadəsinin indiyə qədər formalaşmamasının səbəbini məhz prosesin ifadə etdiyi fövqəlmürəkkəb hadisə, faktlar və ziddiyyətli, bəzən bir-birini istisna edən şərhlər və nəzəri mövqelər şərtləndirir. Bunu problemin təhlilində müxtəlif mövqe, yanaşma, dəyərləndirmə və proqnozların ümumi mənzərəsinə qısa nəzər salmaqla da aydın müşahidə etmək olar. Onu da qeyd etmək vacibdir ki , inteqrasiyanın mürəkkəb məzmununun təhlili bir neçə elmi nəzəriyyənin - siyasi, iqtisadi, hüquqi, mədəni və s. araşdırmaların qovuşuğunda kompleks tədqiqat aparılmasını zərurətə çevirir.
Müasir dünyada inteqrasiya ideyasının və inteqrasiya ənənələrinin reallığa çevrildiyi Avropa modeli XX əsrin ikinci yarısının ən möhtəşəm sosial fenomeni hesab olunur. Onun tarixinə, inkişaf qanunauyğunluqlarına, mümkün nəticə və perspektivlərinin təhlilinə yüzlərlə tədqiqat həsr olunmuşdur. Bununla belə Avropa birliyində inteqrasiya proseslərini müşayiət edən ziddiyyətlərin dəf edildiyini, indi və gələcəkdə gözləyən çətinliklərin isə artıq tarixdə qaldığını hələ də heç kim qətiyyətlə söyləyə bilməz. Əksinə inteqrasiyanın irəliyə doğru atılan hər bir addımında onun daha miqyaslı və daha mürəkkəb problemlər dairəsini şərtləndirdiyini əminliklə demək olar. Bu da bütövlükdə Avropada inteqrasiya modelinin, o cümlədən də bu prosesə xas olan unikal xüsusiyyətlərin əvvəllər müşahidə olunmayan təzahürlərini aşkara çıxarmış, inteqrasiya modellərinin bu vaxtadək qarşılaşmadığı yeni situasiyanın formalaşmasına gətirib çıxarmışdır. Bu və ya digər məsələlər hər şeydən əvvəl inteqrasiyanın anlayış, ideya və proses kimi mahiyyətinə dair aydın təsəvvürlər sisteminin, yekdil qənaətin, ümumən qəbul edilmiş inteqrasiya nəzəriyyəsinin müəyyənləşməsini çox aktual edir.
"İnteqrasiya"nın ideya və anlayış kimi etimoloji mənasının kifayət qədər anlaşıqlı olması şəraitində, onun nəzəriyyə səviyyəsində şərhlər müxtəlifliyini doğurması, əlbəttə ki, paradoksal məqamdır. Öz növbəsində bu da onu göstərir ki, inteqrasiya söz və ideya kimi müstəvidən, real əməkdaşlıq modelinə və inkişaf paradiqması müstəvisinə keçid alandan sonra onun məna (nəzəri və təcrübi) mürəkkəbliyi dərk edilməyə başlanmışdır. Misal kimi, MDB-nin beş ölkəsində eyni vaxtda - siyasətçilər, hüquqşünaslar, iqtisadçılar, KİV icmalçıları, iri şirkətlərin menecerləri və ictimaiyyət arasında keçirilən rəy sorğusu gedişində məlum olmuşdur ki, hətta peşəkar mütəxəssislər arasına belə "inteqrasiya" sözünün mənasında qeyri-müəyyənlik dərəcəsi həddindən çoxdur. Əksəriyyət bunu sadəcə iki ölkə arasında mübadilə, əməkdaşlıq kimi başa düşür. İnteqrasiya latın dilində "integer"- "bütöv,- bütövləşmə" deməkdir, əslində sözün etimologiyası inteqrasiyanın siyasi proses kimi məzmun və missiyasını daha aydın ifadə edir. "İnteger" sözündən yaranan "inteqratio" sözü də latın dilində "bərpa, tamamlanma" mənasını verir. Dünya tarixində inteqrasiya anlayışının geniş tətbiqindən daha əvvəl inteqrasiya ideyası yaranmışdır. İnsanların birlik, sabitlik şəraitində yaşamaq arzuları mütəfəkkirlər, siyasətçilər tərəfindən mükəmməl ideya kimi izahını tapmış, nəzəri ifadə olunmuşdur. Avropa məkanında birlik və inteqrasiya ideyası da başlanğıcından bugünə paradoksal təzahürlərə malik olmuş, reallaşması üçün paradoksal əks məzmunlu tarixi proseslərdən keçmişdir. İlkin dönəmlərdə birləşmənin yolunu müharibə meydanlarında, savaşla imperiyalar yaratmaqda görənlər üstünlük təşkil etmişdir (Böyük Karl və Müqəddəs Roma imperiyasından tutmuş Napoleon dövrünün Fransa imperiyasına qədərki mərhələ).
İnteqrasiya ideyasının tarixi təkamülü, bəşəriyyət üçün bir çox mütərəqqi, ictimai-siyasi nəzəriyyələrin vətəni olan Avropa məkanında davam etmişdir və nəhayət, XX əsrin ikinci yarısında xalqların mədəni-mənəvi, sivilizasion-dini kökləri baxımından təbii-tarixi yaxınlığı kimi təməl üzərində barış və sülh məkanı kimi dünyaya tanıdılan Avropa beynəlxalq inteqrasiyasının beşiyinə, vətəninə çevrildi. Həmin dövrdən bugünə Avropa bütün dünyada inteqrasiya meyillərinin fundamental stimulu, örnək modeli kimi çıxış etməyə başladı. Əsrlər boyu davam edən Avropadaxili iqtisadi-ticarət əlaqələri burada beynəlxalq nəqliyyat, maliyyə infrastrukturunun şaxələnməsini şərtləndirdi. Ölkələr arasındakı nisbətən qısa "iqtisadi məsələlər" isə milli iqtisadi sosial, hüquqi sistemlərin bir-birinə qovuşmasını sürətləndirdi. Yaşanılan İkinci dünya müharibəsindən sonrakı sülh və sabitlik, birlik arzusu əlverişli coğrafi amillərlə yanaşı, qarşılıqlı münasibətlərdəki ümumi siyasi ab-havanın optimal məcraya yönəlməsini şərtləndirdi. Birləşmiş Avropanın uğurları yeni yüzillikdə onun ümumdünya iqtisadi və sosial tərəqqisinin lideri olacağını güman etməyə əsas verir.
Bu gün
demokratik və azad dövlətlərin möhkəm birliyi
kimi Avropa faktiki olaraq vahid iqtisadiyyat sisteminə, müasir
dünyanın əsas investisiya mərkəzinə,
balanslaşdırılmış sosial siyasətə malik
olmaqla beynəlxalq münasibətlərdə çox
mühüm rol oynayır. Avropa Komissiyasının sədri
J.M.D.Barrozu bu barədə qeyd edir: "Avropanın
formalaşmaqda olan yeni dünyada rolu barədə mən belə
düşünürəm: birincisi, AB şübhəsiz ki,
qlobal subyektdir. İkincisi, AB özünün spesifik xarici
siyasətini həyata keçirir. Mən bunu səmərəli,
çoxtərəfli yanaşma adlandırıram.
Üçüncüsü, öz spesifik təbiəti sayəsində
AB ən müxtəlif mənbə və xarakterli
çağırışlara cavab verə bilən
çoxşaxəli xarici siyasət mexanizmlərinə
malikdir. AB dünyada ən
böyük ümumi bazara və ÜDM-a malikdir".
(J.M.D.Barrozu. ES i formiruöhiysə miroporədok: vospriətie
i strateqii. M.2007, s.17).
İnteqrasiya proseslərinin
intensiv şəkil aldığı vaxtdan etibarən müxtəlif
dövrlərdə müxtəlif templərlə davam
etmiş, çeşidli amillərlə şərtlənmişdir.
Bəzən daha sürətlə, bəzən isə ləngiyərək
müxtəlif çətinliklərlə şərtlənmişdir.
Bu baxımdan inteqrasiyanın mərhələlər üzrə
izlənilməsi, problemə uğurların təhlili ən
müxtəlif nəzəri-konseptual şərhlərin meydana
çıxmasına səbəb olmuşdur. Bir mərhələdə
təklif edilən, optimal hesab edilən konsepsiya növbəti
mərhələ üçün məqbul olmamış,
yeni yanaşmalara təkan vermişdir. Nəticədə bu
gün bütöv bir beynəlxalq inteqrasiya nəzəriyyələri
kompleksinin formalaşmasından danışmaq olar. Bu nəzəriyyələr
problemə politoloji yanaşmalar kimi səciyyələndirilir.
Belə ki, inteqrasiyanın erkən-iqtisadi amillərlə
şərtlənən mərhələsi ilə müqayisədə
növbəti, daha yüksək - siyasi inteqrasiya mərhələsinə
qədəm qoyması zərurəti tamamilə yeni, ziddiyyətli
məsələləri aşkara çıxardı. Bugünə
qədər həll edilmədiyindən bunlar Avropa
inteqrasiyasının "dilemmaları" səciyyəsini
almışdır.
İnteqrasiyanın politoloji
konsepsiyalarında iqtisadi amillərə də mühüm əhəmiyyət
verildiyi üçün onları siyasi-iqtisadi yanaşma da
adlandırmaq olar. Mövcud mövqelərin müxtəlifliyi
hətta "inteqrasiya" termininə verilən fərqli
şərhlər səviyyəsində də müşahidə
olunur. Anlayışın lüğətdə izahına
görə "inteqrasiya- ETT-nin sürətləndirdiyi
ictimai həyatın bütün sahələrində baş
verən internasionallaşma bazasında inkişaf edir, dövlətlərin
və xalqların qarşılıqlı
asılılığını artırır".
(Politiçeskiy Gnüiklopediçeskiy slovarğ. Obş. Red.
İ sost. Ö.İ.Averğənov. -M. 1993, s.122). Əksər
şərhlərdə prosesin təməlində hər
şeydən əvvəl, iqtisadi amillərin durması
vurğulanır: "Beynəlxalq inteqrasiya prosesləri -
ümumdünya əmək bölgüsü prosesi olub, mikro və
makro səviyyələrdə ticarət və sairə
mübadilə münasibətləri ilə şərtlənmişdir.
(Zaqlədıvaə v 21-y vek: ES i SNQ. -M, 1998, st.79). Beləliklə,
inteqrasiya - "ölkələrin ardıcıl şəkildə
bir-birinə "açılmasının" nəticəsi
olub, onların pillə-pillə bütöv bir məkanda bir
araya gəlməsi, zaman keçdikcə yeni, daha səmərəli
iqtisadi orqanizmdə strukturlaşmasını ifadə
edir". (yenə orada, s. 83).
Qərbi Avropada
inteqrasiyanın erkən mərhələlərində
"federalizm və funksionalizm" konsepsiyaları təşəkkül
tapdı. İnteqrasiyanın federalist modelinin müəllifi
Avropa federalist hərəkatının lideri italiyalı
A.Spinelli olmuşdur. Onun fikrinə görə, yalnız bu
model bütün Avropanın uğurlu birliyini təyin edə
bilər. (Bax: Alteiro Spinelli and the strategy for the United Stades of
Europe // Readings on the theory and practice of European İntegration. 1994.
p. 63-75).
Təməlini federalizm
prinsipi təşkil edən bu nəzəriyyəyə görə
inteqrasiya milli dövlətə və dövlətlər
birliyinə "qovuşmağa" səy göstərmədən
də ittifaq yaratmağa imkan verir. Bütövlükdə
avtonom olaraq qalan milli dövlət səlahiyyətlərinin
bir qismini ümumi qurumlara həvalə edir.
Federalizmin klassiki sayılan
K.Uierə görə üç müddəaya əməl
edilməlidir: 1) federal konstitusiya milli dövlət
fövqündə, ondan yüksəkdədir; 2)
konstitusiyanın da birtərəfli dəyişilməsi
mümkün deyil; 3) konstitusiyanın qarantı bitərəf,
müstəqil orqan, məsələn, Konstitusiya və ya Ali Məhkəmə
ola bilər. (K.Wheare Federal Government.-Oxford, 1963, sh. 1.).
"Funksionalizm" nəzəriyyəsi
bundan fərqli olaraq, beynəlxalq münasibətlər
sisteminin yeniləşməsi və transformasiyasının alternativ
modelini təklif edir. Onun müəllifi D.Mitrani "funksional
alternativin" əsas məqsədini "ümumdünya
birliyi" kimi görür. (European Gntegration : theories and
approaches .. p.8).
Avropada inteqrasiyanın
böyük uğurlarla müşayiət edildiyi mərhələdə
(XX əsrin 60-70-ci illəri) "neofunksionalizm" təşəkkül
tapdı. Artıq inteqrasiyanın labüd, dönməz bir
proses olduğu aşkar həqiqətə çevrildiyi
üçün neofunk sionalistlər: E.Haas, L.Lindberq və
A.Etsioni inteqrasiya praktikası olan milli dövlətlərin
üz funksiyalarının bir qismini fövqəlmilli
institutlara həvalə etməsinə doğru
könüllü addım atmalarının labüd
olacağını vurğulayırdılar. Bunun səbəbi
kimi, iqtisadi əməkdaşlığın siyasi tənzimləmə
institutlarını zəruri edən vəziyyəti
doğurması ilə izah edirlər. Neofunksionalizmə görə
konkret insanların tələbatları və ictimai rifah,
dövlətin müqəddəsliyi və hər hansı əsas
ideologiya ilə müqayisədə prioritet hesab
olunmalıdır. Bu nəzəriyyədə dövlətin tənqidi
iki müddəaya əsaslanır: 1) Dünyaya milli dövlət
prizmasından baxılması sistemli inkişafın qlobal
perspektivlərini məhdudlaşdırır: 2) Dünyaya
bir-birindən ayrı mövcud olan suveren dövlətlərin
formal cəmi kimi baxmaq düzgün deyil, dövlətlərin
qarşılıqlı maddi asılılığını
nəzərə almaq zəruridir (D.Mitrani. Proqress internaüionalğnoqo
qosudarstva. M. 2003, s.136). Bu müddəalardan
çıxış edildikdə neofunksionalizm inteqrasiya
prosesinin praktiki mexanizmlərini təklif etməyə cəhd
edirdi:
1) İnteqrasiya siyasətin
ali hesab olunan məsələlərindən başlamalı,
eyni zamanda iqtisadiyyatın həlledici sahələrini də əhatə
etməlidir.
2) Milli dövlətdən
maksimum müstəqil olan və sonrakı inteqrasiyanın fəal
iştirakçısına çevrilə bilən müvafiq
idarəetmə orqanı yaradılmalıdır.
3) Sürətli inteqrasiya
yaxın sahələrə də öz "təzyiqini"
göstərir, inteqrasiyanın genişlənməsinə səbəb
olur.
4) İnteqrasiya proseslərinin
genişlənməsi və dərinləşməsi ümumi
institutların yaranmasına səbəb olur və beləliklə,
siyasi inteqrasiya iqtisadi əməkdaşlığın nəticəsi
kimi çıxış edir. "Yalnız iqtisadi fayda əldə
etmək prinsipi, illüzor qənaətdir çünki dərin
ideoloji və fəlsəfi köklərə
dayaqlanmır",- neofunksionalist E.Haasın gəldiyi nəticə
belə idi. (The political dynamics of European Economic
İnteqration.-Stanford ,1973 s.1).
Fövqəlmilli siyasi birliklərin
yaranması müasir beynəlxalq həyatın səciyyəvi
vəhdətidir. Buna görə də inteqrasiyanın iqtisadi
aspekti yalnız daha yüksək məqsədə - siyasi
inteqrasiyaya xidmət etdikdə əhəmiyyət kəsb edir.
Siyasi müstəviyə keçid müəyyən müqəddəm
şərtlərin mövcudluğunu tələb edir: əvvəla
dövlətüstü (fövqəlmilli) qurumlar mövcud
olmalıdır; ikincisi, bu qurumlar sosial və iqtisadi proseslərə
təkan vermək üçün səlahiyyətlərə
malik olmalıdır; üçüncüsü, dövlət
öz maraqları ilə inteqrasiya missiyası arasında
qarşılıqlı bağlılığı görməlidir.
Kifayət qədər iqtisadi inkişaf, plüralist sosial
struktur və ortaq ideoloji prinsiplər mövcud olarsa, inteqrasiya
blokları yaradıla bilər. Neofunksionalistlər (E.Haas,
P.Şmitter, L.Lindberq və s.) hesab edirlər ki, dünyada
mövcud olan inteqrasiya bloklarında yalnız Avropa Birliyi siyasi
inteqrasiya potensialına malikdir. Digərləri azad ticarət
zonasından artıq nə isə yaratmağa malik deyildir.
Beynəlxalq inteqrasiya nəzəriyyələri
içərisində "kommunikativ konsepsiya çox geniş
yayılmışdır. ABŞ politoloqu K.Düyz
konsepsiyasında dünya birliyinin yekdil qəbul edə biləcəyi
mütləq, universal inteqrasiya qanununun olmasını
qeyri-mümkün hesab edir. "Millətçilik və sosial
kommunikasiya" əsrində K.Düyz milli dövlətləri
inteqrasiya iştirakçısı olmasını zəruri edən
qarşılıqlı təsir-kommunikasiya faktorunu önə
çəkdi. Hər bir xalq özünəməxsus
kommunikativ potensiala malikdir. Bu özünü tarixən
formalaşan kollektiv yaddaş, adət-ənənə və
simvollarda büruzə verir. "Daimi kommunikasiya prosesi müəyyən
güzəştlərə getməyi şərtləndirir".
(K.Deutsch. Nationalism and Sosial Communication-Cambridge,1966 p.8).
"Kommunikasiya
konsepsiyası" başqa cür "plüralist" və
ya "transaksio nalist" ("transaction"- latın dilində
"saziş, müqavilə, razılaşma") yanaşma
kimi də mövcuddur. Beynəlxalq siyasət və milli
dövlət münasibətlərinin əsas qayəsi,
K.Döyça görə, təhlükəsizlik və
sabitlik mühitinin yaradılmasıdır. Belə mühitdə
problemlərin həlli üçün hərbi qüvvə tətbiqi
imkanı minimuma endirilir. "İnteqrasiya - müəyyən
məkan hüdudlarında, dövlətlərarası
münasibətlərin sabitlikdən inkişafını təmin
edən institutların ümumi birlik hissinin formalaşması
kimi mövcud olur". (Baranovskiy V.Q. Politiçeskaya inteqrasiya
v Zapadnoy Evrope. Nekotorıe voprosı teorii i praktiki. M, 1983,
s.55)
Kommunikasiya nəzəriyyəsinin
əvvəlkilərlə müqayisədə
üstünlüyü onun inteqrasiya proseslərini heç bir
mövcud formal bloklarla (modellərlə) məhdudlaşdırmamağa,
ən ümumi, universal xüsusiyyətləri müəyyən
etməyə cəhd etməsidir. Onun qüsurlu cəhəti
isə təhlükəsizliyin konkret inteqrativ mexanizmlərinin
təsvirini, inteqrasiyanın səviyyəsini göstərən
aydın meyarlarını təklif edə bilməməsidir.
Digər tərəfdən təhlükəsizliyin həddən
artıq qabardılması inteqrasiyanın son dərəcədə
zəngin məzmun əhatəsini daraldır.
İnteqrasiyanı
"neqativ" və "pozitiv" məzmunlu proseslər
kimi təhlil edən "dirijizm" (Yan Tinbergen ) nəzəriyyəsi
də mövcuddur. Y.Tinbergenə görə neqativ inteqrasiya
yalnız vahid iqtisadi məkan yaratmağa mane olan bütün
maneələrin aradan qaldırılmasını nəzərdə
tutursa, pozitivli inteqrasiya siyasi-iqtisadi proseslərin tənzimlənməsinin
vahid qurumlarının yaradılmasına istiqamətlənmişdir.
(Tinberqen Ə. Teoriə ekonomiçeskoy politiki. M, 1952, s.92).
"Konstruktivist"
inteqrasiya nəzəriyyəsi dövlətlərarası əməkdaşlığın
sosial aspektini ən vacib amil kimi önə çəkir.
Dövlətlərin sosial maraqları elə sahədir ki,
burada fikir ayrılığı, demək olar ki, minimum səviyyədədir.
Avropa Birliyi məhz sosial dövlət quruluşu nümunəsidir.
İdeya baxımından kommunikasion yanaşma ilə
yaxınlıq təşkil edən bu nəzəriyyə
inteqrasiyanı qlobal proses kimi qəbul edir. Regional inteqrasiya
bunun tərkib hissəsidir.
İnteqrasiya proseslərinin
praktiki təhlili baxımından AB modelinin nəzəri
ümumiləşdirilməsi olan "mərhələli
beşpilləli inkişaf konsepsiyası" çox geniş
yayılmışdır. Beşpilləli sxemə görə
(azad ticarət zonası, gömrük ittifaqı, ümumi
bazar, iqtisadi maliyyə ittifaqı, siyasi inteqrasiya) hər
növbəti pillə əvvəlki kimi obyektiv məntiqi
davamı ərsəyə gətirir. İnteqrasiyanın
istiqaməti - iqtisadi birlikdən siyasi ittifaqa doğru yönəlmişdir.
Lakin XX əsrin sonu ilə
XXI əsrin əvvəllərində beynəlxalq praktika,
gerçək inteqrasiya proseslərinin öz daxili ziddiyyətlərinə
görə bu qədər ardıcıl və rəvan getmədiyini
aşkara çıxardı. 90-cı illərdə Şimali
Amerikada, Latın Amerikasında, Afrika, Avrasiya - Sakit okean
bölgəsində yaradılan çoxsaylı regional bloklar,
vahid iqtisadi məkan və dövlət maraqlarının
müxtəlifliyini tam qabarıqlığı ilə üzə
çıxardı. Regionlaşma, beşpilləli sxem müəlliflərinin
düşündüyü kimi, qlobal inteqrasiyanın pilləsi
deyil, ona simmetrik olan mürəkkəb bir inkişaf meyili
olduğunu göstərdi. Regional inteqrasiyanın prinsiplərinin
Avropadakı modeldən əhəmiyyətli dərəcədə
fərqləndiyi məlum oldu.
"Dövlətlərarası
yanaşma", inteqrasiya proseslərində dövlətin
rolunun alternativsiz olduğunu israr etməklə, neofunksionalizmin
tənqidi təhlilini verən konsepsiyadır. Həmin cərəyanın
əsas rəqibi kimi "dövlətlərarası
yanaşma milli dövlətin öz suverenliyinə aid olan
heç bir məsələdə səlahiyyətlərinin
heç bir quruma verilmədiyini mütləq prinsip kimi
vurğulayır. Dövlətin inteqrasiya proseslərində
rolu alternativsizdir. Birincisi ona görə ki, formal, suveren
inteqrasiya həmişə qeyri-formal inteqrasiyadan daha önəmli
əhəmiyyətlidir. İkincisi, yalnız suveren formal
inteqrasiya sonrakı qeyri-formal qurumların təşəkkülü
üçün bütün şəraiti yarada bilər."
(Hansen R.European İntegration//World politics,vol. 21issue 2, 1969 p.17).
Dövlət qərar qəbulunun
bütün səviyyələrdə həlledici subyektidir və
bunu milli maraqlar arasında həyata keçirir. "Dövlətlərarası
yanaşma" konsepsiyasının müəllifi S.Hoffman,
konsepsiyanı dərinləşdirən digər alimlər:
R.Hansen, E.Moravçik, A.Milvord belə ümumi bir müddəadan
çıxış edir ki, inteqrasiyanın həlledici
iştirakçıları milli elitalar olduğu
üçün onlar milli dövləti hər vəchlə
möhkənləndirməyə çalışırlar. Əgər
dövlət müəyyən səlahiyyətləri
ötürürsə də, bu yalnız milli inkişafda
uğurlar əldə etmək məqsədini
daşıyır. (Moravscik A. Preference and Power in the European
Community 1993, p. 483).
İnteqrasiya nəzəriyyələrinin
hamısında milli dövlət və onun yeni reallıqda
funksiyaları mövzusu qırmızı xətt kimi
keçir. Hətta, demək olar ki, suveren dövlətin roluna
verilən şərhlər bu nəzəriyyələrin təşəkkülü
və əsas fərqlərini şərtləndirmişdir. Bu
baxımdan "dövlətlərarası nəzəriyyəsi"
problemi daha konkret müstəviyə keçirməklə
reallığa yaxın mənzərəni əks etdirir.
A.Milvord bu qənaətinə görə, milli dövlət qərarları
vakuum mühitdə qəbul etmir və inteqrasiya onu qlobal
sistemdə rəqabətə davamlılığını təmin
etməsi, resurslarını səfərbər etməsi
üçün faydalıdır.
Dövlətüstü
qurumlar olsa da, inteqrasiya siyasətində əsas prioritetlər
seçimi yalnız milli dövlət səviyyəsində
edilir və buna görə də bu gün dövlətin
öz mövqelərini itirməsindən danışmaq tezdir.
İnteqrasiyanın inkişafının dövlətlərarası
səviyyələrdə qəbul edilən qərarlar,
razılaşmalar müəyyən edir.
"Yeni institutsionalizm"
konsepsiyası qarşılıqlı əməkdaşlıq
münasibətlərində əsas vurğunu siyasi, iqtisadi,
hüquqi, mədəni və s. fəallığın
episentri olan institutların üzərinə keçirir. Onun
müəllifləri K.Telen və S.Steynmoya görə
institutlar nəinki inteqrasiyanın vasitəsidirlər, həmçinin
inteqrasiya missiyasının aktorları kimi əvəzsiz rola
malikdirlər.
"İnstitutsionalizm nəzəriyyəsi"
geniş yayılmış, çoxşaxəli istiqamətlər
doğurmuşdur. "Yeni instutsionalizm", " rasional
instutsionalizm", "tarixi, sosioloji, hüquqi
instutsionalizm" və s. kimi cərəyanlar bu nəzəriyyəni
əhəmiyyətli müddəalara söykəndiyinə,
real modellərin təhlilinə yönəldiyinə dəlalət
edir və kifayət qədər geniş elmi paradiqma olmağa
iddialıdır. Ümumi prinsip kimi bu yanaşmada
institutların (birliklər, fondlar, qurumlar, mərkəzlər
və s.) dövlətin ümumi maraqları və strategiya
seçiminə dəstək olması, proseslərin daha
intensiv getməsinə, xalqların bir-birini tanımasına yardım
etməsi ideyasını göstərmək olar.
İnstitutlar çevik şəkildə
qarşılıqlı proseslərin məsafə, dəyər,
müddət, vaxt itkisi baxımından optimal
meyarlarını müəyyənləşdirməklə
dövlətə yardımçı olurlar. İnstutsionalistlər
inteqrasiyada dövlətin prioritet rolunu qəbul edirlər.
Dünyada gedən inteqrasiya
proseslərinin təhlilində son dövrdə yaranan
yanaşma kimi "çoxsəviyyəli idarəetmə
konsepsiyasını" qeyd etmək olar. ÇİK-nın
yaradıcıları kimi K.Blank, Q.Marks, L.Houq
tanınmışdır.
ÇİK müasir
dünyanın inteqrasiya proseslərini nə dövlətin, nə
də beynəlxalq münasibətlərin eyni olan tam fərqli
proses kimi nəzərdən keçirir. İnteqrasiya prosesləri
nəhəng sosial-siyasi sistemlərin təşəkkülünə
gətirib çıxarır və belə sistemdə
ayrılıqda heç bir aktor nə müstəqil qərar
qəbul edə, nə də bu miqyasda lazımi səlahiyyətlərə
malik ola bilmir. Çünki söhbət yeni reallıqdan,
dinamik və fövqəlmürəkkəb mahiyyətli yeni
sosial qlobal tənzimlənmədən gedir. Hədsiz
çoxçalarlı idarəetmə səviyyələri,
aktorların iyerarxiyası və siyasi qüvvələr nisbəti
şəraitində hər aktor yalnız bir neçə
müvafiq səviyyələrdə qərar qəbul edir,
müxtəlif iştirakçı və səviyyələrdən
əlavə dinamik dəyişən siyasət istiqamətləri,
tənzimləmə sxemləri mövcuddur. Çoxsəviyyəli
idarəetmədə inteqrasiyanın strukturu fövqəladə
dinamizmə, üfüqi və şaquli müstəvilərdə
asimmetrik tənzimləmə mexanizmlərinə malikdir (Bax:
Christiansen T. Reconstructing European Space: from Territorial Politics to
Multilevel Governance.1997.p.65).
Bəhs olunan modeldə
dövlətin roluna münasibət aydındır. İstər
fövqəlmilli, istərsə də submilli aktorların fəaliyyət
sistemini dövlət özü müəyyənləşdirir.
İnteqrasiya müxtəlif səviyyələrdə müstəqil
siyasi aktorların qarşılıqlı siyasi məzmunu
prosesidir. Bu mövqe nümayəndələrinə görə
çoxsəviyyəli idarəetmə modeli dünyada yenicə
təşəkkül tapmaqdadır. Ötən əsrin
80-90-cı illərindən ən inkişaf etmiş inteqrasiya
bloklarında institusionallaşma mərhələsinə qədəm
qoymuşdur. Məs. D. Ruqqiyə görə ÇİM-nin
predmetini "postmodern beynəlxalq siyasi reallıq
formaları"nın öyrənilməsi təşkil edir.
AB-nin əsas xüsusiyyəti məhz çoxsəviyyəli
siyasi hakimiyyət formalarının
çoxçalarlılığı, dinamizmi, qeyri-müəyyənliyidir.
Sadalanan inteqrasiya nəzəriyyələrini
əhəmiyyətli edən, onların müasir dövrün
taleyüklü problemlərinə, dövlətlərin təhlükəsiz
dünyada mövcudluğunun və səmərəli iqtisadi
inkişafının təmin edilməsi məsələlərinin
diqqət mərkəzinə gətirməsidir. Müasir milli
dövlətin rolu, funksiyaları və gələcək
taleyi problemlərini ciddi müzakirə etməsidir. Həm də
göründüyü kimi, bütün qeyd olunan nəzəriyyələr
inteqrasiyanı müsbət proses kimi qəbul edir. Gətirilən
misallarda bütövlükdə inteqrasiya nəzəriyyəsinin
əsas məsələsi aşkar görünür: Bu nəzəriyyələrin
təhlil etdiyi proseslərin mahiyyəti və məqsədi nədən
ibarətdir? Başqa sözlə, inteqrasiya prosesdir, yoxsa
artıq nəticədir? Onun hərəkətverici qüvvəsi
nədir: tarixən mövcud olan obyektiv ideya, subyektiv iqtisadi
fayda, yoxsa siyasi maraqlar?
Bu məsələlərə
münasibətdə bütün nəzəriyyələri
birləşdirən əsas cəhət odur ki, təhlil
predmetini suveren dövlətlərin dinc şəraitdə,
iqtisadi-texnoloji baxımdan ümumi təməllər üzərində
qarşılıqlı vəhdəti təmin edən birlik
sisteminin qurulmasını dərk etməsi təşkil edir.
Bunun hansı real modellərdə həyata keçirilməsinə
isə müxtəlif yanaşmalar var. Əksər nəzəriyyələr
dünyada mövcud olan konkret inteqrasiya modellərinin tədqiqi
üzərində qurulur. Bu gün üçün ən
inkişaf etmiş model isə AB-dir.
Nəzəriyyələrin
icmalının yekunu kimi nə demək olar? Dünyada və
Avropada inteqrasiya prosesləri nə qədər mərhələlər
qət edirsə, o qədər yeni nəzəriyyə meydana gəlir
və o qədər də çox fikir müxtəlifliyi
yaranır. Həm də get-gedə inteqrasiya ən müxtəlif
elmlərin təhlil predmetinə çevrilməkdədir. Nəticədə
maraqlı bir "nəzəriyyələrin
inteqrasiyası" paradoksu, problemi də yaranır.
Çünki hər bir yanaşma ayrıca bir aspekt üzərində
diqqət cəmlədiyi üçün onların heç
biri inteqrasiyanın bütöv mənzərəsini yarada
bilmir.
Belə olduqda bu gün
heç bir nəzəriyyə bitkin inteqrasiya nəzəriyyəsi
hesab edilə bilməz. Çünki inteqrasiya fasiləsiz,
dünya birliyinin bütün sahələrinə nüfuz edən
bir prosesdir. Hər mərhələdə inteqrasiyanın:
prioritetlər, resurslar, vektorlar, mexanizmlər, prinsiplər,
vasitələr və s. dinamikası baş verir. Məsələr,
keçən əsrin ortalarından əsas prioritet dövlətlərin
dinc yanaşı yanaşması idisə, son dövrdə
qloballaşma proseslərinin intensivliyi ilə yaranan asimmetrik
inkişaf meyili-regionallaşma, regional inteqrasiyanı önə
çıxarmışdır.
Milli dövlətlər
qlobal rəqabətdə davamlı mövqe tutmaq
üçün regional iqtisadiyyatın potensialını
artıran "tərəqqi, rifah zonaları", qurumlar
yaradırlar.
İnteqrasiyanın
bütün sahələrdə reallığa çevrilməsi
üçün onun elmi əsaslandırılmış
strategiyası olmalıdır. Bu baxımdan inteqrasiyanın
yalnız mütləq müsbət xarakterli proses olduğunu
qeyd edən nəzəriyyələr çoxluq təşkil
edir. Əks mövqelərə çox az rast gəlinir.
(Delğəqin M. Mirovoy krizis. Obhaə teoriə qlobalizasii.
M.2003).
Məsələ prosesin lehinə
və ya əleyhinə olan mövqelərdə durmaqdan deyil,
Avropada gerçəkliyə çevrilən real modelin
uğurları ilə yanaşı onun üzləşdiyi
problemlərə də dərindən bələd olmaqdan
gedir. Başqa sözlə, inteqrasiyanın uğuru bizim bu
prosesə hansı bilgilərlə getməyimizdən də
çox asılıdır.
Bu gün inteqrasiyanın
konkret neçə cür modeli mövcuddur? Biz prosesə
modelin hansı mərhələsində qoşulmuşuq? Həmin
mərhələnin problemləri nədədir? Yalnız
iqtisadi əməkdaşlıqla kifayətlənməli, yoxsa
inteqrasiyanın bütün məkanlarında məskunlaşmalıyıq?
İştirakçı subyekt kimi öz
potensialımızı layiqincə dəyərləndirə
bilirikmi? İnteqrasiyanın qarşılıqlı bəhrələnmə
prosesi olması üçün onu necə yönəltmək
olar? Modernləşmə və inteqrasiya eyni məzmunlu proseslərdirmi
və ya onların hansı daha önəmlidir? Bu sualları
mümkün qədər qısa cavablandırmağa
çalışaq.
Dünyada mövcud olan
inteqrasiya modellərinin tipologiyası və strukturuna bələd
olmaq da, nəzəri konsepsiyaların təhlili qədər bəlkə
daha çox önəmlidir. Bu bir tərəfdən
inteqrasiyanı ənənəvi iqtisadi əməkdaşlıqla,
ticarət ittifaqları ilə eyniləşdirmək kimi rast gəlinən
mövqedən uzaq olmağa, digər tərəfdən isə
real modellərin müxtəlifliyinin təməlində
hansı amillərin durduğunu görməyə imkan verir.
Ölkələrarası əməkdaşlığın
tarixi çox qədimlərə, industrial inkişafa qədərki
dövrlərə gedib çıxır. İnteqrasiya öz
başlanğıcını XX əsrin ikinci yarısından
bəşər inkişafının yeni siyasi, iqtisadi, sosial
reallığa qədəm qoyması ilə
götürmüşdür. Bu mənada inteqrasiya
"klassik", "ənənəvi" başa
düşülən anlamdan fərqli, "postindustrial"
adlanan mərhələnin ilk beynəlxalq əhəmiyyətli
nəhəng strukturlarının təşəkkülünü
ifadə edir, müasir dövrün başlıca inkişaf
meyli kimi dünyanın gələcək perspektivləri məhz
bu proseslərdən asılıdır.
Hazırda mövcud olan modellər
tipoloji baxımdan: regional inteqrasiya məqsədlərini
daşıyan birliklər; beynəlxalq koordinasiya tipli fövqəlmilli
hökumət təşkilatları (sayının 378
olduğu qeyd olunur); beynəlxalq qeyri-hökumət təşkilatları(11000-ə
yaxındır) kimi fərqləndirilir.
(Ardı var)
Rəbiyyət Aslanova,
fəlsəfə elmləri doktoru,
professor, Milli Məclisin
İnsan hüquqları daimi
komissiyasının sədri
Azərbaycan.-2009.-13 fevral.-S.9.