Əsas Qanuna əlavə və dəyişikliklər hüquqi
dövlət quruculuğuna
əhəmiyyətli töhfə
olacaq
Dövlət başçısı
cənab İlham Əliyevin uzaqgörən
siyasi kursu nəticəsində ölkəmiz
dünyanın qabaqcıl
dövlətləri sırasında
dayanmaq hüququ qazanmışdır. Müstəqil
Azərbaycanın elmi
əsaslara söykənən
davamlı inkişaf strategiyası insan və şəxsiyyət amilinin rifahına xidmət edən islahatları keyfiyyətcə
yeni mərhələyə
yüksəltmişdir. Seçim
etməkdə yanılmadığının
şahidi olan və dünyaya sürətli inteqrasiya etdiyi bir vaxtda
hüquq və azadlıqlarının daha
da genişlənməsinə
ehtiyac duyan, siyasi sabitliyin və ərazi bütövlüyünün bərqərar
olunmasını arzulayan
Azərbaycan xalqının
mütləq əksəriyyəti
Konstitusiyaya əlavə
və dəyişikliklərin
edilməsini zəruri
sayır.
Bu tarixi faktdır ki, hər bir cəmiyyətin
inkişafının müəyyən
mərhələsində Konstitusiyanın
təkmilləşməsi vacibliyi
meydana çıxır.
Əsas Qanunun təkmilləşməsi, müasir
Konstitusiya konsepsiyasının
yaranması tarixi İkinci Dünya müharibəsindən SSRİ-nin
süqut etməsindən
sonraya qədərki mərhələləri əhatə
edir.
Dünya ölkələri
bir-birinin təcrübəsindən
öyrənərək əsas
qanunlarını qəbul
etsələr də, cəmiyyət daha yüksək inkişaf pilləsinə qədəm
qoyduqca bu qanun topluları da bəşəri və sivil dəyərləri
özündə əks
etdirməklə təkmilləşdirilmişdir.
Nəticədə yeni yaranan konstitusiyalar Konstitusiya quruluşunun əsaslarını, dövlətçilik
fəlsəfəsini, demokratiya
və hüquqi dövlət ideyasını
qoruyaraq insan hüquqlarının üstünlüyünü,
hakimiyyət bölgüsü
kimi dəyərləri
özündə ehtiva
etmişdir.
Ulu öndər
Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə qəbul edilmiş müstəqil Azərbaycanın
ilk Konstitusiyası da müasir mərhələnin
nailiyyətlərini özündə
əks etdirir. Böyük dövlət xadimi Heydər Əliyev məhz ümumbəşəri dəyərlərin,
eləcə də demokratik dövlətlərin
əsas qanunlarında
olan müddəaların
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında əksini
tapmasına xüsusi diqqət yetirmişdir.
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının bəzi
müddəalarının həyatımızda
baş verən müəyyən dəyişikliklərə
uyğun şəkildə
yeniləşdirilməsi təklifi
ölkəmizin konstitusion
əsaslarının daha
da möhkəmləndirilməsinə,
vətəndaşların hüquq
və azadlıqlarının
etibarlı müdafiə
olunmasına, onların
təmin edilməsi mexanizmlərinin təkmilləşdirilməsinə
xidmət edir.
Ölkə Konstitusiyası
əsas siyasi-hüquqi
sənəd olaraq ictimai prosesləri tənzimləyir və iqtisadi-siyasi sistem dəyişdikcə onun da təkmilləşməsi
zərurəti qaçılmaz
olur.
Əsas Qanuna təklif olunan əlavə və dəyişikliklər imkan
yaradır ki, Konstitusiyanın qəbulundan
sonra xalq keçdiyi yolu təhlil edərək müasir tariximizi ötən dövrlə müqayisə edə bilsin. Ən başlıcası isə
sarsılmaz və şəffaf hüquqi, demokratik sistem qurulmasının təminatına
əsaslı baza yaratsın.
Mütərəqqi dəyişikliklərə
çox həssas yanaşan Azərbaycan vətəndaşlarının ən çox diqqətdə saxladığı
məqam Əsas Qanunun 101-ci maddəsinin
5-ci hissəsinə təklif
edilən əlavə
və dəyişikliklərdir.
Xatırladaq ki, iki dəfədən artıq ölkə prezidenti seçilmək hüququna məhdudiyyət
qoyan bu müddəa bəzi ölkələrdə də
haqlı müzakirə
predmeti olub və nəticədə həmin dövlətlərin
Konstitusiyasında müvafiq
dəyişikliklər edilib.
Qeyd edək
ki, bir şəxsin
iki dəfədən artıq təkrarən ölkə Prezidenti vəzifəsinə seçilməsinə
qoyulan məhdudiyyət
Azərbaycan cəmiyyətinin
dövlət baçısının
5 illik fəaliyyətinə
qiymət vermək və öz növbəti seçimini
etmək hüququnu məhdudlaşdırır.
Halbuki seçki
demokratik prinsiplərə
əsaslanan siyasi institutdur. O, özündə
vətəndaşların passiv
və aktiv seçki hüquqlarının
pozulmasının yolverilməzliyini
ehtiva edir. Bu prinsipin zəmanəti isə yüksək hüquqi dəyərləri
özündə cəmləşdirən
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında hüquqi
prosedur qaydalarının
effektiv olaraq cəmiyyətin iradəsinə
cavab verməsidir.
Tarix boyu antik, hərbi, liberal, sosial kimi müxtəlif
formalardan keçib müasir dövrümüzdə
daha geniş və sivil məna
kəsb edən demokratiyanın təməl
prinsipi bütün dövrlərdə məhz
xalqın hakimiyyəti
olub. Yəni tarixin təcrübəsi və dərsləri, cəmiyyətlərin inkişaf
mərhələləri sübut
edir ki, xalq nəyi diktə edirsə, o da demokratiyadır. Əgər xalq birinci seçimindən sonra ikinci dəfə
də eyni liderə etimad göstərirsə, bu, həmin prezidentin xalqın ona göstərdiyi etimadı
layiqincə doğrultması
qənaətinə gətirib
çıxarır. Təbii
ki, belə olan halda xalqın
öz seçimini üçüncü dəfə
təkrar edəcəyi
şübhə doğurmur.
Xalq ilk dəfə
prezident görmək istədiyi şəxsə
verdiyi vədlərə
görə səs verirsə, növbəti mərhələdə öz
seçiminə dövlət
başçısının verdiyi vədlərə nə dərəcədə
əməl etməsi kontekstindən yanaşır.
Məhz buna görə Azərbaycan seçicisi Konstitusiyanın
101 maddəsinin 5 hissəsinə
təklif edilən seçiminin məhdudlaşmasının
aradan qaldırılmasına
son dərəcə həssaslıq
göstərir. Başqa
sözlə desək,
Əsas Qanuna əlavə və dəyişikliklərin edilməsi
insan hüquq və azadlıqlarına, həm də bütövlükdə Azərbaycan
xalqının milli maraqlarına xidmət edəcəkdir.
Əksər hissəsi
insan hüquqlarının
təminatına və
onların təkmilləşməsinə,
hətta yeni nəsil sosial hüquqların müasir yönümdən bərqərar
olunmasına xidmət
edən digər əlavə və dəyişikliklər dövlətin
xüsusi kateqoriyalı
insanlara sosial təminatın göstərilməsini
Konstitusiya səviyyəsində
təsbit edir. Bu isə ümumilikdə inkişaf etmiş sosial dövlətin vəzifəsinin bəyan edilməsinin və sosial öhdəliklərin
dövlət tərəfindən
tam şəkildə öz
üzərinə götürülməsinin,
həmçinin ölkənin
keyfiyyətcə yeni mərhələyə qədəm
qoymasının isbatıdır.
Tarixdə ilk dəfə
1919-cu ildə Veyrmak Konstitusiyası Avropa Sosial Konstitusiyası kimi qəbul edilsə də, sosial hüquqların Əsas Qanunda bəyan edilməsi onların tam təminatı
deyil. Sosial hüquqların təminatı
üçün iqtisadi
cəhətdən güclü
dövlət tələb
olunur. Ölkəmizin
son beş ildə əldə etdiyi uğurlar - Avropanın enerji təminatçısı
qismində çıxış
etməsi, neftdən əldə edilən gəlirlərin qeyri-neft sektorunun inkişafına yönəldilməsi, makroiqtisadi
inkişafın təmin
edilməsi, bir sözlə, insan amilini əsas götürən sosial siyasətin liberal bazar iqtisadiyyatı yaratmağa
hesablanmış prinsipləri
həmin gücə malik dövlətin məhz Azərbaycan olduğunu sübut edir.
Xatırladaq ki, cənab İlham Əliyev öz çıxışlarında ölkənin
iqtisadi uğurlarının
aztəminatlı əhalinin
vəziyyətinin yaxşılaşdırılmasına
istiqamətləndirilməli olduğunu vurğulayır
və bunu ən vacib vəzifələrdən
biri kimi qəbul etdiyini bəyan edir.
Konstitusiyanın 15-ci maddəsinə
təklif olunan əlavə və dəyişikliklər dövlətin
əsas vəzifəsi
kimi Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına
layiqli həyat səviyyəsinin təminatını
təsbit edir. Konstitusiyanın əsaslarında
göstərilməsi nəzərdə
tutulan bu prinsiplər cənab Prezidentin apardığı
uğurlu siyasətin nəticəsində reallaşa
bilər.
Son illər
məhkəmə islahatlarının
uğurla həyata keçirilməsi ulu öndər Heydər Əliyevin xalqımıza
miras qoyub getdiyi müstəqil Azərbaycanda məhkəmə
hakimiyyətinin müstəsna
rolunun göstəricisidir.
Məqsəd məhkəmə
sisteminin təkmilləşməsi
və yüksək Avropa standartlarına cavab verməsi, məhkəmələrin müstəqilliyinin
təmin edilməsi və bunun nəticəsi
kimi cəmiyyətdə
nüfuzunun artmasıdır.
Bu məqsədlə
son illər ərzində
mütərəqqi qanunlar
qəbul edilmiş, hakimlərin və məhkəmə aparatlarının
sayı artırılmış,
regional apellyasiya və
iqtisad məhkəmələri
yaradılaraq fəaliyyətə
başlamış, məhkəmələrin
maddi-texniki təminatı
əhəmiyyətli dərəcədə
yaxşılaşdırılmışdır.
Bütün bunlar məhkəmə hakimiyyətinə
cəmiyyətdə inamı
artırmaqla yanaşı,
məhkəmə islahatlarının
iqtisadi münasibətlərə
müsbət təsirini
gücləndirmiş, əlverişli
investisiya mühitinə
şərait yaratmışdır.
Konstitusiyanın 125 və
129-cu maddələrinə təklif
edilən dəyişikliklər
bu prinsiplərin konstitusion səviyyədə
qorunması məqsədini
daşıyır.
Konstitusiyanın 71-ci maddəsinə
təklif olunan əlavənin "hər
kəs qanunla qadağan olmayan hərəkətləri edə
bilər və heç kəs qanunla qadağan olunmayan hərəkətləri
edilməyə məhrum
edilə bilməz; dövlət orqanları yalnız bu Konstitusiya əsasında, qanunla müəyyən edilmiş qaydada və hüdudlarda fəaliyyət göstərə
bilərlər" prinsipinin
konstitusiya səviyyəsinə
çıxarılması cəmiyyətin
demokratik inkişafına
əhəmiyyətli dəstək
verəcəkdir.
Ölkə Konstitusiyasına
təklif olunan əlavə və dəyişikliklər bir daha sübut edir ki, Azərbaycanda
hüquqi dövlət
quruculuğu prosesi geniş vüsət alıb və bu, böyük inamla, əzmlə aparılır. Sivil vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması, həmçinin
insan hüquq və azadlıqlarının
daha etibarlı təminatı sahəsində
böyük nailiyyətlər
əldə etmiş müstəqil ölkəmiz
əminik ki, bu konstitusion islahatlardan sonra öz inkişafının
daha səmərəli
mərhələsinə qədəm
qoyacaqdır.
Tofiq Paşayev
Hüquqşünas
Azərbaycan.-2009.-18 fevral.-S.6.