Tərifdən yuxarıda duran
şair
Hələbdən, dahi şairimiz Nəsimiyə həsr olunmuş yüksək səviyyəli elmi konfransdan, şairin qəbrini ziyarətdən unudulmaz təəssüratlarla vətənə dönən kimi "Şeyx Nəsimi barədə tarixi həqiqətlər və həyəcanlı anlar" adlı məqalə ilə çıxış etdim ("Azərbaycan" qəzeti, 28.XI.08). Lakin konfransda Nəsiminin qəbrini tapan, əlyazma nüsxəsini əldə edən xalq şairimiz Rəsul Rzadan söz açsam da, məqaləmdə şairimizin xidmətlərini bir neçə cümlə ilə verməyi insafsızlıq əlaməti hesab etdim. Hələbdə olarkən Rəsul müəllimin gördüyü işin miqyasını daha dərindən duydum və qərara gəldim ki, qayıdan kimi şairə ayrıca məqalə həsr edim. "Azərbaycan" qəzetinin Yazıçılar İttifaqının yaranmasının 75 illiyi ilə bağlı İttifaqın sədri olmuş şəxsiyyətlər barədə yazılar vermək qərarı da köməyimə gəldi. Düşünürəm ki, buna mənəvi haqqım var. 1968-ci ildə Rəsul müəllimlə "Kərkük bayatıları" kitabımız çıxıb. O, tərtib etdiyim "Kərkük mahnıları" kitabımın redaktoru olub. Şairin anadan olmasının 80 illiyi günlərində İraq-türkman şairi Əbdüllətif Bəndəroğlu ilə "Sönməzlik rəmzi" adlı məqalə çap etdirmişəm ("Kommunist" qəzeti, 1990, 18 may). 2007-ci ildə Kərkükdə Ə.Bəndəroğlu ilə şairin böyük həcmli "Ağlayan çox, gülən hanı?" adlı kitabını dərc etdirmişəm.
İki zirvədən biri
Keçən əsrin 50-ci illərinin ikinci yarısı idi. Elmə, təhsilə, ədəbiyyata, musiqiyə sözlə deyilməyəcək bir yanğı, həvəs vardı. İnsanlar böyük intizarla bazar gününü gözləyər, radioda bir saatlıq muğamat konsertinə qulaq asardılar. Biz tələbələrin günü, demək olar ki, kitabxanalarda keçərdi. Tez-tez yazıçı və şairlərdən söz açar, mübahisələr edərdik. Mübahisəmiz ən çox da iki şair ətrafında olardı. Kimi S.Vurğuna, kimi isə R.Rzaya üstünlük verərdi. Qızğın mübahisələrimiz bəzən münaqişəyə səbəb olardı.
Bəs niyə məhz çağdaşımız olan bu iki şair haqqında fikir yürüdürdük? Sonralar başa düşdüm ki, mübahisəmiz ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin göstərdiyi kimi, Azərbaycan sovet poeziyasının baniləri olan iki zirvə, poeziyamızın iki görkəmli siması ətrafında gedirmiş. Bunu Rəsul Rzanın S.Vurğunu Nəsimi, Füzuli, Vaqif və Sabirdən sonra Azərbaycanın ən görkəmli şairi kimi qiymətləndirməsində və Rəsul Rza ilə bağlı Məlik Cövdət Andayın "Sovetlər Birliyi gəzisi" yol qeydlərindən də görmək olur:
"Moskvaya vardığımız gün sormuşdum:
- Sovetlər Birliyinin indi ən məşhur şairi kimdir?
Bir az düşündükdən sonra
- Rəsul Rza - demişdilər.
Mənsə Yevtuşenkonun, Voznesenskinin adının çəkiləcəyini sanmışdım.
Başqa?
Rəsul Həmzət
O kim?
Dağıstanlı bir ozan.
Romançıları soruşaq dedim:
Ən məşhur romançınız?
Çingiz Aytmatov".
Bizcə, bu, şərhə, bəyana sığmayan, qürur hissi doğuran bir etirafdır. Bu etiraf ətrafında fikir yürütmək, həyatı boyu əksər məqamlarda birinci olan Rəsul müəllim haqqında yazmaq şirnikləndirici görünsə də asan iş deyil.
Sovet dönəmində - Sovetlər İttifaqında yaşayan türkdilli xalqların milli şüurunun oyanışında misilsiz xidmətlər göstərən görkəmli türk şairi Nazim Hikmətin "hikmət dolu şeirləri ilə filosof, böyük fikir və zəka şairi" adlandırdığı Rəsul Rzanın istər poeziyasında, istərsə də publisistikasında fikirlər o qədər dərin, təsirli, mənalı və yenidir ki, onun cazibəsindən çıxıb bir söz demək həqiqətən də çətindir. Özgə bir yöndən də istər ölkə daxilində, istərsə də onun hüdudları xaricində, adlarının siyahısı 3-4 səhifəyə sığmayan elm, sənət bahadırlarının Rəsul Rzaya həsr olunan çoxsaylı məqalə və monoqrafiyaları, doktorluq və namizədlik dissertasiyaları, ithafları göz önünə gəlir.
Rəsul Rza vətən qarşısında xidmətlərinə görə əməkdar incəsənt xadimi, Azərbaycanın Xalq şairi, SSRİ Dövlət mükafatı laureatı, Sosialist Əməyi Qəhrəmanı kimi yüksək fəxri adlara layiq görülən şair, müxtəlif illərdə Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının müdiri, Azərbaycan Sovet Yazıçıları İttifaqının sədri, Azərbaycan SSR Kinematoqrafiya naziri, ağır zəhmət tələb edən, ictimai fikir tariximizdə hadisə olan ilk Ensiklopediyamızın ilk Baş redaktoru və s. kimi məsul vəzifələrdə çalışmış, xalq məhəbbəti, nüfuz qazanmışdı. Azərbaycanda sərbəst şeirin əsasını qoyan, onun carçısı və hamisi, "Sərbəst şeir məktəbi"nin banisi də Rəsul Rza olmuşdur.
Suriyada Nəsiminin qəbrini tapan və ilk ziyarət edən, İraqda Füzulinin qəbrini ilk ziyarət edən (B.Vahabzadə və Q.Qasımzadə ilə birgə), onlar haqqında yeni söz deyən, Füzulinin ölməz "Leyli və Məcnun"unu, təkrarolunmaz qəzəllərini dili dilindən, dərdi dərdindən, sevinci, arzusu, həsrəti onunla bir olan doğma xalqının - azərbaycanlıların, yəni İraq türkmanlarının əhatəsində, onlar və bizlər üçün yazdığından ilk dəfə söz açan da məhz Rəsul Rza olmuşdur.
Lakin şairin titanik zəhmət bahasına əldə etdiyi uğurları, şan-şöhrəti artdıqca ona həsəd aparanların, qibtə edənlərin də sayı artırdı. Rəsul Rzanın poeziyamıza yeni ab-hava gətirməsi, şeirimizdə təzə məktəb yaratması bir çoxlarının ürəyinə yatmır, şairi ruhdan salmağa, sındırmağa çalışırdılar. O isə bədxahlarının arzusuna xilaf çıxaraq gecəni gündüzə qatıb işləyirdi. Həqiqət naminə deyək ki, şairi dəstəkləyənlər də az deyildi. Poeziya məsələlərində güzəştə getməyən, həmişə həqiqətin tərəfində olan Bəxtiyar Vahabzadə belələrindən idi:
Ey Rəsul, sən haqlısan,
Çünki sən öz əsrinə
Daha artıq bağlısan.
Sənət gülüstanına
Qədəm basandan bəri,
O köhnə ölçüləri
Cəsarətlə sən atdın.
"Məna, məna" - demədin
Sən mənalar yaratdın!
Ömrüm sənsiz olmasın
Həyatının bir çox illərində, xüsusən də repressiya illərində Rəsul Rzanın ən zəif yeri - müdafiəsi çətin olan yeri repressiyaya məruz qalmış bir nəslin qızı ilə evlənməsi idi. Şair repressiyanın şiddətlənən çağında - 1937-ci ilin fevralında evlənmişdi. Çətinliklərə baxmayaraq, bu ona başucalığı gətirmiş, ictimaiyyət arasında onun qorxmazlığı, cəsarəti, mərdliyi barədə fikir formalaşmışdı.
Bu
baxımdan, şairin ömür-gün yoldaşı Nigar
xanımın repressiyaya məruz qalmış başqa bir
görkəmli nəslin nümayəndəsi Nəzakət
xanım Ağazadəyə ünvanladığı şeiri
səciyyəvidir:
Nə ata çörəyi yedik,
nə
gördük qardaş sovqatı
Qamçıladı
bizi acı-acı
Sərt üzlü
yetimlik həyatı
Ömrün çətin
yollarında
bizə yar oldu, Əli,
Rəsul.
Onlar açıq ürəkli,
qaynar məhəbbətli
gənclər idi.
O zamanlar bizimlə
ünsiyyət
bağlamaq
Sadə sevgi deyil,
böyük hünər
idi.
Rəsul Rzanın mərdliyi,
hünəri Nigar xanımın böyük ehtiramına səbəb
olmuş, əbədi məhəbbətinə və sədaqətinə
təkan vermiş, onun hissləri ölməz poeziya
misralarına çevrilmişdi:
Sən olmasan,
baharın,
yazın ətri olmazdı.
Sən olmasan bir
dünya
Sevinc belə çox
azdı.
Baharın çiçəkləri
açıb solmasın
sənsiz.
Ömrüm sənsiz
olmasın,
şerim olmasın sənsiz.
Kim bilir, bəlkə də
Nigar xanımın ailəyə bəxş etdiyi bu
böyük məhəbbəti, vəfası və sədaqəti
Rəsul Rzaya daha da qol-qanad vermiş, şairin böyük
arzularla yaşamasına və yaratmasına gətirib
çıxarmışdır.
Axtarışlar
Rəsul
Rzanın bütün fəaliyyəti, o cümlədən də
Nəsimi ilə bağlı gördüyü işlər bir
örnəkdir. Şairin Nəsiminin qəbrini
axtarması, tapması yolunda xidmətləri nəsimişünas
alim Əliəjdər Seyidzadənin şairə
ünvanladığı bir məktubdan aydın
görünür. Rəsul müəllimin oğlu,
hörmətli Anar müəllimdən əldə etdiyimiz məktubda
alim yazır:
"Çox
hörmətli Rəsul Rza yoldaş!
Mən bilirəm
ki, siz mənsiz də "Bakı" qəzetini oxuyursunuz. Ancaq mən hər
halda özümə borc bilirəm ki, Nəsimi haqqında nə
yerdə, nə yazsam, sizə ondan bir nüsxə təqdim
edim. "Ədəbiyyat qəzeti"nə
də bir şey vermək istəyirəm. Elmi
məzuniyyətdən qayıtdım. Nəsimi
haqqında Qərbi Avropa dillərində XVI əsrdə
çap olunmuş üç kitab mənə məlum idi.
Məzuniyyətdə daha üç kitab
tapmışam. Onlardan ikisi yenə də
XVI əsrdə Qərbi Avropa dillərində çap
olunmuşdur. Hamısında qəbir məsələsi
var. Üçüncüsü isə rus dünya səyyahı
Fedoseyevdir. Bu müəllifdə qəbir məsələsi
ayrıca qeyd edilməyir, lakin rəssam çəkən
şəkildə "qələ" (qala - Q.P.) vardır və
qəbirlər də göstərilmişdir".
Lakin bu faktlar Rəsul
müəllimə hələlik ümid və gümandan daha
çox nigarançılıq gətirirdi. Hələbə yola
düşməzdən əvvəl akademik Həmid Araslı
ona ürək-dirək verərək: "Nəsiminin qəbri
Hələbdə olmalıdır. Siz yəqin
onu görəcəksiniz" - demişdi.
Şair ürəyində
fikirləşmişdi ki, kafirlikdə suçlu bilinən Nəsimini
hansı cəsarətlə dəfn edib saxlaya bilərdilər. On dörd
gün Suriyanı eninə-uzununa gəzib, nəhayət ki, Hələbə
gəlib çıxmışdılar. Şair həyatının
ən unudulmaz səhifəsi kimi Hələb valisi ilə
görüşü belə xatırlayır: "Qubernator
bizi qarşıladı, yer göstərdi, oturduq. O da oturdu. İlk tanışlıqdan sonra sual-cavab
başladı. Sualların əksəriyyəti
bu əyalətin iqtisadiyyatına aid idi. Nəhayət,
qubernatora müraciətlə dedim:
- Hörmətinizə
görə sağ olun! İcazə versəniz
sizdən bir xahiş edərdim.
- Buyursunlar!
- XIV əsrin ikinci
yarısında bu Hələb şəhərində bizim həmyerlimiz
bir şair yaşayıb. Onun anadan
olmasının 600 illiyi Sovetlər İttifaqında geniş
bayram ediləcəkdir. Bu bayram YUNESKO xətti
ilə bütün dünyada da təntənə ilə
keçirilməli bir bayramdır. Əgər
hörmətli qubernator İmadəddin Nəsimi adlı bir Azərbaycan
şairi haqqında, onun qəbri, nəsli, əsərləri
haqqında bir məlumat almaqda bizə mümkün olan köməyi
göstərərsə, ona çox minnətdar olarıq.
Qubernator bir anlıq fikrə
getdi, sonra öz köməkçilərindən birini
çağırdı, ona nə isə dediE 15-20 dəqiqə
sonra xəbər gətirdilər ki, Nəsiminin qəbri Hələbdədir.
İstəsəniz onu indicə ziyarət edə
bilərsiniz. Bu xəbərdən qubernator
özü də məmnun idi. Bizim isə
uçmağa qanadımız yox idi".
Nəsiminin qəbrini
ziyarət etdikdən sonra Rəsul müəllim birbaşa Hələb
kitabxanasına getmiş, elm aləmi üçün çox
gərəkli məlumat əldə etmişdi. "Hələb tarixinə
dair materiallar" kitabının VII cildinin 144-cü səhifəsində
yazılmışdır:
"820 hicri
(1417 miladi). Bu ildə Hələb şəhərində
yaşamış mürtəd Nəsimi
öldürülmüşdür. O, hürufilərin
şeyxi idi. Hələbdə yaşamış
bu şeyxin tərəfdarları çox idi. Onun təriqət tərəfdarlarının
artdığını görən Sultan (Misir sultanı
Müəyyəd - Q.P.) əmr edir ki, onun boynu vurulsun, dərisi
soyulsun və dar ağacından asılsın".
Bu fakt
şairin müasirləri İbn Həcər əl-Əsləqani
(1372-1449), Şəmsəddin Səxavi (1427-1497), Müvəffəqəddin
Əhməd ibn İbrahim əl-Hələbi (XV əsr) və
başqalarının əsərlərində də yer
alıb.
Nəsiminin
çağdaşı İbn Həcər əl-Əsləqani
(1372-1449) "Ənba əl-ğumr biənba əl-ümr"
- "Həyat oğulları haqqında dolğun bilgi" əsərində
xüsusi vurğulamışdır: "Onun başını
kəsib dərisini soydular və cəsədini
çarmıxa çəkdilər".
Göründüyü
kimi, Nəsiminin diri-diri dərisinin soyulduğunu iddia edənlər
yanılırdılar. Tarixi faktlara arxalanaraq Nəsiminin diri-diri
dərisinin soyulmadığı fikrini də Azərbaycanda ilk
olaraq Rəsul Rza söyləmişdir.
Şairin duyğularının izi ilə
Rəsul Rza Hələbə
1968-ci ilin noyabr ayında getmişdi. Biz də taledən gələn qismətdir
ki, şairdən düz qırx il sonra Hələbə
2008-ci ilin noyabrında getmişdik. Fərq onda
idi ki, Rəsul müəllim şairin qəbrini tapmaq ümidi
ilə böyük istək və nigarançılıqla
getmişdi. Biz isə onun izi ilə Nəsiminin
qəbrini ziyarətə getmişdik. Onu da
deyim ki, Rəsul Rzanın dahi şairimizin qəbrini tapıb
onu ziyarət etməsi təkcə Azərbaycanda deyil, digər
Sovet respublikalarında və Türkiyədə də rezonans
doğurmuşdu.
Bu baxımdan, rus yazarı
Sergey Borodinin şairə ünvanladığı məktub
maraq doğurur:
Əzizim Rəsul!
Keçən
həftə mən Hələbdə Nəsiminin qəbri
üstünə getmişdim və orda bu gözəl
şairin məzarına sizin qoyduğunuz əklili
gördüm.
Nəsimi nəslindən olan şeyx həm əklili,
həm də sizin ora gəlişiniz haqqında söhbətləri
ən əziz bir xatirə kimi hifz eləyir. Bunu sizə böyük fərəh hissi ilə
çatdırıram, çünki sələflər
haqqında xoş xatirə xələflər haqqında xatirələri
də möhkəmləndirir.
Teymurləngin
Azərbaycana hücumu haqqında romanımın bir neçə
səhifəsini həsr etdiyim şairin türbəsi
önündə sizin adınızla bax beləcə
rastlaşdım.
Ən xoş arzularla
Sergey Borodin
Rəsul Rzanın üzə
çıxartdığı əlyazma nüsxəsi,
şairin qəbrinin, məqbərəsinin, məqbərənin
həyətinin, Nəsimi küçəsinin 1968-ci ilin
noyabrında Mürsəl Nəcəfov tərəfindən
çəkilmiş rəsmləri, Rəsul Rzanın
"Cahana sığmayan şairin qərib məzarı",
"Böyük şair haqqında qeydlər", "Nəsiminin
bir beyti haqqında" kimi məqalələri bu gün belə
əhəmiyyətini itirməyən bir çox mətləblərdən
söz açır.
Şairin 971 hicri (1564-cü il miladi) ilində əlyazmasının
üzünü köçürüb bitirmiş katibin Nəsimini
"Danışanların ən mahiri, bilik sahiblərinin və
həqiqət axtaranların öndə gedəni"
adlandırması göstərir ki, Nəsimi bəlağətli
nitqi olan natiq, alim və məslək mücahidi olmuşdur. Rəsul
Rzanın "Cahana sığmayan şairin qərib məzarı"
məqaləsində möhtərəm prezidentimiz İlham Əliyevin
təşəbbüsü və göstərişi ilə
şairin məzarının və ətrafının
abadlaşdırılması ilə məşğul olan memar
və bərpaçıların köməyinə
çatacaq bir çox məqamlar var.
Rəsul Rzanın Nəsiminin
qəbrini ziyarətindən keçən bu qırx il ərzində şairin qəbrinin
üstü götürülüb, həyətdə indi
çarhovuz görünmür və s. kimi bir çox dəyişikliklər
gördük.
Şairin məqaləsində
alimlərimizin izinə düşəcəkləri məqamlar
da az deyildir. Məsələn,
şairin Nəsimi məqbərəsinin baxıcısı
Hikmət Nəsimi ilə söhbəti bəlkə də illər
boyu tədqiqatçıların axtardığı, lakin
tapmaqda aciz olduqları cavablara bir aydınlıq gətirə
bilər. Hikmət Nəsimidən
soruşanda ki, şairin əlyazmalarından, kitablarından
bir şey qalıbmı? O, atasından eşitdiyi bir məsələdən
söz açıb. Məlum olub ki, 1968-ci ildən 60-70 il əvvəl Nəsiminin bir çox əlyazma
və kitablarını kimlərsə Türkiyəyə
aparıb.
Dövrü ilə
müxalifətdə olan, "ağalar-qullar dünyası"nın əksliklərinə qarşı
çıxan Nəsiminin aqibəti işgəncəli
ölüm olan qismət payı barədə, mənə
qalırsa, ən təsirli məqalə Rəsul Rzanın
"Cahana sığmayan şairin qərib məzarı"
yazısıdır.
Şairin Nəsimi
yaradıcılığı ilə bağlı dediyi "Bu
möhtəşəm ədəbi-elmi abidənin gözəl,
dəqiq, maraqlı və uzunömürlü yaranmasında
bir kərpic qoyanın da, yüz kərpic qoyanın da zəhməti
hörmət və təqdirlə yad edilməlidir" kəlamı
isə əslində tarixi şəxsiyyətlərimizin
yaradıcılığı ilə məşğul olan gənc
tədqiqatçılara onun vəsiyyəti və
xeyir-duası kimi qiymət kəsb edir.
Rəsul Rza
dünyanın bir çox ölkələrində olub. Hələ 1961-ci ildə
Yuqoslaviyaya səfəri zamanı yazdığı
"İnsan" şeirində göstərirdi:
"İyirmi dörd ölkə gəzdim". Sovet sisteminin sərt qanunları yumşalmağa
başlayandan sonra daha çox ölkələrdə olmuş
(bizcə, Türkiyəni də ilk ziyarət edən Rəsul
Rza olmuşdur), azərbaycanlı oxucuların səhih məlumata
möhtac olduğu bir dövrdə yol qeydlərini
yazmışdır. Lakin onun hər biri bir
ömrə bərabər barlı-bəhrəli iki səfəri
- Suriya və İraqa ziyarəti heç bir səfərlə
müqayisəyə gəlməz. O, bu ölkələrə
Azərbaycanın iki dahi şairinin - Nəsimi və
Füzulinin görüşünə getmişdi.
Füzulini yetirən mühit
Rəsul Rza
Füzulinin görüşünə daha əvvəl, 1959-cu
ildə getmişdi. Kərbəlada dahi Füzulini ziyarət
etdikdən sonra anlaşılmaz sevinc və duyğularla Kərkükdə
Füzulinin yaradıcılığına qol-qanad verən
toplumun nəvə-nəticələri, kötüçələri
ilə görüşmüşdür. Həqiqət
naminə deyək ki, əsasən Kərkük vilayətində
toplu halda yaşayan, sayı 3 milyona yaxın türkmanları
- azərbaycanlıları bizə ilk olaraq tanıdan da Rəsul
Rza olmuşdur.
İraq-türkman folklorunun
heyrətamiz gücə malik, ölməz sənət əsərləri
səviyyəsinə yüksələn xoyratları
(bayatıları) şairə dərin təsir
bağışlamış, nəticədə bütün Azərbaycanı,
o cümlədən də Kərkük Türkman elini heyran edən,
həyəcansız oxumaq mümkün olmayan "Uzaq ellərin
yaxın töhfələri" adlı çox sanballı,
dissertasiya səviyyəli əsəri meydana gəlmişdir. Əsərdə
şairin hiss və həyəcanı təsvir olunan hissə
xüsusilə təsirlidir: "Kərküklü
tanışlarımız Həsən İzzət və Məhəmməd
Xurşid bizi şəhərlə
Qoca
dükançı qəfəsdən götürüb mənə
verdiyi kitabları - "Kərkük xoyrat və maniləri"nin
üçcildliyini vərəqlədikcə daxili bir həyəcandan
boğazım qəhərlənir, ürəyim quş kimi
çırpınır, sinəmdən çıxmaq istəyirdi".
Rəsul
Rzanın hissi, həyəcanı vətənə dönəndən
sonra da öz axarına düşməmişdi. Görkəmli türk
şairi Nazim Hikmət şairin sevinc dolu ovqatını
müşahidə edərək yazırdı: "Ötən
il Rəsul Rza İraqa getmişdi. Qayıdanda əlində
bir kitab gördüm. Elə bil şair əlində
öz ürəyini aparırdı. Azərbaycancaya
çox, lap çox yaxın olan bu şeirlər İraq
türkmanlarının xoyratları idi".
Xüsusi qeyd
etməliyəm ki, Rəsul müəllimlə birgə
hazırladığımız "Kərkük
bayatıları" (Bakı, Azərnəşr, 1968)
kitabı Bakıda çap olunana qədər Azərbaycanda
bir çoxları bayatını vaxtı keçmiş janr
hesab edirdilər. Xoşbəxtlikdən xoyratların
Bakıda çapından sonra birdən-birə bayatılara
münasibət tamamilə dəyişdi. Azərbaycanda
sərbəst şeir məktəbinin yaradıcısı olan
Rəsul Rza özü də xoyrat janrının
vurğunlarından birinə, bəlkə də birincisinə
çevrilmişdi. Xoyrat və manilərlə ilgili hələ
1961-ci ildə "Uzaq ellərin yaxın töhfələri"
və "Aşıq Yanıqlı bayatıları"
(1964) əsərləri yazan şair, 1980-ci ildə
"Yaralı Kərkükün bugünlü xoyrat və maniləri"
şeirlər toplusunu çap etdirdi. Bir daha təsdiq
etdi ki, əsl istedad sahibinin əlində xalq
yaradıcılığının hətta ən qədim
növü belə yeni dövrün fikrini ifadə etməkdə
çox münasib forma olur.
Təsadüfi deyil ki, Rəsul
Rza yazırdı: "Bugünkü sərbəst şeir,
şübhəsiz, "Dədə Qorqud" dastanı,
nağıllarımız, folklor nümunələrimizlə
ilişkilidir".
Yaradıcılığının
daha da müdrikləşdiyi, məşhur "Rənglər"
silsiləsini yazdığı bir dövrdə və sonralar
şairin bayatı janrına müraciəti bir daha təsdiq
edir ki, ənənə Rəsul Rza kimi əsl sənətkarlar
üçün təməldir. Büdrəməmək,
yıxılmamaq üçün söykənəcəkdir,
arxadır, xalqa bağlılıqdır. Şair
haqqında zərgər dəqiqliyi ilə deyilmiş fikrin
tutumuna fikir verin: "Şifahi xalq
yaradıcılığı Rəsul Rza üçün elə
ədəbi çeşmədir ki, oradan poeziyanın arteriya
damarları ilə yeni obrazların həyatverici qanı
axıb gəlir".
Şübhəsiz
buna görədir ki, Rəsul Rzanın adı keçən hər
üç əsəri nəinki Azərbaycanda, eləcə də
İraq türkmanları arasında böyük əks-səda
doğurdu, hadisəyə çevrildi.
Xüsusən
də qüdrətli qələmin məhsulu, poetik
sözün əsl nümunəsi olan "Uzaq ellərin
yaxın töhfələri" əsəri.
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin fəxri üzvü, görkəmli
folklorşünas alim Əta Tərzibaşı
"Qardaşlıq" dərgisində böyük həcmli,
dərin mənalı məqalə ilə
çıxış etdi. Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin fəxri üzvü, dəfələrlə ölkəmizi
ziyarət edən, oxucularla "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
dərc edilən çox maraqlı "Dayı Mehdi" hekayəsi
ilə tanış olan Mövlud Taha Qayaçı Rəsul
müəllimə məktub ünvanladı: "Dəyərli
ağabəyim, "Uzaq ellərin yaxın töhfələri"
başlıqlı yazınızı oxurkən "Bir dərdlinin
dərmanın o dərdə düşəndən sor"
xoyratını xatırladım. Biz
soydaşlarınıza göstərdiyiniz eyi
duyğularınız üçün sizə bilməm minnətdarlığımızı
nasıl bildirim?
Ağabəyim,
rus hərfləri ilə türkcə oxumağı bu dəyərli
yazınız sayəsində öyrəndiyimi bildirməliyəm. Könül
dilər ki, daha böyük fayda vermək üçün onu
yeni türk hərfləri ilə basdırasınız".
İllər keçdi,
Mövlud Taha Qayaçının bir vaxt bizə əlçatmaz
görünən arzusu yerinə yetdi - sovet sistemi
çökdü, Azərbaycanda latın
qrafikasına keçildi.
"Uzaq ellərin yaxın
töhfələri", "Aşıq Yanıqlı
bayatıları" və "Yaralı Kərkükün
bugünlü xoyrat və maniləri" həm Azərbaycanda,
həm də İraqda latın qrafikası ilə qədərincə
çap olundu. Təəssüf ki, Rəsul
müəllim bunları görmədi.
Yeri gəlmişkən,
Dr. Ə.Bəndəroğlu ilə Rəsul Rzanın Kərkükdə
çap etdirdiyimiz "Ağlayan çox, gülən
hanı?"
(Kərkük, 2007, 182 s.) kitabına
"Uzaq ellərin yaxın töhfələri",
"Aşıq Yanıqlı bayatıları" və
"Yaralı Kərkükün bugünlü xoyrat və
maniləri" şeirlər silsiləsini də daxil etdik. Elə
kitabın adı da şairin kərküklü qıza həsr
etdiyi 8 bəndlik "Ağlama, gözəl, ağlama"
şeirindən götürülmüşdür:
Ağlayan
çox, gülən hanı?
Göz
yaşını silən hanı?
Matəm tutub bu
dünyanı
Ağlama, gözəl,
ağlama!
Ölümünə bir il qalmış "Yaralı Kərkükün
bugünlü xoyrat və maniləri" əsərini yazan
(1980) Rəsul Rza sanki İraqın, xüsusən də Kərkükün
bu gününü təsvir edib. Güman ki,
şairlərdə olan hissiyyatla, duyumla gələcəkdə
baş verəcəkləri görmək qabiliyyətinə
görədir ki, onları yer üzündə peyğəmbərlərdən
sonrakı yerdə hesab edirlər. Rəsul
Rzanın timsalında bunu aydınca görürük.
"Yaralı Kərkükün bugünlü xoyrat və
maniləri" deyilənlərə dayaq olur:
Kərkükün baş
qalası,
Divarı
daş qalası.
Ölü ana yanında
Tökür
qan-yaş balası.
Bağdaddan karvan gəlir,
Dərdli, pərişan
gəlir.
Kimlər qurban kəsilib -
Sularım
al-qan gəlir?
Atlarım,
İlxı-ilxı
atlarım.
Bir çətin günə
düşdüm
Ağladı
xoyratlarım.
Bağdada
yanğın düşdü.
Belə qara günləri
Görülən
işlər bəhrəsini verməyə başladı. Dostu İhsan
Doğramacının xahişi ilə
"Qardaşlıq" dərgisinə müsahibə verən
ulu öndərimiz Heydər Əliyev bəyan etdi:
"Tarixi araşdıranda
gördüm ki, Güney Azərbaycan, Quzey Azərbaycan və
İraq türkmanları bir bütövün
parçalarıdır" (Bax: "Qardaşlıq" dərgisi,
¹8, İstanbul, 2002, s. 4).
Ehtimal etmək
olar ki, ümummilli liderimiz bu müsahibəni verəndə Rəsul
Rzanın və bizim tədqiqatlarımızdan xəbardar
olmuşdur.
Bax, o belə şair idi
Rəsul Rza
İraqda, xüsusən də Kərkük ellərində
çox sevilən şairlərdəndir. Təsadüfi deyildir ki, kərküklü
müğənni və bəstəkar Əbdülvahid Kürəçi
oğlu şairin "Beşik nəğməsi" şeirinə
nəğmə bəstələmiş, Həsən İzzət
Çardaxlı isə həmin şeirə "Layla"
adlı ayrıca məqalə həsr etmişdir:
Layla məhəbbət
bağçasından dərilən bir dəstə
güldür.
Solmaz, inciməz, incitməz.
Layla açılmayan tilsimli
qapıları açan anaxtardır!
Sadəcə
analar əlində cocuqları uyutmaq üçün sehrdir.
Layla cocuqla ana arasında
qıldan incə, poladdan qüvvətli bağdır, gözlə
görülməz, əl ilə tutulmaz, barmaqların ucu hiss
eləməz bir bağ!
Əzəldən bəri
axan bir sevgi qaynağıdır, qurumaz, axdıqca axar!E
Laylanı Rəsul
Rza yazmışdır. O, 1910-cu ildə Azərbaycanın Göyçay
rayonunda doğulmuşdur. İlk təhsilini
Göyçayda almışdır. İlk
şeiri 1927-ci ildə basılmışdır. Qırxdan artıq kitab yazmışdır. Kitablarının bir çoxu yabançı dillərə
çevrilmişdir. Ərəbcəyə
çevrilən xeyli şeiri var.
Bir çox
önəmli vəzifələr görmüş, Azərbaycan
Sovet Ensiklopediyasının Baş redaktoru olmuşdur. İraq və
daha başqa ərəb ölkələrini ziyarət
etmişdir. Sovetlər Birliyinin yüksək fikirli
şairlərindən biri sayılır (Bax: "Yurd" qəzeti,
6.III.87).
Rəsul Rza
dünyanın bir çox ölkələrində tanınan,
kitabları və şeirləri çap olunan şairlərdəndir. Məsələn,
Kanadada ən çox sevilən, şeirləri və bukletləri
dönə-dönə çap olunan şairdir. Azərbaycanda çoxları bilmir ki, indi xalq
mahnısı kimi tanınan nəğmələrin
çoxunun sözləri Rəsul Rzaya məxsusdur.
Şairin poeziya nümunələrinə
Tofiq Quliyev, Emin Sabitoğlu, Vasif Adıgözəlov, Ələkbər
Tağıyev, Niyazi, Süleyman Ələsgərov, Telman
Hacıyev, Rauf Hacıyev, Polad Bülbüloğlu, Əbdülvahid
Küzəçioğlu və b. insanı valeh edən
neçə-neçə mahnılar bəstələmişlər.
Onların arasında "Üzüyümün qaşı
firuzədəndir", "Ala gözlü yar",
"Gilavar", "Axşam görüşləri",
"Bəlkə yarım gələr oldu", "Əhdimizə
inan yar", "İnsaf da yaxşı şeydir",
"Bakı", "Gəncə", "Sənə də
qalmaz", "Yeddi çinar" kimi Azərbaycan radiosunun
qızıl fondunda yer alan unudulmaz mahnılar var.
Rəsul Rza şəxsiyyəti,
onun ecazkar və heyrətamiz poeziyası o qədər
güclüdür ki, istər doğma vətəndə, istərsə
də onun hüdudlarından kənarda şairə neçə-neçə
özünə layiq şeirlər həsr olunmuşdur və
bu şeirlər şairin şəxsiyyətinə və
poeziyasına bir güzgü tutur və şairin daha
yaxşı tanınmasına, sevilməsinə kömək
edir. Aleksey Markovun "Əzizim Rəsul" adlı
şeirindən verdiyimiz sətirlərdə olduğu kimi:
Təravətli, odlu şerin
Yarıb
keçir sərt illəri.
Köks ötürüb bir
vaxt yəqin,
Deyəcəklər: "Rəsul
Rza -
Bu ilhama qadir
idi.
Bax, o belə şair idi!
Və nəhayət,
Rəsul Rzanın məhsuldar yaradıcılıq yolunu izlədikcə
ixtiyarsız düşünürsən ki, istər
sağlığında, istərsə də qoyub getdiyi irsi ilə
əsl şairlər həmişə xalqın görən
gözü, döyünən ürəyi məqamında
dururlar.
Qəzənfər Paşayev
Rəsul Rza mükafatı laureatı
Azərbaycan.-2009.-20 fevral.-S.10.