Bənzərdi qocaman bir dağa
Xalq şairi Rəsul Rzadan
sonra Azərbaycan Yazıçılar İttifaqının
növbəti sədri Süleyman Rəhimov olub. O bu
yaradıcılıq təşkilatına müxtəlif illərdə
üç dəfə rəhbərlik edib. Böyük
şairimiz Səməd Vurğun Süleyman Rəhimovla
bağlı maraqlı bir fikir söyləmişdir:
"Süleyman nadir adamlardandır. O, çox cürətlidir.
Məhz buna görə mən ona bağlıyam. O, Azərbaycan
ədəbiyyatının uzaqvuran, ağır
artilleriyasıdır". Geniş nəfəsli, məcraya
sığmayan söz sərvətinin yiyəsi olan Süleyman
Rəhimov yaşadığı dövrdə bütün
yazıçılardan məhz öz
"döyüş" hədəflərinin zənginliyi, sərrastlığı
və rəngarəngliyi ilə seçilirdi. Əlbəttə,
bu, təkcə mənim fikrim deyil, bütün ədəbi tənqidin
gəldiyi nəticədir ki, Üzeyir Hacıbəyov musiqidə,
Hüseyn Cavid, Cəfər Cabbarlı dramaturgiyada\, Səməd
Vurğun poeziyada hansı rola malikdirlərsə, Süleyman Rəhimov
da Azərbaycan nəsrində o mövqeyə sahibdir.
Bəllidir ki, sovet
quruluşu zamanı həmişə
yazıçıların qarşısına müxtəlif vəzifələr
qoyulub. Müəlliflər də öz yaradıcılıq
imkanlarından, istedadlarından istifadə edərək fakt və
hadisələri seçib dövrün xarakterik cəhətlərini
yazmağa, zəruri material kimi yeni-yeni süjetlər çərçivəsində
sosializm həyatını obyektə çevirməyə məcbur
idilər. Əslində sovet dövründəki tənqid nəsrimizdə
baş alıb gedən süni süjet və konfliktləri
realizmin, həyatın inikası kimi dəyərləndirirdi.
Bəzi yazıçılar təbiətlərindən gələn
səmimiyyətlərinə arxalanaraq müəyyən əsərlər
yaratsalar da, təbii ki, bütövlükdə yaranan bədii
məhsullar ciddi nəzarət və senzuradan keçirdi.
Xoşbəxtlikdən Süleyman Rəhimov dövrünün
bütün ziddiyyətlərindən qalib əsgər kimi
çıxdı. O, söz döyüşündə həmişə
haqlı idi.
1980-ci ilin baharında
unudulmaz yazıçının 80 illiyi keçirilirdi. Ondan
müsahibə almaq xoşbəxtliyi qismətimə
düşdü. O görüşün bütün məqamları
indiyə kimi yadımda qalıb. Cəmi 2-3 il idi ki, mətbuatda
çalışırdım. Əlbəttə, gənc bir qələm
sahibinin məşhur yazıçıdan müsahibə
alması o dövrdə çətin idi. Görüşdən
öncə xəyalımda görkəmli
yazıçımızın cild-cild kitabları vərəqləndi:
"Şamo", "Saçlı", "Ağbulaq
dağlarında", "Məhtaban", "Mehman",
"Medalyon", "Ötən günlər dəftərindən",
"Ana abidəsi", "Qafqaz qartalı",
"Qoşqar qızı"... Möhtəşəmlikdə,
ucalıqda, vüqarda Süleyman Rəhimov eynən bəyaz
zirvəli dağlarımıza bənzəyirdi. Nədənsə
mənə elə gəlirdi ki, o, adi insan deyil. Sanki insan
simasında addımlayan, yeriyən, danışa bilən
Dağdır. Sözü odlu, müdrik, özü kövrək,
həssas. İndiyə kimi mehriban kəlmələri
qulağımdan çəkilməyib.
Süleyman Rəhimov həmişə
özünü müəllim sayırdı. "Səksən
nədir, yüz il də keçə, mən özümü
həmişə pedaqoji cəbhədən saymışam.
İlk əmək fəaliyyətimə müəllimlikdən
başlamışam. O günlər ömrümün
nübarı, ən dadlı, unudulmaz anlarıdır. Elə
yazıçılıq da müəllimlikdir" - deyirdi.
O, 1900-cü ilin martında Zəngəzur
mahalının Qubadlı rayonunun Əyin kəndində anadan
olub. İbtidai təhsilini ikisinifli rus məktəbində
almışdır. Gəncliyinin ilk sevincini isə 1921-ci ildə
qonşu Xanlıq kəndində yeni açılmış məktəbdə
müəllim işləyərkən duyub. Onda nəinki
doğma kəndi Əyində, Qubadlının özündə
belə tək-tük savadı olan adam tapılardı. Belə
bir vaxtda atasının, qohum-əqrəbasının arzu
etdikləri kimi, "uşitel" oldu. Bu, gənc
Süleymanın ən böyük arzusu idi. Özü
danışırdı ki, "ilk dəfə sinfə girəndə
gözlərim yaşarmışdı. On ildən artıq idi
ki, mən bu sənətin həsrətlisi idim. Müəllimlik
gözəllikdir, müqəddəslikdir". Odlu-alovlu gəncliyini
müəllimlikdə keçirən Süleyman Rəhimov
Şuşada pedaqoji kursda oxuduqdan sonra uzun müddət Zəngəzur
mahalının müxtəlif rayonlarında müəllimlik
etmişdir.
1928-ci ilin payızında
dostu Əli Vəliyevlə Bakıya gələrək ADU-nun
tarix fakültəsində təhsil almış, eyni zamanda
Qaraşəhərdə ikinövbəli savad kursunda
yaşlı fəhlələrə dərs demişdir.
Bütövlükdə savadsızlığın ləğvi
uğrunda mübarizədə Süleyman Rəhimovun xidməti
çoxdur.
Ədəbi fəaliyyətə
1930-cu ildən başlayan Süleyman Rəhimovun ilk əsəri
"Şamo"dur. O "Şamo" ki, bütün
ömrü boyu onun üzərində işləyib.
Doğrudur, arada yeni əsərlər də yazıb:
"Aynalı", "Qardaş qəbri", "Su pərisi",
"Uğundu" və sairə. Lakin ədibin özü
üçün də ən əziz əsər
"Şamo" olub. Düz əlli ilə yaxın onun üzərində
işləməkdən doymayıb. Maraqlıdır ki, elə
ilk çap əsəri də "Şamo"dur.
Böyük ədib tənqidi məqalələrinin birində
yazırdı: "Yazıçılıq - istedad, zəhmət,
bir də cəsarətdir. Bu cür olmasa, yazıçı
olmaz. Yazıçılıq əsl qəhrəmanlıqdır.
Həyatda qorxaqdan kişi çıxmayan kimi,
yazıçılıqda da qorxaqdan kişi
yazıçı çıxa bilməz.
Yazıçılıq xarüqəladə cəsarətdir".
"Şamo"dan söz
düşmüşkən, yazıçı bu əsərini
həqiqətən çox sevirdi. Yaratdığı qəhrəmana
o qədər dərindən bağlanmışdı ki, hətta
övladlarından birinin adını Şamo qoymuşdu.
İnkaredilməz faktdır ki, Süleyman Rəhimov geniş nəfəsli,
çox sanballı yazıçı idi. Xalq həyatının
incəliklərinə dərindən bələdliyi
yaratdığı epik lövhələrə canlılıq
gətirmişdi.
Azərbaycan nəsrində
Süleyman Rəhimov əslində roman-epopeya
yaratmışdı. Amma bugünün prizmasından bu əsərlərə
diqqət yetirəndə böyük
yazıçıların da zamanın təzyiqindən kənara
çıxa bilməməsi diqqət çəkir.
Süleyman Rəhimov seçdiyi ədəbi qəhrəmanlara
təkcə istedadının deyil, həm də dövrün
prinsipləri əsasında yanaşmaq məcburiyyətində
olub. Ermənilərə qan udduran, milli mənafe uğrunda
savaşa qalxan, bu gün də haqqında nəinki təkcə
Zəngəzurda, bütövlükdə Azərbaycanda
danışılan qeyrtəli vətən oğlunun - Sultan bəyin
"Şamo"da mənfi obraza çevrilməsi
dövrün tələbi idi. Sovet quruluşu
yazıçıdan məhz əsl bəylərin
üstündən qara xətt çəkib guya xalq içindən
çıxmış süni qəhrəman yaratmağı tələb
edirdi. Buna görə də Sultan bəylər xalqa çox
eybəcər şəkildə təqdim edilir, süni surətdə
uydurulmuş obrazlar zirvəyə qaldırılırdı. Bu
ziddiyyətlərin qovuşuğunda Süleyman Rəhimovun
xalqa bağlılığı, vətən sevgisi onun bu əsərdə
yeni müsbət obrazlar yaratmasına imkan verirdi. Süjet xətlərini
genişləndirmək, oxucunun rəğbətini qazanmaq, bəlkə
də daha çox ədəbiyyatda əbədi qalmaq
üçün Süleyman Rəhimov əgər bir tərəfdən
Lenin ideyalarını alqışlayırdısa, digər tərəfdən
də milli kökə, adət-ənənəyə sadiq,
qorxmaz, namuslu, cəngavər, orijinal qadın obrazlarını
qələmə alırdı. Çünki belə
anaların bətnindən ancaq igid və mərdlər
doğula bilər. Milli şüura başqa cür xidmət
etmək mümkün deyildi.
Süleyman Rəhimov ədəbiyyatımızda təkcə maraqlı yazıçı deyildi. O, həm də milli hisslərlə yaşayıb-yaradan böyük insan idi. Dövrün ab-havası, sosial həyat tərzi, sovet quruluşunun qanun və diktələri yazıçının yaradıcılığından təsirsiz keçməyə bilməzdi. Çünki ötən əsrin 20-ci illərindən başlayan repressiyalar qara caynaqlarını Azərbaycanın hər yerinə ilişdirmişdi. Fikir verin, Şamo adi çoban oğlundan məşhur inqilabçıya qədər bir ömür yolu keçir. Guya haqq-ədalət uğrunda mübarizəyə qoşulur. Amma söykənəcəyi nə olur - bolşeviklərin müraciətləri. Cəngavər bir igidin inandığı yanlışlıq onun nakam ölümü, həlak olması ilə nəticələnir. Müəllif əslində qəhrəmanını öldürməyə də bilərdi. Bəlkə də böyük sənətkarımızın uzaqgörənliyi idi ki, bütün çarpışmaların, inqilabların sonu uçurumdur, məğlubiyyətdir. Fikir verin, müsbət qəhrəmanlar - partizanlar, inqilabçılar müxtəlif vaxtlarda həlak olurlar. "Mənfi" surətlər, məsələn, elə Sultan bəy xaricə qaçır. Bunlar rəmzi məna daşıyır və elə mətləblər pıçıldayır ki, istər-istəməz Süleyman Rəhimovu yenidən tanımaq istəyirsən.
Bu mənada "Saçlı" romanında Süleyman Rəhimovun qələmi daha dərinliklərə işləmişdir. Kimdir onun hədəfinə tuş gələnlər: rayon icraiyyə komitəsinin sədri Qəşəm Sübhanverdizadə və onun əlaltıları. Süleyman Rəhimov böyük ustalıqla həyat gerçəkliklərini qələmə almışdır. Əsərdə nəcib ruhlu insanlarla fırıldaqçı, əliəyri, rüşvətxor, məsləksizlər üz-üzə dayanıblar. Bu əsər haqqında o dövrün tənqidi yazırdı: "Əsərin ciddi qüsurlarından biri ondan ibarətdir ki, burada tənqidi realizmə yol verilmiş və sovet həyat tərzi düzgün təsvir olunmamışdır". Yəqin ki, bu fikir xalq yazıçısının hansı duyğularla yazıb-yaratdığını bir daha aydınlaşdırır.
Süleyman Rəhimov 1939-1940, 1944-1946 və 1954-1958-ci illərdə Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin sədri vəzifəsində çalışmışdır. İllərin ardıcıllığına diqqət yetirəndə, az da olsa dövrün ab-havasından xəbər tutmaq mümkündür.
Münaqişələrlə, qruplaşmalarla, vahimə ilə dolu illərdə Yazıçılar İttifaqına rəhbərlik etmək çox ağır və çətin idi. Təkcə yuxarıların diktəsi deyil, fürsəti fövtə verməyənlərin təzyiqləri də bir sədr kimi onu münaqişəyə salırdı. Yazıçı Əyyub Abbasovla bağlı yazı hazırlayarkən onun arxivindən bir məktub tapıb oxumuşdum. "Zəngəzur" romanı ilə bağlı Süleyman Rəhimova şikayət edilib ki, Ə.Abbasov öz kitabında xalqlar dostluğuna zərbə vurur, erməni xalqını pisləyir, əski inqilabçıları tərifləyir və s.
Süleyman Rəhimov müxtəlif yüksək vəzifələrdə də çalışıb. Laçın, Samux, Şahbuz və Noraşendə rayon partiya komitələrinin katibi olub. Müharibədən sonra Azərbaycan Nazirlər Soveti yanında Mədəni-Maarif Komitəsinin sədri işləyib. Üç dəfə Lenin (1946, 1970, 1975), Qırmızı Əmək Bayrağı, "Şərəf nişanı" ordenləri və digər medallarla təltif edilib. 1960-cı ildə xalq yazıçısı, 1975-ci ildə Sosialist Əməyi Qəhrəmanı adları alıb. Və bütün bunlarla bərabər 1938-ci ildən Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin üzvü olaraq ədəbi prosesdə tərif və tənqidin hər üzünü görüb. Riyakarlıqla həqiqətin, şərlə xeyrin "töhfə"lərini dadıb. O dövrün mətbuatını vərəqləyəndə 1937-1938-ci illərdə baş verənlərin dəhşəti adamı iliyinə qədər ağrıdır. Kütləvi həbslər, hər gecə Bakı həbsxanalarında törədilən qətllər, güllələnmələr, sürgünlər dövrün necə qorxunc sifətdə olduğunu aydınlaşdırır. Süleyman Rəhimov kimi yazıçılar nə qədər ehtiyatlı tərpənsələr də, quruluşu tərənnümə can atsalar da, mütləq qələmə aldıqları hekayədə belə sətiraltı mənalarla həqiqətləri deyirdilər.
Bu cəhətdən yazıçının yaradıcılığında ən dolğun və bitkin əsər "Saçlı" və "Mehman"dır. Süleyman Rəhimov yazırdı: "Mən həyatda Mehman kimi prokuror tanımamışam və görməmişəm. Arzu edərdim ki, prokuror belə olsun. Mehman mənim arzumdu, ideal obrazımdı, məramnaməmdir. Əgər məndən soruşsaydılar ki, Mehman obrazı üçün kimi seçmisən? Deyərdim ki, öz arzumu, yazıçı Süleyman Rəhimovun görmək istədiklərini!"
Süleyman Rəhimovun yaradıcılıq uğurlarını müntəzəm izləyən, Azərbaycan ədəbiyyatındakı xidmətlərindən ətraflı məqalələr yazan, ümumilikdə bu cəfakeş ədibin əsərlərini tədqiq və təhlil etməkdən xüsusi zövq alan rəhmətlik tənqidçi Qulu Xəlilov yazırdı: "Süleyman Rəhimov Azərbaycan ədəbiyyatının tərxis tanımayan əsgəri olmuş və bu ədəbiyyatın yaradıcı sütunlarından birinə çevrilmişdir".
1937-ci ilin repressiyaları zamanı atası Sibirə sürgün edilən bir ziyalı mənə danışmışdı ki, 10-12 yaşında sürgündən qaçaraq evlərinə qayıdıbmış. Onu dərhal həbs edərək raykoma aparırlar. Masa arxasında əyləşən kişi halını görəndə gözləri dolur. Dərhal onu silahla gətirən adamlara acıqlanaraq deyir: "Uşaqdan da xalq düşməni olar? Utanmırsınız? Övlad ataya cavabdeh deyil. Buraxın getsin, yaşasın, oxusun, adam olsun". Sonra da başını sığallayıb "möhkəm ol, mütləq oxu" deyib. Çox sonralar bilib ki, onu süngülü tüfəng gəzdirən "əmi"lərdən xilas edən Süleyman Rəhimov imiş.
Süleyman Rəhimov kimi geniş ürək sahibi olan istedadlı yazıçılar birinci növbədə öz millətinin, xalqının, sonra dövrün, quruluşun, zamanın övladı olurlar. Dağ vüqarlı yazıçımız bütün varlığı ilə öz torpağına, vətəninə və milli psixologiyasına bağlı idi. O dövrün ədiblərini heç cür qınamaq olmaz ki, niyə bolşeviklərin tərəfinə keçmişdilər, onları müdafiə və tərənnüm edirdilər. Onlar ideologiyaya inanırdılar. Xüsusilə yoxsul ailədən çıxmış insanlara elə gəlirdi ki, həqiqətən fəhlə və kəndli hökuməti qurulub. Qırmızı imperiyanın necə qırmızı qan tökdüyü sonradan aydınlaşacaq.
Bəli, o, qocaman bir dağa bənzəyirdi. Elə bir dağa ki, zirvəsinə leysan yağırdı, dolu tökürdü, ətəklərində isə gölməçələr qaynaşırdı. Unudulmaz yazıçımızın əsərlərini bugünün gözü ilə oxuyanda bir daha əmin olursan ki, onun yaradıcılığının mərkəzində həmişə böyük problemlər dayanıb. Süleyman Rəhimovun dilinə də valeh olmamaq mümkün deyil. Xalq dilində nə qədər dürüst, rəngbərəng, ciddi, canlı yazmaq mümkünmüş?! Yaratdığı hər bir obrazın fərqli dili, danışığı var.
Süleyman Rəhimovun "Yazıçı və həyat" adlı kitabında ədəbi-tənqidi məqalələri toplanıb. Həmin kitabdan bir fikri diqqətə çəkirəm: "Biz sənət bağımıza dünya sənət bağından cins calaqlar gətirməliyik. Ancaq bu cins calaqlar elə peyvənd edilməlidir ki, gözəl sənət bağımızda bizim ən yaxşı ağaclarımız kimi çiçək açıb meyvələr versin". Belə yazıçı, belə kişi idi Süleyman Rəhimov.
...Yenə də onunla ilk və son görüşümüzü xatırlayıram. "Dünyada ən dilbər yer Zəngəzurdu - Qubadlıdı, Əyindi..." söyləmişdi. Mənə elə gəlir ki, böyük ustadın ruhu yenə də oradadır. "Gəlin məni xilas edin. Bu yurdun dağları, daşları kimi düşmən əhatəsində qalmayım" söyləyir. Ya Allah, səndən mədəd. Ruhun şad olsun, dədə Süleyman. Bu da bir anma idi könlümdən keçdi.
Flora Xəlilzadə
Azərbaycan.-2009.-27 fevral.-S.7.