Hərtərəfli inkişaf
konsepsiyasının müəllifi
Tarixi təcrübə
göstərir ki, hansısa əlverişli mərhələdə
məsuliyyəti çiyinlərinə götürən
böyük şəxsiyyətlər xalqlarının daim
arzusunda olduğu azadlıq, müstəqillik və milli
dövlətçilik kimi ali məqsədlərin gerçəkləşməsində
müstəsna rol oynayır, bununla da əbədiyaşarlığa
qovuşurlar. Xalqımızın XX əsrdə yetirdiyi ən
böyük şəxsiyyət olan Heydər Əliyev də məhz
belə düha sahiblərindən biri kimi siyasi fəaliyyətinin
bütün mərhələlərində vətəninə,
xalqına sonsuz məhəbbət və sədaqət hissi,
qurub-yaratmaq amalı ilə yaşamış, hər zaman milli
ideallara bağlı olmuşdur.
Ümummilli lider Heydər
Əliyevin bacarıqlı dövlət xadimi, təcrübəli
siyasətçi, milli dövlətçiliyin sarsılmaz təməlini
yaradan və onu möhkəmlədən, davamlı inkişaf
yoluna çıxaran qüdrətli şəxsiyyət kimi həyat
və fəaliyyəti müasir tariximizin mühüm mərhələsini
təşkil edir. Heydər Əliyev böyük strateq kimi
bir-birilə ziddiyyət təşkil edən iki müxtəlif
ictimai-iqtisadi sistemdə ölkəyə inamla rəhbərlik
etmiş, hər iki mərhələdə Azərbaycan
dövlətinin möhkəmlənməsinə, tərəqqisinə
çalışmış, xalqın mənafeyini həmişə
üstün tutmuşdur.
1969-cu ilin 14 iyulunda Azərbaycanda
siyasi rəhbərliyə irəli çəkilən Heydər
Əliyev keçmiş İttifaqın iqtisadiyyatı
üçün xammal bazasına çevrilmiş
respublikanın yeni inkişaf strategiyasını
hazırlayıb həyata keçirmişdir. Bunun nəticəsi
kimi bir sıra əsas göstəricilər üzrə geridə
qalmış Azərbaycan qısa müddətdə
inkişafının yeni mərhələsinə qədəm
qoyaraq tezliklə qabaqcıl respublikalardan birinə
çevrilmiş, milli gəlir səviyyəsini əhəmiyyətli
dərəcədə artıra bilmişdir. Bugünkü
müstəqil Azərbaycan dövlətinin iqtisadi-siyasi əsaslarının,
milli kadr potensialının formalaşması, ölkədə
strateji əhəmiyyətli istehsal müəssisələrinin
açılması da məhz ötən əsrin 70-80-ci illərinə
təsadüf edir. Ümummilli lider Heydər Əliyevin qətiyyəti,
iradəsi və təşəbbüskarlığı ilə
keçmiş SSRİ-nin bir sıra strateji əhəmiyyətli
müəssisələri məhz Azərbaycanda inşa
olunmuş, bununla da respublikamızın gələcək
müstəqilliyinin iqtisadi əsası
formalaşdırılmışdır. Ulu öndərin təkidi
nəticəsində keçmiş İttifaqın rəhbərliyi
respublikada bir sıra müasir maşınqayırma, kimya,
neft-kimyası, elektron sənayesi, əlvan və qara
metallurgiya, toxuculuq, yeyinti, emal müəssisələrinin
tikintisinə razılıq vermiş, paralel olaraq energetika və
nəqliyyat kompleksi inkişaf etmişdir. Həmin illərdə
Bakıda, Sumqayıtda, Gəncədə və digər şəhərlərdə
inşa olunan iri müəssisələr bugünün
özündə də güclü sənaye kompleksinin
formalaşmasına zəmin yaradan möhkəm təməldir.
Neft sənayesinin iqtisadi
inkişafdakı rolunu hələ o dövrdə uzaqgörənliklə
nəzərə alan Heydər Əliyev 70-ci illərdə bu
sahənin dinamik inkişafına nail olmuş, neft-kimya sənayesinin
tamamilə modernləşdirilməsini təmin etmişdir. Həmin
dövrdə neft sənayesinin inkişafında yeni mərhələ
başlamış, bu zəngin milli sərvətin
xalqımızın rifahına xidmət edən vasitəyə
çevrilməsi prosesinin əsası qoyulmuşdur. Yeni
yataqların kəşfiyyatı, qazılması, işlənməsi,
mütərəqqi texnologiyalardan və üsullardan istifadə
də Heydər Əliyevin təşəbbüskarlığı
nəticəsində mümkün olmuşdur. Ümummilli
liderin qətiyyətli addımları nəticəsində
ölkədə neft sənayesinin inkişaf
konsepsiyasının nəzəri əsaslarını
hazırlayan elmi tədqiqat institutları, elm-istehsalat birlikləri
və digər müəssisələr
yaradılmışdır. Heydər Əliyevin müəllifliyi
ilə tərtib olunmuş "Azərbaycanda neftayırma sənayesinin
yenidən qurulması" planı əsasında bu tipli
müəssisələrin, iri komplekslərin tikilməsi və
yeni fəaliyyət prinsiplərinə keçməsi prosesi
sürətlə başa
çatdırılmışdır. Məhz Heydər Əliyevin
fədakarlığı nəticəsində Azərbaycan
keçmiş SSRİ-də neft hasilatı, emalı,
geologiyası, kəşfiyyatı sahəsində
aparıcı mövqeyə çıxmış, əldə
olunan uğurlar isə bilavasitə respublikamızın
inkişafına yönəldilmişdir.
Ümummilli lider Heydər
Əliyev bu gün həm də müstəqil Azərbaycanın
milli sosial-iqtisadi inkişaf modelinin banisi kimi böyük
ehtiramla xatırlanır. O, 1993-cü ilin iyununda - ölkədə
dərin böhranın hökm sürdüyü bir dövrdə
xalqın istəyi ilə ölkə rəhbərliyinə
qayıtmış, dərin zəkası, yüksək idarəçilik
keyfiyyətləri, quruculuq və xilaskarlıq missiyası ilə
ümummilli liderlik zirvəsinə yüksəlmişdir. Böyük
öndər qısa zamanda ictimai-siyasi sabitliyi tam təmin etməklə
iqtisadi tənəzzülün qarşısının
alınmasına xidmət edən bir sıra zəruri tədbirlər
həyata keçirmişdir.
Həmin illərdə
bir ictimai-iqtisadi formasiyadan digərinə keçid
dövrünü yaşayan Azərbaycanın hansı iqtisadi
modelə üstünlük verəcəyi ilə bağlı
çoxlu fikirlər, təkliflər irəli sürülsə
də, böyük strateq Heydər Əliyev hansısa dövlətin
təcrübəsinin olduğu kimi milli iqtisadiyyata
köçürülməsini düzgün
saymamışdır. Ümummilli lider demokratik həyat tərzinin
diktə etdiyi gerçəklik kimi bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə
sadiq qalaraq Azərbaycanın özünəməxsus
sosial-iqtisadi inkişaf modelini irəli sürmüş və
onu əsaslandırmışdır. Bu zaman böyük
öndər ölkənin bir sıra cəhətlərini,
coğrafi-siyasi mövqeyini, təbii ehtiyatlarını, əqli
və insan resurslarını nəzərə almış,
ictimai şüur səviyyəsində bazar
iqtisadiyyatının bütün tələblərinin hələlik
tam qəbul olunmadığı faktını diqqətdən
qaçırmamışdır. Heydər Əliyev
vurğulayırdı ki, bazar iqtisadiyyatı prinsipləri vətəndaşların
sosial təminatının yaxşılaşdırılması
tədbirlərini qətiyyən inkar etmir. Ümummilli lider Azərbaycanda
bu prinsiplərin qorunması yolu ilə yanaşı, cəmiyyətin
aztəminatlı təbəqələri üçün
sosial yardım sisteminin formalaşdırılmasına, sosial ədalət
prinsipinin bütün səviyyələrdə bərqərar
olmasına çalışmışdır.
Azərbaycanın o
zamankı məhdud imkanlarını nəzərə alan Heydər
Əliyev iqtisadiyyatın bütün sahələrinin paralel
inkişafının qeyri-mümkünlüyünü nəzərə
alaraq bu istiqamətdə ciddi dönüşə nail olmaq
üçün zəngin karbohidrogen ehtiyatlarından səmərəli
istifadəni vacib saymışdır. Ümummilli lider neft
sektoruna xarici sərmayələrin cəlbi istiqamətində
ciddi addımların atılmasını təmin etmiş,
1994-cü ilin 20 sentyabrında "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanmasına nail olmuşdur. Xəzər hövzəsində
beynəlxalq əməkdaşlığın əsasını
qoymuş bu müqavilə ölkənin gələcək
inkişafına böyük yol açmışdır.
Heydər Əliyevin
müəyyənləşdirdiyi iqtisadi inkişaf
konsepsiyasının özəyini üç mərhələdə
həyata keçirilməsi nəzərdə tutulan islahatlar təşkil
etmişdir: birinci mərhələdə güclü dövlət
tənzimlənməsi ilə böhrandan çıxmaq, ikinci
mərhələdə iqtisadiyyatın sabitliyini təmin etmək,
üçüncü mərhələdə isə iqtisadi
dirçəlişə nail olmaq. Hər bir mərhələyə
uyğun reallaşdırılan islahatlar nəticəsində
1996-cı ildə milli iqtisadiyyatda sabitlik təmin edilmiş,
1997-ci ildən etibarən sosial-iqtisadi inkişafda müsbət
meyillər özünü göstərməyə
başlamışdır.
İqtisadi
islahatların ardıcıl və sistemli şəkildə
aparılmasının tərəfdarı kimi
çıxış edən Heydər Əliyev yeni mərhələdə
hər şeydən əvvəl torpaq islahatını və
dövlət mülkiyyətinin özəlləşdirilməsinin
vacibliyini önə çəkmiş, bu proses keçid
dövrünün bəzi çatışmazlıqlarına
baxmayaraq, uğurla başa
çatdırılmışdır. Ümummilli lider
yaxşı başa düşürdü ki, dövlət
mülkiyyətinin xalqın mənafeyinə uyğun formada
özəlləşdirilməsi sərbəst bazar rəqabəti
prinsiplərinin, xüsusi mülkiyyətçiliyin bərqərar
olması, habelə milli iqtisadiyyatın dünya iqtisadi sisteminə
inteqrasiyası, insanların şüurunda, həyat tərzində
əsaslı dəyişiklik deməkdir. Ölkədə həyata
keçirilmiş özəlləşdirmə prosesinin məqsədi
də məhz hər bir vətəndaşın şəxsi
marağını təmin etmək, əhalinin həyat səviyyəsini
yaxşılaşdırmaq, sağlam rəqabətə əsaslanan
istehsal üçün şərait yaratmaq olmuşdur. İqtisadiyyatın
bütün sahələrini əhatə edən özəlləşdirmə
prosesi bazar iqtisadiyyatı meyarlarının sürətlə
formalaşması, xarici əlaqələrin genişlənməsi
üçün əlverişli zəmin
yaratmışdır.
Özəlləşdirmə
prosesi ilə paralel həyata keçirilən struktur
islahatları iqtisadiyyatın bütün sahələrinin
sürətli inkişafına, o cümlədən yerli və
xarici investisiyalar, müasir texnologiyalar, idarəetmə təcrübəsi
cəlb etməklə rəqabət qabiliyyətli məhsul
istehsal edən müəssisələrin yaradılmasına,
infrastrukturun yeniləşməsinə, yeni iş yerlərinin
açılmasına imkan vermişdir. Ümummilli lider
iqtisadiyyatın keyfiyyətcə yeni mərhələsində
məhz özəl sektoru sosial-iqtisadi inkişafın
başlıca təminatçısı kimi dəyərləndirmiş,
güclü sahibkarlar təbəqəsinin
formalaşmasına, onun cəmiyyətdə mövqeyinin
güclənməsinə çalışmışdır. 1997-2003-cü
illərdə sahibkarlığın inkişafı
üçün zəruri maliyyə təminatı
yaradılmış, süni maneələrin aradan
qaldırılması üçün mükəmməl
qanunvericilik bazası formalaşdırılmış, fəaliyyətin
bu növü ilə məşğul olanların hərtərəfli
stimullaşdırılması məsələsi diqqət mərkəzində
saxlanmışdır. İnvestisiyaların təşviqi
üçün əlverişli şərait yaratmaq, daxili və
xarici sərmayəni stimullaşdıran səmərəli
metodlardan istifadə etmək, xarici kapital qoyuluşunun
başlıca istiqamətini regionların, qeyri-neft sektorunun
inkişafına yönəltmək, habelə maddiləşən
işgüzar fəallığı gücləndirmək
üçün kompleks tədbirlər həyata
keçirilmişdir.
Ümummilli liderin uzun
illər diqqət yetirdiyi əsas məsələlərdən
biri də neft gəlirlərindən düzgün istifadə
etmək, "holland sindromu"na imkan verməməkdən
ibarət olmuşdur. "Neft təkcə indiki deyil, həm də
gələcək nəsillərə məxsusdur" deyən
dahi öndər iqtisadiyyatın birqütblü
inkişafının yolverilməzliyini daim vurğulamaqla
yanaşı, özəl istehsalın geniş vüsət
almasına, fəaliyyətini dayandırmış bir sıra
iri müəssisələrin işə salınmasına, bir
sözlə, qeyri-neft sektorunun inkişafına xüsusi
qayğı ilə yanaşmışdır. Aqrar
islahatları daha da dərinləşdirmək, onun ikinci mərhələsinə
keçidi təmin etmək, fermer təsərrüfatlarının
bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə cavab verən, keyfiyyətcə
yeni forma, prinsip və qaydalara əsaslanan müasir tipli
kollektiv əməyin tətbiqi sahələrini yaratmaq məqsədilə
ciddi addımlar atılmışdır.
1997-ci ildə qəbul
edilmiş "Azərbaycan Respublikasında kiçik və
orta sahibkarlığın inkişafı (1997-2000-ci illər)
Dövlət Proqramı" əhəmiyyətinə,
aktuallığına və miqyasına görə milli
sahibkarlığın inkişafında yeni mərhələnin
başlanğıcı olmuş, bu sahədə dövlət
siyasətinin başlıca prinsiplərini müəyyənləşdirmişdir.
Dövlət proqramında ilk dəfə olaraq milli
sahibkarlığın stimullaşdırılması və
onun dövlət maliyyə təminatı mexanizmlərinin
formalaşdırılması, daxili bazarın qorunması yolu
ilə istehsal sahibkarlığının inkişaf etdirilməsi,
qeyri-neft sektorunun ümumi daxili məhsulda çəkisinin
artırılması ilə bağlı kompleks tədbirlər
planı öz əksini tapmışdır. Dövlət
proqramı çərçivəsində görülən
işlər nəticəsində sahibkarlıq subyektlərində
əsassız yoxlamaların aparılması qadağan
edilmiş, iş adamlarının fəaliyyətinə əngəl
yaradan problemlərin aradan qaldırılması yolları
göstərilmişdir. Kiçik və orta sahibkarlıq
subyektlərinin normal fəaliyyəti üçün
sonrakı mərhələdə "Azərbaycan
Respublikasında kiçik sahibkarlığa dövlət
köməyi haqqında" qanuna bir sıra mütərəqqi
dəyişiklik və əlavələr edilmiş, habelə
"Haqsız rəqabət haqqında", "İnvestisiyaların
qorunması haqqında", "İstehlak bazarı
haqqında" və digər zəruri qanunlar qəbul
edilmişdir. Bu qanunlar yerli və xarici sahibkarların təhlükəsiz
və xüsusi risk tələb etməyən biznes fəaliyyətinə
dövlət tərəfindən verilən hüquqi təminatı
daha da gücləndirmiş, investisiyaların
qarşılıqlı təşviqinə və
qorunmasına əsaslı zəmin yaratmışdır.
Heydər Əliyev daim
iş adamlarının mənəvi hamisi kimi
çıxış edərək mövcud problemləri
aşkarlayıb həll etmək məqsədilə dövlət-sahibkar
dialoqunun genişləndirilməsində maraqlı olmuşdur.
2002-ci ilin 10 və 25 aprel tarixlərində yerli və xarici
sahibkarlarla görüşən ulu öndər onları
üzləşdikləri problemlər barədə
açıq danışmağa dəvət etmiş,
mövcud çətinliklərin aradan qaldırılması
üçün müvafiq dövlət qurumlarına zəruri
tapşırıqlar vermişdir. Həmin görüşlərin
nəticəsi olaraq imzalanmış bir sıra vacib fərmanlar
sahibkarlığın dəstəklənməsi və ölkədə
investisiya mühitinin daha da təkmilləşdirilməsi
baxımından keyfiyyətcə yeni mərhələnin təməlini
qoymuşdur.
Ulu öndər 10
sentyabr 2002-ci il tarixli "Azərbaycan Respublikasında
sahibkarlığın inkişafına dövlət
qayğısı haqqında" və 28 sentyabr 2002-ci il
tarixli "Sahibkarlığın inkişafına mane olan
müdaxilələrin qarşısının alınması
haqqında" fərmanlarında dövlət qurumları ilə
sahibkarlıq subyektləri arasında dərin kök
salmış və həllini gözləyən bir sıra
ciddi problemlər tam açıqlığı ilə
göstərilmiş, onların qarşısının
alınması üçün kompleks islahatlar
aparılmışdır. Bütün bu tədbirlərin nəticəsi
kimi 1996-2003-cü illərdə bütün həyati əhəmiyyətli
sahələrdə dinamik inkişaf təmin edilmiş, milli
sahibkarlar ordusu formalaşmış, ümumi daxili məhsulda
özəl sektorun xüsusi çəkisi xeyli
artmışdır.
Siyasətdə və
dövlət idarəçiliyində mütərəqqi ənənələrin
qorunub saxlanması hər bir xalqın sabit və davamlı
inkişafı baxımından böyük əhəmiyyət
kəsb edir. Ulu öndər böyük müdrikliklə
müəyyənləşdirdiyi milli inkişaf xəttini
özündən sonra inamla davam etdirə biləcək layiqli
siyasi varis yetişdirmiş lider kimi xalqın qəlbində
yaşayır. Ötən beş ildə ölkəyə bacarıqla
rəhbərlik edən Prezident İlham Əliyev
çoxşaxəli fəaliyyəti ilə ona bəslənilən
ümidləri tam doğrultmuş, cəmiyyətin
bütün gözləntilərini gerçəkləşdirməyə
çalışmaqla hər bir vətəndaşın
marağına cavab verən qətiyyətli qərarlar qəbul
etmişdir. Həyata keçirilən uğurlu sosial-iqtisadi
siyasət nəticəsində son beş ildə milli
iqtisadiyyat yüksək dinamizmlə inkişaf etmiş,
xalqın mənafeyinə cavab verən bir sıra layihələr
uğurla gerçəkləşdirilmiş, infrastrukturun
müasirləşdirilməsi, biznes mühitinin daha da
sağlamlaşdırılması, iş adamlarının dəstəklənməsi
istiqamətində mühüm tədbirlər həyata
keçirilmişdir.
Cari ilin ötən
dövrünün sosial-iqtisadi yekunları göstərir ki,
dünya ölkələrində iqtisadi inkişafa ciddi zərbə
vuran qlobal maliyyə böhranına baxmayaraq, Azərbaycanın
bütün sahələrdə qazandığı yüksək
nailiyyətlər ilk növbədə sistemli və
düzgün əlaqələndirilmiş fəaliyyətin məntiqi
nəticəsidir. Fəal antiböhran tədbirləri həyata
keçirən hökumət iqtisadiyyatda müşahidə
olunan inkişaf tempini qoruyub saxlamağa çalışmışdır.
Dinamik inkişafa yol
açan islahatlar xətti davam etdirilmiş, əvvəlcədən
planlaşdırılmış bütün layihələr
uğurla reallaşdırılmışdır. Ölkənin
enerji təhlükəsizliyinin möhkəmləndirilməsi,
qeyri-neft sektorunun inkişafı, əlverişli biznes və
investisiya mühitinin formalaşdırılması,
işsizlik, yoxsulluq kimi problemlərin həlli, əhalinin
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi kimi
mühüm məqamlar hesabat dövründə yeridilən
iqtisadi siyasətin prioritet istiqamətləri kimi diqqəti cəlb
edir. Cari ilin ötən dövründə ölkədə
ümumi daxili məhsul 4,1 faiz artmış, qeyri-neft sektorunda
artım 14 faiz təşkil etmişdir. İxrac 20 faiz, milli
iqtisadiyyata qoyulan investisiyaların həcmi 19,6 faiz, orta
aylıq əməkhaqqı 26,5 faiz artmışdır. Kənd
təsərrüfatı məhsullarının istehsalında
artım 4,3 faiz, ümumi yük daşımalarının həcmində
artım 5 faiz təşkil etmiş, pərakəndə əmtəə
dövriyyəsi 10 faiz, pullu xidmətlərin həcmi 20,5 faiz
çoxalmışdır.
Ümummilli lider Heydər
Əliyev Azərbaycanı xaos və anarxiyadan, dövlətçiliyin
itirilməsi təhlükəsindən xilas edib dinamik islahatlar
yoluna çıxarmışdısa, onun layiqli
davamçısı - Prezident İlham Əliyev keyfiyyətcə
yeni mərhələdə ölkəmizi dünyanın
sürətlə inkişaf edən, yeniləşən,
müasirləşən, demokratikləşən dövlətinə
çevirməyə nail olmuşdur. Azərbaycan Prezidentinin bu
gün də uğurla davam etdirdiyi sosial-iqtisadi inkişaf
strategiyası, həyata keçirdiyi islahatlar həm də
onun yüksək idarəçilik qabiliyyətinin, mükəmməl
iş təcrübəsinin əyani təzahürü kimi dəyərləndirilməlidir.
Cəmiyyətin bütün problemlərinə milli dövlətçilik
prinsipləri kontekstindən yanaşan, ümumi inkişaf
qanunauyğunluqlarını dəqiq qiymətləndirməyi
bacaran, eyni zamanda ictimai həyatın müxtəlif sahələrində
müşahidə edilən çətinliklər və
nöqsanlar haqqında aydın təsəvvürə malik
olan Prezident İlham Əliyev məhz bu keyfiyyətləri sayəsində
hər bir dövr üçün həlli vacib vəzifələri
düzgün müəyyənləşdirməyə müvəffəq
olmuşdur. Elmi əsaslara söykənən iqtisadi
islahatların uğurlu nəticələri isə xalqın həyat
səviyyəsində özünü getdikcə daha qabarıq
göstərir.
Müşfiq ATAKİŞİYEV,
iqtisad elmləri doktoru,
professor
Azərbaycan. - 2009.- 14
iyul.- S. 14.