Şəffaflığın və maliyyə
intizamının gözlənilməsi
səmərəli idarəçiliyin
vacib şərtidir
Azərbaycan
inkişafının elə bir mərhələsindədir ki,
əldə olunan makroiqtisadi göstəricilərin davamlı
xarakter daşıması daha çox cəmiyyət həyatının
bütün əhəmiyyətli sahələrində
demokratik normaların, şəffaflığın və
qanunçuluğun təminatından asılıdır. Respublikamızda
hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğu siyasətini inamla davam etdirən Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin son illər dövlət idarəetmə
sistemində şəffaflıq prinsipinin qorunması, büdcə
vəsaitlərinin təyinatı üzrə xərclənməsi,
maliyyə intizamının gücləndirilməsi, eləcə
də korrupsiya hallarına qarşı mübarizə tədbirlərini
genişləndirməsi də məhz bu reallıqla şərtlənir.
Sosial-iqtisadi
inkişafın keyfiyyətcə yeni mərhələsində
dövlət başçısı müxtəlif kateqoriyadan
olan məmur təbəqəsinin sosial rifah halının
yaxşılaşdırılmasını,
qanunçuluğun gücləndirilməsini və ictimai
maarifləndirmə yolu ilə korrupsiya və rüşvətxorluğa
qarşı mübarizə tədbirlərini xüsusi diqqətdə
saxlayır. Etiraf etmək lazımdır ki, Azərbaycanda
ictimai həyatın bütün sahələrində əsaslı
islahatların aparıldığı bir dövrdə cəmiyyətdə
korrupsiya hallarının hələ də mövcud olması
dövlətin və cəmiyyətin inkişafına ciddi əngəllər
törədir, sosial-mənəvi problemlər doğurur. Məhz
bu baxımdan korrupsiyaya qarşı mübarizənin gücləndirilməsi
sahəsində siyasi və hüquqi tədbirlərin proqram
şəklində həyata keçirilməsi dövrün zərurətinə
çevrilmişdir. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev
2006-cı il oktyabrın 2-də Milli Məclisin payız
sessiyasının açılışı zamanı ölkənin
inkişafının müasir mərhələsində ictimai
nəzarətin vacibliyini xüsusi önə çəkmişdir:
"Əgər ciddi ictimai nəzarət olmasa, onda bizim nəzərdə
tutduğumuz proqramlar çətinliklərlə üzləşə
bilər... Büdcənin xərclənməsinə ictimai nəzarətlə
bərabər, parlament nəzarəti də olmalıdır. Xərclər
artdıqca, nəzarət də güclənməlidir. Bu,
mütləq və mütləq olmalıdır".
Son beş il yarımda
korrupsiyaya qarşı mübarizə sahəsində həyata
keçirilmiş tədbirlər də özünün
ardıcıllığı və sistemliliyi ilə diqqəti
çəkir: 2004-cü il yanvarın 13-də "Korrupsiyaya
qarşı mübarizə haqqında" qanun qəbul
olunmuş, həmin qanunun tətbiqi ilə əlaqədar
"Korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə Dövlət
Proqamının (2004-2006-cı illər)" layihəsi
hazırlanaraq Azərbaycan Prezidentinin 3 sentyabr 2004-cü il
tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilmişdir. Korrupsiyaya
qarşı səmərəli mübarizə mexanizmlərini
müəyyənləşdirən dövlət proqramı
uğurla icra edilərək 2006-cı ilin dekabrında tam
başa çatdırılmışdır. Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Qulluğunu İdarəetmə
Şurası yanında Korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə komissiyanın yaradılması da bu istiqamətdə
həyata keçirilən mühüm addımlardan biridir.
Dövlət
başçısının 28 oktyabr 2004-cü il tarixli fərmanı
ilə Azərbaycan Respublikası Baş prokuroru yanında
Korrupsiyaya qarşı Mübarizə İdarəsinin əsasnaməsi
təsdiq olunmuş, bu qurumun səlahiyyət və
funksiyaları müəyyən edilmişdir. Ötən
müddətdə sözügedən idarə korrupsiya cinayətlərinin
aşkarlanması və aradan qaldırılması istiqamətində
mühüm tədbirlər həyata keçirmişdir. Bundan
başqa, Milli Məclisin 2006-cı ilin yaz sessiyasında Azərbaycan
Prezidentinin təklifi ilə korrupsiyaya qarşı mübarizə
ilə əlaqədar bəzi qanunvericilik aktlarına, ələlxüsus
Cinayət Məcəlləsinə əlavə və dəyişikliklər
edilmişdir. Cinayət Məcəlləsinə korrupsiya
anlayışı əlavə edilmiş və 33-cü fəsil
"Korrupsiya cinayətləri və dövlət hakimiyyəti,
dövlət qulluğu mənafeyi, yerli özünüidarə
orqanlarında, habelə kommersiya və qeyri-kommersiya təşkilatlarında
qulluq mənafeyi əleyhinə olan cinayətlər" kimi
adlandırılmışdır. Rüşvətvermə
cinayəti mahiyyətcə daha ağır əməl kimi
göstərilərək aktiv rüşvətxorluq
adlandırılmış, onun cəza sanksiyası
artırılmışdır. Eyni zamanda, vəzifəli şəxsin
qərarına təsir göstərmə (nüfuz alveri) kimi
yeni cinayət əməli cinayət qanunvericiliyinə əlavə
edilmişdir. Vəzifəli şəxslərin kateqoriyası
genişləndirilmiş, korrupsiya ilə bağlı cinayətlərin
istintaq aidiyyəti müəyyən olunmuşdur. Bununla
yanaşı, Cinayət Prosessual Məcəlləsinə və
Cəzaların İcrası Məcəlləsinə də dəyişikliklər
edilmişdir. Bu əlavə və dəyişikliklər cinayət
yolu ilə əldə edilmiş əmlak istifadə edildiyi,
özgəninkiləşdirildiyi və ya başqa səbəblərdən
dövlət nəfinə alına bilinmədiyi halda, dəyərinə
görə müsadirənin prosessual normalarını müəyyən
edir.
"Məhkəmələr
və hakimlər haqqında" qanuna edilmiş əlavə və
dəyişikliyə görə isə fiziki və hüquqi
şəxslər hakimlər tərəfindən
"Korrupsiyaya qarşı mübarizə haqqında" qanunda
nəzərdə tutulan korrupsiya ilə əlaqədar
hüquqpozmaların törədilməsi haqqında məlumata
malik olduqda, birbaşa Məhkəmə-Hüquq
Şurasına müraciət edə bilərlər. Məhkəmə-Hüquq
Şurası bu halda öz qərarı ilə hakimlər
haqqında intizam icraatı başlaya bilər.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin "Şəffaflığın
artırılması və korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə Milli Strategiyanın təsdiq edilməsi barədə"
28 iyul 2007-ci il tarixli fərmanı isə respublikada şəffaflığın
təmin olunması və korrupsiyaya qarşı mübarizə
tədbirlərinin daha geniş miqyasda aparılmasını təmin
etmişdir. Belə bir mühüm sənədin
imzalanmasının başlıca məqsədi korrupsiya sahəsində
həyata keçirilən tədbirlərin davam etdirilməsi,
normativ hüquqi bazanın və institutsional mexanizmlərin təkmilləşdirilməsi,
dövlət və yerli özünüidarə
orqanlarının fəaliyyətində şəffaflığın
artırılması və bu sahədə dövlət siyasətinin
həyata keçirilməsinin təmin edilməsidir.
Milli strategiya korrupsiyaya
qarşı mübarizənin əsas şərti kimi dövlət
orqanlarının fəaliyyətində şəffaflığın
artırılmasını təsbit edir, şəffaflıq
korrupsiyaya qarşı mübarizənin əsas vasitəsi kimi
müəyyən olunur. Şəffaflığın təmin
edilməsi ictimaiyyətin dövlət orqanlarının qəbul
edəcəyi qərarlar haqqında daha çox məlumata
malik olması, dövlət orqanlarına ictimai etimadın
güclənməsi və bu orqanların məsuliyyətinin
daha da artırılması kimi səciyyələndirilir. Milli
Strategiya qərar qəbul etmə mexanizmləri və
qaydaları, dövlət qulluğuna qəbul, dövlət
büdcəsinin gəlir və xərcləri, siyasi
partiyaların maliyyələşdirilməsi, dövlət
satınalmaları, özəlləşdirmə, investisiya,
dövlət və yerli özünüidarə
orqanlarının fəaliyyəti və digər sahələrdə
şəffaflığın artırılması
üçün tədbirləri müəyyən edir. Sənədin
birinci hissəsində şəffaflığın təmin
edilməsi üçün "İnformasiya əldə etmək
haqqında" qanunun effektiv işləməsinin zəruriliyi
də xüsusi önə çəkilir.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 10 fevral 2009-cu il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş "Cinayət yolu ilə əldə
edilmiş pul vəsaitlərinin və ya digər əmlakın
leqallaşdırılmasına və terrorçuluğun
maliyyələşdirilməsinə qarşı mübarizə
haqqında" qanun da cinayət yolu ilə əldə
edilmiş pul vəsaitlərinin və ya digər əmlakın
leqallaşdırılması və ya terrorçuluğun
maliyyələşdirilməsi ilə bağlı
hüquqpozmaların aşkar edilməsi, qarşısının
alınması üçün hüquqi mexanizmin
yaradılmasına, belə pul vəsaitlərinin və ya digər
əmlakın leqallaşdırılması və
terrorçuluğun maliyyələşdirilməsi məqsədilə
maliyyə sistemindən istifadə olunması imkanlarını
istisna edən şəraitin yaradılmasına yönəlmişdir.
Dövlət
başçısı İlham Əliyevin 22 iyun 2009-cu il
tarixli "Dövlət və bələdiyyə əmlakının
və vəsaitlərinin idarə olunması sahəsində
korrupsiya ilə əlaqədar hüquqpozmalara qarşı
mübarizənin gücləndirilməsi haqqında" fərmanı
isə dövlət və bələdiyyə orqanlarında
şəffaflığın və hesabatlılığın
gücləndirilməsinə, korrupsiyaya qarşı
mübarizə tədbirlərinin genişləndirilməsinə
xidmət edir. Fərmanın preambula hissəsində göstərilir
ki, ölkənin iqtisadi cəhətdən qüdrətlənməsi
artan maliyyə vəsaitlərinin səmərəli xərclənməsinə
ciddi nəzarətin həyata keçirilməsini tələb
edir: "Vətəndaşlardan daxil olan müraciətlərin
ümumiləşdirilməsi göstərir ki, bəzi hallarda
dövlət və bələdiyyə vəsaitləri, o
cümlədən dövlət büdcəsi hesabına maliyyələşdirilməsi
nəzərdə tutulan dövlət proqramları çərçivəsində
ayrılan vəsaitlər təyinatı üzrə xərclənmir,
dövlət və bələdiyyə əmlakının və
maliyyə vəsaitlərinin idarə olunmasında nöqsanlar
nəzərə çarpır, vəsaitlərin istifadə
olunmasına, tənzimləyici və nəzarət
funksiyalarının yerinə yetirilməsinə cavabdeh olan vəzifəli
şəxslərin fəaliyyətində korrupsiya halları
müşahidə olunur. Korrupsiya ilə əlaqədar
hüquqpozmalar dövlət vəsaitlərinin nəzərdə
tutulmuş istiqamətlərdə xərclənməsinin
qarşısını almaqla dövlətə və cəmiyyətə
böyük ziyan vurur, ölkəmizin daha sürətlə
inkişafına mane olur, əhalinin rifahının
artırılması sahəsində görülən tədbirlərin
səmərəsini azaldır".
Fərmanda həmçinin
vurğulanır ki, hazırkı şəraitdə ümumbəşəri
sosial bəla olan korrupsiyanın tam aradan qaldırılması
üçün daha sərt və qətiyyətli
addımların atılması tələb olunur. Eyni zamanda,
Azərbaycan Respublikasının icra hakimiyyəti
orqanlarına tapşırılır ki, dövlətin
büdcə və digər maliyyə vəsaitlərinin, həmçinin
bələdiyyələrin vəsaitlərinin istifadə
olunması, dövlət və bələdiyyə əmlakına
sahiblik, istifadə və sərəncam verilməsi, dövlət
müəssisələrinin idarə olunması sahələrində
dövlət nəzarətinin səmərəliliyinin
artırılması, bu sahədə korrupsiya ilə əlaqədar
hüquqpozmalara qarşı mübarizənin gücləndirilməsi
istiqamətində zəruri tədbirlər görsünlər.
Bu sahələrdə cinayət əlamətləri olan
hüquqpozmalar aşkar etdikdə müvafiq sənədləri
Azərbaycan Respublikasının Baş Prokurorluğuna
göndərsinlər, müvafiq prokurorun mütəxəssislərin
cəlb edilməsi və ya yoxlama materiallarının tələb
edilməsi barədə qərarının təxirəsalınmadan
icra olunmasını təmin etsinlər.
Fərmana əsasən,
icra strukturları Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2007-ci
il 28 iyul tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilmiş
"Şəffaflığın artırılması və
korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə Milli
Strategiya"nın icra edilməsi vəziyyətinə dair Azərbaycan
Respublikasının Korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə Komissiyasına təqdim edilən məlumatlarla
birgə bu fərmanın icrası ilə əlaqədar
görülən tədbirlər barədə hesabat verməlidirlər.
Fərmanla Azərbaycan
Respublikasının Korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə Komissiyasına korrupsiya ilə əlaqədar
hüquqpozmalar haqqında müraciətlərin mütəmadi
olaraq ümumiləşdirilməsini həyata keçirmək
və nəticələrə əsasən daha çox
şikayətlərin daxil olduğu dövlət və ya bələdiyyə
orqanlarının, habelə dövlət müəssisələrinin
fəaliyyətinin yoxlanılmasının dövlət
orqanlarına və ya audit təşkilatlarına həvalə
edilməsini, cinayət əlaməti olan hüquqpozmalar
aşkar edildikdə yoxlama materiallarının Azərbaycan
Respublikasının Baş Prokurorluğuna göndərilməsini
təmin etmək tövsiyə olunur. Eyni zamanda, komissiya fərmanın
icrası ilə əlaqədar görülən tədbirlər
haqqında dövlət orqanları tərəfindən təqdim
olunmuş hesabatları təhlil etməli, bu barədə ildə
iki dəfə Azərbaycan Respublikası Prezidentinə məlumat
verməlidir.
Fərmanda bir sıra məsələlərlə
yanaşı, sahibkarların fəaliyyətinə süni
müdaxilənin qarşısının alınması istiqamətində
də qətiyyətli tədbirlərin həyata keçirilməsinin
vacibliyi önə çəkilir. Sənəddə respublika
Prokurorluğuna "Sahibkarlığın inkişafına
mane olan müdaxilələrin qarşısının
alınması haqqında" Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 2002-ci il 28 sentyabr tarixli 790 nömrəli fərmanının
sahibkarlıq subyektlərinə müdaxilələrin
qadağan edilməsinə dair tələblərinin
hüquq-mühafizə orqanları tərəfindən
icrasına öz səlahiyyətləri daxilində nəzarət
etmək tapşırılır.
Azərbaycan
Respublikasının Hesablama Palatası isə öz növbəsində
fərmanın icrası ilə bağlı dövlət əmlakının
idarə edilməsinə, dövlət büdcəsinin
icrasına, dövlət əmlakının özəlləşdirilməsindən
əldə edilən vəsaitlərin dövlət büdcəsinə
daxil olmasına, hüquqi şəxslərə və bələdiyyələrə
dövlət büdcəsindən vəsaitlər
ayrıldıqda həmin vəsaitlərin təyinatı
üzrə istifadə edilməsinə nəzarətin həyata
keçirilməsi zamanı cinayət əlamətləri olan
hüquqpozmalar aşkar etdikdə təxirəsalınmadan
müvafiq materialların Azərbaycan Respublikasının
Baş Prokurorluğuna göndərilməsini təmin etməlidir.
Bütün bunlar
göstərir ki, Azərbaycanda korrupsiyaya qarşı
mübarizənin səmərəli və keyfiyyətli
olması üçün dövlət səviyyəsində
tədbirlər görülür və bu mübarizə
aşkarlıq şəraitində aparılır. Bir çox
dünya dövlətlərinin təcrübəsinə nəzərən
bu sosial bəlaya qarşı inzibati metodlarla mübarizənin
mümkünsüzlüyünü nəzərə alan Azərbaycan
hakimiyyəti təkamül və islahatlar yolu ilə
korrupsiyanın aradan qaldırılmasına
çalışır.
S.ELMANOĞLU
Azərbaycan.- 2009.- 18 iyul.- S. 4.