Dünyanın əsas
enerji mənbələrindən biri sayılan Xəzər
hövzəsinin beynəlxalq miqyasda daimi diqqət mərkəzində
olmasında Azərbaycanın müstəsna rol oynaması və
bu istiqamətdə atdığı addımlar misilsizdir. Məhz
Azərbaycan ilk dəfə olaraq dünyanın ən
aparıcı transmilli şirkətləri, dövlətləri
ilə Xəzərdə enerji ehtiyatlarının birgə
işlənməsi və dənizin əməkdaşlıq mərkəzinə
çevrilməsində ilk addımlar ataraq bu sahədə
lider rolunu oynayıb.
1994-cü ildə
ümummilli lider Heydər Əliyevin uzaqgörən siyasəti
nəticəsində imzalanan "Əsrin müqaviləsi"
Xəzərin beynəlxalq arenaya açılmasında, dənizin
sülh və əməkdaşlıq simvoluna çevrilməsində
əvəzsiz rol oynadı. Bu gün də Xəzərdə belə əməkdaşlığın
genişləndirilməsində Azərbaycan lider rolunu oynamaqda
və sahilyanı ölkələr arasında
qarşılıqlı maraqların qorunması əsasında
münasibətlərin daha da genişlənməsi istiqamətində
fəal siyasət yürütməkdədir.
Xəzərlə
bağlı Azərbaycanın siyasətinin prioritet istiqamətlərindən
biri də dənizin hüquqi statusunun tam müəyyən
edilməsi və delimitasiya prosesinin başa
çatdırılmasıdır. Prezident İlham Əliyev bununla
bağlı Rusiya Dövlət Televiziya kanalının
"Vesti v subbotu" verilişinə müsahibəsində
bildirib: "Əlbəttə, biz istərdik ki, Xəzər dənizinin
delimitasiyası məsələsinin tam tənzimlənməsinə
nail olaq. Bunun üçün yaxşı baza vardır. Mən
hesab edirəm ki, bunun üçün zəmin artıq
mövcuddur. Məsələn, Azərbaycan və Rusiya, Azərbaycan
və Qazaxıstan, Rusiya və Qazaxıstan arasında ikitərəfli
sazişlər imzalanmışdır. Bu müqavilələr
həm də çoxtərəfli, beştərəfli
sazişin əsası olmalıdır".
Məlumdur ki, Rusiya,
Qazaxıstan və Azərbaycan öz aralarında bu müqavilələri
bağlayarkən beynəlxalq hüquq normalarını, öz
milli maraqlarını əsas götürüblər. Məhz eyni prinsiplər əsasında
beynəlxalq hüquq normalarına uyğun olaraq Azərbaycan
İran və Türkmənistanla da Xəzərin delimitasiya
prosesini başa çatdırmaq istiqamətində fəal
iş aparır. Bu məqamla bağlı Prezident İlham Əliyev
qeyd edir: "Biz onu əsas götürmüşük ki, Xəzər
hər ölkəyə 20 faiz olmaqla deyil, milli sektorlara
uyğun bölünməlidir. Əgər belə olsaydı,
Rusiya bəlkə də qane olmazdı ki, ona 20 faiz deyil, daha az
pay düşür. Buna görə də hər ölkəyə
20 faiz olmaqla bölgü yanaşmasının heç bir əsası
yoxdur və bu, sadəcə, məsələni
dolaşdırmaq deməkdir. Əlbəttə, mənim fikrimcə,
bütün mövqeləri öz aralarında artıq
razılaşdırmış, bütün sərhədləri
müəyyən etmiş ölkələrin öz mövqelərini
müdafiə etməyə daha çox haqqı vardır.
Çünki bu mövqe beynəlxalq miqyasda
tanınmışdır. İstərdik ki, Xəzər
regionundakı bütün ölkələr bu mövqedən
çıxış etsinlər".
Xatırladaq ki, Xəzərin
hüquqi statusu ilə bağlı növbəti sammit
Bakıda keçiriləcək. Bakı sammitində isə Xəzərin
hüquqi statusunun müəyyən edilməsilə
bağlı ciddi nailiyyətlərin əldə
olunacağı gözlənilir. Xüsusən də Azərbaycan
və Türkmənistan arasında dəniz sərhədlərinin
müəyyənləşdirilməsi ilə əlaqədar
qarşılıqlı əməkdaşlıq və fəaliyyətin
güclənməsi iki ölkənin bu sahədə
bütün problemləri qarşılıqlı maraqlar əsasında
tezliklə çözəcəyindən xəbər verir.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, Bakıda Türkmənistanla
Azərbaycan arasında Xəzər dənizinin bölünməsi
məsələlərinə dair danışıqların
növbəti mərhələsi keçirilib. Bu məqsədlə
Türkmənistan Prezidenti Qurbanqulı Berdıməhəmmədovun
tapşırığı ilə Bakıya nümayəndə
heyəti göndərilib.
Türkmənistan Xarici
İşlər Nazirliyinin məlumatına görə, bu
görüş hazırda Türkmənistanla Azərbaycan
arasında Xəzər dənizinin dibinin və yeraltı sərvətlərinin
bölünməsinə dair aparılan danışıqlar
prosesinin növbəti mərhələsidir: "Bu
danışıqların yeni raundu çərçivəsində
sözügedən problem, o cümlədən iki ölkənin
Xəzərdə gəmiçilik, balıqçılıq,
hidrometeorologiya və digər fəaliyyət məsələlərinə
yanaşmaları ətrafında fikir mübadiləsi aparılıb".
Türkmənistan xarici
siyasət idarəsi də iki dövlət arasında Xəzərin
dibinin və yeraltı sərvətlərinin bölünməsi
məsələsi ilə bağlı rəsmi Aşqabadın
mövqeyini şərh edərək bildirib ki, bu mövqe beynəlxalq
hüquq normaları və ədalət prinsiplərinin tətbiqi
əsasında sazişə nail olunmasını nəzərdə
tutur.
Azərbaycan da analoji
mövqedən çıxış etdiyi üçün iki
ölkənin dəniz sərhədlərinin delimitasiyası
istiqamətində Bakı sammitinə qədər
mühüm irəliləyiş əldə ediləcəyi
gözlənir.
Hazırda Azərbaycan və
Türkmənistan arasında həllini gözləyən əsas
məsələ iki ölkənin dəniz sərhədində
yerləşən "Kəpəz" yatağı ilə
bağlı yaranan problemlərin həllidir. Bu problemin həlli məqsədilə
Azərbaycan konstruktiv mövqe nümayiş etdirərək,
sözügedən yatağın Türkmənistan tərəfilə
birgə işlənməsi təklifini irəli sürüb.
Bu məqamla bağlı Prezident İlham Əliyev qeyd edir ki,
Dövlət Neft Şirkəti ilə Türkmənistan tərəfinin
bu yataqda birgə işlərin aparılması Azərbaycanın
yanaşmasıdır: "Biz öz türkmən
dostlarımıza təklif etdik ki, bu yatağın işlənilməsi
üçün birgə əməliyyat şirkətini
yaradaq. Çünki bizim infrastrukturumuz və boru kəmərlərimiz
bu yatağa çox yaxındır və əgər lazım
gələrsə, birlikdə beynəlxalq əməliyyatçıları
dəvət edək və onlar gəlib sərmayə qoya bilərlər.
Biz payların da müxtəlif proporsiyalarına baxmağa
hazırıq və bu da həmin yataqdan keçən sərhədə
uyğun olan bir pay bölümü olacaqdır. Əgər
türkmən dostlarımız bu yanaşmaya
razılaşarsa, hesab edirəm ki, biz məsələnin, Xəzər
dənizinin ümumi hüquqi statusunun müəyyən edilməsini
daha da asanlaşdıracağıq".
Ekspertlər də belə
hesab edir ki, "Kəpəz" yatağı ətrafında
yaranan mübahisənin çözülməsi
üçün Azərbaycanın irəli sürdüyü
təklif kifayət qədər konstruktiv xarakter
daşıyır və yataqla bağlı problemin həlli
baxımından ideal variant sayıla bilər. Bu mənada Türkmənistan tərəfinin
"Kəpəz" yatağının birgə işlənməsinə
dair təklifi qəbul edəcəyi ehtimalı kifayət qədər
böyükdür. Bu da öz növbəsində həm iki
ölkə arasında dəniz sərhədlərinin
delimitasiya prosesini başa çatdırmağa imkan verir, həm
də Xəzər dənizinin ümumi hüquqi statusunun
müəyyən edilməsini sürətləndirir.
Bütün bunların fonunda Azərbaycan və İran
arasında da dəniz sərhədlərinin müəyyən
olunması və mübahisəli məsələlərin
aradan qaldırılmasının tezləşəcəyi
şübhə doğurmur. Beləliklə, aydın
görünür ki, Xəzərin ətrafında yerləşən
ölkələr arasında həllini gözləyən ən
vacib məsələ kimi dəyərləndirilən
hüquqi status probleminin aradan qaldırılmasında Azərbaycan
kifayət qədər fəal siyasət yürüdür.
Sahilyanı ölkələr
tərəfindən Xəzərin hüquqi statusunun tam müəyyən
olunması isə dənizdə beynəlxalq əməkdaşlığın
daha da gücləndirilməsinə təkan vermək
iqtidarındadır. Lakin
o da faktdır ki, dənizin hüquqi statusunun tam müəyyən
olunmasa da, Azərbaycan Xəzərin enerji ehtiyatlarının
mənimsənilməsi sahəsində heç bir ciddi problem
yaşamır. Əksinə, yeni müqavilələr
hesabına burada xarici transmilli şirkətlərlə əməkdaşlığını
daha da möhkəmləndirir. Buna misal olaraq Londonda Azərbaycan
Dövlət Neft Şirkəti ilə Britaniyanın bp şirkəti
arasında "Şəfəq" və "Asiman"
perspektiv yataqlarının birgə kəşfiyyatı və
işlənməsi barədə memorandumun imzalanmasını
göstərmək olar.
Prezident İlham Əliyev
və Britaniyanın Baş naziri Qordon Braunun iştirakıyla
imzalanan sənədə əsasən, bp bu yataqların
işlənməsində Dövlət Neft Şirkətinin
müstəsna tərəfdaşı olacaq. Qeyd edək ki, Xəzərin Azərbaycan
hissəsində - Bakının 125 kilometrliyində yerləşən
bu yataqlarda indiyədək heç bir kəşfiyyat işi
aparılmayıb. Amma bp ekspertlərinin dəyərləndirmələrinə
görə, indiyədək bu ərazilərdə aparılan
işlər üzrə bilgiləri nəzərə alanda həmin
blokların qaz yatağı olduğunu ehtimal etmək olar. Bu
isə Azərbaycanın enerji potensialının həmin
yataqlar hesabına daha da çoxalması və beləliklə,
ölkəmizə dünya miqyasında marağın daha da
artması deməkdir.
Bütün bunlar
qarşıdakı dövr ərzində də Xəzərdə
enerji ehtiyatlarının mənimsənilməsində və
bu sahədə beynəlxalq miqyaslı şirkətlərlə
əməkdaşlıqda Azərbaycanın yenə də lider
mövqedən çıxış edəcəyini göstərir.
Bunun nəticəsidir
ki, belə şirkətlər, eləcə də ayrı-ayrı
dövlətlər Azərbaycanla əməkdaşlığa
daha çox meyillənməkdə və bunu, həyata
keçirdikləri siyasətdə prioritet istiqamətlərdən
birinə çevirməkdədirlər.
R.İSLAMOĞLU
Azərbaycan.- 2009.- 26 iyul.- S. 1.