Xalqı həqiqi müstəqilliyə
qovuşduran lider
Tarixə öz
möhürünü vurmuş böyük şəxsiyyətlər
mütərəqqi ideyalar ilə cəmiyyətin həmrəyliyinə,
bütövlüyünə və mənəvi birliyinə nail
olmuşlar. Xalqların tarixən formalaşan maraq və mənafeyini
maksimum dərəcədə özündə ehtiva edən
ideyalar eyni zamanda onların perspektiv milli inkişafı
üçün möhkəm bünövrəyə
çevrilmişdir. Həqiqi azadlığa zəmin yaradan
iqtisadi müstəqillik də məhz belə fenomen şəxsiyyətlərin
milli resursları nəzərə almaqla müəyyənləşdirdikləri
inkişaf strategiyasına əsaslanmışdır.
Bu gün istisnasız
olaraq bir həqiqət aksiom kimi qəbul olunur ki, müstəqil
Azərbaycanın qısa müddətdə sosial-iqtisadi sahədə
qazandığı böyük uğurlar ümummilli lider Heydər
Əliyevin hələ ötən əsrin 70-80-ci illərində
böyük müdrikliklə formalaşdırdığı
iqtisadi resurslardan, sənaye və istehsal potensialından
qaynaqlanır. 1969-cu ilin 14 iyulunda Azərbaycan KP MK-nın
birinci katibi seçilən Heydər Əliyev respublikanın
keçmiş İttifaq miqyasında geridə qalmış
respublikalardan biri kimi tanınması ilə barışmayaraq
mövcud vəziyyətin kökündən dəyişdirilməsi
üçün qətiyyətli addımlar atmış,
mövcud resursları səfərbər etməklə tərəqqi
və inkişaf prosesindəki maneələrin aradan
qaldırılmasına çalışmış və nəticədə
buna nail olmuşdur. Heydər Əliyev respublikanın
sosial-iqtisadi cəhətdən geridə qalmasının səbəblərini
ilk gündən dəqiqliklə müəyyən etmiş,
geniş xalq kütlələrini səfərbərliyə
almaqla mövcud nöqsanların,
çatışmazlıqların həllinə, ilkin mərhələdən
respublikanın siyasi rəhbərliyinin birliyinə, monolitliyinə
nail olmaqla yanaşı, kadrların milliləşdirilməsinə,
azərbaycanlıların, xüsusilə gənc kadrların
bütün sahələr üzrə vəzifəyə irəli
çəkilməsinə çalışmışdır. Dövlət
strukturlarında azərbaycanlıların xüsusi çəkisinin
artmasını təmin etmiş, onların yüksək idarəçilik
keyfiyyətləri əxz etməsi üçün zəruri
tədbirlər həyata keçirmişdir.
İctimai-iqtisadi həyatın
yeniləşdirilməsi üçün ən müxtəlif
sahələrdə kardinal islahatları təmin edən ulu
öndər 60-cı illərin sonunda bir sıra iqtisadi
göstəricilərinə görə keçmiş
İttifaq miqyasında son sıralarda dayanan Azərbaycanı
qısa müddətdə öncül mövqelərə
çıxarmağa müvəffəq olmuşdur. Sənayedə,
kənd təsərrüfatında tətbiq olunan səmərəli
idarəçilik mexanizmlərinin nəticəsi olaraq 70-80-ci
illərdə ictimai məhsulun və milli gəlirin həcmi
ayrılıqda 2,1 dəfə, o cümlədən, sənaye
istehsalının həcmi 2,2 dəfə, əmək məhsuldarlığı
67 faiz artmışdır. Təkcə 1971-1975-ci illərdə
Azərbaycan iqtisadiyyatının bütün sahələrində
məcmu ictimai məhsul 44, milli gəlirin ümumi həcmi 39
faiz artmış, sənayedə məhsul artımının
76 faizi əmək məhsuldarlığının yüksəlməsi
hesabına əldə edilmişdir.
Həmin dövrdə sənayenin
inkişaf səviyyəsinə uyğun respublikanın bütün
bölgələrinin proporsional inkişafı
yönümündə ardıcıl addımlar
atılmış, istehsalla bilavasitə bağlı elmi-tədqiqat
sahələrinin inkişafı üçün kompleks tədbirlər
görülmüşdür. Elmi-texniki tərəqqinin nailiyyətlərinin,
mütərəqqi texnologiyaların istehsalata tətbiqi Azərbaycanın
bütün SSRİ-də qabaqcıl mövqelərə
çıxmasına, ölkənin sosial-iqtisadi həyatında
yüksəlişə rəvac vermişdir. Böyük
strateq Heydər Əliyev yaxşı bilirdi ki, respublikanın
iqtisadi cəhətdən möhkəmlənməsi, iqtisadi
azadlığını təmin etməsi üçün
SSRİ-nin strateji əhəmiyyət kəsb edən bir
sıra sənaye müəssisələri məhz Azərbaycanda
inşa olunmalıdır. O illərdə Heydər Əliyevin
təkidi və qətiyyəti sayəsində keçmiş
İttifaq rəhbərliyi respublikamızda iri müasir
maşınqayırma, kimya, neft kimyası, elektron sənayesi, əlvan
və qara metallurgiya, toxuculuq, yeyinti, emal müəssisələrinin
tikintisinə razılıq vermiş, paralel olaraq energetika və
nəqliyyat kompleksi inkişaf etmişdir. 1970-1980-ci illərdə
respublikada 125, o cümlədən, 1970-1975-ci illərdə 64,
1976-1980-ci illərdə isə 61 dövlət sənaye müəssisəsi
tikilib istifadəyə verilmişdir.
Həmin illərdə
formalaşmış sənaye potensialı əsasında
respublikamız neft maşınqayırması, məişət
kondisionerləri, elektrik mühərrikləri, elektromaqnit
avadanlığı, soyuducular, sintetik kauçuk, boru-prokat,
şüşə və şüşə qablar və s.
istehsalına görə İttifaq miqyasında qabaqcıl
mövqelərə çıxmışdır. 70-80-ci illərdə
Bakıda, Sumqayıtda, Gəncədə, Lənkəranda,
Naxçıvanda və digər şəhərlərdə
inşa olunan iri müəssisələr bugünün
özündə də iqtisadiyyatın güclü emal və
sənaye kompleksinin formalaşmasına zəmin yaradan möhkəm
təməldir.
Təməli 1949-cu il
noyabrın 22-də qoyulan, 2009-cu ildə 60 illik yubileyini qeyd edən
Sumqayıt şəhərinin respublikanın ən iri sənaye
mərkəzlərindən birinə çevrilməsi, burada
çoxlu sayda zavod və fabriklərin, emal müəssisələrinin
tikilib istifadəyə verilməsi, şəhər
infrastrukturunun formalaşdırılması da məhz ulu
öndər Heydər Əliyevin müstəsna xidmətləri
ilə bağlıdır. 70-80-ci illərdə şəhərdə
ağır sənaye ilə yanaşı, yüngül sənaye
və maşınqayırma müəssisələri,
çoxsaylı sosial obyektlər fəaliyyətə
başlamış, Azərbaycanın müxtəlif bölgələrindən
gəlmiş insanlar işlə təmin olunmuşlar. Ümummilli
lider Heydər Əliyev "kiçik Azərbaycan"
adlandırdığı Sumqayıta mütəmadi olaraq
baş çəkmiş, şəhər sakinlərinin
qayğıları, problemləri ilə maraqlanmış, yeni
müəssisələrin açılış mərasimində
iştirak etmişdir. Bu görüşlərin hər biri
Sumqayıtda yeni infrastruktur layihələrin həyata
keçirilməsində, tikinti-quruculuq işlərinin sürətlənməsində
mühüm rol oynamışdır.
Bütün bunların
nəticəsi olaraq 70-80-ci illərdə Sumqayıt
özünün iqtisadi potensialına görə SSRİ məkanında
tanınır, onun istehsal etdiyi məhsullar İttifaqın 700
şəhərinə ixrac olunurdu. Burada fəaliyyət
göstərən bir neçə elmi-tədqiqat institutu nəinki
İttifaq miqyasında, həmçinin xarici ölkələrdə
böyük nüfuza malik idi. Sumqayıtda
maşınqayırma, qara və əlvan metallurgiya, trikotaj,
kimya, şüşə sənayesi inkişaf edərək bir
çox ölkələrin diqqətini özünə cəlb
edirdi. 1963-cü ildə fəaliyyətə başlayan,
hazırda "Xəzər" Səhmdar Cəmiyyətinin
mühüm istehsal obyekti kimi müstəqil respublikamızda
şüşə sənayesinin formalaşmasına və
inkişafına töhfə vermiş Sumqayıt
Şüşə Zavodunun intibah dövrü də məhz
ümummilli liderin birinci rəhbərlik dövrünə təsadüf
edir. Heydər Əliyev hələ o dövrdən bu müəssisənin
və bütövlükdə şüşə sənayesinin
problemlərini diqqət mərkəzində saxlamış,
onun inkişafı, yüksək səviyyədə məhsul
istehsalı üçün köməyi əsirgəməmişdir.
Bunun nəticəsi olaraq Azərbaycan o dövrdə
bütün Cənubi Qafqazı və Rusiyanın bir çox
bölgələrini 25 il müddətində keyfiyyətli pəncərə
şüşəsi ilə təmin etmişdir.
Həmin illərdə
milli iqtisadiyyatda neft sənayesinin prioritet rolunu müdrikliklə
nəzərə alan Heydər Əliyev bu sahənin dinamik
inkişafına da xüsusi diqqət yetirmiş, neft-kimya sənayesinin
tamamilə modernləşdirilməsinə nail olmuşdur. 70-ci
illərin əvvəllərindən etibarən neft sənayesinin
inkişafında yeni mərhələ başlamış, bu zəngin
milli sərvətin Azərbaycanın rifahına xidmət edən
vasitəyə çevrilməsi prosesinin əsası
qoyulmuşdur. O zaman respublikanın neft
maşınqayırması keçmiş İttifaqın
neft-mədən avadanlığının üçdə
birindən çoxunu, neftçıxarma texnikasının isə
70 faizini istehsal edirdi. Həmin illərdə İttifaq
miqyasında yeni yataqların kəşfiyyatı, işlənməsi,
mütərəqqi texnologiyalardan və üsullardan neft və
qaz quyularının qazılması və istismarı sahələrindəki
əsas yeniliklər də Azərbaycanın payına
düşürdü. Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və əzmkarlığı sayəsində ölkədə
neft sənayesi konsepsiyasının nəzəri inkişafını
təmin edən elmi-tədqiqat institutları, istehsalat birlikləri
və digər müəssisələr
yaradılmışdır. Geoloji-kəşfiyyat işlərinin
səmərəliliyinin artması nəticəsində 8 yeni
yataq kəşf edilmiş, sənaye istehsalı artımı
neftçıxarmada və qaz sektorunda dəfələrlə
çoxalmışdı.
Ulu öndərin müəllifliyi
ilə tərtib olunan "Azərbaycanda neftayırma sənayesinin
yenidən qurulması" planı əsasında bu tipli
müəssisələrin, iri komplekslərin tikilməsi və
yeni fəaliyyət prinsiplərinə keçməsi prosesi
sürətlə başa çatdı. Həmin illərdə
yaradılan neft donanmasının tərkibində təchizat gəmiləri,
borudüzənlər, üzən xüsusi seysmik tədqiqat və
axtarış qurğuları var idi. Azərbaycan məhz Heydər
Əliyevin fədakarlığı nəticəsində
keçmiş SSRİ-də neft hasilatı, emalı sahəsində
aparıcı respublikalardan idi və bu töhfələr
bilavasitə ölkəmizin inkişafına yönəldilirdi.
Ümumiyyətlə,
Heydər Əliyevin respublikaya birinci rəhbərliyi
dövründə Azərbaycanda istehsalın ümumi həcmi
2,7 dəfə artmış, respublikamız milli gəlirin səviyyəsinə
görə İttifaq miqyasında ön mövqelərə
çıxmış, əmək məhsuldarlığı
1,8 dəfə yüksəlmişdir. Heydər Əliyevin
1982-ci ildən sonra siyasi fəaliyyəti Kremlə bağlansa
da, müdrik rəhbər xalqına və respublikasına
maksimum dərəcədə diqqət və qayğı ilə
yanaşırdı. Bununla belə, 80-ci illərin ikinci
yarısında keçmiş SSRİ-də müşahidə
olunan iqtisadi böhran respublikadan da yan keçməmiş,
milli iqtisadiyyatda durğunluq və geriləmə meyilləri
özünü göstərmişdir. 1986-cı ildə
ümumi milli gəlirin səviyyəsi 1985-ci ilə nisbətən
101,6 faiz olmuşdu ki, bu da Azərbaycan üçün son 10
ildə ən aşağı artım tempi idi. Bu, yeni istehsal
güclərinin vaxtında işə salınmaması, hasilat
sənayesində kəskin azalma ilə əlaqədar idi. Respublikanı
idarə edən o vaxtkı rəhbərlər ümumi milli gəlirin
səviyyəsinin artım tempinin aşağı düşməsindən
nəticə çıxarmırdılar. Xüsusən də
1990-1993-cü illərdə obyektiv və subyektiv səbəblər
üzündən iqtisadiyyatında tənəzzül,
böhranlar və əks proseslərin genişlənməsi,
idarəetmədə səriştəsiz və
bacarıqsız adamlara geniş meydan verilməsi az qala Azərbaycanın
dövlət kimi süqutuna səbəb olacaqdı.
Xalqın ən
ağır günlərində - 1993-cü ilin iyununda hakimiyyətə
qayıdan Heydər Əliyev yorulmaq bilmədən, qətiyyətlə
Azərbaycanın başı üstünü almış vətəndaş
müharibəsi alovunu söndürmüş, ölkədə
baş alıb gedən qanunsuz silahlı dəstələrin zərərsizləşdirilməsinə,
ictimai-siyasi sabitliyin tam bərpasına, qanunçuluğun və
hüquq qaydalarının möhkəmləndirilməsinə,
cəbhə bölgəsində atəşkəs rejiminə
nail olmuş, habelə demokratik inkişaf kursu ilə
uzlaşan sosial-iqtisadi siyasət strategiyasını irəli
sürmüşdür. Ulu öndər bir ictimai-iqtisadi
formasiyadan digərinə keçid dövründə
respublikanın qarşısında duran strateji vəzifə və
hədəfləri düzgün müəyyənləşdirməklə,
dünyanın qabaqcıl dövlətlərinin təcrübəsində
sınaqdan uğurla çıxmış, müsbət nəticələri
sübut olunmuş inkişaf kursunun Azərbaycan gerçəkliyinə
adekvat modelini yaratmışdır. Heydər Əliyev qısa
zamanda özəl mülkiyyətçiliyə,
sahibkarlığa, sərbəst rəqabətə meydan
açan, dövlətsizləşdirməni özündə
ehtiva edən, sosialyönümlü mahiyyət daşıyan,
habelə xarici iqtisadi əlaqələrin gücləndirilməsi
və münbit biznes mühitinin formalaşdırılması
yolu ilə ölkəyə investisiya axınını
stimullaşdıran liberal inkişaf modelinin praktik surətdə
gerçəkləşdirilməsinə nail olmuşdur. "Azərbaycan
dövlətinin strateji yolu yalnız demokratiya, sərbəst
iqtisadiyyat prinsiplərinin bərqərar olması, bazar
iqtisadiyyatı və sahibkarlığın
inkişafıdır" deyən Heydər Əliyev demokratik
düşüncə və həyat tərzinin bütün
dünyada diktə etdiyi bu meyarlara hər zaman sadikət
göstərmiş, milli inkişaf naminə bu yolun
alternativsizliyi fikrinin ictimai rəyə aşılanmasına
nail olmuşdur. Ümummilli lider mərkəzi
planlaşdırma və bölgü sistemindən sərbəst
bazar münasibətlərinə əsaslanan iqtisadi modelə
keçid prosesinin aztəminatlı təbəqənin
maraqlarına toxunmaması üçün dövlət
büdcəsində sosial müdafiə tədbirlərinə
geniş yer ayrılmasını da təmin etmişdir.
Həmin dövrdə
respublikanın məhdud maliyyə imkanları və zəif
büdcəsi ilə qarşıya qoyulmuş strateji məqsədlərin
yaxın gələcəkdə
reallaşdırılmasının
qeyri-mümkünlüyünü nəzərə alan,
sosial-iqtisadi inkişaf prosesində xarici kapital və sərmayə
amilinin təkanverici rolunu düzgün olaraq önə çəkən
Heydər Əliyev xarici şirkətlərlə Xəzərin
Azərbaycan sektorundakı zəngin neft ehtiyatlarının mənimsənilməsini
nəzərdə tutan müqavilələrin imzalanmasına da
vacib məsələ kimi yanaşmışdır. İqtisadi
inkişafın sürətləndirilməsinin, səmərəli
sosial-iqtisadi islahatlar aparılmasının, investisiya layihələrinin
həyata keçirilməsinin ümdə şərti kimi
müstəqil Azərbaycanın yeni neft strategiyası işlənib
hazırlanmış, mərhələlərlə həyata
keçirilmişdir.
Qloballaşma prosesinin
geniş vüsət aldığı bir dövrdə - XX əsrin
sonunda Azərbaycanda iqtisadiyyatın dörd vacib seqmentinin -
yanacaq-energetika ehtiyatlarının, nəqliyyat-kommunikasiya
sisteminin, kənd təsərrüfatı və onunla
bağlı sənaye kompleksinin, regionların istifadə
olunmamış əmək və iqtisadi imkanlarının
maksimum dərəcədə iqtisadi dövriyyəyə cəlb
olunması hökumətin strateji məqsədi hesab
edilmişdir. Ümummilli lider Heydər Əliyev respublika
iqtisadiyyatındakı tənəzzül prosesinin və
hiperinflyasiyanın qarşısını almaq, makroiqtisadi
sabitliyə nail olmaq üçün ilkin mərhələdə
sərt büdcə-kredit siyasətinə üstünlük
vermiş, hökumətin çevikliyini, işləkliyini təmin
etmək üçün yeni dövrün tələblərinə
uyğun struktur islahatlarına start vermiş, habelə özəlləşdirmənin
birinci mərhələsinin həyata keçirilməsi istiqamətində
qətiyyətli qərarlar qəbul etmişdir.
Özəlləşdirmə
prosesi ilə paralel respublikamızda həyata keçirilən
struktur islahatları Azərbaycanda iqtisadiyyatın bütün
sahələrinin sürətli inkişafına, o cümlədən
yerli və xarici investisiyalar, müasir texnologiyalar, idarəetmə
təcrübəsi cəlb etməklə, rəqabət
qabiliyyətli məhsul istehsal edən müəssisələrin
yaradılmasına, infrastrukturun yeniləşməsinə,
yeni iş yerlərinin açılmasına imkan vermişdir. Ümummilli
lider respublika iqtisadiyyatının keyfiyyətcə yeni mərhələsində
məhz özəl sektoru sosial-iqtisadi inkişafın
başlıca təminatçısı kimi dəyərləndirmiş,
güclü sahibkarlar təbəqəsinin
formalaşmasına, onların cəmiyyətdəki mövqelərinin
güclənməsinə çalışmışdır. 1997-2003-cü
illərdə respublikada sahibkarlığın inkişafı
üçün zəruri maliyyə təminatı
yaradılmış, süni maneələrin aradan
qaldırılması üçün mükəmməl
qanunvericilik bazası formalaşdırılmış, fəaliyyətin
bu növü ilə məşğul olanların hərtərəfli
stimullaşdırılması məsələsi diqqət mərkəzində
saxlanılmışdır. İnvestisiyaların təşviqi
üçün respublikada daha münbit şərait yaratmaq,
daxili və xarici sərmayəni stimullaşdıran səmərəli
metodlardan istifadə etmək, xarici kapital qoyuluşunun
başlıca istiqamətini regionların, qeyri-neft sektorunun
inkişafına yönəltmək, habelə maddiləşən
işgüzar fəallığı gücləndirmək
üçün kompleks tədbirlər həyata
keçirilmişdir.
Respublikamızda özəl
sektorun dinamik inkişafı həm də dövlətlə
münasibətlərin sivil və işgüzar,
qarşılıqlı faydalı xarakteri ilə şərtlənmişdir.
Heydər Əliyev iş adamlarının hamisi kimi
çıxış edərək bu təbəqənin milli
iqtisadiyyatın "lokomotiv" qüvvəsinə
çevrilməsinə çalışmış, mövcud
problemlərin aşkarlanması məqsədilə dövlət-sahibkar
dialoqunun genişləndirilməsində maraqlı olmuşdur.
Əsası Heydər Əliyev
tərəfindən qoyulmuş mütərəqqi
islahatları 2003-cü ilin oktyabrından bütün sahələrdə
inamla davam etdirən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev
respublikamızı sürətli tərəqqi yoluna
çıxarmış, onun davamlı və tarazlı
inkişafını təmin etmişdir. Son 5 il yarımda
respublikamızda həyata keçirilən siyasət ilk
növbədə ölkədəki ictimai-siyasi sabitliyin daha
da möhkəmləndirilməsinə, Azərbaycanın
demokratik və sosial-iqtisadi inkişafı məqsədinə
yönəlmişdir. Cənab İlham Əliyev
yürütdüyü siyasətin gerçəkliyə
adekvat olduğunu əməli işi ilə sübuta yetirərək
formalaşdırdığı işlək mexanizmlər əsasında
islahatların davamlılığını,
ardıcıllığını təmin etmiş, ölkə
həyatında yeni intibah mərhələsinin
başlanmasına nail olmuşdur.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev səlahiyyətlərinin icrasına
başladığı ilk günlərdən iqtisadiyyatın
birqütblü inkişafını yolverilməz sayaraq
respublikanın neft gəlirlərindən asılılığının
aradan qaldırılmasına - qeyri-neft sektorunun, istehsal
sahibkarlığının inkişafına xüsusi diqqətlə
yanaşmış, regionların tarazlı və davamlı
inkişafı, tarixi məşğulluq ənənələrinin
bərpası istiqamətində ardıcıl tədbirlər
sistemi həyata keçirmişdir. Bu siyasət neftdən
asılılığı azaltmaqla ölkədəki dinamik
iqtisadi inkişaf tempini sabit saxlamağa imkan verən fundamental
əsasların yaradılmasını nəzərdə tutur. "Biz
öz siyasətimizi elə aparmalıyıq ki, guya Azərbaycanda
neft yoxdur. İqtisadiyyatın bütün sahələrində
və ilk növbədə qeyri-neft sektorunda mövcud
strukturlar inkişaf etdirilməlidir. Biz yalnız bu yolla Azərbaycanı
hərtərəfli inkişaf etmiş dövlətə
çevirə bilərik" deyən dövlət
başçısı neft gəlirlərini digər strateji
sahələrə yönəltməklə qeyri-neft sektorunun -
sənayenin inkişafına, infrastrukturun müasirləşməsinə,
davamlı tərəqqiyə zəmin yaradan investisiya layihələrinin
gerçəkləşməsinə xüsusi diqqətlə
yanaşmışdır.
Bu siyasət neftdən
asılılığı azaltmaqla ölkədəki dinamik
iqtisadi inkişaf tempini sabit saxlamağa imkan verən fundamental
əsasların yaradılmasını nəzərdə tutur. Cənab
İlham Əliyev bir neçə gün əvvəl
Bakıda keçirilən XVI Beynəlxalq Xəzər neft-qaz
sərgi və konfransındakı
çıxışında bu məsələyə bir daha
geniş yer ayırmış, qeyri-neft sektorunun yüksək
artım tempini razılıqla vurğulamışdır:
"Neft sektoru bizim üçün təkanverici bir vasitə
idi. Mən həmişə demişəm, bu gün də demək
istəyirəm ki, bizim üçün neft amili bir məqsəd
deyil, bir vasitədir. Biz bu vasitədən çox uğurla
istifadə etdik. Bu gün Azərbaycan iqtisadiyyatı
çoxşaxəli iqtisadiyyatdır. Bu gün
iqtisadiyyatın qeyri-neft sektorunun inkişafı neft sektorundan
daha da sürətlə irəli gedir. Bu ilin, bütün
dünya üçün böhranlı ilin ilk rübündə
iqtisadi inkişaf 4,3 faiz, qeyri-neft sektorunun artımı isə
13,7 faiz təşkil etmişdir. Biz buna məhz neft siyasətinin
uğurlu icrası nəticəsində, neftdən əldə
edilmiş gəlirlərin səmərəli şəkildə
digər sektorlara investisiya kimi qoyuluşu nəticəsində
nail ola bilmişik. Bu gün Azərbaycan iqtisadiyyatı
dayanıqlı iqtisadiyyatdır və əminəm ki,
bütün son illər ərzində əldə edilmiş
iqtisadi uğurlar növbəti illərdə davam etdiriləcəkdir".
Qeyri-neft sektorunun tərəqqisi
ilk növbədə özəl sektorun,
sahibkarlığın inkişafından keçir. Təsadüfi
deyil ki, hələ 2004-cü il fevralın 1-də yerli
sahibkarlarla görüşən dövlət
başçısı İlham Əliyev onların fəaliyyətinə
hər cür institusional-təşkilati dəstəyin
göstəriləcəyini, qanunvericiliyin təkmilləşdiriləcəyini,
maliyyə-kredit təminatının
yaxşılaşdırılacağını bəyan
etmişdir. Ötən müddətdə kiçik və iri
sahibkarlara dövlət büdcəsindən ayrılan vəsaitlərin
həcminin ildən-ilə artırılması, iş
adamlarının fəaliyyətinə süni müdaxilələrin
aradan qaldırılması, antiinhisar və korrupsiyaya
qarşı mübarizə tədbirlərinin gücləndirilməsi,
biznes subyektlərinin qeydiyyatı və lisenziya sisteminin sadələşdirilərək
"vahid pəncərə" prinsipi əsasında
aparılması, yerlərdə regional iqtisad məhkəmələrinin
formalaşdırılması, azad iqtisadi zonaların
yaradılmasını nəzərdə tutan xüsusi fərmanın
və qanunun imzalanması və s. tədbirlər iş
adamları tərəfindən də razılıqla
qarşılanır. Kənd təsərrüfatı sahəsində
çalışan fermerlərin lazımi texnika, gübrə
və toxum məhsulları ilə təmin edilməsinə
kömək məqsədilə "Aqrolizinq" Səhmdar Cəmiyyətinin
yaradılması, onların gəlir vergisindən azad edilməsi,
güzəştli şərtlərlə yanacaq və motor
yağları ilə təmini də sahibkarlığa göstərilən
qayğının mühüm tərkib hissəsi kimi
xüsusi qeyd edilməlidir.
Bazar
iqtisadiyyatının tələblərinə uyğun
funksional idarəetmə mexanizmlərinin formalaşdırılması,
liberal iqtisadi münasibətlərin inkişaf etdirilməsi və
dövlət strukturlarının iqtisadi fəaliyyət sahələrinə
nəzarətin təkmilləşdirilməsi nəticəsində
son beş ildə azad bazar prinsiplərinin daha geniş vüsət
alması özəl sektorun inkişafına təkan
vermiş, iş adamlarının fəaliyyətini
stimullaşdırmışdır. Bu tədbirlərin mahiyyəti
və konseptual məzmunu iqtisadiyyatın
liberallaşdırılması və sərbəst bazar
prinsiplərinin dərinləşdirilməsindən ibarət
olmuş, nəticədə milli sahibkarların ümumi daxili
məhsuldakı xüsusi çəkisi 85 faizə
çatmışdır.
Azərbaycanın ildən-ilə
əhəmiyyətli dərəcədə artan maliyyə
imkanları onun həm də sərmayədar ölkəyə
çevrilməsini, digər dövlətlərin
iqtisadiyyatına kapital yatırmasını şərtləndirir.
Türkiyə, Gürcüstan, Moldova ərazisində inşa
edilən nəhəng sənaye obyektləri
respublikamızın həmin ölkələrin bu məhsullara
olan təminatında həlledici rol oynaması ilə bərabər,
sərmayədar dövlət kimi dünya bazarında rəqabət
imkanlarını artırır. Türkiyənin nəhəng
sənaye sütunu olan "Petkim"in və "Tekfen
Holdinq"in səhmlərinin böyük bir hissəsinin
ARDNŞ tərəfindən alınması
respublikamızın iqtisadi qüdrətinin bariz nümunəsidir.
Şübhəsiz, digər ölkələrin
iqtisadiyyatına yatırılan investisiyalar yaxın perspektivdə
respublikamıza böyük iqtisadi dividendlər
qazandıracaqdır. Eyni zamanda, azərbaycanlı iş
adamları artıq Türkiyədə, Gürcüstanda və
Orta Asiya respublikalarında öz bizneslərini qurur, fəaliyyət
dairələrini ildən-ilə genişləndirirlər.
Ümumilikdə ölkədə
həyata keçirilən liberal iqtisadi siyasət makroiqtisadi və
maliyyə sabitliyinin qorunmasının təmin edilməsi,
dayanıqlı iqtisadi artımın və iqtisadiyyatın
modernləşməsinə dəstək verən siyasətin
dərinləşdirilməsi, qeyri-neft sektorunun aparıcı
sahəyə çevrilməsi, məşğulluq səviyyəsinin
artırılması kimi nəzərəçarpacaq nəticələrlə
yadda qalmışdır.
Respublikanın əldə
etdiyi uğurlar dünyanın ən nəhəng reytinq təşkilatları
və maliyyə institutlarının hesabatlarında da əksini
tapmışdır. Azərbaycanın adı son iki ildə
maliyyə təşkilatlarının qiymətləndirmələrində
islahatçı və pozitiv dəyişikliklərə nail
olan dövlətlər sırasında çəkilir. Təkcə
bir faktı qeyd etmək kifayətdir ki, ötən beş ildə
Azərbaycan iqtisadiyyatına 44 milyard dollar sərmayə
qoyulmuşdur və bu da müstəqillik dövründə
respublikamıza yatırılan sərmayələrin 77 faizini
təşkil edir.
Ötən beş ildə
sənayenin qeyri-neft sektorunun lokomotivinə çevrilməsi
istiqamətində də real addımlar atılmış, bu
sahənin inkişaf prioritetləri müəyyən
edilmişdir. Sənayeləşmənin iqtisadi təməli
ilk növbədə Azərbaycanda güclü sənaye
potensialının inkişafına stimul verən zəngin
xammal bazasının mövcud olması və nəhəng sənaye
kompleksləri infrastrukturları ilə bağlıdır. Bakı,
Sumqayıt və Gəncə şəhərlərinin sənayeləşmənin
mərkəzi rayonlarına çevrilməsinə baxmayaraq,
bölgələrdəki xammal infrastrukturunda başlıca rol
oynayan Daşkəsənin, Gədəbəyin,
Naxçıvanın, Mingəçevirin sənaye
marşrutunun bazası olması reallıqdır. Bu
çoxşəbəkəli marşrutların postsənayeləşmənin
vahid kompleksinə çevrilməsi Azərbaycan
iqtisadiyyatında yeni mənzərənin yaranması deməkdir.
Ümumiyyətlə, sənaye potensialının səfərbər
edilərək hərəkətə gətirilməsi ölkə
iqtisadiyyatında milli gəlir baxımından əhəmiyyətli
yer tutacağına zəmin yaradır.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev bildirmişdir ki, sənayeləşmənin
strukturca yeni dövrün tələbələrinə
uyğun formalaşması iqtisadiyyatın gələcək
maliyyə təminatında xüsusi rol oynayacaqdır. Hazırda
respublikanın iqtisadi siyasətində yeni sənaye müəssisələrinin
yaradılması başlıca xəttə
çevrilmişdir. Azərbaycanda ümumi daxili məhsulun tərkibində
əsas yer sənaye məhsullarının payına
düşür. Prezident İlham Əliyev bu sahədə həyata
keçirilən dövlət siyasətini vahid mərkəzdən
tənzimləmək, respublikanın investisiya cəlbediciliyinin
daha da artırılmasını təmin etmək məqsədilə
hələ 2006-cı ildə Dövlət İnvestisiya
Şirkətinin yaradılmasına qərar vermişdir. Şirkətin
başlıca vəzifəsi ölkə iqtisadiyyatına
investisiyaların təşviqini təmin etmək, bu sahədə
mövcud problemlərin aradan qaldırılmasına
çalışmaqdır. Şirkət, eyni zamanda, xarici sərmayədarlarla
birgə layihələr həyata keçirməklə, onlarda
inam və etimadın güclənməsini təmin edir.
Sənaye
potensialının gücləndirilməsi dedikdə, söhbət
əsla keçmiş İttifaq dövründə olduğu
kimi, dövlətin nəzarətində olan strateji müəssisələrin
yaradılmasından getmir. Prezident İlham Əliyev dövlətin
bu sahədəki siyasətini, sadəcə, sahibkarlığa
kömək tədbirlərinin davamı hesab edir və
perspektivli, iqtisadi nöqteyi-nəzərdən səmərəli
sənaye kompleksinin formalaşmasına
çalışır. Cənab İlham Əliyev hesab edir ki,
hökumət öz tərəfindən bu cür müəssisələrin
normal fəaliyyətinə, habelə xarici sərmayədarlarla
birgə qlobal layihələr həyata keçirməsinə
etibarlı təminat mexanizmləri yarada bilər. Burada
söhbət həm də sahibkarlıq fəaliyyətinin daha
da stimullaşdırılması baxımından ölkədə
həyata keçirilən səmərəli tədbirlərdən
gedir. Təsadüfi deyildir ki, Azərbaycanın əsas sənaye
mərkəzlərindən sayılan Sumqayıt şəhərinin
mövcud infrastrukturunun bərpa olunması, eyni zamanda, sovet
dövründən mövcud olmuş istehsal müəssisələrinin
fəaliyyətinin bərpa edilməsi hökumət
qarşısında mühüm vəzifələrdən biri
kimi müəyyənləşdirilmişdir. İnanırıq
ki, bu diqqət və qayğının nəticəsi olaraq
Sumqayıtın ən iri müəssisələrindən
sayılan Sumqayıt Şüşə Zavodunun da əsaslı
şəkildə yenidən qurulması reallaşacaq, burada
dünya standartlarına cavab verən keyfiyyətli
şüşə istehsalı mümkün olacaqdır. Hazırda
respublikada şüşəyə olan illik tələbat 14
milyon kvadratmetr təşkil edir və bu tələbat əsasən
idxal hesabına ödənilir. Zavod tam gücü ilə fəaliyyətə
başlayacağı halda xaricdən idxalın
aşağı düşəcəyi, eyni zamanda pəncərə
şüşəsinin qiymətlərinin 2-3 dəfəyədək
enəcəyi gözlənilir.
Bütün bunlar Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin ciddi vəzifə kimi
qarşımıza qoyduğu güclü sənaye kompleksinin
yaradılması məqsədinə xidmət etməklə
yanaşı, eyni zamanda, regionların inkişafına,
qeyri-neft sektorunun, idxalı əvəz edən
ixracyönümlü məhsul istehsalının,
sahibkarlığın və xarici iqtisadi əlaqələrin
daha da genişlənməsinə, məşğulluğun
artırılmasına, yoxsulluğun azaldılmasına, habelə
elmi sahədə çalışacaq intellektual cəhətdən
inkişaf etmiş insan faktorunun formalaşmasına yönəlmiş
tədbirlərdir.
Xüsusi vurğulamaq
istərdim ki, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin 24 aprel
2009-cu il tarixli sərəncamı ilə Sumqayıt şəhərinin
60 illik yubileyi dövlət səviyyəsində geniş qeyd
edilir. Belə bir sərəncamın imzalanması Sumqayıta
göstərilən yüksək diqqət və qayğı
kimi qiymətləndirilib, şəhər sakinləri tərəfindən
də razılıqla qarşılanıb. Cənab İlham Əliyevin
son beş ildə dəfələrlə Sumqayıtda
olması, şəhərin problemləri, qayğıları,
nailiyyətləri ilə yaxından maraqlanması, istehsal və
sənaye potensialının inkişaf etdirilməsi ilə
bağlı dəyərli tövsiyələrini verməsi də
şəhərə yüksək diqqətin bariz təzahürüdür.
İnanırıq ki, dövlət başçısının
rəhbərliyi altında həyata keçirilən uğurlu
islahatlar nəticəsində Azərbaycanın hər bir
guşəsi kimi, Sumqayıt şəhəri də daha
sürətlə inkişaf edəcək, əvvəlki sənaye
və istehsal potensialın bərpasına nail olaraq milli
iqtisadiyyatın möhkəmlənməsinə layiqli töhfələr
verəcəkdir.
Qüdrət KƏRİMOV,
"Xəzər" Səhmdar Cəmiyyətinin sədri,
iqtisad elmləri doktoru
Azərbaycan.- 2009.- 14 iyun.- S. 6.