Ulu öndərin həyat
və fəaliyyətinə nəzər salarkən əmin
oluruq ki, o, ictimai-siyasi quruluşdan asılı olmayaraq
bütün dövrlərdə öz doğma xalqına sədaqətlə
xidmət etmişdir. 1993-cü ildə Azərbaycan
xalqının təkidli tələbi ilə yenidən siyasi
hakimiyyətə qayıtdıqdan sonra demişdir: "Mən
ömrümün qalan hissəsini də Azərbaycan
xalqına bəxş edirəm!" Doğrudan da,
1993-2003-cü illərdə Azərbaycanın müstəqilliyinin
möhkəmlənməsində, ölkəmizin hərtərəfli
inkişafında, Azərbaycanın o ağır, çətin
vəziyyətdən xilas edilməsində Heydər Əliyevin
müstəsna rolu vardır.
Heydər Əliyev
Azarbaycan tarixini də, ədəbiyyatını da çox
gözəl bilirdi. Çox yaxşı ədəbiyyatşünas,
yazıçı ola bilərdi. Bildiyiniz kimi, rəssamlıq
sənətinə də böyük həvəsi var idi və
gənc yaşlarından rəssamlıqla məşğul
olurdu. Çəkdiyi rəsmlər göstərir ki, bu insan
doğrudan da, böyük istedad sahibi idi. Uşaqlıq illərində
gənc yaşlarında Naxçıvanda məktəbdə
oxuyarkən teatrda tamaşalarda çıxış edirdi və
özü də ancaq baş rollarda və qəhrəmanlar
obrazında. Onun həm xarici görünüşü, həm
də daxili aləmi bunu diktə edirdi, səhnədə
yalnız müsbət personajları oynayırdı. Bütün
bunları ona görə deyirəm ki, bu istedadlı insan istənilən
sahədə böyük zirvələrə çata bilərdi.
Əgər siyasətlə yox, başqa sahə ilə məşğul
olsaydı, o sahədə də ən yüksək zirvələri
fəth edəcəkdi.
Azərbaycanda 1993-cü
ildə böhran yarananda, bundan əvvəl isə Heydər Əliyevi
Naxçıvanda hakimiyyətdən devirmək istəyənlər
- ovaxtkı Xalq Cəbhəsi-Müsavat hakimiyyətinin rəhbərləri
məcbur olub onu Bakıya dəvət etdilər. Ona görə
yox ki, Azərbaycanın xilasının yalnız Heydər Əliyevlə
bağlı olduğunu anladılar. Ona görə ki,
onların özlərinin həyatı təhlükə
qarşısında idi. Çünki onlara qarşı edilən
hərəkətlər onları təşvişə
salmışdı, bəziləri qaçıb gizlənmişdi,
bəziləri isə öz vəzifələrini
dondurmuşdular.
1993-cü ildə Azərbaycanda
yaşanan böhran, əslində, gənc Azərbaycan
Respublikasının müstəqilliyinə son qoya bilərdi. Biz
bu acı tarixi artıq bir dəfə 1920-ci ildə
yaşamışdıq. O vaxt da Azərbaycan müstəqil
respublika kimi cəmi iki il yaşaya bildi.
1993-cü ildə eyni vəziyyət
təkrarlana bilərdi. Məhz Heydər Əliyevin fəaliyyəti
nəticəsində bunun qarşısı alındı,
böhrana son qoyuldu, bütün qanunsuz silahlı birləşmələr
tərksilah olundu və ölkə inkişaf etməyə
başladı. 1993-2003-cü illər bizim hamımızın
yaxşi xatirindədir: sabitlik və inkişaf illəri, Azərbaycanın
dirçəliş illəri, Azərbaycanın xarici
mövqelərinin möhkəmlənməsi illəri, neft
müqavilələrinin imzalanması illəri. Bu gün Azərbaycanın
uğurlu inkişafında o vaxt Heydər Əliyev tərəfindən
atılmış addımlar müstəsna rol oynayır. Bu
gün bizim dövlət büdcəmiz, icmal büdcə 12
milyard 177 mln. manata yaxındır.
Heydər Əliyev qalib
idi. O, bütün döyüşlərdən qalib kimi
çıxıb, heç kim ona qalib gələ bilməmişdir.
1987-ci, 1990-cı və
1991-ci illərdəki müvəqqəti məğlubiyyət
uğursuzluq deyildi.
Əslində, o, yeni
güclə, yeni enerji ilə siyası mübarizəyə
qoşuldu, yenidən qələbə qazandı və tarixdə
qalib kimi qaldı. Heç kim və heç nə ona qalib gələ
bilmədi. Nə xarici düşmənlər, nə də Azərbaycanda
özünü ona rəqib qismində təqdim etməyə
çalışan uğursuz siyasətçilər. Tarixi
obyektiv həqiqət, milli faktor - qan-gen yaddaşı və
siyasi amil kimi ilk dəfə konseptual şəkildə məhz
əsrimizin ikinci yarısından, xüsusən də, hələ
sovet müstəmləkəsi əsarətində yaşayan
respublikamızın ictimai-siyasi, milli-mədəni həyatında
Heydər Əlirza oğlu fenomeni fakta çevriləndən
sonra başlayıbdır.
Təfsilata varmadan deyə
bilərik ki, siyasi mübarizəsində də,
diplomatiyasında da, idarəetmə təcrübəsində
də geniş mənada tarixə - yaddaşa, mentalitetə,
tarixi keçmişə, mənəviyyat tarixinə Heydər
Əlirza oğlu qədər müdrikcəsinə istinad edən
ikinci şəxsiyyəti nümunə göstərmək
çətindir. Tarix onun üçün heç vaxt
yaşanmış keçmiş qürrə, fəxr mənbəyi
olmayıb, tarix bütün hallarda onun üçün gələcəyin
məktəbi olubdur. Tarixi kifayət qədər peşəkarcasına
bilməsi sayəsində Heydər Əlirza oğlu tarixi
yaşadan şəxsiyyətlər arasından
çıxaraq, tarixi yaradan şəxsiyyətlər
sırasına daxil olub.
Dünyanın əksər
ölkələrində olduğu kimi, Azərbaycanda da uzun
müddət milli siyasət müəyyənləşdirilərək
həyata keçirilməyib. Milli siyasət dedikdə,
çox vaxt etnik tərkibli rəngarəng və zəngin
olan ölkələrdən biri kimi, Azərbaycanda millətlərarası
münasibətlərin məqsədyönlü tənzimlənməsi
başa düşülür. Halbuki milli siyasət millətlərarası
münasibətlərin tənzimlənməsi siyasəti
anlayışından çox-çox genişdir. Əslində,
milli siyasət daha geniş anlayış olan dövlət
siyasətini də özündə ehtiva edir. Milli siyasətdə
dövlət maraqları da xüsusi nəzərə
alınmaqla milli maraqlar ön plana çəkilir.
Azərbaycanda tarixən milli maraqlara daha çox diqqət
yetirilib. Epoxal mərhələni əhatə
edən müstəqil demokratik dövlətçilik ənənəsi
olmayan Azərbaycanda dövlət maraqlarını da milli
maraqlar əvəz edib. Milli maraqlar
anlayışının tarixi kontekstdə şərti işlədildiyi
aydındır. İnsan toplumlarının
inkişaf prosesinin klassik təsnifatını (etnos, xalq, millət)
əsas götürsək, deyə bilərik ki, hər bir mərhələnin
özünəməxsus kompleks maraqları olub.
Qafqazda siyasi
sıçrayışlara deyil, sabit hakimiyyətə həmişə
böyük hörmət olmuşdur. Məğrur xalqları
idarə etmək nə qədər çətin olsa da, ciddi
dəyişikliklər dövründə hakimiyyətin
başında durmaq ikiqat məsuliyyət tələb edir. Bu mənada
yeni tarixdə öz xalqını parçalanmaqdan, əsarətdən,
zülmdən və qardaş qırğınından qoruya
bilən qəhrəmanlar böyük maraq doğurur.
Qafqaz müxtəlif etnosların, dillərin, adətlərin
toplaşdığı regiondur. Bu torpaqda çoxsaylı dillərin
mövcudluğu barədə müxtəlif əsatirlər
mövcuddur. Onların içərisində Qafqaz əfsanəsi
xüsusilə maraqlıdır. Əfsanəyə görə,
Tanrı xalqlara dilləri paylayarkən birdən özündə
yorğunluq hiss edir və Qafqaz üzərinə bütün
qalan dilləri səpir. Beləcə çox da böyük olmayan bir regionda
çoxsaylı dil qrupları meydana gəlir. Bəlkə də
ulu Tanrı bununla Qafqazı sınağa çəkdi. Minilliklər ərzində Qafqazda yaşayan xalqlar
gah bir-birilə dostluq edir, gah vuruşur, gah da
barışırdı. Nəhayət, yenidən onların
üzərində göylər parçalandı və
yalnız dağ çayları deyil, insan qanları və
göz yaşlarından ibarət çaylar axmağa
başladı.
Hər şey
üç slavyan qardaşın - rus Yeltsin, ukraynalı
Kravçuk, belorus Şuşkeviç və zəif iradəli
Qorbaçovun qələmindən çıxmış imza
ilə başladı. Tanrı
tərəfındən Qafqaza verilmiş seçim hüququ
işğalçılıq hüququna çevrildi.
Milli təmizləmə
və terror aktları başlandı. Kimdəsə qədim
tarixini yada salmaq və qədimliyini,
böyüklüyünü sübut etmək istəyi baş
qaldırdı və bu səs-küy altında ayrılmaq,
öz müstəqilliyini müəyyənləşdirmək
arzuları oyandı. Əgər dünyadakı mövcud
altı mindən artıq böyük və kiçik xalqlar
öz müstəqilliklərini qurmaq yolunu seçsəydilər,
o zaman yəqin ki, dünya məhv olardı. Bəs ermənilərə
bu nə üçün lazım idi? Axı, ermənilər
artıq bir dəfə öz müqəddəratlarını
müəyyənləşdirərək erməni dövlətini
qurmuşdular. Dağlıq Qarabağda yaşayan ermənilərə
ikinci bir erməni dövləti yaratmaq nəyə
lazımdır? Əslində, bu necə mümkün ola bilər?
Axı, orada azərbaycanlılar, ruslar və yəhudilər də
yaşayır. Məgər onda onlar da öz müqəddəratlarını
müəyyənləşdirməlidirlər?
Heydər Əliyev
öz yeni dövlətini on il idarə etdi. Minilliklər tarixi
olan uca Qafqaz zirvəsindən baxarkən bu on il kiçik bir
andır. Lakin bu an böyük şanlı yolun ilk
addımıdır. Azərbaycan və bütünlükdə
Qafqaz yüzilliklərlə yaşı olan əzəmətli
bir çinara bənzər məhz belə bir liderə ehtiyac
duyurdu və o, taleyin qismətilə hakimiyyətə gəldi.
Hündür-boylu, qamətli, cazibədar, möhkəm xarakterə
malik, mədəni azərbaycanlı, sarsılmaz iradəyə
və müdrikliyə malik bir insan. O, Qafqaz üçün
son dərəcə ağır bir zamanda hakimiyyətə gələrək
elə işlər görə bildi ki, bunu heç kim görə
bilməzdi. O, müharibəni dayandırdı, insan qanı
axıdılmasının qarşısnı aldı, insanlara
ləyaqət hissini və milli hörməti qaytardı.
O, taleyin və
zamanın hökmü ilə tarixin yeni mərhələsində
bütün çətinliklərə səbr və təmkinlə
qalib gələ biləcək bir insan, bir lider idi. XX əsrdə
buna heç kim nail ola bilməmişdir.
Heydər Əliyev
dünyanın bütün prezidentlərindən fərqlənirdi.
Qoca Qafqazın oğlu olaraq o, Qafqaz xalqlarının həyatına
böyük ustalıqla təsir edə bildi. Bütün
dünyanı özü ilə hesablaşmağa vadar etdi. Təbiət
onu böyük müdriklik və unikal hafızə ilə
mükafatlandırmışdı. Heydər Əliyevi tez-tez
bu və ya digər dünya səviyyəli siyasətçi
ilə müqayisə edirdilər. Lakin o, heç kimə bənzəmirdi.
Heydər Əliyev elə Heydər Əliyev idi.
Bir dəfə
Sov.İKP MK-nın Siyasi Bürosuna Türkiyə rəhbərliyi
adından bolqar hakimiyyət orqanlarının türkləri
öz ad və familiyalarını zorla dəyişməklə
bağlı bir etiraz məktubu daxil olmuşdu. Siyasi Büroda
məktubu oxuyan Qorbaçov deyir: Bu, "Bolqarıstanın
daxili işidir və biz müstəqil dövlətin daxili
işlərinə qarışa bilmərik" və gündəlikdə
duran digər məsələlərin müzakirəsinə
keçmək istəyir. Birdən Heydər Əliyev buna
qarşı çıxır və deyir: "Macarıstan və
Çexoslovakiyadakı hadisələri biz nədənsə
onların daxili işləri hesab etmədik. Söhbət
bolqar türklərinə qarşı zorakılıqdan getdikdə
biz nədənsə bunu "onların daxili işi" hesab
etdik. Belə bir ikili standart bizə yaraşarmı?"
Heydər Əliyev
ölkə üçün son dərəcə ağır
bir zamanda hakimiyyətə gələrək Azərbaycana rəhbərlik
edirdi. Onun siyasi təcrübəsi və müdrikliyi gənc
ölkə üçün gənc ailəyə nəsildəki
böyüklərin müdafıəsi və təcrübəsinin
zəruriliyi qədər vacibdir.
Xalq Cəbhəsi
hakimiyyətdə olarkən yaşadığımız həyəcanlı
dövrlər unudulmayıb. Ölkədən böyük
axın var idi. Azərbaycanlılar, ruslar, ukraynalılar, yəhudilər,
ləzgilər, avarlar köçürdülər. Azərbaycanda
stabillik pozulmuş, qeyri-müəyyənlik hökm
sürürdü.
Cəmi bir neçə
ildən sonra hər şey dəyişdi... 1995-ci il. 500-dən
artıq ailə Azərbaycana qayıtdı. Keçmiş hərbçi
V.Şatskonun məktubundan bir parça: "Hörmətli
Heydər Əliyev, biz ailəliklə ömrümüzün ən
yaxşı illərini Bakıda yaşamışıq, Azərbaycanı
və onun mehriban xalqını sevmişik. Ona görə bu
ölkəni tərk etmişdik ki, sabaha inam itmişdi, qorxu və
ümidsizlik hakim idi. Biz qayıtmaq istəyirik, ona görə
ki, indi Siz Prezidentsiniz. Siz bizim evin sahibisiniz. Və biz Sizinlə
birlikdə yeni, çoxmillətli Azərbaycanı qurmaqla
xoşbəxt olacağıq..."
Fikrimcə, bu məktubda
Azərbaycanın ozamankı taleyi öz əksini tapıb. Geri
dönən ailələr - stabillik və inamın simvolu,
Prezidentə və onun siyasətinə inamın təzahürü
idi.
Azərbaycanın
taleyinin həll edildiyi bir zamanda Heydər Əliyev milli birlik
ideyasını irəli sürdü. O, hesab edirdi ki, yalnız
bu yolla ölkəni böhrandan çıxarmaq
mümkündür. Onun səmimiliyinə milyonlarla vətəndaş
əmin idi. Onlar Heydər Əliyevi hələ Sovetlər
dövründən dahi beynəlmiləlçi kimi
tanıyırdılar.
Həmin dövrdə
milli problemlər də meydana gəlirdi və millətlərarası
sülhü pozmağa çalışan qüvvələr də
var idi. Lakin Heydər Əliyev gərginliyi azaltmaq
üçün vasitələr tapırdı.
Respublikaların rəhbərləri
onun müdrik məsləhətlərinə qulaq asar və təşəbbüslərinə
qoşulardılar. Özünə inamın gücü,
qabiliyyəti, hər bir milliyyətə mənsub insanlara
hörmət və məhəbbəti ilə ən mürəkkəb
problemləri həll edə bilirdi.
Ermənistan-Azərbaycan
münasibətləri millətlərarası sülhün
pozulmasına təhlükə olaraq qalırdı. Öz
çirkin məqsədləri üçün Qarabağ
probleminin ortaya atılması isə böyük partlayış
üçün nüvə idi və bu partlayış bir
neçə dəfə faciələrə gətirib
çıxarmışdı.
1969-cu ilin iyulunda
respublika rəhbərliyinə gələn Heydər Əliyev
qısa müddətdə mövcud problemi tamamilə başqa
bir səviyyəyə - Azərbaycan-Ermənistan arası
problemlər səviyyəsinə qaldırdı.
Dağlıq
Qarabağın iqtisadiyatı yüksək sürətlə
inkişaf etməyə başladı. Böyük sənaye
müəssisələri yaradıldı, üç dildə
- erməni, azərbaycan və rus dillərində tədris
olunmaqla pedaqoji institut açıldı, sosial-mədəni
sferaya lazımi diqqət yetirildi.
Mədəni əlaqələr
fəal inkişaf edirdi. İki qonşu respublikanın elm və
mədəniyyət nümayəndələrinin
görüşləri, festivalları keçirildi. Məhz bu
illərdə Azərbaycan incəsənət xadimlərinin
Ermənistanın idman meydançalarında böyük
konsertləri oldu. Heydər Əliyevin Ermənistanın zavod və
fabriklərində fəhlələrlə, tarlalarda kəndlilərlə,
alimlərlə görüşləri keçirildi. Ona qulaq
asır, hörmət edir və qiymətləndirirdilər.
Heydər Əliyevin Azərbaycana
rəhbərlik etdiyi illər ərzində Ermənistandakı
heç bir siyasi qüvvə Qarabağ kartını oynatmaqla
məqsədinə nail ola bilmədi. Yalan və ya uydurmalarla
onlar bir metr də olsun, torpağı zəbt edə bilmədilər.
Axı, əvvəlki onilliklər ərzində onlar buna nail
ola bilmişdilər. 1918-ci ildən başlayaraq Ermənistanın
xeyrinə 30 min kvadratkilometr sahə ayrılmışdı. Bütün
bunlar Heydər Əliyevə qədər və ya ondan sonra
mümkün olmuşdu.
Müdrik siyasətlə
o, erməni ideologiyasını sarsıda bilirdi. Qarabağ
müharibəsinə təhrik Ermənistan üçün
heç də asan olmadı. Sadə təbliğatla xalqı
ekstremist cəhdlərə sövq etmək heç də asan
başa gəlmirdi. Qonşu xalqla dinc yanaşı yaşamaq
istəyində olan insanlarda nifrət və düşmənçilik
hissini oyatmaq üçün onlara Sumqayıtda öz erməni
qardaşlarının qanını axıtmaq lazım gəldi.
Heydər Əliyevin
Moskvada işləyərkən Qafqaz xalqları arasında beynəlmiləl
tərbiyə sahəsindəki məhsuldar fəaliyyəti də
xüsusi əhəmiyyət kəsb edirdi. Ermənistan
ideoloqlarının Qarabağa kütləvi hücum etməyə
cəsarətləri çatmırdı. Yalnız Heydər Əliyev
Siyasi Bürodan gedəndən bir neçə gün sonra
akademik Aqanbekyanın fitnəkar bəyanatı meydana
çıxdı. İfrat
millətçilər Qarabağ kartından
açıqcasına istifadə etməyə
başladılar.
Hətta Qarabağ
qırğını başlayandan sonra belə,
Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin sədri
işləyən Heydər Əliyev milli siyasətdə öz
prinsiplərini dəyişmədi. Şəxsi nüfuzu
hesabına o, Naxçıvanı xilas edə, ərazisini
qoruya bildi, Ermənistanla sərhəd boyunca atəşkəsə
nail oldu. Erməni hərbi hissələrində qulluq edən
zabitlərdən biri sərhəddəki mübahisəli məsələlərlə
əlaqədar hərbçilərin növbəti
görüşündə demişdi: "Digər istiqamətlərdə
əsl müharibə gedir. Burada isə biz sizinlə sülhdəyik.
Əgər bizim də belə bir ağsaqqalımız
olsaydı, yəqin ki, bir-birimizə güllə atmaq əvəzinə
ümumi dil tapardıq".
Heydər Əliyevin beynəlmiləlçi
fenomenliyini onun həyatında, Azərbaycanın tarixində və
tərbiyəvi mühitində axtarmaq lazımdır. Tarixən
Azərbaycan öz qonaqpərvərliyi ilə, müxtəlif
dinlərə dözümlülüyü ilə, müxtəlif
xalqların adət-ənənələrinə hörməti
ilə seçilib. Məhz belə bir atmosferdə gələcək
Prezident dünyaya göz açmış,
böyümüşdür.
Moskva dövründə
Heydər Əliyevlə bir yerdə işləmək şərəfinə
nail olmuş hər bir şəxs daxili bir razılıqla bu
dövrü xatırlayır. Ona uzaq Sibirdə və isti
Özbəkistanda, Ukraynada və Moldovada, Latviya və Estoniyada
böyük hörmət var idi. Sov.İKP MK Siyasi Bürosunun
üzvü, SSRİ Nazirlər Soveti Sədrinin birinci
müavini işləyən Heydər Əliyev harada
olursa-olsun, hansı problemi həll edirsə-etsin, hər yerdə
onu sadə xalq və rəhbərlik böyük hörmətlə
qarşılayırdı. İnsanları özünə cəlb
etmək bacarığına malik bu insan milli xüsusiyyətlərə
hörmətlə yanaşmaqla hər yerdə ehtiramla hərəkət
edirdi. O öz işini yaxşı bilirdi.
Heydər Əliyev nəhəng
bir ölkənin mühüm sosial-iqtisadi kompleksinə rəhbərlik
edirdi. Onun fəaliyyətində millətçiliyə
uyğun adicə bir işarə də yox idi. O, 15 İttifaq
nazirliklərinin kuratoru olmaqla bərabər, Baykal-Amur
magistralının tikintisinə cavab verir, səhiyyə, təhsil,
mədəniyyət sahəsindəki proqramları təkmilləşdirirdi.
Onun işi hər yerdə uğurla alınır və hər
yerdə həmfıkirləri var idi.
Moskvadakı işi
dövründə Heydər Əliyev Sovet İttifaqını
şimaldan cənuba və qərbdən şərqə gəzmişdi.
Dəfələrlə ölkənin müxtəlif ərazilərindəki
ekstremal şəraitlə üzləşməli olmuşdu.
Nazirlər Soveti sədrinin
birinci müavini respublikalarda şəraiti diqqətlə
öyrənir, onların problemlərini araşdırır,
sosial-iqtisadi problemlərin həlli yolunda konkret kömək
göstərir, kütlələrlə beynəlmiləl
iş təcrübəsini yayır və Siyasi Büroda dəfələrlə
milli məsələlərlə bağlı strateji ideyalar
verirdi. Sonralar bu ona Baş katib M.S.Qorbaçovun fəaliyyətinə
qiymət vermək hüququ verirdi: "Millətlərarası
siyasətdə yol verilən çox ciddi səhvlər bir
sıra respublikalarda faciəli vəziyyətə gətirib
çıxardı. Alma-Ata (Almatı), Tbilisi, Fərqanə,
Bakı, Yeni Uzen, Oş, Pribaltika respublikalarında baş verən
hadisələr respublikaların suveren hüquqlarına
qarşı atılan addımlar ilə bağlı idi."
Kim bilir, əgər
Siyasi Büro o zamanlar Heydər Əliyevin məsləhətlərinə
diqqətlə yanaşsaydı, onun təcrübəsindən
istifadə etsəydi, hadisələr necə cərəyan edəcəkdi?!
Bunun əvəzinə o, siyasi həyatdan təcrid olundu. Onu
Qorbaçovun əlaltıları təqib etməyə
başladılar və hər vəchlə Bakıda fəal fəaliyyət
göstərməsinə mane oldular.
Heydər Əliyev və
Mixail Qorbaçov - bunlar siyasi mübarizə meydanında
yalnız milli və dini əksqütblər deyildilər. Bu əksqütblülük
professional xarakterə malik idi. Qorbaçov - zəifiradəli,
qorxaq idi və lider deyildi. O, məsuliyyətdən
qaçmağı bacaran, işləyənlərin
arxasında gizlənən adam idi. Heydər Əliyev isə əməlinə
görə lider idi, ağıllı, praqmatik, nüfuzlu,
güclü şəxsiyyət idi. Bunu Qorbaçov hiss etməyə
bilməzdi.
Əgər bu iki
insanın keyfiyyətlərini müqayisə etsək,
açıq demək lazımdır ki, Heydər Əliyevin
fundamental təfəkkürü, insana hörmətli
münasibəti və digər əxlaqi keyfıyyətləri
Qorbaçov üçün əlçatmaz idi.
Məgər Heydər Əliyev
dostlarını milli əlamətlərə görəmi
seçirdi? Heç vaxt. MDB-nin bütün ərazisində
onun yüzlərlə, minlərlə dostları, həmfıkirləri,
tərəfdarları vardır ki, bu gün də onlar Heydər
Əliyevlə bu münasibətdən məmnun olduqlarını
bildirirlər. Məgər Heydər Əliyev kadrları milli tərkibə
görəmi seçirdi? Heç vaxt. Onun üçün
başlıca meyar - professionallıq, işə sədaqət,
işgüzarlıq idi. Bu isə Qorbaçovun kadr siyasəti
ilə daban-dabana zidd idi.
Y.Andropovun
ölümündən sonra hakimiyyət uğrunda mübarizə
başladı. Baş katib vəzifəsi üçün
müxtəlif familiyaların adı səslənirdi. Siyasi
Büronun bəzi üzvləri bu vəzifəyə Heydər
Əliyevin gəlməsini istəyirdi. Lakin ona qarşı
Qorbaçovun irəli sürdüyü əsas arqument -
milliyyət məsələsi ilə bağlı oldu.
Heydər Əliyev Siyasi
Büroda yeganə azərbaycanlı, müsəlman idi.
Qorbaçov açıqca bəyan edirdi: "Hər bir halda
kim isə slavyan olmalıdır".
Moskva dövründən
sonra müstəqil Azərbaycanda da Heydər Əliyev beynəlmiləlçilik
ruhunu və milli azlıqlara diqqəti müdafiə edirdi. Azərbaycanda
20-dən artıq xalq, milli azlıq, etnik qruplar yaşayır
ki, onlar da müxtəlif dil qruplarına aiddirlər. Bu ölkədə
elə milli azlıqlar vardır ki, onlar sayca cəmi bir
neçə min nəfəri özündə birləşdirir
və kompakt olaraq yalnız bu ölkədə
yaşayırlar.Bu etnik qruplardan hər hansı birinin itirilməsi
əslində, bütün bəşəriyyət
üçün əvəzsiz itki olardı. Belə bir təhlükə
onlar üçün Azərbaycanda varmı? Bir sıra beynəlxalq
təşkilatlar öz sənədlərində qeyd edirlər
ki, azərbaycanlıların onlarla bərabər bir torpaqda
yaşayan xalqlara qarşı tolerantlığı etalon hesab
edilə bilər. Həqiqətən də, bu xalqa məxsus
olan mehriban qonşuluq, dini və etnik
dözümlülüyü davam etdirməklə mövcud
hakimiyyət dillərin, dinlərin, etnik psixologiyaların, ənənələrin
inkişafına həmişə böyük önəm
vermişdir. Bu gün Azərbaycan radio verilişlərinin ləzgi,
talış, kürd, gürcü və digər dillərdə
səslənməsi, tat, ləzgi, udin, xınalıq və digər
dillərdə dərsliklərin çap edilməsi dövlətin
Azərbaycanda yaşayan milli azlıqların hüquqlarının
qorunması sahəsində ardıcıl və məqsədyönlü
siyasətinin davam etdiyini təsdiq edir.
Respublikanın müxtəlif rayonlarında kompakt yaşayan
azlıqların öz dillərində təhsil alması
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Udin, talış, ləzgi,
tat məktəblərində I-IV siniflər üzrə dərslər
milli dillərdə keçirilir. Təqdirəlayiq haldır
ki, milli azlıqlar tərəfındən
yaradılmış mədəniyyət mərkəzləri
dövlət tərəfındən müdafiə olunur.
Ölkənin
ictimai-siyasi həyatındakı demokratik dəyişikliklər
Azərbaycanda yaşayan azsaylı xalqlara olan marağın
artmasına şərait yaradır. İnsan
hüquqlarının müdafiəsi, müxtəlif etnos və
etnik qrupların saxlanması yalnız elmi deyil, həmçinin
siyasi əhəmiyyət daşıyır. Dövlətin
milli siyasəti yalnız ayrı-ayrı etnos və xalqlara
deyil, milli mənsubiyyətindən asılı olmayaraq
bütün ölkə vətəndaşlarının həyatın
bütün sahələrində bərabərhüquqlu
inkişafına xidmət edir.
Quba rayonu ərazisində
yerləşən Xınalıq, Buduq, Qnız, Xapıt kimi, Qəbələ
rayonu ərazisində yerləşən Nic kimi,
İsmayıllı rayonu ərazisində yerləşən
Lahıc və İvanovka kimi, Zaqatala rayonu ərazisində
yerləşən Katex və Əliabad kimi, Lerik rayonu ərazisində
yerləşən Qosmolyan kimi azsaylı xalqların
yaşayış məskənləri açıq səma
altında etnoqrafik muzeylərə və turist
marşrutlarına çevrilə bilər.
Azərbaycan çoxmillətli
ölkədir. Burada hətta ən azsaylı millətlərin
nümayəndələri belə, icmalarda birləşə,
öz mədəniyyət, dil və adətlərini
inkişaf etdirə bilərlər. Onlar heç bir dini və
milli ayrı-seçkiliyə məruz qalmırlar. Azərbaycanda
üç əsas dini cərəyan - islam, xristianlıq və
iudazm qarşılıqlı hörmət şəraitində
fəaliyyət göstərir.
Misal üçün, Qəbələ
rayonunda azsaylı udin xalqı yaşayır. Onların öz
həyat tərzi və tarixləri vardır. Bu millətin
nümayəndələri deyirlər: "Tanrı özü
dualarımızı eşidərək Heydər Əliyevi bizə
göndərmişdir. İndi biz özümüzü azad və
sərbəst hiss edirik".
Bu gün Azərbaycanda
ölkənin bütün milli spektrlərini birləşdirən
çoxsaylı təşkilat və cəmiyyətlər
mövcuddur. Rus icması, ukrain, ləzgi, avar, üç yəhudi,
tatar, lak və digər mədəni mərkəzlər fəaliyyət
göstərir. Onların hər biri öz mədəniyyət
və məişətlərini qoruyub saxlamaq və inkişaf
etdirmək üçün bərabər imkanlara malikdirlər.
Yığcam yaşayış məskənlərində ana
dilində dərslər keçirilir, qəzetlər
buraxılır, radio və televiziyada efır vaxtları
ayrılır.
Bu təşkilatların
içərisində rus icması daha böyükdür. Tarixən
iki xalq - ruslar və azərbaycanlılar böyük rəğbətlə
bir-birinə münasibət göstərmişlər. Vaxtilə
Rusiyadan Azərbaycana köçürülən ruslar bu ərazidə
məskunlaşaraq özlərinə yeni Vətən
qazanmışlar.
Ruslar böyük bir
xalq kimi köçürülmə hərəkəti ilə
Şərqdə Sakit okeana, Cənubda isə Altay və
Tyan-Şana qədər bir əraziyə
yayılmışlar. Rusların Zaqafqaziyaya, xüsusilə də,
Azərbaycana köçürülməsi də böyük
fəallıqla həyata keçirilmişdir.
Azərbaycan ərazisində
ilk rus yaşayış məskənləri XIX əsrin 30-cu
illərində meydana gəlmişdir. Bunlar əsasən
çar hökuməti tərəfindən sürgün
edilmiş və ya Rusiyanın cənub vilayətlərindən
könüllü olaraq köçüb gəlmiş
malokanlar, duxoborlar, subbotniklər olmuşdular.
İcmaların
bütünlüklə köçürülməsinə Azərbaycandakı
şərait imkan yaradırdı. Burada həmişə
qonağa böyük hörmət olmuş, "əcnəbilərə",
başqa təriqətdən olanlara təəccüb
doğuracaq dözümlülük olmuşdur.
1833-1843-cü illər ərzində
Rusiyadan köçürülənlər tərəfındən
30-dan artıq yaşayış məskəni, o cümlədən
Altıağac, Çuxuryurd, Mərəzə, bir qədər
sonra isə Astraxanovka, Andreyevka, Slavyanka kəndləri
salındı. XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərində
rus hökumətinin Azərbaycana köçürmə siyasəti
daha da fəallaşdı.
Azərbaycan ərazisində
bu gün də rusların kompakt yaşayış məskənləri
qorunmaqdadır. Onlardan ən böyüyü
İsmayıllı rayonundakı İvanovka kəndidir ki,
burada 3 min nəfərdən artıq rus yaşayır. Nikitinin
adını daşıyan və N.J.Minnikovun rəhbərlik
etdiyi kolxoz isə respublikadakı ən stabil təsərrüfat
olaraq qalır.
Ruslar Azərbaycan millətinin
tərkib hissəsi kimi iqtisadiyyata, dövlətçiliyə,
elmə, mədəniyyətə və təhsilə
sanballı payını vermişlər. Bakı neftçisi
Nikolay Konstantinoviç Baybakovun həyatı buna bariz nümunədir.
Vaxtilə o, Azərbaycan neft kompleksində rəhbər vəzifələrdən
birini tutmuş, Neft sənayesi Xalq Komissarı, sonra SSRİ
Dövlət Plan Komitəsinin sədri olmuşdur.
Azərbaycan Prezidenti
N.K.Baybakovun səmərəli fəaliyyətini
unutmamış və 1995, 1998, 1999-cu illərdə onu Azərbaycanda
şəxsən qəbul etmişdir. Rusiya-Azərbaycan dostluq
münasibətlərinin inkişafındakı xidmətlərinə
görə N.K.Baybakov "Şöhrət" ordeni ilə təltif
olunmuşdur.
MDB sammitlərinin birinin
yekunları barədə keçirilən mətbuat
konfransında Heydər Əliyev demişdi: "Azərbaycandakı
ruslar mənim dostlarımdır..." Bu sözlər Azərbaycanda
yaşayan hər bir millətə aid edilə bilər.
Ruslara gəldikdə isə, həyati misallar bunu təsdiq
edir. Ölkələrimizin bütün
tarixi boyu ilk dəfə olaraq rus provaslav kilsəsinin
başçısı, Moskva və Ümumrusiya Patriarxı II
Aleksey Azərbaycana səfər etdi. Bu
tarixi səfər bir daha təsdiq edir ki, Azərbaycan Prezidenti
respublikada yaşayan rus vətəndaşlarına, pravoslav
xristianlara necə böyük diqqət və qayğı
göstərir.
Rus mədəniyyətinin
və rus dilinin qorunması, məktəblərdə rus dilində
dərslərin tədris olunması, Bakı Slavyan Universiteti
kimi unikal tədris müəssisəsinin yaradılması, rus
dilində qəzet və jurnalların nəşri, Bakı
şəhərində A.S.Puşkinin abidəsinin
ucaldılması və sairə tədbirlər
bütünlükdə Prezidentin demokratik cəmiyyət
quruculuğundakı səmərəli milli siyasətini bir
daha təsdiq edir.
Bir neç il əvvəl
Bakıda rus mətbuatının V Ümumdünya konqresi
keçirilərkən rus dilinin millətlərarası
ünsiyyət vasitəsi kimi inkişaf etdirilməsi qərara
alınmışdı. Konqres
iştirakçılarının əksəriyyəti qeyd
edirdi ki, Azərbaycanda rus dili özünə möhkəm
dayaq tapmışdır və bu uğura Azərbaycan
Prezidentinin müdrik siyasəti səbəb olmuşdur. Hələ
keçən əsrin 70-ci illərindən respublikada rus
dilinin hərtərəfli inkişafı üçün həyata
keçirilən siyasət öz bəhrəsini verməkdədir.
1970-ci ildən Azərbaycandakı orta məktəblərdə
birinci sinifdən rus dili tədris edilməyə
başlandı. Bu gün 400 məktəbdə dərslər
rus dilində, 21 ali məktəbdən 20-də isə azərbaycan
və rus dillərində keçirilir. Azərbaycanda rus dilinə
belə yüksək münasibət keçmiş SSRİ ərazisində
yaşayan xalqlarla sıx əlaqələr saxlamağa imkan
verir.
Heydər Əliyevə
Azərbaycanda normal həyatı bərqərar etmək, millətlərarası
sülhə nail olmaq, sosial-iqtisadi inkişafı təmin etmək,
xalqlar və ölkələrarası münasibətləri tənzimləmək
nəsib oldu. Başqaları buna nail ola bilmədi. Heydər Əliyev
isə bacardı. Buna görə də xalq ona Dahi Beynəlmiləlçi,
müsəlman dünyasının lideri, "Qafqazın
Atası" adını verdi.
Mixail Zabelin,
Milli Məclisin deputatı,
YAP İdarə Heyətinin üzvü
Azərbaycan.- 2009.- 17 iyun.- S. 2.