"Hər oxuyan Molla Pənah
olmaz" deyiblər. Hər şair də Vaqif olmur - nə
Molla Pənah Vaqif, nə Səmədoğlu VaqifE Vaqif Səmədoğlu
yaradıcılığı poeziyamızda da,
dramaturgiyamızda da təkrarsız, unikal hadisədir. Qırx-qırx
beş il bundan qabaq Vaqifin ilk şeirləri meydana
çıxanda bunu çox az adam başa
düşürdü. İndi müqayisəolunmaz dərəcədə
çox adam başa düşür, gün gələcək
bunu başa düşməyən qalmayacaq, qalsa da, üç
cüt-bir tək cahilE Böyük sənətkarlar çox
vaxt yaşadığı dövrün yetimi, ögeyi, gələcək
zamanların ərköyünü olur. İndi hansı
şairin şeirlərini oxuyursan, oxşar mövzulara rast gəlirsən
- Allah, ölüm, tənhalıq. Vaqif
yaradıcılığa başlayanda bu mövzularda yazan
bir-iki şairdən biriydi.
İlk şeirlərindən
o, ədəbiyyatımıza əyalətçilik çəpərlərini
aşaraq gəldi. Əyalətçilik yalnız coğrafi
anlayış deyil, əyalətçilik zamanın
ucqarında qalmaq, dövrün nəbzini duymamaq,
dünyanın dərdinə, Füzuli demiş "qəmi aləmə"
biganə qalmaqdır.
Ən uzaq əyalət
insanın öz içindədir: planetin ən azman şəhərlərində
yaşayıb mahiyyət etibarıyla əyalət adamı ola
bilərsən. Vaqif şəhərlidir, amma şəhər
şairi deyil, kənd şairi də olmadığı kimi, o
dünyanın bütünlüklə - küll halında hər
üzünə - şəhərinə, kəndinə,
keçmişinə, indisinə, gələcəyinə,
ağrısına, sevincinə - bir sözlə, hər sirrinə
vaqif olan sənətkardır. Vaqif Səmədoğlunun
vaqifliyi bundadır.
Bir para şair və
yazıçılarımız var ki, ömürlərinin bir
yarısını kənddən, rayondan Bakıya
köçmək cəhdlərinə həsr edirlər,
ikinci yarısını da şəhəri burunlamağa. "Ah,
şəhər nə qədər pis, yad, iyrəncdir,
doğma kəndim nə qədər gözəl,
füsunkardır" - bir çox şeirlərin, hekayələrin
əsas pafosu budur... Soruşan gərək, şəhərə
bu qədər nifrət bəsləyirsənsə, niyə
bitib qalmısan burada?
Kənddən, rayondan
çıxıb Bakıda məskunlaşmış ən
istedadlı şair və nasirlərimiz belə ovqatdan
uzaqdırlar. Fikrət Qoca da, Mövlud Süleymanlı da,
Ramiz Rövşən də. Təbii ki, şəhərdə
doğulub boya-başa çatmış Vaqif Səmədoğlu
da. Vaqifin nisgili, gileyi hansısa coğrafi məkanla deyil,
dünyanın varoluşuyla, zamanın gərdişiylə
bağlıdır. Onun haqqında yazılarımdan birində
demişdim ki, "Vaqif zamanın yaratdığı
şairdir"...
Onun ağrılı-əzablı
müasirliyi də bundadır. O, salxım söyüdün
seyrinə dalıb zövq almır, çünki bilir ki:
Söyüd kölgəsi
tək,
Sərindir
Krematori kölgəsi.
Bizim əsr kölgələrin
çərgəsinə krematori - əsir düşərgəsində
insanyandırma məntəqəsinin kölgəsini də əlavə
etdi. Qərb mütəfəkkirlərindən birinin fikri
Vaqifin misralarıyla həmahəng səslənir:
"Osvensimdən sonra sevgi şeirləri yazmaq
müşkül işdir".
Şərq və Qərb
şairlərinin əsrlər boyu vəsf etdikləri Ay da,
Vaqifin poeziyasında gözlənilməz bir bənzətməylə
təqdim olunur:
Aya baxıram...
Üzü ləkə-ləkə
Rentgendə görünən
Vərəmli ciyər təki...
Təbiət
öz-özlüyündə neytraldır, şairlər onu rəmzlərə,
təşbehlərə, obrazlara çevirir. Quzey və
Güney Azərbaycanı ayıran Araz çayı
haqqında saysız-hesabsız şeirlər yazılıb -
onların arasında əlaları da var, babatları da, dəyərsizləri
də. Bu şeirlərin çoxunda Arazı qınayırlar
ki, "zalımdır, insafsızdır,
amansızdır", xalqımızı,
torpağımızı iki yerə bölüb. Vaqif Araza ilk
anlamını qaytarır:
Araz nədir?
Adi çay
Saysız çaylar
ordusunda
kiçik, sadə
piyada.
Arazı söyməkdən
nə fayda?
Vaqif şeirində
obrazların əyaniliyi gözümüz qarşısında
son dərəcə möhtəşəm mənzərə
yaratmağa qadirdir:
Nəhəng
bürünc xaç kimi
Yırğalanır sinəmdə
Aramızda qalmış
buludlar,
Təyyarənin
uğultusu,
məsafə
Qəflətən
şamları keçmiş
Kilsədir
Qara dəniz
sənsiz...
Yaxud başqa bir gözlənilməz
obraz:
Batan
Gəmilərdən
atılan
Yük kimi
Kənara atıram
Ümidlərimi.
Ömrün divarında
yenə
Kəndir görürəm,
qapı yerinə.
Vaqif poeziyasının
gözlənilməz keçidləri bəzən oxucunu
çaşdıra bilər. "Tərcümeyi-halım"
şeiri qəribə bir etirafla başlayır:
Doğuldum 1939-da,
1937-də tutuldum.
Bu necə olur görəsən,
39-da doğulan adam iki il qabaq tutula bilərmi? Bunu başa
düşməyənlər onu da başa düşmürlər
ki, poeziya elementar məntiqin əsiri deyil və insanın
bioqrafiyası onun doğulduğu gündən, ildən
başlanmır, bu tərcümeyi-hal zamanın tərcümeyi-halıdır,
dövrün özəllikləri, məqamlarıyla
bağlıdır.
"Tərcümeyi-halım"
şeirində belə misralar da var:
48-də nənəm
öldü,
Ömrümdə ilk dəfə
Ölüyə
ağladım.
Balıqlar saxladım
akvariumda.
Açıq qaldı pəncərəm
bir qış gecəsi,
Dondu balıqlar.
Şairin fikrincə, tərcümeyi-halının
ən vacib məqamları bunlardır. Əlbəttə,
ömründə başqa hadisələr, başqa itkilər,
ölümlər də olub, amma qəlbin bioqrafiyası
üçün ən vacib olan ilk sarsıntı, ilk itki, ilk
ölüm, yoxluqla ilk tanışlıqdır. Və bu qəlb
sarsıntıları sırasında insanın - nənənin
ölümüylə bir cərgədə akvariumda donub
qalmış balıqların da ölümü var,
çünki bu balıqların tələf olmasında
günahkardır, qış gecəsi pəncərəni
açıq qoyubmuş. Bəlkə vicdan əzabı deyilən
anlayış da gələcək şairin həyatına məhz
bu günahıyla birgə daxil olub. Çox vaxt insanın,
xüsusən də şairin içəri həyatının
müxtəlif keçidləri zahiri ömrünün hər
hansı hadisəsindən daha vacib olur.
İnsanın içəri
dünyasının qaranlığında, zülmətində
işıq axtarır şair. Ümumiyyətlə,
qaranlıq və işıq, gecə və gündüz,
zülmət və aydınlıq Vaqifin şeirlərində
fərqli çalarlarla qələmə alınır.
Şikəst pencəyinin
boş qolu
Gecəylə dolu
Ürəyin yeganə
yeridir.
İçimizin gecəsi
İnsan səsi
qaranlıqdan çıxır,
Bulaq yer altının
gecəsindən axır.
Qarı süd
sağır
İnək
döşünün qaranlığından.
Ana bətninin gecəsindən
dünyaya gəlir insan.
Beləliklə, insan səsi,
inək südü, bulaq, insanın özü belə
qaranlıqdan işığa çıxır və
dünyanın bu gərdişi əbədidir. Bu gərdişdə
hər gün, hər an sonuncudur və hər gün, hər
an yenidən təkrar olunandır.
Vaqif Səmədoğlunun
çox sevdiyim şeirlərindən biri elə bu barədədir:
Son gecədir bu gün yenə,
Son yel dolur son yelkənə,
Qayıq üzür birtəhər.
Axırıncı
ağacdır bu,
Əsir sonuncu külək
Bağlayıb sonuncu
yolu
Yenə sonuncu fələk.
Bu şeir bədbin təsir
bağışlaya bilərdi: son gecə, son səhər,
axırıncı ağac, sonuncu fələk...
dünyanın axırıymış sanki... Bədbin təsir
bağışlaya bilərdi, amma bağışlamır,
çünki şeirdə bir açar çöz var:
"yenə" sözü. "Yenə" sözü hər
şeyi izah edir. Bizə sonuncu kimi görürən hər
şey yenidən təkrar olunur, yenidən qayıdır, hər
gün yenidən son gündür, hər gecə yenidən son
gecə...
Vaqif ən adi şeylərdən poeziya cövhəri çıxara bilir. Hətta adicə toz da şeir predmetinə çevrilir:
Dünən
adını yazdım
Qara royalımın
üstünü örtmüş
Bomboz tozun üzündə.
Bu sözlərdən
sonra gələn misralar həm bu adi detala böyük miqyas
verir, həm də təsirli bir ovqat yaradır:
Gah şimaldan,
gah cənubdan baxdım
adına.
Adın günəşlə
dolurdu,
kölgədə
qalırdı.
Mənimləydin sən,
Aramızda bir yol
vardı: dünən!
Bu gün o da kəsildi,
Vasvası anam
Royalın tozunu sildi...
Yox oldu şimal,
Cənub da yoxdur indi.
İndi nə sən varsan,
nə mən.
Günəşə kölgə endi
Dünənimlə bu günümün
əhvalatı belədi...
İndi külək
pəncərənin pərdəsini
sənsizlik üzərində
bayraq kimi yellədir...
Vaqifin başqa unudulmaz
misraları da yadıma düşdü:
Uzaqda bir külək
var,
Küləyin
üstündə bayraq.
Az sözlə, xəsis
ifadələrlə dolğun, çox inamlı obraz yaratmaq
bax budur! Vaqif poeziyasına impressionist rəssamların əsərləri
kimi xəfif, yüngül duman, bu dumanda güclə sezilən
mənzərələr xasdır:
Eşidirsənmi?
Amma necə eşidəsən...
İki il yeddi ayın
ayrılığıyla
tutulub qulaqlarım.
Bir yandan da bu yağış.
Görürsənmi?
Amma necə görəsən,
Qurtarmayıb hələ
də
Aramızdan keçən
qatarın vaqonları,
Bir yandan da bu
yağış...
O vaxtlar
yazılmış, amma təbii ki, çapı mümkün
olmayan bir şeirində Füzuliyə həsr olunmuş
misralar var, böyük şairə müraciətlə
deyilir:
Axı yuxuna girmirdi rus
çarının tankları.
Aydındır ki,
çar vaxtında tanklar yox idi, Vaqifin işarə vurduğu
- 1968-ci ildə Praqa baharını tırtılları
altında əzib darmadağın edən Brejnev tankları
idi. Elə həmin şeirdə məşum bir xəbərdarlıq
da vardı:
Yenə kəsib ümid
keçən yolları
Tikilməmiş türmələrin
hörülməmiş hasarı.
Beş-on babat şeir
yazıb özünü dahi sayanlardan fərqli olaraq Vaqif bəlkə
də öz şeirlərinin qədrini lazımınca bilmir. Çoxlu
nəğmələri var, amma onları şeir kitablarına
salmır, "bu nəğmə sözləridir" deyir. Halbuki
Emin Sabitoğlunun musiqisini bəstələdiyi "Uzaq
yaşıl ada" da, "Bir axşam taksidən
düşüb payıza" da yüksək poeziya nümunələridir,
Adil Bəbirovun yazdığı gözəl bir
mahnıdakı :
Gəzdiyimiz şəhərləri,
Sevdiyimiz şeirləri,
kölgən düşən
divarları
ürəyimdən
qopar, qopar
özünlə apar...
- misraları Vaqifin
başqa gözəl şeirlərindən nəyi əskikdir?
Vaqifin şeirləri
haqqında az yazılmayıb. Mən də dəfələrlə
yazmışam. Onun şeirləri qədər bənzərsiz
dramaturgiyası isə təəssüf ki, hələ də
layiq olduğu qiyməti almayıb. Vaqifin yubileyi ərəfəsində
məhz onun dramaturgiyası haqqında yazmaq istəyirdim, amma
vaxt qıtlığından pyeslərini - əlbəttə
ki, əvvəllər səhnələrdə və TV
ekranlarında gördüyüm pyesləri - "Yayda qartopu
oyunu", "Generalın son əmri", "Yaşıl
eynəkli adam"ı bir də təzədən oxuyub fikirlərimi
toparlaya bilmədim. Bircə onu deyə bilərəm ki, "Bəxt
üzüyü" pyesi və onun əsasında Ramiz Əzizbəylinin
çəkdiyi flim milli dramaturgiyamızın və kinomuzun ən
maraqlı örnəklərindəndir.
Filmdə istedadlı
aktyorlarımız tərəfindən yaradılan sırf
milli xarakterlər qalereyası unudulmur. Bu filmin personajları,
ayrı-ayrı deyimləri Hacı Qara, Məşədi
İbad obrazları, ifadələri kimi
ağızdan-ağıza dolaşır, hafizələrə
zərb-məsəllər kimi həkk olunur. Hələ onu
demirəm ki, Moşu Göyəzənli teatr maskası kimi
ekrandan həyata adlayıb, mətbuat səhifələrinə
qayıdıb.
Bu yazıda Vaqifin
poeziyasından danışarkən əsasən uzaq gənclik
illərinin şeirlərinə müraciət etdim. Ona görə
yox ki, sonrakı şeirləri daha böyük marağa və
diqqətə layiq deyil. Yox, bu poeziya ildən-ilə kamilləşən,
püxtələşən, yeniləşən sənət
hadisəsidir. İntəhası, mən Vaqifin sonarkı
dövr poeziyası haqqında "Allahla söhbət"
adlı geniş esse yazmışam və bu mətn şairin
Bakıda və İstanbulda çıxan kitablarında ön
söz kimi verilib. Özümü təkrar etmək istəmirəm.
Əsasən gənclik
şeirlərinə müraciətimin ikinci səbəbi odur
ki, yeni oxucu nəsilləri o uzaq illərin ədəbiyyatını
yetərincə tanımırlar və bəzən
tanımaya-tanımaya ona ağız büzürlər. O
dövrün bütün şeir, nəsr örnəklərini
ucdantutma ideoloji meyarlarla ölçmək elə sənətə
yalnız siyasi açıdan baxan bolşevik təfəkkürünün
təzahürüdür. İnsan yaşadığı
zamanı özü seçmir, amma yaşadığı hər
hansı zamanda insan kimi yaşamaq onun özündən
asılıdır. Bu, ilk növbədə sənətçilərə
aiddir. Elə ancaq burada misal gətirdiyim şeirlər kifayətdir
ki, Vaqif poeziyası, eləcə də başqa həqiqi nəsr
və şeir örnəklərimizin nə qədər siyasətdən,
ideoloji buxovlardan azad və uzaq olduğunu, bəşəri, əbədi,
insani motivlərlə nə qədər zəngin olduğunu
aydın dərk edəsən. Bir də Vaqifin gənclik
şeirləri mənim yaddaşımda yaşayır,
onları kağıza köçürmək
üçün heç bir kitaba baxmağa ehtiyac qalmır. Bu
şeirlər Vaqifin gəncliyi olduğu kimi, mənim də gəncliyimdir...
Vaqifin 70 yaşı
tamam olan gün yubilyara ən səmimi təbriklərimi
yetirirəm və yazımı onun daha bir gənclik şeiriylə
bitirirəm (bu da lap qafiyə çıxdı ki!).
Bu gənclik şeiri nigaran suallardan ibarətdir:
Nəyin istisindən
yananlar
Arzulayacaqlar kölgəmi?
Doğrudan da, görəsən
hansı istidən yanacaqlar insanlar - planetdə qlobal meteroloji
istidən, kosmik hərarətdən, ya hərbin
alovlarından? Sətiraltı mənası olan coğrafi sual:
Hansı rənglə
çəkəcəklər xəritədə ölkəmi?
Şəxsi maraq:
Şeirlərimi sevəcəklərmi
divarlar arxasında?
İqtisadi duruma, dolanışığa aid sual:
Bazarda
Ətin qiyməti
düşəcək,
Yoxsa meşə cəngəlliyinin
qoyduğu qiymətlər
qalacaq?
Adi insani sual:
Öpüşəcək,
öldürəcək, düşünəcəklərmi
yenə qaranlıqda?
Eləcə də adi
bir məişət sualı:
Qatarlarda
axşamüstü
çay
paylayacaqlarmı içməyə?
Və çox
mühüm siyasi-inzibati sual:
Pasport, viza
gərək olacaqmı
sərhədləri keçməyə?
Ədəbi maraq:
Andersenin
nağıllarını oxuyacaqlarmı,
Əlifba biləcəkmi hamı?
Bir-birindən narahat suallar:
İnsan bir ömrü
boyu öləcək neçə kərə?
Yol azacaqlarmı?
Məzar qazacaqlarmı?
Məsciddə
yuyacaqlarmı meyitləri?
Bütün bu
sualları biz hamımız verə bilərdik, amma şeir
sonuncu bir sualla tamamlanır ki, onu ancaq çox uzaq gələcək
haqqında fiikrlərə dalan şair verə bilər:
Kim sulayacaq bulvarda
söyüdləri?..
ANAR,
xalq yazıçısı
Azərbaycan.- 2009.- 20 iyun.- S. 6.