Qiymətli kağızlar bazarı və mövcud investisiya imkanları
Hər bir cəmiyyətdə
maliyyə münasibətlərinin əhatə dairəsinin
genişləndirilməsində qiymətli kağızlar
bazarı böyük rol oynayır. Azərbaycanda da mütəşəkkil
qiymətli kağızlar bazarının fəaliyyət
göstərməsi ölkə iqtisadiyyatının
inkişafının əsas amillərindəndir.
Qiymətli
kağızlar bazarının inkişafı istiqamətində
həyata keçirilən məqsədyönlü iqtisadi
islahatlar nəticəsində bu gün Azərbaycanda qiymətli
kağızlar üzrə milli birja bazarının tarixində
ilk dəfə olaraq 2008-ci il ərzində borc qiymətli
kağızlarının ümumi həcmi 9,52 milyard manat təşkil
etmişdir ki, bu da ötən ilin müvafiq göstəricisindən
81 faiz çoxdur. Nəticədə 2008-ci ildə borc
bazarının ümumi həcminin ÜDM-ə nisbəti
2007-ci ildəki 19 faizdən 27 faizə yüksəlmişdir.
Səhm bazarının
ümumi həcmi isə ötən ilin müvafiq
dövrünə nisbətən 80 faiz artaraq 1,7 milyard manata
çatmışdır.
Lakin müsbət dəyişikliklərə
baxmayaraq, Azərbaycanın qiymətli kağızlar
bazarının bu göstəriciləri ümumdünya
göstəricilərindən, xüsusilə də inkişaf
etmiş ölkələrin müvafiq göstəricilərindən
geri qalır. Bu çatışmazlıqların aradan
qaldırılması üçün isə bir sıra
konkret və məqsədyönlü kompleks tədbirlərin
həyata keçirilməsi çox vacibdir. Hazırda ölkəmizin
qiymətli kağızlar bazarı öz amorfluğu
(formasızlıq) ilə səciyyələnir. Yəni, ilkin
və təkrar birja bazarları arasında fərq kifayət qədər
müəyyənləşməyib.
Bu məqsədlə
fond birjasında struktur dəyişikliklərinin həyata
keçirilməsinə ehtiyac var. Yaddan çıxarmaq olmaz
ki, birja təkrar bazardır. Dünya təcrübəsindən
göründüyü kimi, inkişaf etmiş ölkələrdə
birjalar iqtisadiyyatın "barometri" funksiyasını yerinə
yetirir. Azərbaycan iqtisadiyyatında həm iri səhmdar-korporativ,
həm də kiçik səhmdar sektorların yaranması
zamanı fond birjasının tərkibində bir neçə
bazarın formalaşması ehtimalı istisna
olunmamalıdır. Güclü və böyük şirkət
və müəssisələrin səhmləri birjanın əsas
bazarında dövr, orta və kiçik müəssisələrin
qiymətli kağızları isə aşağı rəqabətqabiliyyətliliyi
səbəbindən II və hətta III dərəcəli
bazarlarda iştirak edəcək. Respublikamızın fond
bazarında belə strukturun indiyədək mövcud
olmamasının əsas səbəbi qiymətli
kağızlar buraxılışı dövriyyəsinin
aşağı olması, eyni zamanda, Qərb ölkələrinin
qiymətli kağızları ilə müqayisədə
onların müxtəlif sinifləndirmə və modifikasiya
imkanlarının olmamasıdır.
Azərbaycanda qiymətli
kağızlar bazarının inkişaf etdirilməsinin əsas
şərtlərindən biri yerli şirkətlərin ticarət
markalarının bir brend kimi
formalaşdırılmasıdır. Çünki məhz fond
bazarında öz səhmlərini yerləşdirən emitent
brendə inam investorlardan ucuz maliyyə vəsaitləri cəlb
edə bilər və bu da, öz növbəsində,
ümumilikdə fond bazarının dövriyyəsinin artmasına
gətirib çıxarar. Eyni zamanda, dünya təcrübəsində
olduğu kimi, güclü ticarət markasına sahib olan
şirkətlərin səhmləri adi şirkətlərdən
fərqli olaraq birja tərəfindən daha baha qiymətləndirilər
ki, bu da, öz növbəsində, səhm bazarının
kapitallaşmasının artmasına səbəb olar. Belə
olan tərzdə kiçik investorların borc qiymətli
kağızlara maraqları artar, institusional investorların
maraqları qarşılarına qoyduqları strateji vəzifələrdən
əhəmiyyətli dərəcədə asılı olar. Ümumiyyətlə,
onlar üçün brend şirkətlərin idarə edilməsində
iştirak və bununla da gələcəkdə məzənnə
artımı nəticəsində qiymətli
kağızların yenidən satışından mənfəət
əldə etmək vacib amilə çevrilər.
Qiymətli
kağızlar bazarının inkişafının digər
bir amili isə korporativ idarəetmə sisteminin beynəlxalq
standartlara uyğun inkişaf etdirilməsidir. Ölkəmizdə
korporativ idarəetmənin tətbiq olunması beynəlxalq təşkilatlarla
aparılan danışıqlar zamanı həmişə
prioritet mövzu hesab edilib. Çünki bu gün müasir
bazar iqtisadiyyatı şəraitində keyfiyyətli idarəetmə
sisteminin mövcudluğu investorun diqqətini çəkən
əsas amillərdən biridir. Ölkədə korporativ idarəetmənin
yaxşılaşdırılması istiqamətində bir
sıra işlər görülmüş, qanunvericilik
bazası inkişaf etdirilmiş, dövlət təşkilatlarının
tənzimləyici funksiyaları təkmilləşdirilmişdir.
Bu sahədə Qiymətli Kağızlar üzrə Dövlət
Komitəsi tərəfindən bir sıra normativ aktlar qəbul
edilmişdir. Azərbaycanda korporativ idarəetmə layihəsi
Beynəlxalq Maliyyə Korporasiyası (IFC) tərəfindən
İsveçrənin İqtisadi Məsələlər
üzrə Dövlət Katibliyinin (SECO) dəstəyi ilə
həyata keçirilir.
Azərbaycanda korporativ idarəetmənin inkişaf etdirilməsində bank sistemi əsas rol oynayır. Bundan başqa, səmərəli korporativ idarəetmə səhmdarlar və menecerlər arasında yeni qarşılıqlı əlaqə prinsiplərinin qurulması işinin bünövrəsini təşkil edir ki, bu da investisiya yatırılmış kapitalın rentabelliyini artırır. Beynəlxalq təcrübə göstərir ki, investorların dörddə üç hissəsi bu və ya digər müəssisəyə investisiya qoymaq üçün qərar qəbul edərkən müəssisənin maliyyə göstəricilərindən də çox direktorlar şurasının fəaliyyətinə böyük önəm verirlər.
Bütün bunlarla yanaşı, qiymətli kağızlar bazarında yeni maliyyə alətləri yer tapmalıdır.
Belə olan halda birincisi, dövlət borc qiymətli kağızlarının növləri genişlənər və nəticədə yaxın gələcəkdə aşağıdakılar baş verər:
- müəyyən olunmuş infrastruktur proqram və layihələrin maliyyələşdirilməsi məqsədilə infrastruktur istiqrazlarının buraxılışı. Belə ki, bir çox infrastruktur layihələri bütövlükdə dövlət büdcəsi hesabına həyata keçirmək məqsədəuyğun deyil. Bu baxımdan istiqrazlar buraxmaqla infrastruktur layihəsinə investorların cəlb edilməsi məqsədəuyğundur. Dünya təcrübəsində infrastruktur istiqrazların əsasən iki korporativ infrastruktur və məqsədli bələdiyyə istiqrazları növü vardır.
Ölkə iqtisadiyyatının ahəngdar fəaliyyətinin təşkilində və əhalinin dinamikliyinin təmin edilməsində nəqliyyat mühüm infrastruktur sahədir. Bu baxımdan "Azərbaycan Respublikasında nəqliyyat sisteminin inkişafına dair (2006-2015-ci illər) Dövlət Proqramı"nın qəbul edilməsi və proqramın maliyyələşdirliməsində xarici investisiyalar qoyuluşu xüsusilə diqqəti cəlb edir.
Bununla yanaşı, bu gün respublikamızda idmana göstərilən xüsusi qayğı nəticəsində Azərbaycan Milli Olimpiya Komitəsi tərəfindən tikinti-quruculuq böyük vüsət alıb. Bu iki amili nəzərə alaraq, fikrimizcə, ölkənin nəqliyyat infrastrukturunun yaxşılaşdırılması və gələcəkdə Azərbaycanda böyük idman yarışlarının keçirilməsi ilə bağlı müxtəlif layihələrin maliyyələşdirilməsində infrastruktur istiqraz modelinin tətbiq edilməsi məqsədəuyğun olardı. Bu isə həm də qiymətli kağızlar bazarının inkişafına və əhalinin fərdi investor kimi formalaşmasına müsbət təsir göstərərdi.
Digər mühüm məsələ daşınmaz əmlakla təmin edilmiş təminatlı ipoteka istiqrazlarının buraxılışıdır. Təkrar ipoteka kreditlərinin ən böyük bazarı olan ABŞ-da ipoteka agentlikləri daşınmaz əmlakın təminatı əsasında qiymətli kağız buraxaraq öz borc öhdəliklərini investorlara satır və satışdan əldə edilən vəsaitlər banklar tərəfindən verilmiş ipoteka kreditlərinin yenidən maliyyələşdirilməsinə yönəldilir. Bu gün Azərbaycanda həmin funksiyanı Prezidentin fərmanı ilə yaradılmış və Cənubi Qafqazda ilk dəfə olaraq ipoteka kreditlərinin yenidən maliyyələşdirilməsini həyata keçirən Mərkəzi Bankın nəzdində Azərbaycan İpoteka Fondu yerinə yetirir. Bu məqsədlə 2009-cu il mayın 29-da Qiymətli Kağızlar üzrə Dövlət Komitəsi tərəfindən İpoteka Fondunun təmin edilmiş istiqrazlarının emissiya prospekti qeydiyyata alınmışdır. İpoteka qiymətli kağızlar bazarının inkişaf etməsi isə, öz növbəsində, respublikamızda qiymətli kağızların həm ilkin, həm də təkrar bazarının inkişafına müsbət təsir göstərəcək.
İkincisi bazara yeni iri qrup emitentlərin - bələdiyyələrin qoşulmasıdır. Onlar da geniş əhali kütləsi üçün borc qiymətli kağızları buraxa, cəlb olunmuş vəsaitləri bələdiyyə proqramlarının reallaşmasında istifadə edə bilərlər. Bu gün regionlarda sosial-iqtisadi inkişafa nail olmağın ən vacib amillərindən biri məhz yeni maliyyələşmə aləti olan bələdiyyə qiymətli kağızlarının buraxılmasıdır.
Azərbaycanda fond bazarının formalaşması bir sıra problemlərlə üzləşmişdir və bazarın inkişafı üçün onlar aradan qaldırılmalıdır. Bunun üçün aşağıdakıları təklif edirik:
- ilkin bazarda istiqrazların yerləşdirilməsinin əsas institutu kimi investisiya bankları və investisiya fondları çıxış etməlidir. İnvestisiya fondları haqqında hazırlanan qanuna fondların iki növü (səhmdar və paylı investisiya fondları) daxil olunub. Qeyd etmək lazımdır ki, hazırda inkişaf edən bazarlarda əsasən paylı investisiya fondları (PİF) geniş yayılıb. PİF-in əsas fəaliyyəti fərdi investorlara payların satışından əldə olunan maliyyə vəsaitlərinin müxtəlif qiymətli kağızların və digər aktivlərin alınmasına yönəldilməsindən ibarətdir;
- ölkədə beynəlxalq və daxili mühitə uyğun investisiya siyasətinin konseptual konturları müəyyənləşdirilməklə milli maraqlara cavab verən qiymətli kağızlar bazarı konsepsiyası işlənib hazırlanmalıdır;
- borc qiymətli kağızlarına vəsait yatıran yerli və xarici investorlar üçün vergi stimulunun genişləndirilməsi və bu sahədə mövcud dünya təcrübəsindən istifadə edilməlidir;
- Azərbaycan qiymətli kağızlar bazarının rəqabət qabiliyyətinin gücləndirilməsi məqsədilə dövriyyədə olan investisiya resurslarının həcminin artırılması, həmçinin MDB, Mərkəzi Asiya və digər yaxın qonşu dövlətlərdə buraxılan maliyyə vasitələri üçün Bakıda beynəlxalq qiymətli kağızlar bazarının formalaşdırılmasına istiqamətlənmiş tədbirlər proqramı həyata keçirilməlidir.
Konkret olaraq "Euronext" birja timsalında Bakıda fəaliyyət göstərəcək regional və yaxud beynəlxalq fond birjası yaradılmalıdır;
- bazar riskləri haqqında informasiya açıqlanmalı, qiymətli kağızlar bazarında ticarətin həyata keçirilməsi üzrə etik prinsiplər işlənib hazırlanmalıdır;
- investorların maarifləndirilməsi, həmçinin investisiya və korporativ idarəetmə mədəniyyətinin formalaşdırılması üzrə dövlət proqramları işlənib hazırlanmalı və reallaşdırılmalıdır;
- qiymətli kağızlar bazarı vasitəsilə real sektora yönəldilən investisiyaların stimullaşdırılması baxımından qiymətli kağızlar bazarı tənzimlənməlidir;
- Azərbaycan iqtisadiyyatında mülkiyyətin diversifikasiya edilməsi, orta sinfin formalaşdırılması prosesində kütləvi investisiya modelinə keçilməlidir;
- təsnifləşdirilmiş qiymətli kağızlar bazarı kateqoriyasına keçməklə Azərbaycanın qiymətli kağızlar bazarının inkişaf etməkdə olan bazar kateqoriyasına daxil olması üçün səhm bazarının kapitallaşması ÜDM-in 30-40 faizinə çatdırılmalıdır. Bu isə, öz növbəsində, müasir Azərbaycan qiymətli kağızlar bazarı həcminin 8-10 dəfə artırılması deməkdir.
Bununla yanaşı, bu gün Azərbaycan qiymətli kağızlar bazarında xarici investorların fəaliyyəti ölkə iqtisadiyyatının inkişaf etdirilməsində ən vacib amillərdən biridir. Azərbaycan fond bazarında bir sıra problemlərin olmasına baxmayaraq, xarici investorlar və beynəlxalq qurumlar kapital yatırılması imkanları baxımından Azərbaycan bazarını kifayət qədər perspektivli bazar hesab edirlər ki, bu da ölkədə əlverişli investisiya mühiti ilə əlaqədardır.
Həqiqətən Azərbaycanda mütəmadi olaraq qanunvericilik və iqtisadi xarakterli tədbirlər həyata keçirilir, qiymətli kağızlar bazarının inkişafı ilə əlaqədar xarici və beynəlxalq qurumlarla daim iş aparılır, beynəlxalq təcrübə öyrənilir.
Bu gün ölkədə 2000-ə yaxın səhmdar cəmiyyəti fəaliyyət göstərir və onların minlərlə səhmdarı var. Qiymətli Kağızlar üzrə Dövlət Komitəsi isə səhmdarların hüquqlarını qoruyan yeganə mərkəzi icra orqanıdır. Bu baxımdan ölkədə qiymətli kağızlar bazarının inkişaf etdirilməsi kompleks xarakter daşıyır və müsbət dəyişikliklərin əldə edilməsi üçün peşəkar iştirakçıların və tənzimləyici orqanların səylərinin birləşdirilməsi çox vacibdir.
Ramil HACIYEV,
Azərbaycan Dövlət
İqtisad
Universitetinin aspirantı
Azərbaycan.- 2009.- 21 iyun.-
S. 4.