Azərbaycan iqtisadi inkişaf
dinamikasına görə
lider mövqeyini qoruyur
İnkişaf etmiş
dövlətlərin təcrübəsi göstərir ki,
sahibkarlığın inkişafı sosial-iqtisadi sistemin səmərəli
qurulmasında, hökumətin qarşıya qoyduğu strateji
məqsədlərin reallaşdırılmasında
mühüm rol oynayır. Milli inkişaf prioritetlərini
düzgün müəyyənləşdirən Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyev bu reallığı düzgün dəyərləndirməklə
özəl sektorun inkişafına, yerli və xarici iş
adamlarının fəaliyyətinə hərtərəfli
imkanların yaradılması, iqtisadi mühitin
liberallaşdırılması yolu ilə əlverişli
biznes və investisiya mühitinin formalaşdırılması
üçün bütün zəruri tədbirləri həyata
keçirir.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin 2009-cu ilin fevral ayında regionların
sosial-iqtisadi inkişafına dair I Dövlət
Proqramının yekunlarına həsr olunmuş konfransda
vurğuladığı kimi, son illərdə qazanılan
makroiqtisadi uğurlarda milli sahibkarlar ordusunun da müstəsna
payı var. Ötən müddətdə bazar
iqtisadiyyatının tələblərinə uyğun
funksional idarəetmə mexanizmlərinin
formalaşdırılması, liberal iqtisadi münasibətlərin
inkişaf etdirilməsi və dövlət
strukturlarının iqtisadi fəaliyyət sahələrinə
nəzarətinin təkmilləşdirilməsi nəticəsində
azad bazar prinsiplərinin daha geniş vüsət alması
özəl sektorun inkişafına ciddi təkan vermiş,
iş adamlarının fəaliyyətini
stimullaşdırmışdır. Bu tədbirlərin mahiyyəti
və konseptual məzmunu iqtisadiyyatın
liberallaşdırılması və sərbəst bazar
prinsiplərinin dərinləşdirilməsindən ibarət
olmuş, nəticədə milli sahibkarların ÜDM-dəki
xüsusi çəkisi 85 faizə çatmışdır.
İqtisadiyyatın
şaxələndirilməsi və qeyri-neft sektorunun
inkişafı istiqamətində həyata keçirilmiş əməli
tədbirlər sayəsində qeyri-neft sektoruna qoyulan
investisiyalar son beş ildə 6,2 dəfə artmış, onun
xüsusi çəkisi 2003-cü ildəki 26,8 faizdən
2008-ci ildə 69 faizə yüksəlmişdir. Bölgələrin
inkişafına xidmət edən bu və digər dövlət
proqramlarının uğurla həyata keçirilməsi nəticəsində
əhalinin, xüsusən də regionlarda yaşayan əhalinin
məşğulluğu artmış, 27 min 500 yeni müəssisə
yaradılmış, 766 min 300 iş yeri
açılmışdır. Ötən beş ildə
dövlət büdcəsindən sahibkarlığın
inkişafına ayrılan vəsaitin həcmi ilbəil
artırılmış, Sahibkarlığa Kömək Milli
Fondu vasitəsilə 7 min investisiya layihəsinə 324 milyon
manat kredit verilmişdir. Bu layihələrin 87 faizi, kreditlərin
isə 70 faizi regionların payına düşür.
Dövlət
başçısı İlham Əliyev Nazirlər Kabinetinin
2009-cu ilin birinci rübünün sosial-iqtisadi yekunlarına həsr
olunmuş iclasında qlobal maliyyə böhranına baxmayaraq,
ölkə iqtisadiyyatının sürətlə inkişaf
etdiyini bildirmiş, bu prosesdə sahibkarlığın rolunu
önə çəkmişdir: "İndiki durumda
bütün sənaye müəssisələri dayanır,
ixrac dayanır, investisiyalar dayanır, banklar kreditlər vermir,
banklarda likvidlik, demək olar ki, çox aşağı səviyyədədir.
Azərbaycanda isə xarici investorların, beynəlxalq maliyyə
qurumlarının və Azərbaycanın İnvestisiya
Şirkətinin birgə iştirakı ilə nəhəng,
bölgə üçün çox böyük sənaye müəssisəsi
yaradılır. Biz düşünülmüş siyasətlə,
investisiyaların cəlb edilməsi və lazımi səviyyədə
qorunması nəticəsində Azərbaycanda çox gözəl
investisiya mühiti yarada bilmişik. Eyni zamanda, yerli
sahibkarlığın inkişafı üçün də əməli-praktik
işlər görürük. Biz bu il Sahibkarlığa
Kömək Milli Fondundan veriləcək kreditlərin məbləğini
artırdıq".
Son illərdə
inhisarçılıq meyilləri, sahibkarlara süni maneələrin
yaradılması, hüquq-mühafizə orqanlarının
iş adamlarının fəaliyyətinə müdaxiləsi
azalmış, neqativ halların qarşısının
alınması üçün qətiyyətli addımlar
atılmışdır.
Anti-inhisar fəaliyyətinin
gücləndirilməsi, infilyasiyanın
qarşısının alınması üçün əsaslı
tədbirlərin görülməsi, "Korrupsiyaya
qarşı mübarizə üzrə Dövlət
Proqramının (2004-2006-cı illər) təsdiqlənməsi,
ədliyyə sistemində aparılan islahatlar, biznes subyektlərinin
qeydiyyatı və lisenziya sisteminin sadələşdirilməsi,
yerlərlə regional iqtisad məhkəmələrinin
yaradılması və s. kimi tədbirlər də bunun əyani
təcəssümüdür.
Sahibkarlığın
inkişafı baxımından respublikada azad iqtisadi zonanın
bir növü olan xüsusi iqtisadi zonanın yaradılması
istiqamətində həyata keçirilən tədbirlər də
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Xatırladaq ki, Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyev hələ 2007-ci il martın 6-da
"Azərbaycan Respublikasında xüsusi iqtisadi zonaların
yaradılması haqqında" fərman
imzalamışdır. Fərmanda ölkə
iqtisadiyyatının və onun ayrı-ayrı
regionlarının inkişafı üçün əlverişli
şəraitin yaradılması, investisiyaların təşviqi
və prioritet sahələrə yönəldilməsi, yeni
iş yerlərinin açılması, müasir idarəetmə
təcrübəsinin istifadə edilməsi, rəqabət
qabiliyyətli mal və xidmətlərin təqdim edilməsi
kimi məsələlərin həllinə nail olmaq məqsədi
ilə xüsusi iqtisadi zonaların yaradılmasının
vacibliyi göstərilmişdir. 2009-cu il aprelin 14-də təsdiq
edilmiş "Xüsusi iqtisadi zonalar haqqında" Azərbaycan
Respublikasını Qanunu da bu sahənin fəaliyyətini
hüquqi cəhətdən tənzimləyəcək
mühüm sənəddir. Sosial-iqtisadi tərəqqinin
keyfiyyətcə yeni mərhələsində ərsəyə
gəlmiş bu qanun iqtisadçılar və mütəxəssislər
tərəfindən regional inkişafa və
sahibkarlığın inkişafına xidmət edən
kompleks tədbirlərin tərkib hissəsi və davamı
kimi dəyərləndirilir.
XX əsrin 30-cu illərindən
başlayaraq dünyanın iqtisadi cəhətdən
inkişaf etmiş bir sıra dövlətlərində azad
iqtisadi zonaların formalaşdırılması məsələsi
ön plana çəkilmişdir. İlk azad iqtisadi zona
1956-cı ildə İrlandiyanın "Şeron"
aeroportunda yaradılmışdır. Hazırda dünyanın
müxtəlif ölkələrində ayrı-ayrı adlar
altında 1000-dən artıq iqtisadi zona fəaliyyət
göstərir.
Onların 200-ü
Amerika qitəsi ölkələrində, 500-ə
yaxını Asiya və Sakit okean regionunda, 100-dən
artığı Avropada, 200-ü Yaxın Şərq və
Afrika ölkələrində yerləşir. Təkcə
Çində 173 iqtisadi zona mövcuddur və orada
çalışanların sayı 30 milyon nəfərdən
çoxdur. Bu gün ixrac potensialının 50 faizini məhz
azad iqtisadi zonalar hesabına təmin edən ölkələr
var. Azad iqtisadi zonalar iqtisadi və biznes fəaliyyəti
baxımından da bir sıra üstünlüklərə
malikdir.
Xüsusi iqtisadi zonalarla
azad iqtisadi zonaların fərqi isə tətbiq olunan güzəştlərə
münasibətdə nəzərə çarpır. Əgər
azad iqtisadi zonalarının ərazisində fəaliyyət
göstərən hüquqi və fiziki şəxslər
gömrük və vergi rüsumlarından tam azad olunurlarsa,
xüsusi iqtisadi zonalarda belə güzəştlər müəyyən
həddə qədər tətbiq olunur. Azad iqtisadi
zonaların okeana çıxışı olmalıdırsa,
xüsusi iqtisadi zonalar üçün bu vacib sayılmır.
Azərbaycan Prezidentinin imzaladığı fərmanda və
qanunda da məhz xüsusi iqtisadi zonaların yaradılması
nəzərdə tutulmuşdur. Xüsusi iqtisadi zona ölkənin
mövcud qanununa, gömrük və vergi qanunvericiliyinə
uyğun olaraq sahibkarlıq subyektləri üçün
xüsusi sahibkarlıq fəaliyyəti rejiminin mövcud
olduğu ərazi sayılır. Xüsusi iqtisadi zonada istər
istehsalçıların, istərsə də
istehlakçıların qərar qəbul etməklə
bağlı müstəqillik səviyyəsi də digər ərazilərdə
olduğundan fərqlidir. Belə iqtisadi zonaların
üstünlükləri sırasında, ilk növbədə,
etibarlı və sərfəli xidmətlər, vahid
infrastruktur, cəlbedici və təhlükəsiz mühit,
professional və effektiv menecment, inteqrasiya və əlaqələrin
genişləndirilməsi, yüksək imic kimi məqamlar
göstərilə bilər.
Xüsusi iqtisadi zonalar
beynəlxalq nəqliyyat üçün açıq olan
hava, dəniz limanlarında, magistral yolların yerləşdiyi
sahədə, eləcə də digər yerlərdə
rezident və qeyri-rezident hüquqi və fiziki şəxslərin,
yerli icra hakimiyyəti orqanlarının əsaslandırılmış
təklifləri əsasında Azərbaycan
Respublikasının müvafiq icra hakimiyyəti
orqanının qərarı ilə yaradılır. Xüsusi
iqtisadi zonalar fəaliyyət istiqamətlərinə uyğun
olaraq müxtəlif müddətlərə yaradılır. Təyinatına
uyğun olaraq yaradılan xüsusi iqtisadi zonalarda idxal-ixrac əməliyyatları
və tranzit daşınmasında gömrük vergi güzəştləri
tətbiq olunur.
"Xüsusi iqtisadi
zonalar haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununa görə,
xüsusi iqtisadi zonada sahibkarlıq fəaliyyətinin bir
sıra növləri qadağan edilmişdir. Bura qanunvericiliyə
əsasən mülki dövriyyəsi qadağan edilmiş və
ya məhdudlaşdırılmış əşyaların
istehsalı, saxlanılması və satışı, yerin təkindən
faydalı qazıntıların çıxarılması,
habelə qiymətli metalların, neftin, neft məhsullarının
və təbii qazın hasilatı və emalı; teleradio
yayımı fəaliyyəti; spirtli içkilərin və
tütün məmulatlarının istehsalı daxildir.
Sosial-iqtisadi
inkişafın keyfiyyətcə yeni mərhələsində
xüsusi iqtisadi zonaların yaradılması sırf obyektiv zərurətdən
irəli gəlir. Müasir mərhələdə Azərbaycanın
mövcud iqtisadi potensialını səmərəli hərəkətə
gətirmək üçün beynəlxalq təcrübənin
mənimsənilməsinə geniş yer verilməlidir. Bu
baxımdan xüsusi hüquqi rejimə malik müstəqil ərazi
təsərrüfat kompleksi, mütərəqqi təsərrüfatçılıq
forması olan xüsusi iqtisadi zonaların yaradılması
iqtisadi inkişaf və sahibkarlığın inkişafı
prosesində ciddi təkan rolunu oynaya bilər. Xüsusi iqtisadi
zonaların yaradılması sahibkarlığın
inkişafına müsbət təsir göstərməklə
yanaşı, iqtisadiyyata əlavə investisiyaların cəlb
edilməsinə, yeni iş yerlərinin yaradılmasına, məşğulluğun
və əhalinin gəlirlərinin artmasına da geniş
imkanlar açacaqdır.
S.ELMANOĞLU
Azərbaycan.- 2009.- 21 iyun.- S. 3.