Bəşər tarixində
elə bir dövr olmuşdur ki, insanlar dinin nə olduğunu
bilməmişlər. Sonralar bu və ya digər səbəblər
nəticəsində insanlarda dini etiqad meydana gəlmişdir. Bəzi
mütəfəkkirlər dini təsəvvürlərin əmələ
gəlməsi barədə fikir söyləyərək
sübut etməyə çalışmışlar ki,
insanın fövqəltəbii qüvvələrə
inamı onun təbiət hadisələri qarşısında
acizliyindən yaranmışdır. İnsan öz fəaliyyətinin
uğurunu müstəqil surətdə təmin edə bilməyəcəyini
yəqin etdikdən sonra öz həyatının
axarını fövqəltəbii qüvvələrin
ümidinə qoymağı yeganə çıxış
yolu seçmişdir.
Tarixin müxtəlif
dövrlərində bəşəriyyət dinə və
dini inanclara münasibətini bildirməyə
çalışmışdır. Din dünya xalqlarının
tarixində mühüm yer tutur, bütün qitələrin
xalqlarının həyatında mövcuddur. İnsan
doğulanda da, dünyadan gedəndə də dini mərasimlər
icra olunur. Bir çox ölkələrdə etika, əxlaq
qaydaları dini xarakter daşıyır. Memarlıqda, heykəltəraşlıqda,
rəngkarlıqda əldə olunmuş nailiyyətlər din
ilə əlaqədardır.
Din həm də siyasətdir.
Səlib yürüşlərində iştirak edənlər
özlərinin istilaçılıq niyyətlərini
Allahın adı ilə həyata keçirirdilər. Şərq
ölkələrində müxtəlif dini qruplaşmalar
arasında mübarizə dəfələrlə qanlı
müharibələr ilə nəticələnmişdi.
Hər bir din öz bənzərsizliyi
ilə əlamətdardır. Müasir dünyada çox sayda
müstəqil dini birliklər mövcuddur. Afrikanın
Böyük Səhranın cənubundakı ölkələrinin
bir çoxunda və dünyanın bir sıra regionlarında
qorunub saxlanmış qəbilə kultları da nəzərə
alınsa, dini birliklərin sayı yüz minlərlə
ölçülər. Ancaq mahiyyətinin dərinliyi və
genişliyi baxımından dünyada üç
cahanşümul din mövcuddur: xristianlıq, buddizm və
islam.
Din dedikdə insanın
mənəvi mədəniyyətinin mühüm elementlərindən
biri nəzərdə tutulur. Onun əsasını insanın
ilahi qüvvəyə - bir olan Allaha inamı təşkil
edir. Din insanların mənəvi birliyidir. Dinin cəmiyyətdə
və məişətdə rolu böyükdür. Qərbin
iqtisadi cəhətdən inkişaf etmiş ölkələrində
kilsə, xüsusilə katolik kilsəsi özünü
böyük bankir, torpaq sahibi kimi apararaq siyasətə, tərbiyəyə,
məktəb təhsilinə, həyatın bir çox digər
sferalarına təsir göstərir. Bu, sosializm sistemi
dağılandan sonra "dini bum" hökm sürən
keçmiş sosialist ölkələrinə də aiddir. Ümumi
mədəniyyət və maarif səviyyəsinin
aşağı olduğu inkişafa başlayan ölkələrdə
dinin təsiri xeyli dərəcədə böyükdür. Buna
görə də əhalinin dini tərkibi ilə
tanışlıq dövrümüzün bir çox proseslərini
və hadisələrini anlamaq üçün vacibdir.
Dini mənsubiyyətin
öyrənilməsi dünyanın ayrı-ayrı
regionlarının iqtisadi və sosial coğrafiyasının
xüsusiyyətlərinin dərindən
anlaşılmasına yardım göstərir. Dinlərin
coğrafiyası bütövlükdə dünya
sivilizasiyasının, ayrı-ayrı ölkələrin və
xalqların mənəvi mədəniyyətinin
inkişafı ilə əlaqədar mürəkkəb prosesləri
özündə əks etdirir. Xristianlıq, o cümlədən
Katoliklik Avropa, Şimali və Latın Amerikası ölkələrində,
Asiyada (Filippində), Protestantlıq Avropa, Şimali Amerika
ölkələrində, Avstraliyada, Yeni Zelandiyada, Afrikada (Cənubi
Afrika Respublikasında, Böyük Britaniyanın
keçmiş müstəmləkə ərazilərində),
Pravoslavlıq Şərqi Avropa ölkələrində -
Rusiyada, Bolqarıstanda, Serbiyada, Ukraynada, Belarusda və s.
yayılmışdır. 900 milyon nəfərdən ibarət
İslam dini mənsubiyyətliləri Avropa ölkələrində,
yəni Albaniyada, Makedoniyada, Bosniya və Hersoqovinada, Rusiyada,
Asiya, Şimali Afrika ölkələrində yaşayırlar.
Buddizm və lamaizm mənsubiyyətliləri
(onların sayı 350 milyon nəfərdir) Çində,
Monqolustanda, Yaponiyada, Myanmada (keçmiş Birmada), Tailandda,
Vyetnamda, Kambocada, Laosda, Malayziyada, Şri-Lankada, Rusiyanın
Buryatiya və Tuva əyalətlərində məskunlaşmışlar.
İnduizm məzhəblilər
(onların sayı 740 milyondur) Hindistanda, Nepalda, Şri-Lankada,
Konfusiçilik məzhəbinə qulluq edənlər (onlar
200 milyon nəfərdir) Çində, Sintoizm məzhəbliləri
isə Yaponiyada yaşayırlar. Sintoizm yaponların ən qədim
və geniş yayılmış dinləridir. Sintoizm
sözünün tərcümədə mənası
"Allah yolu" deməkdir. Konfusiçilikdən və
buddizmdən fərqli olaraq sintoizm ancaq Yaponiya
üçün səciyyəvi olan milli dindir. Onun panteonunda
(çoxallahlı dinin bütün allahları) 8 milyondan
artıq allah (kami) vardır. Onlara ölənlərin
ruhları, çayların, dağların, göllərin
ruhları və sənət hamiləri aiddir. Bu dini nəzəriyyəyə
görə insanlar öləndən sonra kamilərə
çevrilir. Bu dində adamlardan dualar oxunması, müqqədəs
mətnlər söylənilməsi tələb olunmur,
onların məbədlərdə keçirilən dini
bayramlarda və mərasimlərdə iştirak etməsi kifayətdir.
Mərasimlərin icrası zamanı hər bir məişət
məsələsinə (salamlamaqdan tutmuş çay
içilməsinə qədər) tamam-kamal riayət edilməlidir.
İnsanın məqsədi təbiətlə sıx harmoniya
şəraitində yaşamaq istəyidir. Ona görə də
yaponların mənzillərində demək olar ki, mebel
qoyulmur. Bunun əvəzində hər bir mənzil kiçik də
olsa bağ ya çəmənlik, ya da ki, kiçik göllər
ilə, bir sözlə, vəhşi təbiət elementləri
ilə bəzədilir.
Sintoizmin əsasını
yapon imperatorunun hakimiyyətinin ilahi təbiətli olması təşkil
edir. Sintoizmdə elan edilir ki, imperatorların içində
yaşayan allahlar onların (imperatorların) fəaliyyətini
istiqamətləndirir. İmperator sülaləsinin arasıkəsilməzliyi
ideyası da buradan irəli gəlir. Sintoizm fəlsəfi məktəbləri
ideologiyanın kokutay adlı daha bir hissəsini
formalaşdırır.
Kokutay (yəni dövlətin
cismi) ideologiyasına görə, hər bir yaponun qəlbində
ilahi qüvvə mövcuddur. Həmin ilahi qüvvə öz
iradəsini yaponun vasitəsilə həyata keçirir.
Açıq-aydın göstərilir ki, yapon xalqı digər
xalqlardan üstündür. Yaponiyada allahlar ölkəsidir.
Yaponlar elə düşünürlər ki, dünyanın
bütün ölkələri Yaponiyanın
qarşısında baş əyməlidir. Uzun müddət ərzində
buddizm və konfusiçilik həmin ideologiyanın
güclü təsirinin qarşısını alırdı. Sintoizm
ölkə üçün təhlükə yarananda liderlik
mövqeyinə yiyələnirdi. XIII əsrdə monqollar
Yaponiyanı istila etmək istəyəndə sintoizm
ideologiyasının xalq tərəfindən dəstəklənməsi
bu təhlükənin aradan qalxmasına yardımçı
olmuşdu. 1868-ci ildə Meydzi inqilabından (maariflənmiş
hökumət inqilabından) sonra Yaponiyada başda imperator
olmaqla monarxiya elan edilmiş, sintoizm də dövlət
ideologiyası kimi rəsmiləşdirilmişdi. Bu,
Yaponiyanın işğalçılıq siyasəti yeritməsi
ilə nəticələnmişdi. Yapon-Çin (1894-1895),
rus-yapon (1894-1895) müharibələri yaponların qələbəsi
ilə qurtarmışdı. 1937-ci ildə Çin ilə
irimiqyaslı müharibə zamanı yaponlar Çin
ordularını və onlara tərəfdar olan ingilisləri
darmadağın etmişdilər. Sonrakı illərdə
yaponlar Filippini, Malayziyanı, Sinqapuru, Birmanı və s. ələ
keçirmişdilər. Yapon döyüşçülərin
fanatizmi çox güclü olduğundan onlar qələbə
naminə canlarından da keçirdilər. Xüsusi kamikadze
hissələrinin yaranması sintoizmlə əlaqədar idi.
Afrika, Cənubi Amerika,
Okeaniya ölkələrində, Çində, İndoneziyada
yerli ənənəvi dinlər mövcuddur.
Dindarların sayına
görə ən böyük müsəlman ölkələrindən
biri İndoneziyadır. Həmin ölkədə 150 milyona
yaxın müsəlman yaşayır.
Xarici Avropada buddizm,
konfusiçilik, sintoizm, iudaizm, habelə Filippində, Livanda
(islam dini ilə birlikdə) və Kiprdə xristianlıq
yayılmışdır.
Şimali Amerikada, məsələn, ABŞ-da 140 milyon dindarın 72 milyonu protestantlar, 52 milyonu katoliklərdir.
Latın Amerikasında katoliklərin sayı üstünlük təşkil etdiyinə görə dünyanın bütün katoliklərinin yarıdan çoxu Amerikanın payına düşür.
Avstraliyada protestantların sayı katoliklərin sayından təqribən iki dəfə çoxdur.
Bütün xristianların təqribən yarısı Rusiya da daxil olmaqla Avropada, dörddə biri Şimali Amerikada, altıda birindən çoxu Cənubi Amerikada yaşayır. Afrikada, Avstraliyada və Okeaniyada xristianların sayı xeyli azdır.
Son illər beynəlxalq münasibətlərdə, siyasətdə, iqtisadiyyatda, ideologiyada, mədəniyyətdə müsəlman dünyasının ölkələri getdikcə böyük rol oynamağa başlamışdır.
İslamın beşiyi (VII əsr) Səudiyyə Ərəbistanının Məkkə və Mədinə şəhərləri hesab olunur.
İslamın yayılmasında ərəblərin istilaları və onların yaratdığı Ərəb xilafəti böyük rol oynamışdır. İslamın coğrafiyası xristianlıqla müqayisədə daha yığcam xarakterlidir. İslam dövlətləri əsasən Yaxın və Orta Şərqdə yerləşir. Lakin islam dini ərəb istilaçılarının gedib çıxmadıqları ölkələrdə də, məsələn, İndoneziyada, Malayziyada, Qaralar Afrikası ölkələrində, Tatarıstanda, Başqırdıstanda və digər ölkə və regionlarda da yayılmışdır. Onu da demək yerinə düşər ki, İndoneziyada əhalinin 90 faizi , Malayziyada 60 faizi islam dininə etiqad edir. Sayca sünnilər üstünlük təşkil edir. Şiələr isə əsasən İran və İraqda yaşayırlar.
VI əsrdə Cənubi Ərəbistanda hənifilər hərəkatı geniş yayılmışdı. Bu hərəkatın nümayəndələri müxtəlif allahlara və bütlərə sitayiş edənləri bütpərəstlik əməllərindən çəkinməyə və bir olan Allaha sitayiş etməyə çağırırdılar. İslam tarixinə onun böyük və əsas peyğəmbəri kimi daxil olan Məhəmməd peyğəmbərin islamın möhkəmlənməsində və yayılmasında əməyi ölçüyəgəlməzdir. Məhəmməd peyğəmbər öz moizələrində camaatı başa salırdı ki, hamı bir olan böyük Allahın iradəsinə itaət etməlidir. İslam, müsəlman sözləri də itaət mənasındadır.
Məhəmməd peyğəmbər qısa bir müddətdə Allah və yeni din yolunda fəallıq arzusu ilə yaşayan möminlərin yaxşı təşkil olunmuş cəmiyyətlərinin amirinə çevrilmişdi.
Yer kürəsində 1990-cı ildən bəri müsəlmanların sayı 880 milyondan artaraq 1,5 milyard nəfərə çatmışdır. Deməli, bu, ən yüksək sürətlə artan dünya dinidir. Avropada, əsasən də Fransada müsəlmanların sayı durmadan artmaqdadır.
Asiyada 850 milyon nəfər müsəlman yaşayır. Afrikadakı müsəlmanların sayı 400 milyon nəfərdir. Avropada 50 milyon, Amerikada 9 milyon, o cümlədən ABŞ-da 5 milyon müsəlman yaşayır. Müsəlmanların sayı Avstraliya və Okeaniyada 1 milyon nəfərdir.
Albaniya, Bosniya və Hersoqovina və qismən Asiyada yerləşən Türkiyə kimi Avropa ölkələrində əhalinin böyük əksəriyyətini müsəlmanlar təşkil edir. Avropa ölkələri arasında Rusiya müsəlmanların sayına (14 milyon) görə rekordçudur.
Bu il iyun ayının əvvəlində ABŞ Prezidenti Barak Obama Yaxın Şərqə rəsmi səfəri ərəfəsində Fransanın Canal+ telekanalına verdiyi müsahibədə demişdir ki, Amerika Birləşmiş Ştatları dünyada ən böyük islam ölkələrindən biridir. Bu bəyanat bəzi qəzetçilərin təəccübünə səbəb olsa da, prezidentin müvafiq kəlamlarını təkzib etməyə çalışmamışdılar. Ona görə ki, ABŞ konstitusiyasına kilsənin dövlətdən ayrılması barədə vaxtilə verilmiş birinci düzəlişdə ABŞ-ın xristian ölkəsi , yaxud hər hansı bir din mənsubiyyətli ölkə olması barədə fikir söylənilməmişdir.
Barak Obama
onu da demişdi ki, ABŞ və bütövlükdə Qərb
ölkələri islamla yaxından
Bir sıra Avropa və Amerika alimlərinin konsepsiyasına
görə, müsəlman dininin dirçəlişi,
islamın Şərq xalqlarının iqtisadi, siyasi, mənəvi
həyatında rolunun kəskin şəkildə
artmasının səbəbi aşağıdakılardır:
İslamın cavanlığı, müsəlman dininin həyatiliyi
və çevikliyi, totallığı (ümumiliyi), sadəliyi,
anlaşıqlığı, fanatizmi və döyüşkən
xarakterliliyi, peyğəmbərliyin sonuclanması ideyası,
müsəlmanın şəxsiyyətinin mötəbərliyidir.
Müsəlman dini digər dini sistemlərdən xeyli sonra meydana gəlmişdir. Və buna görə də həyata keçirə biləcəyi imkanları tükənməzdir. İslam həmişə tərəqqidə olduğu üçün müasir dünyamızda fəal rol oynayır.
İslamın həyatiliyi, bir çox Qərb mütəxəssislərinin fikrinə görə, Şərq ölkələrinin uzun müddət müstəmləkə əsarətində qalmasına baxmayaraq öz mövqeyindən çəkilməməsidir. Onun çevikliyi vaxtı yetişmiş problemlərin gecikdirilmədən həllinə maneə törədə biləcək mərkəzləşdirilmiş ruhani təşkilatının yoxluğu ilə əlaqədardır.
İslamın totallığı (ümumiliyi) deyildikdə, Qərb alimləri dindarların həyat fəaliyyətinin bütün sferalarında islam dininin oynadığı müsbət rolu başa düşürlər. Bu, təkcə din deyil, həm də iqtisadi və sosial qurumdur, idarəetmədir, ailədir, məişətdir. Müsəlman hüquq kodeksi olan Şəriət həm hüquqi, həm də əxlaqi münasibətləri müəyyənləşdirir. Bütün bunlar islamın sağlam həyat tərzinin, yəni, adamların dünyagörüşünün və davranışının tənzimləyicisi kimi də ciddi rolundan xəbər verir.
İslamın sadəliyi və anlaşıqlılığı özünü onun ehkamlarının və kultunun (dini ayinlərinin) digər dinlərdəkinə nisbətən bir o qədər də mürəkkəb olmamasında göstərir. Tədqiqatçılar islam dininin anlaşıqlığını onun yerli şəraiti maksimum nəzərə almasında və müstəmləkə siyasəti dövründə öz müddəalarını qoruyub saxlaya bilməsində və s. görürlər. Həmin tədqiqatçılar son vaxtlarda islamın Afrikada və digər regionlarda geniş yayılmasının səbəbini bununla izah edirlər.
Peyğəmbərliyin sonuclanması ideyasının məğzi belədir ki, Məhəmməd peyğəmbər Allahın yer üzündəki axırıncı elçisidir və bəşəriyyətə əsl həqiqətləri o, çatdırmışdır. Bütün dünya müsəlmanları eyni hüquqludur. Buna görə də müsəlmanlar yaşadıqları ölkələrdən asılı olmayaraq bir-birlərinə məslək qardaşlığı münasibətləri bəsləyirlər.
İslam 28 Afrika-Asiya ölkəsində - Misirdə, Küveytdə, Səudiyyə Ərəbistanında, İranda, Pakistanda və s. dövlət dini, yaxud rəsmi din kimi qəbul olunmuşdur. Bəzi ölkələrdə "İslam" sözü onların rəsmi adına daxil edilmişdir. Məsələn, İran İslam Respublikası, Pakistan İslam Respublikası, Mavritaniya İslam Respublikası və s. İslam dininin yayıldığı bir sıra ölkələrdə müsəlman partiyaları fəaliyyət göstərir. Məsələn, İranda İslam Respublikası Partiyası, İndoneziyada Birlik və İnkişaf Partiyası, Malayziyada Panmalay İslam Partiyası, Hindistan və Pakistanda Camaat-i islami Partiyası.
Azərbaycanın islamlaşdırılması ərəblərin 618-ci ildə başlamış istilası ilə əlaqədar olaraq həyata keçirilmişdir. Azərbaycan marzbanı (hökmdarı) İsfəndiyar ibn Fərruxzad həmin il ərəblərə qarşı mübarizədə məğlubiyyətə uğradıqdan sonra yadellilərlə sülh müqaviləsi bağlamaq məcburiyyətində qalmışdı. Ərəblər Ərdəbili, Təbrizi, Naxçıvanı, Beyləqanı, Bərdəni, Şirvanı, Muğanı və Aranı işğal etdikdən sonra Xəzər dənizinin sahili boyu Dərbəndə gedib çıxmışdılar. Görkəmli ərəb tarixçisi Əhməd əl-Balazurinin "Kitab futux əl-buldan" ("Ölkələrin fəthi") əsərində verdiyi məlumata görə, Azərbaycan əhalisinin əksəriyyəti xəlifə Əli ibn Əbu Talibin hökmranlığı dövründə islamı qəbul etmişdi. Ərəblər aldıqları ərazilərdə yerli əhalidən vergi yığır, sülh sazişləri bağlayandan sonra yürüşlərini davam etdirirdilər. Vergidən yayılanlar cəzalandırılırdı.
İslamın əsas ehkamı belə idi: "Allahdan başqa Allah yoxdur və Məhəmməd Allahın elçisidir".
Qurani-Kərim Məhəmmədə Məkkə və Mədinədə nazil edilmişdir. Quranda mömin müsəlmanlar üçün beş əsas dini vəzifə nəzərdə tutulmuşdur: Allahın bir olmasını qəbul etmək, gündə beş dəfə namaz qılmaq, ramazan ayında oruc tutmaq, zəkat vermək, Kəbə daşının olduğu Məkkə ziyarətinə getmək.
Dünyanın məşhur adamları islam haqqında dəyərli fikirlər söyləmişlər. İsveç kralı III Qustav demişdir: "İslamın əsası çox sadədir - Allahdan savayı ibadət etməli Tanrı yoxdur. Məhəmmədə də bu həqiqət göndərilmişdir. Müqəddəs kitab olan Quranda indiki dövrün elmlərinə zidd gələn heç nə yoxdur. Bu din ardınca getməyə layiq dindir".
İslam haqqında Lev Tolstoy öz fikrini belə bildirmişdir: "İslam özünün zahiri formalarına görə kilsə pravoslavlığından müqayisəyə gəlməyəcək dərəcədə yüksəkdə durur. Əgər xristian etiqadlı şəxs qarşısında məsələ qoyulsa ki, kilsə pravoslavlığı dalınca getmək, yaxud islamı seçmək yaxşıdır, ağıllı adam əlbəttə ki, Məhəmmədin dinini seçməyə üstünlük verər. Çünki islamda əsas ehkam bir olan Allah və onun Peyğəmbəridir. Xristian dinində isə üç üqnum (troitsa), günahı təmizləmə, dini mərasimlər, övliyalara və onların rəsmlərinə təzimlər və digər mürəkkəb ibadətlər çox çətin və anlaşılmaz məqamlardır". Böyük ədib onun mühitində yaşayan adamlara xitabən demişdi ki, "əgər mənə xeyirxah Məhəmməd dininə mənsub adam kimi baxsanız, onda hər şey yaxşı olar".
Almaniya imperiyasının (reyxinin) birinci kansleri Otto fon Bismark (1815-1898) islamın banisi Məhəmməd peyğəmbər haqqında demişdir: "Ay Məhəmməd! Sənin müasirin olmadığıma görə çox kədərlənirəm. Bəşəriyyət ancaq bir dəfə sənin böyük gücünün şahidi olmuşdur və onu bir daha görməyəcək. Sənə heyran qalmışam".
Görkəmli ingilis yazıçısı Corc Bernard Şounun da fikirləri diqqətçəkəndir. O demişdir: "Əgər Məhəmməd kimi bir adama indiki dünyanı təkbaşına idarə etmək imkanı verilsəydi, onun bütün problemlərinin həllini bacarardı, nəticədə dünyada əmin-amanlıq və xoşbəxtlik hökm sürərdi".
Böyük rus mütəfəkkiri və publisisti Pyotr Yakovleviç Çaadayev islamı yüksək dəyərləndirmişdir. O demişdir: "İslam Qanunun çox yaxşı təzahürlərindən biridir. Məhəmməd insanların müqayisə olunmaz dərəcədə yüksək ehtiramını qazanmışdır. Çünki o, insanların qəlbinə möhkəm inam sala bilmişdir, insanları həmişə birliyə çağırmışdır. Bu keyfiyyətlər heç bir müdrikə müyəssər olmamışdır".
Dünyanın tanınmış mədəniyyət xadimi Riçard Bell belə demişdir: "Avropa böyük tənəzzül qarşısındadır. Üzdən gözəl görünən hər bir şeyin arxasında stress, ağılsızlıq, özünə qəsd, ruhi xəstəliklər, əxlaqsızlıq, narkotiklərdən və alkoqoldan istifadə, quldurluq, zorlama, saatbasaat artan zöhrəvi xəstəliklər gizlənmişdir. Adamlar arasında qarşılıqlı məhəbbət və inam itmişdir.
Hamı
ölüm təhlükəsindən əndişələnir.
Ailələr dağılır, dövlət
başçıları yaranmış vəziyyətdən
çıxış yolu tapa bilmirlər. İntellektuallar mənəvi
boşluqda fəaliyyət göstərə bilmirlər. Yeganə
xilas yolu İslam yoludur. Başqa
xilas yolu yoxdur".
Arif HÜSEYNOV
Azərbaycan.- 2009.- 21 iyun.- S. 5.