Bakıdan Türkmənistanın
paytaxtı Aşqabada təyyarə ilə təxminən saat
yarımlıq yoldur. Onun da 30-35 dəqiqəsi təyyarənin
qalxıb-düşməsinə sərf olunur. Bu hesabla iki
paytaxt arasındakı hava yolunun uzunluğu 800-900 kilometr ola,
ya olmaya... Göründüyü kimi, məsafə
baxımından uzaq yol deyil. Azərbaycanla Türkmənistanı
elə qonşu ölkələr də hesab etmək
mümkündür. Arada
Xəzər dənizidir. Bizi birləşdirən və
ayıran Xəzər...
Bəlkə hamıya məlum
bu coğrafiyaya ehtiyac yoxdur. Nə qədər olmasa, uzun illər
eyni ölkənin tərkibində yaşamışıq,
soykökümüz qohum sayılır, tam anlaşıqlı
olmasa da, bir dildə danışırıq, adət-ənənələrimizdə
oxşarlıq az deyil. Bir sözlə, bizi ayıran məqamlardan
birləşdirən cəhətlər daha çoxdur. Daha
doğrusu, çox idi. Çünki SSRİ süqut etdikdən
və ittifaqa daxil olan keçmiş respublikalar müstəqilliklərini
elan etdikdən sonra dünyanın siyasi xəritəsinə təzə
düşən bu dövlətlərin hərəsi öz yeni
tarixini özünəməxsus şəkildə yazmağa
başladı, inkişaf istiqamətləri müxtəlifləşdi,
ortaq nə var idisə, ya bölündü, ya məhv edildi,
ya da uğrunda indinin özündə mübarizə
aparılır. Odur ki, Azərbaycandan saat yarımlıq məsafədə
yerləşən Aşqabadın paytaxtı olduğu ölkə
ilə bizim indi oxşarlığımız az qalıb. Qalanlar
da əsasən Şərq mentalitetindən irəli gələnlərdir.
Baxmayaraq ki, Aşqabadı bu gün ən azı təmizliyinə
görə Avropanın nümunəvi şəhəri ilə
müqayisə etmək olar. O Aşqabadı ki, keçmiş
SSRİ dövründən ona bakılılara yaxşı
tanış olan "xruşşovka"lardan və o dövr
üçün babat sayılan bir neçə inzibati binadan
savayı heç nə qalmamışdı.
İndi isə Türkmənistanın
cənubunda Kopetdağın ətəklərinə
sığınmış Aşqabad səhrada ağ şəhərə
bənzəyir. Özü də bu bənzətmə təkcə
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, şəhərin təmizliyindən
(ağ rəng həmişə təmizlik rəmzi
sayılıb) irəli gəlmir. Bu gün Aşqabadda
bütün köhnə (onların sayı getdikcə
azalır), təzə tikilən yaşayış və
inzibati binaların fasadlarına ağ mərmər vurulur. Belə
binalar gündüz günəşin, axamlarsa elektrik
işıqlarının altında füsunkar
görünür. Nəzərə alın ki, şəhərdə
ağ mərmərlə örtülməyən və
işıqlandırılmayan bina, demək olar ki, yoxdur və
həm də təzə tikililərin sayı
Bakıdakından geri qalmır. Bəlkə onda
Aşqabadın gözəlliyini təsəvvür edəsiniz...
Hərçənd Aşqabadı abad edən təkcə bu
deyil.
Madam ki, mövzunu
binalardan başladıq, onunla da davam etdirək. Aşqabadda
yeni tikililərin kəmiyyət çoxluğu heç də
keyfiyyətə təsir etmir. Əvvəla, Türkmənistan
paytaxtı planlı şəkildə böyüyür. İstər
inzibati, istərsə də yaşayış binaları şəhərin
mərkəzində yox, ona yaxın ərazilərdə
inşa olunur. Bir-birindən
lazımi, hətta deyərdim ki, xeyli aralı tikilən bu
binaların hər birinin ətrafında ağaclar əkilir,
istirahət yerləri salınır. 12-14 mərtəbəli təkbloklu
və arxitektura cəhətdən göz oxşayan, sütunlu
binalar yerləşdiyi əraziyə tarixilik və müasirlik
gətirir. Hamısının da başında Türkmənistanın
dövlət bayrağı dalğalanır. Bakıda barmaqla
sayılan qədər az olan bu cür binalara "elitni" ev
deyirlər. Aşqabadda isə yeni yaşayış
binalarını yəqin ki, başqa cür təsəvvür
etmirlər. Axı, bir ətək pul verib aldığın mənzil
ayrı necə ola bilər?! Düzdür, əsasən alman,
fransız və türklərin tikdiyi bu binalarda sıravi
Türkmənistan vətəndaşının mənzil almaq
üçün maddi imkanı bir o qədər çox deyil.
Amma daimi iş yeri və sabit qazancı olan üçün
bu istək o qədər də əlçatmaz
sayılmır. Çünki ölkədəki banklardan
aşağı faizlə uzun müddətə kredit
götürüb yaşayış şəraitini
yaxşılaşdırmaq mümkündür. Özü də
bu zaman nə təmir dərdi var, nə də qaz,
işıq, su, lift və digər kommunal xidmətlər
problemi. Onu da deyək ki, Türkmənistanda, o cümlədən
Aşqabadda bütün sahələrə olduğu kimi,
tikinti sektoruna da güclü dövlət nəzarəti var və
ümumiyyətlə, inşa olunan inzibati, eləcə də
yaşayış binaları dövlət sifarişi ilə
tikilir, yəni, bu işdə pərakəndəlik yoxdur. Bu
gün Aşqabadda elə bir nazirlik, komitə, elm, təhsil, mədəniyyət,
incəsənət və başqa qurumlar yoxdur ki, müasir
inzibati binası olmasın. Hətta bu binalar elə möhtəşəmdir
ki, bəzən adam onun təyinatı ilə görkəminin
üst-üstə düşmədiyi qənaətinə gəlir.
Məsələn,
Türkmənistan Dövlət Kukla Teatrı kimi. Bu teatrın
binasına sinəsinə döyən hər hansı mədəniyyət
ocağı həsəd apara bilər. Hamısının da ətrafında
yaşıllıq, qabağında fəvvarə.
Fəvvarədən söz düşmüşkən,
Aşqabadı həm də fəvvarələr şəhəri
adlandırmaq olar. Fəvvarələr Türkmənistan
paytaxtına təyyarə ilə gələnlərin diqqətini
elə aeroportdan 1-2 kilometr aralanmamış cəlb edir. Çünki
qarşıya çıxan ilk fəvvarədən görmək
olur ki, Aşqabadda bu işə təkcə şəhərə
yaraşıq verən, insana dinclik gətirən su və
hovuzun kompozisiyası kimi yox, həm də arxitektura əsəri
kimi yanaşırlar. Səhrada yerləşən Türkmənistan
paytaxtında fəvvarələrə hər yerdə rast gəlinir
- küçə və meydanlarda, park və xiyabanlarda, müxtəlif
təyinatlı binaların qarşısında və hətta
içərilərində. Hamısı da gecə-gündüz
işləyir, qrafiksiz-filansız. Sadəcə, şəhərin
gözəlliyi və əhalinin istirahəti
üçün.
Aşqabadda diqqəti
çəkən məqamlardan biri də küçə və
prospektlərin genişliyidir. Hətta küçələr
o qədər genişdir ki, onun bir tərəfindən digərinə
keçmək üçün xeyli vaxt lazım olur. Belə
genişlikdə avtomobillərin sıxlığı hiss
edilmir. Üstəlik, bu küçələrdə avtomobillərin
hərəkətinin intensivliyini təmin etmək
üçün yolötürücüləri inşa olunub.
Aşqabadın küçələrində heç bir
tıxacdan söhbət gedə bilməz. Düzdür, təxminən
1 milyon əhalisi olan Türkmənistan paytaxtında meqopolislərdəki
qədər avtomobillər yoxdur. Amma şəhərin yeni
küçə və prospektləri elə salınıb və
bu iş elə davam etdirilir ki, hətta gələcəkdə
Aşqabadın tıxac problemi ilə
qarşılaşacağına inanmaq çətindir. Bunu
şəhərin ərazisinin geniş olması ilə də
izah etmək olar. Çünki Aşqabadın yeni
yaşayış və inzibati əraziləri şəhərin
köhnə mərkəzində yox, ondan kənara doğru
salınır. Və bu zaman köhnə mərkəzlə
yeni ərazilər bir-birindən aralı düşmür. Yəni,
şəhər mərkəzdən başlayaraq hər tərəfə
böyüyür və ona görə də bu gün
Aşqabadda qəsəbə və mikrorayon
anlayışları yoxdur. Necə deyərlər, şəhərin
bütün ərazisini mərkəz adlandırmaq
mümkündür. Bunun bir səbəbi də ölkənin
və paytaxtın icra orqanlarının, dövlət
strukturlarının, təhsil, elm, səhiyyə
ocaqlarının tədricən şəhərin təzə ərazilərinə
köçürülməsidir.
Bu təzə ərazilər
Aşqabada müasirliklə birlikdə bir təmizlik də gətirib.
Etiraf edim ki, Türkmənistan paytaxtını belə təmiz
təsəvvür etməzdim. Hətta Aşqabadın kommunal
işçilərinin Bakıdakı həmkarlarından
yaxşı işləmələrini də ağlım kəsmirdi.
Amma nahaq. Aşqabad o qədər təmizdir ki, bütün
günü piyada gəz, dolan, ertəsi gün heç
ayaqqabını təmizləməyə ehtiyac qalmayacaq. Çünki
küçələrdə toz belə yoxdur. Səhər-axşam
kommunal işçiləri küçələrdədir,
yollar gündə bir neçə dəfə xüsusi
maşınla yuyulur. Tikinti işləri elə aparılır
ki, onun toz-torpağı, səs-küyü hiss edilmir. Əvvəla,
ona görə ki, binalar boş və istifadəsiz ərazidə,
küçə və səkilərdən xeyli aralı
inşa olunur, ətrafı səliqə ilə hasarlanır. İkincisi
də tikinti ərazisinə girib-çıxan avtomobillərin
təmizliyinə xüsusi fikir verilir, daha doğrusu, inşaat
işləri gedən ərazidən çıxan
maşınların təkərləri mütləq yuyulur. Bundan
əlavə, şəhərin küçə və prospektlərində
hər hansı qazıntı işləri
aparıldığını görmək çətindir. Yəqin
bu, Aşqabadın kommunal infrastrukturunun da baş plan əsasında
yaradıldığından irəli gəlir.
"XXI əsr türkmənlərin altun əsridir". Bu, indi Türkmənistanda ən çox istifadə edilən şüardır. Müəllifi ölkənin mərhum Prezidenti Saparmurad Niyazov olan bu şüara hər yerdə - binaların başında, reklam lövhələrində, çap məhsullarında rast gəlmək mümkündür. Sırf ideoloji təbliğat olan bu ifadədə iki məqam var. Biri, müstəqillik illərində ölkənin sosial-iqtisadi sahədə əldə etdiyi uğurlardır. Artıq neçə ildir Türkmənistanda ümumi daxili məhsul istehsalının artımı 10 faizdən aşağı düşmür. Ölkənin milli valyutası olan manatın kursu (hazırda 2,80 manat 1 dollara bərabərdir. Yeri gəlmişkən, Türkmənistanda da bizdəki kimi manat denominasiya edildiyinə baxmayaraq, əhali hələ də hesablaşma zamanı danışıqda köhnə puldan istifadə edir) sabitdir. Təkcə bu il Türkmənistanın iqtisadiyyatına 10 milyard dollardan çox investisiya qoyulması planlaşdırılıb. Bu ölkədə əhalinin həyat səviyyəsini yaxşılaşdırmaq üçün kəndlərin, kiçik şəhərlərin və ətrap (rayon) mərkəzlərinin (491,2 min kvadratkilometr ərazisinin təxminən 80 faizi səhradan ibarət olan Türkmənistanda 5 vilayət - Ahal, Balkan, Lebap, Mari və Daşoğuz var. Bu vilayətlərin də hər biri ətraplara bölünüb. Bütövlükdə ölkədə 6 milyondan çox əhali yaşayır) inkişafı ilə bağlı 2020-ci iləcən olan dövrü əhatə edən dövlət proqramı qəbul olunub və hazırda o, uğurla həyata keçirilir. Dövlət və xüsusi mülkiyyət formasına əsaslanan Türkmənistan sənayesi neft-qaz hasilatı, neft və metal emalı, kimya və neft-kimya, elektroenergetika, maşınqayırma, tikinti materialları, yüngül və yeyinti məhsulları istehsalı sahələri üzərində qurulub. Bu sahələr ölkədə ÜDM istehsalının üçdə birindən çoxunu təşkil edir.
Bu yerdə bir məsələni qeyd etmək yerinə düşər. Aşqabadın mərkəzində böyük ticarət mərkəzi var. Mərkəzdə yalnız yerli tekstil malları satılır. Hər tekstil şirkətinə ayrıca mağaza (şöbə də demək olar) verilib. Maraqlı burasıdır ki, həmin mağazalarda satılan tekstil türkmən pambığının son məhsuludur. Yəni, Türkmənistan yalnız pambıq yetişdirib mahlıc satmır. Onu son məhsula çevirib öz vətəndaşına təklif edir. Analoji xarici mallardan qiyməti ucuz, keyfiyyəti yaxşı. Üstəlik, bu, ölkədə yüngül sənayenin dirçəldilməsi və inkişafı, eləcə də vilayət və ətrap mərkəzlərində yeni iş yerləri deməkdir.
Ümumiyyətlə, Türkmənistan nümunələrindən çox misal gətirmək olar. Amma onlardan təəccübləndirici olan ölkə əhalisinin təbii qaz, elektrik enerjisi, su, benzin (minik avtomobilləri olan hər yerli vətəndaşa ayda 120, yük maşını olana 200 litr pulsuz yanacaq verilir. Ölkədə benzinin qiyməti isə bizim pulla litri təxminən 20 qəpikdir) və bir sıra ilkin tələbat mallarından havayı istifadə etməsidir. Düzdür, Türkmənistanda orta aylıq əməkhaqqı və əhalinin pul gəlirləri bir o qədər yüksək deyil. Amma hər halda, bu addımın bazar iqtisadiyyatı qanunlarına zildd olsa belə, əhalinin sosial müdafiəsinə xidmət etdiyini danmaq olmaz. Bundan əlavə, ölkədə enerjidaşıyıcılarının ucuz və pulsuz olması yerli istehsal məhsullarının qiymətlərinə də təsir edir. Bu gün Türkmənistanda yerli kənd təsərrüfatı, ərzaq və sənaye malları, həmçinin nəqliyyat digər ölkələrdəkindən 2-3 qat ucuzdur.
Yəqin elə həm də bu səbəbdən Türkmənistana gediş-gəliş viza rejimi ilədir. Yəni, kiminsə rahatca bura gələrək ucuz malları alıb aparıb alver etmək imkanı yoxdur. Dövlət öz vətəndaşına havayı verdiyi məhsullara ciddi nəzarət etməyi də bacarır. Həm inzibati, həm də iqtisadi üsullarla. Məsələn, bir neçə il bundan əvvələcən benzin çox ucuz olduğundan müxtəlif üsullarla qonşu ölkələrə daşınırdı. Məhz bunun qarşısını almaq üçün benzin bahalaşdırıldı. Yerli əhalinin maraqlarını qorumaq üçünsə, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, limitlə pulsuz benzin verilməsinə başlandı. Və yəqin ki, bu (yəni, sovet dövründən qalma "yardım" prinsipi), habelə müşahidə edə bilmədiyim, öyrənməyə macal tapmadığım amillər XXI əsrin türkmənlər üçün altun əsr olmasının əsas məqamlarıdır. Digər məqam isə türkmənlərin, bütün Şərq xalqları kimi, qızılı (altunu) çox sevməsidir. Yoxsa, qazandıqları uğurlar, qurub yaratdıqları dövrü ona bənzətməzdilər ki...
Baxmayaraq ki, bu imkanlılıq yerli əhalinin əyin-başında, sürdüyü avtomobillərin markalarında bir o qədər hiss olunmur. Bu, bir tərəfdən əhalinin qazancı ilə bağlıdırsa, başqa tərəfdən, türkmənlərin öz adət-ənənələrinə sadiqlikləri ilə əlaqədardır. Aşqabadda yaşından və sosial mənşəyindən asılı olmayaraq əksər xanımlar uzun don geyinir, milli bəzək əşyalarından istifadə edirlər. Hətta yerli rus (Aşqabadda rusların sayı az deyil. Müstəqilliyin ilk illərində onlar Rusiyaya köçməyə başlasalar da, sonradan bu proses dayanıb. Ümumiyyətlə, bu gün Türkmənistandan iş dalınca xarici ölkələrə gedənlərin sayı çox azdır) xanımları da türkmənlərin milli geyimlərindən həvəslə istifadə edirlər. Şalvarı müasirlik hesab edib geyinən qızlar isə əsasən mağaza və ticarət mərkəzlərində işləyən satıcılardır. Yeri gəlmişkən, Türkmənistan paytaxtında ticarət obyektləri bizdəki qədər çox deyil. Şəhərdə hər binanın altında və zirzəmisində market, internet-klub və s. təyinatlı obyektlər yoxdur. "Küçə ticarəti"ndən danışmağa dəyməz. O ki qaldı avtomobillərin markalarına, Aşqabadda bahalı maşınlar azdır. Olanlar əsasən xidməti avtomobilləridir. Sıravi aşqabadlılar adətən Almaniya, Yaponiya, Koreya istehsalı olan köhnə avtomobillərdən istifadə edirlər. Şəhərin küçələrində müştəri axtaran taksi görmək çətindir, o yalnız çağırışa gəlir. Şəxsi avtomobilləri ilə əhaliyə xidmət edən sürücü tapmaqsa problem deyil. Amma onların maşınlarında buna dəlalət edən heç nə yoxdur və belə sürücülərdən heç bir rüsum alınmır. Səbəbini bilsəm də, kimsənin dilindən eşidə bilmədim. Ümumiyyətlə, yerli əhali azdanışan təsiri bağışlayır. Bu ya onların az məlumatlı olduqlarından, ya da gəlmələrə ehtiyatlı münasibətlərindən irəli gəlir. Hər halda, türkmənlər də susmağı çox sevdikləri qızıla bənzədirlər. XXI əsri özləri üçün hesab etdikləri qızıla.
R.MƏMMƏDOV
Azərbaycan.- 2009.-28 iyun.- S. 6.