Azərbaycan-özbək ədəbi əlaqələrində
yeni epoxa
Əvvəlcə
özbək mətbuatından, sonra isə "Azərbaycan-özbək
(cığatay) ədəbi əlaqələri (dövrlər,
simalar, janrlar, təmayüllər)" adlı monoqrafiyası
ilə tanıdığım Almaz Ülvi imzası diqqətimi
çoxdan cəlb etmişdi. Çünki illərdən bəri
çox yaxından əməkdaşlıq və dostluq etdiyim
akademik Həmid Araslıdan, Xəlil Rza Ulutürkdən, Pənah
Xəlilovdan, Azad Nəbiyevdən, Cənnət Nağıyevdən
sonra onun böyük cəsarətlə elm aləminə gəlməsi
məndə qürur doğurmuşdu. XXI əsrin ilk onilliyində
iki qardaş xalqın arasında yeni bir epoxanın
başlandığına və bu əməkdaşlığın
möhkəm bünövrə üzərində
qurulmasına inandım.
Nəhayət, Almaz
Ülvini 2008-ci ilin noyabrında Daşkənddə
keçirilən "Maqsud Şeyxzadə-100" yubiley tədbirlərində
gördüm. O,
"Maqsud Şeyxzadə şəxsiyyəti və irsi ədəbi
əlaqələr müstəvisində" adlı elmi məruzəsi
ilə ilk gündən hamının diqqətini çəkdi
və istedadı, işlədiyi mövzuya dərin
bağlılığı ilə bizim elm adamlarının rəğbətini
qazandı. Daha sonra ikinci bir kitabı - öz məqalələri
də daxil olmaqla tərtib etdiyi "Əlişir Nəvai Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığında" elmi toplusu ilə
bağlı Daşkəndə dəvət olunmuşdu.
Özbəkistan ziyalılarının, elm və sənət
xadimlərinin, xarici ölkə diplomatlarının iştirak
etdiyi böyük təqdimat məclisində də gözəl
və elmi sanbalı ilə çox tez yaddaşlara yazılan
məruzə etdi.
Bütün bunlarla
yanaşı, Almaz Ülvinin "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
özbək klassiklərinin yaradıcılığı"
əsəri ilə tanış oldum... Əvvəlcə qeyd edim ki, bu əsər
çox maraqlı, əhatəli bir struktur üzərində
yazılıb. Demək olar ki, bu əsərdə gözlədiyim
bütün məqamlara toxunulub. Müəllif olduqca zəngin
materiallar toplayıb və hamısından da səmərəli
istifadə edib. Burada böyük bir elmi epoxa ilə
rastlaşdım.
Əsərin yeni ruhu,
yeni yazı tərzi, sadə və oxunaqlı elmi dili, elmi-nəzəri
baxışı diqqətimi xüsusilə çəkdi. Topladığı bu qədər
zəngin və dəyərli materialları beş bölmədə
qruplaşdırması, onu uyğun yarımbölmələr
daxilində sahmanlaşdırması qabiliyyət və gərgin
əmək tələb edir. Məsuliyyətlə deyə bilərəm
ki, müəllif işinin öhdəsindən layiqincə gəlmişdir.
Birinci fəsildə tədqiqata
cəlb etdiyi materiallar içərisində "Folklor
dünyasının cığatay (özbək) fəsli və
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı"
yarımbölməsinə nəzər yetirdim və müəllifin
qənaəti ilə razılaşmamaq mümkün deyil. İki xalqın folklor nümunələri
arasındakı oxşar süjetlər və buna bənzər
motivlər ədəbi əlaqə və ədəbi təsir
amilindən daha çox onların ikisinin də eyni kökə,
eyni ənənələrə, eyni ruh və dil birliyinə,
bir sözlə, ümumtürk mənşəyinə
bağlı olduğu elmi faktlarla tədqiq edilmişdir. Nəvai
dühasının yalnız Azərbaycan ədəbiyyatına
deyil, eyni zamanda Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığına
güclü təsirini açıqlaması çox
maraqlıdır. Nəvaişünas alim kimi bu məqamlar məni
çox razı salmışdır.
Təqdim etdiyim bu məqalədə
bütün fəsilləri bir-bir açıqlamaq,
saf-çürük etmək istəmirəm. Böyük səhifələrə
yerləşəsi müsbət fikir və düşüncələrim
var. Sadəcə, Almaz Ülvinin bu əsərindəki elmi
yeniliklərdən bəzilərini nəzərə
çatdırmaq və müəllifin fikirlərini dəstəkləmək
istəyirəm.
Özbək klassiklərinin
yaradıcılığı kontekstində 600 illik
dövrü əhatə edən cığatay (özbək) ədəbiyyatının
ədəbi dövrlər, ədəbi simalar, ədəbi
janrlar, ədəbi təmayüllər kimi nəzəri əsaslar
müstəvisində tədqiqi, "özbək" etnonimi
ilə yanaşı, "cığatay" istilahının
elmi tədqiqata gətirilməsi, istiqlal dövründə Azərbaycan-özbək
ədəbi əlaqələrinin yeni münasibətlərinin
üzə çıxarılması, "Molla Nəsrəddin"
məktəbinin, Sabir satirasının Türküstan-özbək
(cığatay) ədəbi mühitinə və "cədidçilik"
məktəbinin, onun klassik nümayəndələrinin
yaradıcılığına təsiri yeni baxışla,
yeni yanaşma tərzi ilə tədqiq edilmişdir.
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslarından
Salman Mümtaz, Əli Nazim, Bəkir Çobanzadə, Firidun bəy
Köçərli, İsmayıl Hikmət, Həmid
Araslı, xüsusən Azərbaycan-özbək ədəbi əlaqələri
mövzusunda elmi araşdırmalar aparan Qulamhüseyn Əliyevin,
Azad Nəbiyevin, Xəlil Rza Ulutürkün, Cənnət
Nağıyevanın elmi əsərlərinə nəzər
salınmışdır.
Bir sözlə, özbək
ədəbiyyatı və ədəbiyyatşünaslığının,
xüsusilə özbək klassiklərinin Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
öyrənilməsi məsələsi haqqında tam, müfəssəl,
elmi-nəzəri baxımdan sanballı nəticə əldə
edilmişdir. Almaz
Ülvi işlədiyi mövzuya dair 70-dən artıq irihəcmli
məqalə yazıb, müxtəlif elmi və kütləvi
(daha çox elmi mənbələrdə) orqanlarda çap
etdirmişdir.
Bu əsəri oxuyarkən
akademik Konradın "Əlişir Nəvai və Şərq
renessansı problemləri" əsərini xatırladım. Əsərdəki publisistik ruh
mövzunun doğurduğu məsələlərdən irəli
gəlir və əsərin elmi-nəzəri sanbalına qətiyyən
xələl gətirmir.
Almaz Ülvinin gərgin
əməyi, elmə bağlılığı, zəhmətsevərliyi,
istedadı, xüsusən də Azərbaycan-özbək ədəbiyyatlarını,
elmi-nəzəri ədəbiyyatşünaslıq məsələlərini
gözəl bilməsi, özbəkdilli materiallara orijinaldan
müraciəti və digər bu kimi xarakterik cəhətlər
diqqətdən qaçmır.
Suyimə QƏNİYEVA,
filologiya elmləri doktoru,
Daşkənd Dövlət Şərqşünaslıq
Universitetinin Klassik Şərq
ədəbiyyatı kafedrasının professoru
Azərbaycan.- 2009.- 28 iyun.- S. 7.