Avropa Siyasi Mərkəzində
görüş
Azərbaycan Prezidenti İlham
Əliyevin çıxışı
- Çox sağ olun. Mən
ilk öncə sizinlə bu gün bir daha görüşmək
məqsədilə aldığım dəvətə görə
minnətdarlığımı bildirmək istəyirəm.
Əvvəlcə qeyd
edildiyi kimi, beş il bundan öncə biz bir-birimizlə
görüşmək imkanını əldə etdik. Mən
həmin vaxt əsasən planlarımız, Azərbaycanın
gələcəyi və inkişafı ilə bağlı
fikirlərimiz haqqında danışmışdım. Həmin
görüş 2003-cü ildə prezident seçkilərindən
bir il sonra baş tutmuşdu. O vaxt bizim bir çox
planlarımız və gözlədiyimiz nəticələr var
idi. Bu gün isə mən sizi bir daha görməyimə və
bu vaxt çərçivəsində Azərbaycanda əldə
etdiyimiz nailiyyətlər haqqında məlumatları sizinlə
bölüşməyimə şadam.
Şərhlərimdə qısa olmağa çalışacağam, çünki inkişafın bütün sahələrinə toxunsaq, bir neçə saat tələb olunacaqdır. Ümumiyyətlə, son beş il ərzində Azərbaycanın inkişafı çox uğurlu olmuşdur. Biz ölkəmizdə genişmiqyaslı islahatlar həyata keçirmişik. Biz artıq elə bir iqtisadiyyat yaratmışıq ki, o, enerji amilindən ciddi şəkildə asılı deyil. İqtisadi islahatlar siyasəti və enerji strategiyamız nəticəsində biz dünyada görünməmiş iqtisadi artıma nail olmuşuq. Ötən beş il ərzində ölkədə ümumi daxili məhsul (ÜDM) 2,6 dəfə, sənaye istehsalı isə 2,5 dəfə artmışdır. Yoxsulluq səviyyəsində yaşayan insanların sayı 49 faizdən 13 faizə qədər azalmışdır. Beş il ərzində büdcə xərcləri on dəfədən çox artmışdır. Biz sosial infrastruktura, təhsil, səhiyyə və informasiya texnologiyalarının inkişafına böyük sərmayələr yatırmışıq. Özəl sahibkarlığın dəstəklənməsi məqsədilə bir çox işlər görülmüşdür. Bu gün iqtisadiyyatımızın 85 faizi özəl sektorun payına düşür. Onu da qeyd edim ki, 1991-ci ildə müstəqilliyini bərpa edən Azərbaycanda özəl sektor sıfır dərəcəsində idi. Ölkənin sürətli iqtisadi inkişafı siyasi islahatlar da aparmağa imkan yaratdı. Tam əminəm ki, güclü siyasi dəyişikliklər olmadan, iqtisadi nailiyyətlər əldə etmək mümkün deyil. Biz ölkədə möhkəm siyasi sistem yaratmışıq, qanunun aliliyini və cəmiyyətimizin daha da demokratikləşməsini təmin edirik. Bütün bunlar, o cümlədən iqtisadi islahatlar daim diqqət mərkəzimizdədir. Başqa sözlə desək, Azərbaycanda iqtisadi və siyasi islahatlar son beş il ərzində paralel şəkildə aparılmışdır. Bunlar bir-birini tamamlamışdır. Bunun nəticəsində biz hazırda davamlı iqtisadi inkişafa nail olmuşuq.
Azərbaycanda siyasi vəziyyət çox sabitdir. Həyata keçirdiyimiz tədbirlər xalqımızın tam dəstəyini qazanmışdır. Bu dəstək siyasi və iqtisadi islahatların həyata keçirilməsi üçün möhkəm zəmin yaradır. Xarici siyasətə gəldikdə isə bu sahədə əldə etdiyimiz uğurlar ölkəmizə dünyada yeni dostlar qazandırmışdır. Xarici siyasətimiz aydın, proqnozlaşdırılan siyasətdir. Azərbaycan etibarlı tərəfdaş olduğunu sübuta yetirib. Bütün dünyada, o cümlədən Avropada biz müxtəlif ölkələrlə çox möhkəm əlaqələr qurmuşuq. Hazırda Avropa İttifaqının üzvü olan ölkələr Azərbaycanın əsas ticarət tərəfdaşlarıdır. İxracımızın böyük hissəsi Avropa İttifaqı ölkələri ilə bağlıdır.
Biz Azərbaycanda infrastruktur və xidmət sahəsinə böyük sərmayələr yatırmışıq. Özəl sahibkarlığa dəstək veririk. Bu il özəl sektorun dəstəklənməsinə 150 milyon dollar məbləğində uzunmüddətli güzəştli kreditlər ayrılacaqdır. Bəzən inkişafımız və əldə etdiyimiz nailiyyətlər neft və qaz amili ilə izah edilir. Bu, qismən həqiqətdir. Lakin biz, eyni zamanda, insan kapitalına böyük həcmdə sərmayə qoyuruq. Əgər belə demək olarsa, neft və qaz amili bizim üçün hədiyyə deyil. Biz bu sahədə çox cəsarətli enerji siyasətini həyata keçirməklə böyük uğurlara nail olmuşuq. Neft və qaz yataqlarının işlənilməsinə böyük sərmayələr yatırmışıq, xarici investorları cəlb etmişik, münbit biznes mühiti yaratmışıq.
Biz bəzən xülya kimi görünən layihələri reallığa çevirmişik. Çox ağır geosiyasi şəraitdə 90-cı illərin ortalarında biz bu gün Azərbaycanın rifahına xidmət edən nəhəng transmilli enerji layihələrini həyata keçirdik. Enerji sahəsində şaxələndirmə siyasəti Avropanın enerji təhlükəsizliyi işinə töhfə verir. Buna görə də bəzən neft və qaz amili iqtisadi uğurlarımızın yeganə mexanizmi kimi təqdim edilir. Duzdür, bu amil əlavə nailiyyətlərin əldə edilməsi üçün imkan yaradır. Lakin bu uğurlar bizim tərəfimizdən yaradılmışdır. Bu, bizim uğurumuzdur.
Mən iqtisadi və maliyyə böhranı ili kimi xarakterizə edilən il üçün iqtisadi göstəricilərimiz barədə də sizə məlumat vermək istərdim. Bu ildə neft qiymətləri üç-dörd dəfə aşağı düşmüşdür. Buna baxmayaraq, iqtisadiyyatımız inkişaf edir. Cari ilin birinci rübündə Azərbaycanda iqtisadiyyatın artımı 4,1 faiz səviyyəsində olmuşdur. Milli valyutamız sabitdir. Ölkənin ümumi inkişafı çox müsbətdir. Bu ilin ilk üç ayı ərzində iqtisadiyyatımızın qeyri-neft sektoru təqribən 14 faiz artmışdır. Bu, aydın şəkildə onu göstərir ki, iqtisadi inkişafımızın əsas səbəbi apardığımız iqtisadi islahatlar, eləcə də iqtisadi təşəbbüslər, bütün səylərimizin səfərbər edilməsi, əsas diqqətin sosial məsələlərə yetirilməsi və iqtisadiyyatın müxtəlif sahələrinin inkişaf etdirilməsidir. 2008-ci ildə Azərbaycanın Dünya Bankı tərəfindən "Doing Business" hesabatında bir nömrəli islahatçı ölkə kimi elan edilməsi bütün bunların göstəricisidir. Bu o deməkdir ki, biz bütün ölkələr arasında islahatlara görə birinci yerdəyik. Bu qiymət ciddi iqtisadi islahatlar nəticəsində qazanılmışdır.
Biz enerji sektorunun maliyyə sistemində yüksək dərəcəli şəffaflığa nail olmuşuq. Azərbaycanın Dövlət Neft Fondu tam şəffaf strukturdur. Bu qurum toplanmış kapital barədə ictimaiyyət qarşısında dövri hesabatlarla çıxış edir. Onun fəaliyyəti beynəlxalq səviyyədə auditdən keçir. Birləşmiş Millətlər Təşkilatı 2007-ci ildə Azərbaycanın Dövlət Neft Fondunu şəffaflıq mükafatı ilə təltif etmişdir.
Bir sözlə, bütün bunlar ölkəmizin iqtisadi inkişafını xarakterizə edən məqamlardır. Enerji sahəsinin inkişafı və bu sahədə siyasətə gəldikdə, son bir neçə il ərzində biz əsas boru kəmərlərinin tikintisini başa çatdıra bildik. Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft, Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz boru kəmərlərini çəkdik. Ondan əvvəlki dövrdə tikdiyimiz boru kəmərlərini əlavə etsək, qeyd edə bilərik ki, bu şəbəkə Azərbaycana öz enerjidaşıma marşrutlarını tam şəkildə şaxələndirməyə imkan yaradır.
Hazırda neft hasilatı artır. Ümid edirik ki, bu il Azərbaycanda hasil edilən neftin həcmi 45-50 milyon ton olacaqdır. Qaz yataqlarında xeyli inkişafa nail olmuşuq və bu gün Azərbaycan qazı müxtəlif istiqamətlərdə nəql olunur. Deyə bilərik ki, enerji siyasətində əsas məqsədlərə nail olmuşuq. Buna görə biz özümüzü kifayət dərəcədə rahat hiss edirik. Növbəti addımlarımız bu siyasətin davam etdirilməsinə yönəlməlidir. Qarşıdakı mərhələdə yeni bazarlar haqqında düşünməliyik və Azərbaycandan karbohidrogen ehtiyatlarının davamlı şəkildə nəqli üçün tərəfdaşlar, şirkətlər və ölkələrlə birgə işləməliyik.
Hesab edirəm ki, ötən illər ərzində gördüyümüz işlər bu gün xüsusən Avropada müzakirə olunan layihələrə yaxşı təkan verir. Bu layihələr Avropaya təchizat marşrutlarının şaxələndirilməsinə imkan yaradacaqdır. Bütün bunlar üçün iştirakçılar - hasilatçılar, tranzit ölkələri, istehlakçılar arasında olan münasibətlər uğurla nəticələnməlidir. Hər üç tərəfin maraqları təmin edilməlidir. İstehlakçılar üçün şaxələndirmə yeni mənbə deməkdir. Bu, hasilatçı bir ölkə kimi bizim üçün yeni bazarlar deməkdir. Ətrafımızda bir çox bazarlar mövcuddur. Bizim karbohidrogen ehtiyatlarımıza ehtiyac daha da artır. Təbii ki, irəli sürülmüş hər bir təklifi biz kommersiya əsasları ilə nəzərdən keçiririk. Əlbəttə ki, qəbul etdiyimiz qərarlar müxtəlif amillərə əsalanır. Bizim üçün isə şaxələndirmə enerjidaşıyıcılarının nəqletmə yollarının şaxələndirilməsi deməkdir.
Bu günə qədər Azərbaycanın enerji siyasəti çox uğurlu olmuşdur. 90-cı illərin ortalarından bu günə qədər mümkün ola biləcək hər bir münasib vəziyyətin yaradılması üçün Azərbaycanda çox işlər görmüşük. Bizim Avropa İttifaqı ilə güclü əməkdaşlığımız var. 2006-cı ildə Avropa İttifaqı ilə Azərbaycan arasında enerji sahəsində Strateji Tərəfdaşlıq Memorandumunu imzalamışıq. Avropa İttifaqı bu baxımdan bizim strateji tərəfdaşımızdır. Buna görə də indi biz təchizatın şaxələndirilməsinə müəyyən maneə yaradan məsələləri həll etməliyik. Biz onları çox açıq və səmimi şəraitdə nəzərdən keçirməli və irəliyə doğru addımların atılması üzərində düşünməliyik. Bizim bu sahədə təcrübəmiz var, biz boru kəmərlərini çox mürəkkəb vəziyyətdə tikmişik. Dünyada ilk dəfə idi ki, Xəzər dənizinin karbohidrogen ehtiyatlarını dünya bazarlarına çıxardıq. Texniki imkanlarımız var, bu cür boru kəmərlərini çəkmək asan məsələ deyil. Çox mürəkkəb coğrafi relyef mövcuddur və dənizdəki yataqlarda nefti hasil etmək çətin işdir. Ona görə də biz, sadəcə, səylərimizi əlaqələndirməliyik və bütün iştirakçılar arasında enerji inkişafı sahəsində güclü tərəfdaşlıq ruhunu yaratmalıyıq.
Azərbaycan əməkdaşlığa dair bütün proqram və layihələri həyata keçirir. Bu işlər həm neft, həm qaz, həm də dəmiryolu sahəsində aparılır. Bütün bunlar Avropa ilə Asiya arasında daha geniş əməkdaşlıq və iqtisadi əlaqələrə zəmin yaradacaqdır. Əlbəttə ki, bu sahədə Azərbaycanın coğrafi mövqeyi mühüm rol oynayır. Lakin infrastrukturu olmayan coğrafi mövqe böyük əhəmiyyət kəsb etmir. Biz çox güclü daşıma infrastrukturunu, avtomobil və dəmiryollarını, hava xətlərini yaratmışıq, Xəzər dənizi donanmasını gücləndirmişik. Bütün bu infrastrukturla Xəzərin şərq sahilindən Azərbaycan ərazisi vasitəsilə göndərilən malların, xüsusən də karbohidrogenlərin həcmini dəfələrlə artırmaq mümkündür. Bütün bunlar tərəfdaşlıq və dostluq, eləcə də sülh və təhlükəsizlik şəraitində həyata keçirilməlidir.
Bəli, ölkəmizdə sabit vəziyyət mövcuddur. Lakin hamı bilir ki, regionumuzdakı potensial təhlükələr hələ ki, aradan qaldırılmayıbdır. Dondurulmuş münaqişələr adlandırılan münaqişələr, əslində, dondurulmuş vəziyyətdə deyil. Son hadisələr bunu bir daha göstərdi. Buna görə də ciddi şəkildə başa düşülməlidir ki, Cənubi Qafqazdakı münaqişələr həll olunmalıdır, xüsusən də Azərbaycan torpaqlarının işğalına son qoyulmalıdır. Təxminən 20 ildir ki, Azərbaycanın beynəlxalq birlik tərəfindən tanınan əraziləri Ermənistan silahlı qüvvələrinin işğalı altındadır. Bir milyon azərbaycanlı öz doğma yurd-yuvasından qovulub, etnik təmizləmə siyasəti nəticəsində onlar öz evlərini, mülkiyyətlərini və ümumiyyətlə, hər şeylərini itiriblər. Ərazimizin 20 faizi işğal altındadır. Birləşmiş Millətlər Təşkilatının Təhlükəsizlik Şurasının və Baş Məclisinin işğalçı qüvvələrin Azərbaycan ərazilərindən qeyd-şərtsiz çıxmasını tələb edən qətnamələri, ATƏT-in qərarları, sadəcə, kağız üzərində qalıb. Budur böyük problem. Dünyanın aparıcı beynəlxalq təşkilatları qərarlar qəbul edib, lakin həmin qərarlar icra olunmur və həmin qərarları pozan ölkələr cəzalandırılmır. Bu, nəinki bizim üçün, bütövlükdə beynəlxalq münasibətlər sistemi üçün təhlükədir. Bu, beynəlxalq ictimaiyyət qarşısında böyük çağırışdır. Azərbaycanın mövqeyi tam aydındır. Ərazi bütövlüyümüz bərpa olunmalı, işğalçı qüvvələr çıxmalı və Dağlıq Qarabağın bugünkü sakinləri, bu ərazidə yaşamış və doğma yurd-yuvalarına tam qayıtmaq hüququna malik olan qaçqın və məcburi köçkünlər orada təhlükəsizlik zəmanəti və qanunun aliliyi əsasında sülh şəraitində yaşamalıdırlar. Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi regional sabitliyə əsas təhlükədir. Hesab edirəm ki, münaqişəni yalnız beynəlxalq hüquq normaları əsasında həll etmək məqsədilə beynəlxalq ictimaiyyət bu məsələyə daha böyük diqqət yetirməlidir.
Öncə qeyd etdiyim kimi, ölkəmiz haqqında uzun danışmaq olar. Zənnimcə, yaxşı olardı ki, sizi maraqlandıran suallara keçək.
Çox sağ
olun.
* * *
APARICI: Çox sağ olun. Zənnimcə,
iqtisadi inkişafla bağlı suallarımıza başlaya bilərik.
Yaxşı olardı ki, deyəsiniz, ölkənizin
iqtisadi inkişafı iqtisadi və maliyyə böhranı
zamanı davam edirmi? Fikrimcə,
hazırkı şəraitdə gördüyünüz tədbirlər
ölkənizin uzunmüddətli iqtisadi inkişafının
gücləndirilməsinə yönəlmişdir. Bilirik ki, ölkənizin iqtisadi inkişaf templəri
çox yüksəkdir. Bir sözlə,
bu gün hamımız bura toplaşmışıq ki,
uğurlu işlər haqqında, o cümlədən çətin
məsələlər haqqında cənab Prezidentlə fikir
mübadiləsi aparaq.
SUAL: İcazə verin
özümü təqdim edim. Mənim adım
Yevgeni Kirilovdur. Mən Avropa Parlamentinin
Bolqarıstandan olan üzvüyəm. Azərbaycanın
bu gün iqtisadi inkişaf sahəsində əldə etdiyi
naliyyətlərdən məmnunluq hissi duyuruq. Cənab
Prezident, maraqlı təqdimatınıza görə olduqca
minnətdarıq. Biz verdiyiniz məlumatları
qeyd etdik. Bildirmək istəyirəm ki, mən
Azərbaycanda keçirilən prezident seçkilərində
müşahidəçi olmuşam. Biz bir
orta məktəbdə olanda orada müəllimlərin ölkənin
gələcəyi və əməkhaqlarının bir
neçə dəfə artırılması haqqında
söhbətlərini eşitdik. Zənnimcə,
bu sahədə Azərbaycanın əldə etdiyi nailiyyətlər,
sözün əsl mənasında, təqdirəlayiqdir.
Dağlıq
Qarabağ münaqişəsi artıq 20 ildir ki, mövcuddur. Bu problem uzun
müddətdir ki, davam edir. Bir çox səylər
də göstərilib. Lakin öz
dostlarımız arasında bu məsələni müzakirə
edərkən qeyd edirik ki, Avropa təsisatları problemin həlli
üçün kifayət dərəcədə fəal rol
oynamır. Bu baxımdan, təbii ki, irəliyə
doğru addımlar atılmalı, xüsusi qərarlar qəbul
edilməlidir. Fikrimcə, zəruri hesab
edilən etimadın qurulması tədbirləri məqsədilə
heç olmasa Dağlıq Qarabağın ətrafında yerləşən
və erməni silahlı qüvvələrinin
işğalı altında olan rayonlarla bağlı hər
hansı addım atılmalıdır. Hesab
edirəm ki, Avropa İttifaqı burada daha fəal rol
oynamalıdır. Lakin fikrimcə, Rusiya da
fəal olmalıdır. Bilirəm ki, Siz
Rusiyaya səfər etmisiniz. İndi isə
Brüsseldə səfərdəsiniz. Fikrinizcə,
qeyd olunan hər iki tərəf daha fəal olarsa,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllində
hansı irəliləyişi əldə etmək olar?
APARICI: Cənab Prezident,
yaxşı olardı ki, əlavə digər iki sual da
verilsin, sonra hamısına birlikdə cavab verəsiniz.
SUAL: Sağ olun, mən
TÜSİAB-ı - Türkiyə Sənayeçilər
Birliyini təmsil edirəm. Xəzərdə
hasil olunan qazın Avropaya nəqli üçün Avropa
İttifaqının dəstəyi ilə yaradılacaq Xəzər
konsorsiumu və region üçün qaz təchizatı ilə
bağlı rəyinizi bilmək istərdim.
SUAL: Çox sağ
olun, mən Aida Əliyevayam. Mən Avropadakı
Azərbaycanlı Tələbələr Forumunun nümayəndəsiyəm.
Brüssel Universitetində təhsil alıram.
Hörmətli
cənab Prezident, Siz çıxışınızda ölkəmizin
iqtisadi göstəriciləri və digər sahələrdəki
inkişafı barədə məlumat verdiniz. Mən belə
bir sual vermək istəyirəm. Hazırda bir çox azərbaycanlı
tələbə Avropada təhsil alır və təhsillərini
başa vurduqdan sonra iş yeri axtarırlar. Avropanın
akademik dairələri Azərbaycan tələbələrindən
çox razıdırlar. Bilmək istərdim ki, Avropada
təhsil alan azərbaycanlı tələbələrin
Azərbaycana qayıtdıqdan sonra işlə təminolunma
perspektivləri necədir?
İlham ƏLİYEV:
İlk olaraq burada Dağlıq Qarabağ probleminin həlli ilə
bağlı sual verildi. Hazırda
danışıqlar ATƏT-in Minsk qrupunun vasitəçiliyi
ilə aparılır.
Münaqişənin
həlli ilə nəticələnə biləcək yeganə
yol var. Əvvəlcə Ermənistan silahlı qüvvələrini
Dağlıq Qarabağ ətrafında olan rayonlardan
çıxarmalıdır. Biz, eyni zamanda,
razılaşırıq ki, hamı üçün təhlükəsizliyin
təmin edilməsi məqsədilə sülhməramlı əməliyyatlar
aparıla bilər. Ermənistanla
Dağlıq Qarabağ arasında torpaq əlaqəsinin
olmasında da problem görmürük. Bu
ona görə edilə bilər ki, bölgədə
yaşayan insanlar özlərini daha təhlükəsiz hiss
etsinlər. Biz, eyni zamanda, Dağlıq
Qarabağa Azərbaycanın tərkibində ən yüksək
muxtariyyət statusu verilməsinə də razıyıq.
Avropada da bu təcrübədən istifadə
edirlər. Biz dünyada muxtariyyətin ən
yaxşı nümunəsini tətbiq edə bilərik.
Bundan əlavə,
qeyd etmək istəyirəm ki, onların dedikləri məntiqsizdir. Onlar
Dağlıq Qarabağın müstəqilliyini istəyirlər
və bildirirlər ki, Dağlıq Qarabağda ermənilərin
öz müqəddəratını təyin etmək
hüququ var. Lakin onlar artıq öz müqəddəratını
təyin ediblər və Ermənistan dövlətinə
malikdirlər.
Növbəti
suala gəldikdə, siz Xəzərin şərq sahilində
hasil olunan qazın Azərbaycan ərazisi ilə nəql edilməsi
məqsədilə Xəzər konsorsiumunun yaradılması
imkanı haqqında danışdınız. Biz bu haqda
eşitmişik. Biz həmin qurumun təfərrüatlarını,
onun hansı praktiki addımlar atacağını və nə
vaxt atacağını bilmirik. Lakin əvvəlcədən
dəfələrlə bildirmişik ki, hər bir ölkə
malların öz ərazisindən daşınmasına
üstünlük verir. Bu istər neft, istər qaz, istərsə
də digər mallar ola bilər.
Azərbaycan əlverişli
coğrafi mövqeyə malikdir və əvvəl qeyd etdiyim
kimi, bu mövqe mövcud olan infrastruktura əsaslanır. Əgər
şərq sahilindəki qonşularımızın bu sahədə
arzusu olarsa və bizim ərazimiz vasitəsilə öz
mallarını daşımaq istəyərlərsə, biz
buna şərait yaradacağıq. Bu
baxımdan biz istehlakçıların da səylərini dəstəkləyirik
ki, onların karbohidrogen ehtiyatlarına
çıxışı daha da asanlaşsın.
Azərbaycan tələbələrinə
gəldikdə isə, deyə bilərəm ki, bu yaxınlarda
biz gənc azərbaycanlıların xaricdə təhsil
alması məqsədilə Dövlət Proqramının
icrasına başlamışıq. Bu məqsədlər
üçün vəsaitlər Dövlət Neft Fondundan
ayrılır. Çox qısa müddətdə
biz min tələbəyə yardım etməyi
planlaşdırırıq. Planlaşdırırıq
ki, onlar xaricdə yaxşı təhsil alsınlar.
O ki qaldı onların
qayıdıb işləməsinə, bilirsiniz, bu gün
qloballaşan dünyada Avropadan və ABŞ-dan olan bir
çox insanlar Azərbaycanda işləyirlər. Azərbaycanlılar da Avropada
çalışırlar. Mən bunu normal
hesab edirəm. Hər kəsin təhsil
almaq hüququ var. Azərbaycan dövləti bu imkanı
yaradır və bunu maliyyələşdirir. Əlbəttə ki, ölkəmizdəki inkişaf
səviyyəsi dünyanın inkişaf etmiş dövlətlərinin
səviyyəsi ilə müqayisə edilə bilməz. Lakin vaxt yetişəcək ki, Azərbaycan da
dünyanın inkişaf etmiş ölkələrindən
birinə çevriləcəkdir. İşlə təmin
olunmaya gəldikdə deyə bilərəm ki, böyük
sosial bəla olan işsizlik son 5 il ərzində
demək olar ki, aradan qaldırılmışdır, 760 min
iş yeri açmışıq.
Bir əlavə məsələni
də qeyd edim: Azərbaycanda fəaliyyət göstərən
bir çox xarici və yerli şirkətlərin rəhbərləri
xarici ölkə vətəndaşlarıdır. Bu, onu
göstərir ki, bizim lazımi bilik və bacarıqlara malik
şəxslərə ehtiyacımız var. Ümid edirəm
ki, sizin təhsiliniz vətəndə müvafiq iş
tapmağa yardım edəcəkdir. Mən bilirəm
ki, bu, bütün azərbaycanlıların ürəyindəndir,
onların hamısı öz ölkəsində yaşamaq istəyir
və ölkəmiz də onların qayıtmasını
arzulayır.
APARICI: Cənab Prezident, icazə
verin, öncə Sizə ünvanladığım sualı bir
daha təkrarlayım. İqtisadi və maliyyə
böhranı Sizin ölkənizə nə
kimi təsir göstərir?
İlham ƏLİYEV: Təbii
ki, biz dünya iqtisadiyyatının bir hissəsiyik.
Böhranın mənfi təsirini hiss edirik. Bu,
xüsusən də müvafiq bazarların olmamasından və
istehsal etdiyi məhsulları kifayət qədər ixrac edə
bilməməsindən əziyyət çəkən müəssisələrə
aiddir.
Lakin bizim müşahidələrimizə
və beynəlxalq maliyyə təsisatlarının verdiyi qiymətlərə
əsasən, böhran Azərbaycana daha az
təsir göstərir. Artıq qeyd etdiyim kimi,
iqtisadiyyatımız yenə də inkişaf edir, milli valyuta
sabitdir. Bəzən görürük ki,
bizim regionda, keçmiş sovet məkanında və hətta
Şərqi Avropa ölkələrində milli valyutanın dəyəri
10, 20, 50 faiz aşağı düşür. Bizim güclü maliyyə imkanlarımız var. Bu
ilin əvvəlinə olan məlumata görə, Azərbaycanın
valyuta ehtiyatları 18 milyard dollara bərabərdir, büdcə
kəsiri yoxdur. Təbii ki, biz dövlətin
maliyyələşdirdiyi layihələrə düzəliş
edə bilərik. Çünki neftin qiymətinin
aşağı düşməsi bizə təsir edib, lakin
adi vətəndaşlara gəldikdə, onlar əziyyət
çəkmirlər. Çünki istehlak
mallarının qiymətləri aşağı
düşüb. Ərzağın qiymətləri
20-30 faiz aşağı düşüb, bunu digər mallara
da aid etmək olar. Zənnimcə, biz
böhran dövrünü minimal itkilərlə
yaşayacağıq.
SUAL: Cənab Prezident,
çıxışınıza görə minnətdaram. Mən Amerikanın təhlükəsizlik
araşdırmaları ilə məşğul olan
qeyri-hökumət təşkilatını təmsil edirəm.
Mənim sualım Azərbaycanla OPEK, qaz OPEK-i
adlandırılan qurumla münasibətlərin perspektivlərinə
aiddir.
SUAL: Cənab Prezident, Siz
çıxışınızda Avropa İttifaqı ilə əməkdaşlıq
və tərəfdaşlığı qeyd etdiniz. Sizin Avropa
İttifaqına inteqrasiyanız seçiminizdir, yoxsa məqsədiniz?
Nəzərə alsaq ki, iki qonşunuz - Ermənistan
və Gürcüstan bu istiqamətdə irəliləyirlər.
SUAL: Mən Avropa
İttifaqının Sosial və İqtisadi Komissiyasının
icra şurasının nümayəndəsiyəm. Biz Avropada yeni enerji dəhlizləri məsələsi
ilə məşğuluq, o cümlədən mən Cənubi
Qafqazda Demokratiya və Vətəndaş Cəmiyyəti
Fondunun rəhbəriyəm.
Zati-aliləri,
mənim sualım sırf yeni enerji dəhlizləri ilə
bağlıdır. Sizin Nabukko ilə bağlı real və dəqiq
rəyinizi bilmək istərdim. İkincisi,
bir həftə sonra İstanbulda Avrasiya İqtisadi Forumu
keçiriləcəkdir. Nabukko layihəsinə alternativ
bir təklif də var - Qara dənizin dibindən keçməklə
Zonquldağı Konstansiya ilə birləşdirən, oradan
Polşaya, Baltikyanı ölkələrə və
Bolqarıstanın cənubuna gedən boru xəttinin çəkilməsi
gündəlikdədir. 2013-cü ildə
"Şahdəniz" layihəsinin ikinci fazasının
başlanması imkanlarını necə
görürsünüz? Avropa
İttifaqını təbii qazla təmin edəcək bu
cür layihələr üçün müəyyən
kvotanın zəruri olması ilə bağlı fikirlərinizi
bilmək istərdik.
İlham ƏLİYEV: Bizim
OPEK-lə əlaqələrimiz formalaşma mərhələsindədir.
Bizim nümayəndələrimiz OPEK-in son bir
neçə tədbirində iştirak etmişlər. Bu, birinci dəfə idi ki, baş verirdi. Əvvəllər OPEK-lə əlaqələrimiz
olmayıb. OPEK-lə əlaqələrimiz
ona görə yox idi ki, biz əvvəllər əsas neft
hasilatçısı deyildik. Biz neft
istehsalını son illər sürətlə artırmağa
başladıq. Amma bizim əməkdaşlıq
əlaqələrimizə ehtiyac duyularsa, biz bunları qura bilərik.
Bundan əlavə, qeyd etmək istərdim ki, Azərbaycan
çox az ölkələrdən biri
olmuşdur ki, ümumi işin naminə bu il üçün
nəzərdə tutulan neftin istehsal həcmini
aşağı salmışdır.
Sizin qeyd
etdiyiniz qaz OPEK-i ilə bağlı heç bir şərh verə
bilmərəm. 2006-cı ilin sonuna qədər biz
Rusiyadan qaz idxal edirdik, indi isə biz qazı Gürcüstana,
Türkiyəyə ixrac edirik. Türkiyə
qazımızın bir hissəsini yenidən Yunanıstana
satır və eyni zamanda, biz qaz sahəsində İranla
mübadilə əməliyyatı aparırıq. Eyni zamanda, Rusiyaya gedən qaz borumuz da var.
Buna görə
də çıxışımda qeyd etdiyim kimi, biz
özümüzü kifayət qədər təhlükəsiz
hiss edirik. Avropa İttifaqı ilə münasibətlərimizə
gəldikdə isə, biz bu münasibətlərimizin səviyyəsindən
məmnunuq. Bu cür münasibətlərdə
təşəbbüs həmişə Avropa
İttifaqından gəlir. Biz Avropa
İttifaqı ilə əlaqələrimizi - Avropa
İttifaqı bunu nə qədər istəyirsə, o qədər
qurmaq istəyirik və bu təşkilatla əməkdaşlıqda,
inteqrasiyada Avropa İttifaqı nə dərəcədə
hazırdırsa, biz də bir o qədər irəliyə getməyə
hazırıq.
Siz
sualınızda qeyd etdiniz ki, Gürcüstan və Ermənistan
sizin fikrinizcə bu istiqamətdə irəliləyirlər. Lakin
onların bu istiqamətdə irəliləmə sürəti
də Avropa İttifaqından asılıdır. Buna görə də biz realist olmalıyıq.
Əgər Avropa İttifaqı bizi assosiasiya
olunmuş, inteqrasiya olunmuş və ya hansısa digər
şəkildə görmək istəyirsə, biz buna
hazırıq. Lakin eyni zamanda, qeyd etmək
istəyirəm ki, biz öz siyasətimizi populizm üzərində
yox, realizm üzərində qururuq. Biz
burada və ya orada olmaq istəyimizlə bağlı hər
hansı bir bəyanatdan uzaq olmağa
çalışırıq. Bu bir
prosesdir. Buna biz də hazır
olmalıyıq, Avropa da hazır olmalıdır.
Yenə də demək istəyirəm
ki, bu gün bizim Avropa İttifaqı ilə əlaqələrimiz
çox müsbət istiqamətdə inkişaf edir və əlbəttə
ki, biz "Şərq tərəfdaşlığı"na böyük ümidlərlə
baxırıq. Mən belə
düşünürəm ki, bu təşəbbüs
mütləq Azərbaycan ilə Avropa İttifaqı
arasında daha yaxın əməkdaşlığa xidmət
etməlidir.
Enerji dəhlizləri
və o cümlədən Nabukko ilə əlaqədar demək
istəyirəm ki, biz təşəbbüslərimizin nəticəsində
meydana çıxan bütün layihələri dəstəkləyirik. Nabukko layihəsindən
danışdıqda, biz bu layihənin necə meydana gəlməsinə
nəzər salmalıyıq. Bu layihə
irəli sürülən zaman Azərbaycan potensial təchizatçı
ölkələr sırasında deyildi. Azərbaycan
yalnız tranzit ölkə kimi nəzərdə tutulurdu.
Potensial təchizatçılar digər ölkələr
idi və onlar bu gün də Nabukko layihəsi
üçün mühüm ehtiyatlara malik ölkələr
sayılırlar. Lakin sonradan aydın oldu ki, Azərbaycan
təkcə tranzit deyil, eyni zamanda, təchizatçı
ölkə ola bilər, biz bu barədə
daha ətraflı danışmağa başladıq. Biz ötən ilin noyabrında Bakıda böyük
enerji sammiti keçirdik və orada Nabukko, həmçinin
hazırda mövcud olan və gələcəkdə nəzərdə
tutulan digər layihələrə iştirakçı
ölkələr tərəfindən güclü dəstək
verildi. Sammitin birgə bəyannaməsinə
imza atan ölkələr sırasında Avropa
İttifaqına üzv olan doqquz ölkə də var idi.
Fikrimcə,
Nabukko layihəsinin reallaşmasını sürətləndirmək
üçün bir neçə mühüm məsələ
öz həllini tapmalıdır. Əvvəla, tranzit məsələləri.
Tranzit ölkələrlə tranzit müqaviləsi
yoxdur. Bu məsələ bir ildən
artıqdır ki, həllini gözləyir. Bizim mövqeyimiz tamamilə beynəlxalq normalara, beynəlxalq
təcrübəyə əsaslanmışdır və bu
mövqe Avropa İttifaqı tərəfindən dəstəklənir.
İkincisi, güclü siyasi dəstək.
Belə düşünürəm ki, bunsuz
Nabukko layihəsini həyata keçirmək çətin
olacaqdır. Üçüncüsü,
çox güclü maliyyə öhdəliyi. Əgər
Nabukko layihəsi konsorsiumunda iştirak edən ölkələrin
siyahısına baxsaq, görərik ki, öz hesablarına
milyardlarla dollar məbləğində vəsait qoymaq onlar
üçün çətin ola bilər.
Beynəlxalq maliyyə yardımına, bank kreditlərinə
böyük ehtiyac var. Hətta biz Bakı-Tbilisi-Ceyhan boru xəttini
inşa edərkən bp və digər şirkətlərin bu
layihədə iştirakına baxmayaraq, xərclənən vəsaitin
75 faizi müxtəlif banklardan alınan vəsait idi. Bu gün biz maliyyə paketi ilə bağlı vədverici
addımların atıldığını
görürük. Digər mühüm məsələ
bütün iştirakçı ölkələr, o cümlədən
hasilatçı, istehlakçı və tranzit ölkələr
arasında güclü koordinasiyanın olmasıdır.
Buna görə də düşünürəm ki,
bütün bu addımlar atılarsa, layihənin yaxşı
gələcəyi ola bilər.
"Şahdəniz"
yatağının ikinci fazası ilə bağlı
sualınıza qismən cavab vermişəm. Bununla
bağlı yubanma var və bu yubanma bizim səhvimiz
üzündən deyil, tranzit məsələsinin həll
olunmaması səbəbindən baş verir. Biz
"Şahdəniz" yatağının ikinci fazası ilə
bağlı azı iki il vaxt itirdik. "Şahdəniz" qazına Avropada böyük
ehtiyac var.
Qaz məsələsinə
bir daha qayıdaraq bildirmək istəyirəm ki, biz bu prosesi başladıq,
boru kəmərlərini çəkdik. Boru kəmərlərini
Türkiyəyə çəkdik, indi isə həmin kəmərlə
nəql olunan qaz Yunanıstana çatdırılır. Bizim üçün bazar qıtlığı
yoxdur, ətrafımızda bazarlar çoxdur. Qonşu ölkədən bizə təklif olundu ki,
biz istədiyimiz qədər qazı onlara sata bilərik.
Ona görə də layihəyə bilərəkdən
və ya bilməyərəkdən mane olan tərəflər
bunu nəzərə almalıdır.
APARICI: Çox sağ olun. Cənab Prezident, Siz "Şərq
tərəfdaşlığı" təşəbbüsünü
burada xüsusilə qeyd etdiniz. Siz Avropa
İttifaqı ilə əməkdaşlıq etmək istəyirsiniz,
Avropa İttifaqı da bunu istəyir. Bilmək istərdik
ki, bu sahədə Sizin üçün
perspektivlər nədən ibarətdir?
SUAL: Cənab Prezident, sovet
dönəmində və hətta ondan əvvəl quruda vaxtilə
hasil edilən neft yataqlarında ekoloji vəziyyətlə
bağlı hökumətinizin planları haqqında bilmək
istərdik. Həmin yerlərin çirklənmədən təmizlənməsi
üçün hazırda Sizin hökumətiniz
hansı addımları atır?
SUAL ("Ceyns Difens"
jurnalının müxbiri): Azərbaycanla Ermənistan
arasında Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə
bağlı aparılan danışıqlar, təbii ki,
müsbət haldır. Lakin bilirik ki, Ermənistan
ümumi daxili məhsulun böyük bir hissəsini hərbi xərclərə
yönəldir. Ermənistan hərbi
baxımdan daha da güclənmək fikrindədir. Mənim
Sizə iki sualım var: Bu cür addımlar iki ölkə
arasında etimad tədbirlərini sual altına qoymurmu və
Dağlıq Qarabağ məsələsinin sülh yolu ilə
nizamlanmasını çətinləşdirmirmi? İkinci sualım, Azərbaycan Ermənistanın bu
addımına qarşı hansı tədbirləri
görür?
İlham ƏLİYEV:
"Şərq tərəfdaşlığı" məsələsi
ilə bağlı bizim bu yaxınlarda - may
ayında Praqada görüşümüz olacaqdır. Təbii ki, bizim də gözləntilərimiz var. Bəlkə
də indi nəyi gözlədiyimiz haqda dəqiq nəsə
demək çətin olar. Lakin vacib məsələ
odur ki, "Şərq tərəfdaşlığı"
proqramında həm Avropaya, həm də Azərbaycana fayda gətirəcək
konkret və dəqiq elementlər mövcuddur. İlk mərhələdə
Avropa Qonşuluq Siyasəti proqramına start verildi və biz
bunun yaxşı bir addım olduğunu başa
düşdük. Bu regiona verilən önəmin
göstəricisi idi. Lakin indi "Şərq
tərəfdaşlığı" proqramından biz daha
çox şey gözləyirik. Biz
Avropaya, oradakı bəzi təhsil proqramlarına daha
asanlıqla çıxış əldə etmək istəyirik.
Ümumiyyətlə, məqsədimiz Avropa
İttifaqının qabaqcıl təcrübələrinə
çıxış əldə etmək, həyatımızın
müxtəlif sahələrini Avropa İttifaqının
standartlarına yaxınlaşdırmaq və gələcək
illər üçün çiçəklənən və
dayanıqlı ölkə qurmaqdır.
Ətraf
mühitin qorunması məsələlərinə gəldikdə
isə, bu istiqamətdə biz çalışmalıyıq. Çünki
əfsuslar olsun ki, hələ Sovet İttifaqı, hətta
Rusiya imperiyası dövründə neft və qaz sahələrinin
işlənilməsi nəticəsində biz ətraf
mühitin ciddi şəkildə çirklənməsinə məruz
qalmışıq. 1991-ci ildə müstəqil
ölkə kimi bizə qalan çirklənmiş ərazi,
çürümüş infrastruktur və neft
istehsalının aşağı düşməsi idi. Azərbaycan dünya neft istehsalının 50-70
faizini təmin edən bir məkan olub. 1990-cı
illərdə biz hər şeyi yenidən başlamalı
olduq. Xarici şirkətlər neftin
hasilatı və işlənilməsi sahələrinə sərmayə
qoymaqda maraqlı idi. Lakin ətraf mühit
elə bir məsələ idi ki, biz onunla özümüz məşğul
olmalı idik. Hətta bu məsələ
ilə bağlı bizə kömək etmək
üçün beynəlxalq maliyyə təsisatlarına
ünvanladığımız müraciətlər
cavabsız qoyuldu. Yalnız vəsait
toplayandan sonra biz sərmayə qoymağa başladıq.
Ətraf mühitin qorunması ilə bağlı biz
böyük bir proqrama start verdik. Bakı ətrafında
ən çox çirklənmiş bəzi ərazilər
artıq təmizlənmiş və onların yerində parklar
salınmışdır. Keçmişin
mirasından yaxa qurtarmaq və bütün çirklənmiş
əraziləri münbit hala gətirmək üçün
biz böyük vəsaitlər sərf etməyi
planlaşdırırıq.
Ermənistanın
müdafiə xərcləri məsələsinə gəldikdə
isə, siz tamamilə doğru deyirsiniz. Ölkənin
ümumi daxili məhsuluna (ÜDM) nisbətdə bu, yəqin
ki, regionda ən yüksək göstəricidir. Əgər siz rəqəmlərə diqqət yetirsəniz
görərsiniz ki, bizim iqtisadi imkanlarımız hərbi sahəyə
daha çox sərmayə yatırmağa imkan verir. Hətta bəzən bəzi beynəlxalq qurumlar tərəfindən
tənqid edilirik ki, biz regionu hərbiləşdiririk. Bu isə bizim işğala qarşı təbii
cavabımızdır. Mən sizə sadə
bir rəqəmi deyim. Bildiyimə görə,
Ermənistanın dövlət büdcəsi təxminən 2
milyard dollardır. Azərbaycanın hərbi
xərcləri isə 2 milyard dollar təşkil edir. Başqa sözlə desək, Azərbaycanın hərbi
xərcləri Ermənistanın dövlət büdcəsinə
bərabərdir. Biz hərbi xərcləri
istədiyimiz qədər artıra bilirik, onlar isə
imkanları çatdığı qədər. Bu, böyük bir fərqdir. Bu səbəbdən
də onlar məsuliyyətli olmalı, işğala son
qoymalı və bizi digər addımlar atmağa məcbur etməməlidirlər.
APARICI: Digər suallara
keçək.
SUAL: Cənab Prezident,
maraqlı çıxışınıza görə minnətdarıq.
Mən Avropa İttifaqının mülki
böhranların idarə edilməsi qurumunu təmsil edirəm.
1990-cı illərdən etibarən mən Azərbaycana səfər
edirdim, ölkənizdə bir çox maraqlı şəxslərlə
SUAL: Cənab Prezident, verilən
xəbərlərdə qazın qiyməti ilə bağlı
Türkiyə ilə Azərbaycan arasında problemin olduğu
bildirilmişdi. Türkiyə rəsmiləri
bunu inkar edirlər. Məsələ ilə
bağlı yekun sözünüzü bilmək istərdik.
İkinci sualım: Türkiyə ilə Ermənistan
arasında sərhədlərin açılmasına dair
razılaşma paketində Dağlıq Qarabağ məsələsi
qoyulmasa, Sizin reaksiyanız necə olardı? Nəhayət,
sonuncu sualım: cənab Joze Manuel Barrozu Türkiyə-Ermənistan
münasibətlərinin normallaşmasına hər hansı
bir formada sərt reaksiya verməməyi Sizdən xahiş
edibmi? Çox sağ olun.
SUAL: Çox sağ
olun, cənab Prezident. Mən elə həmin
mövzu, yəni, Türkiyə-Ermənistan
yaxınlaşması və sərhədlərin
açılması ilə bağlı sual vermək istəyirdim.
Lakin məndən əvvəl artıq bu sual
verildi. Buna görə də Sizə digər
bir sual vermək istərdim. Sizin fikrinizcə,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllindən
öncə iki ölkənin xalqları arasında hər
hansı təmas ola bilərmi, yaxud biz məsələnin
tam həllini gözləməliyik ki, bu cür təmaslar
baş tutsun?
İlham ƏLİYEV: Qeyd
etdiyiniz "Qafqaz icması" təşəbbüsünə
gəldikdə, bizim mövqeyimiz ondan ibarətdir ki,
münaqişə sona çatmayanadək biz Ermənistanla hər
hansı bir əməkdaşlıq etməyəcəyik. Hesab edirəm ki, bu, başadüşülən
mövqedir. Bəzən ermənilər
ictimai rəyi manipulyasiya etməyə
çalışırlar. Onlar özlərini çox
konstruktiv, çox dost və əməkdaşlıq edilə
biləcək bir tərəf kimi qələmə verirlər.
Aydındır ki, torpaqlarımızı işğal edən,
yüz minlərlə vətəndaşımızın
acınacaqlı vəziyyətə düşməyinə səbəb
olan bir ölkə ilə əməkdaşlıq ola bilməz. Məhz bu səbəbdən
münaqişə həll edilmədən hər hansı bir
birgə iqtisadi əməkdaşlıqdan söhbət gedə
bilməz, istər ikitərəfli olsun, istərsə də
çoxtərəfli. Bu, birmənalıdır.
Qeyd etdiyiniz nəqliyyat
və enerji sahəsi ilə bağlı. Biz Qafqaz
regionunda qonşumuz olan Gürcüstanla bu sahələrdə
əməkdaşlıq edirik. Bildiyiniz
kimi, biz Gürcüstanı təbii qazla tam təmin edirik,
neft məhsullarının əsas təchizatçısı
sayılırıq, bizim Dövlət Neft Şirkətinin
törəməsi olan "SOCAR Energy Georgia"
Gürcüstanın ən iri vergi ödəyicisi və ən
iri sərmayədarıdır. Bakı-Tbilisi-Qars
dəmiryolunun Gürcüstan hissəsinin tikintisi
üçün biz Gürcüstana bir faizlə 200 milyon
dollar məbləğində kredit ayırmışıq.
Bu isə bizim tərəfdaşlığımızın
əyani nəticəsidir.
Ermənistan isə
özünü normal apararsa, işğala son qoyarsa, o da istər
enerji, istərsə də nəqliyyat sahəsində bu layihələrin
bir hissəsi ola bilər. Sadəcə,
onlar özlərini hər şeydən - enerji və ya nəqliyyat
layihələri baxımından təcrid ediblər və zaman
ötdükcə bu təcrid onların vəziyyətinə
daha çox təsir edəcəkdir. Bu
bizim üçün onların işğala son qoymalarına
təsir edən vasitələrdən biridir. Bunun yalnız bir mənası var. Göstərmək
istəyirik ki, onların işğal siyasətinin gələcəyi
yoxdur. Hesab edirəm ki, bu münaqişə
həll edilmədən bizim Ermənistanla nə
üçün əməkdaşlıq etməyə
hazır olmadığımızı göstərən vacib
bir izahdır.
Türkiyəyə
satılan qazın qiymətinin qaldırılması ilə
bağlı onu demək istərdim ki, bu müddət ərzində
təbii qazın mövcud qiyməti Türkiyə və
"Şahdəniz" konsorsiumu üzvləri arasında
aparılan danışıqlar nəticəsində
formalaşmışdır. Azərbaycanın
Dövlət Neft Şirkəti isə "Şahdəniz"
konsorsiumunun yeganə üzvü deyil. Qiymət
razılaşdırılanda, - bu, 2000-ci illərin əvvəlinə
təsadüf edirdi, - o zaman
razılaşdırılırdı ki, hər min kubmetr qaza
görə 120 dollar ödəniləcək. Bu qiymət
yalnız bir il üçün müəyyən
edilmişdi. Bir ildən sonra isə qiymət
bazara uyğun hesablanmalı idi. Həmin bir il ötən ilin aprel ayında başa
çatıb və konsorsiumun bütün üzvləri tərəfindən
ümumi anlaşma yaranıb ki, yeni qiymət
danışılsın. Qiymətin yuxarı və
ya aşağı olacağını demək çətindir.
İndi neftin qiyməti aşağı düşür, ola bilər ki, qiymət də aşağı
olsun. Lakin bazar qiyməti olmalıdır.
Bu sahədə çalışanlar bilirlər ki, 2008-ci ildə
Türkiyə təbii qazı Rusiyadan 400 dollara, bəzən
isə 500 dollara alırdı, Əlcəzairdən 300 və
ya bir qədər çox. Azərbaycandan isə
aldığı qazın qiyməti 120 dollar idi. 2008-ci ildə isə bazar qiyməti 400-500 dollar idi.
İndi siz
özünüz hesablaya bilərsiniz, bu səbəbdən
"Şahdəniz" konsorsiumunun itkiləri nə qədər
idi. Lakin o da aydındır ki, hər şey müqavilə
əsasında həll edilməlidir. Biz
daim beynəlxalq öhdəliklərə hörmətlə
yanaşmışıq. Azərbaycan
heç vaxt beynəlxalq müqavilələri pozmayıb və
bütün danışıqlar tərəfdaşlıq,
dostluq ruhunda, qarşılıqlı maraq, ədalətli bazar
qiyməti və hüquqi baza çərçivəsində
aparılmalıdır. Bizim mövqeyimiz
bundan ibarətdir. Ona görə hesab edirəm
ki, artım və ya azalmadan danışmaq düzgün
olmazdı. Biz gərək müqavilənin
öhdəliklərindən və bazar qiymətlərindən
danışaq. Bazar qiyməti olmasa, o, nəinki
iqtisadi itkilər yarada bilər, həmçinin əməkdaşlığın
perspektivlərinə də təsir göstərə bilər.
Növbəti
sual belə idi ki, Dağlıq Qarabağ məsələsi
Türkiyə və Ermənistan razılaşmasında olmasa,
nə baş verər. Belədirmi?
İlk növbədə,
mən bunu bu gün mətbuat konfransında da demişdim, biz
heç bir ölkənin daxili işlərinə
qarışmırıq. Biz heç vaxt ölkələrin ikitərəfli
münasibətlərinə müdaxilə etmirik. Lakin o da aydındır ki, 1993-cü ildə
Türkiyə ilə Ermənistan arasında sərhədlərin
bağlanmasının səbəbi Azərbaycan
torpaqlarının Ermənistan tərəfindən
işğalı olmuşdu. Hazırda Azərbaycan
torpaqları hələ də işğal altındadır.
Son illər ərzində
Türkiyə rəhbərləri adından bəyanatlar
verilirdi və onlarla söhbətlər zamanı bildirilirdi ki,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi həll edilmədən
sərhədlər açılmayacaq. Bu
yaxınlarda Türkiyə rəhbərlərindən eyni bəyanatları
eşitdik. Verdiyiniz sual tamamilə əsaslıdır.
Bu sual mənə ünvanlanmamalıdır.
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli
Ermənistan-Türkiyə gündəliyindən kənardadır,
yoxsa yox? Bu, bir sözdən ibarət
cavabı olan sadə bir sualdır. Bəli,
yaxud xeyr. Ondan sonra hər şey aydın
olacaqdır.
Bir daha söylədiklərimə
qayıdaraq onu demək istərdim ki, əgər Türkiyə
və Ermənistan arasındakı əlaqələrin
normallaşdırılması Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin həllində hər hansı irəliləyişdən
öncə baş versə, o zaman bu, Azərbaycanın milli
maraqlarına uyğun olmayacaqdır. Lakin bu
heç də o demək deyil ki, biz bu prosesə hər
hansı şəkildə müdaxilə etməyə
çalışırıq. Xeyr, bu,
seçim məsələsidir.
Türkiyə ilə
güclü mədəni, tarixi və siyasi əlaqələrə
malik olan və artıq 20 ildir ki, Ermənistanın təcavüzündən
əziyyət çəkən Azərbaycan öz
seçimini etmək və özünün milli maraqlarına
uyğun addımları atmaq hüququna malikdir.
Fərdi təmaslara
gəldikdə, biz bunun əleyhinə deyilik. Bizim
ziyalılardan ibarət bir qrup Xankəndi və İrəvana,
onların qrupu isə Bakıya səfər etmişdilər.
Bu görüşlər bir gün ərzində
keçirildi və fikrimcə, bu, danışıqlar prosesinə
bir dəstək oldu. Qrup üzvləri
keçirdikləri görüşlərdən razı
qaldılar. Lakin məsələ elə
bununla da bitdi, yəni, bu təşəbbüs hər
hansı ciddi irəliləyişlə nəticələnmədi.
Ona görə də əgər öz cəmiyyətlərində
nüfuza malik şəxslər arasında təmasların nəticəsi
olmursa, bu görüşlərin dəyəri nədir? Zənnimcə, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
həll edilmədən bu haqda danışmaq tezdir. Məsələ öz həllini tapmasa, vəziyyəti
əvvəlcədən proqnozlaşdırmaq və ya əməkdaşlıq
etmək mümkün deyil.
APARICI: Cənab Prezident Əliyev,
bizimlə görüşdüyünüzə və bu
cür geniş, maraqlı söhbət
apardığınıza görə Sizə olduqca minnətdarıq.
AzərTAc
Azərbaycan.-2009.-2 may.-S.1-2.