Azərbaycan Konstitusiyasının müəllifi
Hər bir xalqın müasir
dünyada özünə layiqli yer tutmasının
mühüm göstəricilərindən biri yüksək ədalət
anlayışının ifadəsi olan hüquq prinsiplərinə
və onun ali məcmusu olan qanunlara münasibətidir. Hələ eramızdan əvvəl meydana
çıxan ilk sivilizasiyalar Hammurapi qanunları, Drakon
qanunları, XII lövhə qanunları kimi unudulmaz hüquqi
abidələr yaratmaqla insan cəmiyyətinin
mövcudluğunun və birgə yaşayışının
başlıca şərti kimi qanunlara riayət etmənin ən
vacib şərt olduğunun əhəmiyyətini aydın
şəkildə dərk edirdilər. Bu
proses orta əsrlərdə də davam edərək,
bugünkü müasir qloballaşan dünyanın mürəkkəb
ictimai-siyasi və sosial-iqtisadi münasibətlər sistemini tənzimləyən
Əsas Qanuna - Konstitusiyaya qədər kəşməkəşli,
lakin daim inkişafda olan uzun bir yol keçmişdir.
Konstitusiya elə bir sənəd olmalıdır ki,
demokratiyanın əsas qanununa uyğun olaraq hakimiyyətdə
olan siyasi qüvvələr dəyişildikcə Əsas
Qanunu da dəyişdirmək zərurəti meydana
çıxmasın. Bəzi
hallarda konstitusiya qəbul etmək, yaxud onu əsaslı şəkildə
dəyişdirmək cəhdləri bu və ya digər
qüvvələr tərəfindən narazılıqla
qarşılanır, nəticədə siyasi böhranlar
yaranır. Elə bizim günlərimizdə, postsovet məkanı
dövlətlərində baş verən siyasi proseslərə
diqqətlə nəzər salmaq bunu təsdiqləyir. Deyilənlərin sübutu kimi belə bir faktı da
göstərmək olar ki, 1918-ci ildə Şərqdə ilk
demokratik respublika şəklində meydana
çıxmış Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti, yaxud
SSRİ-nin parçalanması nəticəsində öz
dövlət müstəqilliyini elan etmiş Azərbaycan
Respublikasında hakimiyyətə gəlmiş AXC-Müsavat
iqtidarı bütün cəhdlərinə baxmayaraq
öz sələflərindən tamamilə fərqlənən
yeni müstəqil dövlətin konstitusiyasını qəbul
edə bilmədilər.
Azərbaycan
Konstitusiyasının qəbul edildiyi ərəfədə
ölkədə vəziyyət sabit deyildi. Dövlət
çevrilişi cəhdləri ara vermirdi. İlk
baxışdan təsəvvür edilməsi çətin olsa
da, belə cəhdlərə ölkənin yüksək vəzifəli
şəxsləri - baş nazir, digər yüksək rütbəli
məmurlar başçılıq edirdilər. Vətəndaş müharibəsi təhlükəsi
hələ sovuşmamışdı. Dövlətdə təmsil
olunan yüksək vəzifəli və rütbəli şəxslər
öz siyasi ambisiyalarını dövlət maraqlarından
üstün tutur, öz xalqı və dövləti ilə
ultimatum dilində danışmağa üstünlük
verirdilər. Dövlətə sədaqətli
şəxslər terror vasitəsilə aradan götürülür,
vətəndaşlarda vahimə, qorxu hissləri
yaradılırdı. Əvvəlki xəyanətkar iqtidar tərəfindən
baglanmış və hakimiyyətdə olan qüvvələrin
mənafeyini əks etdirən neft müqavilələri ləgv
edilmiş, yeni müqavilələrin bağlanması ərəfəsində
xarici investorlar qorxudularaq ölkədən
uzaqlaşdırılmışdı. Yenicə əldə
edilmiş atəşkəs kövrək idi. Vaxt isə
gözləmirdi. Belə bir şəraitdə
konstitusiyanın qəbul edilməsi ölkədə
ictimai-siyasi sabitliyin bərqərar olmasına, əhali
arasında dövlətə inamın artmasına, yubanmaq isə
vəziyyətin daha da pisləşməsinə gətirə
bilərdi.
Bütövlükdə
xalqın, dövlətin və hər bir vətəndaşın
taleyinə birbaşa və həlledici təsir göstərən
Azərbaycan Respublikasında Konstitusiya qəbulu kimi nəhəng
siyasi prosesin uğurunu şərtləndirən ən
mühüm amil bu prosesin müdrik dövlət rəhbəri, ümummilli lider,
xarizmatik şəxsiyyət tərəfindən idarə edilməsi
idi. Həmin anda Azərbaycanın yeganə ümidi,
böhranlı vəziyyətdən ən etibarlı
çıxış yolu dövlətin sükanı
arxasında belə bir şəxsiyyətin olması idi. Bu,
xalqını, onun dövlətini taleyüklü anda xilas etmək
missiyasını öz üzərinə götürən
ümummilli lider Heydər Əliyev idi.
1995-ci ilin mayın 2-də Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisi yeni konstitusiya layihəsini
hazırlayan komissiyanın tərkibini təsdiq etdi. Heydər Əliyevin sədr olduğu komissiyaya həmin
vaxtda mövcud olan hər üç hakimiyyət
qanadının rəhbərlərindən əlavə, ictimai
elmlər sahəsində tanınmış mütəxəssislər,
görkəmli elm xadimləri, ictimai və
yaradıcılıq təşkilatlarının rəhbərləri
daxil edilmişdi.
Ümummilli lider
dövlət müstəqilliyinin əldə edildiyi 1918-ci ildən
etibarən Azərbaycan Respublikasının inkişaf tarixini hərtərəfli
təhlil etdi. 1993-cü ilin oktyabrında da yeni Konstitusiya
hazırlanması üçün göstərilən cəhdlərin
nəticəsiz qaldığını vurğulayan ümummilli
lider 1993-cü ilin ortalarına qədər hakimiyyətdə
olmuş AXC-Müsavat cütlüyünün nəinki yeni
konstitusiya qəbul etmək üçün səylər
göstərmədiyini, hətta Azərbaycanın SSRİ
dövlətinin tərkibində olması, Kommunist
Partiyasının rəhbər və istiqamətverici rolunun təsbit
edilməsi barədə maddələrin də 1978-ci il
Konstitusiyasından çıxarılmadığını təəssüflə
qeyd etdi. Bu və digər dəyişikliklər yalnız
1993-cü ilin oktyabr ayında yeni seçilmiş Prezident Heydər
Əliyevin andiçmə mərasimindən bir qədər
qabaq onun təşəbbüsü ilə həyata
keçirilmişdi.
Komissiyanın ilk
iclasında dövlət başçısı tərəfindən
qəbul ediləcək konstitusiyanın parametrləri
açıqlandı. "Bizim yeni konstitusiyamız,
şübhəsiz ki, birinci növbədə, Azərbaycan
Respublikasının dövlət müstəqilliyini, bu
müstəqilliyin əbədi olduğunu və dövlət
müstəqilliyini
qoruyub saxlamaq, yaşatmaq üçün bütün prinsipləri
əks etdirməlidir. Yeni konstitusiyamız demokratik prinsipləri
özündə əks etdirməlidir. Yəni,
dünya demokratiyasının əldə etdiyi bütün
nailiyyətlərdən, demokratiya sahəsində inkişaf
etmiş dövlətlərin konstitusiya təcrübəsindən
istifadə etməli və Azərbaycan Respublikasının
özünəməxsus tarixi, milli ənənələrini əks
etdirən prinsipləri özündə cəmləşdirməlidir.
Bir sözlə, biz elan etmişik və mən bir daha bəyan
edirəm ki, Azərbaycanda demokratik, hüquqi, sivilizasiyalı,
dünyəvi dövlət qururuq. Demokratik, hüquqi,
sivilizasiyalı dövlət quruculuğu proseslərini və
bunu təmin etmək üçün bütün şərtləri,
müddəaları konstitusiya özündə əks etdirməlidir.
Biz elə bir Konstitusiya qəbul etməliyik ki, o, müstəqil
Azərbaycan Respublikasının demokratik prinsiplər əsasında
uzun müddət sabit yaşamasını təmin edən Əsas
Qanun, tarixi sənəd olsun. Ona görə də üzərimizə
düşən vəzifə həm şərəflidir, həm
də çox çətindir. Konstitusiyamız Azərbaycanda
məhz demokratik, hüquqi, dünyəvi, sivilizasiyalı bir
dövlət qurmaq üçün əsas yaratmalıdır,
onun əsas qanunu olmalıdır".
Həmin iclasda ulu
öndər Heydər Əliyev özünü tamamilə yeni
bir formada - konstitusiyaçı alim kimi göstərərək
dünya konstitusiyaçılığının
bütün problemlərini öyrəndiyini, görkəmli Qərb
filosoflarının konstitusiya və dövlətlə
bağlı elmi irsinə də mükəmməl yiyələndiyini nümayiş etdirdi.
"Konstitusiya birinci növbədə, dövlətlə,
hakimiyyətlə xalqın arasında olan münasibətləri
özündə əks etdirməlidir. Hakimiyyət
bölgüsü, ali icra, qanunvericilik, məhkəmə
hakimiyyətləri - bunlar hamısı xalqın iradəsinə
söykənməli, seçkilər yolu ilə təmin
olunmalıdır. Dövlət xalqın işi
olmalıdır. Xalq dövlət üçün yox, dövlət
xalq üçün olmalıdır və bu prinsiplər
Konstitusiyamızın əsasını təşkil etməlidirlər.
...Müstəqil Azərbaycan dövlətinin Əsas Qanununda
insan haqları, insan azadlıqları, insanların cəmiyyətdə
bərabər hüquqa malik olması, bütün
azadlıqlar öz əksini tapmalıdır".
Oktyabrın 12-də
keçirilən iclasda konstitusiya
yaradıcılığı məsələləri
müzakirə olundu. Ümummilli lider Heydər Əliyev layihənin
giriş hissəsində milli dövlətçilik ənənələrini,
Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi ilə əlaqədar
fikirlərin əks olunması zərurətini qeyd edərək bu hissəsini Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyi ilə əlaqələndirməyin
vacibliyini vurğuladı. Qeyd etdi ki, insan hüquqları,
azadlıqları haqqında olan maddələr dəqiqləşdirilməli,
təkmilləşdirilməlidir. Vətəndaşların vəzifələri
daha dəqiq ifadə olunmalı, bu maddələr daha da genişləndirlməlidir.
Naxçıvan Muxtar Respublikasının statusu, onun dövlət
quruluşu haqqında maddələr olmalıdır.
İki gün sonra Konstitusiya
komissiyasının növbəti iclasında qərara
alındı ki, hazırlanmış layihə oktyabrın 15-də
mətbuatda dərc edilsin. Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinə, dövlət
orqanlarına, elm və tədris müəssisələrinə,
siyasi partiyalara və ictimai birliklərə konstitusiya layihəsini
mütəşəkkil müzakirə etmək, təklif,
düzəliş və əlavələrini komissiyaya təqdim
etmək tövsiyə olundu. Həmçinin qərara
alındı ki, edilmiş bütün təkliflər komissiya
tərəfindən nəzərə alınaraq layihə yenidən
işlənsin və referenduma 10 gün qalmış respublika
mətbuatında dərc edilsin.
1995-ci il noyabr ayının 2-də
və 5-də keçirilən iclaslarda bir məsələ -
Azərbaycanın dövlət dili haqqında məsələ
müzakirə edildi. Taleyinə 18 ildən sonra
ikinci dəfə öz dövlətinin konstitusiyasının
layihəsini hazırlamaq qisməti düşən Heydər Əliyev
yenidən oxşar xarakterli çətinliklə
qarşılaşırdı. 1977-ci il SSRİ
Konstitusiyasında hətta rus dilinin dövlət dili olması
barədə müddəa olmasa da, o zaman Azərbaycana rəhbərlik
edən Heydər Əliyev çox böyük qəhrəmanlıq
göstərərək Moskvadakı partiya rəhbərliyinin
ciddi narazılığına baxmayaraq, Azərbaycan dilinin
respublikanın dövlət dili olduğunu Konstitusiyada təsbit
edə bilmişdi. Bu dəfə narazılıqlar ölkənin
daxilində idi. Buna baxmayaraq son nəticədə Heydər Əliyev
müdrikliyi qalib gəldi. Komissiyanın noyabrın 5-də
keçirilən iclasında çıxış edən 14 nəfər
üzvünün demək olar ki, hamısı Azərbaycan dilinin
dövlət dili olmasını təklif etdilər. Bununla da, ana dilimizin haqq etdiyi tarixi adı
özünə qaytarıldı. Məsələnin daha
etibarlı həllinin təminatı kimi, Azərbaycan
Respublikasının dövlət dilinin Azərbaycan dili
olduğunu təsbit edən 21-ci maddənin dəyişdirilməsi
barədə təkliflərin gələcəkdə
referenduma çıxarılması hüququnun
məhdudlaşdırılması da konstitusiya səviyyəsində
həllini tapdı. Təkcə bu işinə görə -
belə işlər isə onun taleyində kifayət qədər
çox olmuşdur - Heydər Əliyevin adı Azərbaycan
xalqının tarixində əbədi yaşayacaqdır.
Yeni hazırlanan konstitusiya layihəsində
dövlət dilinin Azərbaycan dili adlandırılması məhz
öz xalqını böyük məhəbbətlə sevən,
onun on illərdən sonrakı taleyini düşünən
böyük şəxsiyyətin mövqeyindən xəbər
verir.
Ümumiyyətlə,
dövlət dilinin müzakirəsinə həsr edilmiş
yığıncaqlarda Heydər Əliyevin nitqləri,
xüsusən, noyabrın 5-də keçirilən iclasdakı
çıxışı Azərbaycan filologiya elmi tərəfindən
on illər ərzində görülmüş işlərə,
aparılmış tədqiqatlara məntiqi yekun vurdu. Təkcə dilimizin deyil,
xalqımızın, bütün türk dünyasının
tarixi ən yüksək elmi səviyyədə təhlil
edildi. Bu çıxış hələ uzun illər ərzində
mütəxəssislər tərəfindən öyrənilməli,
tədqiq edilməlidir.
Azərbaycan
Respublikasının dövlət müstəqilliyini öz həyat
amalına çevirmiş, bütün həyatını bu nəcib
iş uğrunda mübarizəyə həsr etmiş Heydər
Əliyev Azərbaycanın gələcək
Konstitusiyasının bu müstəqilliyə xidmət etməsini,
onun vasitəsilə bütövlükdə ölkəmizin, onun hər bir vətəndaşının
sivil dünyaya inteqrasiya olunmasını, Azərbaycanın
dünya dövlətləri sırasında öz layiqli yerini
tutmasını arzu edirdi. Ulu öndər
heç bir vaxt gizlətmirdi ki, belə yüksək bir məqama
dögma ölkəsinin məhz onun rəhbərliyi
dövründə qovuşması ilə fəxr edir,
özünü Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin,
onun sivil inkişafının təminatçısı
sayır. 1995-ci il noyabr ayının 10-da
komissiyanın doqquzuncu iclasında Heydər Əliyev
komissiyanın referenduma qədərki fəaliyyətinə
yekun vuraraq komissiya və işçi qrup üzvlərinə
təşəkkürünü bildirdi: "Üzərimizə
düşən məsuliyyəti biz vicdanla, xalqımıza, vəzifəmizə
sədaqətlə həyata keçirmişik və gördüyümüz
işə, xalqa təqdim etdiyimiz layihəyə görə fəxr
edə bilərik. Hesab edirəm ki, bütün gələcək
nəsillərdə meydana çıxacaq sualların
hamısına burada cavab var. Yəni, biz tarixi bir sənədin
yaradılmasının iştirakçılarıyıq və
bununla fəxr edə bilərik. Mən şəxsən bu sənədin
hazırlanmasına böyük məsuliyyət hissi ilə
yanaşmışam. ...Bu sənədin hazırlanmasına
xeyli vaxt sərf etmişəm. Haqqım var deyəm ki,
çox zəhmət çəkmişəm. Hər bir kəlmənin,
hər bir sözün mənasını dəfələrlə
araşdırmışam, onun bu gün üçün, gələcək
üçün nə qədər əsaslı
olmasını dəfələrlə təhlil etmişəm.
Mən çox rahatlıq hissi ilə bu layihənin
altından imza atıram və bu layihəyə görə tam
cavabdeh olduğumu bu gün bəyan edirəm. Hesab edirəm
ki, biz Azərbaycanın bu günü, gələcəyi
üçün çox böyük bir sənəd - siyasi,
hüquqi sənəd yaratmışıq".
Beləliklə, 12
noyabr 1995-ci ildə ümummilli lider Heydər Əliyevin
şah əsəri - 158 maddə, 12 keçid müddəası,
5 bölmə və 12 fəsildən ibarət müstəqil
Azərbaycan Respublikasının ilk Konstitusiyası ümumxalq
səsverməsi - referendum yolu ilə qəbul olundu. Azərbaycan dövlətçiliyi
tarixində ən mühüm hüquqi-siyasi sənəd olan
Konstitusiya bu gün də ölkəmizdə möhtərəm
Prezident İlham Əliyevin həyata keçirdiyi nəhəng
islahatlar prosesinin istinad etdiyi etibarlı normativ sənəddir.
Azərbaycan yaşadıqca müstəqil ölkəmizin ilk
Konstitusiyası hüquq tariximizə qızıl hərflərlə
əbədi həkk olunacaqdır.
Qeyd etdiyimiz kimi,
müəllifi ümummilli lider Heydər Əliyev olan Azərbaycan
Respublikasının 1995-ci ilin 12 noyabrında qəbul
edilmiş ilk Konstitusiyası müstəqil, hüquqi və
dünyəvi Azərbaycan dövlətinin əsaslarını
təsbit edən mühüm və bitkin normativ sənəddir. Lakin qanunvericilik prosesi daim
inkişaf etdiyi, dinamik olduğu və dövrün tələblərinə
uyğunlaşdığı zaman daha mükəmməl və
praktik əhəmiyət daşıyır. Bu baxımdan,
2008-ci ilin dekabr ayı, həm də Yeni Azərbaycan
Partiyasının Konstitusiya islahatı təşəbbüsü
ilə yaddaqalan oldu. Belə ki, daim cəmiyyətin istək və
arzularının ifadəçisi olan YAP-ın Konstitusiya
islahatı təşəbbüsü ilə
çıxış etməsi səciyyəvidir. YAP 2008-ci ilin dekabr ayının 16-da Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına əlavə və dəyişikliklər
edilməsi ilə bağlı Milli Məclisdə təşəbbüs
irəli sürdü. Dekabr ayının 19-da Milli Məclis təklifi
qəbul edərək, onu Konstitusiya Məhkəməsinə
göndərdi. Konstitusiya Məhkəməsi dekabrın
24-də təkliflə bağlı müsbət rəy verərək,
onu Milli Məclisə göndərdi. Milli Məclis dekabrın
26-da Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına əlavə
və dəyişikliklər edilməsi ilə bağlı
YAP-ın təşəbbüsünü dəstəkləyərək,
2009-cu il mart ayının 18-də referendum keçirilməsinə
qərar verdi. Dekabr ayının 30-da Mərkəzi
Seçki Komissiyası referendumla bağlı zəruri təlimatları
hazırladıqdan sonra YAP dekabrın 31-də "Yeni Azərbaycan"
təşəbbüs qrupunu yaratdı. Xalqımız
Konstitusiya islahatı təşəbbüsünü dəstəklədi
və referendum (ümumxalq səsverməsi) məntəqələrinə
gələrək ölkəmizin
davamlı inkişafını sürətləndirən
hüquqi-normativ bazanın təkmilləşdirilməsinə
səs verdi. Çünki bu təşəbbüs yalnız Əsas
Qanunun təkmilləşdirilməsinə yönələn
hüquqi prosedurdan əlavə, həm də ölkəmizdəki
nəhəng islahatlar prosesinin ardıcıllığını
təmin edən siyasi fəaliyyətdir.
Siyavuş Novruzov,
Milli Məclisin deputatı,
YAP İdarə Heyətinin üzvü
Azərbaycan.-2009.-7 may.-S.2.