Uğurlu hüquq siyasəti strategiyasının müəllifi
Bəşəriyyətin
təkamül tarixi göstərir ki, yalnız ədalət,
müdriklik və humanizm kimi ali dəyərləri şəxsiyyətində
bir araya gətirərək kamillik zirvəsinə yüksəlmiş
böyük liderlər qanuna söykənən cəmiyyət
yaratmaq idealı ilə yaşamış və fəaliyyət göstərmişlər. Tanrının bəxş etdiyi belə
seçilmiş şəxsiyyətlər eyni zamanda
xalqlarının əsrlər boyu formalaşmış
hüquq təfəkkürü, siyasi
dünyagörüşü və milli dəyərləri əsasında
optimal dövlət modeli və siyasi varislik ənənələri
yaratmışlar. XX əsrdə
xalqımızın yetirdiyi qeyri-adi və fenomen şəxsiyyət
Heydər Əliyev də məhz belə liderlərdən biri
olaraq müasir Azərbaycan dövlətinin ideoloji-siyasi əsaslarını
milli irs və düşüncə əsasında yaradaraq
praktik surətdə gerçəkləşdirmiş strateq
kimi daim böyük rəğbət və ehtiramla xatırlanır.
İndi
mütləq əksəriyyət etiraf edir ki, ulu öndər
Heydər Əliyevin 1969-cu ilin 14 iyulunda respublika rəhbəri
seçilməsi iqtisadi və mədəni yüksəlişin
əsasını qoymuş, xalqın milli mənlik
şüurunun, özünüdərk hissinin güclənməsinə
təkan vermişdir. Xalqına, onun keçmişinə, tarixinə, adət-ənənələrinə,
milli dəyərlərinə qəlbən bağlı olan bir
şəxsiyyətin bu ali kürsüyə yüksəlməsi
o ağır imperiya dövründə Azərbaycanda
bütün sahələr üzrə intibaha və milli
özünüdərkə əsaslı zəmin yaratmışdır. Müdrik xalqımız öz liderinin rəhbərliyi
altında yüksək iradə nümayiş etdirməklə,
milli yaddaşını, zəngin mənəvi-əxlaqi dəyərlərini,
tarixi dövlətçilik ənənələrini
qorumuş, dövlət müstəqilliyi üçün
siyasi-hüquqi və iqtisadi zəmin
formalaşdırmışdır.
Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi
Komitəsinin 14 iyul 1969-cu il tarixdə keçirilmiş
plenumunda Heydər Əliyevin rəhbər vəzifəyə
namizədliyinin yekdilliklə dəstəklənməsi onun
kamil şəxsiyyəti, yüksək idarəçilik
keyfiyyətləri ilə şərtlənmişdir. Fitri istedadı, təşkilatçılıq və
idarəçilik məharəti, ən əsası, vətənpərvərliyi,
milli ideallara bağlılığı ilə ilk gündən
Azərbaycanın üzləşdiyi sosial-iqtisadi problemləri
aradan qaldırmaq, qanunçuluğu və hüquq
qaydalarını gücləndirmək, ciddi sosial bəlaya
çevrilmiş rüşvətxorluğa qarşı
mübarizə tədbirlərini genişləndirmək istiqamətində
əzmkar fəaliyyətə başlayan Heydər Əliyev
mütərəqqi idarəçilik ənənələrinin
əsasını qoymuş, cəmiyyətin normal inkişaf ahəngini
təmin etmişdir. Böyük öndər
respublikamızın üzləşdiyi problemləri ilk
gündən düzgün müəyyənləşdirməklə,
onların həlli üçün lazımi iradə, qətiyyət
və prinsipiallıq göstərmiş, o dövrün
naqisliklərini açıq deməkdən çəkinməmişdir.
Respublikaya rəhbərliyinin
ilkin dövrlərindən başlayaraq Heydər Əliyev cəmiyyətdə
qanunçuluğun, hüquq qaydalarının möhkəmləndirilməsi
istiqamətində prinsipial addımlar atmış, milis,
prokurorluq və məhkəmə orqanlarında sağlam
mühitin formalaşmasına çalışmış,
xüsusən də iqtisadi zəmində saxtakarlıqlara - dövlət əmlakının
mənimsənilməsi hallarına qarşı səmərəli
mübarizə mexanizmləri tətbiq etmişdir. Keçmiş SSRİ kimi nəhəng imperiyada
rüşvətxorluğa və korrupsiyaya qarşı total
mübarizə tədbirlərini də ilk dəfə məhz
Heydər Əliyev başlamışdır. İmperiya rəhbərliyi
bu neqativ təzahürləri ört-basdır etməyə
çalışsa da, ümummilli liderimiz Heydər Əliyev
bu acı həqiqətləri gizlətməməyin,
problemi doğuran səbəbləri aradan
qaldırmağın tərəfdarı kimi
çıxış edirdi. Ötən əsrin 70-ci illərinin
əvvəllərindən başlayaraq rüşvətxorluğa,
əliəyriliyə və mənəviyyata zidd digər təzahürlərə
qarşı amansız mübarizə aparır, belə
hallara yol verənlərin cəzalandırılmasına və
həbsinə israr edirdi. Heydər Əliyevin hələ
o dövrdən idarəçilikdə təməlini
qoyduğu mütərəqqi ənənələrdən biri
də məhz xalq arasına çıxmaqla, sadə vətəndaşlarla
canlı ünsiyyət yaratmaqla mövcud problemləri, eləcə
də dövlət məmurlarının işə münasibətini
öyrənmək olmuşdur. Əbədiyaşar
liderin dükan-mağazalarda, küçə və meydanlarda,
dövlət idarələrində olaraq xalqın dərd-sərini,
problemlərini, arzu-istəklərini yaxından öyrənməsi
və vəzifəsinin öhdəsindən gələ bilməyən
məmurlar barəsində sərt ölçülər
götürməsi ilə bağlı bu gün də
çoxlu sayda maraqlı xatirələr dolaşır. Ulu
öndər çox sonralar mətbuat nümayəndələri
ilə söhbətində bu addımlarını özünəməxsus
şəkildə, incə bir yumorla belə izah edirdi: "Mən
1969-cu ildə Azərbaycana başçı təyin olundum.
İndi burada çıxış edən bir jurnalist dedi ki, o
vaxt yazıb ki, "Mixaylo şəhərdədir". Mənim
barəmdə bu söz 1969-cu ildə icad olunubdur. O vaxt mən
birinci katib təyin edildim. Məni heç kəs
tanımırdı. Çünki ondan əvvəl KQB-nin sədri
idim, şəhərdə məni tanımırdılar. Mən
iki-üç ay şəhərdə müxtəlif yerlərə
- məsələn, mağazalara gedirdim, taksiyə, tramvaya
minirdim ki, görüm insanları aldadırlar, yoxsa yox? Ona
görə də bundan sonra həmin söz yayıldı.
Bilirsiniz ki, "Mixaylo" vaxtilə alman faşist
işğalçılarına qarşı qəhrəmanlıq
göstərmiş bizim Mehdi Hüseynzadənin ləqəbidir.
O vaxtlar İtaliyada ona "Mixaylo" deyirdilər. Ona görə
də "Mixaylo şəhərdədir" sözləri mənim
haqqımda da deyildi. Mən nəyi gördüm? Mağaza
müdirləri, taksi sürücüləri mənim portretlərimi
ordan-burdan tapıb bir-birinə satmışdılar,
vermişdilər ki, mağazaya gələn olanda bu portretə
baxıb görsün, bu, Əliyevdir, yoxsa yox".
Böyük siyasət
ustadının yaratdığı idarəçilik modelinin
üstün cəhətlərindən biri də kadr
seçimində sosial ədalətsizliyin aradan
qaldırılması - daha çox yüksək mənəvi-əxlaqi
keyfiyyətləri, intellektual və yüksək bilik səviyyəsi
ilə fərqlənən gənclərə üstünlük verilməsidir.
70-ci illərin əvvəllərindən etibarən Heydər Əliyevin
hüquqşünas kadrların hazırlanması işinin
keyfiyyətini birbaşa nəzarətə götürməsi
bunu bir daha təsdiqləyir. Geniş imtiyazlara,
səlahiyyətlərə malik vəzifəli şəxslərin
övladlarının hüquq fakültəsinə daxil
olmasını yasaqlayan qərar əslində, təhsil
sistemində özünü qabarıq göstərən
neqativ tendensiyalara qarşı amansız mübarizə olmaqla,
imkansızların, zəhmətkeş övladlarının o
zamankı Azərbaycan Dövlət Universitetinin hüquq
fakültəsinə daxil olmasına imkan yaradan şəffaf
mühitin formalaşdırılmasına yönəlmişdir.
Ulu öndər qəbul
etdiyi qətiyyətli qərarla kadr hazırlığında
özünü göstərən neqativ halların
qarşısını almış, haqq-ədaləti bərpa
etmiş, hüquqşünas kadrların seçilməsində
millilik və peşəkarlıqla yanaşı, ədalətlilik,
təmizlik, düzgünlük kimi vacib meyarları əsas götürmüş,
bunları bütün ölçü-qəliblərin,
ideoloji istehkamların fövqündə saxlamışdır.
Ulu öndərin həmin illərdə minlərlə
gənci respublikamızın hüdudlarından kənarda
yüksək hüquq təhsili almasına, ixtisaslı kadr
kimi yetişməsinə hər cür kömək göstərməsi
də onun xeyirxahlığının bariz ifadəsidir.
70-80-cı illərdə 10 mindən artıq gənci keçmiş SSRİ
respublikalarının ali məktəblərinə təhsil
almağa göndərən Heydər Əliyev yüksək
ixtisaslı, vicdanlı və peşəkar
hüquqşünas kadrların hazırlanması,
hüquq-mühafizə sisteminin
sağlamlaşdırılması məsələsinə də
qayğı ilə yanaşmışdır. Eyni zamanda Heydər Əliyev Azərbaycanda bir
sıra yeni ixtisaslar üzrə - informasiya texnologiyaları,
beynəlxalq hüquq, beynəlxalq münasibətlər,
aviasiya və digər sahələr üzrə mütəxəssis
hazırlayan ali məktəblərin olmadığını nəzərə
almaqla, minlərlə azərbaycanlı gəncin Moskva, Kiyev,
Minsk və başqa şəhərlərdəki
nüfuzlu ali məktəblərə göndərilməsini təmin
etmişdir. Böyük strateq sonralar qeyd edirdi
ki, 70-80-cı illərdə ideologiyadan, ictimai-siyasi, iqtisadi
sistemdən asılı olmayaraq, Azərbaycan xalqının
böyük bir nəsli təhsil almış,
böyümüş, yüksək səviyyəyə
çatmış, böyük elm və mədəniyyətə
sahib olmuşdur.
Ulu öndər Heydər Əliyevin
Azərbaycan dövlətçiliyinin varlığını
təsdiqləyən rəmz və atributlara münasibəti də
hər zaman həssas olmuşdur. Rus dilinin dövlət dili
olmasına baxmayaraq, ümummilli lider həmin dövrdə rəsmi
nitqlərini Azərbaycan dilində edir, bunu bütün rəhbər
vəzifəlilərdən də qətiyyətlə tələb
edirdi. Hələ 1978-ci ildə Azərbaycan
SSR-nin Konstitusiya layihəsi qəbul edilərkən ulu öndərin
Azərbaycan dilinin bu ali sənəddə ana dili kimi təsbitlənməsi
üçün nümayiş etdirdiyi qətiyyəti də
bu məqamda xüsusi xatırlatmaq lazımdır. O zaman SSRİ Konstitusiyası layihəsinin
hazırlanması üçün yaradılan komissiyada Heydər
Əliyev nəinki müsəlman xalqlarını, hətta Cənubi
Qafqazı təmsil edən yeganə siyasi xadim idi. 1978-ci ildə
qəbul edilən Konstitusiyada Azərbaycan dilinin rəsmi
dövlət dili kimi qəbul edilməsi də məhz
ümummilli liderin əzmkarlığı və cəsarəti
sayəsində mümkün olmuşdur.
70-ci illərin
sonunda "Literaturnaya qazeta"ya verdiyi məşhur "Qoy, ədalət
zəfər çalsın!" sərlövhəli
müsahibədə respublika həyatı ilə bağlı ən
müxtəlif məsələlərə toxunan ümummilli
lider hüquq-mühafizə orqanlarındakı nöqsanlara, ən
başlıcası, vətəndaşların hüquq və
azadlıqlarının təminatı sahəsində
mövcud olan problemlərə toxunmuş, onların həlli
yollarını göstərmişdir. Azərbaycana
rəhbərlik edən şəxsin bu cür cəsarətli
mövqeyi o dövrdə imperiya rəhbərlərinə qətiyyən
xoş gəlməsə də, həmin şəxslər Heydər
Əliyev dühasının xalq arasındakı hörmət
və nüfuzu qarşısında susmağa, onunla
hesablaşmağa məcbur olurdular. Ulu öndər Heydər
Əliyev çox sonralar "Literaturnaya qazeta"ya verdiyi məşhur
müsahibəsini xatırladaraq demişdir: "Azərbaycan
Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin birinci katibi
olmağıma baxmayaraq, mən həmin müsahibədə
sovet hakimiyyətinin, cəmiyyətinin işində olan mənfi
halların hamısını açıq göstərmişdim.
Xatirimdədir, o vaxt Andropov SSRİ Dövlət Təhlükəsizliyi
Komitəsinin sədri, həm də Siyasi Büronun
üzvü idi. O, bir neçə gündən sonra mənə
telefon etdi. Dedi ki, sənin bu müsahibən böyük bir
sensasiya yaradıbdır. Soruşdum ki, nə mənada? Cavab
verdi ki, müsbət də var, mənfi də var. Soruşuram
ki, nəyi müsbətdir, nəyi mənfidir? Deyir, müsbət
odur ki, insanlar bizim cəmiyyətdəki bu yaraları
görürlər və sevinirlər ki, kimsə cəsarət
edib bunları açıq deyir. Özü də bunu
aşağıda yox, ən yüksək vəzifədə
çalışan bir adam deyir. Amma bunun əleyhinə olanlar
da var. Soruşuram ki, niyə? Bildirir ki, çünki onlar
bunun açılmağını istəmirlər. O vaxt bir
çox belə yazılar olub".
Ümummilli lider Heydər Əliyevin
tarixi missiyası həm də o dövrdə xalqın daxilində
toplanan milli ruhu və idealları keçmiş rejimin
hücumlarından qoruyaraq milli yüksəlişi təmin etmək,
insanların hüquqlarını qorumaq olmuşdur. Ulu öndərin
həmin illərdə milli özünüdərk prosesinin
güclənməsi istiqamətində gördüyü
işlər çoxşaxəli olduğu qədər də
saysız-hesabsızdır. Hakim ideologiya ilə
uzlaşmayan "Gülüstan" poemasının müəllifi
Bəxtiyar Vahabzadəni həbs olunmaq təhlükəsindən
qoruyan da, Bakıda Nəriman Nərimanovun abidəsini ucaltmaq
üçün iki ilə yaxın mübarizə aparan da,
dahi dramaturq Hüseyn Cavidin nəşini uzaq Sibirdən Azərbaycana
gətirmək üçün ən sərt maneələrə
mərdliklə sinə gərən də, nəhayət,
1990-cı ilin 21 yanvarında - Kremlin bir
addımlığında xalqımıza qarşı qətliam
törətmiş mənfur imperiyanı ifşa edən də
məhz Heydər Əliyev idi! Böyük sərkərdə
xarizmatik liderlərə xas tərzdə lazımi anda qətiyyət,
cəsarət və prinsipiallıq göstərmək əzmini,
eləcə də daim xalqının yanında olduğunu
sübuta yetirə bilmişdir.
Bu gün qürur
hissi ilə deyə bilərik ki, ötən əsrin
70-80-cı illərində Azərbaycan xalqı, dövləti
üçün qurub-yaratmaq, onun gələcək müstəqilliyi
üçün etibarlı zəmin formalaşdırmaq ulu
öndər Heydər Əliyevin başlıca amalı
olmuşdur. Yalnız ötən əsrin sonlarında Azərbaycan
dövlət müstəqilliyinə qovuşduqdan sonra dərk
edəcəkdik ki, ulu öndər 70-80-cı illərdə
ölkəmizi nəhəng quruculuq meydanına çevirərkən,
azərbaycanlı gəncləri xaricdə təhsil almağa
göndərərkən, Azərbaycan xalqının nə qədər böyük mədəniyyətə
malik olduğunu ən müxtəlif tədbirlər vasitəsilə
bütün dünyanın diqqətinə çatdırarkən,
ölkəmizdə fundamental və tətbiqi elmlərin əsaslı
inkişafına nail olarkən məhz vətənimizin bu
gününü düşünür, memarı
olduğu müstəqil Azərbaycan dövlətini o günlərdən
qurub yaradırmış!
Tarixən bir çox xalqların
və dövlətlərin dünya səhnəsindən yox
olmaq həddinə çatmasına dair çox misallar
mövcuddur. Fəqət, hər bir tarixi
dövrdə millətin iradəsini və ülvi
amalını, dövlətin diplomatiya və
strategiyasını, cəmiyyətin həmrəyliyini və
konsensusunu birləşdirməyə qadir şəxsiyyətin
sayəsində həmin dövlətlər öz
varlığını davam etdirmiş, millətlər isə
dirçəlmişdir. Bu baxımdan qətiyyətlə
demək olar ki, ulu öndər Heydər Əliyev təbiətin
ona bəxş etdiyi fövqəl idarəçilik keyfiyyətlərindən
məharətlə bəhrələnərək,
xalqımızı vətəndaş
qarşıdurmasından, müstəqilliyimizi itirmək təhlükəsindən
qurtarmış, çağdaş tariximizə dövlətçiliyimizin
xilaskarı, qurucusu kimi daxil olmuşdur. Heydər
Əliyevin rəhbərliyi altında hakimiyyət
boşluğu qısa müddətdə aradan
qaldırılmış, respublikanın müxtəlif
bölgələrində dövlətçiliyə qəsdlər
təşkil edən cinayətkar ünsürlər xalqın
dəstəyi ilə zərərsizləşdirilmiş, vətəndaş
sülhü və həmrəyliyinin təminatı istiqamətində
ciddi addımlar atılmışdır. Bütün bunlar Azərbaycanda
ardıcıl və sistemli olaraq hüquqi dövlət
quruculuğu və vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşdırılması prosesinə başlamaq imkanı
yaratmışdır.
1993-cü ilin 15 iyununda Milli Məclisin
Sədri seçilən ulu öndər Heydər Əliyev
demişdir: "Azərbaycan Respublikasının dövlət
müstəqilliyi ən əsas məsələdir. Müstəqil
Azərbaycanda demokratiya inkişaf etdirilməlidir. Siyasi
plüralizmə geniş yol verilməlidir. Azərbaycan
Respublikasında Konstitusiyanın pozulmasına, qanun
pozuntularına yol verilməməlidir. Dövlət
quruculuğu və cəmiyyətin formalaşması məhz
demokratik prinsiplər əsasında olmalıdır. Siyasətdə
və iqtisadiyyatda sərbəstlik, hürriyyət, insan
azadlığı, insan hüquqlarının qorunması və
sərbəst iqtisadiyyat, bazar iqtisadiyyatı prinsipləri bərqərar
olmalıdır. Yəni bizim respublikamız bir il bundan öncə
başladığı yolla getməkdə davam etməlidir.
Bu, düzgün yoldur, doğru yoldur, bu yolla bizim respublika daha
qətiyyətlə getməlidir. Əmin olmalısınız
ki, mən bu yola həmişə sadiq olacağam".
Ulu öndər Heydər
Əliyevin Milli Məclisin Sədri seçilməsi ilə
ölkədə sivil parlamentarizm ənənəsinin
qoyulduğunu, cəmiyyətin hüquq sisteminin əsasını
təşkil edən qanunların müasirləşməsi
prosesinin geniş vüsət aldığını xüsusi
vurğulamaq lazımdır. Ümummilli lider kifayət qədər mürəkkəb və
ziddiyyətli bir dövrdə parlamentə rəhbərlik etməsinə
baxmayaraq, qanunverici orqanın effektiv, məqsədyönlü
fəaliyyətini təmin etmiş, bir sıra qanunların qəbuluna
nail olmuşdur. Ermənistanın təcavüzünün
gücləndiyi bir vaxtda müstəqil Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisi ölkənin
azadlığı, suverenliyi və ərazi
bütövlüyü uğrunda həlak olan, hərbi əməliyyatlarla
əlaqədar itkin düşən və qanunvericiliklə
müəyyənləşdirilmiş qaydada ölmüş
hesab edilən şəxslərin və onların ailələrinin
statusunu və sosial müdafiəsini tənzimləmək məqsədilə
3 sentyabr 1993-cü ildə "Şəhid adının əbədiləşdirilməsi
və şəhid ailələrinə edilən güzəştlər
haqqında" qanun qəbul etmişdir. Qanuna görə
şəhid adının əbədiləşdirilməsi
üçün şəhid adlarının küçələrə,
meydanlara, müəssisələrə, təşkilatlara, idarələrə,
məktəblərə, mədəni-maarif ocaqlarına verilməsi
nəzərdə tutulmuşdur. Mənzil şəraitini
yaxşılaşdırmağa ehtiyacı olan şəhid ailələri
yaşayış sahəsi ilə birinci növbədə təmin
olunurdular. Ümumiyyətlə, ümummilli lider Heydər Əliyevin
hakimiyyətə gəlişindən sonra qanunverici orqan
ölkənin müdafiə qabiliyyətinin möhkəmləndirilməsi,
hərbi sahənin inkişafına yönəlmiş
qanunlar qəbul etmişdir. Bu baxımdan
1994-cü il 4 yanvar tarixli "Sərhəd qoşunları
haqqında", 1994-cü il 8 fevral tarixli "Daxili
qoşunların statusu haqqında", 1994-cü il 23 sentyabr
tarixli "Silahlı qüvvələrin intizam Nizamnaməsinin
təsdiqi haqqında", "Silahlı Qüvvələrin
daxili xidmət Nizamnaməsinin təsdiqi haqqında", 26
noyabr 1993-cü il tarixli "Müdafiə
haqqında", 1995-ci il 10 yanvar tarixli "Hərbi
qulluqçuların dövlətə vurduqları ziyana
görə maddi məsuliyyət haqqında Əsasnamənin təsdiqi
haqqında" qanunları xüsusi xatırlatmaq
lazımdır.
Ulu öndər Heydər
Əliyevin rəhbərliyi altında hazırlanan, dünyada
mövcud olan ən mütərəqqi hüquq
normalarını özündə əks etdirən müstəqil
Azərbaycanın ilk Konstitusiyası 1995-ci ilin 12 noyabrında
ümumxalq referendumu ilə qəbul olunmuş, bu ali sənəd
respublikamızın gələcək inkişaf prioritetlərini
müəyyənləşdirmiş, iqtisadi, siyasi və
hüquqi islahatların bazisinə çevrilmişdir. Əsas
Qanunda xalqın dövlət hakimiyyətinin yeganə mənbəyi
olması, dövlətin demokratik, hüquqi və dünyəviliyi,
idarəçiliyin hakimiyyət bölgüsü əsasında
təşkil olunmasının təməl prinsipləri
təsbit olunmuş, insan hüquq və
azadlıqlarının təmini ali məqsəd kimi önə
çəkilmişdir. Bu mərhələdən
etibarən ümummilli lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi
və fəal iştirakı ilə ölkənin demokratik dəyərlər
üzərində qurulan möhkəm qanunvericilik bazası
yaradılıb, inkişaf etdirilərək təkmilləşdirilmişdir.
1995-ci ildən insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi, qanunun
aliliyinin təmini məqsədilə aparılan hüquqi
islahatların əsasında inkişaf etmiş dövlətlərin
hüquqi dövlət quruculuğu təcrübəsi,
ümumbəşəri demokratik prinsiplər, Azərbaycan
xalqının dövlətçilik tarixi və ənənələri
dayanmışdır.
Respublikamız
qanunların təkmilləşdirilməsi mərhələsində
təkcə beynəlxalq təcrübəni öyrənib tətbiq
etməklə kifayətlənməmiş, eyni zamanda müxtəlif
beynəlxalq konvensiya və sazişlərə qoşularaq
insan hüquq və azadlıqlarına sadiqliyini sübuta
yetirmişdir. Konstitusiyamızın 151-ci maddəsinə əsasən,
ölkəmizin qanunvericilik sisteminə daxil olan normativ
hüquqi aktlar ilə (Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyası və referendumla qəbul edilən aktlar istisna
olmaqla) Azərbaycan Respublikasının tərəfdar
çıxdığı dövlətlərarası
müqavilələr arasında ziddiyyət yaranarsa, beynəlxalq
müqavilələr tətbiq edilir. Bu maddə
Azərbaycan Konstitusiyasının liberallığını və
demokratikliyini bir daha sübuta yetirməklə yanaşı, həm
də son 14 ildə ölkədə milli qanunvericiliyin Avropa
standartlarına uyğunlaşdırılmasına
yaxşı imkanlar açmışdır. Əsas Qanunumuzda əksini
tapmış insan və vətəndaş hüquqları və
azadlıqları Azərbaycan Respublikasının tərəfdar
çıxdığı beynəlxalq müqavilələrə
uyğun tətbiq edilir.
Ötən müddətdə
respublikamız 210-dan artıq beynəlxalq konvensiya və
sazişə, o cümlədən ratifikasiya etdiyi
"İşgəncələrin və qeyri-insani və ya ləyaqəti
alçaldan rəftarın və ya cəzaların
qarşısının alınması haqqında",
"İnsan hüquq və əsas azadlıqlarının müdafiəsi
haqqında", "Ekstradisiya haqqında", "Cinayət
işləri üzrə qarşılıqlı hüquqi
yardım haqqında", "Cinayət fəaliyyətindən
əldə edilən gəlirlərin
leqallaşdırılması, aşkar olunması,
götürülməsi və müsadirə edilməsi
haqqında" konvensiyalara qoşulmuşdur. Eyni zamanda, Azərbaycan BMT Baş
Assambleyasının "İrqi ayrıseçkiliyin
bütün formalarının ləğv edilməsi haqqında",
"Aparteid cinayətinin qarşısının
alınması və onun cəzalandırılması
haqqında" "Genosid cinayətlərinin
qarşısının alınması və onun cəzalandırılması
haqqında", "Terrorçuluğun
maliyyələşdirilməsi ilə mübarizə
haqqında" və bir sıra başqa konvensiyaların
üzvü olmaqla, onlardan irəli gələn öhdəlikləri
yerinə yetirmiş, eyni zamanda hüquqi dövlət
quruculuğu prosesində ATƏT, Avropa Şurası, BMT, Avropa
Birliyi və digər beynəlxalq təşkilatlarla sıx əməkdaşlıq
etmişdir.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 1996-cı il 21 fevral tarixli sərəncamı
ilə yaradılmış Hüquq İslahat Komissiyası tərəfindən
işlənib hazırlanmış "Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında", "Məhkəmələr və hakimlər
haqqında" qanunlar ölkəmizdə məhkəmə-hüquq
islahatları sahəsində atılan ilk mühüm
addımlar olmaqla, müstəqil məhkəmə sisteminin
yaradılmasına və fəaliyyət göstərməsinə
imkan yaratmış, insan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi məqsədilə məhkəmə
hakimiyyətinin müstəqil fəaliyyətinə təminat
yaratmışdır. Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 1 dekabr 1998-ci il tarixli "Məhkəmələr
və hakimlər haqqında" Azərbaycan Respublikası
Qanununun tətbiq edilməsi və məhkəmə
islahatlarının həyata keçirilməsinə dair tədbirlər
barədə" fərmanı əsasında ardıcıl
surətdə aparılan məhkəmə islahatlarının başlıca məqsədi Azərbaycanda
Qanunun aliliyinin təmin edilməsi, məhkəmə hakimiyyətinin
dövlət idarəçilik mexanizmində nüfuzlu və
müstəqil təsisat kimi təşəkkül tapması,
ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsi
zamanı insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsinin yüksək səviyyədə təşkili,
cinayət və mülki mühakimədə demokratik prinsiplərin
qorunması, peşəkar hakim korpusunun
formalaşdırılması, məhkəmələrin fəaliyyətində
şəffaflığın təmin edilməsi və digər
məsələlərin həlli olmuşdur.
Sistemli şəkildə
həyata keçirilən məhkəmə-hüquq islahatlarının,
siyasi liberallaşmaya xidmət edən tədbirlərin əsasında
insana qayğı, şəxsiyyətə və insan ləyaqətinə
hörmət amili dayanmışdır. 1998-ci il iyunun 18-də
ulu öndər Heydər Əliyevin imzaladığı
"İnsan hüquqlarının müdafiəsinə dair
Dövlət Proqramı"nda Azərbaycan
Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə
müvəkkili təsisatının yaradılması, həmçinin
insan hüquqları haqqında beynəlxalq sazişlərə
qoşulması, bu sahədə elmi-tədqiqat institutunun
yaradılması, normativ hüquqi aktların insan
hüquqlarına dair beynəlxalq
standartlara tam uyğunluğunun təmin edilməsi, hüquqi
mexanizmlərin təkmilləşdirilməsi, insan
hüquqları sahəsində fəaliyyət göstərən
beynəlxalq qurumlarla əməkdaşlığın daha da
inkişaf etdirilməsi, bu sahədə fəaliyyət
göstərən beynəlxalq institut və mərkəzlərdə
tədqiqat və təhsil proqramları üzrə mütəxəsislərin
hazırlanması, insan hüquqları haqqında öhdəliklərə
riayət edilməsi və digər mühüm məsələlər
nəzərdə tutulmuşdur.
Əsası
ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulmuş siyasəti son beş ildə inamla davam etdirən Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyev hüquqi dövlət quruculuğu
sahəsində mühüm tədbirlər həyata
keçirmişdir. Ötən müddətdə Azərbaycanda
həyata keçirilən dövlət siyasətinin
üstün istiqamətlərindən biri də vətəndaş
cəmiyyəti institutunu möhkəmlətmək, siyasi
plüralizm, demokratikləşmə prosesini dərinləşdirmək
və bu istiqamətdə Qərbə inteqrasiya - Avropa
Şurası, Avropa Birliyi və ATƏT kimi mötəbər
təşkilatlarla əməkdaşlıq xəttini davam
etdirməkdən ibarətdir. Bu sahədə
qazandığımız uğurlar, Prezident İlham Əliyevin
yeritdiyi siyasi xətt beynəlxalq birlik tərəfindən təqdir
olunur, dünyanın aparıcı siyasi mərkəzləri,
institutları tərəfindən müsbət qiymətləndirilir.
Dövlət
başçısı cənab İlham Əliyev Azərbaycanın
sosial-iqtisadi inkişafına paralel gedən demokratikləşmə
proseslərini bir-birindən təcrid olunmuş şəkildə
götürmədən hər iki xətti Azərbaycanın gələcək
yüksəlişinin vahid istinad nöqtəsi kimi əsaslandırır. Azərbaycan
Prezidentinin bu barədə irəli sürdüyü fikirlər
təkcə Azərbaycanın yox, ümumilikdə demokratiya
yoluna yenicə qədəm qoymuş bütün müstəqil
ölkələrin gələcək inkişafının təməl
prinsipi kimi tətbiq edilə bilər. "Ölkədə həm
siyasi, həm də iqtisadi sahədə islahatlar cəsarətlə
aparılır. Mən tam əminəm ki, siyasi
və iqtisadi islahatlar, iqtisadi yüksəliş və
demokratikləşmə prosesləri bir-birini
tamamlamalıdır və paralel şəkildə həyata
keçirilməlidir. Əks təqdirdə, iqtisadi durum
yaxşılaşmasa, bizim iqtisadi planlarımız həyata
keçməsə, təbii ki, Azərbaycanda tam şəkildə
demokratik cəmiyyətin qurulmasından
söhbət gedə bilməz" - deyən Prezident İlham Əliyev
haqlı olaraq bəyan edir ki, hər hansı ölkənin
inkişafı heç də təbii sərvətlərin zənginliyi
ilə deyil, demokratikləşmə proseslərindən,
qanunun aliliyinin qorunmasından, vətəndaş cəmiyyəti
təsisatlarının inkişafından
asılıdır.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev
son illərdə cəmiyyətin hüquq sisteminin əsasını
təşkil edən milli qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi
prosesini diqqət mərkəzində saxlamışdır. Məhkəmə, ədliyyə, polis və
prokurorluq orqanlarının daha səmərəli fəaliyyətinə,
habelə insan hüquqlarının etibarlı təminatına
yönəlmiş yeni qanun və qərarlar qəbul
edilmişdir. 2009-cu il martın 18-də Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasına əlavə və dəyişikliklərlə
əlaqədar keçirilmiş referendum
da xalqın suveren hüququnu və azad siyasi iradəsini ifadə
etməsinə maksimum imkan yaratmaqla, demokratikləşmə
prosesində keyfiyyətcə yeni mərhələnin əsasını
qoymuşdur. 18 mart referendumunun ciddi şəkildə dəstəklənməsi
və pozitiv nəticələrlə yekunlaşması isə,
ilk növbədə, cəmiyyətin Heydər Əliyev
ideallarına sədaqətinin, eləcə də ulu öndərin
böyük uzaqgörənliklə müəyyənləşdirdiyi
strateji inkişaf kursunu layiqincə davam etdirən cənab
İlham Əliyevə sarsılmaz inamının bariz təcəssümüdür.
Səsvermə prosesinin yekun nəticələri, eyni zamanda,
ictimaiyyətin hüquqi və demokratik yeniliklərə, insan
hüquqlarının genişləndirilməsi məsələlərinə
həssas münasibətini nümayiş etdirmişdir.
Bütün bunlar
göstərir ki, Azərbaycanda əsası ulu öndər
Heydər Əliyev tərəfindən qoyulmuş hüquqi
dövlət quruculuğu, vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafı, ictimai həyatın bütün sahələrini
əhatə edən demokratikləşmə prosesləri
uğurla davam etdirilir, qanunun aliliyinin təmini, humanist, bəşəri dəyərlərin
bərqərar olması üçün böyük işlər
görülür. Azərbaycan qloballaşan
dünyanın tərkib hissəsi kimi bu inteqrasiya
magistralında uğurla irəliləyir, sürətlə
demokratik dəyərləri mənimsəyir. Ölkəmizin
ildən-ilə artan sosial-iqtisadi imkanları isə deməyə
əsas verir ki, Azərbaycan demokratik tranzit mərhələsini
tezliklə başa vuraraq dünyanın bu sahədə
inkişaf etmiş dövlətləri ilə eyni cərgədə
dayanmaq imkanı əldə edəcəkdir.
Rafael Cəbrayılov,
Milli Məclisin deputatı
Azərbaycan.-2009.-9 may.-S.11.